Terug
Gepubliceerd op 14/10/2021

Notulen  gemeenteraad

ma 30/08/2021 - 19:30 online (via Teams)
Aanwezig: Charlotte Castelein, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Guido Decorte, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, schepenen
Luc Deltombe, Greta Delie, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Julie Paelinck, Sam De Rechter, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk Decorte, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 30/08/2021 om 19:18.


  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 28 juni 2021

        Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;

        Art. 1: De notulen van de raadszitting van 28 juni 2021 worden goedgekeurd.

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

      • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester van 19 augustus 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 30 augustus 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen te maken;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135 §2 betreffende de bevoegdheid van de gemeenten om passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63, betreffende de bevoegdheden van de burgemeester die naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen eveneens bevoegd is voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 28 betreffende de openbaarheid van de vergaderingen van de gemeenteraad;

        Gelet op het Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19;

        Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en verdere wijzigingen;

        Gelet op de politieverordening van de burgemeester van 19 augustus 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 30 augustus 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Overwegende de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie van 30 januari 2020 met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico;

        Overwegende dat het coronavirus COVID-19 als een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020, met een aanzienlijke verspreiding binnen Europa en België;

        Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau heeft uitgeroepen aangaande het coronavirus COVID-19 die de wereldeconomie destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;

        Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 12 oktober 2020 die aangaf dat het virus zich voornamelijk verspreidt tussen nauwe contacten en aanleiding geeft tot opflakkeringen van de epidemie die onder controle zouden kunnen worden gehouden door middel van gerichte maatregelen;

        Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 15 oktober 2020, die aangeeft dat de situatie in Europa zeer onrustwekkend is en dat de overdracht en besmettingsbronnen plaatsvinden in de huizen, binnen in publieke plaatsen en bij de personen die de zelfbeschermingsmaatregelen niet correct naleven;

        Overwegende dat ons land sinds 13 oktober 2020 op nationaal niveau in alarmniveau 4 (zeer hoge altertheid) zit;

        Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie nog steeds zeer ernstig en precair is; dat waakzaamheid geboden blijft; dat verregaande en ingrijpende maatregelen onvermijdelijk blijven om de situatie onder controle te houden; dat de maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken; dat in de afgelopen en komende maanden de toegenomen mobiliteit, fysieke interacties en bijeenkomsten kunnen leiden tot meer overdracht in Europa;  dat noch de testing, noch het toedienen van vaccins een vervanging is voor het naleven van maatregelen zoals het behouden van een afstand en het dragen van mondmaskers in openbare ruimten of in de inrichtingen van de gezondheidszorg; dat het coronavirus COVID-19 nog steeds op het Europese grondgebied circuleert; dat de zorgwekkende B.1.617.2 variant (Deltavariant), die gekenmerkt wordt door een grotere overdraagbaarheid, zich vestigt; dat het bijgevolg noodzakelijk is voorzichtig te blijven om een nieuwe opflakkering van de epidemie te voorkomen; dat er nog steeds een beroep wordt gedaan op de individuele verantwoordelijkheid van de burgers, in het bijzonder wat betreft de eerbiediging van de social distancing;

        Overwegende dat de Delta-variant dominant is geworden in België; dat deze variant nog besmettelijker is dan de Alpha-variant en daardoor het virus nog vlotter kan circuleren onder de bevolking;

        Overwegende dat om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterst ernstige gevaren voor de volksgezondheid reeds diverse maatregelen werden genomen door de federale overheid; dat het voor zich spreekt dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd; dat lokale besturen hierin een belangrijke rol spelen;

        Overwegende dat een lokaal bestuur de specifieke opdracht heeft om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;

        Overwegende dat de gemeenteoverheden op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren; dat op grond van de artikelen 134 en 135, § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat hij een politieverordening kan maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners;

        Overwegende dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid;

        Overwegende dat een groot aantal inwoners van de gemeente Koksijde tot de meest kwetsbare groep behoort en bijzondere maatregelen zich opdringen ter bescherming van de gezondheid van deze bevolkingsgroep;

        Overwegende de mogelijks problematische situatie voor het referentieziekenhuis te Veurne in het geval van een effectieve grootschalige uitbraak in de gemeente;

        Overwegende dat de lokale en provinciale besturen essentiële diensten zijn, waarvan de werking verzekerd moet worden;

        Overwegende dat ook voor het voeren van vergaderingen lokale besturen de nodige maatregelen dienen te nemen en het goede voorbeeld dienen te geven;

        Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom beslist over de wijze van vergaderen; dat de vergadering fysiek, hybride of digitaal kan doorgaan;

        Overwegende dat de keuze op welke wijze het bestuur vergadert, een weloverwogen keuze dient te zijn; dat een lokale afweging dient te worden gemaakt; dat hierbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden; dat juridisch beschouwd de manier waarop vergaderd wordt fysiek, hybride of digitaal kan zijn en dat de afweging ligt bij het lokaal bestuur zelf;

        Overwegende dat bij een fysieke vergadering het essentieel is dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd; dat bovendien de fysieke vergadering ook toegankelijk moet zijn voor pers en publiek; dat de openbaarheid een wezenlijke waarborg is voor de democratische werking van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn; dat de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig moet kunnen doorgaan;

        Overwegende dat gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde het niet raadzaam is om de geplande gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn volledig fysiek te laten doorgaan;

        Overwegende dat er voldoende mogelijkheden bestaan om op een volledige digitale manier te vergaderen;

        Overwegende dat tijdens de federale fase een gemeenteraad en een raad voor maatschappelijk welzijn via videoconferentie kan worden georganiseerd waarbij de openbaarheid wordt gegarandeerd door live-streaming;

        Overwegende dat na afweging blijkt dat een hybride vergadering in Koksijde niet tot de beste oplossing leidt; dat immers meerdere raadsleden aangeven zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden; dat bovendien live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk blijkt op een locatie waar de social distancing niet kan worden gegarandeerd;

        Overwegende dat een volledige virtuele vergadering overzichtelijker is gelet op het feit dat meerdere raadsleden de vergadering fysiek niet wensen bij te wonen; dat op deze manier iedereen de kans wordt gegeven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid wordt gegeven om de zitting virtueel bij te wonen; dat dit minder haalbaar lijkt indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zullen zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden;

        Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 19 augustus 2021 zoals gevoegd in bijlage tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 30 augustus 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

    • financiën

      • gemeentelijke toelage

        • Werkingstoelage jeugdwerking Koninklijke Voetbal Vereniging Koksijde-Oostduinkerke (KVKO) voetbalseizoen 2021-2022

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 41;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2020 waarbij de overeenkomst voor de toekenning van een werkingstoelage aan KVKO voor de ondersteuning van de jeugdwerking voetbalseizoen 2020-2021 werd goedgekeurd;

          Overwegende de overeenkomst afloopt na het seizoen 2020-2021;

          Overwegende na de evaluatie blijkt dat toelage correct werd aangewend; 

          Overwegende middels deze werkingstoelage de jeugdwerking kan gepromoot worden;

          Overwegende dat de kost om een kwalitatieve jeugdwerking op 28.500,00 euro per jaar wordt geraamd;

          Overwegende het voorstel om voor het budget (jaar) 2021 (voetbalseizoen 2021-2022) een werkingstoelage toe te kennen voor een bedrag van 28.500,00 euro;

          Overwegende het ontwerp van overeenkomst houdende de nadere voorwaarden voor de toekenning van de werkingstoelage;

          Overwegende dat de voetbalverenigingen ter verantwoording van de toegestane werkingstoelage een financieel verslag moeten overmaken aan het gemeentebestuur met onder meer een gedetailleerde beschrijving van de bestede middelen;

          Overwegende de nominatieve toelage van 28.500,00 € voorzien in het meerjarenplan 2020-2025;

          Art. 1 : Aan de Koninklijke Voetbal Vereniging Koksijde-Oostduinkerke (KVKO) (stamnummer 3841) wordt voor het jaar 2021 een werkingstoelage toegekend ten bedrage van 28.500 euro voor de financiering van hun jeugdwerking.

          Art. 2 : De voorwaarden voor de toekenning van de werkingstoelage zoals omschreven in de overeenkomst, opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.

          Art. 3 : Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven toe te zien op de correcte besteding van deze middelen, rekening houdend met de verplichtingen omschreven in de overeenkomst.

    • financiën kerkfabriek

      • budget kerkfabriek

        • Kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Pieter

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Pieter door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;

          Overwegende de beslissing van 24 juni 2021 van de kerkraad van Sint Pieter waarbij het budget 2022 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 16 juli 2021;

          Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2021 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2022;

          Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;

          Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Pieter en de gemeentelijke bijdrage 2022 ten belope van 43.399,07 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.

        • Kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Niklaas

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Niklaas door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;

          Overwegende de beslissing van 10 juni 2021 van de kerkraad van Sint Niklaas waarbij het budget 2022 van de kerkfabriek wordt vastgelegd;

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 11 augustus 2020;

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 16 juli 2021;

          Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2021 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2022;

          Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;

          Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Niklaas en de gemeentelijke bijdrage 2022 ten belope van 76.618,28 euro in exploitatie en 20.000,00 euro in investeringen. Het aandeel van de gemeente Koksijde bedraagt 75.545,62 euro en van de stad Nieuwpoort 1.072,66 euro.

          Art.2: De investeringstoelage 2022 voor de financiering van de investeringen (restauratie kruisweg in de kerk en groot onderhoud orgel) wordt goedgekeurd voor een maximaal bedrag van 20.000 euro.

          Art.3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de stad Nieuwpoort.

        • Kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;

          Overwegende de beslissing van 10 juni 2021 van de kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen waarbij het budget 2022 van de kerkfabriek wordt vastgelegd

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 16 juli 2021;

          Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2021 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2022;

          Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;

          Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen en de gemeentelijke bijdrage 2022 ten belope van 191.763,14 euro in exploitatie en 20.000,00 euro in investeringen.

          Art.2: De investeringstoelage 2022 voor de financiering van de investeringen (lichtinstallatie LED in Mariakapel en schakelbord) wordt goedgekeurd voor een maximaal bedrag van 20.000 euro.

        • Kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Idesbaldus

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Idesbaldus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;

          Overwegende de beslissing van 02 juni 2021 van de kerkraad van Sint Idesbaldus waarbij het budget 2022 van de kerkfabriek wordt vastgelegd

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 16 juli 2021;

          Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2021 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2022;

          Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;

          Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Idesbaldus en de gemeentelijke bijdrage 2022 ten belope van 52.242,01 euro in exploitatie en 0,00 euro in investeringen.

        • Kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Willibrordus

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Willibrordus door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;

          Overwegende de beslissing van 11 juni 2021 van de kerkraad van Sint Willibrordus waarbij het budget 2022 van de kerkfabriek wordt vastgelegd

          Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 16 juli 2021;

          Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 augustus 2021 betreffende het gecoördineerd indienen van de budgetten 2022;

          Overwegende dat de gevraagde tussenkomst van de gemeente Koksijde niet hoger is dan de door de gemeenteraad goedgekeurde toelage in het meerjarenplan 2020-2025;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;

          Art.1: Kennis wordt genomen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Willibrordus en de gemeentelijke bijdrage 2022 ten belope van 81.000,00 euro in exploitatie en 19.500,00 euro in investeringen.

          Art.2: De investeringstoelage 2022 voor de financiering van de investeringen (nieuwe binneninrichting van de sacristie; inrichting bijsacristie en restauratie altaar en Willibrordusbeeld in Sint Willibrorduskapel) wordt goedgekeurd voor een maximaal bedrag van 19.500,00 euro.

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: schoonmaken diverse gemeentegebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2022

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat in het kader van de opdracht “Schoonmaken diverse gemeentegebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2022” een bestek met nr. 2021-101 werd opgesteld door het Dienst Technisch Bureau;

          Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Schoonmaken Abdij Ten Duinen 1138), raming: 12.396,70 euro excl. btw of 15.000,01 euro incl. 21% btw;* Perceel 2 (Schoonmaken Navigo-museum), raming: 12.000,00 euro excl. btw of 14.520,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 3 (Schoonmaken cultuurcentrum Casino Koksijde), raming: 4.132,23 euro excl. btw of 5.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 4 (Schoonmaken feestzaal Witte Burg), raming: 2.479,34 euro excl. btw of 3.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 5 (Schoonmaken sportzaal tafeltennis), raming: 8.264,46 euro excl. btw of 10.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 6 (Schoonmaken kunstencentrum Ten Bogaerde), raming: 6.611,57 euro excl. btw of 8.000,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 7 (Schoonmaak annex oud-gemeentehuis Koksijde), raming: 50.000,00 euro excl. btw of 60.500,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 8 (Schoonmaken Station Koksijde), raming: 3.000,00 euro excl. btw of 3.630,00 euro incl. 21% btw;* Perceel 9 (Schoonmaken ruiten diverse gemeentegebouwen), raming: 120.000,00 euro excl. btw of 145.200,00 euro incl. 21% btw;

          Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 218.884,30 euro excl. btw of 264.850,01 euro incl. 21% btw;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

          Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;

          Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien wordt in het budget 2022;

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021-101 en de raming voor de opdracht “Schoonmaken diverse gemeentegebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2022”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 218.884,30 euro excl. btw of 264.850,01 euro incl. 21% btw.

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

          Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Technische Dienst, de Financiële Dienst en de heer financieel directeur.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aankoop archiefcollectie

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) i) (de opdracht kan slecht door één bepaalde persoon worden uitgevoerd om reden van: unieke archiefcollectie);

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat de aangeboden archiefcollectie een meerwaarde betekent voor het lokale en regionale materieel erfgoed;

          Overwegende dat het nodige budget zal worden voorzien door de financiële dienst;

          Art. 1: Akkoord te gaan met de onderhandelingsprocedure als voorwaarden, wijze van gunning voor het leveren van de unieke archiefcollectie voor de prijs van € 50 000

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • patrimonium

      • Akte aankoop garages Dorpsstraat 24 Oostduinkerke

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41; 

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 goedkeuring akte aankoop garages Dorpsstraat 24 Oostduinkerke; 

        Overwegende het college van burgemeester en schepenen tot aankoop van de garages bij de woning Dorpsstraat 24 Oostduinkerke, ten kadaster gekend onder Koksijde, sectie B, nr. 0028, eigendom de heer André Cavyn en mevrouw Delancker Erna wenst over te gaan; 

        Overwegende het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 maart 2021 landmeter Johan Vandewalle aanstelde voor de waardebepaling van 2 garages (Lot 5 en Lot 6) met het oog op de aankoop ervan aankoop ervan;

        Overwegende het schattingsverslag van landmeter-expert Johan Vandewalle van 20 mei 2021; 

        Overwegende het splitsingsplan van landmeetburo Desaever-Gunst van 10 mei 2021; 

        Overwegende de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2021 waarbij notaris Wim Maes werd aangesteld voor de aankoop van de garages; 

        Overwegende de gemeente de ontwerpakte mocht ontvangen van notaris Wim Maes en de voorwaarden uit de akte dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad; 

        Overwegende de aankoop de ontsluiting van het Navigo zou verbeteren;  

        Art. 1: De akte aankoop van 2 garages (lot 5 en lot 6 volgens splitsingsplan) Dorpsstraat 24 Oostduinkerke ten kadaster gekend onder Koksijde, sectie B, nr. deel van nr. 0028, eigendom de heer André Cavyn en mevrouw Delancker Erna voor een bedrag van € 70.000 zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.

    • openbaar domein

      • Definitieve aanvaarding straatnaam Pelikaanhofstraat

        Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (B.S. 7 april 1977), gewijzigd bij decreet 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, B.S. 1 september 1987; 

        Gelet op het decreet 4 februari 1997 tot wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, B.S. 25 februari 1997; 

        Gelet op het decreet 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, B.S. 17 december 2002 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het toekennen of wijzigen van nieuwe namen aan openbare wegen en pleinen ;

        Gelet op artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2021 tot voorlopige aanvaarding van de straatnaam Pelikaanhofstraat ter vervanging van de benaming Pelikaanstraat aan het zuidelijk weggedeelte ;  

        Gelet op het resultaat van het openbaar onderzoek die liep in de periode van 29 juni 2021 tot 28 juli 2021 waarop geen opmerkingen of bezwaren binnen kwamen; 

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 augustus 2021 tot doorverwijzing van het dossier naar de gemeenteraad; 

         

        Art. 1 De gemeenteraad gaat over tot de definitieve aanvaarding van de straatnaam Pelikaanhofstraat ter vervanging van de benaming Pelikaanstraat voor het zuidelijk weggedeelte van deze straat. 

        Art. 2 : Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Art. 3 : Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst burgerzaken, de technische diensten, politie Westkust, brandweer Westhoek, de Federale Overheidsdienst Binnenlandse zaken, de nutsmaatschappijen en de dienst 112.

    • overeenkomsten

      • Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse Regering

        Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

        Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;

        Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op AP-10 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: inzetten en stimuleren van duurzaam en onderhoudsvriendelijk beheer (gemeentelijk) patrimonium;

        Gelet op ACT-108 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: energiebesparende acties in het kader van het klimaatplan;

        Gelet op AP-11 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: duurzaamheid, milieu- en klimaatbewustzijn op een actieve manier versterken;

        Gelet op ACT-153 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: verder inzetten van LED-technologie op het openbaar domein;

        Gelet op ACT-159 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: opmaak ambitieus klimaatactieplan en verbreden van interne klimaatambities naar diverse actoren;

        Gelet op ACT-160 van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025: bekrachtigen van het burgemeestersconvenant;

        Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

        Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

        Gelet op het ondertekenen door Lokaal Bestuur Koksijde van de burgemeestersconvenant, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

        Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht;

        Art.1: Lokaal Bestuur Koksijde neemt de principiële beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Burgweg

          Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

          Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

          Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

          Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

          Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

          Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

          Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;

          Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 20 mei 2021;

          Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 31 mei 2021;

          Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft.

          Overwegende dat het invoeren van éénrichtingsverkeer tussen Burgweg 12A en Burgweg 12 de verkeersveiligheid ten goede komt;;

          Art. 1: Op de Burgweg van huisnummer 12A tot huisnummer 12 in de richting van Wulpen geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

          In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.

          Dit wordt gesignaleerd door:

          • verkeersborden C1, aangevuld met onderbord M3
          • verkeersborden F19, aangevuld met onderborden M5
    • interne werking

      • Vaststellen dagelijks personeelsbeheer

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40; 

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2021, artikel 170 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en dat hij aan het hoofd staat van het personeel van de gemeente en van het personeel van openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en bevoegd is voor het dagelijks personeelsbeheer;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2009 vaststellen inhoud van het begrip dagelijks personeelsbeheer;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van lokaal bestuur Koksijde en latere wijzigingen;  

        Overwegende de algemeen directeur aan het hoofd staat van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer; 

        Overwegende de algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden;

        Overwegende de algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst;

        Overwegende dat de gemeenteraad moet vaststellen welke bevoegdheden onder het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ verstaan worden;

        Art. 1 : De inhoud van het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ Lokaal bestuur Koksijde wordt, binnen de grenzen van de rechtspositieregeling van het personeel Lokaal bestuur Koksijde als volgt vastgesteld:

        1° Individueel personeelsbeheer:

        • Opmaak functiebeschrijvingen en competentieprofielen;
        • Opdrachthouderschap (artikel 93 van Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hierna genoemd het Rechtspositiebesluit);
        • Opdracht tot permanentieplicht (artikel 142 van het Rechtspositiebesluit);
        • Toestemming dienstreizen en het bepalen van het meest geschikte vervoermiddel (art. 154 van het Rechtspositiebesluit);
        • Allerlei individuele verlofaanvragen;
        • Loopbaanonderbreking, zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen;
        • Verlof voor opdracht, onder voorbehoud van de nadere regels van de raad, of, na delegatie, het uitvoerend orgaan, voor het indienen van verlofaanvragen en het toekennen van verlof (artikel 207 van het Rechtspositiebesluit);
        • De individuele weddevaststelling en de beslissing over de overname van anciënniteiten (artikel 112 laatste lid van het Rechtspositiebesluit) binnen de nadere regels van de raad, of, na delegatie, het uitvoerend orgaan, (in de rechtspositieregeling) en de aanstellende overheid (in de vacature) gesteld hebben.
        • Vaststellen duurtijd van de in aanmerking te nemen diensten die het personeelslid in het onderwijs als interim of als tijdelijk personeelslid heeft gepresteerd (artikel 117 van het Rechtspositiebesluit).
        • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag);
        • Individuele toewijzing van de bevoegdheid van een personeelslid om elektrische toestellen te bedienen;

        2° Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke:

        • Individuele opvolging van de – overigens niet meer algemeen verplichte - evaluatie (artikel 49 van het Rechtspositiebesluit);
        • Vormingsaanvragen; artikelen 103 tot 113 van de Rechtspositieregeling van het personeel Lokaal Bestuur Koksijde en voor zover de vormingsaanvraag het dagelijks bestuur niet overschrijdt.
        • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming, onder voorbehoud van wat de raad, of, na delegatie, het uitvoerend orgaan, in het vormingsreglement bepaalt (artikel 54 van het Rechtspositiebesluit en artikelen 97 tot 102 van de Rechtspositieregeling van het personeel Lokaal Bestuur Koksijde).
        • Behandelen van stageaanvragen bij gemeentelijke en OCMW- diensten.

        3° Toepassing van de lokale rechtspositieregeling:

        • De evaluatieprocedure (artikel 46 van het Rechtspositiebesluit);
        • Organiseren van de interne evaluatieprocedure binnen de door de raad bepaalde termijnen en de individuele opvolging van de evaluatie van het personeel Lokaal bestuur Koksijde
        • Toekennen van toelagen en onkostenvergoedingen, binnen de grenzen vastgelegd door de raad, of, na delegatie, door het uitvoerend orgaan (artikel 155 van het Rechtspositiebesluit);
          • Toekennen van de vergoeding voor reis- en verblijfskosten
          • Toekennen van de permanentietoelage
          • Toelage opdrachthouderschap

          Collectief personeelsbeheer:

        • Opmaken van dienstroosters en registreren van prestaties binnen de grenzen van het arbeidsreglement.
        • Vastleggen van vakantieperiodes, maar onder voorbehoud van de nadere regels die de raad, of, na delegatie, het uitvoerend orgaan, hierover kan uitwerken (artikel 176 van het Rechtspositiebesluit). Zo bijvoorbeeld heeft de gemeenteraad van een centrumstad beslist dat de diensten niet langer dan vier aaneensluitende dagen gesloten mogen zijn.
        • Het vastleggen van het aantal voltijdse equivalenten arbeidsgehandicapten dat overeenkomt met ten minste 2% van het totale aantal personeelsleden (in VTE) in het bestuur (artikel 29 van het Rechtspositiebesluit).

          Beslissingen die te maken hebben met de uitoefening van werkgeversgezag:

        • Maatregelen van inwendige orde. Dit zijn maatregelen om de goede werking van de dienst te verbeteren of te verzekeren, bijvoorbeeld een reorganisatie of de uitoefening van hiërarchisch gezag. Als hoofd van het personeel en belast met de algemene leiding van de diensten is de algemeen directeur bevoegd om maatregelen van inwendige orde te nemen.
        • Uitlenen van personeel aan een gebruiker

        Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst personeel en HR.

        Art. 3: De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2009 vaststellen inhoud van het begrip dagelijks personeelsbeheer wordt opgeheven;

        Art. 4: Deze beslissing gaat in op 1 september 2021.

    • moties

      • Motie voor het voortbestaan van de ‘nabijheidsrechtbanken’ bij de herziening van art. 186 Gerechtelijk Wetboek

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 71;

        Gelet op het in voorbereiding zijnde wetsontwerp tot aanpassing van artikel 186 Gerechtelijk Wetboek;

        Overwegende dat momenteel het bestaan van de afdelingen van de Rechtbanken van Eerste Aanleg, Arbeids- en Ondernemingsrechtbanken verankerd is in de wet.  De wetgever waarborgt bijgevolg het bestaan van bijvoorbeeld de Ieperse ondernemingsrechtbank;

        Overwegende dat door de beoogde wetswijziging het voortbestaan van rechtbanken zal afhangen van de beslissing van Voorzitters van de Rechtbanken zelf.  Gezien deze reeds georganiseerd zijn op provinciaal niveau (Rechtbank van eerste Aanleg West-Vlaanderen, Arbeidsrechtbank West-Vlaanderen) of nog hoger niveau ( het zgn. ressortniveau Ondernemingsrechtbank Gent = Oost- + West-Vlaanderen), is de vrees gegrond dat dit snel zal leiden tot de afschaffing van landelijk gelegen afdelingen van Rechtbanken. 

        Overwegende dat het voortbestaan van de Ieperse en Veurnse Ondernemingsrechtbank bijgevolg zeer onzeker wordt wanneer deze wetswijziging ingang vindt. Ook het voortbestaan van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Arbeidsrechtbank komt daardoor onder druk te staan.

        Art. 1: De raad pleit voor het voortbestaan van de ‘nabijheidsrechtbanken’ bij de herziening van art. 186 Gerechtelijk Wetboek.

        De problemen waarmee ons rechtssysteem kampt zijn historisch opgebouwd. Specifieke problemen verdienen een gepaste oplossing. Een algemene keuze voor een blinde centralisering vormt niet de oplossing voor deze specifieke problemen.

        De nabije organisatie van de rechtsbedeling zal het vertrouwen erin verhogen. De hedendaagse mogelijkheden inzake digitalisering bieden daarbij opportuniteiten om dit op een efficiënte manier te doen.

        Art. 2 : Deze motie te bezorgen aan de minister van Justitie Vincent Van Quickenborne

  • Extra agendapunten

    • Openbare publicatie van de toelichtende nota van de extra agendapunten (o.v.v. raadslid Wolter Hofmans)

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      raadslid Wolter Hofmans - parkeren in de villawijken in Sint-Idesbald

      raadslid Wolter Hofmans vraagt of een evaluatie van het parkeren in de villawijken kan gebeuren, gezien de parkeerdruk zich heeft verplaatst, bijv. overal betalend parkeren; de burgemeester antwoordt dit nog eens te zullen bekijken, maar hem geen klachten bekend zijn

      raadslid Wolter Hofmans - uitvoering beslissingen verkeerscommissie

      raadslid Wolter Hofmans vraagt wie verantwoordelijk is voor het uitvoeren van beslissingen genomen door de gemeenteraad gezien een gevaarlijke situatie, ondanks een beslissing in de verkeerscommissie, nog steeds blijft bestaan door het niet wegnemen van een afsluiting die het zicht belemmert; de burgemeester antwoordt dat het schepencollege waakt over de uitvoering van de beslissingen en er door de de betrokken diensten steeds een goede opvolging van de beslissingen gebeurt volgens een geplande timing

      raadslid De Rechter - aanleg Abdijstraat

      raadslid De Rechter verwijst naar vorige tussenkomsten en feit dat het project in 2022 en 2023 is voorzien maar er ook een budget is voorzien dit jaar, hij vraagt of de werken op schema zitten en wat de timing is; de burgemeester antwoordt dat het dossier na het bouwverlof terug zal opgenomen worden

      raadslid Vandenbroucke - proefopstelling Zouavenplein

      raadslid Vandenbroucke verwijst naar het parkeerverbod op het Zouavenplein en de proefopstelling; ze vraagt waarom het parkeerverbod werd ingevoerd en vraagt wanneer er evaluatie is voorzien en of dit nog in de verkeerscommissie zal komen; de burgemeester antwoordt dat het plein tegen de Zeedijk chaotisch was en de toestand gevaarlijk was gezien diverse functies; de proefopstelling levert meer comfort op voor wandelaars, fietsers en gebruikers van de Zeedijk

      raadslid Ringoot - de waterellende

      raadslid Ringoot stelt dat de situatie in Verviers en Pepinster nog steeds kritiek is; hij verwijst naar de jumelagemeenten Wanze en Wépion en de tussenkomsten van diverse inwoners en de gemeente; hij vraagt of er nog verdere hulpacties gepland zijn in de betrokken gemeente; raadslid Deltombe stelt dat er contact is opgenomen met Wépion-Namur, waar er geen hulpvraag van gekomen is, en met Wanze, waar onze diensten hulp hebben geboden, maar waar de toestand minder dramatisch was; er is ook financiële hulp geboden aan Wanze, hij somt ten slotte ook de andere acties op die de gemeente heeft ondernomen

      raadslid Loones - Seaking op de basis

      raadslid Loones verwijst naar de schenking van de Seaking aan de gemeente en vraagt wanneer die zal geplaatst worden op de basis; de burgemeester antwoordt dat de Seaking in de loods staat en afgelopen zomer tentoon werd gesteld door Defensie op de basis om promotie te maken; hij staat daar in het droge in goede omstandigheden en er wordt nog onderzocht of het buiten plaatsen wel aangewezen is; raadslid Loones dringt aan om de Seaking toch meer zichtbaarheid te geven

      raadslid Hillewaere - strandcabines

      raadslid Hillewaere verwijst naar de beslissing om de cabines vroeger buiten te zetten en moeten weg gehaald worden in september en vraagt of er vragen zijn gekomen van eigenaars om deze langer buiten te laten staan; de burgemeester antwoordt dat er geen enkele vraag is gekomen

      raadslid Pieters - fietstunneltje N35

      raadslid Pieters verwijst naar de geplande werken op deze weg en suggereert om het kruispunt met de Svincxkweg uit te rusten met een fietstunnel om de veiligheid te verhogen en de minister nu bijkomende budgetten voorziet voor ongelijkvloerse kruisingen op gevaarlijke punten; de burgemeester vindt dit een mooie suggestie en het feit dat de gemeente Koksijde slechts een klein aandeel in de werken heeft, maar de vraag zal overgemaakt worden aan de Vlaamse overheid

      raadslid De Coster - gemeenteraadscommissie

      raadslid De Coster stelt vast dat sommige vragen steeds terug komen op de gemeenteraad, en vooral zaken die niet direct kunnen uitgevoerd worden, hij stelt voor dat dergelijke zaken zouden besproken worden op een gemeenteraadscommissie over bijv. parking mobilhomes, parkeerproblemen Gilles Scottlaan, snookerzaal; de voorzitter antwoordt dat de planning samen met de voorzitters van de raadscommissies, zal bekeken worden

      raadslid Verhaeghe - gemeentelijke adviesraden

      raadslid Verhaeghe verwijst naar de aangepaste statuten van de adviesraden door de gemeenteraad; ze stelt dat de sportraad een vliegende start heeft genomen, maar de jeugd- en cultuurraad nog niet herstart zijn; ze vraagt welke initiatieven door de gemeente genomen zijn en vraagt of er een halfjaarlijkse evaluatie door de gemeenteraad kan gebeuren; schepen Van Hove stelt dat het niet gemakkelijk is om jongeren warm te maken voor de jeugdraad; schepen Anseeuw stelt dat een aantal mensen zijn gevonden voor de cultuurraad, er is een oproep geweest, begin oktober komt de cultuurraad samen

      raadslid De Rechter - Vlaamse subsidies veilige schoolbuurten

      raadslid De Rechter verwijst naar Vlaamse subsidies om schoolomgevingen veilig in te richten en vraagt of Koksijde heeft ingetekend op deze subsidies en welk dossier werd ingediend of is gepland om in te dienen; schepen Van Hove antwoordt dit te zullen nazien

      raadslid Van Herck - infrastructuur redders

      raadslid Van Herck heeft vastgesteld dat de infrastructuur voor de redders aan Twenty One te wensen overlaat en suggereert om hier een container te gebruiken die meer comfort kan bieden; schepen Van Hove stelt dat het dit jaar een voorlopige oplossing was en er voor volgend jaar naar een oplossing zal gezocht worden

      raadslid Bogaerts - voorzieningen voor baby's

      raadslid Bogaerts verwijst naar diverse steden en gemeenten die initiatieven om baby's te verzorgen en (moeder)melk te geven in een aangepaste infrastructuur, er kan ook samengewerkt worden met handelszaken bij de opmaak van een brochure, er wordt verwezen naar een initiatief in Hasselt; ze vraagt dus om babyspots in te richten, het kan ook een toeristisch pluspunt zijn; schepen Van Hove stelt dat dit een interessant idee is en dit kan besproken worden in de adviesraad

      raadslid Hillewaere - kermis Oostduinkerke

      raadslid Hillewaere is blij dat de opening van de kermis niet gecombineerd wordt met een activiteit in de Golf, hij vraagt hoe de kermis dit jaar zal opgesteld worden en vraagt wat de plannen voor volgende jaar zijn; schepen Geersens stelt dat de kermis in Oostduinkerke doorgaat, opnieuw op twee gesplitste plaatsen omwille van de veiligheid voor de brandweer, ook de handelaars zijn tevreden dat de straat niet opnieuw wordt afgesloten, ook de foorkramers waren vragende partij voor deze opstelling

      raadslid Hancke - Vierdaagse van de IJzer

      raadslid Hancke stelt dat in 2023 de Vierdaagse 50 jaar bestaat en vraagt of hier al een planning voor gemaakt is, door de dorpskern van Oostduinkerke opnieuw hierbij te betrekken; schepen Geersens stelt dat deze editie zeer succesvol was en de horecazaken vol zaten en er steeds bereidheid is bij de VVV om een tandje bij te steken

      raadslid Hancke - scheren hagen gewestwegen

      raadslid Hancke stelt vast dat de hagen langs de gewestwegen opnieuw breed staan en vraagt of er al contact is genomen met de betrokken diensten voor maatregelen

      raadslid Pieters - scheren hagen gewestwegen

      raadslid Pieters verwijst naar vorige tussenkomsten en blijft hameren op de gevaarlijke toestand langs de Leopold III-laan door het niet snoeien van de hagen en vraagt een oplossing voor dit aanhoudende probleem; schepen Geersens antwoordt op deze en vorige vraag dat er normaal twee keer wordt gesnoeid, waaronder in augustus; ze stelt dat de gemeente desnoods zelf het snoeien op zich zal nemen; de burgemeester stelt dat dit inderdaad niet door de beugel kan en hij hier een bewuste politiek in ziet van het Vlaamse gewest en vraagt aan de algemeen directeur de bezorgdheid van de volledige raad morgen over te maken

      raadslid Vandenbroucke - verfraaiing handelspanden

      raadslid Vandenbroucke verwijst naar diverse initiatieven, vraagt of er in de gemeente ook wordt overwogen om een renovatiepremie in te voeren en vraagt hoever het staat met de afbakening van de handelskernen; schepen Geersens antwoordt dat een ontwerp van afbakening wordt getoetst aan diverse regelgeving en dat ook aan de raad voor lokale economie zal worden voorgelegd voor het einde van het jaar; ze stelt dat heel wat ondernemers sinds corona zelf hebben geïnvesteerd, een renovatie voor handelspanden zal concurrentievervalsing geven, dergelijke initiatieven hebben ook weinig succes in andere gemeenten, ze vindt dat er nieuwe handelszaken moeten komen en niet enkel met wat oplapwerk de aantrekkelijkheid kan verhoogd worden, ze merkt ook een vernieuwde dynamiek

      raadslid De Coster - accommodatie mountainbike (bike-wash)

      raadslid De Coster stelt vast dat Koksijde geliefd is bij mountainebikers, waarbij er zelfs faciliteiten zijn voor het douchen en het omkleden; hij vraagt of er geen accommodatie kan voorzien worden voor het afspoelen van moutainbikes en andere infrastructuur zoals fietspompen; schepen Dawyndt ziet hier een aantal praktische problemen bij de uitvoering van een dergelijk project (bijv. bij vriesweer) maar er zal geïnformeerd worden bij een aantal andere gemeenten over de mogelijkheden; raadslid De Coster doet daarna een aantal suggesties

      raadslid Van Herck - rolwagens op het strand

      raadslid Van Herck feliciteert de meerderheid met het gratis ter beschikking stellen van strandrolstoelen; hij verwijst naar een filmpje waarop een ouder zijn kind op het strand bracht en dit niet zonder problemen verliep; sommige mensen kunnen geen gebruik maken van deze rolstoelen en ook de strandmatten die voorzien zijn, lopen niet ver genoeg door, hij suggereert ook om gepaste signalisatie aan te brengen en te voorzien in voldoende communicatie; schepen Van Hove stelt dit verder te zullen bekijken

Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/816138/Gemeenteraad%2030-08-2021 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag

De voorzitter sluit de zitting op 30/08/2021 om 21:49.

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter