Terug
Gepubliceerd op 14/01/2022

Agenda  gemeenteraad

ma 24/01/2022 - 19:30 raadszaal

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 16 december 2021

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

      • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester van 11 januari 2022 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 24 januari 2022 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken

        De nieuwe besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

        Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

        Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

        De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

        De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

        Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan.

        Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad en gemeenteraadscommissie. Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

        Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf

        Gelet op de huidige gezondheidssituatie is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

        Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd.

        Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • oprichting igs

        • Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap Westhoek vzw en aanstellen vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan

          Een Regionaal Landschap (RL) ijvert in samenwerking met lokale overheden, middenveldorganisaties en alle gebruikers van de open ruimte voor het behoud en herstel van het typische landschap, de natuur en de streekidentiteit in een afgebakende regio.

          In onze regio is het Regionaal Landschap Westhoek actief. Dat RL ontstond in 2018 na een fusie van het Regionaal Landschap West-Vlaamse Heuvels en het Regionaal Landschap Ijzer & Polder. Op vandaag is het RL al actief in 14 gemeenten uit de Westhoek. Ze breiden hun werkingsgebied graag uit met de Westkustgemeenten.

          Concreet zet het RL bv. in op het realiseren van landschapsprojecten bij particulieren en/of landbouwers, het organiseren van een samenaankoop van streekeigen plantgoed, het opzetten van een ploeg vrijwilligers om natuurbeheerwerken uit te voeren (vb. knotten van bomen), het ondersteunen van gemeenten bij bomen - en groenbeheer, ... en kan het optioneel bv. ook een coördinerende rol opnemen bij PDPO, Leader en Interreg-projecten. Het RL is aldus potentieel ook een belangrijke partner worden bij het voeren van klimaatbeleid.

          Aan de nieuwe gemeenten wordt nu voorgesteld om een basisovereenkomst te ondertekenen die geldt voor een beperkte termijn en waarbij een bijdrage van 0,25 euro/persoon wordt vooropgesteld, dit als opstap naar een definitief en uniform model dat in de loop van 2022 opnieuw aan alle deelnemende gemeenten zal worden voorgelegd.

          Voorstel om de overeenkomst te ondertekenen, er kunnen tevens vertegenwoordigers worden aangeduid, zijnde:

          • drie vertegenwoordigers (desgewenst elk met plaatsvervanger) voor de algemene vergadering, waarbij voorgesteld wordt om hiertoe de schepen van leefmilieu, een raadslid van de meerderheid en een raadslid van de minderheid aan te duiden;
          • één ambtelijke vertegenwoordiger als adviserend lid van de algemene vergadering, waarbij voorgesteld wordt om hiertoe het diensthoofd Milieu & Duurzame Ontwikkeling aan te duiden;
          • één vertegenwoordiger (desgewenst met plaatsvervanger) als stemgerechtigd lid van het bestuursorgaan (uit de vertegenwoordigers die aangeduid werden voor de algemene vergadering), waarbij voorgesteld wordt om hiertoe de schepen van leefmilieu (met als plaatsvervanger het diensthoofd Milieu & Duurzame Ontwikkeling) aan te duiden;
    • brandweer

      • Kennisname van het besluit van de gouverneur van West-Vlaanderen van 6 december 2021 houdende ambtshalve vaststelling gemeentelijke dotaties 2022 aan HVZ Brandweer Westhoek

        Ingevolge het feit dat er binnen de HVZ Brandweer Westhoek geen eensgezindheid is over een verdeelsleutel voor verdeling bijdragen door de gemeenten van het financiële tekort van de begroting 2022 , is de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, in het kader van de uitoefening van zijn federaal administratief toezicht, ambtshalve tussengekomen om de toelage van elke gemeente van de zone vast te leggen voor 2022.

        De gouverneur is hierbij gebonden door artikel 68 van de wet van 15 mei 2007 op de civiele veiligheid en moet de daarin opgesomde criteria aanwenden om de verdeling tussen de gemeenten en steden van de zone te bepalen om het tekort van de hulpverleningszone Brandweer Westhoek in de begroting 2022 aan te zuiveren.
        De gouverneur voorziet een traject van 5 jaar tot de criteria aan 100% worden doorgerekend op het te financieren tekort en de verdeling per gemeente van de toelage aan de hulpverleningszone.

        In bijlage: de gemotiveerde beslissing van de heer gouverneur van West-Vlaanderen van 6 december 2021.

        Voor Koksijde betekent dit dat bij de eerstvolgende aanpassing meerjarenplan 2020-2025 de aanpassing dient te gebeuren van de toelagen: daling van de exploitatietoelage met 406.246,24 euro en daling van de investeringstoelage met 79.009,09 euro.

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanleg gescheiden rioleringsstelsel Dijk te Wulpen

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanleg gescheiden rioleringsstelsel Dijk te Wulpen.

          De raming bedraagt 2.714.881,69 euro incl. btw.

    • patrimonium

      • Goedkeuring van de verkavelingsakte Woonmaatschappij Ijzer & Zee met hierin opgenomen de kosteloze grondafstand van lot 9 aan de gemeente Koksijde

        Bij akte verleden voor notaris Wim Maes te Oostduinkerke op 23 mei 2016 werd een perceel grond, gelegen aan de Dorpsplaats 24 te Wulpen, verkocht door de gemeente Koksijde aan Woonmaatschappij Ijzer & Zee.

        Men dient nu over te gaan tot het verlijden van de verkavelingsakte. Gezien lot 9 uit de verkavelingsakte met bijhorende (opgerichte) constructies door Woonmaatschappij Ijzer & Zee door middel van kosteloze grondafstand wordt overgedragen aan de gemeente Koksijde, dient te gemeente tussen te komen in de akte.

        De zone zoals aangeduid als lot 9 op het bijgevoegde plan is bestemd voor de aanleg van een garage met bijhorende voorzieningen voor de groendienst van de gemeente Koksijde. De garage werd inmiddels opgericht. De zone zal mogen worden aangewend voor haar normale gebruik. De gemeente zal, als compensatie voor de aanleg van gemeenschappelijke in-en uitrit en de wachtbuizen tot in het lot 9, instaan voor het behartigen van het onderhoud van de groenaanleg  - en met name het maaien van het gras in de gemeenschappelijke tuin, en het snoeien van de haag tussen de gemeenschappelijk in-en uitrit en het aanpalende erf - in 'het binnengebied" van de verkaveling.

        De overdracht gebeurt kosteloos.

        De akte dient aldus te worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Op 10 januari 2022 ontving de gemeente de ontwerpakte.

      • Goedkeuring aankoop van een perceel grond te Oostduinkerke (Dorpsstraat 58) via recht van voorkoop

        Het recht van voorkoop werd aangeboden door notaris Stefaan Buylaert voor een perceel grond te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58.

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 20 december 2021 het voorkooprecht uit te oefenen voor de mogelijke realisatie van een sociaal huisvestingsproject. Het perceel grond zal aangekocht worden voor een bedrag van 500.000 euro. 

        De aankoop van het perceel grond dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

      • verkoop

        • Goedkeuring akte verkoop door de gemeente Koksijde aan Gaselwest van een lokaal gelegen in de ondergrondse garages van het CC Casino

          Gaselwest wenst een lokaal aan te kopen van de gemeente Koksijde gelegen in het ondergrondse garagecomplex van het cultureel centrum Casino, gelegen tussen de Westendestraat, de Kursaallaan en de Maurice Blieckstraat. Het lokaal is bestemd om als elektrische transformatorcabine te dienen voor het spijzen van de openbare netten. Het lokaal is reeds in gebruik.

          De toegang naar het lokaal gebeurt via de inritten van het garagecomplex langs de Kursaallaan en de Maurice Blieckstraat. De koper verkrijgt een erfdienstbaarheid voor de aanleg, herstel, vervanging en onderhoud van leidingen via wachtbuizen en trekputten en een doorgang voor het vervangen van toestellen noodzakelijk voor het in dienst houden van de elektrische cabine en tevens een erfdienstbaarheid van toegang voor het personeel en materiaal.
          Deze toegang is permanent (24 u op 24, 7 dagen op 7, onmiddellijk, veilig en zonder tussenkomst van derden) en geldt voor de personeelsleden, aannemers en/of onderaannemers van de koper en voor al het benodigde materiaal.

          De verkoper zal de erfdienstbaarheid vrijhouden van blijvende constructies, opstapeling van materialen en andere elementen.

          De cabine laat toe de elektrische installaties van de gemeente Koksijde in het cultureel centrum Casino aan te sluiten voor de levering van elektrische energie in de middelspanning of in lage spanning. De kosten voor dergelijke verbinding werden gedragen door de gemeente Koksijde.

          De verkoopsovereenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 september 1999. Op 18 november 2021 mocht de gemeente de ontwerpakte ontvangen van notaris Maes.

          De akte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

      • concessies

        • Goedkeuren concessievoorwaarden voor het het recht tot het verhuren van strandzetels, parasols en windschermen op het strand en uitbating van een raamverkooppunt - standplaatsen Oostduinkerke-bad, Koksijde, Sint-Idesbald en Groenendijk - periode 2022-2026

          De concessie inzake het recht tot het verhuren van strandzetels, parasols en windschermen op het strand en uitbating van een raamverkooppunt, standplaats Oostduinkerke-bad, Groenendijk, Koksijde en Sint-Idesbald loopt af. Een nieuwe concessieovereenkomst werd opgemaakt voor de vier locaties voor de duur van 5 jaar. De toewijzing zal gebeuren na open aanbesteding zonder opbod met een minimum instelprijs van :
          - 5.000 euro voor standplaats Oostduinkerke-bad
          - 5.000 euro voor standplaats Koksijde-bad
          - 5.000 euro voor standplaats Sint-Idesbald
          - 3.000 euro voor standplaats Groenendijk

        • Goedkeuren concessievoorwaarden voor het recht tot het verkopen van roomijs op het strand (Zeedijk uitgesloten) - standplaatsen Koksijde/Sint-Idesbald, Oostduinkerke - periode 2022-2026

          De concessie inzake het recht tot het verkopen van roomijs op het strand (Zeedijk uitgesloten), standplaatsen Koksijde/Sint-Idesbald en Oostduinkerke loopt af. Een nieuwe concessieovereenkomst werd opgemaakt voor de twee locaties voor de duur van 5 jaar. De toewijzing zal gebeuren na open aanbesteding zonder opbod met een minimum instelprijs van :
          - 10.000 euro voor standplaats Koksijde/Sint-Idesbald
          - 10.000 euro voor standplaats Oostduinkerke

        • Goedkeuren concessievoorwaarden voor het houden van 7 avondmarkten te Koksijde - periode 2022-2024

          De concessie inzake het recht tot het houden van avondmarkten te Koksijde loopt af. Een nieuwe concessieovereenkomst werd opgemaakt.

          De concessie heeft betrekking op het houden van volgende avondmarkten:

          - Oostduinkerke-bad (Zeedijk): één avondmarkt in augustus; (de vrijdag van de vierdaagse);
          er mogen geen markten georganiseerd worden op maandag- en dinsdagavond;
          - Groendijk: één avondmarkt in juli en één avondmarkt in augustus;
          - Koksijde-bad (Zeedijk): één avondmarkt in juli en één avondmarkt in augustus;
          er mogen geen markten georganiseerd worden op donderdag- en vrijdagavond;
          - Sint-Idesbald (Zeedijk): één avondmarkt in juli en één avondmarkt in augustus;

          Deze concessie kan, na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen, eventueel uitgebreid worden met 2 avondmarkten.

          De minimum concessievergoeding is vastgesteld op 45.000 euro per jaar voor de zeven avondmarkten

    • openbaar domein

      • Goedkeuren reglement 'Hartje voor de zorg'

        Tijdens de verkeerscommissie van 28 oktober 2021 werd de problematiek rond het vinden van een parkeerplaats voor zorgverleners besproken. Dit kan gaan over verplegend personeel of over bestuurders die zorgbehoevenden komen ophalen. Dit speelt zich vooral af in het drukke seizoen.

        Om het voor deze mensen wat te vergemakkelijken, werd het project 'hartje voor de zorg' voorgesteld. Inwoners die over een garage of over een oprit beschikken, kunnen toestemming geven aan de zorgverleners om voor hun garage of oprit te staan. Deze inwoners kunnen dit duidelijk maken aan de hand van aan sticker die aan hun garage of bij hun oprit wordt bevestigd. De gebruikers dienen over een speciale parkeerkaart te beschikken waardoor ze op deze plaats mogen parkeren. Op deze kaart staat hun GSM-nummer waardoor ze in geval van nood opgebeld kunnen worden. 

    • ruimtelijke ordening

      • beleidsplannen

        • Adviesverlening gemeentelijk RUP Leopoldpark Nieuwpoort

          Stad Nieuwpoort is bezig met de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP omgeving Leopoldpark - Nieuwpoort.  Het GRUP is in voorontwerpfase en zit momenteel in een eerste publieke raadpleging (01/12/2021 - 29/01/2022).  Het gaat over de zone tussen de trambaan en de gemeentegrens van Koksijde ter hoogte van Nieuwpoort-stad waarbij in uitvoering van het structuurplan en op basis van ontwerpend onderzoek een aantal zones worden vertaald in voorschriften.  Voor Koksijde is de zone langs de Spoorwegstraat het dichtst en daar wordt een zone die momenteel is ingevuld met garageboxen voorzien in functie van aaneengesloten en halfopen woningen.  de impact op Koksijde is dan ook verwaarloosbaar. 

    • overeenkomsten

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Samenwerkingsovereenkomst DVV Westhoek in het kader van subsidiedossier verder inzetten op digitale dienstverlening (projectoproep "Gemeente zonder gemeentehuis")

          Op 30 april 2021 stond "regiovorming: voorstelling Westhoekmodel en verkenning opportuniteiten" in aanwezigheid van de Minister bevoegd voor binnenlandse aangelegenheden op de agenda van het burgemeestersoverleg. In de toelichting van het Westhoekmodel werden aan de Vlaamse overheid meer incentives en ondersteuning gevraagd voor de ontwikkeling van shared services, meer bepaald voor wat betreft IT-ondersteuning van lokale besturen. Op dit burgemeestersoverleg werd door de Minister doorverwezen naar de projectoproep "gemeente zonder gemeentehuis" die sinds 14 september ’21 open staat.

          Het directeursoverleg werd gevraagd om een projectvoorstel uit te werken voor deze oproep "gemeente zonder gemeentehuis".  Voor de ontwikkeling van dit voorstel werd teruggevallen op de IT-stuurgroep van de Westhoek bestaande uit de IT-managers van 7 Westhoek-gemeenten, een vertegenwoordiger van het directeursoverleg én begeleiding door DVV Westhoek. Een eerste voorstel van project van de Westhoek werd reeds afgetoetst bij de Vlaamse overheid. Op basis van de feedback ontvangen van de Vlaamse overheid werd het projectvoorstel verder bijgewerkt en teruggekoppeld aan het directeursoverleg van 8 oktober ’21 en het burgemeestersoverleg van 15 oktober ’21. DVV Westhoek werd gevraagd om het projectvoorstel "De e-Westhoek : één regio zonder gemeentehuizen" namens de regio in te dienen.

          De stuurgroep opteerde ervoor om in deze fase een subsidieaanvraag in te dienen voor een onderzoekproject. Het is hierbij de bedoeling om de huidige graad van digitalisering bij de Westhoek-gemeenten in kaart te brengen. Dit om de grootste gemene deler te vinden voor een implementatietraject van regionale - maximaal digitale - dienstverlening. Dat rapport zal de basis vormen van een concreter implementatievoorstel voor een volgende projectoproep van "gemeente zonder gemeentehuis" (vermoedelijk Oproep 6, actief van 21/3/2022 t.e.m. 10/6/2022).

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter