Terug
Gepubliceerd op 11/02/2022

Agenda  gemeenteraad

ma 21/02/2022 - 19:30 raadszaal

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 24 januari 2022

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

      • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester van 3 februari 2022 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 21 februari 2022 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken

        De nieuwe besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

        Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

        Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

        De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

        De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

        Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan.

        Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad en gemeenteraadscommissie. Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

        Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf.

        Gelet op de huidige gezondheidssituatie is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan, noch om de vergadering hybride te laten doorgaan waarbij de minderheid van de raadsleden de vergadering digitaal volgt.

        Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen.

        Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: relighting theaterlampen theaterzaal Casino Koksijde

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: relighting theaterlampen theaterzaal Casino Koksijde.

          De raming bedraagt 270.000,00 euro incl. btw.

          Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Het Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel - 148.851,86 euro;

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: heraanleg pompstation Dockaertstraat + afkoppelen vuilwater munitiedepot

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: heraanleg pompstation Dockaertstraat + afkoppelen vuilwater munitiedepot.

          De raming bedraagt 153.622,50 euro incl. btw.

    • patrimonium

      • Goedkeuring aankoop van een perceel grond te Koksijde, Hovenierstraat 4

        Het gemeentebestuur van Koksijde kreeg een aanbod om een perceel grond te Koksijde, Hovenierstraat 4 aan te kopen.

        Na een plaatsbezoek de dato 31 januari 2021 blijkt dat betreffende perceel strategisch goed gelegen is, namelijk in de buurt van de gemeentelijke werf. Op het perceel grond bevindt zich nog een loods die kan gebruikt worden om materialen en andere logistieke spullen te stapelen. Bovendien heeft het perceel ook een potentieel goede ligging ten aanzien van de toekomstige strategische projecten in Koksijde-dorp.

        In het schattingsverslag van landmeter-expert Soenen de dato 6 november 2019 wordt het perceel bouwgrond geschat op 100.000,00 EUR. Het schattingsverslag vindt u in bijlage.

        Er wordt voorgesteld om de bouwgrond aan te kopen voor en mits 105.000,00 EUR.

        De aankoop van het perceel grond dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

      • verkoop

        • Goedkeuring akte aankoop door de gemeente Koksijde van een perceel grond te Oostduinkerke (Dorpsstraat 58) via recht van voorkoop

          Het recht van voorkoop werd aangeboden door notaris Stefaan Buylaert voor een perceel grond te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 20 december 2021 het voorkooprecht uit te oefenen voor de mogelijke realisatie van een sociaal huisvestingsproject. Het perceel grond zal aangekocht worden voor een bedrag van 500.000 euro. 

          De aankoop van het perceel grond via de uitoefening van het voorkooprecht werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 januari 2022. Op 31 januari 2022 mocht de gemeente de ontwerpakte ontvangen van notaris Maes.

          De ontwerpakte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

      • overdracht

        • Definitieve aanvaarding van de eigendomsoverdracht van het archeologisch ensemble van de Merovingische site aan de gemeente Koksijde

          Begin 2017 werd op de werf van het nieuwe politiekantoor van de PZ Westkust een Merovingische site aangetroffen. Aangezien het ging om een toevalsvondst werden de opgravingen door het agentschap Onroerend Erfgoed uitgevoerd. Er werd een Merovingische begraafplaats (53 skeletten) en restanten van enkele gebouwen blootgelegd van 1300 jaar oud.

          Na afronding van het archeologisch onderzoek werden de archeologische vondsten voorlopig overgebracht naar het depot van het agentschap Onroerend Erfgoed voor verdere analyse. Aangezien het onderzoek  (o.a. DNA-onderzoek op het skeletmateriaal) is afgerond en het eindverslag is gepubliceerd, drong een definitieve deponering zich op.

          De PZ Westkust is eigenaar van het archeologisch ensemble van de Merovingische site en wenst de eigendom over te dragen aan de gemeente Koksijde. Op vraag van het agentschap werd het archeologisch ensemble op 21 december 2021, in afwachting van een definitieve aanvaarding, overgebracht naar het depot van het Abdijmuseum. Het gaat om het volledig opgravingsarchief, onderzoeksdocumenten en 40 dozen met archeologische vondsten en stalen.

