Gelet op het Europees verdrag van 4 november 1950 ter bescherming van de rechten van de mens en fundamentele vrijheden;
Gelet op de Europese verordening, nummer, 2016/679, van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrij verkeer van die gegevens, hierna afgekort tot AVG;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera) en art. 5, §2/1 (tijdelijk vaste bewakingscamera);
Gelet op het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;
Gelet op de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, waarbij het toegestaan wordt dat de gemeenteraad een positief advies geeft om, in een perimeter die groot genoeg is, gebruik te maken van vaste of verplaatsbare camera’s om een bepaald fenomeen goed te kunnen opvolgen;
Gelet op de omzendbrief van 13 mei 2011 houdende wijziging van de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
Overwegende dat de gemeente Koksijde regelmatig geconfronteerd wordt met diverse vormen van sluikstort;
Overwegende dat de gemeentelijke eigendommen hierdoor beschadigd raken, de gemeentediensten extra werk hebben en/of er een gevoel van overlast en onveiligheid wordt gecreëerd bij burgers en medewerkers;
Overwegende dat in 2024 304 afval gerelateerde dossiers werd opgemaakt zonder rekening te houden met de overlast door sigarettenpeuken;
Overwegende dat in 2025 dit tot en met heden 152 dossiers betreft;
Overwegende dat men ook rekening moet houden met de dossiers die uitdraaien op een sisser omdat er geen persoonsgegevens gevonden worden en dit voor frustraties zorgt bij de medewerkers;
Overwegende dat de gemeente reeds investeringen doet op het vlak van preventie en sensibilisering maar deze op vandaag onvoldoende blijken om de problematiek rond sluikstort aan te pakken;
Overwegende dat de gemeente daarom een tijdelijke vaste bewakingscamera (sluikstortcamera) op niet-besloten plaatsen wil installeren om zo daders te identificeren en schade te verhalen of een GAS-boete op te leggen;
Overwegende het voorbereidend dossier zoals in bijlage gevoegd;
Overwegende het positief advies van de korpschef van de lokale politiezone PZ Westkust met betrekking tot de plaatsing van een tijdelijke verplaatsbare camera op alle niet-besloten plaatsen op het volledige grondgebied van de gemeente;
Overwegende het positief advies van de DPO van de gemeente;
Overwegende dat de aanwezigheid van een sluikstortcamera zal toelaten om lokale doeleinden te bereiken zoals o.a. preventie van zwerfvuil;
Art. 1: De plaatsing en het gebruik van de tijdelijke vaste bewakingscamera (sluikstortcamera) op niet-besloten plaatsen wordt goedgekeurd op het volledige grondgebied van de gemeente Koksijde.
Art. 2: De uitvoeringstijd voor de plaatsing en het gebruik van de tijdelijke vaste bewakingscamera wordt beperkt tot twee jaar maar kan onbeperkt verlengd worden.