Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

ma 19/02/2024 - 19:30 raadszaal
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 22 januari 2024

        Goedgekeurd
    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

        Goedgekeurd

        Burgemeester vermeldt het overlijden van Fernand Florisoone, cultureel ambassadeur. 

        Fernand kan beschouwd worden als onze gemeentedichter. 

        Burgemeester vraagt 1 minuut stilte ter nagedachtenis. 

    • overheidsopdrachten

      • Goedkeuren opdrachtdocumenten in het kader van de procedure Oproep Winvorm voor het project voor de volledige studieopdracht voor het realiseren van een bijkomende externe ontsluiting van het panoramisch dakterras op het Duinenhuis te Koksijde

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van de deelname aan de Oproep Winvorm voor het aanstellen van een ontwerper voor de volledige studieopdracht voor het realiseren van een bijkomende externe ontsluiting van het panoramisch dakterras op het Duinenhuis te Koksijde, dienen de opdrachtdocumenten goedgekeurd te worden

        Deze opdrachtdocumenten vormen de basis voor de overeenkomst die tot stand komt in kader van de procedure Oproep Winvorm, gebaseerd op prijsvraag voor ontwerpen gevolgd door een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

      • Goedkeuren prijsvraagdocumenten in het kader van de procedure Oproep Winvorm voor het project voor de volledige studieopdracht voor het realiseren van een bijkomende externe ontsluiting van het panoramisch dakterras op het Duinenhuis te Koksijde

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van de deelname aan de Oproep Winvorm voor het aanstellen van een ontwerper voor de volledige studieopdracht voor het realiseren van een bijkomende externe ontsluiting van het panoramisch dakterras op het Duinenhuis te Koksijde, dienen de prijsvraagdocumenten goedgekeurd te worden

        Deze prijsvraagdocumenten vormen de basis voor de 2de fase van de procedure Oproep Winvorm, met name de wedstrijdfase.

        Aansluitend volgt dan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op basis van de opdrachtdocumenten (zie ander agendapunt)

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: vernieuwing Abdijstraat Koksijde - Fase 1

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: vernieuwing Abdijstraat Koksijde - Fase 1.

          De raming bedraagt 237.114,51 euro incl. btw.

          Lastenboek, raming en plannen opgemaakt door studiebureau Plantec. 

        • Deelname raamcontract VEB voor de dienstjaren 2024 en 2025: dienstverlening op vlak van energie-efficiëntie (zonnepanelen, verledding,...)

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring deelname raamcontract VEB voor de dienstjaren 2024 en 2025: dienstverlening op vlak van energie-efficiëntie (zonnepanelen, verledding,...).

          De geraamde uitgave voor de jaren 2024 - 2025 bedraagt 500.000,00 euro incl. btw.

        • Toetreding tot de aankoopcentrale Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf : raamcontract telefonie tot en met 08/2030

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de toetreding tot de aankoopcentrale Vlaamse Overheid - Agentschap Facilitair Bedrijf : raamcontract telefonie tot en met 08/2030.

          De raming voor de volledige periode betreft 50.000,00 euro incl. btw.

          De overeenkomst loopt tot 08/2030.

          Budget is 598,87 € incl. BTW/ maand (abonnementskosten mobiele telefonie + dataverbruik, belminuten worden niet meer aangerekend)

          Momenteel betalen we (factuur dec./jan.) 214,13 € aan belminuten (=ook MMS, SMS en internat. Gesprekken) en 2.587,51 € aan abonnementskosten

          De aansluiting bij het raamcontract kan ons tot 78,62 % besparing opleveren.

          Momenteel hebben we 329 mobiele abonnementen lopen.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: bereiding en levering van kwaliteitsvolle maaltijden (inclusief afhaling maaltijdresten) voor de gemeenteschool Oostduinkerke, gemeenteschool Koksijde, Buitenschoolse Kinderopvang en de Jeugddienst - schooljaar 2024-2025

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: bereiding en levering van kwaliteitsvolle maaltijden (inclusief afhaling maaltijdresten) voor de gemeenteschool Oostduinkerke, gemeenteschool Koksijde, Buitenschoolse Kinderopvang en de Jeugddienst - schooljaar 2024-2025.

          De raming bedraagt 171.720,00 euro incl. 6% btw.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: leveren van dranken op verschillende locaties - raamcontract 4 jaar

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: leveren van dranken op verschillende locaties - raamcontract 4 jaar.

          De raming (voor de volledige periode) bedraagt 260.000,00 euro incl. btw.

    • patrimonium

      • Masterplan Silicowijk, goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met Woonmaatschappij IJzer en Zee

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van de realisatie van het masterplan voor de Silicowijk dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden tussen de woonmaatschappij IJzer en Zee (WIJZ) en de gemeente Koksijde.

        In deze overeenkomst wordt aangegeven wie welke rol opneemt:

        • WIJZ neemt coördinatie op voor de realisatie van de gebouwen (woningen, parking en buurthuis). Het buurthuis komt er op vraag van en ten laste van de gemeente. Er is sprake van gedeeld bouwheerschap en concrete afspraken zijn dan ook noodzakelijk (aanstellen ontwerper, goedkeuringen, financiering, betalingen, wijze van samenwerking enz.)
        • de gemeente staat in voor de aanleg van de omgevingswerken (hiervoor kan beroep gedaan worden op de subsidies van de VMSW) en stelt hiervoor zelf een ontwerper aan
        • de aanstelling van de veiligheidscoördinatie voor het totale project gebeurt door WIJZ, de gemeente betaalt pro rata haar aandeel
      • Masterplan Silicowijk, intentieverklaring inzake inlijven en onderhoud van gronden in het openbaar domein

        Goedgekeurd

        In overleg met de woonmaatschappij IJzer en Zee is een masterplan opgemaakt voor de Silicowijk (zie bijlage) waarbij 32 huurwoningen in de Molenstraat, Smockelpotstraat en Wandelhofstraat worden vervangen door ongeveer 55 à 60 nieuwe huurwoningen en - appartementen, een buurthuis en ondergrondse parkeerruimte.

        De betreffende woningen die worden afgebroken zijn de oudste in de wijk en aan vervanging toe. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om het aantal woongelegenheden te verhogen, gelet op het opgelegde te behalen bindend sociaal objectief (BSO) en gelet op de lange wachtlijsten in Koksijde voor een sociale woning. Via verdichting wordt hieraan tegemoet gekomen maar wordt ook het openbaar domein serieus opgewaardeerd.

        De opmaak van dit masterplan is gebeurd met participatie van de omgeving en in overleg met de betrokken bewoners.

        De woonmaatschappij IJzer en Zee zal nu een procedure opstarten om een ontwerper/architect aan te stellen, om op basis van het masterplan een concreet voorstel uit te werken. In het kader van deze procedure wordt nu reeds een intentieverklaring gevraagd van de gemeenteraad om de gronden, die niet tot de privatieve delen zullen behoren, in de toekomst te lijven bij het openbaar domein, en deze nadien ook te onderhouden;

        Zowiezo zal er, van zodra het project gedetailleerd is uitgewerkt, een overdracht van gronden moeten gebeuren tussen woonmaatschappij IJzer en Zee en de gemeente (privatieve delen voor woonmaatschappij IJzer en Zee, openbaar voor de gemeente)

        In bijlage is het definitief masterplan terug te geven, zodat een beeld kan gevormd worden van het mogelijke toekomstige openbaar domein. de effectieve afbakening kan echter maar gebeuren nadat ontwerp is uitgewerkt en de definitieve en correcte inplanting van de gebouwen is gekend. Op bladzijde 55 is een overzichtsbeeld terug te vinden en kan indicatief afgeleid worden wat er openbaar domein kan worden

        Deze intentieverklaring is een vereiste stap in de te volgen procedure voor de WIJZ.

      • aankoop

        • Akte aankoop woning Dorpsstraat 28 via recht van voorkoop

          Goedgekeurd

          De uitoefening van het recht van voorkoop voor een woning te Koksijde, Dorpsstraat 28 werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2024. De woning wordt verkocht voor en mits 255.000,00 EUR.

          De ontwerpakte dient nu te worden goedgekeurd.

    • openbaar domein

      • rooilijnplannen

        • Vaststellen rooilijnplan Admiraal Ronarc'h-pad

          Goedgekeurd

          In kader van de riolerings- en wegeniswerken in het Adminraal Ronarc'h-pad is een rooilijnplan opgemaakt.

          Het Adminraal Roarc'hpad wordt vernieuwd en zal een nieuwe toegang bieden tot aan Estaminet De Paardevisscher. 

          Het rooilijnplan is nodig voor het officieel vaststellen van de bestaande grens openbaar domein en het bijkomend toevoegen van wegenis aan het openbaar domein.

    • overeenkomsten

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Co-productieovereenkomst met theaterproductie Wouter Bruneel (Wortel vzw/De Kwelm vzw) voor nieuwe voorstelling "De dikste naald" - najaar 2025

          Goedgekeurd

          Wortel vzw en De Kwelm vzw hebben de gemeente Koksijde een aanbod gedaan om een voorstelling van Wouter Bruneel en Owen Weston, met als titel "De dikste naald" (werktitel), te willen coproduceren. Hiervoor wordt een bedrag van 50.000€ excl. 6% BTW gevraagd.

          Het betreft een uitbundige, tragikomische theatersolo waarbij Wouter terugkeert naar zijn roots (Veurne, Oostduinkerke en Gijverinkhove). In de vorige succesproductie "Once upon a time in de Westhoek" onder de vleugels van Cie Cecilia onderzocht hij zijn familie langs vaders zijde (Gijverinkhove), in de nieuwe productie onderzoekt hij zijn roots langs moeders kant (Oostduinkerke/Veurne). 

    • huishoudelijke reglementen

      • Hervaststellen huishoudelijk reglement op het gebruik van sportpark Oostduinkerke

        Goedgekeurd

        De specifieke voorwaarden en modaliteiten voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur zijn opgenomen in een huishoudelijk reglement. De huidige huishoudelijke reglementen op het gebruik van gemeentelijke sportinfrastructuur zijn in voege sinds 1 januari 2023. Het huishoudelijk reglement van sportpark Oostduinkerke strookt niet met de borden op het sportpark.

        Dit huishoudelijk regelement heeft daarom een update nodig, om volgende redenen:

        1. De atletiekpiste mag vrij gebruikt worden door individuele sporters, behalve op vooraf gereserveerde uren door de plaatselijke atletiekclub, andere clubs of individuelen. 

        In bijlage het nieuw huishoudelijk reglement met de aanpassingen aangeduid in kleur.

      • Hervaststellen huishoudelijk reglement op het gebruik van cultuurcentrum CasinoKoksijde

        Goedgekeurd

        Om het huishoudelijk reglement van cultuurcentrum CasinoKoksijde te actualiseren teneinde in orde te zijn met enkele recente wijzigingen stellen we enkele wijzigingen voor in het huishoudelijk reglement van CasinoKoksijde 

        • titel: huishoudelijk reglement op het gebruik van polyvalente infrastructuur > huishoudelijk reglement op het gebruik van cultuurcentrum CasinoKoksijde < Er bestaat een ander huishoudelijk reglement op het gebruik van polyvalente infrastructuur (voor andere gemeentelijke zalen)
        • Hoofdstuk 3, artikel 6§1 aanvraagprocedure: aan te vullen met verplichting van de huurder om zich in orde te stellen met de richtlijnen van Eaglebe. 
        • Hoofdstuk 5, artikel 15§2: voor de inning van auteursrechten is Unisono bevoegd ipv SABAM
        • Hoofdstuk 5, artikel 15§3 FAVV: voeding > voedsel
        • Hoofdstuk 6, artikel 17 §1: schrappen van de zin "in de Willem Elsschotzaal moet het meubilair opnieuw opgesteld worden in vergadervorm" < de Willem Elsschotzaal wordt niet meer verhuurd omdat die onder het beheer van de bibliotheek valt.
        • Hoofdstuk 6, artikel 17§2: goedkeuren van de herwerkte lijst van traiteurs die in CasinoKoksijde de keuken mogen gebruiken, zonder voorafgaandelijke toelating van het College van burgemeester en schepenen; 

        In bijlage:

        • document met voorstel van wijzigingen in rood aangeduid;
        • het nieuwe huishoudelijke reglement na goedkeuring van de wijzigingen
      • Hervaststellen huishoudelijk reglement op het gebruik van de polyvalente infrastructuur

        Goedgekeurd

        Er zijn een aantal wijzigingen nodig aan het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke polyvalente infrastructuur om tegemoet te  komen aan enkele wijzigingen in aanvragen en om het huishoudelijk reglement aan te passen aan veranderde aanvraagprocedures.

        • de uren van de activiteiten in 't Oud Schooltje moeten beperkt worden tot 24:00 teneinde geluidsoverlast voor de buren te vermijden; 
        • de huurder moet zich in orde stellen met de aanvraagprocedure van Eaglebe en extra info hierover moet worden opgenomen; 
        • de reglementering inzake SABAM wordt nu geregeld door Unisono

        In bijlage het nieuw huishoudelijk reglement met de aanpassingen aangeduid in kleur

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      Goedgekeurd

      raadslid Wolter Hofmans - hondenlosloopweide Sint Idesbald

      Raadslid Wolter Hofmans verwijst naar de bestaande gemeentelijke hondenlosloopweides in Oostduinkerke en Koksijde. 

