De voorzitter opent de zitting op 04/09/2023 om 19:15.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 26 juni 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 2, 40 §3 en 41 23°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 tot het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat & Energie 2030;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2021 voor het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad tot goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Van Zee tot IJzer;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder ACT-156 voor het nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit;
Overwegende dat de oppervlakte van alle Vlaamse tuinen groter is dan alle natuurgebieden samen in Vlaanderen is het van belang om als bestuur inwoners te motiveren om waterinfiltratie en biodiversiteit te bevorderen in eigen tuin. Dit kan door (kleinschalige) verhardingen die nooit of zelden belopen worden in tuinen opnieuw te vervangen door groen;
Overwegende dat de gemeentelijke ondersteuning bij het ontharden van de tuin één maal per kalenderjaar kosteloos wordt aangeboden aan geïnteresseerde particuliere eigenaars in Koksijde onder de vorm van het gratis leveren van maximum 2 m³ lege big bags om steenpuin in te verzamelen. De met steenpuin gevulde big bags worden door de gemeente kosteloos opgehaald en vervangen door evenveel big bags met teelaarde of zandgrond. Hier kan niet van afgestapt. Op de ontharde oppervlakte dient men te vergroenen;
Overwegende deze gemeentelijke ondersteuning wordt aangeboden aan geïnteresseerde inwoners, mits voldaan wordt aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 5 van het reglement 'Onthard je tuin' (zie bijlage);
Overwegende dat de aanvrager dient te voldoen aan de voorwaarden en termijnen opgesomd in artikel 5 van dit reglement. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht om niet in te gaan op de aanvraag bij onduidelijkheid, bij misbruik of indien niet (kan) voldaan aan de voorwaarden van dit reglement. De bevoegd ambtenaar kan ter plaatse een controle uitvoeren. Indien blijkt dat de gemeentelijke ondersteuning wordt misbruikt of niet werd voldaan aan de voorwaarden of niet gehouden werd aan de vermelde termijnen kan een retributie voor de ophaling en verwerking van steenpuin, alsook de levering en kostprijs van teelaarde of zandgrond en eventuele kosten voor inname openbaar domein of parkeerplaatsen worden aangerekend aan de aanvrager. Al dan niet verzwaard met een geldboete.
Overwegende dit reglement in werking treedt op 1 oktober 2023 en loopt tot en met 2030, gelijklopend met de periode van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP);
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement 'Onthard je tuin' wordt goedgekeurd.
Art. 2: Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023 en loopt tot en met 2030, gelijklopend met de periode van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP).
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, lid 2,14°;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij het Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante en kermisactiviteiten, en latere wijzigingen;
Gelet op het K.B. van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij het Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 14 november 2022 houdende gemeentelijk reglement op de ambulante handel te Koksijde;
Gelet op het belastingreglement op de ambulante handel op door de gemeente ingerichte openbare markten (periode van 20 oktober 2020 tot 31 december 2023), hervastgesteld bij gemeenteraad van 21 oktober 2020;
Overwegende dat wegens de toeristische aantrekkelijkheid van Koksijde en Oostduinkerke (Zeedijk) gedurende de maanden juli en augustus de vraag naar standplaatsen veel groter is dan gedurende de overige maanden en dat een verregaande prijsdifferentiatie per periode noodzakelijk is teneinde een aantrekkelijk aanbod aan de gebruikers van de openbare markt te kunnen aanbieden;
Overwegende dat een duidelijke prijsdifferentiatie tussen standplaatsen met en zonder abonnement en een vermindering op de abonnementsprijzen bij vervroegde betaling noodzakelijk is om de continuïteit van de openbare markten en een voldoende aanbod aan marktkramers buiten de zomerperiode te waarborgen;
Overwegende dat de korting voor een abonnement verantwoord wordt door de administratieve vereenvoudiging van betaling via overschrijving voor de aanvang van de marktperiode;
Overwegende dat de indexatie noodzakelijk is om de marktprijzen aan te passen aan de levensduurte en de kosten voor het organiseren van de markt; dat een prijsdifferentiatie per markt noodzakelijk is teneinde de leefbaarheid van de markt te behouden en een aantrekkelijk aanbod aan de gebruikers van de openbare markt te kunnen aanbieden;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente die het noodzakelijk maakt de belastingen te vestigen om aldus het begrotingsevenwicht na te streven; dat de organisatie van een openbare markt kosten teweegbrengt voor het gemeentebestuur, zowel direct (personeels- en werkingskosten marktleider(s), energiekosten, signalisatiekosten en afvalbeheer) als indirect (veiligheidskosten door de toeloop naar de markten); dat deze kosten gestegen zijn door de stijging van de spilindex en prijsstijgingen van energie en werkingskosten;
Overwegende dat sinds 1 juli 2010 de tarieven voor de houders van een abonnement voor de openbare vrijdagmarkt te Koksijde niet gewijzigd zijn en sinds 1 januari 2015 de tarieven voor de houders van een abonnement voor de openbare dinsdagmarkt te Oostduinkerke zelfs verlaagd zijn;
Art. 1: Deze belasting treedt in voege op 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2027. Dit is een belasting die geheven wordt op de inname van een standplaats voor het voeren van ambulante activiteiten in de zin van artikel 2 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de door de gemeente ingerichte wekelijkse openbare markten.
Art. 2: De belasting is verschuldigd door de ambulante handelaar, ongeacht of de handelaar een natuurlijke persoon of rechtspersoon betreft. De aangestelde van de ambulante handelaar, aanwezig op de openbare markt, is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Art. 3: De belasting wordt berekend per ingenomen standplaats, ongeacht de aangeboden koopwaar, per drie lopende meter en per marktdag, gemeten aan de verkoopzijde van het kraam of de uitstalling en wordt voor de houders van een abonnement als volgt vastgesteld:
§1 niet-geïndexeerd basistarief:
Openbare vrijdagmarkt Koksijde
Openbare dinsdagmarkt Oostduinkerke
Formule: niet-geïndexeerd basistarief vermenigvuldigd met het gezondheidsindexcijfer van de maand augustus die aan de aanpassing voorafgaat gedeeld door het gezondheidsindexcijfer van augustus 2023.
Het resultaat van deze formule wordt afgerond naar boven op de eerste decimaal na de komma wanneer de tweede decimaal van het bekomen resultaat vijf of meer dan vijf is, naar beneden op de eerste decimaal na de komma wanneer de tweede decimaal van het bekomen resultaat minder dan vijf is.
Art. 4: Voor de lengte van de standen op de dagmarkten wordt steeds een ondeelbare eenheid van 3 meter aangerekend. Indien de lengte van deze standen tussen 3 en 6 meter, tussen 6 en 9 meter of tussen 9 en 12 meter bedraagt, dan wordt het standgeld aangerekend van respectievelijk 6, 9 of 12 meter derwijze dat steeds een veelvoud van 3 lopende meter in aanmerking komt.
Art. 5: Een vermindering op de abonnementsprijzen wordt toegestaan:
Art. 6: De kostprijs voor een losse standplaats stemt overeen met de berekende kostprijs volgens de afmeting en het tarief bepaald onder artikel 3, vermeerderd met 20% per dag per standplaats met een minimum van 5,00 euro, met dien verstande dat de bekomen kostprijs voor een losse standplaats na indexatie wordt afgerond naar het hoger geheel getal (geen cijfers na de komma).
Art. 7: De belasting moet contant vereffend worden overeenkomstig de hiernavolgende bepalingen:
Art. 8: Bij gebreke aan onmiddellijke betaling wordt de belasting ingevorderd bij middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008.
Art. 9: Dit reglement is niet van toepassing op de avondmarkten.
Gelet op artikel 3.58 en volgende van het Burgerlijk Wetboek – Boek 3 – Titel 3: Eigendomsrecht;
Gelet op artikel 41, tweede lid, 14° decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende de gemeente wettelijk verplicht is om het gevonden of door de vinder in bewaring gegeven voorwerp in een register op te nemen en redelijke pogingen moet ondernemen om de eigenaar terug te vinden;
Overwegende de gemeente aansprakelijk is voor de bewaring van het voorwerp;
Overwegende de gemeente na zes maanden ter goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze kan beschikken over het voorwerp (m.u.v. voorwerpen die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid en fietsen waarvoor de bewaartermijn van drie maanden geldt);
Overwegende de gemeente ingeval van verkoop de opbrengst ter beschikking moet houden van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden;
Overwegende het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente slechts eigenaar wordt vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt;
Overwegende de gemeente een retentierecht heeft, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van ophaling/takeling, bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen;
Overwegende het belangrijk is om deze kosten van ophaling/takeling, bewaring, behoud en opsporing van de eigenaar te definiëren, te differentiëren en forfaitaire vergoedingen vast te leggen;
Art. 1: Er wordt een gemeentelijke retributie gevestigd op de ophaling/takeling, bewaring, behoud en opsporing van gevonden voorwerpen.
Art. 2: De retributie is verschuldigd door de eigenaar van het goed.
Art. 3: De startdatum voor deze kosten wordt bepaald vanaf de datum dat het gevonden voorwerp wordt aangegeven. Voor fietsen en bromfietsen is dit vanaf drie maanden na registratie, voor alle andere voorwerpen is dit vastgelegd op zes maanden na registratie.
Art. 4: De tarieven worden als volgt vastgesteld:
§1 Tarief voor ophalen en/of takelen:
Ophalen van voorwerpen die door één persoon kunnen gehanteerd worden, zonder hulpmiddelen en kleiner zijn dan één meter in de lengte of breedte of hoogte: 50 euro
Ophalen van voorwerpen die groter zijn dan één meter in de lengte of breedte of hoogte, fietsen, brom- of motorfietsen: 100 euro
Takelen van personenvoertuigen: de werkelijke kost die door een takelbedrijf wordt aangerekend.
Takelen van andere voertuigen: de werkelijke kost die door een takelbedrijf wordt aangerekend, met een minimum van 150 euro.
§2 Tarief voor bewaren:
Bewaren van voorwerpen die door één persoon kunnen gehanteerd worden, zonder hulpmiddelen en kleiner zijn dan één meter in de lengte of breedte of hoogte: 1 euro per dag.
Bewaren van alle andere voorwerpen en voertuigen: 3 euro per dag.
§3 Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de volgende formule:
Niet geïndexeerd tarief maal consumptie index van de tweede maand voorafgaand aan de verjaardag van de inwerkingtreding van het retributiereglement gedeeld door consumptie index van augustus 2023.
Het geïndexeerd tarief dat als resultaat van de toepassing van de indexatie wordt bekomen, wordt afgerond naar het hogere geheel getal.
§4 Het retributietarief voor het ophalen van voorwerpen of personenvoertuigen is altijd verschuldigd. Het retributietarief voor het bewaren van voorwerpen is van toepassing één maand vanaf de datum dat het gevonden voorwerp wordt aangegeven en geregistreerd.
Met registratie wordt bedoeld: de melding van de vondst in de politionele databank.
Art. 5: Het gevonden voorwerp heeft de waarde van de staat waarin het zich bevindt op het moment van vondst.
Art. 6: De retributie moet bij de teruggave van het goed of voertuig contant (elektronisch of in cash) worden betaald (in cash tegen afgifte van een ontvangstbewijs).
Art. 7: Zolang de retributie niet betaald is, heeft de gemeente retentierecht.
Art. 8: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering.
§1. De schuldvorderingen moeten betaald worden ten laatste op de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.
§2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.
Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
§3. Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:
Er worden maximaal twee niet aangetekende maningen verstuurd. Deze zijn te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
Voorafgaand aan de gedwongen procedure via dwangbevel, wordt één aangetekende aanmaning verstuurd. Deze is te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
§4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.
De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen.
§5. Er worden invorderingskosten aangerekend overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende vaststellen retributie voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.
§6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.
Art. 9: Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St Niklaas door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 26 juni 2023 van de kerkraad van St Niklaas waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 13 juli 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 9 augustus 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2024;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek St Niklaas en de gemeentelijke bijdrage 2024 ten belope van 70.643,49, waarvan 69.654,48 euro voor Koksijde en 989,01 voor Nieuwpoort in exploitatie en 20.000,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Idesbaldus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 21 juni 2023 van de kerkraad van kerkfabriek St.-Idesbaldus waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 13 juli 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 9 augustus 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2024;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Idesbaldus en de gemeentelijke bijdrage 2024 ten belope van 68.656,00 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek St.-Willibrordus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 21 juni 2023 van de kerkraad van St.-Willibrordus waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 13 juli 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 9 augustus 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2024;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Willibrordus en de gemeentelijke bijdrage 2024 ten belope van 62.000,00 euro in exploitatie en 17.500,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019, gewijzigd in zitting van 26 juni 2023;
Overwegende de beslissing van 17 juni 2023 van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 13 juli 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 9 augustus 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2024;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen en de gemeentelijke bijdrage 2024 ten belope van 229.123,62 euro in exploitatie en 20.000,00 euro in investeringen.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Pieter door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Overwegende de beslissing van 1 juni 2023 van de kerkraad van kerkfabriek St.-Pieter waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 13 juli 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 9 augustus 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2024;
Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Pieter en de gemeentelijke bijdrage 2024 ten belope van 74.151,73 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad/gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de [stad/gemeente] te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Art. 1: De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Art. 2: Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Art. 3: De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Art. 4: De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Art. 5: Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 en 427;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2023 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal;
Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
Overwegende dat de statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging ook het voorstel omvat om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging tevens het voorstel omvat om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Art. 1: Keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Art. 2: Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Art. 3: Keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Art. 4: Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Art. 5: Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Art. 6: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41 11°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2023 houdende de aanstelling van een landmeter-expert voor de waardebepaling van de te bouwen crèche De Kleine Ark in de Helvetiastraat 28;
Overwegende de opportuniteit om de nieuw te bouwen crèche te kunnen aankopen om deze zo in eigen beheer te kunnen nemen;
Overwegende er nood is aan kindercréches in Koksijde-dorp;
Overwegende dat in het schattingsverslag van 16 juni 2023 van landmeter-expert Lisa Makelberge de crèche geschat wordt op € 230.000, dat er wordt voorgesteld de crèche aan te kopen voor en mits de prijs van € 250.000;
Art. 1: Akkoord met de aankoop van de in constructie zijnde kindercrèche De Kleine Ark gelegen in de Helvetiastraat 28 ten kadaster gekend onder Koksijde 1ste AFD sectie F nr 743T voor de prijs van € 250.000.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende de noodzaak tot opwaarderen van de zeedijk Groenendijk en de aanleg van riolering;
Overwegende dat er oorlogsbunkers aanwezig zijn binnen het tracé van de riolering, die bijgevolg opgebroken moeten worden om de riolering te kunnen aanleggen;
Overwegende het archeologisch vooronderzoek die reeds plaatsvond om deze bunkers in kaart te brengen;
Overwegende het feit dat de Vlaamse Overheid, Afdeling Kust als opdracht heeft om oorlogsrestanten binnen haar ambtsgebied op te ruimen
Overwegende dat het opruimen van deze bunkers best kan gebeuren naar aanleiding van de geplande wegenwerken en dat bijgevolg een samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk is om deze samenwerking te regelen en duidelijke afspraken te maken;
Overwegende de modaliteiten van voorliggende samenwerkingsovereenkomst;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Overheid, Afdeling Kust en de gemeente Koksijde voor de opruiming van bunkers naar aanleiding van de vernieuwing van de zeedijk Groenendijk, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 3: Er wordt opdracht gegeven aan de Burgemeester en de Algemeen Directeur tot ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Kust, Vrijhavenstraat 3 in Oostende.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het aanvullend politiereglement betreffende de afbakening zone 'verkeer verboden in beide richtingen met uitzondering van plaatselijk verkeer en bromfietsen klasse A' goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2015;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het fietsbeleidsplan goedgekeurd op 13 december 2021;
Gelet op het aanvullend politiereglement betreffende het invoeren van fietsstraten goedgekeurd door de gemeenteraad op 5 september 2022;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende het positief advies van de verkeerscommissie van 25 mei 2023;
Overwegende dat de fietszone ten zuiden van de Koksijdesteenweg en ten westen van de Toekomstlaan versneld dient ingevoerd te worden omwille van het dodelijk verkeersongeval:
Overwegende dat in een fietszone de maximale snelheid geldt van 30 km/h waardoor de verkeersveiligheid verhoogt;
Overwegende dat een fietsstraat een middel is om de weggebruiker duidelijk te maken dat de fietser de belangrijkste weggebruiker is;
Art. 1: In Koksijde behoren volgende wegen tot fietszone:
Art. 2: Het aanvullend politiereglement van 5 september 2022 wordt opgeheven.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het aanvullend politiereglement betreffende de afbakening zone 'verkeer verboden in beide richtingen met uitzondering van plaatselijk verkeer en bromfietsen klasse A' goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2015;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat de fietszone ten zuiden van de Koksijdesteenweg en ten westen van de Toekomstlaan versneld dient ingevoerd te worden waardoor de zone van plaatselijk verkeer aangepast dient te worden;
Art. 1: De grenzen van de zone 'verkeer verboden in beide richtingen met uitzondering van plaatselijk verkeer en bromfietsen klasse A':
Art. 2: Het aanvullend politiereglement van 18 mei 2015 wordt opgeheven.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van [%datum VC%];
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op [%datum cbs%];
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat dat er een fietszone wordt ingevoerd in de Langeleedstraat waardoor de maximale snelheid van 50 km/h niet langer van toepassing is;;
Art. 1: De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 15 ton; de maatregel geldt niet voor laad- en losactiviteiten;
De maatregel wordt ter kennis gebracht met het bord C31 met onderbord 'uitgezonderd laden en lossen'.
Art. 2. Stilstaan en parkeerverbod, overeenkomstig art.70.2.1.1° van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van het bord E3, Xa en Xb.
Art. 3: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 22 augustus 2016 betreffende de Langeleedstraat
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie en de personeelsformatie van het deeltijds kunstonderwijs;
Overwegende de telling van 1 februari 2023 van de regelmatig ingeschreven cursisten door het departement Onderwijs van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap om de basisomkadering van StAPwest te bepalen;
Overwegende het advies van de financiële dienst;
Overwegende de samenwerking van de academies deeltijds kunstonderwijs van Koksijde en Veurne;
Overwegende de wens van StAPwest om de afdeling jazz-pop-rock verder uit te breiden met het aanbod van elektrische gitaar;
Overwegende de wens van het gemeentebestuur Koksijde om het aanbod in het filiaal StAPwest Koksijde te bestendigen en uit te breiden;
Art.1: De aanwending van het lestijdenpakket StAPwest met 3/22 ten laste van gemeente Koksijde voor het schooljaar 2023-2024 wordt goedgekeurd.
Art.2: Het goedgekeurde lestijdenpakket 3/22 ten laste van gemeente Koksijde wordt aangewend voor de aanstelling 3/22 leerkracht elektrische gitaar in de afdeling Koksijde.
Art.3: Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan het schoolbestuur Veurne en aan de directeur van StAPwest.
Art.4: Stadsbestuur Veurne bezorgt een afschrift van het aanstellingsbesluit van de betreffende aangestelde leerkracht 3/22 elektrische gitaar.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 39, 40, 41 en 55;
Gelet op het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 tot vaststelling van de deontologische code voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 juli 2023 houdende kennisname van de wettelijke verplichting tot oprichting van een deontologische commissie en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke aanpassing van de deontologische code.
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting dd. 29 januari 2019 een deontologische code heeft aangenomen voor de mandatarissen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat, ingevolge het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, een deontologische commissie bij de gemeenteraad dient opgericht te worden die moet toezien op de naleving van de code door de gemeentelijke mandatarissen;
Overwegende dat de deontologische code de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie, die uit minstens één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad moet bestaan, dient te regelen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen dezelfde deontologische code heeft als die wordt aangenomen voor de gemeenteraad;
Overwegende het positief advies van het college van burgmeester en schepenen dd. 31 juli 2023;
Art. 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan de deontologische code voor de mandatarissen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, naar aanleiding van de wettelijke verplichting tot oprichting van een deontologische commissie, goed.
Art. 2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen deontologische code voor de mandatarissen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, wordt goedgekeurd.
raadslid Hillewaere - windmolens in onze gemeente
raadslid Hillewaere verwijst naar eerdere besprekingen en de recente berichtgeving op gemeentelijke kanalen en vraagt of het standpunt van de gemeente nu is gewijzigd; de burgemeester stelt dat de gemeente tegen windmolens blijft en er ook een annulatieberoep door de gemeente, samen met Middelkerke en Nieuwpoort, zal ingesteld worden tegen het besluit van de Vlaamse regering; de burgemeester stelt dat windmolens thuishoren in haven- en industriegebieden; raadslid Hillewaere zegt voorstander te blijven van kleine windmolens
raadslid Verhaeghe - kunst op rotondes
raadslid Verhaeghe vraagt of het klopt dat er een kunstwerk zal komen op de nieuwe rotonde in de Van Buggenhoutlaan en indien ja, of er advies werd gevraagd aan de cultuurraad; schepen Anseeuw antwoordt dat er geen kunstwerk zal komen, maar alleen een kunstig werk met de naam Koksijde op en een fontein
raadslid Hancke - snelheid Kerkstraat
raadslid Hancke verwijst naar de heraanleg van de Kerkstraat, maar het gevolg is dat er nu sneller wordt gereden, ze vraagt of de situatie kan bekeken worden om snelheidsremmende maatregelen te nemen; burgemeester stelt voor dit te bespreken in de verkeerscommissie
raadslid Van Herck - planning laadpalen
raadslid Van Herck stelt dat er nood is aan extra capaciteit aan laadpalen, vraagt naar de stand van zaken en of er een raadscommissie kan georganiseerd worden hierover; schepen Castelein geeft een stand van zaken van dit dossier, omdat er ingetekend is op de concessie van Vlaanderen kan er geen eigen concessie worden uitgeschreven, er is gevraagd om onze locaties die werden doorgegeven te respecteren, die werden in juni doorgegeven en ze moeten binnen de zes maanden worden geplaatst; raadslid Van Herck vraagt om op de commissie ook met cijfers voor de dag te komen
raadslid De Coster - zendmast Koksijde-dorp
raadslid De Coster vraagt of de nieuwe zendmast operationeel is en vraagt wanneer de twee andere zullen afgebroken worden; de burgemeester stelt dat er nog geen voeding aanwezig is, maar de werken werden wel gegund, eerstdaags wordt de planning overgemaakt; alles zou tegen het einde van het jaar in orde moeten zijn
raadslid Verhaeghe - personeelsbezetting nieuwe Navigo
raadslid Verhaeghe verwijst naar de verbouwingen en vraagt of de personeelsformatie zal worden aangepast en hoe de procedure zal verlopen; schepen Anseeuw stelt dat er niet noodzakelijk extra personeel nodig zal zijn, gesprekken zijn gevoerd met medewerkers die ondertussen op andere plaatsen werden tewerk gesteld; bedoeling is om de plannen binnen een maand af te ronden en eventueel procedures op te starten
raadslid Ringoot - cyberveiligheid
raadslid Ringoot verwijst naar noodzaak aan een cyberveiligheidsbeleid en vraagt of de beleidsaanpak volstaat, of er extra maatregelen werden genomen worden en als de gemeente al ten prooi is gevallen aan een cyberaanval; schepen Van Hove stelt dat we beschikken over een goede firewall maar hij kan niet ingaan op details omwille van veiligheid, er zijn tal van andere maatregelen genomen, o.a. inhuren van een ethische hacker en er zijn nog acties gepland
raadslid Bogaerts - zomer pop-up Jeugdhuis
raadslid Bogaerts stelt dat de jeugdraad goede initiatieven neemt en er ook een nieuwe jeugdconsulent is, ze vindt dat er wel wat meer initiatieven nog kunnen genomen worden; ze vraagt dat er meer begeleiding zou komen van fuiven en vraagt naar een stand van de pop-raad; er is vooral nood aan een open jeugdhuis en vraagt dit te organiseren in een pop-up vorm tijdens de zomer; schepen Van Hove stelt dat er moet gestreefd worden naar verjonging van de jeugdraad, jeugddienst spreekt momenteel kandidaten rechtstreeks aan, de pop-raad was maar een tijdelijk initiatief; het is inderdaad de bedoeling om in de zomer een nieuw initiatief te starten en er zal ook een enquête gebeuren bij de jongeren
raadslid Baeselen - Vierdaagse v/d IJzer
raadslid Baeselen verwijst naar het succes van de editie dit jaar met een aankomst in Oostduinkerke-bad, maar de wandelaars zelf vinden dit niet zo plezant, zodat ze vraagt om de aankomst volgend jaar opnieuw in het dorp te doen, het feit dat er geen kampplaats meer georganiseerd werd, wordt ook betreurd door de deelnemers, evenals het feit dat geen warme maaltijd wordt gegeven; de burgemeester beaamt het succes, de aankomst wordt bekeken in functie van het algemeen belang en ook de aanwezigheid van het aantal horecazaken; een organisatie van een tentenkamp is moeilijk geworden, er worden geen tenten meer geleverd door het leger, moeilijk vinden van vrijwilligers, en feit dat de kantine aan het sportpark kan gebruikt worden.
raadslid Loones - locatie kermis
raadslid Loones verwijst naar de vroegere locatie van de kermis en naar latere opstellingen en de keuze om het dit jaar te plaatsen op het grasveld langs de Dorpstraat, hij vraagt dat de belofte om het te plaatsen in de Vrijheidstraat wordt nagekomen; de burgemeester antwoordt dat er een overleg is geweest met de foorkramers, die niet willen staan in de Vrijheidstraat en er nu een compromis werd gevonden op de nieuwe locatie langs de Dorpstraat; de vroegere locatie kan niet omwille van brandweervoorschriften
raadslid Vandenbroucke - geldafhaling Sint-Idesbald
raadslid Vandenbroucke vraagt naar een stand van zaken van de bankautomaat in Sint-Idesbald en vraagt naar de overeenkomst met Batopin; de burgemeester stelt dat er altijd gezegd is geweest dat het pas na het seizoen zou zijn; hij stelt ook dat de verantwoordelijkheid niet steeds in de schoenen van de gemeente mag geschoven worden, gezien het de verantwoordelijkheid van de banken is
raadslid Loones - fiscale afhandeling erfpacht regeling
raadslid Loones stelt dat er iets is misgelopen met de fiscale afhandeling van het systeem van de erfpacht, met name dat er blijkbaar verkeerde informatie en beloftes zijn gemaakt bij de voorstelling van het systeem van erfpacht; schepen Dawyndt antwoordt dat de fiscale aftrekbaarheid werd afgeschaft in 2019 en er bij de toelichting wel de nadruk werd op gelegd dat elke koper zelf de aftrekbaarheid diende na te gaan, de betaalde bedragen zijn overigens niet verloren gezien ze kunnen afgetrokken worden bij een eventuele aankoop van de grond; raadslid Loones stelt vast dat er verkeerde info werd gegeven en er wel degelijk een financiële impact is voor betrokkenen; de burgemeester vult nog aan dat de gemeente geen fiscalist is en het ook de verantwoordelijkheid is van de kopers zelf om informatie in te winnen
raadslid Ringoot - investeringen fietsinfrastructuur
raadslid Ringoot vraagt dat er zou gekeken worden naar voor-en nadelen van voorrang op fietswegen of voorrang van rechts; hij vraagt dat er meer metingen zouden gebeuren door de politiezone; burgemeester antwoordt dat dit inderdaad een complex vraagstuk is dat niet kan beantwoord worden in een mondelinge vraag
raadslid Vandenbroucke - gemeenschapsdienst
raadslid Vandenbroucke verwijst naar de verplichte gemeenschapsdienst die werd ingevoerd door de Vlaamse regering en vraagt wat hier in de gemeente Koksijde mee gedaan wordt; schepen Castelein stelt dat we hier momenteel geen beroep op doen, gezien dit niet steeds een gemakkelijke doelgroep is; er wordt wel ingezet op integratie op de arbeidsmarkt van werklozen door o.a. inzet van een consulent Lokale werkwinkel die nu voltijds is aangeworven
raadslid Hillewaere - straatverlichting 's nachts
raadslid Hillewaere stelt tevreden vast dat er ondertussen is beslist door de gemeente dat de straatverlichting 's nachts opnieuw zal aangestoken worden; hij vraagt of er geen systeem van lichten die aan en uitgaan, zoals in Veurne, kan bekeken worden
raadslid Hancke - bus scholieren
raadslid Hancke verwijst naar de wijziging van busregeling en impact voor de scholieren, ze vraagt naar een specifiek probleem, met name vervoer van en naar de Hotelschool en vraagt om hier extra bussen in te zetten
raadslid Van Herck - klachten inwoners De Lijn
raadslid Van Herck stelt dat er heel wat klachten van inwoners kwamen in de afgelopen maanden, hij vraagt om te communiceren met de inwoners over die klachten en nog eens overleg te plegen met De Lijn hierover
schepen Castelein antwoordt op beide vragen; ze stelt dat Koksijde deel uitmaakt van twee vervoersregio's waar er een andere timing werd gehanteerd; alle klachten zijn gebundeld en overgemaakt aan De Lijn en er zal ook samen gezeten worden met De Lijn; ze wil evenwel nog even de huidige situatie bekijken, nu er vanaf 1 september extra ritten zijn; de vraag rond de Hotelschool zal ook meegenomen worden
raadslid Bogaerts - Aziatische hoornaar
raadslid Bogaerts verwijst naar eerdere tussenkomsten en voordrachten omtrent dit probleem en feit dat er ondertussen heel wat meer meldingen komen, ze vraagt of hier nu een procedure met duidelijke aanpak is opgesteld en of de gemeente zal tussenkomen in de kosten die mensen aan de brandweer moeten betalen; schepen Castelein antwoordt dat de bestrijding niet altijd even evident is, er is ingeschreven op een actie van de provincie, VespaWatch, en die meldingen worden gratis verwerkt en betaald door de gemeente
raadslid Wolter Hofmans - schoonmaak gemeentegebouwen
raadslid Wolter Hofmans verwijst naar controles die op federaal niveau zijn gebeurd naar externe firma's; ze verwijst naar diverse aanbestedingen die de gemeente recent deed, er is geen onderaanneming toegestaan, ze vraagt of er controle is uitgevoerd door de gemeente hierop, beschikt de gemeente over de dimona-aangiften en zijn de sociale documenten aanwezig op de werkplaats; de burgemeester antwoordt dat de nodige controles worden gedaan
raadslid Wolter Hofmans - problematiek GRAW "villa" voorheen 'Diga Verde'
raadslid Wolter Hofmans verwijst naar het feit dat appartementen te koop worden aangeboden en vraagt of er een bestemmingswijziging werd aangevraagd, indien het zou vergund zijn vraagt ze op basis van welke gronden dit zou zijn gebeurd, appartementen zijn immers in deze zone niet toegelaten en ze verwijst ook naar de voorschriften in het lastenboek van de gronden uit 1907; ze vraagt of het bestuur bereid is om de burgerlijke rechten te gebruiken bij het afleveren van vergunningen; schepen Dawyndt betreurt het dat er gesproken wordt over individuele dossiers, er is ook geen enkele aanvraag over dit dossier bij de gemeente ingediend en deze zal dan ten gepaste tijde worden beoordeeld
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1068231 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 04/09/2023 om 21:34.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter