Terug gemeenteraad

Mon 04/09/2023 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

gemeentelijke toelage

  • De oppervlakte van alle Vlaamse tuinen is groter dan alle natuurgebieden samen in Vlaanderen. Het is dus van belang om als bestuur inwoners te motiveren om waterinfiltratie en biodiversiteit te bevorderen in eigen tuin. Dit kan door (kleinschalige) verhardingen die nooit of zelden belopen worden in tuinen opnieuw te vervangen door groen.

    Extra groen kan zorgen voor een aangename verkoeling op warme zomerdagen. Een open bodem neemt regenwater op. Dit ontlast de riolering en voorkomt wateroverlast bij hevige regenval.

    Om geïnteresseerde inwoners aan te moedigen om effectief tot actie over te gaan, wordt voorgesteld hen maximaal te ontzorgen. Dit door tot 2 m³ steenpuin gratis op te halen in big bags en evenveel teelaarde of zandgrond te bezorgen.

    De voorgestelde actie strookt met de actie ACT-156 van het meerjarenplan 2020-2025 (Nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit) en past binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat we met ons bestuur aangingen met de Vlaamse overheid.

    Er werd een ontwerp van reglement (zie bijlage) opgemaakt dat loopt tot en met 2030, gelijklopend met de periode van het LEKP. Het voorstel werd opgezet in overleg met de Technische dienst, groendienst en dienst Milieu zodat bij goedkeuring een snelle implementatie mogelijk is.

belastingreglementen

  • Het huidig belastingreglement op ambulante handel op de door de gemeente ingerichte openbare markten eindigt op 31 december 2023 en dient vernieuwd te worden.

    Sinds 1 juli 2010 werden de tarieven voor de houders van een abonnement voor de openbare vrijdagmarkt te Koksijde niet gewijzigd. Sinds 1 januari 2015 werden de tarieven voor de houders van een abonnement voor de openbare dinsdagmarkt te Oostduinkerke verlaagd door het tarief voor de maanden april, mei, juni en september te wijzigen van €15 naar €4 per 3 lopende meter per marktdag.
    Bij verhoging van de basistarieven verhogen ook automatisch de tarieven voor de marktkramers met losse standplaats (zonder abonnement). Op 1 januari 2021 werden laatst de tarieven verhoogd voor de marktkramers met losse standplaats met 120% of min. €5 (art. 6).

    Bij de start van de markt te Koksijde was de gezondheidsindex van 7/2010 = 112,86 (basis 2004=100). Bij wijziging belastingreglement tarieven Oostduinkerke in 2015 was de gezondheidsindex 1/2015=121,49. De huidige gezondheidsindex van 6/2023 = 153,49 ofwel stijging van 36% sinds 7/2010 ofwel stijging van 26,3% sinds 1/2015.

    We stellen voor om de tarieven voor de markten te Koksijde te indexeren aan de gezondheidsindex vanaf 2025 en de basistarieven te wijzigen voor 2024.

    Voor 2024 worden de basistarieven (per marktdag per 3 lopende meter) verhoogd in art. 3 van:

    • €4 naar €4,5 euro (12,5% toename)
    • €15 naar €16,5 euro (10% toename)
    • €25 naar €27,5 euro (10% toename)
  • De wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting, werd sinds 1 september 2021 opgeheven door de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek.

    Daar waar de gemeente volgens de oude wet al na zes maanden eigenaar werd van het gevonden voorwerp, wordt de gemeente nu slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register, voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.

    Wel mag de gemeente na zes maanden ‘te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak’ (m.u.v. voorwerpen die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid en van fietsen, waarvoor de bewaartermijn van drie maanden geldt.

    Ondertussen zijn er kosten verbonden aan het ophalen/takelen, bewaren, onderhouden en opsporen van deze voorwerpen.

    De gemeente kan na de bewaringsplicht beschikken over de voorwerpen, waarbij vernietiging, zelf gebruiken, schenking en verkoop worden gezien als mogelijke wijzen van beschikking.

    Indien de eigenaar van een verkocht goed zich kenbaar maakt, zal de opbrengst uit de verkoop hem vergoed moeten worden, na aftrek van de kosten van ophaling/takeling, bewaring, behoud en opsporing. De opbrengst van de verkoop zal geparkeerd worden op een wachtrekening tot de vijf jaar verstreken zijn.

    Daarom is het belangrijk een retributiereglement op te stellen om deze kosten te definiëren, te differentiëren en de forfaitarisering te bepalen.