          Het archeologisch ensemble van de Merovingische site heeft voor de gemeente een grote waarde omwille van volgende redenen:

          • Het onderzoekspotentieel van het archeologische ensemble van de Merovingische site is groot.
          • De archeologische vondst is belangrijk voor de kennis van de geschiedenis van onze gemeente. 
          • Het archeologisch ensemble zal in de museumopstelling van het Abdijmuseum worden geïntegreerd en vormt zo een belangrijke meerwaarde voor de museumopstelling.
    • ruimtelijke ordening

      • Goedkeuren toevoeging 33 woningen te Koksijde-bad aan de lijst met gebouwen met vier sterren in de gemeentelijke inventaris bouwkundig erfgoed

         In het Cultuurbeleidsplan 2003-2007 werd een gemeentelijk erfgoedbeleid uitgetekend. Een daartoe aangeworven cultuurfunctionaris erfgoed/kunsthistorica maakte een gemeentelijke inventaris van het bouwkundige erfgoed op. In het kader van deze inventarisatie werd gewerkt met waardencodes om zo de implementatie van de inventaris in een gemeentelijk stedenbouwkundig en erfgoedbeleid mogelijk te maken. De hoogste categorie, de zogenaamde viersterrenwoningen, kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijke restauratiepremie en bij vergunningsplichtige werken wordt er steeds advies gevraagd aan de dienst Cultuur & Erfgoed.

        De gemeenteraad d.d. 26 februari 2007 keurde de lijst met de 124 gebouwen met vier sterren in de inventaris van het bouwkundige erfgoed van de gemeente goed. De lijst met vier sterren in de gemeentelijke inventaris van het bouwkundig erfgoed werd aangevuld met Hertstraat 2 op 2 juli 2007, villa "Etoile de Mer" (Pierre Sorellaan 14) op 10 september 2012, met villa "L'Eolienne" (Grasplantenstraat 2) op 25 juni 2012, met villa "Antverpia", "Ypriana", "Mes Loisirs" en "Duinenruste" (Leopold II laan 173, 175, 177 en 179) met hoeve "Geuzenhof" (Conterdijk 1) op 24 oktober 2016, met Polderstraat 31 en het Leihof (Veurnestraat 52) op 3 september 2018, met de Hovenierstraat 8 op 3 september 2019, met Ernest Bertrandlaan 12, 23, 39, 45, 53, Henri Christiaenlaan 24, 26, Paul Delvauxlaan 24, Duinenkranslaan 7, 37, Vuurkruisenlaan 14, Smeyerslaan 11, Zwaluwenstraat 4, Geitenweg 9, 16, 18, Koninklijke Baan 294, Pannelaan 20, Hofstedeweg 2 op 29 juni 2020, met Zwaluwenstraat 6 en Jan Pootlaan 32 op 31 augustus 2020, en met Hovenierstraat 10 op 16 november 2020. 

        Momenteel werkt de dienst Cultuur & Erfgoed aan een herwerking van deze inventaris, die gefaseerd zal gebeuren en gefaseerd ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. Wat Sint-Idesbald betreft, is deze reeds als eerste afgerond. Deze tweede fase omvat woningen te Koksijde-bad. 

        De huidige situatie liet ons niet toe om voor de eigenaars van de nieuw voorgestelde viersterrenwoningen van Koksijde-bad een infoavond te organiseren, in tegenstelling met wat we voor Sint-Idesbald wel konden doen. Nu werden de eigenaars aangeschreven met een duidelijke brief, met een korte specifiek beschrijving van hun woning. Er werd hen gevraagd een invulformulier terug te bezorgen met daarop ingevuld of ze al dan niet wensen dat hun woning op de lijst met viersterrenwoningen komt. Echter kreeg de dienst Cultuur & Erfgoed niet van iedereen een antwoord. Er werd daarna gestart met het telefonisch en ook het ter plaatse contacteren van de eigenaars die we tot nu toe nog niet hadden gehoord. Aangezien van niet elke eigenaar contactgegevens (hetzij telefoon, hetzij email) beschikbaar waren, kon tot op heden niet elke eigenaar worden gecontacteerd. De dienst Cultuur & Erfgoed probeert de komende tijd de overige eigenaars te contacteren, zodat diegene die instemmen kunnen worden goedgekeurd in een volgende gemeenteraad. 

        Van de woningen met een hoge ensemblewaarde hebben sommige eigenaars reeds ingestemd. Wanneer de ensemblewaarde erg hoog is, en niet alle eigenaars hebben ingestemd, staan deze adressen voorlopig nog niet op de lijst met de eigenaars die allemaal hebben ingestemd. 

        Intussen hebben echter enkele van de reeds toegestemde nieuwe eigenaars de dienst Cultuur & Erfgoed gecontacteerd ivm geplande restauratiewerken die zij graag snel zouden opstarten - waarbij zij uiteraard graag beroep zouden kunnen doen op de restauratiepremie en op het advies van de dienst Cultuur & Erfgoed. Het nu reeds toekennen van deze nieuwe viersterrenwoningen zorgt er ook voor dat de dienst Cultuur & Erfgoed zicht heeft op mogelijk geplande werken en kan bijsturen waar nodig.

        Bij de woningen in de Quartier Sénégalais is het belangrijk om te weten dat zij geen beroep kunnen doen op de gemeentelijke restauratiepremie: aangezien dit een beschermd dorpsgezicht is, valt dit onder de Vlaamse wetgeving rond onroerend erfgoed, en dienen zij via het agentschap Onroerend Erfgoed een erfgoedpremie aan te vragen - dit staat duidelijk aangegeven in het reglement van de gemeentelijke restauratiepremie. 

        Bij de volgende 33 woningen gaven de eigenaars hun akkoord (zie foto's in bijlage):

        A. Bliecklaan 25

        A. Bliecklaan 29

        A. Frèrelaan 20

        Bekentenissenweg 42

        Borléestraat 13

        Borléestraat 15

        Borléestraat 17

        Fazantenparkstraat 22

        Gulden Vlieslaan 45

        Hagedoornstraat 33

        Hertstraat 6 

        Hoge Duinenlaan 13

        Joststraat 6 

        Klimoplaan 5

        Lalouxlaan 23

        Lalouxlaan 26

        Lalouxlaan 28

        Lalouxlaan 30

        Liefjeslaan 3 

        Lobeliastraat 2 

        Lusthuisjesstraat 7

        Mariastraat 10

        O. Dumareystraat 4 

        Sangattestraat 1

        Sangattestraat 2

        Vlaanderenstraat 3 

        Vlaanderenstraat 5 

        Vlinderweg 2 

        Vogelzangstraat 8 

        Zeelaan 146 

        Bauwenslaan 3 (Quartier Sénégalais) 

        Bauwenslaan 7 (Quartier Sénégalais) 

        Pierre Sorellaan 54 (Quartier Sénégalais) 

    • overeenkomsten

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Samenwerkingsovereenkomst N34 kmpt 55,925 en 55,970 voor aanleg van voetpad Albert I laan

          Langs de Albert I laan ten westen van het kruispunt met de Noordzeedreef dient nog een voetpad aangelegd te worden. Hiervoor dient AWV een stuk grond te onteigenen. In bijlage vind je de plannen van deze onteigening. Het gaat om een inname van 108 m² op een braakliggend terrein. 

          Om dit te kunnen uitvoeren, dient een samenwerkingsovereenkomst tussen Koksijde en de Vlaamse Overheid te worden afgesloten. 

    • huishoudelijke reglementen

      • Hervaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde

        Naar aanleiding van enkele wijzigingen die zijn aangebracht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alsook naar aanleiding van de evaluatie van het huidig huishoudelijk reglement, wordt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde herzien.

        De verplichte decretale wijzigingen van het aangepaste decreet werden ingevoerd. Dit betreft voornamelijk over de wijze van vergaderen en de mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen die nu specifiek in het decreet over het lokaal bestuur wordt vastgelegd. 

        Ook enkele praktische en tekstuele wijzigingen werden ingevoerd. Verder wordt OCMW-raad vervangen door raad voor maatschappelijk welzijn.

        Een overzicht van alle wijzigingen vindt u in bijlage.

        Het model van huishoudelijk reglement zoals opgesteld door de VVSG werd als leidraad gehanteerd. De voorzitter van de gemeenteraad, de fractieleiders, het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur en zijn diensten hebben voorliggend ontwerp besproken en goedgekeurd.

      • Hervaststelling retributiereglement bibliotheek Koksijde

        Niet elke bib heeft alles in de eigen collectie. Daarom bieden bibliotheken een IBL-dienst (interbibliothecair leenverkeer). Daarbij worden boeken, cd’s en dvd’s aangevraagd in een andere bibliotheek, die het dan opstuurt met de post. De aanvraag gebeurt door een bibliotheekmedewerker via een software. De aanvragende bibliotheek betaalt hiervoor gemiddeld 5 EUR/aanvraag aan de opsturende bibliotheek (via een jaarlijkse afrekening). Hiervan wordt er momenteel 2 EUR doorgerekend aan de aanvragende klant van het materiaal.

        Vanaf 1 maart 2022 start het vernieuwd IBL-project waarbij bibgebruikers zelf IBL-materialen kunnen aanvragen via de bibliotheekwebsite.
        Bij deze vernieuwde aanpak hoort ook een nieuw financieel model. Vanaf dan zal de aanvragende bibliotheek 8 EUR per aanvraag moeten betalen, i.p.v. eerder gemiddeld 5 EUR. Er wordt dan ook aangeraden om de kost voor de aanvragende klant die momenteel 2 EUR bedraagt, te herzien en een bedrag te kiezen tussen de 3 en de 5 EUR.

        Gezien het gezamenlijk gebruikersreglement en de samenwerking tussen de Viertoren-bibliotheken, moet dit bedrag voor alle 4 bibliotheken dezelfde zijn. De bibliothecarissen stellen voor om de gebruikerskost op te trekken naar 5 EUR per IBL-aanvraag. Met dat bedrag willen ze de gebruikers stimuleren om zelf naar een andere Viertoren bibliotheek te gaan als de gezochte titel daar aanwezig is, waar ze het materiaal gratis kunnen ontlenen. Daarnaast willen ze de kost ook betaalbaar houden door niet de volledige 8 EUR aan te rekenen. Het nieuw bedrag werd ondertussen reeds goedgekeurd in de besturen van De Panne, Nieuwpoort en Veurne.

        Ter info: op jaarbasis levert de bibliotheek van Koksijde ongeveer even veel IBL-materialen als ze er aanvraagt, dus dat is een 0-operatie.

        Het retributiereglement dient dus in deze zin aangepast te worden: vanaf 1 maart 2022 wordt voor een IBL-aanvraag 5 EUR aangerekend aan de klant. 

    • interne werking

      • klachtenbehandeling

        • Kennisname rapportage klachtenbehandeling 2021

          De raad keurde op 20 november 2007 en 17 februari 2009 het reglement op de klachtenbehandeling aan de gemeente Koksijde goed.

          Met bijgaand rapport komt de algemeen directeur Joeri Stekelorum, klachtencoördinator, tegemoet aan artikel 13 van het reglement op de klachtenbehandeling, met name de rapportage van de ingediende klachten en hun afhandeling aan de gemeenteraad.

          Het verslag bestaat uit twee delen:
          Het eerste deel schetst een algemeen beeld van de klachtenbehandeling aan de hand van een aantal cijfers en bevindingen. Het tweede deel omvat een gedetailleerd rapport van alle ingediende klachten gedurende het jaar 2021.

    • sociale dienst

      • Goedkeuren reglement tussenkomst 'vrije tijd geplaatste kinderen in Koksijde'

        Kinderen kunnen door de jeugdrechter geplaatst worden in een instelling zoals Rozenkrans, Kompani, MPI of in een pleegggezin.

        De ouders van deze kinderen zijn in de meeste gevallen niet bemiddeld. 1/3de van het kindergeld komt toe in de instelling, waarmee ook vrijetijdsactiviteiten wordt bekostigd. Echter is dit budget ontoereikend.

        Daarnaast willen we pleegzorggezinnen in Koksijde bedanken voor hun inspanningen die ze leveren om een kind een warme thuis te bezorgen.

        Voor geplaatste kinderen is het belangrijk om te blijven deel uit maken van de maatschappij, zich kind te kunnen blijven voelen ondanks het feit dat ze niet meer bij hun ouders mogen wonen. Vrijetijdsactiviteiten zijn voor deze kinderen heel belangrijk.

        Met het reglement willen we een maximale tussenkomst geven van € 150/kind per jaar voor volgende activiteiten: 

        • Lidgelden vrijetijdsverenigingen
        • Specifieke kosten voor uitrusting beoefening van de vrijetijdsactiviteiten
        • Deelname aan vakantiekampen, georganiseerde reizen voor de doelgroep
        Om recht te hebben op een tussenkomst moet de aanvrager voldoen aan volgende voorwaarden:
        • verblijven in
          • een erkende instelling in Koksijde (MPI, Rozenkrans, enz…)
          • in een pleeggezin in Koksijde
        • De aanvrager werd door de jeugdrechter geplaatst in de instelling of pleeggezin
        • De aanvrager is jonger dan 18 jaar

        De aanvraag wordt ingediend door de instelling/pleegzorggezin en de tussenkomst wordt op de rekening van de instelling/pleegzorggezin terugbetaald.

        De tussenkomst wordt betaald met middelen van het project Vrijetijdsparticipatie 2020-2025.

        Het reglement treedt in werking na goedkeuring op de gemeenteraad in februari 2022.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter