Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Besluit  gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 19:30

Goedkeuren retributiereglement op de afgifte omgevingsdocumenten en dossierkosten omgevingsvergunning 2023-2025

Aanwezig: Julie Paelinck, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, Charlotte Castelein, schepenen
Luc Deltombe, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Dirk Decorte, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, Inge Vandekeere, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greta Delie, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Sam De Rechter, raadsleden

Gelet op artikel 162, 170 §4 en 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid,14°;
Gelet op Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en latere wijzigingen;
Gelet op Titel IV, Hoofdstuk II Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het BVR van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het BVR van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is;
Gelet op het BVR van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het BVR van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
Gelet op de omzendbrief van 15 februari 2019 nr. KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;

Overwegende de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning of meldingsakte als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning op 23/02/2017, dat deze de stedenbouwkundige, vergunning, verkavelingsvergunning en milieuvergunning vervangt;
Overwegende dat de werklast voor de aanvragen voor vastgoedinformatie en dat de vergoeding in verhouding moet zijn met de kosten van verwerking; dat het onderzoek en in behandeling neming van omgevingsdossiers tijdrovender is geworden voor het personeel; dat de bijkomende taken en complexiteit die dergelijke dossiers teweegbrengen meer gespecialiseerd personeel vereisen (met continue bijscholing en ondersteuning door gespecialiseerde doch kostenverhogende databanken); dat de digitalisering van de dossiers extra kosten voor soft- en hardware vereist;
Overwegende dat de milieuvergunningen samen met de bouwvergunningen en de verkavelingsvergunningen samengevoegd zijn in de omgevingsvergunning; dat het daarom aangewezen is de bepalingen van het vroegere belastingreglement op de hinderlijke inrichtingen in te passen in dit besluit;
Overwegende dat OCMW Koksijde dat gefinancierd wordt door de gemeente Koksijde en AGB Koksijde, dat door de gemeente Koksijde is opgericht voor de uitvoering van bepaalde opdrachten volgens de beheersovereenkomst met de gemeente Koksijde, worden vrijgesteld van deze retributie omwille van hun band met de gemeente Koksijde zoals hier uiteengezet;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente;

Publieke stemming
Aanwezig: Julie Paelinck, Marc Vanden Bussche, Stéphanie Anseeuw, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, Charlotte Castelein, Luc Deltombe, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Dirk Decorte, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, Inge Vandekeere, Joeri Stekelorum
Voorstanders: Marc Vanden Bussche, Stéphanie Anseeuw, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, Charlotte Castelein, Julie Paelinck, Luc Deltombe, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Dirk Decorte, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, Inge Vandekeere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Art.1: Voor een termijn aanvang nemend op 1 mei 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt onder de volgende voorwaarden, een retributie geheven op de afgifte van documenten door de diensten stedenbouw en milieu en op de in behandeling neming en onderzoek van (digitale) omgevingsvergunningsaanvragen.

Art.2: De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersonen of instellingen aan wie de gevraagde documenten (in vaste vorm of in elektronische vorm) door de gemeente, op schriftelijk of elektronisch verzoek of ambtshalve worden uitgereikt. De aanvrager is solidair gehouden tot het betalen van de retributie.
De (aangetekende) verzendingskosten per post worden aangerekend aan de ontvanger van de documenten tegen kostprijs. De aanvrager is solidair gehouden tot betalen van deze kosten en vergoedingen.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersonen die een omgevingsvergunningsaanvraag indient.

Art.3: De retributie wordt als volgt vastgesteld:

3.1. Voor de opzoeking en ter beschikking stelling van vastgoedinformatie: 100 euro voor een groep van maximaal 5 kadastrale percelen die voldoen aan volgende cumulatief toepasselijke voorwaarden: dat de percelen aangrenzend zijn en dat de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en dat er maximaal op  één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
Deze retributie is niet van toepassing wanneer de aanvraag valt onder de toepassing van het retributiereglement van 27 maart 2023 houdende Goedkeuren aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.

3.1. Op de afgifte van een analoge of digitale kopie van stedenbouwkundige of urbanistische plannen
- 15,00 euro per uittreksel van een bijzonder plan van aanleg
- 15,00 euro per plan
- in deze tarieven is één kwartier opzoekingswerk in het archief inbegrepen. Indien het opzoekingswerk meer tijd in beslag neemt, wordt een bijkomend tarief van 60,00 euro per uur geleverd werk aangerekend pro rata de tijd van het extra opzoekingswerk.

3.2. op het onderzoek en het in behandeling nemen van aanvragen voor omgevingsdossiers met betrekking tot:

een verkaveling voor 2 kavels

55,00 euro

een verkaveling voor 3 kavels

70,00 euro

een verkaveling voor 4 kavels

90,00 euro

een verkaveling voor 4 tot en met 10 kavels

90,00 euro + 15,00 euro per kavel boven 4 kavels

een verkaveling met meer dan 10 kavels

175,00 euro + 15,00 euro per kavel boven 10 kavels

kleine bouw - of verbouwingswerken waarbij de medewerking van een architect niet noodzakelijk is

30,00 euro

bouw - of verbouwingswerken waarbij de medewerking van een architect wel noodzakelijk is (met uitsluiting van een appartementsgebouwen en verkavelingen)

60,00 euro

handelsgebouwen

60,00 euro per handelsruimte of kantoorruimte
(berekend per ruimte per bouwlaag)

flatgebouw met 2 appartementen

100,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte)

flatgebouw met 3 appartementen

125,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte)

flatgebouw met 4 appartementen

150,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte)

flatgebouw met 5 tot 10 appartementen

150,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) + 30,00 euro per appartement boven de vier

flatgebouw met meer dan 10 appartementen

225,00 euro(te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) + 30 euro per appartement boven de tien

ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 3

70,00 euro

ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 2

125,00 euro

ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 1

250,00 euro

Voor aanvragen om omgevingsvergunning met een uitgebreide dossiersamenstelling voor het bouwen van een reeks identieke eengezinswoningen worden dezelfde tarieven als voor flatgebouwen gehanteerd (lees: “ééngezinswoning(en)” waar “appartement(en)” in het tarief is vermeld).

Voor de omgevingsdossiers die onderworpen zijn aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek en/of bekendmaking zijn de effectieve kosten ten laste van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de omgevingsvergunning aanvraagt.

Art. 4 : Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering

§1. De schuldvorderingen moeten betaald worden voor de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.

§2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.

Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

§3.  Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:

  1. Er worden maximaal twee niet aangetekende maningen verstuurd. Deze zijn te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
  2. Voorafgaand aan de gedwongen procedure via dwangbevel, wordt één aangetekende aanmaning verstuurd. Deze is te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.

§4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.

De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen

§5. Er worden invorderingskosten aangerekend overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende vaststellen retributie voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.

§6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.

Art. 6 : OCMW Koksijde en AGB Koksijde worden vrijgesteld van deze retributie.