Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

Notulen  gemeenteraad

ma 22/11/2021 - 19:30 online (via Teams)
Aanwezig: Charlotte Castelein, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Guido Decorte, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, schepenen
Luc Deltombe, Greta Delie, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Vandenbroucke, Sam De Rechter, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/11/2021 om 19:35.

De voorzitter vraagt akkoord om een punt 25 bij hoogdringendheid toe te voegen, met name de bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester d.d. 19 november om deze raad digitaal te houden, de raad keurt met unanimiteit dit bijkomend agendapunt goed

De voorzitter deelt het overlijden mee van paardevisser Bernard Debruyne en geeft het woord aan de burgemeester voor een korte beschouwing

de burgemeester haalt enkele herinneringen op aan paardevisser Bernard Debruyne, tevens ere-burger en brengt een korte hulde aan de overledene,

de voorzitter vraagt om een minuut stilte ter nagedachtenis van ere-burger Bernard Debruyne

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 11 oktober 2021

        Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;

        Art. 1: De notulen van de raadszitting van 11 oktober 2021 worden goedgekeurd.

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

    • verkiezingen

      • Reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen.

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 17 §4, 73 en artikel 148 inzake het toekennen van eretitels aan gemeentemandatarissen;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 februari 2009, gewijzigd bij beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2013, houdende goedkeuring van het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen;
        overwegend gedeelte

        Overwegende dat het aangewezen is om de eretitel van voorzitter OCMW en OCMW-raadslid (bij overgangsmaatregel ingevolge inwerkingtreding decreet lokaal bestuur) op te nemen in het reglement op de voorwaarden en procedure tot toekenning van de eretitels van mandatarissen;

        Art. 1 : Het reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van mandatarissen, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.

        Art. 2 : Het bestaande reglement op de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de eretitel van gemeenteraadslid, voorzitter van de gemeenteraad en schepenen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 februari 2009, wordt opgeheven.

    • financiën

      • Vaststellen retributiereglement voor de inzameling aan huis van asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen

        Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op het artikel 2, 40, 41 en 286;

        Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot goedkeuring van het Uitvoeringsplan huishoudelijk en gelijkaardig bedrijfsafval. Vlaanderen zet met dit plan versterkt in op afvalpreventie, hergebruik en materiaalkringlopen om zo op termijn te evolueren naar een volledig circulaire economie;

        Gelet op het meerjarenplan van Lokaal Bestuur Koksijde (in het bijzonder ACT-203);

        Gelet op het Ministerieel Besluit van 3 december 2020 tot toekenning van een subsidie aan IVVO voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid;

        Overwegende dat asbest voor de eeuwwisseling tientallen jaren lang werd verwerkt in zeer uiteenlopende toepassingen, dat vrijgekomen asbestvezels zeer diep in de longen kunnen doordringen en op die manier ernstige gezondheidsschade kunnen veroorzaken, dat het bindmiddel dat de schadelijke asbestvezels insluit, zwakker wordt door veroudering en verwering;

        Overwegende dat de Vlaamse Regering ernaar streeft om onze omgeving uiterlijk tegen 2040 asbestveilig te maken, dat dit versneld asbestafbouwbeleid wordt ondersteund door veel gemeenten, zo ook door Koksijde;

        Overwegende dat de IVVO daartoe een project voorstelt om asbest aan de bron in te zamelen met containers  en plaat- of kubiekzakken in de periode vanaf 01/01/2022 tot 2/12/2023, daarna eventueel nog verlengbaar met één jaar, maar steeds afhankelijk van de beschikbare middelen van de subsidiërende overheden; dat deze dienstverlening dankzij een bevestigde subsidie van ong. 750.000 euro vanuit Vlaanderen (OVAM) aan een sterk gereduceerd tarief kan worden aangeboden; dat de algemene richtlijn stelt dat er weliswaar nog steeds een dienstverleningstarief moet worden aangerekend; dat de Raad van Bestuur van de IVVO voorstelt om de asbestzakken tegen een tarief van 30 EUR/zak ter beschikking te stellen met een maximum van 6 stuks per uniek adres en om de containers tegen een tarief van 170 EURO/container ter beschikking te stellen met een maximum van 2 stuks per uniek adres; dat het aanrekenen van deze dienstverleningstarieven kan gebeuren aan de hand van een retributiereglement dat dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten;

        Overwegende dat dit project (ontzorging, voordelig tarief, ...) meer mensen over de streep kan trekken om asbest te verwijderen;

        Art. 1. Er wordt een retributie gevestigd voor de huis-aan-huisinzameling van asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen (waaronder dak- en gevelbekleding, schoorsteenpijpen, bloembakken, ....) vanaf 01 januari 2022 tot het einde van de looptijd van het project.

        Art. 2. De retributie is hoofdelijk verschuldigd door iedere projectdeelnemer die hiertoe een overeenkomst met de IVVO afsloot. De aard van de projectdeelnemer is vastgelegd in de algemene voorwaarden van IVVO en raadpleegbaar op haar website (www.ivvo.be). Elke projectdeelnemer kan maximaal 6 asbestzakken of maximaal 2 containers ter beschikking krijgen per uniek adres.

        Art. 3. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
        - de retributie op een plaat- en/of kuubzak (bedoeld voor afvoer van asbesthoudend materiaal afkomstig van een oppervlakte van max. ± 30 m²) bedraagt 30 EUR per zak,
        - de retributie op een container (bedoeld voor afvoer van asbesthoudend materiaal afkomstig van een oppervlakte van max. ± 300 m²) bedraagt 170 EUR per container.

        Art. 4. De retributie wordt geïnd door IVVO en is vooraf betaalbaar bij het indienen van de aanvraag.

        Art. 5. De algemene voorwaarden zoals vastgelegd door IVVO en raadpleegbaar op haar website (www.ivvo.be) dienen door de projectdeelnemer nageleefd te worden.

        Art. 6. Eventuele kosten aangerekend door derde partijen wegens het niet naleven van de algemene voorwaarden zullen door IVVO worden doorgerekend aan de projectdeelnemer aan kostprijs inclusief de verschuldigde BTW.

        Art. 7. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer gouverneur, de heer financieel directeur van de gemeente Koksijde, de dienst Milieu & Duurzame Ontwikkeling, de OVAM en het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO.

      • Vaststellen retributiereglement voor de verkoop van papieren zakken om keukenafval in te verzamelen vooraleer dit in de gft-container te deponeren

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41,2e lid, 14° en 286;

        Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot goedkeuring van het Uitvoeringsplan huishoudelijk en gelijkaardig bedrijfsafval. Vlaanderen zet met dit plan versterkt in op afvalpreventie, hergebruik en materiaalkringlopen om zo op termijn te evolueren naar een volledig circulaire economie;

        Overwegende dat het groente-, fruit- en tuinafval (gft) in Koksijde selectief wordt ingezameld in containers en verwerkt wordt tot compost bij de afvalintercommunale IVVO; dat deze selectieve inzameling bijdraagt tot de vermindering van de hoeveelheid restafval;

        Overwegende dat de IVVO ervaart dat er al eens zakjes worden gebruikt om gft in te verzamelen vooraleer dit in de gft-container wordt gedeponeerd; dat deze zakjes in de praktijk vaak niet of moeilijk te composteren zijn in hun installatie; dat een proefproject met gebruik van papieren zakken positief geëvalueerd werd; dat de IVVO de gemeenten-vennoten daarom voorstelt om dit type te verkopen aan de geïnteresseerden; dat er twee formaten worden voorzien: een klein formaat (8 liter) in bundels van 80 stuks en een groot formaat (45 liter) in bundels van 20 stuks; dat het stockbeheer en de financiële transactie kan gebeuren via de bestaande betaalzuilen van de recyclageparken - zo ook op ons Milieupark;

        Overwegende dat de IVVO de zakken tegen kostprijs aan de deelnemende gemeenten kan bezorgen en een uniforme verkoopprijs voorstelt voor verkoop op de parken, zijnde respectievelijk 6 euro en 8 euro.

        Art. 1. Er wordt voor een termijn met ingang van 1 december 2021 en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op de verkoop van papieren zakken om keukenafval in te verzamelen vooraleer dit in de gft-container te deponeren en aan te beiden voor de inzameling.

        Art. 2. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

        a. voor papieren zakken per bundel van 80 stuks van het klein formaat (8 liter): € 6,

        b. voor papieren zakken per bundel van 20 stuks van het groot formaat (45 liter): € 8,

        Art. 3. §1. De retributie is verschuldigd door elke koper van de hier boven vermelde artikelen en wordt geïnd (via elektronisch betaalsysteem - alleen bancontact, geen kredietkaart) door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO, in opdracht en voor rekening van de gemeente Koksijde

        §2. Indien schuldvorderingen onbetaald blijven, zal de toegang tot het Milieupark aan de in gebreke blijvende schuldenaar worden geweigerd.

        §3. Indien de schuldvordering verstuurd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO onbetaald blijft, wordt de invorderingsprocedure verder gezet door de financiële dienst van de gemeente Koksijde volgens de bepalingen in art. 4 van dit reglement.

        Art. 4: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering

        §1. De schuldvorderingen moeten betaald worden voor de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.

        §2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.

        Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        §3.  Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:

        1. Er worden maximaal twee niet aangetekende maningen verstuurd. Deze zijn te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
        2. Voorafgaand aan de gedwongen procedure via dwangbevel, wordt één aangetekende aanmaning verstuurd. Deze is te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.

        §4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.

        De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen

        §5. Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.

        §6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.

        Art. 5: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer gouverneur, de heer financieel directeur van de gemeente Koksijde, de dienst Milieu & Duurzame ontwikkeling en het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO.

      • belastingreglementen

        • Hervaststelling retributiereglement zwembad Hoge Blekker met ingang van 01 januari 2022

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

          Gelet op artikel 3 van de beheersovereenkomst van 02 juli 2019 afgesloten tussen gemeente en AGB Koksijde;

          Overwegende de financiële toestand van de gemeente;

          Overwegende het positief advies van de de raad van bestuur van het AGB Koksijde van 8 november 2021;

          Overwegende het Hoge Blekkerzwembad wil voorzien in een kwalitatieve omkadering voor haar zwemmers;

          Overwegende het Hoge Blekkerzwembad wil voorzien in een continu aanbod aan zwemlessen en groepsactiviteiten;

          Overwegende de gemeente wil voorzien in een gratis aanbod van schoolzwemmen voor de Koksijdse scholen en zwemopleiding door Koksijdse verenigingen door de kostprijs op zich te nemen en aan het AGB Koksijde te betalen via een derdebetalersysteem;

          Overwegende het advies van de raad van bestuur van het AGB Koksijde van 8 november 2021;

          Art. 1:  Goedkeuring wordt verleend aan de hervaststelling van het retributiereglement voor het Hoge Blekkerzwembad te Koksijde met ingang van 1 januari 2022 :

          Toegangsprijzen in EUR incl. BTW per shift van 90 minuten :

          Kind tem 3 jaar 0,00
          Inwoner van Koksijde/2de resident (van 4 jaar tem 99 jaar) 2,50
          Niet-inwoner van Koksijde (van 4 jaar tem 99 jaar) buiten de schoolvakanties 2,50
          Niet-inwoner van Koksijde (van 4 jaar tem 99 jaar) tijdens de schoolvakanties 4,00
          Verjaardag inwoner Koksijde (op vertoon van identiteitskaart) gratis voor gebruiker, gemeente betaalt via derde betalersysteem aan AGB Koksijde 2,50
          Koksijdse senioren (60+) op dinsdag en donderdag buiten de schoolvakanties vanaf 15u45 (=seniorenzwemmen), 1,50
          Andersvalide inwoner Koksijde (op vertoon van officiële medische kaart min. 50% & bewijs inwoner) gratis voor gebruiker, gemeente betaalt via derde betalersysteem aan AGB Koksijde 1,50
          Begeleider andersvalide inwoner Koksijde gratis voor gebruiker, gemeente betaalt via derde betalersysteem aan AGB Koksijde 1,50
          Andersvalide niet-inwoner Koksijde (op vertoon van officiële medische kaart min. 50%) 1,50
          Begeleider andersvalide niet-inwoner Koksijde 1,50
          Sociale dienst/personeel gemeente Koksijde/PolitieWestkust/brandweer (op vertoon van individuele kaart met pasfoto, jaarlijks vernieuwd via sociale dienst) 1,50
          Militair Basis Koksijde (volgens de planning over de middag op dinsdag en donderdag) 2,00
          Kandidaat redder WOBRA (bewijs van inschrijving, toegelaten om met lycra te zwemmen) 1,50
          Koksijdse scholen (leerkracht houdt toezicht op de kade) gratis voor de leerlingen, gemeente betaalt via derde betalersysteem aan AGB Koksijde 2,00 EUR/leerling
          Niet-Koksijde scholen (leerkracht houdt toezicht op de kade) 2,00/leerling
          Groepen vanaf 15 personen met een max 40 personen (per 20 personen 1 begeleider die toezicht houdt op de kade) buiten de schoolvakanties 2,00/persoon
          Groepen vanaf 15 personen met een max 40 personen (per 20 personen 1 begeleider die toezicht houdt op de kade) tijdens de schoolvakanties 3,00/persoon
          10 beurtenkaart inwoner/2de verblijver Koksijde (1 jaar geldig vanaf eerste gebruik) individueel 25,00
          10 beurtenkaart niet-inwoner Koksijde (1 jaar geldig vanaf eerste gebruik) individueel 35,00
          Inwoner Koksijde/2de verblijver 6maanden abonnement (persoonlijk) 65,00
          Niet-inwoner Koksijde 6maanden abonnement (persoonlijk) 75,00
          Inwoner Koksijde/2de verblijver jaarabonnement (persoonlijk) 90,00
          Niet-inwoner Koksijde jaarabonnement (persoonlijk) 105,00
          Inwoner Koksijde/2de verblijver gezinsabonnement 6maanden (zelfde domicilie) 115,00
          Niet-inwoner Koksijde gezinsabonnement 6maanden (zelfde domicilie) 135,00
          Inwoner Koksijde/2de verblijver gezinsabonnement 1jaar (zelfde domicilie) 160,00
          Niet-inwoner Koksijde gezinsabonnement 1jaar (zelfde domicilie) 185,00
          Huur 25 meter- & instructiebad door Koksijdse vereniging in functie van een jeugdopleiding (met eigen zwembadredders) gratis voor de vereniging, gemeente betaalt via derdebetalersysteem aan AGB Koksijde 50,00
          Huur 25 meter- & instructiebad door Koksijdse vereniging (met eigen zwembadredders) 50,00
          Huur 25 meter- & instructiebad door Niet-Koksijdse vereniging  (met eigen zwembadredders) 250,00
          Tarief voor een inwoner Koksijde/2de verblijver voor 1 beurt van een groepsactiviteit (georganiseerd vanuit het zwembad, zoals aquagym, Fit Float, Fit Yoga,...) 4,00
          Tarief voor een niet-inwoner van Koksijde voor 1 beurt van een groepsactiviteit (georganiseerd vanuit het zwembad, zoals aquagym, Fit Float, Fit Yoga,...) 5,00
          Tarief voor een inwoner Koksijde/2de verblijver voor 1 zwemles (georganiseerd door het zwembad) 6,00
          Tarief voor een niet-inwoner van Koksijde voor 1 zwemles (georganiseerd door het zwembad) 7,00
          Administratieve kosten (zoals verlies abonnement, opmaken factuur,...) 3,00
        • Vaststellen retributiereglement voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur: snookerzaal Ster Der Zee.

          Gelet op artikels 40 §3 en 41 tweede lid, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Overwegende de noodzaak de retributie vast te stellen voor het gebruik van een snooker-, biljart- of pooltafel of dartsbord in de snookerzaal Ster Der Zee en van de dranken die ter plaatse aangekocht en verbruikt kunnen worden;

          Overwegende dat om veiligheidsredenen de betaling van de retributie beperkt wordt tot elektronische betaalmiddelen;

          Overwegende dat een onderscheiden tarief wordt vastgesteld afhankelijk van het al dan niet regelmatig gebruik, bepaald als seizoenslidmaatschap, waarbij een abonnementstarief voorafgaandelijk betaald wordt, of niet;

          Overwegende dat aan het college van burgemeester en schepenen de machtiging wordt verleend om het tarief aan te passen aan de levensduurte of de aankoopprijs van de dranken die er verkocht worden; dat dergelijke aanpassing jaarlijks gebeurt en telkens met afgeronde bedragen wordt doorgevoerd, voor de vereenvoudiging van de werking;

          Art.1: Er wordt vanaf 23 november 2021 een gemeentelijke retributie gevestigd op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur en de erin aanwezige snooker-, biljart- of pooltafel of dartsbord(en) in de snookerzaal Ster Der Zee, gelegen Koninklijke Baan 266, 8670 Koksijde.
          Het gebruik zelf van de accommodatie en de erin aanwezige snooker-, biljart- of pooltafel of dartsbord(en) wordt geregeld door een specifiek huishoudelijk reglement.

          Art.2: definities:

          Huurder: gebruiker van de snookerzaal Ster Der Zee en de erin aanwezige snooker-, biljart- of pooltafel of dartsbord(en)

          niet-lid: dit is een huurder die één of meerdere snooker-, pool- of biljarttafels of dartsborden in deze infrastructuur huurt op onregelmatige basis.

          lid: dit is een huurder die een jaarlijks seizoenslidgeld  betaalt voor de snookerzaal Ster Der Zee, waardoor hij/zij kan genieten van de tarieven voor leden in dat seizoen. Enkel leden kunnen deelnemen aan officiële competitiewedstrijden, gebruik van de accommodatie is gratis tijdens het spelen van een officiële competitie.

          Seizoenslidgeld: lidgeld voor een seizoen loopt telkens van 16 oktober tot en met 15 oktober van het jaar erop, waardoor hij/zij kan genieten van de tarieven voor leden in dat seizoen.

          Art.3: De retributie is verschuldigd door een natuurlijke persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon die het gebruik van gemeentelijke infrastructuur en de erin aanwezige snooker-, biljart- of pooltafel of dartsbord(en) aanvraagt en daartoe de toelating krijgt.

          De natuurlijke persoon die de aanvraag doet (ook namens een feitelijke vereniging of rechtspersoon) wordt verantwoordelijk geacht en is de persoon aan wie de toelating wordt verleend en die de betaling ter plaatse zal vereffenen.

          Snooker-, pool- of biljarttafels of dartsborden kunnen op voorhand gereserveerd worden.  Reservatie op voorhand is niet verplicht maar kan ook ter plaatse bij aanvang van de activiteit. Wie eerst gereserveerd heeft, heeft voorrang in gebruik op wie niet of later gereserveerd heeft. Reserveren gebeurt via e-mail op snookerzaal@koksijde.be. De reservatie is pas definitief na het ontvangen van een bevestigingsmail.

          Eén persoon kan maximaal drie verschillende reservatietijdstippen tegelijk op zijn naam gereserveerd staan hebben.

          Huur is enkel mogelijk tijdens de openingsuren zoals geafficheerd aan de zaal en op de website www.koksijde.be/snookerzaal-ster-der-zee.

          Verenigingen die op voorhand een uitzondering aanvragen om reguliere competitieavonden te organiseren, kunnen na schriftelijke toestemming door de sportdienst en na ondertekening van het huishoudelijk en retributiereglement gebruik maken van de zaal buiten de normale openingsuren. Enkel personen die huurder-lid zijn van de snookerzaal en hun tegenspelers kunnen hier gebruik van maken.

          Art.4: Annulering kan ten allen tijde en is kosteloos in geval van voorafgaande reservatie.

          Art.5: De volgende retributie is verschuldigd:

          niet-leden
          Darts: 3 euro per uur per dartsbord
          Snooker: 10 euro per uur per tafel
          Pool: 10 euro per uur per tafel
          Biljart: 10 euro per uur per tafel

          Seizoenslidgeld voor 1 seizoen:
          Snooker + pool + biljart + darts: 50 euro per persoon

          Leden (na betaling van het seizoenslidgeld):
          Darts: 1 euro per uur per dartsbord
          Snooker: 6 euro per uur per tafel
          Pool: 6 euro per uur per tafel
          Biljart: 6 euro per uur per tafel
          Solo-training pool/snooker/biljart: 3 euro per uur per tafel

          Deelname aan officiële competitie is enkel mogelijk voor leden, gebruik van de accommodatie is gratis tijdens het spelen van een officiële competitie.

          Betalingsmodaliteiten: betaling enkel via Bancontact of Payconiq. Er wordt geen cash geld aanvaard.

          Huren van de volledige zaal: de retributie bedraagt de som van de huurprijs van alle speelborden en speeltafels samen voor de totale gehuurde tijd.  Dit kan alleen na reservatie via e-mail op snookerzaal@koksijde.be. De reservatie is pas definitief na het ontvangen van een bevestigingsmail. Wie eerst gereserveerd heeft, heeft voorrang in gebruik op wie niet of later gereserveerd heeft.

          De tarieven vermeld in dit reglement zijn netto tarieven per uur, tenzij anders vermeld.

          Art.6: Indien het gemeentebestuur door overmacht of door het ingrijpen van de burgemeester in het kader van het handhaven van de openbare orde, de gehuurde infrastructuur niet ter beschikking kan stellen, zal hiervoor geen schadevergoeding betaald noch gevraagd kunnen worden.

          Art.7: Indien er schade wordt aangebracht aan de gehuurde infrastructuur of snooker-, pool- of biljarttafels of dartsborden zal de werkelijke kost voor het herstel ervan gefactureerd worden aan de huurder. Eventuele schade dient integraal door de huurder betaald te worden.

          Indien de huurder de infrastructuur niet in goede en ordelijke staat verlaat, wordt er een factuur opgemaakt voor de schoonmaak aan kostprijs. Deze is betaalbaar op dertig kalenderdagen na verzending ervan op de rekening van de gemeente.

          Art.8: Verbruikskosten

          §1. dranken:
          Verbruik van drank is niet inbegrepen in de huurtarieven voor de infrastructuur.
          Voor koffie en water wordt € 1 aangerekend per comsumptie. Deze dranken worden met Bancontact of Payconiq betaald aan de kassa. Cash geld wordt niet aanvaard aan de kassa.
          Voor frisdrank en bier wordt € 2 aangerekend. Deze dranken worden uit de drankautomaat afgenomen en betaald volgens de aanduidingen op de automaat vermeld.

          §2. schoonmaak
          Het normale schoonmaken van de infrastructuur is inbegrepen in de huurprijs. Voor specifieke bepalingen m.b.t. het opruimen en poetsklaar maken door de aanvrager zie het huishoudelijk reglement.

          §3. zaalverantwoordelijke
          De aanwezigheid van de zaalverantwoordelijke is inbegrepen in de huurprijs van de infrastructuur.

          §4. gas, water en elektriciteit
          De normale verbruikskosten voor gas, water en elektriciteit zijn inbegrepen in de huurprijzen.

          Art.9: Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de retributies hierboven vastgesteld jaarlijks aan te passen aan de stijging van de levensduurte of aan de verhoging van de aankoopprijs in geval van aangekochte producten voor verkoop. Het college kan de nieuwe tarieven afronden naar boven om gebruik van centiemen te vermijden en voor de eenvoud ervan.

          Art.10: Het retributiereglement van 16 december 2019 voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen is van toepassing in geval van betwisting van of bij niet tijdige betaling van schuldvorderingen op basis van dit retributiereglement.

    • financiën AGB

      • jaarrekening AGB

        • Kennisgeving besluit van de gouverneur tot kwijting van de jaarrekening 2020 van het AGB Koksijde

          Gelet op artikel 243 van het decreet lokaal bestuur;

          Gelet op de goedkeuring van de rekeningen 2020 van het AGB Koksijde door de raad van bestuur op datum van 21 juni 2021;

          Gelet op het positief advies van de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 op de rekeningen 2020 van het AGB Koksijde;

          Gelet op artikel 332, §1, derde lid van het decreet lokaal bestuur;

          Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde door de gouverneur.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • algemene vergaderingen igs

        • TMVS dv - vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 14 december 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

          Gelet op het feit dat de gemeente Koksijde aangesloten is bij TMVS dv ;

          Gelet op de statuten van TMVS dv ;

          Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;

          Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

          1. Toetreding van deelnemers
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
          3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
          4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
          5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
          6. Statutaire benoemingen
          7. Varia

          Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        • IVVO - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 21 december 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 21 oktober 2021 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de IVVO op 21 december 2021 om 18u00;

          Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 21 december 2021 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO :

          1. Goedkeuren beleidsplan 2022
          2. Goedkeuren budget 2022
          3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
          4. Varia

          Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IVVO op 21 december 2021 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

        • DVV (dienstverlenende vereniging) Westhoek - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 14 december 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de Dienstverlenende Vereniging Westhoek;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek op 14 december 2021 om 18u00;

          Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek :

          1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 15juni 2021
          2. Goedkeuring jaarplan 2022
          3. Goedkeuring budget 2022
          4. Vaststelling gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2022
          5. Varia
        • IKWV - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 22 december 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

          Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de IKWV;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 28 oktober 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 22 december 2021 om 19u30;

          Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 22 december 2021 van de intercommunale IKWV:

          1. Te ontwikkelen activiteiten, te volgen strategie en begroting 2022.
          2. Rondvraag

          Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 22 december 2021 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

        • WVI - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 15 december 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

          Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
          overwegend gedeelte

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 28 oktober 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de WVI op 15 december 2021 om 18u30;

          Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2019 mevr. Bieke Dalle heeft aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering, dhr. Luc Deltombe als plaatsvervanger en mevr. Adelheid Hancke, als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid voor de WVI, dit tot de vernieuwing van de gemeenteraad;

          Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021 van de intercommunale WVI:

          1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 16-06-2021
          2. Begroting 2022
          3. Kennisneming ontslag 2 bestuurders: mevrouw Rita Demaré (Hooglede) en de heer Dirk Verwilst (Meulebeke)
          4. Benoeming 2 bestuurders
          5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
          6. Mededelingen

          Art. 2 : Mevr. Adelheid Hancke wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid, dit ingevolge de beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019.

          Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de WVI op 15 december 2021 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Goedkeuring toetreding aankoopcentrale: leveren van zitbanken - deelname raamcontract Westtoer

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 43, § 4 (Opdracht in het kader van een raamovereenkomst met één enkele ondernemer), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek en gunningsverslag werd opgesteld door de ontwerper Westtoer, Koning Albert I Laan 120 te 8200 Brugge;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 99.173,55 euro excl. btw of 120.000,00 euro incl. 21% btw voor een periode van 01/01/2022 tot 31/12/2025;

          Overwegende dat Westtoer optreedt als aankoopcentrale voor Gemeente Koksijde bij de gunning van de opdracht;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-01/2140007/BESTUUR/CBS/0/IP-3 (ACT-97) en dat deze zal worden voorzien op de komende budgetjaren;

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan de toetreding aankoopcentrale “leveren van zitbanken – deelname raamcontract Westtoer”, De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek, het gunningsverslag en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming voor de gemeente Koksijde bedraagt 99.173,55 euro excl. btw of 120.000,00 euro incl. 21% btw voor een periode van 01/01/2022 tot 31/12/2025.

          Art. 2: Deze aansluiting verplicht de gemeente Koksijde niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht.

          Art. 3: Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente Koksijde rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer aan wie de aankoopcentrale de opdracht gunde. De gemeente staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht.

          Art. 2: In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Westtoer optreden als aankoopcentrale.

          Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Technische Dienst, de Financiële Dienst en de heer financieel directeur.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: het ontwerp en de begeleiding van de museale inrichting voor het Abdijmuseum Ten Duinen op de site Ten Bogaerde

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Het ontwerp en de begeleiding van de museale inrichting voor het Abdijmuseum Ten Duinen op de site Ten Bogaerde” wordt geraamd op 413.223,14 euro excl. btw of 500.000,00 euro incl. 21% btw;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;

          Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0700-20/2140000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-518);

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Het ontwerp en de begeleiding van de museale inrichting voor het Abdijmuseum Ten Duinen op de site Ten Bogaerde”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De raming bedraagt 413.223,14 euro excl. btw of 500.000,00 euro incl. 21% btw.

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

          Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

        • Bekrachtiging beslissing CBS inzake goedkeuren kaderovereenkomst met Gemeente De Panne voor gezamenlijke overheidsopdracht fietslease personeel

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41;

          Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, inzonderheid artikel 38 die een gezamenlijke uitvoering van opdracht voor rekening van verschillende aanbestedende overheden toelaat (met inbegrip van alle latere wijzigingen, aanvullingen en/ of errata);

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincie;

          Overwegende het is opportuun om een gezamenlijke overheidsopdracht te voeren voor de Westhoekgemeenten om zo schaalvoordelen te genereren (efficiëntie en betere voorwaarden);

          Overwegende het is aangewezen de samenwerking formeel vast te leggen in een overeenkomst met duidelijke afspraken rond de wijze van samenwerken, de diverse bevoegdheden (o.a. van de leidende gemeente), de verantwoordelijkheden van de diverse deelnemende gemeenten,…;

          Overwegende het samenwerkingskader, versie 5 oktober 2021, opgemaakt door de gemeente De Panne, die de leiding neemt in het aanbestedingsproces; dat de gemeente De Panne vraagt om dit samenwerkingskader goed te keuren voor 31 oktober 2021, teneinde de inwerkingtreding van fietslease niet te vertragen naar de werknemers toe;
          dat om die redenen het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid besliste dit samenwerkingskader goed te keuren, onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad van de eerstvolgende gemeenteraad;

          Art.1: De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021 houdende goedkeuring van het samenwerkingskader waarin de samenwerking voor de gezamenlijke overheidsopdracht fietslease met de Westhoekbesturen verwerkt is, wordt bekrachtigd.

    • patrimonium

      • Goedkeuring akte beëindiging pacht Hof ter Hillestraat en Labeurhoek

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;

        Gelet op de bepalingen in het (oud) Burgerlijk Wetboek, boek III, titel VIII, hoofdstuk II, Afdeling 3 van 4 november 1969 inzake de regels betreffende pacht in het bijzonder, artikel 14;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 6 februari 2006 tot goedkeuring van de akte pachtovereenkomst tussen de gemeente Koksijde en de pachters voor de percelen bouwland te Koksijde - Wulpen, aan de Labeurhoek en Hof ter Hillestraat;

        Gelet op het schrijven van de pachter van 3 juni 2021 waarin hij meldt akkoord te gaan met de minnelijke pachtbeëindiging van de gronden gelegen Labeurhoek en Hof ter Hillestraat zoals afgesloten tussen de gemeente Koksijde en de pachters mits deze beëindiging gebeurt bij authentieke akte;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2021 waarbij notaris Wim Maes te Oostduinkerke werd aangesteld voor de opmaak van de akte tot beëindiging van de pacht;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2021 waarbij landmeter Johan Vandewalle werd aangesteld voor het bepalen van de uitwinningsvergoeding;

        Gelet op het schattingsverslag van landmeter-expert Johan Vandewalle van 6 oktober 2021; 

        Overwegende de akte verleden op 30 mei 2006 waarbij de gemeente Koksijde een pachtovereenkomst heeft afgesloten voor gronden gelegen te Wulpen, aan de Labeurhoek en Hof ter Hillestraat voor een termijn van achttien jaar, zijn aanvang nemende op 1 oktober 2005 en eindigend op 30 september 2023; dat deze pacht werd afgesloten ter compensatie van het gebruik van gronden aan de golf die werden verkocht aan de gemeente voor de eerste fase aanleg van het golfterrein; dat omwille van het einde van het gebruik van die gronden een pachtovereenkomst werd afgesloten door de gemeente Koksijde op gronden waar de gemeente eigenaar van werd maar waar de golf nog niet diende aangelegd te worden;

        Overwegende dat de gemeente de procedure wenst op te starten voor een uitbreiding van het golfterrein en de voormelde gronden die in pacht werden gegeven hiervoor zullen worden aangewend;

        Overwegende dat voornoemde pachtovereenkomst dient beëindigd te worden;

        Overwegende dat een minnelijke beëindiging mogelijk is overeenkomstig artikel 14 van de pachtwetgeving:
        "Art. 14. Ongeacht de duur van de pacht en ondanks elke andersluidende overeenkomst, kan de pachter te allen tijde een einde aan de pacht maken ingevolge een opzegging met een opzeggingstermijn van ten minste een jaar. Partijen kunnen een einde aan de lopende pacht maken op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij authentieke akte of bij een verklaring voor de vrederechter afgelegd op diens ondervraging."

        Overwegende dat de pachter akkoord gaat met de beëindiging van de pachtovereenkomst bij schrijven van 3 juni 2021 mits een gedoogzaam gebruik wordt toegestaan tot de gronden worden aangewend voor de werken voor de uitbreiding van de golf en mits dat er een uitwinningsvergoeding betaald wordt; dat de uitwinniningsvergoeding werd bepaald door landmeter-expert Johan Vandewalle ten bedrage van 1 EUR/m²; dat de uitwinningsvergoeding in totaal 104.579 EUR bedraagt;

        Overwegende het gunstig advies van de financiële dienst;

        Overwegende de gemeente op 10 oktober 2021 de definitieve ontwerpakte mocht ontvangen; 

        Overwegende de gemeenteraad de voorwaarden tot beëindiging van de pacht dient goed te keuren; 

         

        Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen akte tot beëindiging van de pachtovereenkomst voor de percelen bouwland en weiland, gelegen te Koksijde - 6de afdeling - Wulpen aan de Labeurhoek en Hof ter Hillestraat, kadastraal gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummers 0002AP0000, 0003NP000, 0005BP0000, 0005DP0000, 0007AP0000 en 0011AP0000 voor een totale oppervlakte van 10ha 45a 79ca mits het betalen van een uitwinningsvergoeding van 1,00 EUR/m², wordt goedgekeurd.


      • zakelijk recht

        • Goedkeuring akte opstalrecht Gaselwest voor cabine Gulden Vlieslaan

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en artikel 41, 11°;

          Gelet op het besluit van 1 maart 2021 van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van de overeenkomst tot het vestigen van een recht van opstal en waarbij West Notarissen te Koksijde werd aangesteld voor de opmaak van de akte;


          Overwegende dat de opdrachthoudende vereniging “Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen” afgekort “Gaselwest” met ondernemingsnummer 0215.266.160 en zetel te 8500 Kortrijk, President Kennedypark 12, de bestaande distributiecabine aan de Gulden Vlieslaan 60+ te Koksijde wenst te vervangen door een nieuwe distributiecabine "Sangatte" met nummer 21798;  

          Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 1 maart 2021 m.b.t. de inplanting van de cabine; 

          Overwegende dat het recht van opstal zal worden gevestigd op een perceel grond, deel uitmakende van het openbaar domein, met een oppervlakte van 6 m², gelegen te Koksijde, aan de Gulden Vlieslaan 60+,  gekend ten kadaster Koksijde, 2de afdeling, sectie H, met gereserveerd perceelsindentificatienummer 0841 A P0000 en zoals is afgebeeld in gele kleur, als lot 2 op een plan opgesteld door de heer Marc Feys, landmeter-expert te Poperinge op 26 januari 2021;

          Overwegende dat het perceel waarop het opstalrecht wordt gevestigd, is bestemd voor het oprichten van een nieuwe distributiecabine;

          Overwegende dat de toegang naar het perceel gebeurt over de eigendom van de opstalgever; 

          Overwegende dat het de opstalhouder toegelaten is om leidingen aan te leggen, te vervangen en te onderhouden in het kader van de uitbating van het elektriciteits- en/of gasdistributienetwerk;

          Overwegende dat de huidige opstalovereenkomst wordt aangegaan voor een termijn van 50 jaar welke aanvang neemt bij het verlijden van de notariële akte;

          Overwegende dat bij het einde van de overeenkomst de opstalhouder de cabine met haar uitrusting van het perceel grond zal verwijderen zonder dat de opstalgever recht heeft op enige vergoeding hieromtrent;

          Overwegende dat beide partijen akkoord gaan om de jaarlijkse betalingen te vervangen door een eenmalige vergoeding voor het vestigen van het opstalrecht van €500,00 (vijfhonderd euro), betaald bij het verlijden van de notariële akte;

          Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen akte recht van opstal met de opdrachthoudende vereniging “Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen” afgekort “Gaselwest” met ondernemingsnummer 0215.266.160 en zetel te 8500 Kortrijk, President Kennedypark 12 voor de bouw van een distributiecabine aan de Gulden Vlieslaan 60+ te Koksijde wordt goedgekeurd.

    • overeenkomsten

      • werkingstoelagen

        • Goedkeuring verlenging overeenkomst tussen harmonieën, El Fuerté, VVV Koksijde en Gemeente Koksijde

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 13°;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2018 waarbij de overeenkomst tussen harmonie Koksijde, Harmonie Oostduinkerke, El Fuerte, VVV Koksijde en de gemeente Koksijde werd goedgekeurd;

          Overwegende dat de overeenkomst de prestaties door de verenigingen vastlegt in ruil voor de werkingstoelage van 17.500,00 EUR per jaar en dit voor een periode van 3 jaar;

          Overwegende de overeenkomst afloopt op 31 december 2021;

          Overwegende dat elke muziekkorps in ruil voor de toelage enkele gratis prestaties dient te verrichten;

          Overwegende dat deze prestaties van de eigen muziekverenigingen afgestemd worden op het activiteitenaanbod van de gemeente;

          Overwegende dat de toelage bestemd is voor de verdere kwalitatieve uitbouw van de muziekkorpsen van Koksijde;

          Overwegende dat een nieuwe overeenkomst werd opgemaakt voor de komende 3 werkingsjaren;

          Art. 1: De overeenkomst tussen harmonieën El Fuerté, VVV Koksijde en gemeente Koksijde, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

          Art. 2: Een jaarlijkse toelage aan de Harmonie Koksijde, de Harmonie Oostduinkerke en El Fuerte wordt goedgekeurd zoals opgenomen in de overeenkomst in bijlage bij dit besluit.

          Art. 3: Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven toe te zien op de concrete besteding van de middelen.

    • toekennen eretitels

      • Goedkeuren aanstelling Tornooidirecteur Flanders Ladies Trophy Marc Jacob als sportief ambassadeur van Koksijde

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;

        Overwegende de jarenlang inzet van Marc Jacob als tornooidirecteur voor de Flanders Ladies Trophy in Koksijde;

        Art. 1: Marc Jacob krijgt de titel 'sportief ambassadeur van Koksijde'.

    • onderwijs

      • basisonderwijs

        • reglementen

          • Goedkeuren evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs

            Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

            Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;

            Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 betreffende het personeelsconvenant gemeentelijk onderwijs;

            Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 betreffende de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand en Polder;

            Gelet op het protocol van akkoord van 28 oktober 2021 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap;

            Gelet op het protocol van akkoord van 8 november 2021 van het afzonderlijk bijzonder comité;

            Overwegende dat uniformiteit in het evaluatiereglement voor het werken binnen de scholengemeenschap Strand en Polder noodzakelijk is voor een goede werking;

            Overwegende dat de missie en waarden van Koksijde zijn opgenomen in de functiebeschrijvingen van het gemeentelijk onderwijs Koksijde;

            Art. 1: Volgend evaluatiereglement gemeentelijke basisonderwijs, wordt goedgekeurd.

            Evaluatiereglement basisonderwijs

            Art.1.

            §1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
            §2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
            §3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
            §4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
            §5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

            Art.2
            De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen

            Art.3
            Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.

            Art.4
            §1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid per brief/per email uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
            §2 Het personeelslid kan per brief/per email  een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
            §3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG.  In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator. 
            §4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.

            Art.5        
            §1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur:
            §2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per brief/per mail mee.
            §3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

            Art.6
            De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.

    • huishoudelijke reglementen

      • Goedkeuren van het huishoudelijk reglement voor Snookerzaal Ster Der Zee

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van de huishoudelijke reglementen op het gebruik van gemeentelijke sportinfrastructuur;

        Overwegende dat de gemeentelijke sportinfrastructuur wordt verhuurd aan derden en het noodzakelijk is de specifieke voorwaarden en modaliteiten voor het correct gebruik ervan op te nemen in een reglement;

        Overwegende dat dit huishoudelijk reglement opgesteld is naar analogie met de huidige lopende huishoudelijke reglementen van andere sportinfrastructuur;

        Art. 1: Het huishoudelijk reglement op het gebruik van sportinfrastructuur Snookerzaal Ster Der Zee, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

      • Hervaststellen huishoudelijk reglement dienst voor onthaalouders

        Gelet op het decreet van het Lokaal Bestuur van 22/12/2017, art. 40 §3;

        Gelet op het decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters dd. 20/04/2012;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters dd 9/05/2014;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23/10/2017 tot goedkeuring van het huishoudelijk regelement betreffende de dienst voor onthaalouders;

        Overwegende dat de dienst voor onthaalouders verhuisd is en deze adresgegevens aangepast moeten worden;

        Overwegende dat het huishoudelijk reglement werd aangepast volgens de opmerkingen van de Zorginspectie na hun bezoek op 22/04/2021;

        Overwegende dat de dienst voor onthaalouders is overgestapt naar een digitale registratiesysteem Deona sinds oktober 2020;

        Art. 1: Het huishoudelijk reglement Dienst voor Onthaalouders, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Art. 2: Het bestaande huishoudelijk reglement Dienst voor Onthaalouders, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2017 wordt opgeheven.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      raadslid Van Herck - rotonde Sint-Idesbaldusstraat

      raadslid Van Herck vraagt aandacht voor de veiligheid op het rondpunt in de Sint-Idesbaldusstraat gezien er reeds diverse ongevallen zijn gebeurd waarop de burgemeester meldt dat dit al besproken is met de burgemeester van Veurne om bij AWV aan te dringen voor aanpassingen

      raadslid Pieters - fietsers Burgweg

      raadslid Pieters verwijst naar het feit dat veel fietsers gebruik maken van de Burgweg om naar Veurne te gaan, er komen opmerkingen dat het via deze route pikdonker is in de winter, er gebeuren wel weinig ongevallen, hij vraagt om op de meest donkere punten verlichting te voorzien; de burgemeester zal de vraag meenemen en heeft al gevraagd aan de politie om controle uit te voeren op de fietsverlichting en gebruik van fluohesjes

      raadslid Pieters - zijstraten Van Buggenhoutlaan

      raadslid Pieters verwijst naar de raad van april 2019 waarbij reeds werd gezegd dat aantal zijstraten van de Van Buggenhoutlaan in slechte toestand zijn en er toen werd gezegd om deze mee te nemen bij de heraanleg van de Van Buggenhoutlaan maar dit nu niet in de plannen voorkomt; de burgemeester antwoordt dat dit zal bekeken worden wat de mogelijkheden zijn

      raadslid Loones - sportkooi met basketplein

      raadslid Loones vraagt wanneer dit initiatief wordt voorzien op het sportpark in Oostduinkerke, burgemeester antwoordt dat de plannen in opmaak zijn en dit volgend jaar wordt voorzien, raadslid Loones vraagt ten slotte om een alternatief te voorzien aan de jeugdherberg

      raadslid Hillewaere - beiaard Erfgoedhuis

      raadslid Hillewaere verwijst naar de bestaande beiaard in het Erfgoedhuis die reeds jaren dezelfde deuntjes laten horen en daarom voorstelt om een aantal nieuwe liedjes te programmeren waarop schepen Anseeuw antwoordt dat de mogelijkheden worden bekeken, er is al een nieuwe besturing en er kunnen nu ontelbare liedjes worden afgespeeld nadat de nummers bewerkt werden, ze deelt ook mee dat er momenteel wordt onderzocht om een nieuwe beiaard te plaatsen in Koksijde

      raadslid De Coster - herinrichting kantoorruimtes

      raadslid De Coster verwijst naar het Nieuwe Werken, met name kantoor- en thuiswerken, wat betekent dat de kantoorruimtes efficiënter zullen kunnen gebruikt worden, hij vraagt welke acties het gemeentebestuur hier zal nemen om de ruimtes beter te benutten en of hier een plan voor kan opgemaakt worden; schepen Decorte antwoordt dat het personeel over goede werkplekken beschikt en het managementteam ondertussen bezig is met initiatieven rond telewerken en flexwerken

      raadslid Verhaeghe - Koksijde bus

      raadslid Verhaeghe verwijst naar eerdere discussies met de Lijn over het openbaar vervoeraanbod; ze verwijst naar een bespreking in het college op 25 oktober om een eigen Koksijde bus in te leggen, maar ze verneemt dat het nu in het openbaar vervoeraanbod wordt opgenomen, ze vraagt hoe het in elkaar zit, vraagt of de verbinding naar Sint-Idesbald en station gegarandeerd blijft; schepen Decorte antwoordt dat er nog geen concrete timing is aangegeven voor het openbaar vervoer, met de Koksijde-bus wordt eigenlijk de lijn 69 bedoeld en moest hiervoor een alternatief bieden met een budget van 150.000 euro, maar dit budget nu zal gebruikt worden voor het behoud van lijn 69

      raadslid Dirk Decorte - renovatiepremie

      Raadslid Decorte verwijst naar eerdere vragen in verband met betaalbaar wonen en het feit dat niet voor iedereen een nieuwbouw haalbaar is en er dus ook moet ingezet worden op premies voor renovatie; hij verwijst ook naar een initiatief van de stad Nieuwpoort en naar de reactie van de burgemeester hierop, met name dat Koksijde zijn oude bevolking koestert; hij stelt dat het voor jonge Koksijdenaars onmogelijk wordt om een woning aan te kopen en hij betreurt dat er weinig initiatieven zijn, waarop schepen Decorte ook aanhaalt welke initiatieven er al bestaan op het vlak van renovatiepremies, het is ook de bedoeling deze om te vormen tot een klimaatpremie die aansluit bij bestaande premies, de burgemeester reageert dat Koksijde dé toonaangevende gemeente is voor de jeugd maar het ook een realiteit is dat de gemeente een verzorgende gemeente is en dat ook door het niet heffen van een aanvullende gemeentebelasting de jeugd een voordeel heeft; raadslid Decorte repliceert dat we de jongeren hier in de gemeente moeten kunnen houden, hij vindt dat er veel problemen zijn in de dancings, jongerencafés sterven uit enz. waarop de voorzitter dit punt afsluit

      raadslid Ringoot - laadpalen voor elektrische wagens

      raadslid Ringoot verwijst naar eerdere antwoorden over dit item en stelt dat de situatie is gewijzigd met name dat de Vlaamse en federale overheid grote ambities heeft op het vlak van overschakelen naar elektrische wagens, hij vraagt of de plannen en ambities zijn gewijzigd, waarop schepen Decorte antwoordt dat de gemeente einde september een plan heeft overgemaakt aan Fluvius waarin 516 laadpalen zijn voorzien op een 60-tal plaatsen en waar duidelijkheid over gevraagd werd

      raadslid Loones - mountainbikeverbinding

      raadslid Loones verwijst naar een mogelijke fietsverbinding tussen Hannecartbos en Kinderlaan in het fietsbeleidsplan  en suggereert om alvast een moutainbikeverbinding daar te voorzien waarop schepen Decorte antwoordt dat het de bedoeling is om een verbinding te maken tussen de Louisweg en het Hannecartbos, dit moet onderzocht worden gezien het over private percelen gaat

      raadslid De Coster - digitalisering

      raadslid De Coster stelt vast dat de gemeente inzet op digitalisering en dat er ook geld is voorzien door de Vlaamse Overheid voor verdere digitalisering en vraagt of Koksijde zich hiervoor heeft ingeschreven; schepen Van Hove antwoordt dat Koksijde zich heeft ingeschreven in een initiatief van DVV Westhoek omdat Koksijde zelf onvoldoende inwoners heeft om voor subsidies in aanmerking te komen

      raadslid Hillewaere - site jeugdherberg Oostduinkerke

      raadslid Hillewaere verwijst naar feit dat de scouts van Oostduinkerke extra ruimte krijgt nabij site van de jeugdherberg, hij vraagt wat de plannen zijn met de verkaveling en vraagt of er hier geen sociale woningen zullen komen; schepen Van Hove antwoordt dat de scouts inderdaad meer plaats zal krijgen in de plannen, dit project nu verder uitgewerkt wordt en het standpunt in verband met sociale woningen blijft behouden

      raadslid Hancke - speelpleintje Wulpen

      raadslid Hancke vindt dat het nieuwe speelpleintje in Wulpen wat mager uitvalt en vraagt om een aantal speeltjes extra te voorzien, waarop schepen Van Hove antwoordt dat de laatste bestelling reeds is ingepland en de vraag later zal hernomen worden

      raadslid Van Herck - winterterrassen

      raadslid Van Herck doet het voorstel om winterterrassen te activeren zodat de horeca extra wordt ondersteund, hij verwijst daarbij naar het initiatief van de stad Oostende waar het digitaal en gratis wordt aangeboden, hij vraagt om dit te bespreken in de VVV en hij stelt voor dat richtlijnen zoals duurzaamheid en materiaalgebruik worden opgesteld; schepen Dawyndt antwoordt dat het reglement moet aangepast worden en ook andere voorschriften moeten bekeken worden, de meeste terrassen zijn ook al verwijderd, een wijziging van het reglement zal goed moeten bekeken worden, terrassen zien ook af in de winter en er moet bekeken worden of uitbaters zelf wel vragende partij voor zijn

      raadslid Dirk Decorte - situatie home Mathilde Schroyens

      raadslid Decorte verwijst naar de slechte toestand van home Mathilde Schroyens, het feit dat het een ruïne wordt en krakers die er gesignaleerd worden; hij vraagt dat dit wordt aangepakt en de nodige maatregelen worden genomen; schepen Dawyndt verwijst naar een aanmaning die werd gestuurd naar de eigenaar om de nodige maatregelen te nemen, er zijn ook PV's opgesteld door de politie, er zal een nieuwe scherpere aanmaning worden gestuurd naar de eigenaar

      raadslid Wolter Hofmans - toren Hoge Blekker

      raadslid Wolter Hofmans verwijst naar een punt die ze agendeerde om de toren Hoge Blekker uit het meerjarenplan te schrappen; ze vraagt hoe de ontwerper reageert ten aanzien van de beslissing om het project niet verder te zetten en hoeveel dit zal kosten; schepen Dawyndt antwoordt dat het vonnis pas dateert van 4 november en dit nog niet werd onderzocht; raadslid Wolter Hofmans wijst er ten slotte op dat ze met haar punt op de vorige raad precies wilde vermijden om nutteloze kosten te maken

  • Punten bij hoogdringendheid

    • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester van 19 november 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 22 november 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

      Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen te maken;

      Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135 §2 betreffende de bevoegdheid van de gemeenten om passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;

      Gelet op de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie, artikel 4, § 2 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester die maatregelen kan nemen die strenger zijn ten opzichte van de federale maatregelen zo de lokale omstandigheden dit vereisen;

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 28 betreffende de openbaarheid van de vergaderingen van de gemeenteraad;

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63, betreffende de bevoegdheden van de burgemeester die naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen eveneens bevoegd is voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;

      Gelet op het ministerieel schrijven van 03 november 2021 betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management;

      Overwegende de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie van 30 januari 2020 met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico;

      Overwegende dat het coronavirus COVID-19 als een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020, met een aanzienlijke verspreiding binnen Europa en België;
      Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau heeft uitgeroepen aangaande het coronavirus COVID-19 die de wereldeconomie destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;

      Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 12 oktober 2020 die aangaf dat het virus zich voornamelijk verspreidt tussen nauwe contacten en aanleiding geeft tot opflakkeringen van de epidemie die onder controle zouden kunnen worden gehouden door middel van gerichte maatregelen;

      Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 15 oktober 2020, die aangeeft dat de situatie in Europa zeer onrustwekkend is en dat de overdracht en besmettingsbronnen plaatsvinden in de huizen, binnen in publieke plaatsen en bij de personen die de zelfbeschermingsmaatregelen niet correct naleven;

      Overwegende dat ons land sinds 13 oktober 2020 op nationaal niveau in alarmniveau 4 (zeer hoge altertheid) zit;

      Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 29 april 2021, die aangaf dat individuele en collectieve gezondheidsmaatregelen dominante factoren blijven bij het bepalen van het verloop van de pandemie; dat we ons bewust moeten zijn van het feit dat vaccins alleen de pandemie niet zullen beëindigen; dat in de context van de pandemie het een combinatie van vaccins en krachtige gezondheidsmaatregelen is die ons de duidelijkste weg naar het normale biedt;

      Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 1 juli 2021, waarin wordt benadrukt dat door het bestaan van nieuwe varianten – in het bijzonder de verontrustende Deltavariant –, de nog steeds ontoereikende vaccinatiegraad, en de toename van het aantal reizen, een risico bestaat op een nieuwe besmettingsgolf in de Europese regio; dat derhalve een beroep wordt gedaan op de verantwoordelijkheid van burgers, vakantiegangers en reizigers, met name wat betreft de noodzaak zich te laten vaccineren;

      Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 30 augustus 2021, waarin wordt benadrukt dat door het bestaan van de meer besmettelijke Delta-variant, de versoepelingen in de gezondheidsmaatregelen, en de toename van het aantal reizen, er sprake is van een stijging in het aantal besmettingen; dat dit gepaard gaat met een toenemende druk op de ziekenhuizen en een toename in het aantal sterfgevallen; dat het bijgevolg van belang is standvastig te zijn in het hanteren van verschillende beschermingsmaatregelen, waaronder vaccinaties en mondmaskers;

      Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid dat het coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de bevolking;

      Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die meestal de longen en luchtwegen treft; dat het coronavirus COVID-19 wordt overgedragen van mens op mens via de lucht; dat de overdracht van de ziekte lijkt plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus;

      Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie nog steeds zeer ernstig en precair is; dat waakzaamheid geboden blijft; dat verregaande en ingrijpende maatregelen onvermijdelijk blijven om de situatie onder controle te houden; dat de maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken; dat in de afgelopen en komende maanden de toegenomen mobiliteit, fysieke interacties en bijeenkomsten kunnen leiden tot meer overdracht in Europa; dat noch de testing, noch het toedienen van vaccins een vervanging is voor het naleven van maatregelen; dat het coronavirus COVID-19 nog steeds op het Europese grondgebied circuleert;

      Overwegende dat de zorgwekkende B.1.617.2 variant (Deltavariant) dominant is geworden in België; dat deze variant nog besmettelijker is dan de Alpha-variant en daardoor het virus nog vlotter kan circuleren onder de bevolking;

      Overwegende dat om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterst ernstige gevaren voor de volksgezondheid reeds diverse maatregelen werden genomen door de federale overheid; dat het voor zich spreekt dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd; dat lokale besturen hierin een belangrijke rol spelen;

      Overwegende dat een lokaal bestuur de specifieke opdracht heeft om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;

      Overwegende dat de gemeenteoverheden op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren; dat op grond van de artikelen 134 en 135, § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat hij een politieverordening kan maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners;

      Overwegende dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid;

      Overwegende dat een groot aantal inwoners van de gemeente Koksijde tot de meest kwetsbare groep behoort en bijzondere maatregelen zich opdringen ter bescherming van de gezondheid van deze bevolkingsgroep;

      Overwegende de mogelijks problematische situatie voor het referentieziekenhuis te Veurne in het geval van een effectieve grootschalige uitbraak in de gemeente;

      Overwegende dat de lokale en provinciale besturen essentiële diensten zijn, waarvan de werking verzekerd moet worden;

      Overwegende dat ook voor het voeren van vergaderingen lokale besturen de nodige maatregelen dienen te nemen en het goede voorbeeld dienen te geven;

      Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom beslist over de wijze van vergaderen; dat de vergadering fysiek, hybride of digitaal kan doorgaan;

      Overwegende dat de keuze op welke wijze het bestuur vergadert, een weloverwogen keuze dient te zijn; dat een lokale afweging dient te worden gemaakt; dat hierbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden; dat juridisch beschouwd de manier waarop vergaderd wordt fysiek, hybride of digitaal kan zijn en dat de afweging ligt bij het lokaal bestuur zelf;

      Overwegende dat bij een fysieke vergadering het essentieel is dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd; dat bovendien de fysieke vergadering ook toegankelijk moet zijn voor pers en publiek; dat de openbaarheid een wezenlijke waarborg is voor de democratische werking van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn; dat de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig moet kunnen doorgaan;

      Overwegende dat tijdens de federale fase een gemeenteraad en een raad voor maatschappelijk welzijn via videoconferentie kan worden georganiseerd waarbij de openbaarheid wordt gegarandeerd door live-streaming;

      Overwegende dat gelet op de huidige gezondheidssituatie het niet raadzaam is om de geplande gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn volledig fysiek te laten doorgaan;

      Overwegende dat er voldoende mogelijkheden bestaan om op een volledige digitale manier te vergaderen;

      Overwegende dat na afweging blijkt dat een hybride vergadering in Koksijde niet tot de beste oplossing leidt; dat een volledige virtuele vergadering overzichtelijker is; dat op deze manier iedereen de kans wordt gegeven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid wordt gegeven om de zitting virtueel bij te wonen; dat dit minder haalbaar lijkt indien èn fysiek èn virtueel (hybride) wordt vergaderd.

      Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen politieverordening van de burgemeester van 19 november 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 22 november 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken wordt bekrachtigd.

Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/816142/Gemeenteraad%2022-11-2021 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag

volgende gemeenteraad: maandag 13 december 2021

De voorzitter sluit de zitting op 22/11/2021 om 22:39.

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter