Terug gemeenteraad

Mon 30/08/2021 - 19:30 online (via Teams)

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • De nieuwe besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

    Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

    Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

    De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

    De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

    Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan.

    Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad en gemeenteraadscommissie. Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

    Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf

    Gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

    Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt gelet op het feit dat meerdere raadsleden aangeven zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden. Bovendien is live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk in bepaalde plaatsen waar de social distancing niet voldoende kan worden gegarandeerd. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden.

    Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

financiën

gemeentelijke toelage

  • De voorbije jaren werd er door de gemeente een gezamenlijke jaarlijkse werkingstoelage van 28.500 euro toegekend voor de samenwerking tussen KVVO en KVVC (vroeger ook KRCDP) ter ondersteuning van het jeugdwerking. Vorig jaar werd een toelage toegestaan aan KVKO voor het seizoen 2020-2021. Deze overeenkomst werd goedgekeurd voor 1 jaar, waarna de verantwoordingsstukken overgemaakt worden aan het gemeentebestuur ter controle van de toegekende toelage.

    De gemeente mocht de verantwoordingsstukken ontvangen en deze voldeden aan de voorwaarden opgenomen in de overeenkomst. 

    Daarom wordt voorgesteld om een nieuwe overeenkomst af te sluiten voor de periode van 1 jaar tegen dezelfde voorwaarden.  

financiën kerkfabriek

budget kerkfabriek

  • Het betreft het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Pieter.
    Het budget 2022 voorziet een toelage van 43.399,07 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Niklaas.
    Het budget 2022 voorziet een toelage van 76.618,28 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    Daarnaast wordt een investeringstoelage van 20.000 euro voorzien voor financiering van investeringen in 2022. Dit was eveneens voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen.
    Het budget 2022 voorziet een toelage van 191.763,14 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019. Daarnaast wordt een investeringstoelage van 20.000 euro voorzien voor financiering van investeringen in 2022. Dit was eveneens voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Idesbaldus.
    Het budget 2022 voorziet een toelage van 52.242,01 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

  • Het betreft het budget 2022 van de kerkfabriek Sint Willibrordus.
    Het budget 2022 voorziet een toelage van 81.000,00 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019. Daarnaast wordt een investeringstoelage van 19.500 euro voorzien voor financiering van investeringen in 2022. Dit was eveneens voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
    In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: schoonmaken diverse gemeentegebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2022.

    De totale raming bedraagt 264.850,01 euro incl. btw.

    Deze tender omvat volgende percelen: Abdij Ten Duinen, Navigo, Casino Koksijde, Witte Burg, sportzaal tafeltennis, kunstencentrum Ten Bogaerde, annex oud-gemeentehuis, station Koksijde en de ruiten van alle gemeentegebouwen.

  • Er wordt ons een verzameling van postkaarten, foto's, diatheek, bidprentjes, documentatie over molens in de regio en documenten betreffende families uit de regio aangeboden. Het betreft een unieke verzameling die in de loop van meer dan 60 jaar werd opgebouwd. Een uitgebreide beschrijving is in bijlage opgenomen. De aanbieder stelt een aantal voorwaarden:

    • zelf verder toegang krijgen tot de collectie voor eventuele aanvullingen, onder toezicht van medewerkers van het gemeentelijke archief
    • stukken kunnen niet fysiek worden uitgeleend, maar dienen wel kosteloos ter beschikking gesteld te worden van onderzoekers en voor gebruik in publicaties
    • De volledige collectie dient in zijn geheel te worden bewaard in het gemeentearchief van lokaal bestuur Koksijde onder de naam "Fonds *** (naam)"
    • Bij gebruik door externen dient steeds volgende bronvermelding te worden opgegeven: Archief Koksijde, Fonds *** (naam)

    De collectie zal op een duurzame manier worden bewaard in het gemeentelijke archief, er zal een inventaris worden opgemaakt en de stukken zullen gedigitaliseerd worden.

    De aankoop van deze unieke verzameling past in het erfgoedbeleid die de gemeente Koksijde voert en de aandacht voor het historische patrimonium van de gemeenten en de regio.

patrimonium

  • In zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2021 werd de aankoop van 2 garages Dorpsstraat 24 (lot 5 en lot 6) goedgekeurd voor een bedrag van 70.000 euro. Notaris Maes werd aangesteld als notaris. De gemeente mocht de ontwerpakte ontvangen van de notaris. De voorwaarden uit de akte dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

openbaar domein

  • De gemeenteraad ging in zitting van 28 juni 2021 over tot de voorlopige aanvaarding van de straatnaam Pelikaanhofstraat ter vervanging van de benaming Pelikaanstraat voor het zuidelijk weggedeelte van deze straat dit om verdere naamsverwarring te voorkomen o.m. naar de hulpdiensten toe. Ingevolge de vroegere uitbraak van de Pelikaanbrug zijn er 2 nl. onderbroken weggedeelten ontstaan in de huidige Pelikaanstraat. Het noordelijk weggedeelte die aansluit op de Pelikaanstraat gelegen op het grondgebied van de stad Nieuwpoort behoudt de benaming Pelikaanstraat. Het zuidelijk weggedeelte bekomt de benaming Pelikaanhofstraat ter vervanging van de benaming Pelikaanstraat.

    Er werd door de dienst burgerzaken een aanplakking gedaan ter kennisgeving van deze voorgenomen wijziging in het zuidelijk weggedeelte van de huidige Pelikaanstraat. De bewoners van de huidige Pelikaanstraat 3 (enige woning in het zuidelijk weggedeelte) werden via gewone en per aangetekende zending van dit bericht in kennis gesteld. In de periode van 29 juni 2021 tot en met 28 juli 2021 werd er een openbaar onderzoek gevoerd waarop geen bezwaren noch opmerkingen geformuleerd werden.

    Het dossier wordt dan ook voor definitieve aanvaarding van de straatnaam Pelikaanhofstraat aan de gemeenteraad overgemaakt.

overeenkomsten

  • De Vlaamse regering nodigt alle lokale besturen uit om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen. Met dat pact wil men de gemeenten die werk maken van een krachtdadig klimaatbeleid ondersteunen en belonen met een financiële ondersteuning van 50% voor het uitvoeren van klimaatacties rond vier 'werven'.

    1. 'Laten we een boom opzetten' (vergroening)

      • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
      • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
      • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)

     2. 'Verrijk je wijk' (energetische renovatie en hernieuwbare energie)

      • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
      • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)
    3. 'Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar' (koolstofvrije (deel)mobiliteit)
      • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
      • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
      • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030

    4. 'Water, het nieuwe goud' (droogteproblematiek)

      • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
      • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)

    De Vlaamse overheid voorziet in 2021 een budget van 24 miljoen euro (waarvan minstens 71.096 euro voorbehouden voor Koksijde) en daarna jaarlijks minstens 10 miljoen euro (waarvan minstens 29.500 euro voorbehouden voor Koksijde).

    Sowieso komen daarvoor meerdere van onze (voorziene) klimaatacties in aanmerking (vb. energiebesparende maatregelen in patrimonium, aanplant geboortebos, haagplantacties via Regionaal Landschap, opmaak klimaatactieplan via WVI, begeleiding klimaatateliers, ...). De gemeente legt zelf prioriteiten binnen deze werven. De rapportering kan op eenvoudige manier gebeuren via het toevoegen van een code in de jaarrekening (BBC-rapportering). 

    Lokale besturen die het pact ondertekenen en subsidie voor hun acties ontvangen, engageren zich bijkomend om:

    • het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
    • een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen;
    • een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
    • tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
    • het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen en geen heffingen op hernieuwbare energie installaties te voeren;
    • lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
    • burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen de streefdoelen te behalen

    De Vlaamse overheid engageert zich om:

    • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
    • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
    • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
    • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
    • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
    • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
    • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

  • Er werd een voorstel gedaan van een bewoner van de Burgweg 12 om éénrichtingsverkeer in de voeren in de Burgweg tussen huisnummer 12 en 12a zodat er minder conflicten kunnen optreden tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.

    Tijdens de verkeerscommissie van 20 mie 2021 werd dit besproken en goedgekeurd. Om deze maatregel in te voeren dient het aanvullend politiereglement aangepast te worden. Zie in bijlage het plan van de aangepaste verkeerssituatie.

interne werking

  • Naar aanleiding van de integratie gemeente met OCMW is een ontwerp van invulling van het begrip dagelijks personeelsbeheer opgesteld dat de werking in beide rechtspersonen op mekaar afstemt. Conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur staat de algemeen directeur aan het hoofd van het personeel van de gemeente en is hij bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. De gemeenteraad bepaalt wat onder ‘dagelijks personeelsbeheer’ moet worden verstaan.

moties

  • In navolging van de bespreking op het burgemeestersoverleg van 18 juni 2021 maakte de dienstverlenende vereniging Westhoek een ontwerp van motie n.a.v. het wetsontwerp tot aanpassing van art. 186 Gerechtelijk Wetboek voor agendering op de gemeenteraad.  

    In voorbereiding zijnde wetsontwerp tot aanpassing van artikel 186 Gerechtelijk Wetboek werd besproken op het burgemeestersoverleg van de Westhoek. 

    Momenteel is het bestaan van de afdelingen van de Rechtbanken van Eerste Aanleg, Arbeids- en Ondernemingsrechtbanken verankerd in de wet. De wetgever waarborgt bijgevolg het bestaan van bijvoorbeeld de Ieperse ondernemingsrechtbank.

    Door de beoogde wetswijziging zal het voortbestaan van rechtbanken afhangen van de beslissing van Voorzitters van de Rechtbanken zelf.  Gezien deze reeds georganiseerd zijn op provinciaal niveau (Rechtbank van eerste Aanleg West-Vlaanderen, Arbeidsrechtbank West-Vlaanderen) of nog hoger niveau ( het zgn. ressortniveau Ondernemingsrechtbank Gent = Oost- + West-Vlaanderen), is de vrees gegrond dat dit snel zal leiden tot de afschaffing van landelijk gelegen afdelingen van Rechtbanken. 

    Het voortbestaan van de Ieperse en Veurnse Ondernemingsrechtbank wordt bijgevolg zeer onzeker wanneer deze wetswijziging ingang vindt. Ook het voortbestaan van de Rechtbank van Eerste Aanleg en Arbeidsrechtbank komt daardoor onder druk te staan.

Extra agendapunten

Mondelinge vragen