Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 22/04/2025 - 19:00 raadszaal
  • Openbaar

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

        Goedgekeurd
    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 10 maart 2025

        Goedgekeurd
    • financiën

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuring investeringstoelage aan de Koninklijke gemeentelijke harmonie Oostduinkerke, de Koninklijke gemeentelijke harmonie Koksijde, El Fuerte en Jong El Fuerte als tussenkomst in de aankoop van muziekinstrumenten

          Goedgekeurd

          In de vorige legislatuur werd aan de muziekverenigingen (Koninklijke gemeentelijke harmonie Oostduinkerke, Koninklijke gemeentelijke harmonie Koksijde en El Fuerte) een tussenkomst toegekend voor de aankoop van nieuwe muziekinstrumenten. Een totale investeringstoelage van 45 000 EUR voor de drie verenigingen samen werd toen beschikbaar gesteld voor de periode van 5 jaar (legislatuur 2020-2024). Elke vereniging heeft tijdens deze periode een maximumbudget van 15.000 EUR ter beschikking gekregen als tussenkomst in de kosten voor de aankoop van de muziekinstrumenten. De aanvragen beperken zich tot 25% van de aankoopkosten (1/4 van het totaal gefactureerde bedrag) van de instrumenten aan de voorwaarden vermeld in de overeenkomst. In ruil voor de investeringstoelage neemt de vereniging het logo van de gemeente Koksijde op in haar communicatie (vermelding met steun van gemeente Koksijde).

          In de vorige periode werden in totaal volgende tussenkomsten uitbetaald:

          - Harmonie Oostduinkerke : 3.785,91 EUR
          - Harmonie Koksijde : 1.361,05 EUR
          - (Jong) El Fuerte : 10.070,45 EUR

          Er wordt voorgesteld een nieuwe investeringstoelage toe te kennen onder dezelfde voorwaarden voor de komende 5 jaar (legislatuur 2025-2029). Er wordt vanaf heden opsplitsing gemaakt tussen de verenigingen El Fuerte en Jong El Fuerte.

    • financiën kerkfabriek

      • jaarrekening kerkfabriek

        • Jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen - verlenen gunstig advies

          Goedgekeurd

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 25 maart 2025 de gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 25 maart 2025 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 14 mei 2025. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Ter Duinen.

          Exploitatie
          Ontvangsten 19.648,41 euro
          Uitgaven 242.234,25 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2024: -222.585,84 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2024: 222.146,32 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2023:  17.091,59 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2024: 16.652,07

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is ongeveer gelijk gebleven tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0,00
          Ontvangsten investeringstoelage 20.000,00
          Uitgaven investeringen 20.000,00
          Saldo investeringen 0,00

        • Jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Idesbaldus - verlenen gunstig advies

          Goedgekeurd

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 25 maart 2025 de gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 25 maart 2025 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 14 mei 2025. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek St-Idesbaldus.

          Exploitatie
          Ontvangsten 2.246,46 euro
          Uitgaven 68.454,20 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2024: -66.207,74 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2024: 68.656,00 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2023:  9.248,81 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2024: 11.697,07

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is ongeveer gelijk gebleven tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0
          Ontvangsten investeringstoelage 0
          Uitgaven investeringen 0
          Saldo investeringen 0

        • Jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Niklaas - verlenen gunstig advies

          Goedgekeurd

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 25 maart 2025 de gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 25 maart 2025 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 14 mei 2025. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek St Niklaas.

          Exploitatie
          Ontvangsten 28.875,71 euro
          Uitgaven 83.088,84 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2024: -54.213,13 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2024: 70.643,49 euro, waarvan 69.654,48 euro ten laste van gemeente Koksijde en 989,01 euro ten laste van Stad Nieuwpoort;
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2023:  34.648,01 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2024: 51.078,37

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0,00
          Ontvangsten investeringstoelage 20.000,00
          Uitgaven investeringen 20.000,00
          Saldo investeringen 0

        • Jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter - verlenen gunstig advies

          Goedgekeurd

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 25 maart 2025 de gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 25 maart 2025 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 14 mei 2025. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek St Pieter.

          Exploitatie
          Ontvangsten 14.045,39 euro
          Uitgaven 66.856,87 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2024: -52.811,48 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2024: 74.151,73 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2023:  22.687,69 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2024: 44.027,94

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0,00
          Ontvangsten investeringstoelage 0,00
          Uitgaven investeringen 0,00
          Saldo investeringen 0,00

        • Jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus - verlenen gunstig advies

          Goedgekeurd

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 25 maart 2025 de gecoördineerde jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 25 maart 2025 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 14 mei 2025. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek St Willibrordus.

          Exploitatie
          Ontvangsten 4.212,75 euro
          Uitgaven 56.962,13 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2024: -52.749,38 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2024: 62.000,00 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2023:  25.719,51 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2024: 34.970,13

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0,00
          Ontvangsten investeringstoelage 1.040,60
          Uitgaven investeringen 1.040,60
          Saldo investeringen 0,00

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale fietslease DOKO voor onderwijzend personeel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap

          Goedgekeurd

          Dit dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale fietslease DOKO voor onderwijzend personeel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap.

          De organiserende aanbestedende overheid is DOKO uit Brussel.

          Onderwijzend personeel, gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap (dus niet door de gemeente Koksijde) kan gebruik maken van de fietslease via dit raamcontract.

          Er zijn geen kosten ten laste van de gemeente Koksijde. De duur van het contract is beperkt tot 36 of 48 kalendermaanden vanaf de laatste dag dat een contract via deze aankoopcentrale kan worden afgesloten.

        • Goedkeuring deelname raamcontract stad Kortrijk - levering, installatie en uitbreiding van camerabewakingssytemen en bijhorende data-gerelateerde diensten - tot september 2026

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring deelname raamcontract stad Kortrijk - levering, installatie en uitbreiding van camerabewakingssytemen en bijhorende data-gerelateerde diensten - tot september 2026.

          De procedure voor dit dossier werd gevoerd door Stad Kortrijk. Het raamcontract loopt tot eind 2026. De aangestelde firma is R.T.S. bvba uit Ieper.

          De raming voor de gemeente Koksijde, over de gehele periode van het raamcontract bedraagt 61.983,47 euro excl. btw of 75.000,00 euro incl. btw.

          Bijkomende motivatie:

          Er is een concreet project rond sluikstorten waarvoor slimme camera’s nodig zijn. Bovendien worden deze zaken (tot op vandaag) met een zekere regelmaat gevraagd/besteld, en dan is het erg praktisch om een raamcontract met een goede (en ook bestaande leverancier) te hebben. Een raamcontract zorgt er bovendien voor dat we bij dit soort aankopen ook uniform kunnen te werk gaan, en niet het risico lopen om met verschillende toestellen/leveranciers/techniek geconfronteerd te worden, met alle mogelijke problemen en opvolging van dien.

    • ruimtelijke ordening

      • Definitieve vaststelling van het 'Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Uitbreiding Golf ter Hille'

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van de plannen tot uitbreiding van het golfterrein Koksijde Hof ter Hille, dient een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt te worden die de uitbreiding planologisch mogelijk moet maken.

        De opmaak van een RUP voor de uitbreiding van de golf is een bovenlokale bevoegdheid maar werd door de toenmalig bevoegde minister Demir gedelegeerd naar de gemeente. 

        Intussen vond het openbaar onderzoek plaats, werd advies gegeven door de (vorige) gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening in zitting van 19 november 2024. Ook het Team Omgevingseffecten gaf intussen eind februari 2025 een positieve kwaliteitsbeoordeling op het bijhorende planMER.

        Binnen de 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek (d.i. 11 november 2024) dient het plan definitief vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

        Na de definitieve vaststelling wordt het plan overgemaakt aan de provincie West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid die 45 dagen tijd hebben om eventueel te schorsen. Als er geen schorsing plaatsvindt binnen de 45 dagen, is de beslissing van de gemeenteraad definitief en dient deze bekendgemaakt te worden binnen de 90 dagen na beslissing van de gemeenteraad in het Belgisch Staatsblad en op de website (zoals vermeld in het Belgisch Staatsblad).

    • overeenkomsten

      • Goedkeuren samenwerkingsovereenkomsten met de winnaars van het burgerbudget

        Goedgekeurd

        In het kader van 'Gemeente voor de Toekomst koos de gemeente Koksijde om in te gaan op het aanbod van de provincie West-Vlaanderen voor de actie 'Burgerbudget'. De provincie West-Vlaanderen financiert de begeleiding van Ecolife vzw voor dit traject. De begeleiding omhelst de opmaak van het subsidiereglement, het communicatietraject, de jurering, een voorbeeld subsidiereglement en samenwerkingsovereenkomst.

        De gemeenteraad van 24 juni 2024 keurde het reglement 'Burgerbudget' goed en de gemeente Koksijde reserveerde voor het burgerbudget een bedrag van 15.000 euro. Aangezien eind oktober er nog geen enkel project werd ingediend, besliste het college van burgemeester en schepenen om de oproep te verlengen tot 2 maart 2025.

        Er werden zeven projecten ingediend. Twee projecten waren in strijd met de stedenbouwkundige regels. Voor deze projecten werden suggesties bezorgd, zodat de projectindieners ze alsnog kunnen uitvoeren. Vijf projecten werden door de jury positief (minimum 60/100) beoordeeld. Zij gingen door naar de stemronde waarbij burgers konden stemden. Er werd 860x gestemd door burgers.

        Volgens het reglement kan een project maximum 5000 euro steun ontvangen. De minimumdrempel per project bedroeg 500 euro.

        De beoordeling van de jury gebeurde volgens de beoordelingscriteria die in het subsidiereglement zijn opgenomen. Elk project kreeg hierdoor een quotering op 100.
        In een tweede fase kunnen burgers stemmen van 14 maart tot 6 april. Naargelang het aantal behaalde stemmen bekomen ze een 2e cijfer op 100.

         

        De drie winnaars die kunnen rekenen op burgerbudget, moeten voor hun project een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met het gemeentebestuur.

        Deze zijn:

        1) De Vrije Basisschool van Oostduinkerke: een ‘groendak voor de kleuters’ voor een bedrag van maximum 5000 euro.
        De speelplaats heeft één afdak van 10x15m, maar bij regenweer is er onvoldoende plaats voor al de kinderen. Tegelijk vragen ouders, kinderen en sympathisanten al langer om meer groen op school. Als de kleuters ook een afdak hebben, garandeert de Vrije Basisschool Oostduinkerke dat de kinderen tijdens de speeltijden buiten kunnen zijn. Eigenlijk is dit een noodzaak!



        2) ‘De Op Steiger’: ‘Een moestuin voor kwetsbare jongeren – groei, verbinding en duurzaamheid.’ voor een bedrag van maximum 5000 euro
        Zij willen een duurzame en ecologische moestuin opstarten voor de kinderen, jongeren en ouders binnen hun voorziening voor bijzondere jeugdzorg. Dit project biedt niet alleen een groene omgeving, maar ook een plek voor ontwikkeling, verbinding en zorg.
        In de nieuwe tuin leren jongeren ecologisch tuinieren, samenwerken en genieten van zelfgekweekte groenten. Smakelijk!

         

        3) De scouts van Oostduinkerke: zonnegenerator voor een bedrag van maximum 5000 euro
        Om de klimaatimpact, veiligheid en het comfort van onze scouts te verbeteren, willen wij investeren in een zonnebatterij. Elk jaar gaan we met 120 leden en 30 begeleiders op zomerkamp, waar een beperkte hoeveelheid elektriciteit essentieel is voor verlichting, communicatie en keukenapparatuur.

         

        Volgende projecten behaalden werden positief beoordeeld door de jury, maar kregen minder stemmen dan de 3 winnaars. We hopen dat de projectindieners alsnog hun project zullen uitvoeren:

        1) Inspirant aan zee (De Strandloper): ‘Fietsen zonder grenzen, toegankelijke mobiliteit voor iedereen’.
        Zij willen graag de mobiliteit en zelfstandigheid van hun leerlingen met een beperking vergroten met tweedehandsfietsen. Een driewieler tandem en 13 aangepaste deelfietsen wil Inspirant aan zee kopen bij een lokale handelaar. Zo kunnen ze  op een veilige en toegankelijke manier fietsen, wat bijdraagt aan hun fysieke en sociale ontwikkeling.

        2) De Huismussenwerkgroep Koksijde: Huismussen en vleermuizen, de kanaries van het klimaat in dorpen en steden.
        Door de afbraak van oude gebouwen verdwijnen de natuurlijke schuilplaatsen van huismussen en vleermuizen razendsnel. De huismus staat zelfs op de rode lijst van bedreigde vogelsoorten, en ook de 20 vleermuissoorten in België hebben het moeilijk. Ken je een geschikte plek? Laat het weten aan de Huismussenwerkgroep Koksijde! Want huismussen en vleermuizen zijn als het ware de kanaries van het klimaat!

        Voor elk project dat burgerbudget krijgt toegewezen wordt een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt. Voorstel om de samenwerkingsovereenkomst per bekroond project goed te keuren.

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Goedkeuren overeenkomst met Westtoer voor Toerisme en Recreatie (STER) 2026-2031

          Goedgekeurd

          Westtoer, het autonoom provinciebedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen wenst, in het kader van de regiowerking Kust en Westhoek, de samenwerkingsovereenkomst te hernieuwen voor de periode 2026-2031. Voor deze samenwerking stelt Westtoer een bestemmingsteam ter beschikking en heeft vier expertiseteams (recreatie, toeristische ontwikkeling, marketing, kenniscentrum) die ook bestemmingsgericht werken.

          Westtoer en de gemeenten van de bestemmingen Kust en Westhoek brengen middelen samen om de toeristisch-recreatieve ontwikkeling en promotie van de bestemmingen te financieren. Westtoer verdubbelt de middelen die vanuit de gemeenten ingebracht worden in de bestemmingspools.

          De samenwerkingsovereenkomst heeft enerzijds betrekking op de deelname in de promotiepool Kust, een budget dat binnen de huidige overeenkomst met de VVV (2020-2025) opgenomen is in de begroting VVV maar vanaf 2026 dus via een overeenkomst met de gemeente wordt voorzien.

          Aangezien de index met 22% gestegen is in de voorbije 5 jaar, wordt een verhoging van de bijdrage gevraagd aan alle kustgemeenten van 17%. Voor Koksijde omvat deze bijdrage: basisbijdrage in de werkingsmiddelen (€ 24.593,63) + bestemmingspool Kust (€ 75.139,701) + bestemmingspool Westhoek (€ 7.500) met jaarlijkse indexatie van 2%.

          Nieuw in de overeenkomst is dat Westtoer anderzijds ook de gemeentelijke bijdrage aan de de Triënnale Beaufort wil opnemen in deze overeenkomst. Op die manier kan het engagement voor de edities Beaufort in 2027 en 2030 nu reeds bestendigd worden.

          Deze bijdrage omvat een algemene bijdrage per triënnale-editie van € 25.000 die wordt opgevraagd in het jaar waarin de Triënnale doorgaat.

          Daarnaast wordt voor de aankoop van het kunstwerk per editie een bijdrage gevraagd van minimum € 75.000 en maximum € 100.000. Het betaalde bedrag door de gemeente wordt verdubbeld door Westtoer. Hiervoor dient op termijn enkel nog een keuze gemaakt te worden tussen optie A, B, of C zoals opgenomen in de overeenkomst. Deze keuze dient te worden gemaakt tegen augustus 2025. 

           

    • huishoudelijke reglementen

      • Hervaststelling huishoudelijk reglement gemeentelijke verkeerscommissie

        Goedgekeurd

        Het huishoudelijk reglement van de verkeerscommissie dateert van 3 september 2019.

        Gezien de nieuwe legislatuur, werd dit huishoudelijk reglement herbekeken en besproken in de verkeerscommissie op 3 april 2025.

        Volgende wijzigingen worden opgenomen:

        • enkele nieuwe vaste leden werden opgenomen, zoals de brandweer, diensthoofd veiligheid en preventie, jeugdraad
        • vermelding van art. 304 §3 van het decreet lokaal bestuur waardoor men zal streven dat ten hoogste twee derde van de leden van verkeerscommissie van hetzelfde geslacht zijn
        • art. 4 en 5: bijvoegen van vermelding: Indien leden gemeenteraadslid zijn, hebben ze geen stemrecht
        • art. 6: toevoegen dat het lidmaatschap kan eindigen als het lid de statuten van de verkeerscommissie niet nakomt
        • art. 12: toevoegen dat de verkeerscommissie besloten is tenzij de commissie anders beslist
        • art. 14: het verslag van de vergadering wordt ook naar de leden van de gemeenteraad gestuurd
    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • algemene vergaderingen igs

        • Creat Services dv (voorheen TMVS dv) - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 17 juni 2025

          Goedgekeurd

          Op 17 juni 2025 vindt een algemene vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) plaats met volgende agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december2024
              b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

        • WVI - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 11 juni 2025

          Goedgekeurd

          Op 11 juni 2025 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025
          2. Kennisneming ontslag één bestuurder: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem
          3. Benoeming één bestuurder
          4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)
          5. Verslag van de commissaris
          6. Jaarrekening 2024
          7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          8. Evaluatierapport 2019-2024
          9. Mededelingen

        • DVV (dienstverlenende vereniging) Westhoek - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de jaarvergadering op 25 juni 2025

          Goedgekeurd

          Op 25 juni 2025 om 18u00 vindt de jaarvergadering plaats met volgende agendapunten:

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 12 maart 2025
          2. Akteneming vertegenwoordiger Algemene Vergadering voor Heuvelland
          3. Akteneming voordracht leden van de raad van bestuur
          4. Benoeming leden raad van bestuur
          5. Vaststelling van de jaarrekening 2024 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
          6. Goedkeuring evaluatierapport (art. 23 statuten)
          7. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten)
          8. Varia
        • Zefier - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt algemene vergadering 12 juni 2025

          Goedgekeurd

          Op 12 juni 2025 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
          4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
          6. Statutaire benoemingen.
        • Aquaduin (IWVA OV)- goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de jaarvergadering op 21 mei 2025

          Goedgekeurd

          Op 21 mei 2025 om 19u00 vindt de jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 19 december 2024
          2. Verslag van de Raad van Bestuur
          3. Verslag van de commissaris-revisor
          4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2024
          5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
          6. Evaluatierapport 2019-2024 en ondernemingsplan 2025-2030
          7. Benoeming commissaris-revisor
          8. Benoeming bestuurder
        • Fluvius West - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 26 juni 2025

          Goedgekeurd

          Op 26 juni 2025 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. a) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
            b) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.
          2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
            b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          6. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Benoeming van een commissaris.
          9. Statutaire mededelingen.
      • aanstellen afgevaardigden igs

        • DVV (dienstverlenende vereniging) Westhoek - aanduiden van 1 bestuurder

          Goedgekeurd

          Op 20 januari 2025 heeft de gemeenteraad burgemeester Sander Loones aangeduid als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de DVV Westhoek.

          Omdat er een onverenigbaarheid bestaat tussen lid van de raad van bestuur en parlementair kan Sander Loones geen vertegenwoordiger zijn in de raad van bestuur van DVV Westhoek.

          De gemeenteraad moet een andere vertegenwoordiger aanduiden.

        • Vaststellen van vertegenwoordigers van de fracties voor de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening

          Goedgekeurd

          Naar aanleiding van de samenstelling van de Gecoro, beslist door de gemeenteraad van 22 april 2025, dienen de fracties een afgevaardigde aan te duiden die de vergaderingen (toelichtingen) zullen bijwonen, alsook een plaatsvervanger.  

          De fracties waarvoor een vertegenwoordiger alsook plaatsvervanger moet worden aangeduid zijn:

          • Samen N-VA
          • Team 8670
          • De Nieuwe lijst
  • Besloten

    • ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren samenstelling Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening - 2025-2031

        Goedgekeurd

        Een nieuwe legislateur brengt een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro) met zich mee. Naar aanleiding daarvan werd begin dit jaar een oproep gelanceerd. Deze oproep verscheen in Tij-dingen, op de gemeentelijke website en op de social media van de gemeente. In de oproep wordt, voor de maatschappelijke geledingen, gevraagd om zowel een mannelijke als een vrouwelijke kandidaat af te vaardigen met telkens een plaatsvervanger van hetzelfde gender.

        De gemeenteraad legde op 20 januari 2025 de maatschappelijke geledingen voor de gecoro vast.

        In bijlage vindt u een overzicht van de ingediende kandidaturen per geleding en met plaatsvervanger in een grijze kleur, alsook de motivaties van de kandidaten.

        Uit de kandidaturen, en rekening houdende met de vereiste 1/3 & 2/3 genderverhouding, wordt volgende samenstelling voorgesteld waarbij de vetgedrukte naam telkens het effectief lid is en de cursief gedrukte naam de plaatsvervanger is van diegene die er boven staat (de voorzitter heeft geen plaatsvervanger): 

        Geleding Naam Voornaam Referentie
        deskundige (4+3) Declerck Leen 18j GOA Koksijde, 3j IGOA bij WVI
          Loones Cis Immo La Terrasse, eerder al lid gecoro Koksijde
          Moerman Thomas projectontwikkelaar Rietveld Projects
          Declerck Jan GOA Alveringem + 12j gecoro Veurne + inwoner Oostduinkerke
          Verhelst Yannick diensthoofd projectontwikkeling Ijzer & Zee
          Leye Ingrid op pensioen,  architect-stedenbouwkundige en erfgoeddeskundige i.o. Stad Brugge, nu oa. nog voorzitter van Brugge Foundation
          Vanvooren Ewout landschapsarchitect en master in Stedenbouw & Ruimtelijke planning, opgegroeid in Koksijde, eerder al plaatsvervanger gecoro Koksijde
        milieu- en natuur (1+1) Smets Carina bestuurslid Natuurpunt
          De Witte Brigitte bestuurslid Natuurpunt
        landbouw (1+1) Lammerant  Tom landbouwbedrijf & vakantiewoning De Torreele, eerder al plaatsvervanger gecoro Koksijde
          Ghyselen Henk landbouwbedrijf & vakantiewoningen De Fluithoekhoeve, voormalig gemeenteraadslid
        vastgoed (1+1) Tackoen Jawad century 21 Tackoen
          Decock Christophe century 21 Sea Port (Nieuwpoort), dhr. Decock woont in Oostduinkerke
        handelaars (2+2) Wittevrongel Angus handelaarsbond Ondernemend Baaldje
          Vandewalle  Toon handelaarsbond Ondernemend Baaldje
          Roose  Yves handelaarsbond Hartje Koksijde, eerder al lid gecoro Koksijde
          Sparks Anthony handelaarsbond Hartje Koksijde
        werkgevers/ Decoene Kathy architect/energiedeskundige, eerder al lid gecoro Koksijde
        zelfstandigen (1+1) Gunst Carol landmeter-expert
        jeugd- en gezin (2+2) D'alleine Christophe voorzitter Zeedustra
          Vandewalle  Ward Zeedustra
          Decroos Erik secretaris gezinsbond
          Rys Nico voorzitter gezinsbond
        socio-cultureel/sport (1+1) Loones Marie-Chantal onder-voorzitter familiekunde Regio Westkust - MACW Koksijde/Westhoek Nordic Walkers/Familiekunde/voormalig opvoedster Ti-Ki/gepensioneerd werkwinkelconsulent/wijkvriend
          Calcoen Silke  

        De gecoro nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie om aan de raad deel te nemen. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan een eventuele bespreking van het onderwerp, maar mogen niet deelnemen aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.

        De eerste vergadering voor de gecoro wordt gepland in mei 2025.

    • personeel

      • Aanstellen van ambtenaar-vaststellers gemeentelijke administratieve sancties

        Goedgekeurd

        Er is een noodzaak om bijkomende medewerkers aan te stellen als vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.

        De kandidaten, zoals in bijlage vermeld, hebben de opleiding gemeentelijke administratieve sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool, gevolgd en met gunstig gevolg voltooid.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      Goedgekeurd

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Koen Ringoot
voorzitter