      Ze verwijst naar het beëindigen van de mogelijkheid tot gebruiken van de hondenlosloopweide in Sint-Idesbald. Ze vraagt of gemeente een extra hondenlosloopweide kan voorzien in Sint Idesbald.

      Schepen Geersens antwoordt dat de gemeente de voorbije jaren inderdaad al twee hondenspeelzones opende, dit zowel in Koksijde (nabij Abdijmuseum) als in Oostduinkerke (op sportpark). De hondenspeelzone van Koksijde bevindt zich op ong. 1,5 km van het hart van Sint-Idesbald. (deze vraag werd trouwens reeds gesteld tijdens GR van 27/02/2023) 

      Schepen Geersens wijst er tenslotte ook nog op dat ze zelf nog geen enkele vraag kreeg van inwoners naar nog extra hondenlosloopweide.

      raadslid Baeselen - locatie Koksijde Kids

      Vorig jaar vond Koksijde Kids plaats op het sportpleintje achter de judozaal in Koksijde dorp, door de werken in de Kerkstraat. Raadslid Verhaeghe vraagt of Koksijde Kids dit jaar terug zal doorgaan in de Noordstraat (in het stuk tussen de rode lichten en de Kerkstraat)?  Schepen Geersens bevestigt dit.

      raadslid Hancke – vraag naar oprichting Ijsberenclub

      In onze gemeente zagen we de meer dan 700 deelnemers bij de knuffelduik. Raadslid Hancke vraagt of een ijsberenclub bestaat in onze gemeente? En of de gemeente hierin een trekkende rol willen opnemen om die te helpen oprichten?

      Schepen Geersens antwoordt dat er nog geen IJsberenclub bestaat in Koksijde en dat iedereen vrij is om een club (vzw of feitelijke vereniging) op te richten. De rol van de gemeente hierin kan bestaan uit ondersteuning, in de eerste plaats door erkenning van de vereniging. Eens een vereniging erkend is, kunnen ze een dossier indienen om subsidies te ontvangen.

      raadslid Van Herck - Krokusvakantie afstemmen op de Waalse vakantie

      Raadslid Van Herck verwijst naar de beslissing van de Franse Gemeenschapsregering over de hervorming van de schoolvakanties vanaf 2022. De zomervakantie wordt ingekort, de herfst- en krokusvakantie zullen voortaan twee weken duren. Hij verwijst naar onze Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) die de boot afhoudt in Vlaanderen. 

      Raadslid Van Herck wijst op de nadelen hiervan voor alle kustgemeentes en vraagt om op het burgemeestersoverleg een gezamenlijk standpunt te willen innemen. En de bevoegde minister een brief te sturen met de vraag om de krokusvakantie af te stemmen op de Waalse vakantie vanaf 2025. 

      Schepen Geersens antwoordt dat dit een beleidsbeslissing van de Vlaamse overheid betreft.

      Burgemeester vult aan dat dit reeds werd aangekaart maar dat er geen gehoor aan wordt gegeven.

      raadslid Bogaerts - DNA masterplan Koksijde en het betrekken van de ondernemers

      Raadslid Bogaerts looft het initiatief van het gemeentebestuur om het DNA masterplan te organiseren. Ze verwijst naar de grote belangstelling en het feit dat burgerparticipatie  niet meer weg te denken is bij goed en breed gedragen bestuur van een gemeente. Raadslid Bogaerts verwijst evenwel dat de datumkeuze voor de handelaars wat ongelukkig viel (een zaterdag voormiddag in een schoolvakantie). Ze vraagt naar de mogelijkheid om hen apart te contacteren. 

      Raadslid Geersens zegt dat de datumkeuze om de Kick-off te organiseren net was om ook veel inwoners en 2de verblijvers te kunnen bereiken, en de opkomst toont aan dat dit een goeie keuze was die enorm werd geapprecieerd door de aanwezigen. 

      Reeds bij aanvang zijn we er ons van bewust dat dit voor handelaars en ondernemers een moeilijke periode is, handelaars en ondernemers worden zeker niet vergeten. Er wordt zeker ook nog een bevraging hun richting uitgestuurd.  

      raadslid Loones - Masterplan Koksijde

      Raadslid Loones verwijst naar het mooie en druk bijgewoond startmoment zaterdag. Raadslid Loones vraagt welke garanties de deelnemers en onze inwoners krijgen dat de plannen vervolgens ook zullen worden uitgevoerd?

      De burgemeester antwoordt dat een masterplan een plan is die een visie vastlegt voor een bepaalde zone op langere termijn. Hierdoor kunnen we ontwikkelingen, locatiekeuzes, gebruik van de ruimte,.... op een doordachte, geïntegreerde manier plannen, i.p.v. ad hoc keuzes te maken. Deze manier van werken zal in de toekomst meer moeten gebeuren omdat de ruimte schaarser wordt en we beter moeten nadenken hoe we de ruimte efficiënter kunnen gebruiken (multifunctioneel gebruik, ruimte voor water en groen ifv klimaat,... ) 

      De uitvoering van een masterplan zal stapsgewijze gebeuren, volgens de prioriteiten en keuzes van het beleid en de ter beschikking gestelde budgetten. Waar mogelijk kunnen vlugger quickwins gerealiseerd worden.  Bijvoorbeeld:

      • Masterplan sportpark Koksijde-dorp: is nu in eerste instantie een belangrijke leidraad voor bv. de inplanting van het nieuwe zwembad. Er is reeds een dorpsplein gerealiseerd en aankoop van vastgoed gebeurt in functie van de realisatie van dit masterplan 
      • Masterplan van Koksijde-dorp rond de kerk wordt juridisch verankerd in het PRUP reconversie militair domein.  
      • Masterplan Silicowijk is een leidraad die door de woonmaatschappij Ijzer en zee zal meegegeven worden aan kandidaat architecten om de nieuwe woonblokken te realiseren,.... ; De groendienst realiseerde reeds enkele quickwins. 
      • Concreet voor Masterplan Koksijde-bad zijn er nu reeds budgetten voorzien voor enkele zijstraten (die dan kunnen gerealiseerd worden in de geest van dit plan), er is de intentie om Zouavenplein aan te pakken, AWV/De Lijn en gemeente plannen de herinrichting Koninklijke Baan enz... 

      Maar dit plan wil ook een motor zijn om particulieren aan te sporen hun terrein op te waarderen (bv voortuinen ontharden, erfafsluitingen aan te passen,....) 

      Raadslid Loones repliceert dat het hem vooral gaat om geen verwachtingen te creëren, die dan niet worden ingelost.

      raadslid Pieters - Zouavenplein 

      Raadslid Pieters polst of er al plannen zijn – los van het lopende Masterplan DNA Koksijde Bad - om deze betonnen vlek in het centrum van Koksijde bad , binnen korte termijn aan te pakken.  Ook vraagt hij of de “zomerafbakening” met betonnen blokken dit jaar achterwege kan worden gelaten, wegens niet gebruikt door de bewoners.

      Burgemeester  verwijst naar het masterplan Koksijde-Bad. De bedoeling is wel degelijk om het plein mee te nemen. Maar een masterplan groeit. De zomerafbakening is bedoeld in kader van veiligheid, dat is het uitgangspunt.

      raadslid Baeselen – stand van zaken nieuw scoutslokaal voor scouts CASA Oostduinkerke

      De overheidsopdracht voor het nieuwe lokaal loopt nog een tweetal weken. Raadslid Baeselen vraagt of er al kandidaten zijn gevonden? En hoe de procedure loopt?

      Schepen Anseeuw geeft aan dat er tijdens de procedure geen info kan gegeven noch gevraagd worden. De aanbestedingsprocedure loopt dinsdag 20 februari 2024 af en dan zal duidelijk zijn wie al dan niet een offerte ingediend heeft. 

      raadslid Ringoot – Alcoholgebruik achter het stuur

      Raadslid Ringoot verwijst naar het persbericht over het aantal positieve alcoholcontroles. Hij merkt op dat er in Vlaanderen een daling is van 20%. Maar dat er in Koksijde sprake zou zijn van een significante toename, geen afname. Is hiervoor een verklaring? Hoe gaat het gemeentebestuur hier beleidsmatig mee om?

      De burgemeester antwoordt dat deze vraag zal worden beantwoord door korpschef Nicholas Paelinck op de volgende politieraad. 

      raadslid Verhaeghe – Hoe staat het met de Sint Niklaaskerk?

      Raadslid Verhaeghe vraagt naar de stand van zaken mbt de verwarmingsinstallatie van de kerk? Wordt de verwarmingsinstallatie gerepareerd? Op welke termijn? Wat zijn hiervan de kosten? Hoe wordt de situatie in de kerk opgevolgd?

      De burgemeester antwoordt dat de verwarmingsinstallatie definitief stuk is en dat een procedure opgestart is voor het aanstellen van een studiebureau om een nieuwe verwarmingsinstallatie te ontwerpen.  Vermoedelijke installatie tegen eind oktober. Er vond ook een controle plaats van de verwarmingstoestellen in de andere kerken op ons grondgebied.

      raadslid Hancke – Een nieuwe invulling voor de Kerk in Wulpen

      Raadslid Hancke vraagt specifiek aandacht voor de kerk in Wulpen en een mogelijke herbestemming. Destijds werden plannen opgemaakt om er een gemeenschapszaal in onder te brengen. Wat is de stand van zaken?

      De burgemeester wijst erop dat De Panne, Koksijde en Nieuwpoort 1 parochiale eenheid geworden zijn. De herbestemming zal zeker een item zijn voor de volgende legislatuur.

      raadslid De Coster - AED toestellen 

      Raadslid De Coster verwijst naar de 24 automatische externe defibrillators (AED) die in onze gemeente verspreid staan of hangen op verschillende, voor het publiek toegankelijke plaatsen. Hij verwijst naar de opleiding die alle gemeentelijke hulpverleners (138) hiervoor hebben gekregen en naar de jaarlijks heropfrissing van 4u,  om met deze toestellen te werken.

      Raadslid De Coster vraagt of er gratis opleidingen zouden kunnen voorzien worden door het Rode Kruis Koksijde op verschillende locaties (deelgemeenten) 

      Burgemeester antwoordt dat onze gemeente Koksijde beschikt over 28 AED-toestellen (sinds 2023, 3 nieuwe en 1 reservetoestel extra) verspreid over die plaatsen met de hoogst aantal wandelaars, sporters en bezoekers. Het label ‘Hartveilige Gemeente’ werd in 2017 ondertekend en had een duur van 2 jaar. Een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst werd ons nog niet toegestuurd. Dit moet worden nagegaan. Daarnaast zal gevraagd worden aan de seniorenconsulent om enkele van de gevraagde sessies te voorzien in de Annex.

      Raadslid De Coster wil nog toevoegen dat sommige toestellen niet zo goed zichtbaar zijn en om dit mee te nemen.

      raadslid Verhaeghe - Cultuurforum

      Raadslid Verhaeghe vraagt of alle verenigingen ondertussen hun subsidies verkregen die geadviseerd moesten worden door het cultuurforum? 

      Schepen Anseeuw antwoordt dat de subsidies socio-culturele verenigingen op 9 februari 2024 uitbetaald zijn aan deze verenigingen. 

      raadslid Loones – Gebruik van de kapel Rozenkrans in mei en juni

      Raadslid Loones verwijst naar het gebruik van de kapel van de Rozenkrans voor studerende studenten tijdens de eindejaarsperiode. En polst of dit hernomen wordt in de maanden mei en juni.

      Raadslid Loones vraagt ook of het ter beschikking stellen van de kapel van de Rozenkrans in mei en juni niet voor problemen kan zorgen naar andere activiteiten toe.

      Schepen Anseeuw geeft aan dat het inderdaad de bedoeling is om deze locatie tijdens de ‘lenteblok’ periode opnieuw open te stellen voor onze studenten. Dit vanaf 12 mei tot half juni. Ook tijdens de jeugdraad werd de vraag door de jongeren gesteld om dit zeker opnieuw op deze locatie te doen. Het is vooral de locatie die studenten aanspreekt; centraal, aan de tramhalte, ideale locatie om snel naar de winkel te lopen en een wandelpauze te nemen op het strand.

      We hebben ook gemerkt dat deze locatie veel drukker bezocht werd dan de bibliotheek die zoals andere jaren eveneens werd opengesteld voor de studenten. Er waren dagelijks gemiddeld 35 studenten aanwezig. Op bepaalde momenten waren alle plaatsen volzet, we zouden dus voor de lente blok extra plaatsen voorzien. In 2022 werd ook het Huis van Het Kind opengesteld, toen kwam er maar 1 student opdagen. Vandaar dat we merken dat de locatie van groot belang is voor de studenten. 

      Voor de WAK tentoonstellingen in mei en juni zal een tent voorzien worden. Deze tent zal in de tuin van de Westhoekacademie geplaatst worden. Op die manier is de expo net naast de werking van de WAK in het gebouw wat versterkend zal werken. 

      raadslid De Coster - Speelplein Kerkstraat 

      Raadslid De Coster polst naar de stand van zaken qua her aanleg van het speelplein in de Kerkstraat.

      Schepen Anseeuw vermeldt dat het speelpleintje zo snel mogelijk terugkomt.

      raadslid Hillewaere – Omnisportveld in Koksijde dorp

      Raadslid Hillewaere polst naar de plannen om een  omnisportveld aan te leggen in Koksijde Dorp, want geeft aan daarover niets specifiek terug te vinden in de meerjarenplanning die op de gemeenteraad passeerde. 

      Schepen Dawyndt antwoordt dat er inderdaad een omnisportkooi zal worden aangelegd.  Vergelijkbaar aan de omnisportkooi in Oostduinkerke: 2 grote voetbaldoelen en 2 basketbalkorven, 4 mini-voetbaldoeltjes. Afmeting 20x10 meter, ondergrond in asfalt.  Wel degelijk voorzien in de laatste wijziging meerjarenplan: Budget: 85.000 euro werd voorzien op actie 578. Timing: voorbereidende grondwerken vanaf 1 maart 2024, plaatsing kooi 2e helft april 2024. 

      raadslid Van Herck - gratis energie audit voor ondernemers

      Raadslid Van Herck verwijst naar het subsidiereglement ‘energiecoaching voor ondernemers’ dat in de GR van 16 oktober 2023  werd goedgekeurd. En verwijst naar de mogelijke energie-audit die kunnen worden aangevraagd door ondernemers, mits betaling van een bijdrage in de kosten van maximaal de helft van de geraamde totale kosten met een maximum van 300 euro.

      Raadslid Van Herck vraagt ook of er een tussentijdse rapportage beschikbaar is? En stelt zich de vraag of hiervoor wel met de WVI moet gewerkt worden en of we naar analogie met andere steden en gemeente niet beter een eigen medewerker in house laten opleiden en deze audit dan gratis aanbiedt aan de ondernemers. Of anders, dat de gemeente minstens bijspringt voor de volledige dekking van de volledige kost van de energie audit.

      Schepen Castelein:

      Tussentijdse rapportage? Momenteel zijn daarvoor 5 ondernemers ingeschreven en 2 aangemeld. De bevindingen worden bevraagd 1 maand na de scan, zoals het reglement voorziet. De scans zijn uitgevoerd in december/januari. De energie-expert is momenteel bezig met de opmaak van het eerste energierapport voor een Koksijdse ondernemer. Met de energie-expert is afgesproken dat hij iets laat weten als hij het doorstuurt naar de ondernemer. Daarna nemen we contact op met de ondernemer en bezorgen we een evaluatieformulier.   

      Waarom is er gekozen voor WVI? Grote steden zoals Oostende, Brugge en Gent beschikken over een eigen Energiehuis met gespecialiseerde energiedeskundigen. Het Energiehuis DVV Westhoek doet dit voor 17 Westhoekgemeenten, maar biedt deze dienstverlening voor ondernemers niet aan. Vandaar dat we als enige uit de Westhoek op zoek zijn gegaan naar een oplossing voor onze handelaars.  Uiteindelijk hebben we geoordeeld dat de energiedeskundige van WVI de beste oplossing is. Zo werken we met dezelfde energiecoach van de WVI als de gemeente Knokke-Heist. We kozen voor de WVI omdat ze onafhankelijk advies geven. De gemeente betaalt de helft van de onkosten zoals in het subsidiereglement voorzien en volgens het principe 1 euro voor 1 euro.  Het aantal scans is geen doel op zich, wel hopen we dat de ondernemer energetische ingrepen verricht. Bij het creëren van een kleine financiële drempel verhogen we de waarde van de energie-audit, zodat de ondernemer er ook effectief mee aan de slag gaat.  

      Waarom niet iemand in house laten opleiden en dit zelf vanuit de gemeente doen voor onze ondernemers? De energiedeskundige van de WVI is een specialist in dit vak, die zich constant bijschoolt. Als we de klimaatdoelstellingen willen behalen dienen we oplossingen te zoeken en aan te reiken aan diverse doelgroepen. De CO2-uitstoot op het grondgebied van Koksijde bedraagt een kleine 100.000 ton CO2. Daarvan is meer dan 35 % afkomstig van de huishoudens, 26 % van de tertiaire sector, 25% particulier en commercieel vervoer. De doelstellingen in het Lokaal Energie- en Klimaatpact situeren zich op vlak van vergroenen, energie, mobiliteit en water (ontharden). De communicatie die we voeren in het kader van de klimaatdoelstellingen is vooral gericht naar burgers, maar uiteraard willen we de gemeente als organisatie ook klimaat klaar maken voor die 4 thema’s (vergroenen, energie, mobiliteit en water). 

      Raadslid Van Herck wil gewoon ondernemers motiveren en blijft erbij dat het jammer zou zijn om ondernemers te missen doordat ze 300 € moeten betalen voor een energie audit.

      raadslid Hillewaere – Parkeerdruk in Oostduinkerke dorp

      Raadslid Hillewaere geeft aan signalen te krijgen van inwoners van Oostduinkerke dorp dat zij ’s avonds extra parkeerdruk ervaren. Raadslid Hillewaere merkt op dat er ook plannen zijn om extra woningen te bouwen waardoor gevreesd wordt voor een toename van de verklaarde parkeerdruk. Raadslid Hillewaere vraagt of hierover onderzoek verricht werd? Of er al een telling uitgevoerd werd om de parkeerdruk te meten? Hij polst ook naar mogelijke plannen om extra parkeerplaatsen aan te leggen op de bedrijfssite van Vansteelandt? 

      Schepen Castelein antwoordt dat ze zelf nog geen parkeerdruk heeft ervaren. Ze verwijst naar de parkeermogelijkheden aan de gemeenteschool-sportpark-oud gemeentehuis-BKO. De schepen geeft aan dit wel even verder te willen bekijken.

      raadslid Pieters - Doortocht tram Koksijde Bad

      In 2022 vroegen we om het sluikstorten in de trambedding tussen de Maurice Blieckstraat en de Kursaallaan aan te pakken. Toen werd geopperd dat De Lijn plannen had de doortocht van de tram in Koksijde Bad her aan te leggen (cfr Oostduinkerke ) . Wat is de stand van zaken?

      Schepen Castelein antwoordt dat er wat betreft de doortocht N34 Koksijde-Bad wel degelijk een samenwerking met De Lijn en AWV is voor de heraanleg van de N34 in Koksijde-Bad, alsook in Sint-Idesbald. De startnota werd hiervoor reeds opgemaakt en werd in september 2022 goedgekeurd. 
      Op 19 december 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst met De Lijn en AWV door de gemeenteraad goedgekeurd om over te gaan tot het opmaken van de definitieve ontwerp. AWV is hierbij trekker en volgende stap is de gunning van de ontwerper.  

      Het opruimen van de trambedding (zwerfvuil...) is in principe een taak van de VVM De Lijn zelf. Er zijn bovendien strenge regels om als derde partij in de trambedding te mogen ‘werken’; de aanvraag moet in principe minstens 2 weken op voorhand gebeuren. Er is dan ook een pragmatische werkwijze afgesproken met de VVM De Lijn voor het geval  onze mensen toch occasioneel (zwerf)vuil opruimen, wat bv ook wel gebeurt naar aanleiding van bv open gepikte/gebeten of weggewaaide huisvuilzakken. Daarvoor is in principe bv. minstens een ploeg van drie mensen nodig: één opruimer + twee die de tramlijn elk aan een kant in de gaten houden om tijdig signaal te kunnen geven. Als een (langer) traject opgekuist wordt, wordt De Lijn ook vooraf verwittigd.   

      Het opruimen van de bedding gebeurt dus ook wel soms door onze mensen maar is dus minder evident dan op andere plaatsen op het openbaar domein 

      raadslid Ringoot - Laadpalen voor elektrische wagens

      Raadslid Ringoot verwijst naar de gemeenteraadscommissie van 19 oktober waar het beleid op het vlak van laadpalen werd voorgesteld. Waarbij door het gemeentebestuur zo’n 50 locaties werden voorgesteld. In het bijzonder zou ook worden ingezet op een reeks ‘strategische hubs’. Deze strategische locaties werden door het college van burgemeester en schepenen aangeduid op 30 oktober 2023. Intussen heeft het schepencollege op een zestal locaties laadpalen goedgekeurd. Hij vraagt wat er gebeurt met de andere, meer dan 40 voorgestelde locaties, en vraagt hiervan een overzicht 

      Schepen Castelein antwoordt dat er volgens de input die we kregen van Total Energies (die instaat voor de uitrol van de elektrische laadinfrastructuur van de Vlaamse Overheid)  er ondertussen 60 locaties goedgekeurd zijn (6 installaties zijn effectief ingepland, 50 locaties zitten in voorbereidende fase van installatie en 4 locaties zitten in de fase om contracten aan te vragen). Ondertussen zijn er nog 9 locaties in voorbereidende fase. We volgen de aanvragen nauwgezet op en sturen wekelijks een reminder waarbij we duidelijk aangeven dat de installaties dringend uit te voeren zijn.  Op 15 februari 2024 kregen we nog een mail waarin ze zich verontschuldigen en aangeven er alles aan te doen om de opgelopen achterstand weg te werken.

Namens gemeenteraad,

Pascale Feys
adjunct algemeen directeur

Julie Paelinck
voorzitter