De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 19:35.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 27 februari 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV);
Gelet op de statuten van IKWV;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 waarbij mevr. Charlotte Castelein als vertegenwoordiger en mevr. Bieke Dalle als plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering van IKWV werden aangeduid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2023 waarbij mevr. Bieke Dalle werd aangesteld als vertegewoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van IKWV;
Overwegende dat mevr. Bieke Dalle moet vervangen worden als plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering van IKWV;
Art. 1: Charlotte Castelein aan te duiden als plaatsvervanger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van IKWV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur, dit ter vervanging van mevr. Bieke Dalle.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Overwegende de noodzaak om een lening van 7.000.000 euro aan te gaan om de financiering van de investeringen op te vangen en zo de thesaurie tot eind 2023 positief te houden;
Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 voorziet in de opname van maximaal 46.000.000 euro in boekjaar 2023;
Overwegende de noodzaak tot het vastleggen van de voorwaarden waaraan de inschrijvers, door de bankenautoriteit erkende financiële instellingen, moeten voldoen en die van toepassing zijn op de specificiteit van de opdracht met het oog op de vergelijkbaarheid van de inschrijvingen die de keuze voor de meest voordelige aanbieding mogelijk maken; dat een bestek met nummer FIN/LEN/2023-001 opgemaakt door de financieel directeur; dat dit bestek wordt overgemaakt aan de bankinstellingen die zich vroeger daarvoor al aanmeldden bij ons bestuur en aan de instellingen die vroeger een offerte indienden;
Art. 1: De opdracht om een lening van 7.000.000 euro aan te gaan voor de financiering van investeringen wordt goedgekeurd.
Art. 2: De voorwaarden vastgelegd in besteknummer FIN/LEN/2023-01 opgenomen in bijlage, worden goedgekeurd.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en de gunning van de opdracht.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Koksijde de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Art. 1: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Art. 2: Algemeen
De gemeente Koksijde verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Koksijde doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Koksijde stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 1 mei 2023 wordt ten voordele van gemeente Koksijde een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Art. 3: Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Art. 4: Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat volgende voorwaarden cumulatief vervuld zijn:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum [30] dagen.
Art. 5: Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Art. 6: Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Koksijde voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Koksijde bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Koksijde verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Koksijde bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Koksijde doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Koksijde,die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1. De burgemeester en algemeen directeur worden belast met het ondertekenen van deze verwerkingsovereenkomst.
Art. 7: Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Koksijde via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8: Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 mei 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 9: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Gelet op artikel 162 en 170 §4 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid,14°;
Gelet op het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en latere wijzigingen; het MB van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van retributies;
Gelet op de omzendbrief van 15 februari 2019 nr. KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteitvan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;
Gelet op de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken te Brussel van 15/09/2017 geldig vanaf 01/01/2018 inzake reisdocumenten voor niet-Belgen;
Gelet op de rechtsregels en onderrichtingen van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende identiteitskaarten (eID), vreemdelingenkaarten (EVK), Kids-ID;
Gelet op de rechtsregels en onderrichtingen van de FOD Buitenlandse Zaken betreffende paspoorten;
Overwegende het feit dat de gemeentebelasting bovenop de door andere overheden ten laste van de aanvrager vastgelegde aanmaakkosten, consulaire of andere rechten, kosten voor spoedprocedure komt voor de persoon aan wie het stuk wordt afgeleverd; dat ook voor de afgifte van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs of een internationaal rijbewijs een gemeentebelasting wordt aangerekend bovenop de aanmaakkosten voor dekking van de door de gemeente gemaakte kosten; dat de kosten ten laste zijn van de aanvrager en moeten betaald worden ten laatste bij afgifte van het stuk;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente;
Art.1: Voor een termijn aanvang nemend op 1 mei 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt onder de volgende voorwaarden, een belasting geheven op de in vaste vorm of in elektronische vorm gedane afgifte van administratieve stukken zoals biometrische internationale reispaspoorten, elektronische identiteitskaarten Belgen, elektronische vreemdelingenkaarten, uittreksels, getuigschriften, afschriften, attesten, resultaat van opzoekingen en/of andere stukken.
Art.2: De gemeentebelasting is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersonen of instellingen aan wie de gevraagde documenten (in vaste vorm of in elektronische vorm) door de gemeente, op schriftelijk of elektronisch verzoek of ambtshalve worden uitgereikt. De aanvrager is solidair gehouden tot het betalen van de belasting.
De aanmaakkosten, consulaire of andersgenoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor spoedprocedure worden vastgesteld door de resp. uitgevende overheidsdienst en komen – bovenop deze belasting – ten laste van degene die het document ontvangt. De aanvrager is solidair gehouden tot betalen van deze kosten en vergoedingen.
De (aangetekende) verzendingskosten per post worden aangerekend aan de ontvanger van de documenten tegen kostprijs. De aanvrager is solidair gehouden tot betalen van deze kosten en vergoedingen.
Art.3: De gemeentebelasting wordt als volgt vastgesteld:
3.1. inzake afgifte van documenten, passen en akten uitgaande van de dienst burgerzaken (de kosten van aanmaak en eventuele consulaire of andersgenoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor spoedprocedure aangerekend door andere overheden of instanties zijn altijd ten laste van de belastingplichtige die het stuk aanvraagt of aan wie ze wordt afgeleverd):
- op de afgifte van één elektronische identiteitskaart aan een Belg vanaf 12 jaar: 5 euro
- op de afgifte van één elektronische vreemdelingenkaart aan een vreemdeling vanaf 12 jaar: 5 euro
- op de afgifte van één internationaal, biometrisch, reispaspoort Belgen vanaf 18 jaar : 15 euro
- op de afgifte van één reistitel voor een vluchteling, staatloze of vreemdeling vanaf 18 jaar: 15 euro
- op de afgifte van één rijbewijs-bankkaartmodel: 5 euro
- op de afgifte van één voorlopig rijbewijs-bankkaartmodel: 5 euro
- op de afgifte van één internationaal rijbewijs: 5 euro
3.2. Opzoekingen naar naam en adres van eigenaars wordt onderworpen aan het tarief van 0,70 euro per eigendom met een minimum van 5,00 euro voor de totale opvraging.
3.3. Voor het maken van kopieën van goedgekeurde reglementen wordt een tarief toegepast van 2,50 euro per reglement, eventueel vermeerderd met de verzendingskosten.
3.4. Alle mogelijke opzoekingen gedaan door de gemeentediensten en niet voorzien in de vorige rubrieken zoals bvb. genealogische opzoekingen, toegelaten door de griffie van de R.E.A. van het ambtsgebied uit oude bevolkingsregisters of archief, opzoekingen in archief, enz... zijn onderworpen aan het tarief van 60,00 euro per uur geleverd werk, eventueel vermeerderd met de verzendingskosten.
Art. 4 : De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare document (in vaste of in elektronische vorm).
Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het ontvangstbewijs, afgeleverd op het ogenblik van de betaling in speciën of elektronisch.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander document indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting alsmede de eventuele aanmaak- en/of spoed- of superspoedprocedurekosten en/of consulaire of andersgenoemde rechten en/of de verzendingskosten in consignatie geven indien dit document (in vaste of in elektronische vorm) niet onmiddellijk bij de aanvraag afgeleverd kan worden.
Wanneer aan natuurlijke of rechtspersonen, overheids- of privé-instellingen afgiften van administratieve stukken opgestuurd worden, zelfs als deze stukken kosteloos afgeleverd worden, dan dienen alle verzendingskosten (zoals aangerekend door Bpost of de verzendinstantie) betaald te worden door deze natuurlijke of rechtspersonen, overheids- of privé-instellingen.
Art. 5 : De belasting wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een kwitantie.
De personen of instellingen die weigeren de vastgestelde belasting contant te betalen, moeten het bedrag van de belasting in consignatie geven van de financieel directeur totdat de bevoegde overheid over hun bezwaar heeft beslist. De financieel directeur geeft hun hiervoor een ontvangstbewijs af.
Bij gebrek aan onmiddellijke betaling of kwijting binnen de acht dagen, wordt de belasting ingevorderd bij middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten van ambtswege toekomen en waarvan in het besluit van de Regent dd. 26 juli 1948 sprake is.
Art. 6 : Zijn van de belasting vrijgesteld: de gerechtelijke overheden en de overheden waarvoor een wettelijke of decretale bepaling in een vrijstelling voorziet.
Art. 7 : Met ingang van 1 mei 2023 wordt het door de gemeenteraad op 16 december 2019 goedgekeurde belastingreglement op de afgifte van administratieve documenten - 2020-2025, opgeheven.
Gelet op artikel 162, 170 §4 en 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid,14°;
Gelet op Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en latere wijzigingen;
Gelet op Titel IV, Hoofdstuk II Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het BVR van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het BVR van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is;
Gelet op het BVR van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het BVR van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
Gelet op de omzendbrief van 15 februari 2019 nr. KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;
Overwegende de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning of meldingsakte als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning op 23/02/2017, dat deze de stedenbouwkundige, vergunning, verkavelingsvergunning en milieuvergunning vervangt;
Overwegende dat de werklast voor de aanvragen voor vastgoedinformatie en dat de vergoeding in verhouding moet zijn met de kosten van verwerking; dat het onderzoek en in behandeling neming van omgevingsdossiers tijdrovender is geworden voor het personeel; dat de bijkomende taken en complexiteit die dergelijke dossiers teweegbrengen meer gespecialiseerd personeel vereisen (met continue bijscholing en ondersteuning door gespecialiseerde doch kostenverhogende databanken); dat de digitalisering van de dossiers extra kosten voor soft- en hardware vereist;
Overwegende dat de milieuvergunningen samen met de bouwvergunningen en de verkavelingsvergunningen samengevoegd zijn in de omgevingsvergunning; dat het daarom aangewezen is de bepalingen van het vroegere belastingreglement op de hinderlijke inrichtingen in te passen in dit besluit;
Overwegende dat OCMW Koksijde dat gefinancierd wordt door de gemeente Koksijde en AGB Koksijde, dat door de gemeente Koksijde is opgericht voor de uitvoering van bepaalde opdrachten volgens de beheersovereenkomst met de gemeente Koksijde, worden vrijgesteld van deze retributie omwille van hun band met de gemeente Koksijde zoals hier uiteengezet;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente;
Art.1: Voor een termijn aanvang nemend op 1 mei 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt onder de volgende voorwaarden, een retributie geheven op de afgifte van documenten door de diensten stedenbouw en milieu en op de in behandeling neming en onderzoek van (digitale) omgevingsvergunningsaanvragen.
Art.2: De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersonen of instellingen aan wie de gevraagde documenten (in vaste vorm of in elektronische vorm) door de gemeente, op schriftelijk of elektronisch verzoek of ambtshalve worden uitgereikt. De aanvrager is solidair gehouden tot het betalen van de retributie.
De (aangetekende) verzendingskosten per post worden aangerekend aan de ontvanger van de documenten tegen kostprijs. De aanvrager is solidair gehouden tot betalen van deze kosten en vergoedingen.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersonen die een omgevingsvergunningsaanvraag indient.
Art.3: De retributie wordt als volgt vastgesteld:
3.1. Voor de opzoeking en ter beschikking stelling van vastgoedinformatie: 100 euro voor een groep van maximaal 5 kadastrale percelen die voldoen aan volgende cumulatief toepasselijke voorwaarden: dat de percelen aangrenzend zijn en dat de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en dat er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
Deze retributie is niet van toepassing wanneer de aanvraag valt onder de toepassing van het retributiereglement van 27 maart 2023 houdende Goedkeuren aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.
3.1. Op de afgifte van een analoge of digitale kopie van stedenbouwkundige of urbanistische plannen
- 15,00 euro per uittreksel van een bijzonder plan van aanleg
- 15,00 euro per plan
- in deze tarieven is één kwartier opzoekingswerk in het archief inbegrepen. Indien het opzoekingswerk meer tijd in beslag neemt, wordt een bijkomend tarief van 60,00 euro per uur geleverd werk aangerekend pro rata de tijd van het extra opzoekingswerk.
3.2. op het onderzoek en het in behandeling nemen van aanvragen voor omgevingsdossiers met betrekking tot:
een verkaveling voor 2 kavels |
55,00 euro |
een verkaveling voor 3 kavels |
70,00 euro |
een verkaveling voor 4 kavels |
90,00 euro |
een verkaveling voor 4 tot en met 10 kavels |
90,00 euro + 15,00 euro per kavel boven 4 kavels |
een verkaveling met meer dan 10 kavels |
175,00 euro + 15,00 euro per kavel boven 10 kavels |
kleine bouw - of verbouwingswerken waarbij de medewerking van een architect niet noodzakelijk is |
30,00 euro |
bouw - of verbouwingswerken waarbij de medewerking van een architect wel noodzakelijk is (met uitsluiting van een appartementsgebouwen en verkavelingen) |
60,00 euro |
handelsgebouwen |
60,00 euro per handelsruimte of kantoorruimte |
flatgebouw met 2 appartementen |
100,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) |
flatgebouw met 3 appartementen |
125,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) |
flatgebouw met 4 appartementen |
150,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) |
flatgebouw met 5 tot 10 appartementen |
150,00 euro (te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) + 30,00 euro per appartement boven de vier |
flatgebouw met meer dan 10 appartementen |
225,00 euro(te verhogen met 60 euro per handels-/kantoorruimte) + 30 euro per appartement boven de tien |
ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 3 |
70,00 euro |
ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 2 |
125,00 euro |
ingedeelde inrichtingen of activiteiten (iioa) ingedeeld als klasse 1 |
250,00 euro |
Voor aanvragen om omgevingsvergunning met een uitgebreide dossiersamenstelling voor het bouwen van een reeks identieke eengezinswoningen worden dezelfde tarieven als voor flatgebouwen gehanteerd (lees: “ééngezinswoning(en)” waar “appartement(en)” in het tarief is vermeld).
Voor de omgevingsdossiers die onderworpen zijn aan de formaliteiten van een openbaar onderzoek en/of bekendmaking zijn de effectieve kosten ten laste van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de omgevingsvergunning aanvraagt.
Art. 4 : Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering
§1. De schuldvorderingen moeten betaald worden voor de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.
§2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.
Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
§3. Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:
§4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.
De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen
§5. Er worden invorderingskosten aangerekend overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende vaststellen retributie voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.
§6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.
Art. 6 : OCMW Koksijde en AGB Koksijde worden vrijgesteld van deze retributie.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 12 december 2018 en aangepast in de gemeenteraad op 21 oktober 2021, waarbij de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, IWVA en Vlaams gewest inzake toegang tot RWZI te Wulpen werd goedgekeurd;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 18 november 2019 houdende aanstellen landmeter-expert voor opmaak verwervingsplan Langgeleedstraat - Aquafin - IWVA;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 augustus 2020 houdende aanstellen notaris voor vestigen erfdienstbaarheden, grondruil en verwervingen Langeleedstraat tussen Aquafin - IWVA – gemeente;
Overwegende tussen de gemeente, IWVA en Aquafin een verdeling werd overeengekomen voor afstand van gronden aan de Langgeleedstraat en de hoek Toekomstlaan en het vestigen van erfdienstbaarheden voor de aanleg van persleidingen;
Overwegende het definitieve opmetingsplan van landmeter-expert Leen Geusens van 26 juli 2021 met afbakening van de zones voor grondoverdracht, verwerving en het vestigen van de erfdienstbaarheden voor de aanleg van persleidingen;
Overwegende tussen de gemeente, IWVAven Aquafin een verdeling overeengekomen werd voor grondoverdracht aan de Langeleedstraat en Toekomstlaan;
Overwegende de verdeling is volgens principe van 100% eigendom en dit volgens de overeengekomen verdeelsleutel;
Overwegende de gronden recent gekend zijn onder Koksijde, 6 de afdeling, sectie A nrs 00114X2, 00114W2, 0239A, 0239B en sectie D nrs 54F, 232A;
Overwegende er erfdienstbaarheden dienen gevestigd te worden voor de aanleg van de persleidingen;
Overwegende de ontwerpakte opgemaakt door notaris Wim Maes;
Art. 1: De verwerving van de percelen ten kadaster gekend onder Afd 4, sectie D nrs 0054F en 0232A voor en mits de som van € 11.759,00 wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het vestigen van erfdienstbaarheden ten gunste van de gemeente op de percelen ten kadaster gekend onder Koksijde, 6 de afdeling, sectie A nrs 00114X2, 00114W2, 0239A en 0239B wordt goedgekeurd.
Art. 3: De in bijlage aan dit besluit opgenomen ontwerpakte voor grondverwervingen en vestigen van erfdienstbaarheden tussen Aquafin, IWVA en de gemeente Koksijde wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3 1°;
Gelet op het grondinemingsplan opgemaakt door Cnockaert Ann, dd. 24 oktober 2019, Nieuwpoortsteenweg N396 Koksijde met nummer 1M3D8J G 120956 00;
Gelet op het grondinnemingsplan opgemaakt door Cnockaert Ann, dd. 16 januari 2019, Nieuwpoortsteenweg N396 Koksijde met inneming 1 dossiernummer KS0133;
Gelet op het grondinnemingsplan opgemaakt door Cnockaert Ann dd. laatst aangepast 4 september 2020 met inneming 2 dossiernummer KS0133;
Gelet op het erfdienstbaarheidsplan opgemaakt door Cnockaert Ann dd. 24 oktober 2019 met inneming 3 dossiernummer KS0133
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 25 maart 2019 houdende opdracht tot het schatten van percelen grond Nieuwpoortsteenweg door landmeter- expert Johan Vandewalle in kader van grondoverdracht naar aanleiding van rioleringswerken;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 13 mei 2019 houdende aanstellen notaris voor de overname of vestigen zakelijk recht stroken grond Nieuwpoortsteenweg i.k.v. rioleringswerken en wegeniswerken;
Overwegende de riolerings- en wegenisdossier voor de Nieuwpoortsteenweg opgesteld door bureau Cnockaert;
Overwegende de noodzakelijke innames i.k.v. de heraanleg;
Overwegende de besprekingen met de eigenaars;
Overwegende landmeter-expert Johan Vandewalle werd aangesteld voor de waardebepaling van de percelen grond;
Overwegende de ontwerpakte opgemaakt door notaris Wim Maes;
Art. 1: Akkoord met de aankoop van een perceel grond gelegen Groendijk 381 volgens recent kadastraal uittreksel gekend onder Koksijde 5de afdeling sectie B 693F6 met een oppervlakte van 52m² voor en mits de prijs van € 7.916,68.
Art. 2: Akkoord met de aankoop van een strook grond gelegen Kinderlaan volgens recent kadastraal uittreksel gekend onder Koksijde 5de AFD sectie B nr 780K met een oppervlakte van 637m² voor en mits de prijs van € 54.145,00.
Art. 3: Akkoord om voor een perceel grond gelegen Nieuwpoortsteenweg 103 ten kadaster recent gekend onder Koksijde 5de AFD 470B voor een bovengrondse
oppervlakte van 33,75m² en een ondergrondse oppervlakte van 22,5m² een erfdienstbaarheid ten openbaar nut te vestigen mits betaling van de eenmalige vergoeding van € 2436,00.
Art. 4: Akkoord om voor een perceel grond gelegen Nieuwpoortsteenweg, volgens recent kadastraal uittreksel sectie B deel van nummer 272, met een oppervlakte van 614m² een erfdienstbaarheid ten openbaar nut te vestigen.
Art. 5: De zoals in bijlage opgenomen ontwerpakte voor de overdracht van gronden en vestigen van erfdienstbaarheden naar aanleiding van de herinrichting van de Nieuwpoortsteenweg wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;
Overwegende het schrijven van Dorsale NV van 19 januari 2023 waarin opdracht wordt gegeven aan notaris Van Damme om de voorbereiding en opmaak van notariële aktes tot verkoop gebouw Hazebeekstraat 13 te Oostduinkerke stop te zetten, aangezien Dorsale NV geen verkoop ambieert van het gebouw, en zijn voorovereenkomst met een overnemer van zijn handelsfonds; dat intussen ook een schrijven namens Supair cvba werd ontvangen om de leasing verder te zetten en de erfpacht over te nemen van Dorsale mits akkoord van de gemeente;
Overwegende dat de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2022 houdende "Goedkeuren ontwerpakte tot stopzetting onroerende leasing, beëindiging opstalrecht en erfpacht betreffende Hazebeekstraat 13" dient ingetrokken te worden ingevolge het schrijven van Dorsale NV van 19 januari 2023;
Overwegende dat door Dorsale NV (ON BE0479.887.110), met zetel te 8620 Nieuwpoort, Albert I laan 117, gevraagd wordt om de erfpacht van het perceel grond gelegen te Koksijde, 4e afd. sectie D 81T (capakey 38502D0081/00T000) Hazebeekstraat 13, over te dragen aan SUPAIR CVBA (ON 0646.911.608) met zetel te 8670 Koksijde, Zeebermlaan 16;
Overwegende dat artikel 6 van de erfpachtovereenkomst dd 17 december 2010 voorziet in de mogelijkheid van overdracht van de erfpacht;
Overwegende dat het in het voordeel is van de gemeente Koksijde om akkoord te gaan met deze overdracht van de erfpacht omwille van volgende redenen:
- de achterstallige schulden van Dorsale NV worden overgenomen en werden intussen betaald door Supair CVBA aan Belfius Lease Services NV; dit betekent dat ze niet langer ten laste vallen van de gemeentelijke begroting die daartoe wordt aangesproken na de franchisetermijn van 1 jaar ingevolge de door Belfius Lease Services NV ingeroepen voortzettingsverbintenis op 1 augustus 2022;
- de toekomstige annuïteiten ingevolge de leasingovereenkomst vallen voortaan ten laste van Supair CVBA en niet van de gemeente Koksijde die daartoe wordt aangesproken na de franchisetermijn van 1 jaar ingevolge de door Belfius Lease Services NV ingeroepen voortzettingsverbintenis op 1 augustus 2022;
- de door Belfius Lease Services NV aan Supair CVBA opgelegde waarborgen bij de leasingovereenkomst komen indirect ten goede aan de gemeente Koksijde, aangezien ze eerst zullen worden uitgewonnen door BLS alvorens de voortzettingsverbintenis in te roepen, waarbij dient opgemerkt dat de initieel door Dorsale NV voorziene waarborgen allemaal al zijn uitgewonnen;
- de bestemming van het gebouw op het in erfpacht gegeven terrein blijft een fitnesscomplex, wat overeenkomt met de initiële doelstelling van het gemeentebestuur en waarbij de exploitatie wordt voortgezet door de overnemer of zijn exploitant;
- tussen Dorsale NV en Supair CVBA werd een overeenkomst gesloten tot vergoeding voor het handelsfonds; daarnaast worden lopende leasingovereenkomsten materiaal verdergezet door Supair CVBA of haar exploitant; dat deze overeenkomst mogelijke geschillen tussen Dorsale NV en de gemeente Koksijde rond de exploitatie verhindert;
- de duurtijd van de op 17 december 2010 afgesloten erfpachtovereenkomst behouden blijft;
Overwegende dat het weinig zinvol is om Dorsale NV nog hoofdelijk verantwoordelijk te houden voor de overgedragen erfpacht aan Supair CVBA, aangezien Dorsale NV na de overdracht van haar handelsfonds geen activiteiten meer heeft en al haar waarborgen uit de leasingovereenkomst al zijn uitgeput. Dorsale NV blijft wel verantwoordelijk voor haar schulden jegens de gemeente ontstaan voor de datum van de overdracht van de erfpacht;
Overwegende de ontwerpakte opgemaakt door notaris Bruno Van Damme, met tussenkomst van notaris Wim Maes, aangesteld door de gemeente Koksijde;
Art.1: De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2022 houdende "Goedkeuren ontwerpakte tot stopzetting onroerende leasing, beëindiging opstalrecht en erfpacht betreffende Hazebeekstraat 13" wordt ingetrokken.
Art.2: De gemeenteraad keurt de overdracht van de erfpacht van het perceel grond gelegen te Koksijde, 4e afd. sectie D 81T (capakey 38502D0081/00T000) Hazebeekstraat 13 aan SUPAIR CVBA (ON 0646.911.608) met zetel te 8670 Koksijde, Zeebermlaan 16 goed.
Art.3: het in bijlage van dit besluit gevoegde ontwerpakte nr 6424/2220910 "Overdracht erfpachtrecht - leasingovereenkomst Dorsale/Supair" van notaris Bruno Van Damme, wordt goedgekeurd.
Art.4: Machtiging wordt gegeven aan de burgemeester en algemeen directeur voor de ondertekening van de akte namens de gemeente.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de akte van 26 januari 1998 verleden voor het ambt van notaris Paul Dalle te Koksijde houdende verkoop van de ondergrond - ondergrondse inneming - bestemd voor de uitvoering van een ondergronds garagecomplex gelegen onder de Zeedijk tussen de Jordaensstraat en de Dr. Willesstraat;
Gelet op de basisakte van 26 januari 1998 verleden voor het ambt van notaris Paul Dalle te Koksijde tot het oprichten van een garagecomplex Zeedijk Koksijde;
Gelet op de akte van 30 juli 2004 verleden voor het ambt van commissaris van het aankoopcomité Werner Tyteca houdende verkoop van een ondergrondse en bovengrondse inname aan de Zeedijk voor de realisatie inzake de bouw van parkeergarages onder de Zeedijk te Koksijde - 2de fase en heraanleg bovenbouw tussen de Jan Frans Willemsstraat en het Zouavenplein;
Gelet op de basisakte van 3 augustus 2004 verleden voor het ambt van notaris Marc Vanden Bussche te Koksijde tot het oprichten van Garagecomplex Zeedijk Fase II;
Gelet op de akte van 13 juli 2005 verleden voor het ambt van commissaris van het aankoopcomité Werner Tyteca houdende verkoop van percelen ondergrond onder de Zeedijk Koksijde voor de realisatie van ondergrondse garages fase III;
Gelet op de basisakte van 25 augustus 2005 verleden voor het ambt van notaris Marc Vanden Bussche te Koksijde tot het oprichten van Garagecomplex Zeedijk Fase III;
Gelet op de verbeterde basisakte van 20 april 2007 verleden voor het ambt van notaris Peter De Baets te Koksijde;
Overwegende het overleg met de syndicus UltiSyn over de traphuizen naar de ondergrondse garages van fase I, II en III onder de Zeedijk Koksijde;
Overwegende de traphuizen naar de ondergrondse garages van fase I, II en III onder de Zeedijk Koksijde het eigendom is van de Vereniging van mede-eigenaars van het Garagecomplex Zeedijk Fase I, II en III, maar de houten beplanking in erbarmelijke staat is;
Overwegende de gemeente Koksijde het voorstel deed om het gebruik van de trappenhuizen over te nemen en om deze te onderhouden en/of vernieuwen gezien de beeldbepaling van de Zeedijk; dat de gemeente Koksijde eveneens ten allen tijde toegang vraagt tot de tellerlokalen;
Overwegende er een overeenkomst werd opgemaakt waarbij de gemeente dit gebruiksrecht kosteloos verkrijgt in ruil voor:
Art. 1: De zoals in bijlage opgenomen overeenkomsten van tijdelijk gebruiksrecht van de trappenhuizen van de ondergrondse garages Zeedijk Koksijde fase I, II en III eigendom van de VME, worden goedgekeurd.
Art. 2: De overeenkomsten treden in voege vanaf de goedkeuring van de algemene vergadering der mede-eigenaars van het garagecomplex respectievelijk fase I, II en III.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende de plannen van de Woonmaatschappij IJzer en Zee voor de realisatie van 3 sociale woonprojecten, in respectievelijk de Toekomstlaan, Hagedoornstraat en Robert Vandammestraat;
Overwegende dat deze sociale woonprojecten gepaard gaan met infrastructuurwerken (wegen, riolering, omgevingsaanleg) waarbij ook de gemeente een aandeel heeft;
Overwegende dat de Woonmaatschappij Ijzer en Zee hiervoor beroep doet op subsidies van de VMSW en dat de VMSW sinds kort heeft besloten dat er best een samenwerkingsovereenkomst kan worden afgesloten tussen alle betrokken partijen die samenwerking regelt voor de aanleg van deze werken;
Overwegende de betrokken samenwerkingsovereenkomst, welke als bijlage aan dit besluit is gevoegd;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van wegen- riolerings- en omgevingswerken in de Robert Vandammestraat - Hagedoornstraat en Toekomstlaan naar aanleiding van de realisatie van sociale woonprojecten, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De opdracht wordt gegeven aan de burgemeester en algemeen directeur om deze overeenkomst te ondertekenen.
Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Woonmaatschapij IJzer en Zee en de VMSW.
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad en artikel 12 betreffende opmaak van een regionaal mobiliteitsplan voor het hele grondgebied van de vervoerregio;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s, waarbij de gemeente ingedeeld werd in de Vervoerregio Oostende;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Oostende en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad;
Overwegende dat de Vervoerregioraad in voorafname op het regionaal mobiliteitsplan op vraag van de bevoegde Vlaamse minister in zitting van 12 november 2020 een visie op de budgetneutrale herschikking van het openbaar vervoer in de regio goedkeurde;
Overwegende dat de Vervoerregioraad in het kader van de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan in zitting van 24 april 2020 de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan goedkeurde;
Overwegende dat de Vervoerregioraad in het kader van de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan in zitting van 23 december 2022 de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan voorlopig goedkeurde met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio;
Overwegende dat de voorbereiding van de visienota voor het Regionaal Mobiliteitsplan gepaard ging met een uitgebreid overleg in de verschillende organen van de Vervoerregioraad, met name de ambtelijke werkgroep en de vervoerregioraad van de Vervoerregio Oostende;
Overwegende dat de visienota verder onderwerp zal uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage en dat ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing. Dat de aldus bijgestuurde visienota de basis zal vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.
Gelet op de vraag van de Vervoerregioraad aan de gemeenteraden in deze fase kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.
Gelet op het infomoment voor de raadsleden van de gemeenten uit de vervoerregio, georganiseerd te Middelkerke op 31 januari 2023;
Art. 1: Kennisname van de visienota voor het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Oostende, zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 23 december 2022.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Vervoerregioraad Oostende.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 §3 en 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 tot hervaststelling van het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde;
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023;
Overwegende de toelichting van het voorstel tot aanpassing van het algemeen politiereglement op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken van 15 maart 2023;
Overwegende dat een aanpassing van Titel 1, Hoofdstuk 6, Afdeling 2. Horecaterrassen, koopwaar en kustrijwieltuigen van het algemeen politiereglement zich opdringt omwille van een nieuwe toepassing in de praktijk omtrent de gunning van straatterrassen;
Art. 1: De gemeenteraad keurt de volgende aanpassingen aan Titel 1, Hoofdstuk 6, Afdeling 2. Horecaterrassen, koopwaar en kustrijwieltuigen van het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde goed
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat omwille van de Waalse schoolvakanties het aangewezen is om de slagbomen langs de Zeedijk reeds te sluiten vanaf 1 mei i.p.v. 1 juni;
Art. 1: Parkeerverbod, overeenkomstig art.65.5.1° van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel de zoneborden ZE1T en ZE1T’
Art. 2: Eénrichtingsverkeer op wegen en pleinen, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer, met uitzondering van fietsen:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de borden C1 met onderbord M2 en F19 met onderbord M4 en waar nodig met D1.
Art. 3: Verkeer verboden in beide richtingen, uitgezonderd rijwielen, openbare diensten en vergunninghouders, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer.
A. Vanaf Strandlaan tot Elisabethplein :
1) Telkenjare :
a) Vanaf 1 mei om 10.00 uur tot en met 30 september om 19.00 uur.
b) Vanaf 10.00 uur de vrijdag voorafgaand aan de Vlaamse en Waalse schoolvakanties:
- Kerstvakantie
- Krokusvakantie
- Paasvakantie
- Herfstvakantie
tot laatste dag van dit verlof om 19.00 uur.
c) Buiten de periodes vernoemd in a) en b), de dag voor de aanvang van ieder verlengd weekend inclusief brugdagen vanaf 10.00 uur tot de laatste dag 19.00 uur.
d) Buiten de periodes vernoemd in a), b) en c) vanaf de vrijdag 10.00 uur tot zondag 19.00 uur.
2) Dit verbod geldt niet voor:
a) Voor bestuurders van voertuigen van openbare diensten, hulp- en veiligheidsdiensten en voertuigen gebruikt door de diensten van het Ministerie van Vlaamse Gemeenschap.
b) Vergunninghouders, vergunning afgeleverd door het gemeentebestuur.
c) fietsers en seizoentrapfietsen.
3) Vergunningshouders volgen de uren van het reglement inzake toegang tot de Zeedijk en krijgen geen toegang gedurende eventuele evenementen of markten.
B. Vanaf Strandlaan tot Lucionplein
1) Telkenjare:
a) Vanaf 01 juli om 10.00 uur tot en met 31 augustus om 19.00 uur.
2) Dit verbod geldt niet voor:
a) Voor bestuurders van voertuigen van openbare diensten, hulp- en veiligheidsdiensten en voertuigen gebruikt door de diensten van het Ministerie van Vlaamse Gemeenschap.
b) Vergunninghouders, vergunning afgeleverd door het gemeentebestuur..
c) Fietsers en seizoentrapfietsen.
De maatregel (A en B) wordt ter kennis gebracht bij middel van wegneembare verkeersborden C3 met onderbord “uitgezonderd openbare diensten - vergunninghouders” en rijwielen.
De verkeersborden zullen aangebracht worden aan iedere toegang van de Zeedijk
Art. 4: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 10 oktober 2020 betreffende de Zeedijk Koksijde
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat omwille van de Waalse schoolvakanties het aangewezen is om de slagbomen langs de Zeedijk reeds te sluiten vanaf 1 mei i.p.v. 1 juni;
Art. 1: Parkeerverbod, overeenkomstig art. 65.5.1° van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
1. Zuidkant, over de ganse afstand.
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de zoneborden ZE1T en ZE1T’.
Art. 2: Eenrichtingsverkeer op wegen en pleinen, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer, met uitzondering van fietsen:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van de borden C1 met onderbord M2 en F19 met onderbord M4 en waar nodig met D1.
Art. 3: Verkeer verboden in beide richtingen, uitgezonderd fietsen, openbare diensten en vergunninghouders, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer.
1) Telkenjare:
a) Vanaf 1 mei om 10.00 uur tot en met 30 september om 19.00 uur.
b) Vanaf 10.00 uur de vrijdag voorafgaand aan de Vlaamse en Waalse schoolvakanties :
- Kerstvakantie
- Krokusvakantie
- Paasvakantie
- Herfstvakantie
tot laatste dag van dit verlof om 19.00 uur.
c) Buiten de periodes vernoemd in a) en b), de dag voor de aanvang van ieder verlengd weekend inclusief brugdagen vanaf 10.00 uur tot de laatste dag 19.00 uur.
d) Buiten de periodes vernoemd in a), b) en c) vanaf de vrijdag 10.00 uur tot zondag 19.00 uur.
e) buiten de periodes vernoemd in a, b, c en d ingevolge wekelijkse marktdag, vanaf 01 april tot 31 oktober, van zondag om 19.00 uur t.e.m. dinsdag 14.00 uur
2) Dit verbod geldt niet voor:
a) Voor bestuurders van voertuigen van openbare diensten, hulp- en veiligheidsdiensten en voertuigen gebruikt door de diensten van het Ministerie van Vlaamse Gemeenschap.
b) vergunninghouders, vergunning afgeleverd door het Gemeentebestuur.
c) fietsers en seizoentrapfietsen.
3) Vergunningshouders volgen de uren van het reglement inzake toegang tot de Zeedijk en krijgen geen toegang gedurende de wekelijkse marktdag
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van wegneembare verkeersborden C3 met onderbord “uitgezonderd openbare diensten - vergunninghouders” en rijwielen.
De verkeersborden zullen aangebracht worden aan iedere toegang van de Zeedijk.
Art. 4: Maximum gewicht, overeenkomstig art.68.3 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
a) 15.0 Ton
De maatregel wordt ter kennis gebracht met het bord C21
Art. 5: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 10 oktober 2020 betreffende de Zeedijk Oostduinkerke
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende de noodzaak om een parkeerplaats voor mindervaliden t.h.v. Pierre Sorellaan nr 11 aan te leggen;
Overwegende het positief advies van de verkeerscommissie van 9 februari 2023;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023;
Art. 1: Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Pierre Sorellaan met de Zouavenlaan geldt: verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Pierre Sorellaan met de Zouavenlaan geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5
- verkeersborden B1
Art. 2: Op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 30 geldt:
op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 5 geldt:
op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 50 geldt:
op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 57 geldt:
op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 11 (overkant) geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Art. 3: Op de Pierre Sorellaan ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten van maandag tot en met zondag; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 18 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Art. 4: Op de Pierre Sorellaan van het Bad Schallerbachplein tot de Schoonzichtstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
Art. 5: Op de Pierre Sorellaan ter hoogte van het kruispunt met de Schoonzichtstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Art. 6: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven 28 juni 2021
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende de noodzaak om parkeerverbodsborden te plaatsen in de Koornbloemstraat om het parkeren tegen te gaan zodat de hulp- en vuilnisophalingsdiensten door kunnen;
Overwegende het positief advies van de verkeerscommissie van 9 februari 2023;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023;
Art. 1: In de Koornbloemstraat op 15 meter ten zuiden van de overgang naar de Goudendalstraat (aan de oostzijde) geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc '15m'
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende de noodzaak om parkeerverbodsborden te plaatsen in de Goudendalstraat om het parkeren tegen te gaan zodat de hulp- en vuilnisophalingsdiensten door kunnen;
Overwegende het positief advies van de verkeerscommissie van 9 februari 2023;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023;
Art. 1: In de Goudendalstraat op 10 meter ten westen van de aansluiting met de Koornbloemstraat (zuidzijde) geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc '10m'
Gelet op decreet van lokaal bestuur, art. 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van de leden van de verkeerscommissie;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad van 3 september 2019 betreffende het huishoudelijk reglement van de verkeerscommissie,
Overwegende de noodzaak om het aantal vaste leden van de verkeerscommissie te verminderen om een optimale werking van de verkeerscommisie te garanderen;
Dit punt wordt met unanimiteit verdaagd
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 302 en 303;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 20 november 2007, gewijzigd bij besluit van 17 februari 2009 houdende de goedkeuring van het reglement klachtenbehandeling aan de gemeente Koksijde;
Overwegende dat artikel 13 van voormeld reglement bepaalt dat de klachtencoördinator jaarlijks een verslag van alle klachten en hun afhandeling aan de gemeenteraad dient te bezorgen;
Overwegende dat de klachtencoördinator het rapport “klachtenbehandeling 2022”, dat betrekking heeft op de klachten ingediend in het jaar 2022, heeft overgemaakt aan de gemeenteraadsleden;
Art. 1 : Kennis wordt genomen van het rapport “klachtenbehandeling 2022” van de klachtencoördinator.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur artikel 41, 11°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot aanstelling van een notaris voor het afsluiten van een erfpachtovereenkomst met Aquaduin voor het domein park van Hannecart;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van Aquaduin dd. 8 februari 2023 tot goedkeuring van het afsluiten van een erfpachtovereenkomst met de gemeente Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 houdende de goedkeuring van het ontwerp erfpachtovereenkomst met Aquaduin voor Park van Hannecart;
Overwegende dat de gemeente Koksijde op 27 februari 2023 via mail in kennis werd gesteld van een door de Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Mevrouw Zuhal Demir, op 16 december 2022 ondertekende intentieverklaring tot onteigening van de gronden met plaatsnaam "IWVA-domein Ter Yde;
Overwegende dat in de ontwerpakte goedgekeurd door de raad van 27 februari 2023 deze intentieverklaring tot onteigening niet werd vermeld om reden dat dit bij de opmaak van de ontwerpakte nog niet gekend was;
Overwegende het voorstel van beslissing ingediend door raadslid Wolter Hofmans om de beslissing van de gemeenteraad van 27 februari 2023 in te trekken, met als motivatie dat o.a. de gemeenteraad op dat moment onvoldoende in kennis was van deze intentieverklaring tot onteigening;
Overwegende dat er geen nieuwe elementen voorhanden zijn die de intrekking van de beslissing van 27 februari 2023 noodzakelijk maken gezien op de raad van 27 februari door de burgemeester en de algemeen directeur wel degelijk melding werd gemaakt van een mail waarin melding werd gemaakt van de intentieverklaring tot onteigening;
Overwegende dat het aldus is aangewezen om het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 houdende goedkeuring van de ontwerp erfpachtovereenkomst tussen Aquaduin en de gemeente Koksijde te handhaven, mits aan de instrumenterende notaris opdracht wordt gegeven om de ontwerpakte aan te passen voor wat betreft punt 12.b, in die zin dat melding dient gemaakt te worden van de door de Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Mevrouw Zuhal Demir, op 16 december 2022 ondertekende intentieverklaring tot onteigening van de gronden met plaatsnaam "IWVA-domein Ter Yde"
Art. 1: De gemeenteraad handhaaft de beslissing van 27 februari 2023 houdende Goedkeuren ontwerp erfpachtovereenkomst met Aquaduin voor Park van Hannecart, mits aan de instrumenterende notaris W. Maes opdracht te geven de ontwerpakte aan te passen wat betreft punt 12.b, tweede gedachtestreepje als volgt:
"(...)
art. 2: afschrift van deze beslissing over te maken aan de instrumenterende notaris W. Maes
Raadslid Van Herck – verlichting Zeedijk
raadslid Van Herck signaleert de problemen met de verlichting op de Zeedijk in Oostduinkerke en vraagt wat er aan de hand is en vraagt of dit probleem ook op de andere zeedijken er is; de burgemeester antwoordt dat de verlichting op de zeedijken gedoofd wordt samen met de andere straten in functie van energiebesparing; er is evenwel een defect die momenteel onderzocht wordt
Raadslid De Coster – parking mobilhomes Burgweg
raadslid De Coster stelt dat er nog niets is veranderd aan het uitzicht van de mobilhomeparking, er is een veel te grote zone afgebakend door een omheining ten behoeve van de groendienst, die evenwel amper gebruikt wordt; de parking wordt momenteel ook gebruikt voor zandopslag en containers van het milieupark, waardoor maar de helft van de parkings meer beschikbaar zijn, hij vraagt wanneer dit wordt opgekuist en opnieuw een volwaardige mobilhomeparking zal worden; de burgemeester meldt dat er plaatsgebrek is voor opslag van materialen door diverse diensten en in functie van de werken voor de Kerkstraat; de mobilhome parking is momenteel onderbenut en er zijn nog een 20-tal plaatsen beschikbaar, tegen de zomer zal dit opgekuist worden
Raadslid Loones – afwerking van de werken in de Albert I-laan
raadslid Loones vraagt duidelijkheid over de timing en fasering van de werken en stelt zich vragen over de afwerking van het deel richting Europaplein dat niet overal even proper is; de burgemeester antwoordt dat er inderdaad opmerkingen zijn gemaakt en er nog geen oplevering is gebeurd, en dit wordt opgevolgd; hij deelt vervolgens de timing mee en ook het feit dat dit reeds werd meegedeeld via de website en via een nieuwsbrief, en er binnenkort nog een zal verspreid worden
Raadslid Hancke – uitreiking thesis- en onderzoeksprijs
raadslid Hancke verwijst naar het einde van het academiejaar met masterproeven, ze stelt voor om studenten aan te moedigen een lokaal onderwerp over Koksijde te bestuderen door een (twee)jaarlijkse prijs uit te reiken; schepen Van Hove stelt voor dit initiatief genegen te zijn en verder te zullen onderzoeken
Raadslid Loones – de Jeugddienst
raadslid Loones vraagt wat de toekomst is van de jeugddienst; schepen Van Hove antwoordt dat er zeker nog een toekomst is, dat de werking blijft doorlopen, de vacante functies zijn ook vandaag door het schepencollege open verklaard en hij doet een oproep om kandidaten te zoeken; raadslid Loones vraagt om hierover op de volgende raad te rapporteren
Raadslid Van Herck – project hondepoep onder de loep
raadslid Van Herck vraagt wat de plannen zijn rond de hondepoep, gelet op de vele opmerkingen van burgers dat het probleem toeneemt o.a. in de duinen en dit probleem ook aan de oppervlakte is gekomen is tijdens de opruimactie van de Mooimakers; schepen Castelein antwoordt dat we een goed netwerk hebben van hondepoepbuizen, maar dit kan herbekeken worden, er moet blijvend aandacht zijn voor het probleem, er is sensibilisering maar als dit niet volstaat voor de hardleerse eigenaars, dan moeten er gesanctioneerd worden met GAS-boetes
Raadslid Bogaerts – samenwerking Westtoer
raadslid Bogaerts verwijst naar startavond van Westtoer over activiteiten 2023, o.a. plaatsen die door fotografen in beeld zijn gebracht, o.a. heel wat foto's van Koksijde, maar ze betreurt dat er niemand van Koksijde aanwezig was; ze vraagt hoe de gemeente hier verder zal op inspelen en vraagt of de samenwerking met Westtoer wel voldoende wordt benut; schepen Geersens antwoordt dat ze niet aanwezig was wegens ziekte, ze geeft mee welke plaatsen in Koksijde zijn geselecteerd, deelt mee dat de gemeente een grote bijdrage levert aan Westtoer, er zijn ook geregeld bezoeken van Westtoer aan de gemeente, er zijn opleidingen, workshops en diverse activiteiten waar we als gemeente mee op inspelen en er is ook een aparte pool voor de Westkust
Raadslid Vandenbroucke – internationale samenwerking
raadslid Vandenbroucke verwijst naar reorganisatie in verband met dienst Internationale Samenwerking, ze stelt dat het momenteel heel stil is op dat vlak en vraagt wat de ambities nog zijn en wat de planning is; schepen Geersens antwoordt dat ervoor gekozen is om lokale verenigingen te steunen met het budget, op 25 april is er een werkvergadering met betrokken verenigingen om de projecten te bespreken; gemeente steunt ook nog de Rugzakverhalen; raadslid Vandenbroucke vraagt om deze projecten ook kenbaar te maken en vraagt ten slotte wat er is gebeurd met de adviesraad, waarop schepen Geersens antwoordt dat deze niet langer bestaat
Raadslid Pieters – stortplaats langs de N35 De Panne-Veurne, grondgebied Koksijde
raadslid Pieters vraagt wat er gedaan wordt met een oude stortplaats langs de N35 die werd ontdekt bij de lopende werken; schepen Castelein antwoordt dat het gaat over een oude stortplaats die ontdekt is, werd opgenomen in de inventaris en de gronden zullen moeten afgevoerd worden na een oriënterend bodemonderzoek; ze geeft een toelichting bij de procedure die zal moeten gevolgd worden; raadslid Pieters wil ten slotte weten over welk afval het gaat, waarop schepen Castelein antwoordt dat het enkel om huishoudelijk afval gaat
Raadslid Ringoot – autodeelsysteem in Groenendijk en Baaltje
raadslid Ringoot verwijst naar de punten in de gemeente waar het autodeelsysteem beschikbaar is en vraagt waarom er geen aanbod is in Groenendijk en in Baaltje, hij wijst op wie de potentiële gebruikers zijn en meent dat deze er ook zijn in beide wijken; hij vraagt welke criteria zijn gebruikt voor de selectie van de punten; schepen Castelein antwoordt dat er gekozen is voor zgn. Hopin-punten en er gestart is met een aantal beperkte auto's en er moest een keuze gemaakt worden in de plaatsen; na evaluatie kan het project groeien en kunnen beide wijken ook in aanmerking komen
Raadslid Vandenbroucke – mooimakers en OVAM
raadslid Vandenbroucke stelt dat heel wat verenigingen hebben geholpen aan het project Mooimakers en vraagt wat de beleidsplannen zijn op het plan van zwerfafval en vraagt of er plannen zijn om strenger op te treden en vraagt of er ingetekend wordt op het initiatief van Ovam rond de mooimakers; schepen Castelein antwoordt dat het zwerfvuilbeleid een stuk verder gaat dan het project Mooimakers, er zijn diverse acties op dat vlak het hele jaar door, er zijn ook Mooimakers in de zomer op het strand, er zijn GAS-vaststellers, het gaat om een totaalaanpak, er is ook beslist om in te tekenen op de overeenkomst met Ovam, die in de zomer een aantal krachten ter beschikking stellen
Raadslid Hancke – Fairtrade label gemeente Koksijde
raadslid Hancke verwijst naar feit dat 34 West-Vlaamse gemeenten het fairtrade label voeren en dat in de pers werd meegedeeld dat Koksijde afstand heeft genomen van het label, ze vraagt of de gemeente niet meer begaan is met eerlijke handel en vraagt welke acties nog ondernomen worden; schepen Castelein antwoordt dat de gemeente blijvend aandacht heeft voor eerlijke handel, maar de focus komt te liggen op korten-keten-economie en ook de koffie wordt lokaal gekocht, zonder het label te willen nastreven
Raadslid De Coster – opwaardering Silicowijk
raadslid De Coster verwijst naar de plannen voor de opwaardering van de wijk, er zouden in een eerste fase gebouwen worden afgebroken voor nieuwbouwappartementen, de bewoners werden ingelicht over het masterplan, er zal gezorgd worden voor (tijdelijke) herhuisvesting, hij vraagt om deze mensen voldoende te begeleiden en bij voorkeur een andere woning toe te wijzen
Raadslid Loones - Renovatie van de huizen in de Silicowijk
raadslid Loones verwijst naar de renovatieplannen en zegt dat er bezorgdheid is bij de bewoners en vindt het belangrijk dat er nu al wat geruststelling kan gegeven worden
De burgemeester antwoordt op beide vragen door te stellen dat afgelopen jaren alles in kaart is gebracht in de wijk en er ingrijpende werken nodig zijn, er is een wijkwerker aangesteld die de noden in kaart heeft gebracht en er is al wat studiewerk verricht, er kan door middel van verdichting een hoger aanbod aan woningen worden gecreëerd, het is ook de bedoeling om bestaande woningen efficiënter in te vullen door herhuisvesting van mensen binnen de wijk zelf; hij verwijst ook naar de infovergadering op 29 maart
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1068228 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 21:54.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter