De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 19:41.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 24 januari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen te maken;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135 §2 betreffende de bevoegdheid van de gemeenten om passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
Gelet op de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie, artikel 4, § 2 en artikel 5, § 2 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester die maatregelen kan nemen die strenger zijn ten opzichte van de federale maatregelen zo de lokale omstandigheden dit vereisen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 28 betreffende de openbaarheid van de vergaderingen van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63, betreffende de bevoegdheden van de burgemeester die naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen eveneens bevoegd is voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken, en verdere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 27 januari 2022 houdende de afkondiging van de instandhouding van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie;
Gelet op het ministerieel schrijven van 01 november 2021 betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management;
Gelet op de politieverordening van de burgemeester van 3 februari 2022 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 21 februari 2022 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Overwegende de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie van 30 januari 2020 met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico;
Overwegende dat het coronavirus COVID-19 als een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020, met een aanzienlijke verspreiding binnen Europa en België;
Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau heeft uitgeroepen aangaande het coronavirus COVID-19 die de wereldeconomie destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;
Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 12 oktober 2020 die aangaf dat het virus zich voornamelijk verspreidt tussen nauwe contacten en aanleiding geeft tot opflakkeringen van de epidemie die onder controle zouden kunnen worden gehouden door middel van gerichte maatregelen;
Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 15 oktober 2020, die aangeeft dat de situatie in Europa zeer onrustwekkend is en dat de overdracht en besmettingsbronnen plaatsvinden in de huizen, binnen in publieke plaatsen en bij de personen die de zelfbeschermingsmaatregelen niet correct naleven;
Overwegende dat ons land sinds 13 oktober 2020 op nationaal niveau in alarmniveau 4 (zeer hoge altertheid) zit;
Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 29 april 2021, die aangaf dat individuele en collectieve gezondheidsmaatregelen dominante factoren blijven bij het bepalen van het verloop van de pandemie; dat we ons bewust moeten zijn van het feit dat vaccins alleen de pandemie niet zullen beëindigen; dat in de context van de pandemie het een combinatie van vaccins en krachtige gezondheidsmaatregelen is die ons de duidelijkste weg naar het normale biedt;
Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 1 juli 2021, waarin wordt benadrukt dat door het bestaan van nieuwe varianten – in het bijzonder de verontrustende Deltavariant –, de nog steeds ontoereikende vaccinatiegraad, en de toename van het aantal reizen, een risico bestaat op een nieuwe besmettingsgolf in de Europese regio; dat derhalve een beroep wordt gedaan op de verantwoordelijkheid van burgers, vakantiegangers en reizigers, met name wat betreft de noodzaak zich te laten vaccineren;
Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 30 augustus 2021, waarin wordt benadrukt dat door het bestaan van de meer besmettelijke Delta-variant, de versoepelingen in de gezondheidsmaatregelen, en de toename van het aantal reizen, er sprake is van een stijging in het aantal besmettingen; dat dit gepaard gaat met een toenemende druk op de ziekenhuizen en een toename in het aantal besmettingen; dat dit gepaard gaat met een toenemende druk op de ziekenhuizen en een toename in het aantal sterfgevallen; dat het bijgevolg van belang is standvastig te zijn in het hanteren van verschillende beschermingsmaatregelen, waaronder vaccinaties en mondmaskers;
Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 30 november 2021 die aangaf dat de opkomst van elke nieuwe variant onze aandacht zou moeten trekken, in het bijzonder de Omikron-variant; dat hoe langer de pandemie voortduurt door de gezondheids- en sociale maatregelen niet op een gepaste en coherente manier te implementeren, des te meer het virus een kans wordt gegeven om te muteren op manieren die we niet kunnen voorspellen of voorkomen; dat de Delta-variant reeds een zeer besmettelijke en gevaarlijke variant is; dat de middelen waarover we beschikken moeten worden ingezet om de verspreiding van de Delta-variant te voorkomen en om levens te redden; dat daardoor ook de verspreiding van de Omikron-variant zal worden voorkomen;
Overwegende de verklaring van de regionale directeur-generaal van de WHO voor Europa van 11 januari 2022, waarin wordt opgemerkt dat de zeer besmettelijke Omikron-variant een vloedgolf van besmettingen veroorzaakt;
Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 18 januari 2022, waarin hij met name verklaart dat de COVID-19-epidemie nog lang niet voorbij is en benadrukt dat de minder ernstige aard van de Omikron-variant niet de gevaarlijkheid ervan mag doen vergeten, in het bijzonder wat betreft zijn besmettelijkheid; dat de snelheid waarmee nieuwe varianten in België zich kunnen verspreiden beïnvloed wordt door de viruscirculatie; dat doeltreffende actie noodzakelijk is om de viruscirculatie minder impactvol en beter beheersbaar te maken; dat het aantal besmettingen met de Omikron-variant snel toeneemt; dat het noodzakelijk is om de contacten binnen preventief te beperken;
Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid dat het coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de bevolking;
Overwegende dat sterk wordt aanbevolen om de sociale contacten maximaal te beperken;
Overwegende dat het coronavirus COVID-19 een infectieziekte is die meestal de longen en luchtwegen treft; dat het coronavirus COVID-19 wordt overgedragen van mens op mens via de lucht; dat de overdracht van de ziekte lijkt plaats te vinden via alle mogelijke emissies via de mond en de neus;
Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie nog steeds zeer ernstig en precair is; dat waakzaamheid geboden blijft; dat verregaande en ingrijpende maatregelen onvermijdelijk blijven om de situatie onder controle te houden; dat de maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken; dat in de afgelopen en komende maanden de toegenomen mobiliteit, fysieke interacties en bijeenkomsten kunnen leiden tot meer overdracht in Europa; dat noch de testing, noch het toedienen van vaccins een vervanging is voor het naleven van maatregelen; dat het coronavirus COVID-19 nog steeds op het Europese grondgebied circuleert;
Overwegende dat om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterst ernstige gevaren voor de volksgezondheid reeds diverse maatregelen werden genomen door de federale overheid; dat het voor zich spreekt dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd; dat lokale besturen hierin een belangrijke rol spelen;
Overwegende dat een lokaal bestuur de specifieke opdracht heeft om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;
Overwegende dat de gemeenteoverheden op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren; dat op grond van de artikelen 134 en 135, § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat hij een politieverordening kan maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners;
Overwegende dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid;
Overwegende dat een groot aantal inwoners van de gemeente Koksijde tot de meest kwetsbare groep behoort en bijzondere maatregelen zich opdringen ter bescherming van de gezondheid van deze bevolkingsgroep;
Overwegende de mogelijks problematische situatie voor het ziekenhuis te Veurne in het geval van een effectieve grootschalige uitbraak in de gemeente;
Overwegende dat de lokale en provinciale besturen essentiële diensten zijn, waarvan de werking verzekerd moet worden;
Overwegende dat ook voor het voeren van vergaderingen lokale besturen de nodige maatregelen dienen te nemen en het goede voorbeeld dienen te geven;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom beslist over de wijze van vergaderen; dat de vergadering fysiek, hybride of digitaal kan doorgaan;
Overwegende dat de keuze op welke wijze het bestuur vergadert, een weloverwogen keuze dient te zijn; dat een lokale afweging dient te worden gemaakt; dat hierbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden; dat juridisch beschouwd de manier waarop vergaderd wordt fysiek, hybride of digitaal kan zijn en dat de afweging ligt bij het lokaal bestuur zelf;
Overwegende dat bij een fysieke vergadering het essentieel is dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd; dat bovendien de fysieke vergadering ook toegankelijk moet zijn voor pers en publiek; dat de openbaarheid een wezenlijke waarborg is voor de democratische werking van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn; dat de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig moet kunnen doorgaan;
Overwegende dat tijdens de federale fase een gemeenteraad en een raad voor maatschappelijk welzijn via videoconferentie kan worden georganiseerd waarbij de openbaarheid wordt gegarandeerd door live-streaming;
Overwegende dat gelet op de huidige gezondheidssituatie het niet raadzaam is om de geplande gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn volledig fysiek te laten doorgaan;
Overwegende dat er voldoende mogelijkheden bestaan om op een volledige digitale manier te vergaderen;
Overwegende dat na afweging blijkt dat een hybride vergadering waarbij de minderheid van de raadsleden de vergadering digitaal volgt in Koksijde niet tot de beste oplossing leidt; dat een virtuele vergadering overzichtelijker is; dat op deze manier iedereen de kans wordt gegeven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid wordt gegeven om de zitting virtueel bij te wonen;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen politieverordening van de burgemeester van 3 februari 2022 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 21 februari 2022 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, wordt bekrachtigd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Relighting theaterlampen theaterzaal Casino Koksijde” een bestek met nr. 2022-023 werd opgesteld door het Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 223.140,50 euro excl. btw of 270.000,01 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat een deel van de kostprijs gesubsidieerd wordt door Het Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel, en dat dit deel beperkt is tot 148.851,86 euro;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0702-01/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-311);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-023 en de raming voor de opdracht “Relighting theaterlampen theaterzaal Casino Koksijde”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 223.140,50 euro excl. btw of 270.000,01 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Het Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel.
Art. 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Heraanleg pompstation Dockaertstraat + afkoppelen vuilwater munitiedepot” werd gegund aan Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 153.622,50 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2022;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Heraanleg pompstation Dockaertstraat + afkoppelen vuilwater munitiedepot”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 153.622,50 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;
Gelet op het schattingsverslag van 6 november 2019 van landmeter-expert Soenen;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Koksijde een aanbod kreeg om een perceel grond te Koksijde, Hovenierstraat 4 aan te kopen;
Overwegende dat na een plaatsbezoek de dato 31 januari 2021 blijkt dat betreffende perceel strategisch goed gelegen is, namelijk in de buurt van de gemeentelijke werf; dat op het perceel grond zich nog een loods bevindt die kan gebruikt worden om materialen en andere logistieke spullen te stapelen; dat bovendien het perceel ook een potentieel goede ligging heeft ten aanzien van de toekomstige strategische projecten in Koksijde-dorp;
Overwegende dat in het schattingsverslag van landmeter-expert Soenen de dato 6 november 2019 het perceel bouwgrond geschat wordt op 100.000,00 EUR; dat er wordt voorgesteld om het perceel grond aan te kopen voor en mits 105.000,00 EUR;
Overwegende dat de gemeenteraad dient akkoord te gaan met deze aankoop;
Art. 1: De aankoop van het perceel bouwgrond te 8670 Koksijde, Hovenierstraat 4, kadastraal gekend onder Koksijde, sectie B, nummer 0126/00F005 voor en mits de prijs van 105.000 EUR wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en artikel 41, 11°;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 25 mei 2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 oktober 1999 houdende erkenning van bijzondere gebieden in uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998, betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen;
Gelet op de aanbieding van het voorkooprecht van 2 december 2021 door notaris Stefaan Buylaert te Torhout voor het onroerend goed te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58, kadastraal gekend Koksijde-4de afdeling, sectie E, nummer 169/00AA00;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 om het voorkooprecht uit te oefenen op het onroerend goed te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2022 tot goedkeuren van de aankoop van een perceel grond te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58 via het recht van voorkoop;
Overwegende dat in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 aan het college van burgemeester en schepenen werd gevraagd of men het voorkooprecht op bepaalde onroerende goederen wenst uit te oefenen; dat deze vraag ondermeer werd gesteld voor het perceel grond te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58 waarvan het voorkooprecht werd aangeboden door notaris Stefaan Buylaert te Torhout op 2 december 2021 met een verkoopprijs van 500.000,00 EUR;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen heeft beslist dat zij het voorkooprecht op het perceel grond te Oostduinkerke, Dorpsstraat 58, kadastraal gekend te Koksijde, 4de afdeling, sectie E, nummer 169/00A000 met een oppervlakte volgens metingsplan van 671m² wenst uit te oefenen; dat deze aankoop kadert in de mogelijke realisatie van een sociaal huisvestingsproject; dat het onroerend goed aan de prijs van 500.00,00 EUR zal worden aangekocht vermits men het voorkooprecht uitoefent en aan de prijs zoals vermeld in het aangeboden voorkooprecht dient aan te kopen;
Overwegende dat de gemeenteraad in de zitting van 24 januari 2022 de uitoefening van het voorkooprecht en de aankoop van het perceel grond te Koksijde, Dorpsstraat 58 voor en mits de prijs van 500.000,00 EUR heeft goedgekeurd.
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen akte tussen de gemeente Koksijde en de naamloze vennootschap ASSUBO met maatschappelijke zetel te 8620 Nieuwpoort, Markstraat 34 met ondernemingsnummer 0442.573.188 RPR Gent (afdeling Veurne) betreffende de aankoop van een perceel grond te Koksijde, Dorpsstraat 58, kadastraal gekend sectie E, nummer 169/A P000 voor een oppervlakte volgens meting van 671m² door de gemeente Koksijde via uitoefening van het voorkooprecht wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 41,12° van het decreet lokaal bestuur
Overwegende dat de PZ Westkust, eigenaar van het archeologische ensemble van de Merovingische site, de eigendom van het ensemble wenst over te dragen aan de gemeente Koksijde;
Overwegende dat het archeologische ensemble van de Merovingische site op 21 december 2021, in afwachting van een definitieve aanvaarding door de gemeenteraad, door het agentschap Onroerend Erfgoed werd overgebracht naar het depot van Abdijmuseum;
Overwegende dat voor de overdracht van eigendom vermeld in dit besluit geen bijkomende lasten of voorwaarden voor het gemeentebestuur worden opgelegd;
Overwegende de grote waarde van het archeologisch ensemble omwille van het groot onderzoekspotentieel, het belang voor de kennis van de geschiedenis van onze gemeente en de belangrijke meerwaarde bij integratie in de museumopstelling van het Abdijmuseum.
Art. 1. De gemeenteraad aanvaardt de definitieve overdracht van eigendom van het archeologisch ensemble van de Merovingische site te Koksijde van de PZ Westkust. Het archeologisch ensemble bestaat uit het volledige opgravingsarchief, onderzoeksdocumenten en 40 dozen met vondsten en stalen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56, §1 en §2;
Gelet op het Ministerieel besluit van 20 maart 2017 waarin minister Bourgeois, bevoegd voor onroerend erfgoed, de gemeente Koksijde als onroerend erfgoedgemeente erkend heeft;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 26 februari 2007 waarbij akkoord werd gegaan met de lijst met gebouwen met vier sterren in de inventaris van het bouwkundig erfgoed van de gemeente en gelet op de latere aanvullingn van deze lijst: Hertstraat 2 op 2 juli 2007, villa "Etoile de Mer" (Pierre Sorellaan 14) op 10 september 2012, met villa "L'Eolienne" (Grasplantenstraat 2) op 25 juni 2012, met villa "Antverpia", "Ypriana", "Mes Loisirs" en "Duinenruste" (Leopold II laan 173, 175, 177 en 179) met hoeve "Geuzenhof" (Conterdijk 1) op 24 oktober 2016, met Hovenierstraat 8 op 3 september 2019, met Ernest Bertrandlaan 12, 23, 39, 45, 53, Henri Christiaenlaan 24, 26, Paul Delvauxlaan 24, Duinenkranslaan 7, 37, Vuurkruisenlaan 14, Smeyerslaan 11, Zwaluwenstraat 4, Geitenweg 9, 16, 18, Koninklijke Baan 294, Pannelaan 20, Hofstedeweg 2 op 29 juni 2020, met Zwaluwenstraat 6 en Jan Pootlaan 32 op 31 augustus 2020, en met Hovenierstraat 10 op 16 november 2020;
Overwegende het feit dat de gemeentelijke inventaris van het bouwkundig erfgoed een initiatief is dat zijn oorsprong vindt binnen het "Cultuurbeleidsplan Koksijde 2003-2007" en het behoud en de ontsluiting van het waardevolle niet-beschermd bouwkundig erfgoed beoogt, dient de toevoeging van extra gebouwen aan deze lijst ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd;
Overwegende dat Koksijde als onroerenderfgoedgemeente volgens de Vlaamse beleidsprioriteiten voor onroerend erfgoed het onroerend erfgoed op het gemeentelijk grondgebed dient te inventariseren en instrumenten dient in te zetten om het duurzame behoud en beheer ervan te stimuleren;
Overwegende de expliciete toestemming van de eigenaars van de 33 panden om een upgrade naar een 4*-woning te ontvangen;
Overwegende het positieve advies van de gemeentelijke adviesraad onroerend erfgoed d.d. 6 december 2021;
Art.1: De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van de volgende 33 panden aan de vastgestelde lijst met vier sterren in de gemeentelijke inventaris van het bouwkundig erfgoed:
A. Bliecklaan 25, A. Bliecklaan 29, A. Frèrelaan 20, Bekentenissenweg 42, Borléestraat 13, Borléestraat 15, Borléestraat 17, Fazantenparkstraat 22, Gulden Vlieslaan 45, Hagedoornstraat 33, Hertstraat 6 , Hoge Duinenlaan 13, Joststraat 6, Klimoplaan 5, Lalouxlaan 23, Lalouxlaan 26, Lalouxlaan 28, Lalouxlaan 30, Liefjeslaan 3, Lobeliastraat 2, Lusthuisjesstraat 7, Mariastraat 10, O. Dumareystraat 4, Sangattestraat 1, Sangattestraat 2, Vlaanderenstraat 3, Vlaanderenstraat 5, Vlinderweg 2, Vogelzangstraat 8, Zeelaan 146, Bauwenslaan 3 (Quartier Sénégalais), Bauwenslaan 7 (Quartier Sénégalais), Pierre Sorellaan 54 (Quartier Sénégalais).
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Overwegende de noodzaak om een voetpad aan te leggen ten westen van het kruispunt van de Albert I laan met de Noordzeedreef;
Art. 1: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Koksijde en het Vlaamse Gewest voor de N34 tussen kmpt. 55,925 en kmpt. 55,970 om een voetpad aan te leggen na de onteigening door het Vlaamse Gewest.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt aan het Vlaamse Gewest bezorgd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 20, 3° dat bepaalt dat het huishoudelijk reglement bepaalt of de gemeenteraad of de gemeenteraadscommissie digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 38 dat bepaalt dat de gemeenteraad het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde vaststelt of wijzigt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen;
Overwegende dat naar aanleiding van enkele wijzigingen die zijn aangebracht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alsook naar aanleiding van de evaluatie van het huidig huishoudelijk reglement, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Koksijde dient te worden herzien;
Overwegende dat de verplichte decretale wijzigingen van het aangepaste decreet werden ingevoerd; dat dit voornamelijk de bepalingen zijn over de wijze van vergaderen en de mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen die nu specifiek in het decreet over het lokaal bestuur wordt vastgelegd; dat ook enkele praktische wijzigingen werden ingevoerd;
Overwegende dat het ontwerp van huishoudelijk reglement voldoet aan de nieuwe decretale bepalingen en aan de manier van zitting houden van de gemeenteraad van Koksijde;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Koksijde wordt hervastgesteld.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst secretarie, de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters.
Gelet op art. 41, tweede lid, 14° decreet van 22 december 1017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 6 en 7 van de wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt;
Gelet op artikel 6 en 7 van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact;
Gelet op de hervaststelling van het "reglement voor de gebruiker van de viertoren-bibliotheken" op de gemeenteraad met zitting op 17 februari 2020;
Overwegende de principiële goedkeuring van het College voor Burgemeester en Schepenen van 7 februari 2022;
Overwegende dat vzw Cultuurconnect vanaf 1 maart 2022 start met een proefjaar voor het vernieuwde IBL-systeem (interbibliothecair leenverkeer);
Overwegende dat vzw Cultuurconnect vanaf 1 maart 2022 8 EUR per IBL-aanvraag zal aanrekenen aan de aanvragende bibliotheek;
Overwegende dat het de bedoeling is van de bibliotheken om interbibliothecair leenverkeer (IBL), een tijdrovende en dure dienstverlening omwille van de werklast en hoge portkosten, af te bouwen en de leners te stimuleren om het werk zelf op te halen in een andere bibliotheek in de samenwerking;
Art. 1: De aanvragers/gebruikers van de dienstverlening in de gemeentelijke openbare bibliotheek van Koksijde zijn vanaf 01 maart 2022 een retributie verschuldigd volgens de bepalingen van dit besluit. De dienstverlening en de gebruiksregels worden beschreven in het "reglement voor de gebruiker van de Viertoren-bibliotheken" zoals goedgekeurd door de gemeenteraad.
Art. 2: De tarieven en bepalingen worden als volgt vastgesteld:
Lidgeld
Tot en met 17 jaar: gratis
Vanaf 18 jaar: € 5,00 / lopend jaar
Uitleenvoorwaarden
aantal:15 materialen
uitleentermijn: 4 weken
verlengtermijn: 4 weken
telaatgeld per dag per materiaal: € 0,10
Telaatgeld wordt aangerekend van maandag t.e.m. zaterdag (behalve op feestdagen). Dit geldt vanaf de eerste werkdag na de overschrijding van de uiterste uitleentermijn, al dan niet na de aangevraagde en toegestane verlenging.
Tarieven
fotokopie – print zwart/wit
A4-blad: € 0,10 / blad
A3-blad: € 0,20 / blad
Fotokopie/print
kleur A4: € 2,00 / blad
kleur A3: € 4,00 / blad
Verkoop artikelen
herbruikbare tas: € 0,70
Bijkomende heffingen
beschadiging barcodelabel € 0,50 / label
beschadiging aan object de prijs wordt geval per geval vastgesteld
verlies e-reader kostprijs van het toestel
duplicaatpas € 2,50 / pas
Bij niet terugbrengen, verlies, beschadiging of diefstal van materialen wordt de kostprijs van het object verhoogd met de kosten van de verwerking van het object.
Administratieve kosten
Kosten herinneringsbrieven ten laste van de lener:
1ste herinneringsbrief : € 1,00
2de herinneringsbrief : € 1,00
3de herinneringsbrief: € 5,00
Verlies materiaal: kostprijs materiaal + € 2,50 administratieve kost per materiaal
Dienstverlening
reservatie: € 1 / aanvraag
IBL tussen openbare bibliotheken: € 5 / aanvraag
IBL vanuit andere instellingen: de reële kosten voor de levering van het aangevraagde werk
Art. 3: De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersoon die de dienstverlening aanvraagt of gebruikt of in gebreke blijft in geval van beschadiging of verlies van materialen. Ouders van minderjarigen zijn hoofdelijk verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde retributie.
Art. 4: De bib verstuurt (elektronische) maningsbrieven om de materialen terug te brengen.
Art. 5: Indien materialen laattijdig of niet worden teruggebracht of het telaatgeld of openstaande bedragen niet aan de betaalautomaat betaald werden, wordt een factuur opgemaakt en verstuurd aan de schuldenaar. Indien een aanmaning aangetekend wordt verstuurd, dan wordt hiervoor een aanmaningskost aangerekend van 6 euro per aangetekende brief ten laste van de in gebreke blijvende schuldenaar.
Art. 6: De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.
Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder
Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep gedaan worden op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.
De kosten van de invorderingsprocedure zijn ten laste van de in gebreke blijvende schuldenaar.
Art. 7: Het gemeenteraadsbesluit van 20 februari 2017 houdende hervaststelling retributiereglement bibliotheek Koksijde wordt opgeheven vanaf 1 maart 2022.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 302 en 303;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 20 november 2007, gewijzigd bij besluit van 17 februari 2009 houdende de goedkeuring van het reglement klachtenbehandeling aan de gemeente Koksijde;
Overwegende dat artikel 13 van voormeld reglement bepaalt dat de klachtencoördinator jaarlijks een verslag van alle klachten en hun afhandeling aan de gemeenteraad dient te bezorgen;
Overwegende dat de klachtencoördinator het rapport “klachtenbehandeling 2021”, dat betrekking heeft op de klachten ingediend in het jaar 2021, heeft overgemaakt aan de gemeenteraadsleden;
Art. 1 : Kennis wordt genomen van het rapport “klachtenbehandeling 2021” van de klachtencoördinator.
Gelet op artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s;
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Overwegende dat kinderen kunnen door de jeugdrechter geplaatst worden in een instelling zoals Rozenkrans, Kompani, MPI of in een pleegggezin;
Overwegende dat er in instellingen voor bijzonder jeugdzorg onvoldoende inkomsten zijn om de vrijetijdsactiviteiten te betalen;
Overwegende dat Koksijde pleegzorggezinnen in Koksijde wil bedanken voor hun inspanningen die ze leveren om een kind een warme thuis te bezorgen;
Overwegende dat aanvragers die voldoen aan de voorwaarden van het reglement recht hebben op een maximale tussenkomst van € 150/kind per jaar voor volgende activiteiten:
Overwegende dat de tussenkomst wordt betaald met middelen van het project Vrijetijdsparticipatie 2020-2025;
Art. 1: De gemeenteraad keurt het reglement 'Tussenkomst vrije tijd geplaatste kinderen in Koksijde' goed met ingang vanaf 01/03/2022.
raadslid Loones - drones in Mariapark
raadslid Loones meldt dat sinds enige tijd er een grote drone vliegt over het Mariapark en vraagt wat er gaande is; de burgemeester antwoordt dat er bij de politie niets is gemeld maar opdracht zal geven aan de politie om de toelichting over de drones nog eens te geven
raadslid Hancke - gebruik van regenwater
raadslid Hancke stelt dat de gemeente veel investeert in de groendienst, ze vraagt of er regenwater wordt gebruikt voor het besproeien van het openbaar groen; de burgemeester antwoordt dat er inderdaad gebruik wordt gemaakt van regenwater en ook op de golf er gerecycleerd water wordt gebruikt
raadslid De Rechter - vliegeniersmonument Rond Punt
raadslid De Rechter stelt dat het monument dringend nood heeft aan onderhoud, o.a. de pleister die er afvalt, hij vraagt of dit op de planning staat; de burgemeester antwoordt dat het monument een facelift verdient maar door de beschermingsstatus dit niet eenvoudig is en dit verder zal bekeken worden
raadslid De Coster - erfpacht Vanneckestraat
raadslid De Coster verwijst naar wijzigingen in de erfpachtregeling, met name een canon die niet langer verplicht is en vraagt om, indien de overeenkomst nog niet is ondertekend, de canonverplichting uit de overeenkomst te halen om het voor de jonge gezinnen nog betaalbaarder te houden; schepen Decorte antwoordt dat de canon 1% van de grondwaarde bedraagt, niet wordt geïndexeerd en het ook niet mogelijk is om de voorwaarden nog te wijzigen, gezien er reeds loten zijn toegewezen door het college en een wijziging nu de rechtszekerheid in het gedrang zou brengen
raadslid Hillewaere - handhaving zwerfvuil
raadslid Hillewaere verwijst naar de mogelijkheden die OVAM voorziet om gesubsidieerde GAS-vaststellers in te zetten; schepen Decorte zegt dat we onze principiële interesse hebben laten blijken maar een aantal bijkomende vragen werden gesteld, met name dat de vaststellers zich nu moeten beperken tot zwerfvuil, maar niet ingezet worden voor sluikstorten en we dus pas later zullen intekenen waarop raadslid Hillewaere toch zou voorstellen om in te tekenen
raadslid Ringoot - verlichting Noordzeedreef
raadslid Ringoot stelt dat er in de Noordzeedreef veel fietsers en wandelaars komen en dat de verlichting er slecht is; de burgemeester stelt dat veiligheid inderdaad een belangrijke prioriteit is van het bestuur, o.a. door fietsstraten, de verlichting zal bekeken worden in functie van de verledding; de ligging nabij het natuurgebied speelt ook wel een rol bij de keuze van verlichting
raadslid Ringoot - onze wandelpaden en dossier Waldersee
raadslid Ringoot stelt dat er een probleem is wat onderhoud betreft van de wandelpaden bijv. in de duinen van Oostduinkerke, hij vraagt of er geen peter/meter kan ingeschakeld worden; hij vraagt ook hoe het staat met de paden en het platform aan het project Waldersee; schepen Anseeuw meldt dat reeds vrijwilligers zijn ingeschakeld via Westtoer om de wandelpaden te inspecteren en er zijn reeds herstellingen bezig in afwachting van begin van het seizoen; Waldersee is opgenomen in het programma van Bunkerdagen en de het project rond de ontsluiting wordt op korte termijn opgestart
raadslid Hillewaere - afvalstraten
raadslid Hillewaere vraagt naar een stand van zaken van de afvalstraten en vraagt of er hier nog werk van gemaakt wordt; schepen Decorte antwoordt dat op 16 maart er toelichting zal gegeven worden op een raadscommissie over het systeem
raadslid Bogaerts - K-magazine
raadslid Bogaerts verwijst naar het verspreide K-magazine dat mooi is opgesteld; ze stelt vast dat een aantal horecazaken er niet zijn in opgenomen en dat voor wrevel zorgt; ze stelt daarom voor om een sector meeting te organiseren voor de horeca, met sprekers, panelgesprek en een netwerkmoment, promotie van lokale producenten en vraagt hoe we in de toekomst deze ongelukkige situatie kunnen vermijden en samenwerking te verbeteren; schepen Geersens geeft antwoord over wat er verkeerd is gelopen en er een bespreking is gepland met de horecaverantwoordelijken; het is de bedoeling een netwerkmoment in te plannen
raadslid Pieters - plannen aankoop amfibieboot
raadslid Pieters is blij dat de boot werd aangekocht en vraagt wat de plannen er mee zijn; schepen Geersens antwoordt dat de boot niet meer zeewaardig is, maar zal ingezet worden bij evenementen, bijv. de garnaalstoet
raadslid Hancke - prikkelarme kermis
raadslid Hancke verwijst naar een initiatief op de kermis van Diest, waar voor bepaalde doelgroepen een prikkelarm moment werd voorzien; schepen Geersens antwoordt dat hier contact zal genomen worden met betrokken sectoren of hier een nood aan is
raadslid Vandenbroucke - intekenen op Vlaamse subsidies toerisme
raadslid Vandenbroucke stelt dat de gemeente projectvoorstellen kan indienen bij Toerisme Vlaanderen in het kader van het Vlaamse Relanceplan en vraagt of hier plannen voor zijn; schepen Geersens stelt dat er nog geen oproep is gelanceerd maar dit zeker zal opgevolgd worden en desnoods ingediend zal worden
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/961757/%2021-02-2022 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 21:53.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Charlotte Castelein
voorzitter