financiën kerkfabriek

budget kerkfabriek

  • Het betreft het budget 2024 van de kerkfabriek St Niklaas.
    De budgetten 2024 werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 9 augustus 2023. De toezichtstermijn door de gemeente vervalt op 28 september 2023.
    Het budget 2024 voorziet een toelage van 70.643,49, waarvan 69.654,48 euro voor Koksijde en 989,01 voor Nieuwpoort en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    Het budget 2024 voorziet een investeringstoelage van 20.000 euro (groot onderhoud orgel, aankoop kitchinette, schilderen ramen en deuren buiten en binnen van zomerkapel)
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2024 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Idesbaldus.
    De budgetten 2024 werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 9 augustus 2023. De toezichtstermijn door de gemeente vervalt op 28 september 2023.
    Het budget 2024 voorziet een toelage van 68.656,00 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Willibrordus.
    De budgetten 2024 werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 9 augustus 2023. De toezichtstermijn door de gemeente vervalt op 28 september 2023.
    Het budget 2024 voorziet een toelage van 62.000,00 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    Het budget 2024 voorziet een investeringstoelage van 17.500 euro (schilderwerken binnenzijde kerk (opstart) en restauratie altaar en Willibrordusbeeld in Sint Willibrorduskapel (was voorzien vorige jaren, maar niet uitgevoerd wegens geen personeel bij restaurateur)
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen.
    De budgetten 2024 werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 9 augustus 2023. De toezichtstermijn door de gemeente vervalt op 28 september 2023.
    Het budget 2024 voorziet een toelage van 229.123,62 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019 en gewijzigd op 26 juni 2023.
    Het budget 2024 voorziet een investeringstoelage van 20.000 euro (sloten kasten en bergruimten, herschilderen en schilderen buitendeuren en aankoop mariabeeld).
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2024 van de kerkfabriek kerkfabriek St.-Pieter.
    De budgetten 2024 werden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 9 augustus 2023. De toezichtstermijn door de gemeente vervalt op 28 september 2023.
    Het budget 2024 voorziet een toelage van 74.151,73 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 19 december 2023 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
    2. Kennisname van de volgende verslagen:
    i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig
    artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap
    opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten
    van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
    iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten
    grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel
    6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit
    van de Vennootschap.
    4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
    6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
    7. Volmacht voor de formaliteiten.

  • Op 19 december 2023 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten (zie uitnodigingsbrief)

patrimonium

aankoop

  • In de in opbouw zijnde nieuwe vrije lagere school in de Helvetiastraat is voorzien in de bouw van een ruimte die als creche zou ingericht worden.
    Plan ontwerp in bijlage. De ruimte van 109 m² bevat een leefruimte van 41 m², twee slaapkamers van ca. 16 m², een inkom/onthaal, balie/keuken en sanitair.
    Het gebouw staat los van het schoolgebouw en staat op de hoek van de Hostenstraat en de Jan Crabbestraat.

    De vzw Patrimonium Onderwijs Decanale Werken Diksmuide-Veurne stelde de vraag of er interesse is in aankoop van deze crèche om deze vervolgens in eigen beheer te nemen.

    In het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Lisa Makelberge wordt de crèche geschat op € 230.000.
    Er wordt voorgesteld de crèche aan te kopen voor € 250.000.

    De gemeenteraad dient deze aankoop goed te keuren.

overeenkomsten

samenwerkingsovereenkomsten

  • Naar aanleiding van de plannen voor de heraanleg van de zeedijk Groenendijk, dienen er (deels) bunkers opgebroken te worden die onder de zeedijk gelegen zijn om de riolering te kunnen aanleggen. In het voorafgaand traject werden deze bunkers reeds deels blootgelegd en opgetekend.

    Teneinde de hinder voor aanpalenden te beperken, zou de effectieve uitbraak van deze bunkers best gebeuren naar aanleiding van de effectieve werken. De Vlaamse Overheid - Afdeling kust zal hiervoor instaan aangezien zij zijn aangeduid om binnen hun ambtsdomein oorlogsrestanten op te ruimen.

    Voorliggend dan ook de samenwerkingsovereenkomst met Afdeling Kust voor het opruimen van deze bunkers naar aanleiding van de geplande wegenwerken.

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

  • Momenteel geldt een zone voor plaatselijk verkeer ten zuiden van de Koksijdesteenweg en ten westen van de Toekomstlaan. 

    Tijdens de verkeerscommissie van 25 mei 2023 werd de verkeerssituatie in de Burgweg besproken. Deze valt onder de zone voor plaatselijk verkeer. Deze weg wordt veel gebruikt door fietsers o.a. schoolgaande jongeren, recreatieve fietsers, ... Deze zone wordt echter ook gebruikt als sluipweg maar is moeilijk te controleren. Om de verkeersveiligheid te verhogen en om het aangenamer te maken in deze straat, is het voorstel om hier een fietszone te maken. De fietszone zou volgende straten omvatten zie plan in bijlage als visualisatie):

    • Burgweg
    • Langeleedstraat
    • Ganzestraat
    • Koningstraat ten zuiden van de Toekomstlaan 
    Hierdoor wordt de zone voor plaatselijk verkeer in deze straten opgeheven. De andere straten blijven onder het regime van plaatselijk verkeer. 
     
    Deze maatregel wordt versneld ingevoerd aangezien er een dodelijk verkeersongeval gebeurde op de hoek van de Langeleedstraat en de Koningstraat. In een fietszone geldt een maximale snelheid van 30 km/h wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Een fietszone kan zowel op gebied van snelheid als op het verbod om in te halen, makkelijk door politionele diensten worden vastgesteld. 
    De snelheidsbeperking van 50 km/h wordt in de Langeleedstraat dus ook opgeheven. 
     
    Ondertussen is er een plan in opmaak om het fietsstratennetwerk in Koksijde uit te breiden. Dit wordt gefinaliseerd in de loop van het najaar 2023. 
     
    De term 'fietsstraat' is sinds 1 april 2023 uit de Wegcode geschrapt. Er wordt nu enkel gesproken over 'fietszone'. Hierbij wordt het begin van de zone aangeduid door een bord F111 en het einde van de zone door een bord F113. De verkeersborden F111 en F113 met de vermelding ‘fietsstraat’ blijven geldig tot 1 januari 2035 om het begin en het einde van een fietszone aan te duiden. De geplaatste borden in Koksijde dienen ten laatste tegen 1 januari 2035 vervangen te worden. 

    Volgende straten zijn al fietsstraten:

    • Doornpannestraat 
    • Guldenzandstraat tussen de Doornpannestraat en tussen het kruispunt met de Westhinderstraat 
    • Karthuizerstraat  
    • A. Boudrystraat 
    • van Maldeghemstraat 
    • Pylyserlaan 
    • Abdijstraat 
    • Noordzeedreef 
    • Loze Vissertjespad 
    • Hugo Verriestlaan 
    • Piet Verhaertstraat 
    • Witte Burg tussen huisnummer 90 en de Sint-Andréstraat 
    • Sint-Andréstraat tussen de Witte Burg en de Guldenzandstraat 
    • Westhinderstraat tussen de Guldenzandstraat en de Pylyserlaan 
    • Parnassiusstraat 
    • Middenlaan tussen Jaak Van Buggenhoutlaan en de Abdijstraat 
    • Ranonkellaan 
    • Duinenkranslaan 
    • Jan Van Looylaan tussen Strandlaan en P. Delvauxlaan 
    • P. Delvauxlaan 
    • Pannelaan tussen P. Delvauxlaan en Koninklijke Baan 
    • Albert Nazylaan tussen Pannelaan en P.P. Rubenslaan 
    • P.P. Rubenslaan 
    • Tennislaan tussen Strandlaan en Brialmontlaan 
    • Brialmontlaan
     

    In een fietsstraat is de maximale snelheid 30 km/h en mogen gemotoriseerde voertuigen niet inhalen.

  • Door de invoering van een fietszone ten zuiden van de Koksijdesteenweg en ten westen van de Toekomstlaan wijzigt de zone voor plaatselijk verkeer. Voorstel is om plaatselijk verkeer nog steeds van toepassing te laten ten oosten van de Toekomstlaan. Zie plan. 

    Het gaat om de zone met volgende grenzen (zie plan in bijlage ter visualisatie):

    • Hazebeekstraat ten zuiden van het Golfpad
    • Golfpad ten oosten van de Hazebeekstraat
    • Hof ter Hillestraat ten zuiden van de Nieuwpoortsteenweg
    • Conterdijk ten zuiden van de Florizoonebrug
    • Nieuwstraat ten oosten van de Toekomstlaan
    • Langeleedstraat ten oosten van de Toekomstlaan
  • In de Langeleedstraat wordt een fietszone van toepassing. In een fietszone gelden volgende maatregelen:

    • maximale snelheid van 30 km/h
    • gemotoriseerde voertuigen halen niet in

    In de Langeleedstraat gold een maximale snelheid van 50 km/h. Door de invoering van de fietszone is deze dus niet langer van toepassing. 

kunstonderwijs

lestijdenpakket

  • Bovenop het hen toegekende lestijdenpakket van het ministerie besliste Koksijde om voor StAPwest in het schooljaar 2022-2023 3/22 lestijden schoolbestuur te financieren om de afdeling jazz-pop-rock met elektrische gitaar te kunnen uitbreiden.

    StAPwest kon deze uren in de loop van het schooljaar omzetten in ministerie uren.
    Voor het schooljaar 2023-2024 vraagt StAPwest om, gelet het succes van deze klas en het aantal toenemende cursisten, opnieuw de financiering van 3/22 lestijden schoolbestuur Koksijde voor de klas elektrische gitaar.

    Brutoloon op jaarbasis voor deze 3/22 lestijden salarisschaal 301 ten laste van het schoolbestuur Koksijde.

huishoudelijke reglementen

  • In uitvoering van het oud artikel 39 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de gemeenteraad in zitting dd. 29 januari 2019 een deontologische code aangenomen voor de mandatarissen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen.

    Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur verplicht alle lokale besturen een deontologische commissie op te richten, bestaande uit minstens één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad, die moet toezien op de naleving van de code door de mandatarissen. Daarbij dient de code de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie te regelen.

    Derhalve dringt een aanpassing van de huidige deontologische code voor de gemeentelijke mandatarissen zich op.

    In bijlage vindt u vooreerst een voorstel tot aanpassing van de deontologische code (zie de artikelen 34 tot en met 43) die gebaseerd is op het model dat door de VVSG ter beschikking werd gesteld en daarnaast een samenvatting van het voorstel omtrent de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.

    De derde bijlage bevat de hervastgestelde versie van de deontologische code in geval van goedkeuring door de gemeenteraad.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige