De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.
Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2024 is toegevoegd in bijlage.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2024 is opgenomen in bijlage.
Een autonoom gemeentebedrijf maakt een BBC-jaarrekening op.
Het AGB Koksijde moet ook een jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen. Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
Na de goedkeuring van de rekeningen beslist de gemeenteraad over de kwijting aan de bestuurders.
De boekhouding van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde wordt analytisch gevoerd, en op volgende wijze uitgesplitst :
Het autonoom gemeentebedrijf Koksijde voert een analytische boekhouding waardoor de impact van deze kernactiviteiten op het algemeen resultaat kan ingeschat worden.
Het boekjaar 2024 werd afgesloten met een winst voor belastingen van 329.388,45 EUR. Dit kan analytisch verdeeld worden over de volgende pijlers :
De winst na belastingen bedraagt 288.273,96 EUR
De statuten van het AGB Koksijde bepalen dat onder art. 41 het volgende :
‘Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat tien procent van de winst werd gereserveerd, worden de nettowinsten jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.’
Het resultaat werd als volgt verwerkt:
Resultaat van het boekjaar: 228.273,96
Toevoeging aan het eigen vermogen: 22.827,40
Uit te keren winst aan de gemeente: 205.446,57
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -58.798 EUR.
Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt -27.467 EUR.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 550.586 EUR.
Artikel 227 van het decreet lokaal bestuur bepaalt : 'Elk gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap legt in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheers- of samenwerkingsovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt.
De gemeenteraad of een gemeenteraadscommissie waakt over de afstemming van het beleid van de verzelfstandigde agentschappen van de gemeente op het gemeentelijk beleid.'
In bijlage vind u het evaluatieverslag goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in zitting van 26 mei 2025.
Het toekennen van de nominatieve subsidies gebeurde in het verleden via het vaststellen van het budget, waarin een lijst met nominatieve subsidies werd opgenomen. Sinds BBC 2020 is enkel nog een meerjarenplan voorzien, waardoor de lijst met nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.
Voor een overzicht van de voorziene toelagen verwijzen we naar het document in bijlage.
Het Beauvarletkoor Koksijde treedt elk jaar op bij vaste herdenkingsplechtigheden maar er is eigenlijk geen overeenkomst waarin dit bepaald is.
Naar analogie van de overeenkomst met de harmonieën is het de wens om een gelijkaardige overeenkomst op te maken voor de optredens van het Beauvarletkoor. Hiervoor werd bekeken welke vaste prestaties het Beauvarletkoor jaarlijks uitvoert op vraag van de VVV of de gemeente. Op basis van dit aantal werd een overeenkomst opgemaakt.
Er wordt voorgesteld om in de overeenkomst het volgende op te nemen: het Beauvarletkoor ontvangt jaarlijks een bedrag van € 3.900 in ruil voor 6 optredens per jaar (€ 650 per optreden) en dit voor de volgende 3 jaren (2025-2026-2027).
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: brongebied Hazebeek - Blue Deal.
Dossier (bestek, raming, plannen,...) werd opgemaakt door Studiebureau Plantec uit Oostende.
De totale raming voor dit project bedraagt 1.349.406,25 euro excl. btw of 1.632.781,56 euro incl. 21% btw. Een deel van de kostprijs kan gesubsidieerd worden door Vlaamse Overheid - subsidie Blue Deal, en dat dit deel wordt geraamd op 460.000,00 euro incl. btw, alsook door Agentschap Natuur & Bos, en dat dit deel wordt geraamd op 167.000,00 euro incl. btw.
Motivatie + uitleg project:
De aangereikte opties binnen het programma van de Blue Deal om waterschaarste en droogte tegen te gaan (Vlaamse Regering), vormen een unieke kans om beter gebruik te kunnen maken van het terrein aan de Tepelhoornstraat. Binnen het Vlaggenschipproject Duinencomplex van het programma werd gekeken om verschillende uitdagingen van lokale waterhuishouding te kunnen aanpakken:
Timing:
In bijlage eveneens de samenwerkingsovereenkomst tussen ANB en de gemeente Koksijde.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: leveren en onderhouden van signalisatie- en werkkledij, persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidsschoenen - raamcontract 5 jaar.
De raming voor de volledige periode van 5 jaar bedraagt 599.173,56 euro excl. btw of 725.000,00 euro incl. 21% btw, waarvan 49.586,78 euro excl. btw of 60.000,00 euro incl. btw ten laste van het Autonoom Gemeentebedrijf en 70.247,93 euro excl. btw of 85.000,00 euro incl. btw ten laste van het Sociaal Huis.
Het gemeentebestuur treedt voor dit dossier dus op als aanbestedende overheid voor het Sociaal Huis en het AGB Koksijde.
Motivatie:
Het huidige raamcontract “Leveren en onderhouden van signalisatie- en werkkledij 2020-2025” loopt op zijn eind op 31 december ‘25. Het is de plicht van de werkgever om werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen vanaf het begin van de werkzaamheden en blijft eigenaar van deze kledij (Codex art. IX.3-3). Het lastenboek werd uitgeschreven op basis van een participatieve inbreng van de medewerkers (de werkgroep "werkkledij").
Het dossier bestaat uit 6 percelen:
De gemeente Koksijde wenst de zijarm van de Yvonnelaan officieel op te nemen in het openbaar domein. Deze is momenteel nog deels eigendom van private eigenaars.
Deze vier percelen zijn kadastraal gekend onder Koksijde/Oostduinkerke, sectie 38502F leggers 0676B, 0675A, 0674B, 0673A. Hiervoor is het noodzakelijk om bepaalde grondstroken kosteloos te affecteren aan de gemeente.
Door de kosteloze affectatie verkrijgt de gemeente het recht om de grondstroken zonder financiële vergoeding in gebruik te nemen en te beheren als openbaar domein. Dit is noodzakelijk om:
Een nieuwe verharde weg aan te leggen die voldoet aan de huidige veiligheids- en toegankelijkheidseisen;
De aanleg en uitbreiding van het rioleringsnet te realiseren, wat de sanitaire en ecologische kwaliteit van de buurt ten goede komt;
Het onderhoud en beheer van deze infrastructuur in eigen beheer te kunnen uitvoeren
De opname van dit stuk weg in het openbaar domein draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid in de wijk. Het maakt een efficiënte aanleg van infrastructuur mogelijk zonder bijkomende eigendomsproblemen of extra kosten voor de gemeente.
Volgens artikel 13 van het gemeenteweg decreet is de gemeenteraad gerechtigd om de grondstrook op te nemen in het openbaar domein zonder toepassing van artikel 28 van het gemeenteweg decreet.
Naar aanleiding van de werken op de terreinen van de jeugdherberg werd vastgesteld dat er een tuinomheining van een woning gelegen in de Van Roostraat 1 gedeeltelijk geplaatst werd op eigendom van de gemeente. Het perceel is ong. 30m breed en 2m diep, heeft een oppervlakte van 60,80m² en heeft de vorm van een trapezium. Het stuk perceel is niet echt bruikbaar voor de gemeente Koksijde gezien het gaat om een klein stuk perceel alsook de vreemde vorm van het perceel.
Het college van burgemeester en schepenen gaf de eigenaars de kans om het perceel aan te kopen of de optie om de omheining/haag te verplaatsen.
De eigenaars hebben beslist om over te gaan tot de aankoop van het perceel, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel Koksijde, 4e afdeling, sectie G, deel van nr. 801E en dit voor de prijs van 18.000 euro zoals geschat door beëdigd landmeter Lisa Makelberghe
De verkoop en ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Wim Maes, dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het Paul Delvauxmuseum in Sint-Idesbald is sinds 1982 een extra troef voor Koksijde als kunst- en cultuurgemeente. Het museum toont in meer dan 1000 m² de grootste verzameling ter wereld van de internationaal bekende kunstenaar Paul Delvaux. Het beheer van het Delvauxmuseum is in handen van de Stichting Paul Delvaux. Deze stichting zet zich sinds 1979 in voor de ontsluiting van het werk van de kunstenaar. Ze doet onderzoek, initieert projecten of werkt mee aan projecten voor een breed publiek in België en het buitenland. Onder haar bescherming werden een authentificatiecomité en een archiefcentrum opgericht.
Om een nauwere samenwerking te regelen tussen de gemeente Koksijde en het Delvauxmuseum werd een overeenkomst opgesteld in 2020, dit vanuit de opzet dat een samenwerking versterkend werkt en aldus voordelen biedt voor beide partners. Zo biedt dit engagement rechtstreekse voordelen voor het Delvauxmuseum inzake onderhoud, logistieke, personele, promotionele en financiële ondersteuning. Anderzijds, helpt het partnerschap de gemeente haar toeristisch imago te versterken als kunst- en cultuurgemeente en biedt het voordelen voor inwoners en tweede verblijvers (gratis toegang).
Deze overeenkomst is verlopen gezien deze werd afgesloten voor de duur van 5 jaar. De samenwerkingsovereenkomst neemt een aanvang na ondertekening door beide partijen op de datum van de goedkeuring van de gemeenteraad. De overeenkomst kan ten allen tijde door beide partijen worden beëindigd, middels een aangetekend schrijven en een opzegtermijn van drie maanden.
Volgende wijzigingen worden voorzien :
Artikel 3 - Duur van de overeenkomst
5.1. Inrichting, onderhoud en aanleg omgeving museum : De reeds uitgevoerde zaken werden verwijderd.
'The Ocean Rise & Coastal Resilience Coalition' is een initiatief van de stad Nice, de Ocean & Climate Platform en de Global Centre for Climate Mobility. The Ocean Rise & Coastal Resilence Coalition wil tegemoetkomen aan de dringende behoefte voor een collectieve mobilisatie en politiek leiderschap om kuststeden en -regio's te ondersteunen bij de aanpassing aan en veerkracht tegen zeespiegelstijging en oceaanveranderingen. De derde VN Conferentie zal deze Coalitie voor oceaanstijging en kustbestendigheid voor steden en regio's lanceren. Het doel is om de samenwerking tussen kuststeden en regio's, wetenschappelijke instellingen, financiële spelers en betrokken belanghebbenden te stimuleren voor kustverdediging tegen zeespiegelstijging.
De ondertekening van het charter 'Ocean Rise & Coastal Resilience Coalition komt er op vraag van de Franse overheid, vertegenwoordigd door de Franse Ambassade in België.
Het charter bestaat uit volgende deelengagementen:
1) Aansluiten bij de 'Ocean Rise & Coastal Resilience Coalition'
De coalitie wil kuststeden en -regio's in staat stellen het voortouw te nemen bij het bouwen aan veerkrachtige en wenselijke toekomst van de kust, met de steun en middelen die ze nodig hebben.
Door zich aan te sluiten bij de coalitie krijgen steden en regio's een directe toegang tot capaciteitsverhoging, partnerschappen en financieringsmogelijkheden om de specifieke aanpassing te versnellen (pagina 4 van het charter).
Zich aansluiten bij deze coalitie:
Koksijde zet zich vrijwillig in voor klimaatadaptatie door zich aan te sluiten bij een coalitie die toegang biedt tot waardevolle middelen, zoals wetenschappelijke kennis, lokale expertise, innovatieve data-instrumenten en beproefde methodes. Zo kunnen leden – zoals Koksijde – doordachte en lokaal passende plannen ontwikkelen en uitvoeren om zich aan te passen aan klimaatverandering en tegelijk duurzaam te evolueren.
Bovendien biedt deze coalitie Koksijde een strategische kans om extra financiële en technische ondersteuning te verkrijgen voor lokale klimaatmaatregelen. Ze fungeert als brug naar investeringen, subsidies en andere financieringsmogelijkheden, zodat belangrijke aanpassingsprojecten sneller en efficiënter kunnen worden gerealiseerd.
Dankzij deze samenwerking maakt Koksijde deel uit van een vooruitstrevend netwerk van gemeenten en organisaties die actief werk maken van de bescherming van kwetsbare kustgebieden.
2) Het aanduiden van 2 contactpunten voor de gemeente Koksijde
Het lidmaatschap van de Coalitie staat open voor lokale overheden aan de kust en wordt formeel bekrachtigd door de officiële goedkeuring van het handvest door het bevoegde lokale bestuursorgaan.
Lidmaatschap is vrijwillig, gratis en schept geen wettelijke verplichtingen of verplichtingen voor de deelnemende entiteiten.
Elk lid wijst twee contactpunten aan (op pagina 6 van het charter):
3) Delen van uitdagingen en initiatieven (op pagina 7 van het charter)
In het charter dient de gemeente Koksijde klimaatuitdagingen en -initiatieven te vermelden. Voorstel om volgende algemene uitdagingen en initiatieven die al reeds gestart zijn in Koksijde hierin op te nemen.
Uitdagingen
Initiatieven:
Koksijde
Bijlagen:
1) Het te ondertekenen charter
2) Het Actieprogramma van de Coastal Resilence Coalition
Op 23 februari 2024 werd door de Vlaamse Regering het besluit inzake de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting (BVR GSP) goedgekeurd. Met als doel harmonisatie op het terrein voorziet het BVR GSP dat de Vlaamse Milieumaatschappij een modelovereenkomst ter beschikking stelt voor de overdracht van de uitvoering van de gemeentelijke saneringsplicht en de in dit besluit toegewezen openbare dienstverplichtingen.
Aquaduin krijgt als exploitant tot en met 11 september 2025 (1 jaar na ter beschikking stellen modelovereenkomst) om bestaande overeenkomsten in lijn te brengen met de bepalingen van het besluit en de modelovereenkomst.
Gezien de bijkomende drukte die verwacht wordt door de regularisatieperiode voor vakantiewoningen kunnen niet alle omgevingsvergunningen tijdig door de dienst stedenbouw behandeld worden. Bijgevolg werd geïnformeerd bij de WVI om gebruik te maken van de kostendelende Vereniging, intergemeentelijke omgevingsambtenaren.
Deze samenwerking omvat het volgende:
Deze samenwerking biedt flexibele ondersteuning, op maat van uw noden:
Begeleiding van het voortraject bij omgevingsvergunningsprojecten.
Het is een tijdelijk contract voor minimaal 2 jaar die kan gebruikt worden als er tijdelijk meer werk is.
De kosten worden als volgt berekend:
Zie overeenkomst in bijlage.
Het college heeft beslist om toe te treden tot de KDV voor intergemeentelijke omgevingsambtenaren en het diensthoofd van stedenbouw te laten deelnemen aan de stuurgroep vergaderingen.
Unesco nam op 4 december 2013 de garnaalvissers te paard uit Oostduinkerke op in de representatieve lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid. In het jaar 2000 was hun aantal geslonken tot 3, vandaag heeft Oostduinkerke 15 actieve paardenvissers.
Op 15 maart 2021 uitte het college de wens om paardenvissers met 25 jaar actieve dienst de titel van ereburger te geven. Eerder kregen al Maurice Denecker, Henri "de Rosten" Durant, Amandus 'Mang' Vanbillemont, Eddy D'Hulster, Bernard Debruyne, Roland Vanbillemont en Johan Vandendriessche deze titel.
Dit jaar zijn er opnieuw twee paardenvissers die 25 jaar werkzaam en erkend zijn als paardenvisser en aldus in aanmerking komen om de titel van ereburger te verkrijgen.
Marius Dugardein is professioneel visser. Van 1950 tot 1966 viste hij op een Oostendse 'visbak' tot in IJsland en Groenland. Van 1967 tot 1999 viste hij op tong, langoesten en palingen in Zierikzee. Marius vervaardigt zelf visnetten. Sinds 2000 is hij officieel erkend paardenvisser. Hij doet ook vangstdemonstraties voor scholen en groepen die erom vragen.
Johan Casier vist sinds 1999 en is erkend als paardenvisser sinds 2000. Hij is de schoonzoon van Eddy D'Hulster. Sinds 2004 baten Johan en Corinne Casier, afkomstig uit een paardenvissersfamilie pur sang, het stemmig volkscafeetje uit.
In 2023 werd het algemeen politiereglement volledig herschreven in overleg met alle betrokken diensten en goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2023.
Om de problematiek rond sluikstorten beter aan te pakken was een herziening noodzakelijk van titel 2, milieu hoofdstuk 1, afval en openbare netheid. Dit werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 maart 2025.
Daarnaast lijkt ook titel 6 'strand' verschillende vragen op te roepen. De huidige bepalingen werden opgesteld in een context die geëvolueerd is met een federaal en decretaal wetgevend kader dat intussen is gewijzigd. Het algemeen politiereglement wordt best in lijn gebracht met dit nieuwe wetgevend kader.
Ook het succes van het watersporten, de gewijzigde maatschappelijke verwachtingen, lokale realiteit, toenemend toerisme, veranderende recreatievormen en nieuwe inzichten op het vlak van veiligheid maken het wenselijk om de regels rond het strand te actualiseren.
Bij dit alles worden geen radicale wijzigingen in het politiereglement doorgevoerd. Het is wel de doelstelling om de leestbaarheid en de juistheid van deze titel Strand te versterken. Op die manier dragen deze wijzigingen ook bij aan het waarborgen van een veilige omgeving voor alle strandgebruikers, met speciale aandacht voor watersporters en baders, zeker met het oog op de naderende zomervakantie.
1/ In hoofdstuk 1 werden de definities uitgeklaard, overzichtelijker geordend en lijn gebracht met de geldende regelgeving. Daarmee wordt de situatie op het terrein niet gewijzigd, maar krijgt iedereen wel een eenvoudiger inzicht en overzicht van wat precies in welke zone mogelijk is.
2/ We kiezen voor nog grotere watersportzones tussen de bewaakte zones Sint-André en Oostduinkerke centrum, en tussen de bewaakte zones Oostduinkerke centrum en Groenendijk. Deze worden nog wat verder uitgebreid. Dit noodzaakt een aanpassing in hoofdstuk 2, afdeling 1.
3/ Om de veiligheid te garanderen wordt in hoofdstuk 2, afdeling 3 de bestaande situatie geformaliseerd, met name dat motorvaartuigen enkel toegelaten zijn in de insteekzones om de veiligheid van de watersporters te garanderen.
4/ Hoofdstuk 3 met betrekking tot de strandsporten ‘zeilwagenrijden, longboardzeilen en buggy-kiten’ wordt niet gewijzigd.
5/ Om te anticiperen op een mogelijke beslissing van de hogere overheden en rekening houdend met het feit dat dit de laatste gemeenteraad is voor de zomer waarbij nog een wijziging van het politiereglement kan worden doorgevoerd, wordt het voorstel tot invoering van een flexibele zwemzone tussen de Fairybankhelling en de Cottagelaan opgenomen in hoofdstuk 2, afdeling 2 en in hoofdstuk 4.
Tussen SYCOD en Windekind ligt een grote, populaire watersportzone die behouden en beschermd moet blijven. Deze zone wordt echter bij bepaalde weersomstandigheden, zoals zomers weer met weinig wind, niet of amper gebruikt, omdat wind- en kitesurfen voldoende wind vergen, wingfoilen voldoende waterdiepte nodig heeft om schade te voorkomen aan de vin, en zeilbootjes de branding eerder vermijden.
De zone tussen de Fairybankhelling en de Cottagelaan grenst ook aan een woon- en toeristische verblijfszone. Badgasten zwemmen hier vaak in een onbewaakte zone wat wettelijk verboden is en veiligheidsrisico's met zich meebrengt.
De gesprekken over een meer veilige organisatie van deze zone, met eventueel een flexibele zwemzone, zijn nog lopende met de hogere overheden. In afwachting van eventuele goedkeuring wordt hierbij wel voorgesteld om reeds een passage op te nemen in het politiereglement zodat desgevallend meteen, veilig en transparant geschakeld kan worden. De bepalingen zullen uiteraard enkel uitvoering krijgen en toegepast worden wanneer een definitieve goedkeuring verkregen zou zijn. Wanneer dit niet het geval is, zullen deze bepalingen niet worden toegepast.
6/ In hoofdstuk 5 wordt de volgende passage geschrapt: “§4. Het betreden van het strand [met de fiets] om de waterlijn te bereiken en het verlaten van het strand [met de fiets] moet stapvoets via de kortste weg gebeuren en mag uitsluitend via de in dit reglement bepaalde plaatsen: 1. G. Scottlaan (Sint-André); 2. vanaf het strand van De Panne; 3. vanaf het strand van Nieuwpoort.”. Deze passage is duidelijk achterhaald.
7/ Hoofdstuk 6 met betrekking tot de visserij wordt niet gewijzigd
Naast deze punctuele actualiseringen kan de vraag gesteld worden of een meer diepgaande aanpassing noodzakelijk is. Het is echter passend om dit desgevallend in grondig overleg te doen met de watersportclubs en de vissers. Gelet op deze beleidsvisie, beperkt de huidige actualisering zich enkel tot de voormelde elementen.
Langs de Dorpsstraat, ter hoogte van huisnummer 52, wordt een parkeerplaats voor mindervaliden voorzien. De verkeerscommissie adviseerde de aanvraag positief gezien de aanvrager voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in de ministeriële omzendbrief van 3 april 2001 (parkeerkaart mindervaliden, geen eigen parkeerplaats, eigen voertuig).
Het aanvullend politiereglement op het verkeer betreffende de Dorpsstraat dient hierdoor aangepast te worden. Daarnaast dienen nog enkele aanpassingen te gebeuren op basis van de huidige situatie langs de Dorpsstraat. Het vorige reglement dateert immers van 16 augustus 2010.
In de Westendestraat dienen volgende aanpassingen te gebeuren:
Om deze maatregelen in te voeren, dient het aanvullend politiereglement op het verkeer van de Westendestraat aangepast te worden.
Op het Guido Gezelleplein werden volgende zaken aangepast:
In de Oostendelaan werden volgende zaken ingevoerd sinds de laatste aanpassing van het aanvullend politiereglement (augustus 2020):
Op de parking op de hoek van de Hazebeekstraat met de Dorpsstraat (tegenover gemeenteschool Oostduinkerke) zijn volgende zaken aangepast:
- een deelauto
- een laadpaal
In de Scheepsjongenstraat zijn er twee parkeerplaatsen voor mindervaliden die nog niet in het aanvullend reglement op het verkeer werden opgenomen. Deze bevinden zich aan de westkant tegenaan de Oostendelaan.
In de Quinten Metyssstraat is een parkeerplaats voor mindervaliden die nog niet in het aanvullend reglement op het verkeer stond. Deze bevindt zich ter hoogte van huisnummer 3 aan de westkant.
De gemeente Koksijde wordt regelmatig geconfronteerd met diverse vormen van sluikstorten. Gemeentelijke eigendommen raken hierdoor vervuild, de gemeentediensten hebben extra werk en/of er wordt een gevoel van overlast en onveiligheid gecreëerd bij de burgers en medewerkers.
In 2024 werden er 304 afval gerelateerde dossiers opgemaakt. De gasboetes rond sigarettenpeuken zijn hier nog niet bijgerekend. In 2025 zijn dat tot op heden 192 dossiers. Een aantal dossiers kunnen ook niet worden afgehandeld/opgelost gelet op het ontbreken van persoonsgegevens.
Met de sluikstortcamera hoopt het bestuur ook dergelijke overtreders in de toekomst te betrappen. Dit repressieve luik zal tegelijkertijd preventief en ontradend werken voor mensen die het overwegen om te sluikstorten. Het is dus een nuttig bewijsmiddel.
Minder privacygevoelige alternatieven bijvoorbeeld algemene preventie, herinrichting van de infrastructuur (het plaatsen van vuilbakken), samenwerking met scholen en buurtbewoners om zwerfvuil op te ruimen, het uitdelen van GAS-boetes, verhoogd politietoezicht, burgerinitiatief, enz. geven niet het gewenste resultaat.
Doel is dat de gemeente de sluikstortcamera ad hoc op actuele ‘hotspots’ richt om sluikstorters te betrappen. Voorbeelden van bekende actuele hotspots zijn de plaatsen waar o.a. de milieupunten zijn, …
De aanwezigheid van een sluikstortcamera op het grondgebied zal dus toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken:
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2025-2026 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning.
Enkel wat decretaal is opgelegd wordt nog opgenomen in het deel ‘schoolreglement’. De overige afspraken staan in de infobrochure. Beide worden door de ouders ‘voor akkoord’ ondertekend. Ouders kunnen ook digitaal hun akkoord geven voor wijzigingen aan het pedagogisch project of schoolreglement.
Volgende wijzigingen/toevoegingen werden opgenomen:
Het schoolreglement:
artikel 4: toevoeging clausule slimme apparaten
artikel 7: aanpassing van de maximale bijdrage per schooljaar van een leerling lager onderwijs naar € 110.00 en de minder scherp maximumfactuur naar € 550.00
artikel 12: toevoeging van het 6de leerjaar aan de clausule Vlaamse toetsen en het voorzien van inzagerecht in een kopie van het feedbackrapport
artikel 23: toevoeging van de beslissing klassenraad 6de leerjaar om voor de leerling 3 uur extra Nederlands te voorzien in het secundair onderwijs
artikel 38: verbod op gebruik van slimme apparaten
artikel 39-45: bepalingen omtrent zorg, privacy, verbod op beeld- en geluidsopnames, gebruik sociale media, downloaden, cyberpesten en gebruik internet van de school
hoofdstuk 20: volledig nieuwe toevoeging van de exoneratie van aansprakelijkheid van hulppersonen
De infobrochure:
4. onderwijsaanbod-leerplannen: de omschrijving van de leergebieden in het kleuteronderwijs en lager onderwijs
5. Screening niveau onderwijstaal- taalintegratietraject – taalbad
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2025-2026 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning.
Enkel wat decretaal is opgelegd wordt nog opgenomen in het deel ‘schoolreglement’. De overige afspraken staan in de infobrochure. Beide worden door de ouders ‘voor akkoord’ ondertekend. Ouders kunnen ook digitaal hun akkoord geven voor wijzigingen aan het pedagogisch project of schoolreglement.
Volgende wijzigingen/toevoegingen werden opgenomen:
Het schoolreglement:
artikel 4: toevoeging clausule slimme apparaten
artikel 7: aanpassing van de maximale bijdrage per schooljaar van een leerling lager onderwijs naar € 110.00 en de minder scherp maximumfactuur naar € 550.00
artikel 12: toevoeging van het 6de leerjaar aan de clausule Vlaamse toetsen en het voorzien van inzagerecht in een kopie van het feedbackrapport
artikel 23: toevoeging van de beslissing klassenraad 6de leerjaar om voor de leerling 3 uur extra Nederlands te voorzien in het secundair onderwijs
artikel 38: verbod op gebruik van slimme apparaten
artikel 39-45: bepalingen omtrent zorg, privacy, verbod op beeld- en geluidsopnames, gebruik sociale media, downloaden, cyberpesten en gebruik internet van de school
hoofdstuk 19: volledig nieuwe toevoeging van de exoneratie van aansprakelijkheid van hulppersonen
De infobrochure:
4. onderwijsaanbod-leerplannen: de omschrijving van de leergebieden in het kleuteronderwijs en lager onderwijs
5. Screening niveau onderwijstaal- taalintegratietraject – taalbad
Voor regelmatig ingeschreven leerlingen ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren. De basis voor de toekenning van deze omkadering gebeurt op basis van de telling op de eerste schooldag van februari.
Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.
Een delegatie van deze opdracht van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele minimale afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie van instaplestijden en ATN lestijden mogelijk te maken.
De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.
Voor het schooljaar 2025-2026 ontvingen beide gemeentelijke basisscholen een officiële omkadering gebaseerd op de leerlingentelling van 3/02/2025.
Gemeentelijke basisschool Koksijde - 351 leerlingen - stijging met 14 leerlingen - vraagt de goedkeuring voor een extra omkadering ten laste van het schoolbestuur van 4.94 FTE bovenop de toegekende ministeriële omkadering voor de organisatie van de school in het schooljaar 2025-2026.
Gemeentelijke basisschool Oostduinkerke - 288 leerlingen - daling met 8 leerlingen - vraagt de goedkeuring voor een extra omkadering ten laste van het schoolbestuur van 5.67 FTE bovenop de toegekende ministeriële omkadering voor de organisatie van de school in het schooljaar 2025-2026.
Elke school is verplicht een schoolraad samen te stellen; de leden hebben een mandaat van 4 jaar.
De schoolraad wordt bij aanduiding samengesteld en voorziet een evenwichtige vertegenwoordiging van personeel, lokale gemeenschap en ouders.
De mandaten van de vorige schoolraad liepen af op 16 februari 2025; een nieuwe samenstelling van de schoolraad moet bekrachtigd worden.
In de overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad worden de procedureregels bepaald die van toepassing zijn op het uitoefenen van de participatierechten. De overeenkomst bepaalt eveneens het vergaderritme en de modaliteiten voor de verslaggeving.
Elke school is verplicht een schoolraad samen te stellen; de leden hebben een mandaat van 4 jaar.
De schoolraad wordt bij aanduiding samengesteld en voorziet een evenwichtige vertegenwoordiging van personeel, lokale gemeenschap en ouders.
De mandaten van de vorige schoolraad liepen af op 2 april 2025; een nieuwe samenstelling van de schoolraad moet bekrachtigd worden.
In de overeenkomst tussen schoolbestuur en schoolraad worden de procedureregels bepaald die van toepassing zijn op het uitoefenen van de participatierechten. De overeenkomst bepaalt eveneens het vergaderritme en de modaliteiten voor de verslaggeving.
Het beleidsplan bevat een concrete opsomming van de strategische en operationele doelstellingen waar de academie de komende jaren aan wenst te werken. Aan deze doelstellingen worden er acties gekoppeld. Het beleidsplan is een werkdocument met regelmatig updates: Wat is gerealiseerd? Wat is in uitvoering? De huidige beleidsdoelstellingen van de Westhoek Academie Koksijde zijn verbreding, verdieping en kwaliteitsbewaking van de Westhoek Academie Koksijde.
Elk jaar kent AGODI een lestijden- en puntenpakket toe aan de instellingen voor deeltijds kunstonderwijs. De berekening ervan is gebaseerd op de geverifieerde leerlingenaantallen van teldag 1 februari 2025.
Deze dienstbrief met vermelding van het definitief aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren mochten wij op 28 mei 2025 ontvangen.
Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.
Daarnaast is een delegatie van de Gemeenteraad naar het Schepencollege wenselijk om eventuele kleine wijzigingen omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie mogelijk te maken. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.
Dit schooljaar hebben we ook opnieuw recht op het subsidieproject Kunstkuur. Dit is een project dat een samenwerking met het basisonderwijs inhoudt en een absolute meerwaarde betekent voor zowel de Westhoek Academie als het gemeentelijk basisonderwijs Koksijde, Oostduinkerke.
De academies deeltijds kunstonderwijs StAPwest (inrichtende macht Veurne) en Westhoekacademie (inrichtende macht Koksijde) bieden de leerlingen/cursisten een mooi en divers aanbod.
Bovenop het hen toegekende lestijdenpakket van het ministerie besliste Koksijde steeds om ook voor StAPwest een extra omkadering schoolbestuur te financieren om zo de afdeling in Koksijde te bestendigen en uit te breiden.
Voor het schooljaar 2025-2026 vraagt StAPwest volgende extra omkadering aan voor de werking van hun vestiging in Koksijde:
Brutoloon op jaarbasis voor deze 10 extra lestijden wordt berekend volgens salarisschaal 301 ten laste van het schoolbestuur Koksijde.
Wegens het niet behalen van de rationalisatienorm (minimum aantal leerlingen) verloor de Westhoekacademie de onderwijsbevoegdheid domein overschrijdende initiatie.
Daarom wordt in Koksijde geen aanbod Kunstkriebels meer voorzien en vervalt de vraag van StAPwest van 1/22 voor het behoud van Kunstkriebels in Koksijde.
Het aanbod in Veurne wordt wel behouden (alsook de samenwerking daarvoor met de Westhoekacademie in Veurne).
De nota betreft dus de goedkeuring voor omkadering 2025-2026 StAPwest voor de organisatie van 3/22 Musical en 6/20 Dans.
De omkadering die Koksijde toekende aan StAPwest voor het schooljaar 2024-2025: 16/22 lestijden.
Het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse opvang wordt aangepast. Dit volgens de wijzigingen die in de werking werden toegepast
Opsomming van de aanpassingen in het reglement dat is toegevoegd in bijlage:
- P 3: Kinderopvanglocaties: toevoeging opvang in GBS Odk.
Toelichting:
Sinds 1 september 2024 gaat de voorschoolse opvang door in gemeenteschool Oostduinkerke i.p.v. de Speelplekke
- P 4: Openingsuren: Vanaf 1 september 2025 veranderen de openingsuren als volgt: zaterdag sluiten we om 18u (i.p.v. 19u) ; tijdens de week wordt het sluitingsuur 18.30u (i.p.v. 19u).
Toelichting:
Er wordt te weinig gebruik gemaakt van het laatste uur opvang op alle opvangdagen. In GBS Koksijde eindigde de opvang reeds om 18.30u; ook in Oostduinkerke wordt dit nu 18.30u.
- P 4: Peuterslapen in de Sterrenhoek en het Dommelplekje wordt geschrapt uit het reglement; dit wordt niet meer georganiseerd door BKO.
Toelichting:
Het peuterslapen in de Sterrenhoek en het Dommelplekje wordt sinds 1 september 2024 niet meer door de BKO georganiseerd maar door de scholen zelf.
- P 6: Middageten: Vanaf 1 juli 2025 brengen kinderen een lunchpakket van thuis mee.
Toelichting:
De organisatie van warme maaltijden is erg tijdrovend. We merken dat er ook weinig wordt gegeten door peuters en dat deze de maaltijden van de traiteur niet altijd lusten.
Er is een groot tekort aan gekwalificeerd personeel in de BKO en we vinden het belangrijker hen in te zetten bij de kinderen dan voor de logistieke intensieve ondersteuning in de keuken. De impact van het nuttigen van een lunchpakket is veel kleiner.
We geven ouders graag voorstellen mee met gezonde meeneemlunches (zie infobord aan de inkom van onze opvang)
- P 8: Reserveren en annuleren: schrappen van naschoolse opvang
Toelichting:
Dit wordt geschrapt omdat er voor naschoolse opvang niet meer gereserveerd of geannuleerd moet worden. Alle aanwezige kinderen gaan automatisch naar de opvang.
- P 11: Verminderd tarief: ontvangen van een Uitpas
Toelichting:
Een verminderd tarief voor de kinderopvang kan aangevraagd worden in het Sociaal Huis en wordt na grondig onderzoek toegekend. Sinds kort ontvangt het gezin dan een Uitpas.
De raad keurde op 20 november 2007 het klachtenreglement van de gemeente Koksijde goed, dat werd hervastgesteld in de gemeenteraad van 19 februari 2009.
Met bijgaand rapport komt de klachtencoördinator, tegemoet aan artikel 13 van het reglement op de klachtenbehandeling, met name de rapportage van de ingediende klachten en hun afhandeling aan de gemeenteraad.
Het rapport bevat de cijfergegevens van het aantal geregistreerde klachten in 2024 en relevante achtergrondgegevens.
Door de afgevaardigden en/of de bevoegde schepen wordt een kort verslag gegeven van de besluiten van de algemene vergadering van volgende met de gemeente Koksijde verbonden ondernemingen:
Op 24 juni 2025 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
Op 25 juni 2025 om 14.00 uur vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:
Voor deze vergadering moet een vertegenwoordiger worden aangesteld : moet burgemeester, schepen of gemeenteraadslid zijn
Op 25 juni 2025 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter