Terug gemeenteraad

Mon 25/04/2022 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

  • Op 29 januari 2019 heeft de gemeenteraad bepaald wat onder begrip dagelijks bestuur wordt verstaan.

    Door deze beslissing moeten de beslissingen inzake overheidsopdrachten tot wijziging van de raming met meer dan 10% of van de voorwaarden die een verhoging van meer dan 10% van de raming betreffen, opnieuw naar de gemeenteraad.

    Met de steeds stijgende prijzen worden de ramingen nu telkens overschreden en moeten alle dossier inzake overheidsopdrachten opnieuw naar de gemeenteraad.
    Daardoor worden de opdrachten telkens met 4 à 6 weken uitgesteld.

    Omdat, bij een overschrijden van de raming, er inhoudelijk niets wijzigt aan het dossier, is het ook niet wettelijk verplicht om deze dossiers opnieuw aan de gemeenteraad voor te leggen.

    Om minder tijd te verliezen bij de toewijzing van de overheidsopdrachten stelt het college van burgemeester en schepenen voor om onder het begrip 'dagelijks bestuur' de regel in verband met de overschrijding van de raming met 10% te schrappen.

gemeentelijke toelage

  • Op 29 juni 2020 keurde de gemeenteraad de overeenkomst goed inzake de toekenning van een investeringstoelage aan de watersportclubs Koksijde voor investeringen aan de bestaande infrastructuur.

    Dit bepaalde dat de investeringen dienden "voltooid te worden tegen ten laatste 31 december 2022. Facturen die dateren van na 31 december 2022 komen niet meer in aanmerking voor betaling van de toelage."

    Op 10 maart 2022 werd van de totale investeringstoelage van 450.000 euro (150.000 euro per watersportclub) een bedrag uitbetaald van 124.614,82 euro, als volgt toegekend:

    • Sycod: 41.763,41 euro in 2020 en 13.978,76 euro in 2021
    • KYC: 20.859,80 euro in 2021
    • Windekind: 48.012,85 euro in 2021

    We stellen vertragingen vast in de uitvoering van de werken, o.a. door de huidige problemen van weinig of geen inschrijvingen of aanbiedingen om opdrachten uit te voeren, moeite om de materialen aangeleverd te krijgen en spreiding werken rekening houdend met werkingsseizoen. De watersportclubs vragen een verlenging van de bestedingstermijn aan.

    Daarom wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de uitvoeringstermijn te verlengen van 31 december 2022 naar 31 december 2024. Hiervoor wordt een artikel gewijzigd.

  • De Huisartsenkring IJzerstreek en Westkust bestaat uit alle huisartsen van De Panne-Koksijde-Nieuwpoort-Middelkerke-Diksmuide-Veurne-Alveringem-Lo-Reninge.

    Onze Huisartsenkring heeft als enige in Vlaanderen overdag een wachtdienst in elke gemeente. Patiënten die een arts nodig hebben, kunnen via 1733 de arts van wacht in hun gemeente bereiken. Dit betekent in de zomer een zware belasting, want enerzijds zijn er veel meer toeristen en tweede verblijvers aanwezig, en anderzijds zijn ook meer artsen afwezig door vakantie. Ook hun patiënten doen dan beroep op 1733 en dus de arts van wacht. Dit betekent dat als je van wacht bent in je gemeente, je overdag heel veel patiënten ziet die niet je eigen patiënten zijn.

    Vorig jaar werd voor de eerste keer de zomerarts georganiseerd vanuit de wachtpost. Patiënten van andere huisartsen in de regio konden nog bij de arts van wacht in hun gemeente terecht, maar mensen die hier tijdelijk verbleven, werden naar de wachtpost doorverwezen. Ook werd het gsm-nummer van de wachtpost breed verspreid bij apothekers, hotels, campings… en konden mensen een afspraak maken.

    De huisartsen, en zeker diegene uit onderbemande kustgemeenten, vonden dit echt een ontlasting. Daarnaast horen we ook van jonge artsen met interesse in een vestiging in de Westkust/Westhoek, dat een structurele inbouw van een zomerarts een argument kan zijn om zich hier te vestigen. Het schrikt jonge artsen (met kinderen) vaak af om te starten in gemeenten waar ze in schoolvakanties een overvloed aan extra patiënten moeten verwerken.
    Uiteraard is dit maar een van de redenen van het huisartsentekort. De huisartsenkring wil echter elke mogelijke inspanning doen om jonge starters naar onze gemeenten te krijgen en ze zijn er van overtuigd dat dit een project is die een positief effect zal hebben.
    Daarnaast is het ook een service naar toerist en tweede verblijver of patiënt met een dokter in verlof of ziekte, om laagdrempelig en snel toegang te bieden tot eerstelijnszorg. De huisartsenkring verneemt immers meer en meer dat patiënten zonder eigen huisarts het moeilijk hebben om bij een arts te geraken.

    Om het project "zomerarts" te kunnen implementeren vraagt de Huisartsenkring steun van de lokale overheden.

    Vanuit de Huisartsenkring wordt voorzien:

    • gebruik infrastructuur van de wachtpost (kabinetten, onthaal, wachtzaal, nutsvoorzieningen, poetsen)
    • gebruik van medisch materiaal
    • ICT (laptop, GSM, medisch softwarepakket, printer…)
    • telefoniekosten
    • praktische organisatie ter plaatse
    • opvolging van alle betalingen van de patiënten en uitbetaling aan de artsen

    Voorstel is om de kost voor het verblijf van de artsen en 1 secretariaatsmedewerker te laten dragen door de lokale overheden. Dit wordt geraamd op 20.000,00 euro.

    Idealiter zou men dit project graag op lange termijn implementeren, men denkt hierbij aan de komende vijf jaar.

    Op het overleg tussen de burgemeesters van De Panne, Koksijde, Middelkerke, Nieuwpoort en Veurne en de Huisartsenkring IJzerstreek en Westkust werd de vraag tot financiële ondersteuning gesteld.

    Men stelde voor om de kost te delen door het aantal gemeenten. Dit wordt goedgekeurd door de aanwezige 5 gemeenten die elk een nominatieve subsidie van 4.000,00 EUR zullen toekennen aan de Huisartsenkring IJzerstreek en Westkust.

  • Het toekennen van de nominatieve subsidies gebeurde in het verleden via het vaststellen van het budget, waarin een lijst met nominatieve subsidies werd opgenomen. Sinds BBC 2020 is enkel nog een meerjarenplan voorzien, waardoor de lijst met nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.

    Voor een overzicht van de voorziene toelagen verwijzen we naar het document in bijlage. 

financiën kerkfabriek

jaarrekening kerkfabriek

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 26 maart 2022 de gecoördineerde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 26 maart 2022 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 15 mei 2022. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen.

    Exploitatie
    Ontvangsten 24.601,38 euro
    Uitgaven 192.146,70 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2021: -167.545,32 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2021: 162.975,31 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2020:  33.852,25 euro
    Totaal gecumuleerd exploitatieoverschot 2021: 29.282,24

    Het gecumuleerd overschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 26 maart 2022 de gecoördineerde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 26 maart 2022 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 15 mei 2022. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek St.-Idesbaldus.

    Exploitatie
    Ontvangsten 2.108,55 euro
    Uitgaven 50.177,56 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2021: -48.069,01 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2021: 58.932,62 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2020:  20.269,37 euro
    Totaal gecumuleerd exploitatieoverschot 2021: 31.132,98

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 26 maart 2022 de gecoördineerde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 26 maart 2022 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 15 mei 2022. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek St.-Niklaas.

    Exploitatie:
    Ontvangsten 56.045,48 euro
    Uitgaven 88.526,70 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2021: -32.481,22 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2021: 34.810,78 euro, waarvan 33.849,54 euro ten laste van Koksijde en 480,62 euro ten laste van Nieuwpoort
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2020:  33.069,54 euro
    Totaal gecumuleerd exploitatieoverschot 2021: 35.399,10

    Het gecumuleerd overschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 26 maart 2022 de gecoördineerde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 26 maart 2022 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 15 mei 2022. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek St.-Pieter.

    Exploitatie
    Ontvangsten 13.759,97 euro
    Uitgaven 69.121,97 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2021: -55.362,00 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2021: 51.677,64 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2020:  47.060,50 euro
    Totaal gecumuleerd exploitatieoverschot 2021: 43.376,14

    Het gecumuleerd overschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 18.645,00
    Ontvangsten investeringstoelage 0,00
    Uitgaven investeringen 18.645,00
    Saldo investeringen 0,00

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 26 maart 2022 de gecoördineerde jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 26 maart 2022 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 15 mei 2022. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek St.-Willibrordus.

    Exploitatie
    Ontvangsten 3.866,94 euro
    Uitgaven 83.301,54 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2021: -79.434,60 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2021: 92.400,00 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2020:  13.152,33 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2021: 26.117,73

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 0,00
    Ontvangsten investeringstoelage 10.464,08
    Uitgaven investeringen 10.464,08
    Saldo investeringen 0,00

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

oprichting igs

  • Er dient een advies te worden bezorgd omtrent de onderlinge verdeling van de stemrechten van de participerende gemeenten voor de toekomstige woonmaatschappij.

    Hierbij volstaat een uittreksel van de beslissing van de gemeenteraad. Verder zijn er geen formaliteiten aan het advies verbonden.

    Wel wordt er meegegeven dat de Vlaamse Regering verplicht is om rekening te houden met 2 criteria: de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente en  de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente. 

    Indien er al een advies over de stemrechtenverdeling werd ingediend, samen met het advies over het werkingsgebied, dient er nagegaan te worden of dat advies aan de nodige vormvereisten voldoet. Bij gebrek aan advies zal de Vlaamse Regering de verdeling doen op basis van de bovenvermelde objectieve criteria.

    Verschillende gemeenten binnen het werkingsgebied van Ijzer & Zee dienden eerder een stemverdeling in bij het versturen van de goedkeuring omtrent het toekomstig werkingsgebied. Deze stemverdeling was een loutere kopie van de huidige verdeling, zonder de aandelen van Middelkerke die geen deel zal uitmaken van het werkingsgebied. 

    Gezien er nu in de brief wordt gezegd dat er rekening dient gehouden te worden met bovenstaande objectieve criteria maar dat er ook andere criteria kunnen toegevoegd worden met het toekennen van een gewicht, lijkt het aangewezen om de beslissing omtrent de stemverdeling nogmaals op te nemen. 

    Woonmaatschappij Ijzer & Zee heeft bij haar ontstaan (fusie in 2007) er voor gezorgd dat alle lokale besturen vertegenwoordigd werden in de algemene vergadering en in de raad van bestuur. Alle lokale besturen kregen een gelijk aantal aandelen (stemmen) in de algemene vergadering, met uitzondering van Lo-Reninge en Alveringem door op dat moment de beperkte activiteit van WIJZ in deze gemeenten. Om de huidige aandelenstructuur, waarbij de lokale besturen allemaal evenveel zeggenschap hebben, in de woonmaatschappij te kunnen aanhouden, moet er dus een criterium bijgevoegd worden en een verdeling van gewicht toegepast worden op de criteria. 

    De aandelen lokale besturen in de huisvestingsmaatschappij Ijzer en Zee (HIJZ) zijn momenteel zo dat elk deelnemend bestuur 4.000 aandelen heeft (gemeente: 2500 en OCMW: 1500) met uitzondering van Alveringem en Lo-Reninge die er elk 2000 hebben.

    Middelkerke valt niet langer onder deze huisvestingsmaatschappij. Hun 4.000 aandelen zullen verkocht worden en de woonmaatschappij wil in de toekomst graag het principe blijven hanteren waarbij elke gemeente een gelijk zeggenschap heeft in de maatschappij. Daarom werd voorgesteld dat deze aandelen zouden verkocht worden a rato van 2000 door Alveringem en 2000 door Lo-Reninge. Op die manier komen zij ook gelijk te staan met de overige 8 gemeenten en zouden zij ook beschikken over 4000 aandelen. 

    Op die manier kan een criterium worden toegevoegd, namelijk de gelijkheid van de aandelen onderling in de gemeenten van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij, waarbij een gewicht van 99,98% wordt toegekend aan dit criterium. De overige 2 gesuggereerde criteria van de Vlaamse Regering, namelijk het aantal huishoudens en het aantal sociale woningen krijgen zo respectievelijk 0,01% en 0,01% gewicht. 

    Het aandeelhouderschap in de woonmaatschappij Ijzer en Zee zou dan als volgt samengesteld worden
    - 89,38% lokale besturen (gemeente en ocmw), waarbinnen elk lokaal bestuur (gemeente en OCMW) eenzelfde aandeel heeft en dus gelijk is aan elk ander
    - 3,80% Vlaams Gewest
    - 3,80% Provincie
    - 3,02% private aandeelhouders.

    Gezien het streefdoel van de Vlaamse Regering erin bestaat om het zeggenschap van de lokale besturen binnen de woonmaatschappijen te vergroten om zo minstens tot 50 + 1 % van de stemmen te komen, voldoet de toekomstige woonmaatschappij hiermee ruim aan deze betrachting. 

    De gemeenteraad moet voor 13 mei 2022 een advies uitbrengen over de stemverdeling op basis van aandeelhouderschap, % aantal huishoudens en % aantal sociale woningen.

algemene vergaderingen igs

  • Op 25 mei 2022 om 18u30 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 23 december 2021
    2. Verslag van de Raad van Bestuur
    3. Verslag van de commissaris-revisor
    4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2021
    5. Kwijting aan bestuurders en de commissaris-revisor
    6. Benoeming commissaris-revisor boekjaren 2022-2023-2024
    7. Benoeming bestuurder

  • Op 8 juni 2022 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 15-12-2021
    2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekeningen 2021
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Mededelingen

  • Op 28 juni 2022 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Benoeming van een commissaris.
    8. Statutaire mededelingen.

  • Op 21 juni 2022 om 14u30 vindt een algemene vergadering van TMVS dv plaats met volgende agendapunten:

    1. Toetreding van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
    4. Verslag van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen
    9. Aanstelling commissaris
    Varia

aanstellen afgevaardigden igs

  • De gemeenteraad heeft in zitting van 29 januari 2019 dhr. Frans Verhegge voorgedragen als kandidaat bestuurder van de Woonmaatschappij Ijzer en Zee.

    Op 6 april 2022 heeft Woonmaatschappij Ijzer en Zee een aangetekend schrijven ontvangen van de heer Frans Verhegge waarbij hij zijn mandaat voor de Gemeente Koksijde in de Raad van Bestuur van Woonmaatschappij Ijzer en Zee te beschikking stelt per 3 juni 2022, zijnde de dag van de jaarlijkse algemene vergadering.

    De gemeenteraad moet een nieuwe kandidaat voordragen voor de raad van bestuur van Woonmaatschappij Ijzer en Zee.

    Gelet op de gendervertegenwoordiging in de Raad van Bestuur moet het mandaat ingevuld worden door iemand van het vrouwelijk geslacht.

overheidsopdrachten

  • We beschikken in Koksijde al langer over een netwerk van (semi-ondergrondse) inzamelpunten voor huishoudelijk restafval, glas en recenter ook voor papier-karton als proefproject. Deze inzamelpunten bevorderen de openbare netheid en zijn handig voor wie zijn afval niet op de dag van ophaling kan aanbieden. Bijkomend slaagden we er de voorbije jaren in om de hoeveelheid restafval significant te verminderen. Daar moeten we blijven op inzetten. Zoals voorzien in het meerjarenplan is de realisatie van sorteerstraten daarbij van belang.

    De IVVO onderzocht op onze vraag de actuele mogelijkheden rond toegangscontrole, stroomvoorziening, diftar en mogelijke subsidiëring bij het inzamelen van afval via ondergrondse containers. Daaruit bleek dat een scenario met betaalkaart (contactloos betalen), volumediftar (zonder wegen) en zonder gebruik van extra pas/e-id als toegangscontrole het ideale scenario is in een toeristische context.

    Op basis van deze inzichten maakte de IVVO een ontwerp van bestek en raming op om een gemeenschappelijke prijsvraag te kunnen lanceren voor de geïnteresseerde gemeenten-vennoten.

    Voor Koksijde worden zestien sorteerstraten voorzien. Totale kostprijs voor het leveren en plaatsen wordt geraamd op 1.490.720 euro incl. btw. De toegezegde subsidie van de OVAM bedraagt in dat geval 216.000 euro.

    Voorstel om deel te nemen aan het raamcontract van de IVVO.

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

verhoging raming

patrimonium

overdracht

  • Sinds het in werking treden van het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12 juli 2013 en het Onroerenderfgoedbesluit d.d. 16 mei 2014 zijn initiatiefnemers van werken in bepaalde gevallen verplicht om een archeologienota toe te voegen bij hun omgevingsvergunningaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of verkavelingen. Afhankelijk van de resultaten van het bureauonderzoek in de archeologienota, is er archeologisch vooronderzoek met ingreep in de bodem noodzakelijk.

    De nota die het einde van het vooronderzoek meldt of het archeologierapport dat na het afsluiten van het archeologisch onderzoek wordt opgemaakt, moet een gemotiveerd voorstel bevatten van een bewaarplaats voor het archeologisch ensemble dat het resultaat is van het archeologisch vooronderzoek met ingreep in de bodem en/of de archeologische opgraving (Onroerenderfgoeddecreet art. 5.4.16 en Onroerenderfgoedbesluit art. 5.4.9).

    De archeologische ensembles van archeologisch vooronderzoek/opgravingen in het kader van werken in opdracht van de gemeente Koksijde worden opgeslagen in een depotruimte van de gemeente. Andere initiatiefnemers, zijn na het afwerken van het archeologisch vooronderzoek in Koksijde, vaak op zoek naar een depot of een bewaarplaats voor het archeologisch ensemble waarvan ze eigenaar zijn. Binnen een straal van ca. 30 km is hiervoor geen depot beschikbaar. Het dichtste depot is het Regionaal Erfgoeddepot Potyze in Ieper. Om de archeologische vondsten en informatie uit Koksijde te bewaren voor latere generaties en om verder wetenschappelijk en historisch onderzoek op de vondsten te bewerkstelligen, moet overdracht van private archeologische ensembles naar het depot van Koksijde mogelijk zijn. Het college van burgemeester en schepenen ging op 26 september 2016 al akkoord om het gemeentelijk depot ter beschikking te stellen voor het archeologisch ensemble afkomstig van de werken ter hoogte van de Colruyt.

    Het reglement voor de overdracht van een archeologisch ensemble bepaalt de toekomstige procedure en voorwaarden voor het overdragen van archeologische ensembles door privé eigenaars aan de gemeente Koksijde om ze te bewaren in het gemeentelijk depot. De deponeringsvoorwaarden zijn onder meer gebaseerd op de 'Code van Goede Praktijk voor de uitvoering van en rapportering over archeologisch vooronderzoek en archeologische opgravingen en het gebruik van metaaldetectoren', die een standaard biedt voor een kwalitatieve deponering. Deze 'Code van Goede Praktijk' is vastgelegd door een Besluit van de Vlaamse Regering van 4 december 2015 (art. 15).

    Het reglement vermeldt volgende voorwaarden:

    • het archeologisch ensemble is afkomstig van archeologisch onderzoek op het grondgebied van de gemeente Koksijde
    • de eigenaar schenkt het archeologisch ensemble in volle eigendom aan de gemeente Koksijde
    • verpakkingsvoorwaarden van de vondsten en aanleveringsvoorwaarden van de opgravingsdocumenten.
    Het reglement vermeldt volgende procedure:
    • de initiatiefnemer/eigenaar dient een schriftelijke aanvraag in tot het deponeren van een archeologisch ensemble bij de gemeente Koksijde
    • deponering van de onderzoeksdocumenten
    • deponering van de vondsten, stalen en het overdrachtsdossier
    • definitieve deponering met ondertekening van het overdrachtsformulier en schenkingsovereenkomst


ruimtelijke ordening

gecoro

  • In uitvoering van artikel 15 van het huishoudelijk reglement van de gecoro, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Koksijde in zitting van 21 oktober 2013, moet door de voorzitter jaarlijks verslag over het beheer van de werkingsmiddelen van het voorgaande werkingsjaar, worden uitgebracht aan de commissie en aan de gemeenteraad.  Het verslag is opgemaakt op 18 januari 2022. Er is sedertdien geen vergadering geweest die dit verslag kon goedkeuren.

overeenkomsten

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

onderwijs

  • Sedert begin 2016 kent Koksijde onderwijscheques toe aan gezinnen de het financieel moeilijk hebben.

    Met de onderwijscheques wil Koksijde:

    • kwetsbare gezinnen een duwtje in de rug geven
    • inzetten op de toeleiding naar het sociaal huis
    • onderwijs voor iedereen betaalbaar houden

    De onderwijscheques zijn ondertussen goed ingeburgerd bij de gezinnen in Koksijde. Jaarlijks putten een +/- 150-tal kinderen het recht op onderwijscheques uit.

    In het kader van het project Vitesse Hoger, een project om de middelbare studenten beter te organiseren, kwam het voorstel van de deelnemende gemeenten (Veurne, Nieuwpoort, De Panne en Koksijde) om de werking van de onderwijscheques meer op elkaar af te stemmen. Op die manier is het ook duidelijker voor de scholen en dienen ze niet telkens per gemeente na te kijken welke procedure en werking er is per gemeente.

    Wat wordt er gewijzigd:

    1) de aanvraag:

    • het aanvraagformulier werd drastisch vereenvoudigd. Er zijn namelijk veel gegevens die een OCMW kan terugvinden via de kruispuntenbank
    • de aanvraag kan ook binnen gebracht worden in de school, die het daarna bezorgt aan de brugfiguur. Op die manier is er ook geen drempel naar het sociaal huis.
    2) voorwaarden
    Om te genieten van onderwijscheques werden de voorwaarden ook aangepast. Volgende personen hebben recht op onderwijscheques:
    • mensen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming
    • mensen in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling
    • pleegkinderen die verblijven in een pleeggezin in Koksijde
    • attest van het OCMW waaruit blijkt dat het een kwetsbaar gezin is

    3) digitale onderwijscheques

    • op vandaag is het zo dat
      • De administratie papieren cheques uitschrijft. De ouders komen dit ophalen in het sociaal huis, die het op hun beurt bezorgt aan de scholen.
      • De scholen houden bij welke facturen met de cheques betaald kunnen worden en bezorgen de cheques aan de financiële dienst van de gemeente.
      • De financiële dienst checkt de betaling en stort het bedrag van de onderwijscheques terug aan de scholen.
    • vanaf het nieuwe schooljaar wordt gewerkt met digitale cheques, in analogie met de Koksijdebon
      • na goedkeuring ontvangen de ouders een brief met de beslissing
      • de digitale onderwijscheque wordt aangemaakt door de financiële dienst
      • de brugfiguur bezorgt de onderwijscheque aan de school
      • de school scant de QR-code op de onderwijscheque
      • het bedrag wordt onmiddellijk betaald aan de school

    Het bedrag van de onderwijscheques blijft behouden.

    In bijlage het voorstel voor het nieuwe reglement onderwijscheques. 

basisonderwijs

  • Op basis van de telling op 1 februari 2022 van de regelmatig inschreven leerlingen ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren.
    Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk.
    Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.

    Een delegatie van deze opdracht van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie van instaplestijden en ATN lestijden mogelijk te maken. Eveneens een delegatie naar het schepencollege voor verlofstelsels en inrichten van nieuw toegekende middelen in het kleuteronderwijs en aanvangsbegeleiding zijn dit jaar noodzakelijk. 

    De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.

personeel

rechtspositieregeling

  • De meeste Vlaamse lokale besturen zijn ten behoeve van de tweede pensioenpijler voor hun contractuele medewerkers momenteel volop bezig met de voorbereiding van de toetreding tot OFP Prolocus. Ze creëren hiermee een vervolg op de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Belfius Insurance en Ethias, maar door de verzekeraars werd opgezegd. Zo ook voor de gemeente, OCMW en AGB Koksijde

    Meerwaarde toetreding OFP voor personeelsleden: (tov groepsverzekering)
    - De administratieve kosten van de OFP worden niet afgetrokken van de pensioenpremie, maar afzonderlijk als kost gedragen door de werkgever bovenop de bijdragen, zodat groter deel van de financiering de medewerkers zelf ten goede komt.
    - Uitgebreidere dekking van o.a. moederschapsrust, adoptieverlof, arbeidsongeval en beroepsziekte als gelijkgestelde periode
    - Het kaderreglement bevat een regeling die een deel van het behaalde netto-jaarrendement toekent aan de aangeslotenen, nl.:
         o 100% van het rendement tot 1,75% (WAP rente)
         o 50% van het rendement tussen 1,75 en 3,50%
         o 95% van het rendement boven de 3,50%.
    - Voordeel MIPS (multi inrichtersplatfom):
         o Negatieve gevolgen van aanvullende pensioenopbouw als medewerker van werkgever verandert, wordt binnen MIPS geneutraliseerd
         o Solidariteit tussen MIPS besturen voor financiële verplichtingen tov OFP Prolocus

    De pensioentoezegging aan de medewerkers bestaat uit een algemeen luik en een specifiek luik.

    1. De algemene bepalingen liggen vervat in het zogenaamde kaderreglement en gelden voor alle besturen die toetreden tot OFP Prolocus.

    De VVSG en de vakbonden hebben een akkoord bereikt over het kaderreglement (dit werd bevestigd per email op 21 maart 2022). Het akkoord betekent dat hierover lokaal niet meer moet worden onderhandeld. Alleen over de elementen van het bijzonder pensioenreglement is nog een protocol bestuur-vakbonden nodig na overleg binnen het bijzonder comité.

    2. De specifieke elementen waarover elk bestuur zelf kiest (met bv. de hoogte van de pensioentoezegging, de step rate of een aanvullen de toezegging) worden geregeld in het bijzonder pensioenreglement.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt het volgende voor:
    1. Basispensioentoezegging niet-VIA personeel: voorstel: verhogen bijdrage van 2,50% naar 3,00% van pensioengevend loon tot wettelijk loonplafond pensioen
    2. Basispensioentoezegging VIA Personeel: voorstel: behoud bijdrage van 4,00% van pensioengevend loon tot wettelijk loonplafond pensioen
    3. Step rate: voor gedeelte boven het wettelijk loonplafond pensioen: 5,00% (voorheen 2,5%)
    4. Vormen van een MIPS (multi inrichtersplatform) van Gemeente, OCMW en AGB Koksijde

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige