Terug
Gepubliceerd op 05/12/2025

Agenda  gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 18:00 raadszaal

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 17 november 2025

    • financiën

      • meerjarenplan

        • Vaststellen meerjarenplan 2026-2031 - deel gemeente

          Zie afzonderlijke documenten in bijlage

        • Vaststellen meerjarenplan 2026-2031 - deel OCMW

          Zie afzonderlijke documenten in bijlage

      • gemeentelijke toelage

        • Vaststellen van de gemeentelijke toelage 2026 aan de Politiezone Westkust

          De begroting 2026 van de politiezone westkust werd door het politiecollege (en de begrotingscommissie ervan) goedgekeurd op 14 november 2025 en werd ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad op 1 december 2025.

          De wijziging van de kosten door indexaanpassing lonen, werkingskosten en schuld werden in 2025 nog gefinancierd door het gecumuleerd begrotingsresultaat en de geïndexeerde federale toelagen. In de politiezone wordt het gecumuleerd begrotingsresultaat op 0 euro geraamd. De kosten van de politiezone bestaan voor 85% uit lonen en deze zijn sinds 2021 gestegen met meer dan 25%. Ook de werkingskosten volgden deze stijging.
          De personeelskosten stegen ook doordat er meer politie inspecteurs in dienst traden in 2025 dan er uit dienst traden. Deze positieve evolutie voor de dienstverlening vanuit de zone heeft natuurlijk haar prijs en deze zien we terug in de gestegen toelagen van de gemeenten.

          De exploitatietoelage van de gemeente Koksijde wordt vastgelegd op 7.891.275 euro. 

          Er is tevens een investeringstoelage voor 2026 voorzien van 1.000.000 euro.

        • Kennisname gemeentelijke dotatie 2026 aan hulpverleningszone Brandweer Westhoek

          In de zoneraad van 2 oktober 2025 werd de zonale begroting goedgekeurd en in de zoneraad van 6 november 2025 werd de verdeelsleutel 2026-2031 goedgekeurd, na goedkeuring door alle gemeenteraden van de zone (Koksijde: GR 13 oktober 2025).

          De regelgeving stelt dat de hoogte van de gemeentelijke dotaties, dewelke voortvloeit uit de goedkeuring van de zonale begroting, ter kennisgeving wordt geagendeerd op elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.

        • Vaststellen reglement erkenning als vereniging

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Momenteel is er geen reglement dat vastlegt hoe een vereniging zich kan laten erkennen door het gemeentebestuur. Jaarlijks werden erkende verenigingen vastgesteld per collegebesluit. Aan erkende verenigingen werden tot op heden nominatieve subsidies toegekend en zij kunnen een voordelig tarief genieten bij de huur van gemeentelijke infrastructuur of gebruik logistiek materiaal.

          Met deze beslissing wordt een reglement uitgewerkt dat bepaalt aan welke voorwaarden een vereniging moet voldoen om in Koksijde door het gemeentebestuur erkend te worden.

        • Vaststellen reglement jubileumtoelage aan erkende verenigingen

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          De verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van het gemeentebestuur om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. Een ideale gelegenheid om de waardering voor de werking van de verenigingen te tonen is naar aanleiding van jubileumvieringen met het tienjarig bestaan en vervolgens met een veelvoud van 25 jaar wat bij die gelegenheid de continuïteit van de betreffende verenigingen extra in de verf zet. 

          Er werd een reglement uitgewerkt dat voorziet in een bijkomende toelage naar aanleiding van jubileumvieringen van erkende Koksijdse verenigingen. 
          Deze toelage is een steuntje in de rug. Er worden geen voorwaarden opgelegd aan de verenigingen die recht hebben op deze toelage volgens dit besluit.

        • Vaststellen subsidiereglement socioculturele verenigingen

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van de gemeente om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. De subsidiëring van erkende socioculturele verenigingen wil het lokale verenigingsleven versterken, ondersteunen en de verenigingen stimuleren om bij te dragen aan ontmoeting, verbinding, culturele beleving, participatie, erfgoedzorg en maatschappelijke betrokkenheid. Er werd een reglement uitgewerkt dat voorziet in diverse subsidies voor erkende Koksijdse socioculturele verenigingen.

        • Vaststellen subsidiereglement voor sportverenigingen

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van de gemeente om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. Er werd een reglement uitgewerkt dat voorziet in diverse subsidies voor erkende Koksijdse sportverenigingen. 

          Dit subsidiereglement is ten opzichte van het vorige reglement een administratieve vereenvoudiging, voor zowel de verenigingen zelf als voor de administratie. Het reglement biedt een gestructureerd kader voor de ondersteuning van Koksijdse erkende sportverenigingen, met aandacht voor jeugdwerking, kwaliteit van begeleiding en inclusie. Verenigingen worden ingedeeld in vijf categorieën, op basis van hun werking, ledenaantal en professionalisering. Daarnaast is er een extra stimulans voorzien voor verenigingen met een G-sportwerking, en kunnen verenigingen ook materiële ondersteuning aanvragen. Het reglement stimuleert een duurzaam en kwaliteitsvol sportaanbod voor alle inwoners van Koksijde. 

        • Vaststellen reglement werkingssubsidies jeugdverenigingen

          Het gemeentebestuur wenst zijn kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van de gemeente om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. Er werd een reglement uitgewerkt dat voorziet in een werkingssubsidie voor erkende Koksijdse jeugdverenigingen. 

          Het gemeentebestuur wil haar jeugdverenigingen ondersteunen via een transparant, eenvoudig en inspanningsgericht subsidiereglement. Het voorliggende reglement biedt een duidelijke structuur met basis-, leden- en activiteitentoeslagen, aangevuld met bijkomende stimulansen voor vorming, kampvervoer en G-werking. 
          Het nieuwe reglement draagt bij tot een eerlijke en doelgerichte ondersteuning van de lokale jeugdwerking.

        • Vaststellen reglement voor stimulanssubsidie aan ondernemersverenigingen

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van de gemeente om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. Het gemeentebestuur wil erkende ondernemersverenigingen aanmoedigen om eigen initiatieven te nemen die de zichtbaarheid van de commerciële centra verhogen, de winkelbeleving versterken, en de samenwerking tussen de ondernemers onderling binnen ondernemersverenigingen en tussen ondernemersverenigingen stimuleren.  Lokale ondernemersverenigingen spelen een belangrijke rol in het levendig en aantrekkelijk houden van onze winkelgebieden. Ze organiseren activiteiten die klanten aantrekken, zorgen voor sfeer in het centrum en brengen ondernemers samen. Met dit subsidiereglement willen we die inzet stimuleren en ondersteunen. We vinden het belangrijk dat ondernemersverenigingen de kans krijgen om zelf initiatieven te nemen die hun handelsgebied op de kaart zetten, nieuwe klanten te bereiken en de samenwerking tussen ondernemers versterken.

        • Vaststellen subsidiereglement voor straatfeesten, voor erkende buurt- en feestcomités

          Het gemeentebestuur wenst het kader voor erkenning en subsidiëring van verenigingen te hervormen.

          Verenigingen zijn de motor van het sociale leven in de gemeente. Het past dan ook in de beleidsdoelstellingen van de gemeente om de verenigingen blijvend, ook financieel, te ondersteunen. Het gemeentebestuur faciliteert en ondersteunt initiatieven in buurten en dorpskernen om de verbinding en de sociale contacten tussen de bewoners te versterken.

          Met dit subsidiereglement wil het gemeentebestuur buurtbewoners aanmoedigen om zelf initiatief te nemen en bij te dragen aan de organisatie van activiteiten in hun buurt of dorpskern. Deze subsidie wordt toegekend voor:

          • de organisatie van straatfeesten (straatcheque);
          • de erkende buurtcomités (buurtcheque);
          • de erkende feestcomités (feestcheque).
        • Hervaststellen reglement onderwijscheques

          Om de doelgroep en specifiek de meest kwetsbaren beter te bereiken, werden er enkele aanpassingen doorgevoerd in de reglementen vrijetijdsparticipatie en onderwijscheques.
          Daarnaast is het van belang om beide reglementen op elkaar af te stemmen. 
          Zo werd de UITpas kansentarief uit de voorwaarden gehaald en werd een bijkomende voorwaarde toegevoegd indien de aanvrager of samenwonenden van de aanvrager over een eigendom beschikken. Uit de aanvragen bleek nl. dat het ganse gezin een UITpas kansentarief bekomt indien er slechts 1 rechthebbende is in het gezin op verhoogde tegemoetkoming. De voorwaarde verhoogde tegemoetkoming behoort immers reeds tot de voorwaarden en op die manier kan reeds geoordeeld worden. 
          Daarnaast dient de eigendom een kadastraal inkomen te hebben die lager is dan € 750 (niet geïndexeerd) om een tussenkomst m.b.t. onderwijscheques of vrijetijdsparticipatie te kunnen bekomen. Door deze aanpassingen hopen we de tussenkomsten voor de doelgroep en in het bijzonder de meest kwetsbaren beter te omlijnen.

        • Hervaststellen reglement vrijetijdsparticipatie

          Om de doelgroep en specifiek de meest kwetsbaren beter te bereiken, werden er enkele aanpassingen doorgevoerd in de reglementen vrijetijdsparticipatie en onderwijscheques.
          Daarnaast is het van belang om beide reglementen op elkaar af te stemmen. Zo werd de UITpas kansentarief uit de voorwaarden gehaald en werd een bijkomende voorwaarde toegevoegd indien de aanvrager of samenwonenden van de aanvrager over een eigendom beschikken. Uit de aanvragen bleek nl. dat het ganse gezin een UITpas kansentarief bekomt indien er slechts 1 rechthebbende is in het gezin op verhoogde tegemoetkoming. De voorwaarde verhoogde tegemoetkoming behoort immers reeds tot de voorwaarden en op die manier kan reeds geoordeeld worden. 

          Daarnaast dient de eigendom een kadastraal inkomen te hebben die lager is dan € 750 (niet geïndexeerd) om een tussenkomst m.b.t. onderwijscheques of vrijetijdsparticipatie te kunnen bekomen. Door deze aanpassingen hopen we de tussenkomsten voor de doelgroep en in het bijzonder de meest kwetsbaren beter te omlijnen.

        • Subsidiereglement voor de aankoop van tuinnetten - opheffing

          Gemeentelijke premies zijn één van de beleidsinstrumenten om lokale milieu-, natuur- en klimaatdoelstellingen mee te helpen realiseren. Met een kleine (financiële of ontzorgende) stimulans kunnen milieuverantwoorde acties extra gewaardeerd worden. Ook in Koksijde zijn er op vlak van klimaat, biodiversiteit en milieu een set van premies of ondersteunende maatregelen. Vaak met succes en van meerwaarde (cfr. 'ruildienst tegel voor aarde' waarmee kleine onthardingsprojecten worden gestimuleerd, de premie gelinkt aan broedgevallen van zwaluwen, ...). Een subsidie voor de aankoop van tuinnetten is dat evenwel niet meer (opzet was indertijd om te sensibiliseren rond het voorkomen van pesticiden in eigen moestuin - dat is intussen minder noodzakelijk, een potentieel neveneffect van (sommige) netten is dat tuinvogels er verstrikt in kunnen geraken, het gaat om  beperkte aankoopbedragen en een zeer bescheiden subsidie, we stellen vast dat het aantal aanvragen uitgedoofd is). Vandaar het voorstel om dit reglement nu ook formeel stop te zetten.

        • Reglement toekennen van premies ter aanmoediging van de beveiliging tegen inbraak - hervaststelling 2026-2031

          Sinds 1995 kunnen burgers een gemeentelijke premie aanvragen ter ondersteuning van de beveiliging van hun woning tegen inbraak.

          Deze premie heeft tot doel burgers te stimuleren om diefstalpreventieadvies in te winnen en bijkomende veiligheidsmaatregelen te nemen.

          In de afgelopen jaren is het aantal aanvragen duidelijk afgenomen. Deze dalende trend is vooral te verklaren door de afname van het aantal woninginbraken en doordat criminaliteit zich steeds meer verplaatst naar het digitale domein.

          Desondanks stellen wij, gezien de positieve bijdrage van deze premie aan de inbraakpreventie en het feit dat deze uitgave is opgenomen in het ontwerp van het meerjarenplan, voor om het gemeentelijk reglement te verlengen voor de periode 2026-2031.

          Deze uitgave kwam in het verleden steeds in aanmerking voor terugbetaling via de subsidies van het strategisch veiligheids- en preventieplan. Het huidige plan loopt tot eind 2025. Normaal zal de Ministerraad in december de strategische veiligheids- en preventieplannen gewoon verlengen voor 2026 (overgangsjaar) om deze dan in 2027 te hervormen.

        • Reglement toekennen van premies ter aanmoediging van de beveiliging van fietsen en bromfietsen tegen diefstal - hervaststelling 2026-2031

          Door het hoge aantal fietsdiefstallen in onze gemeente werd in 2008 een premiestelsel ingevoerd om fietsen en bromfietsen beter te beschermen tegen diefstal. Dit criminaliteitsfenomeen is nog steeds in belangrijke mate aanwezig op ons grondgebied.

          Het premiestelsel is succesvol, al is het aantal aanvragen de afgelopen jaren licht gedaald.

          Gezien de toename van het aantal dure elektrische fietsen vinden we het belangrijk om inwoners te blijven stimuleren om te investeren in een kwalitatief slot, zodat de kans op fietsdiefstal aanzienlijk wordt verkleind.

          We stellen dan ook voor om dit reglement te verlengen voor de periode 2026-2031.

          Deze uitgave kwam in het verleden steeds in aanmerking voor terugbetaling via de subsidies van het strategisch veiligheids- en preventieplan. Het huidige plan loopt tot eind 2025. Normaal zal de Ministerraad in december de strategische veiligheids- en preventieplannen gewoon verlengen voor 2026 (overgangsjaar) om deze dan in 2027 te hervormen.

      • belastingreglementen

        • Vaststellen gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Er wordt voorgesteld de opcentiemen op de onroerende voorheffing per aanslagjaar als volgt vast te stellen

          voor het aanslagjaar aantal opcentiemen onroerende voorheffing
          2026 1200
          2027 1160
          2028 1160
          2029 1140
          2030 1100
          2031 1100

          Aldus maakt dit deel uit van de taksshift die het lokaal bestuur wenst door te voeren.

        • Vaststellen aanvullende belasting op de personenbelasting

          Het percentage aanvullende belasting op de personenbelasting (APB) wordt vastgelegd op 5% voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.

        • Vaststellen belasting op tweede verblijven - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          In het kader van de lokale fiscale hervorming worden de belastingtarieven voor tweede verblijf gewijzigd. We maken voortaan het onderscheid tussen een klein tweede verblijf en een tweede verblijf. Een klein tweede verblijf is een tweede verblijf met een bruto bewoonbare oppervlakte kleiner dan of gelijk aan 40 vierkante meter. Naast studio's kunnen ook andere tweede verblijven een klein tweede verblijf zijn op basis van die bewoonbare oppervlakte. Het reglement voorziet hoe dit berekend wordt.

        • Vaststellen belasting op de verblijfplaatsen gelegen in zones voor verblijfsrecreatie - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          In het kader van de lokale fiscale hervorming worden de belastingtarieven voor verblijfplaatsen in verblijfsrecreatiezone gewijzigd. We maken voortaan het onderscheid tussen een mobiele verblijfplaats, een kleine niet-mobiele verblijfplaats en een niet-mobiele verblijfplaats. Een kleine niet-mobiele verblijfplaats is een niet-mobiele verblijfplaats met een bruto bewoonbare oppervlakte kleiner dan of gelijk aan 40 vierkante meter.  Het reglement voorziet hoe dit berekend wordt.

        • Vaststellen belasting op exploiteren van kamergerelateerde toeristische logies - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Het betreft de belasting op het exploiteren van kamergerelateerd toeristisch logies. De belasting wordt per eenheid berekend voor hotelkamer, B&B- of gastenkamer of hostel en volgens de maximale capaciteit aan personen waarvoor de vakantiewoning is uitgerust.

        • Vaststellen belasting op het exploiteren van terreingebonden toeristische logies - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Het betreft de belasting op toeristisch logies gelegen op campings, in landbouwzone en zogenoemde tinyhouses (gelegen op eenzelfde perceel als een ander gebouw maar zonder huisnummer). Tarieven afhankelijk van eenheid of capaciteit waarvoor het logies is uitgerust.

        • Vaststellen verwijl- en moratoire intresten inzake gemeentebelastingen - 2026-2031

          Met het oog op een behoorlijke inning van de gemeentebelastingen, past het verwijlintresten voor de laattijdige betalingen te vorderen of moratoire intresten toe te kennen bij de terugbetaling van belastingen.

        • Vaststellen belastingreglement op de afgifte van administratieve documenten - 2026-2031

          Huidig belastingreglement betreft de belasting op de afgifte van administratieve documenten.
          De tarieven blijven ongewijzigd.

        • Vaststellen belastingreglement op de activeringsheffing van onbebouwde bouwgronden en onbebouwde kavels - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Het tarief werd sinds meer dan 12 jaar niet aangepast en verliest haar doel. Daarom wordt het tarief hervormt. 
          Voortaan wordt het tarief in het eerste aanslagjaar bepaald op 2 euro per vierkante meter. Elk volgend jaar wordt het tarief per vierkante meter verhoogd om de houder van het zakelijk recht tot bebouwing aan te zetten. Het tarief stijgt jaarlijks endit tot een maximum tarief van 3,60 euro per vierkante meter.
          De minimumaanslag per aanslag wordt bepaald op 750 euro.

        • Vaststellen belastingreglement op het bouwen en verbouwen - 2026-2031

          De tarieven zijn ongewijzigd

        • Vaststellen belastingreglement op de additionele bouwbelasting op het ontbreken van parkeerplaatsen - 2026-2031

          Voor vergunningsaanvragen ingediend vanaf 1 januari 2026 wordt de additionele bouwbelasting op het ontbreken van parkeerplaatsen vastgesteld op 8.000 euro per ontbrekende parkeerplaats. Voor vergunningsaanvragen ingediend voor die datum wordt het belastingtarief bepaald door het reglement dat op die datum van toepassing was.

        • Vaststellen belastingreglement op de begravingen of de ontgravingen - 2026-2031

          Een wijziging met de voorgaande jaren is dat een urnengraf voortaan gratis dient aangeboden te worden voor een periode van 10 jaar voor inwoners. We voorzien ook dat de urne met de as van een overleden huisdier gratis samen met de overledene op eenzelfde ogenblik begraven kan worden.

          De tarieven worden aangepast aan de kostprijs ervan. 

        • Vaststellen retributiereglement op levering en plaatsing van een grafkelder, columbariumnis of urnenkelder - 2026-2031

          De leverings- en plaatsingskosten van een grafkelder, columbariumnis of urnenkelder worden aangerekend aan de aanvrager. De kostprijs voor de aankoop ervan door de gemeente is de laatste jaren gestegen (aankoop grafkelders is licht gestegen tov vorig reglement) Indien blijkt dat nieuw gebouwde nissen of kelders meer kosten, zullen de prijzen aangepast worden met een aangepast besluit.

        • Vaststellen retributiereglement op het wegnemen van asurnen uit het columbarium, grafkelder of urnenveld - 2026-2031

          Het tarief van 100 euro dateert van 2020 en werd niet aangepast. Voorgesteld wordt om dat op te trekken naar 125 euro, rekening houdend met de gestegen kosten voor personeel. De bijkomende kosten blijven behouden en worden vastgesteld op de door de aangestelde begrafenisondernemer of het grafzerkenbedrijf aangerekende kosten indien het de verwijdering uit een graf betreft waarvoor tussenkomst van een gespecialiseerd bedrijf noodzakelijk is om grafschade te voorkomen.
          Indien we de bijzetting van asurnen van huisdieren voorzien, dan is het aangewezen om een retributie te voorzien voor het verwijderen van de asurnen van huisdieren. Gezien dit eenzelfde handeling betreft stellen we eenzelfde retributie voor.

        • Vaststellen retributiereglement voor de inzameling van afval aan huis - 2026-2031

          Via de gemeente worden verschillende afvalsoorten aan huis ingezameld (o.a. groente-, fruit- en tuinafval (gft), huishoudelijk restafval, vastgebonden asbesthoudend materiaal, grof materiaal). Voor gft en huishoudelijk restafval kan dat vanaf 2017 in containers waarbij de aangeboden hoeveelheid afval gewogen en betaald wordt per kg.

          Dat systeem heeft belangrijke voordelen:

          • Containers lekken niet en worden niet open gepikt of gekrabd door meeuwen, katten, ... ,
          • Het aanbieden en ledigen van een rolcontainer is ergonomisch,
          • Wie inspanningen doet om restafval te voorkomen of beter te sorteren, wordt financieel beloond.

          Voorstel is om een nieuw reglement te voorzien waarbij de tarieven aangepast worden aan de kostprijs van de verwerking. Op voorstel van de IVVO wordt maximaal afgestemd binnen de regio kust. Dat maakt o.a. de verwerking in de software eenvoudiger.

        • Vaststellen belasting op de afgifte van restafval- en PMD-zakken – 2026-2031

          Het gebruik van zakken om afval aan te bieden bij de inzameling aan huis willen we verder uitfaseren. Milieupunten en (rol)containers zijn een volwaardig en zelfs beter alternatief in een kustgemeente. De zakken voor de restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval gingen er al in 2022 uit. Nu focussen we vooreerst verder op de zakken voor huishoudelijk restafval. Ook voor pmd beogen we om samen met FostPlus proefprojecten met containers op te kunnen zetten. Het gebruik van zakken wordt niet van dag op dag overal stopgezet. Vooralsnog moet dus nog een tarifering bevestigd worden. 

        • Vaststellen retributiereglement Milieupark - 2026-2031

          Al sinds 2016 wordt een 'gedifferentieerde tarifering' toegepast op het Milieupark. Daarmee werd het deponeren van materiaal dat gestort of verbrand moet worden, duurder dan het afleveren van materialen die nog gerecycleerd kunnen worden. Wie goed sorteert, betaalt op deze manier logischerwijs minder dan zij die minder nauwgezet omspringen met afval.

          De resultaten zijn navenant. De hoeveelheid grofvuil zakte sindsdien met meer dan 60% op ons Milieupark. Met slechts drie verschillende tarieven is de werkwijze eenvoudig en intussen ook goed ingeburgerd. Het aanbrengen van hechtgebonden asbesthoudend materiaal wordt gefaciliteerd met een nultarief tot en met 200 kg per huishouden per jaar.

          Voorstel is om het tariferingssysteem op soortgelijke wijze verder te zetten waarbij de tarieven geactualiseerd worden en maximaal worden afgestemd met de buurgemeenten, i.e. in dit voorstel:

          • Voor grofvuil: 0,25 euro/kg (geïndexeerd),
          • Voor asbesthoudend materiaal: 0,13 euro/kg vanaf 201 kg per huishouden per jaar,
          • Voor inert bouwafval (steenpuin, keramiek en porselein, gipsafval en vlak glas): 0,055 euro/kg.
        • Vaststellen retributiereglement voor het aanbieden van huishoudelijk restafval via de Milieupunten - 2026-2031

          De toeristische zone is uitgerust met Milieupunten waar men pmd, papier-karton, glas en huishoudelijk restafval kan sorteren in ondergrondse containers. Daarbij kunnen de recycleerbare fracties gratis worden aangeboden en moet alleen voor huishoudelijk restafval worden betaald. Dat gebeurt per inworp van max. 30 liter. We weten op basis van het de ingezamelde gewichten en het aantal betaalbeurten dat het op vandaag in de praktijk gaat om gemiddeld 3,25 kg/inworp. 

          De prijssetting die wordt voorgesteld om huishoudelijk restafval aan te bieden via een Milieupunt is afgestemd op het voorgestelde tarief voor wie thuis een container gebruikt (dat is dan 3,25 kg/inworp x 0,20 euro/kg = 0,65 euro/inworp). 

           

        • Vaststellen verhaalbelasting op het aanleggen van riolen - 2026-2031

          Het tarief is ongewijzigd.

        • Vaststellen retributiereglement op de afgifte omgevingsdocumenten en dossierkosten omgevingsvergunning 2026-2031

          tarieven ongewijzigd sinds laatste wijziging door gemeenteraad van 27 maart 2023

        • Vaststellen reglement betreffende de opname van verwaarloosde woningen en/of verwaarloosde gebouwen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en/of verwaarloosde gebouwen.

          Het reglement wordt aangepast omwille van enkele tekstuele aanpassingen. (oa Codex Wonen van 2021)

          Aangezien in het kader van de GDPR wij beperkt worden bij het verkrijgen van eigendomsoverdrachten is het aangewezen de verkopers van een pand de opdracht te geven ons in kennis te stellen van deze verkoop.

        • Vaststellen belastingreglement op de verwaarlozing van woningen en gebouwen - 2026-2031

        • Vaststellen reglement betreffende de opname van leegstaande woningen en/of leegstaande gebouwen in het leegstandsregister.

          Het reglement wordt aangepast aan de gewijzigde toepasselijke regels (oa Codex Wonen 2021).

          Aangezien in het kader van de GDPR wij beperkt worden bij het verkrijgen van eigendomsoverdrachten is het aangewezen de verkopers van een pand de opdracht te geven ons in kennis te stellen van deze verkoop.

        • Vaststellen belasting op leegstaande woningen - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Het reglement wordt aangepast aan de gewijzigde toepasselijke regels (oa Codex Wonen 2021).

        • Vaststellen belasting op leegstaande gebouwen - aanslagjaren 2026 tot en met 2031

          Er wordt vanaf 1 januari 2026 opnieuw een belasting op leegstaande gebouwen ingevoerd. Met deze belasting wil het beleid de eigenaars aansporen om hun winkel of handelszaak of gebouw op de huurmarkt te brengen aan prijzen die in lijn liggen van vraag en aanbod en zo leegstand vermijden. 
          Leegstand vormt één van de meest hinderlijke elementen in het straatbeeld van een handels- en/of stadskern en omliggende straten. Het beïnvloedt op negatieve wijze de aantrekkelijkheid van de gemeente doordat een desolate indruk wordt gecreëerd. De aantrekkingskracht van een gemeente wordt mede bepaald door het pakket aan voorzieningen inzake detailhandel en horeca, alsook de kwaliteit ervan.
          De leegstand bij woningen wordt aldus ook sterk bepaald door dit (kwalitatief) aanbod aan detailhandel, horeca en andere activiteiten uitgeoefend in de gebouwen.
          De leegstand van gebouwen kan aldus een sneeuwbaleffect teweegbrengen, vooreerst bij de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden en aldaar een toename van de leegstand, en aldus bij de aantrekkelijkheid van de gemeente in het algemeen, die dan weer een toename creëert van de leegstand bij de woningen. Zodoende hebben leegstaande gebouwen een grotere negatieve impact op de aantrekkelijkheid van de gemeente dan leegstaande woningen en is het verantwoord om voor leegstaande gebouwen een hoger belastingtarief te hanteren dan voor woningen.
          Langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeente moet voorkomen en bestreden worden omdat leegstaande woningen en gebouwen leiden tot meer opdrachten voor de gemeenten.

          De leegstand blijkt uit de opname in het register van leegstaande gebouwen volgens de regels van het reglement dat de registratie regelt.

        • Vaststellen retributiereglement op het voeren van conformiteitsonderzoeken van woningen en kamers - 2026-2031

          De tarieven werden reeds meer dan 10 jaar niet meer aangepast aan de werkelijke kosten. 
          We passen deze tarieven aan aan de gestegen kosten door inflatie en indexering van personeelskosten.

        • Vaststellen retributiereglement voor het gebruik van gemeentelijke laadpalen

          Door de gemeente werden (semi)publieke laadpalen voor elektrisch laden van voertuigen aangelegd op de parking van het sociaal huis, op de werf en depot. Deze laatste laadpunten zijn voornamelijk bedoeld voor de eigen elektrische voertuigen van de gemeente, maar zouden ook kunnen gebruikt worden door personeel dat aldaar tewerkgesteld is. Het tanken van private voertuigen aan de laadpunten is betalend en daarvoor moet een tarief bepaald worden.
          Dit in uitvoering van de verplichtingen opgelegd in het Energiedecreet. Het betreft de verplichting voor de installatie van de oplaadpunten op parkeerterreinen van niet voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen. 

          Deze laadpalen werden geïnstalleerd, en het is aangewezen hiervoor een tarief te bepalen. Zodra het tarief bepaald is, worden de laadpalen geactiveerd. 

          Gezien de tarieven van de energie snel kunnen wijzigen, wordt opgenomen dat de bevoegdheid tot wijzigen van het tarief aan het college van burgemeester en schepenen wordt gedelegeerd.

          Het voorgestelde tarief is hetzelfde als toegepast door het AGB Koksijde voor haar laadpalen op de parking bij Golf Ter Hille. Het tarief houdt rekening met de investeringskost en de energiekost.

        • Vaststellen retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - 2026-2028

          Door Fluvius wordt voorgesteld de bestaande retributie op de werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein te verlengen vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028. Deze vergoeding dient goedgekeurd te worden door de toezichthouder op de nutsmaatschappijen.
          De vergoeding wordt vastgelegd voor drie jaar op basis van de uitgevoerde werken in de voorbije periode en wordt elke drie jaar aangepast.

        • Vaststellen van de gemeentelijke saneringsbijdrage aan te rekenen aan de verbruiker en eigen waterwinners - transportovereenkomst met Aquaduin/IWVA - dienstjaren 2026-2031

          Voorstel om, zoals in het verleden, tarief te bepalen op decretaal toegestane maximale coëfficiënt op de bovengemeentelijke saneringsbijdrage.

        • Vaststellen belastingreglement op het plaatsen van cabines op het strand - 2026-2031

          tarieven zijn ongewijzigd

        • Vaststellen belasting op de tijdelijke inname openbare ruimte bij bouwwerven, verhuizingen of nav filmopnames - 2026-2031

          Het reglement betreft zowel de inname openbare ruimte bij bouwwerken als bij verhuizingen of filmopnames
          Wijziging ten opzichte van het bestaande reglement :

          • Tariefverhoging van 0,50 euro per vierkante meter inname naar 0,60 euro per vierkante meter inname met een minimum van 50 euro per aangifte (belastingtarief in lijn met tarieven van toepassing in omliggende gemeenten)
          • uitbreiding naar inname in geval van filmopnames 
        • Vaststellen belastingreglement op het gebruik van de openbare weg voor publicitaire doeleinden - 2026-2031

          Tarieven ongewijzigd.

    • financiën AGB

      • jaarrekening AGB

        • Kennisgeving van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 van het AGB Koksijde

          Artikel 243 van het decreet lokaal bestuur bepaalt :

          § 1. De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          De raad van bestuur stemt telkens over de hele jaarrekening.

          In afwijking van het tweede lid kan elk lid van de raad van bestuur de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de raad van bestuur pas over de hele jaarrekening stemmen na de afzonderlijke stemming. Als die afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat de jaarrekening moet worden gewijzigd, wordt de stemming over de hele jaarrekening verdaagd tot een volgende vergadering van de raad van bestuur.

          § 2. De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.

          Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.

          § 3. Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden over de goedkeuring van de jaarrekening binnen een termijn van honderdvijftig dagen, wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht heeft van de bekendmaking van de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, met toepassing van artikel 286, § 1, en het autonoom gemeentebedrijf de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

          De jaarrekening 2024 werd vastgesteld door de raad van bestuur op 16 juni 2025.
          De gemeenteraad heeft positief advies uitgebracht over de jaarrekening van het AGB Koksijde  in zitting van 23 juni 2025.
          In bijlage de goedkeuring van de jaarrekening 2024 door de gouverneur.

        • Goedkeuren beheersovereenkomst tussen de gemeente Koksijde en het AGB Koksijde

          Artikel 234 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf na onderhandeling een beheersovereenkomst wordt gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de gemeente vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en het autonoom gemeentebedrijf door de raad van bestuur.

          In bijlage de beheersovereenkomst goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 oktober 2025 en goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 20 oktober 2025.

          Hierin zijn de punten opgenomen die vermeld staan onder artikel 9 van de statuten van het AGB Koksijde en de wettelijke bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

          Volgende exploitatietaken worden toevertrouwd aan het AGB Koksijde :

          • Koksijde golf ter Hille 
          • Hoge Blekkerzwembad 
          • Ondergrondse parking Kursaallaan
          • Het betalend parkeren op de openbare weg en het parkeren in een zone met beperkte parkeertijd
        • Wijziging van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf

          Artikel 233 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat een wijziging in de statuten van een AGB worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
          Daarom deze beslissing van de raad van bestuur.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 10 maart 2025 over het ontwerpen, bouwen en exploiteren van het nieuw zwembad Koksijde door het AGB Koksijde, principieel beslist om tot een kapitaalsverhoging van 10.000.000,00 EUR over te gaan in het AGB Koksijde. De raad van bestuur van 17 maart 2025 heeft deze beslissing positief geadviseerd. Momenteel bedraagt het geplaatst kapitaal 4.200.000 EUR. In de huidige statuten staat vermeld onder Art. 40 : '§1. Het geplaatst kapitaal van het AGB Koksijde bedraagt 4.200.000,00 euro. §2. Het bedrag van het geplaatst maatschappelijk kapitaal stemt overeen met de Netto-inbrengwaarde van de in te brengen vermogensbestanddelen, met name: - Een inbreng in geld voor een bedrag van 4.200.000,00 euro. §3. Het AGB Koksijde kan de gemeente steeds gemotiveerd verzoeken om het saldo van het kapitaal deels of geheel te volstorten. Indien het verzoek van het AGB Koksijde betrekking heeft op een bedrag van € 250.000,00 of minder, volstort de gemeente dit bedrag binnen 30 dagen na het gemotiveerd verzoek van het AGB Koksijde. Indien het verzoek van het AGB Koksijde betrekking heeft op een bedrag van meer dan € 250.000,00, volstort de gemeente dit bedrag binnen 60 dagen na het gemotiveerd verzoek van het AGB Koksijde. §4. Behoudens in het kader van een ontbinding van het bedrijf kan het kapitaal noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen. §5. Een formele vermindering van het kapitaal is mogelijk om exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) waardeverminderingen te compenseren. Een reële kapitaalvermindering is mogelijk ten gunste van de gemeente Koksijde. Een gebeurlijke reële dan wel formele vermindering van het geplaatst kapitaal zal zowel door de raad van bestuur als door de gemeenteraad moeten worden goedgekeurd en is onderworpen het goedkeuringstoezicht zoals voorzien zoals voorzien in artikel 234 van het gemeentedecreet.'

          Om de investeringen te kunnen dragen die ingeschreven zijn in het meerjarenplan 2026-2031, is het aangewezen de financiële basis van het AGB Koksijde te versterken. en de reserves te verhogen. In de huidige statuten staat onder Art. 41 :'Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat tien procent van de winst werd gereserveerd, worden de netto-winsten jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.' 
          Er wordt in de statutenwijziging gevraagd om 95% van de winst te reserveren i.p.v. 10%.
          Momenteel (jaarrekening 2024) bedragen de reserves 160.537 EUR op een maatschappelijk kapitaal van 4.200.000 EUR. Dit is 3,82% van het maatschappelijk kapitaal. Dit bedrag werd bereikt na 23 jaar.
          De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve 10% van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt, nl. 420.000 EUR. Na de kapitaalsverhoging zal dit 1.420.000 EUR zijn.

          Het woord ‘gemeentedecreet’ dat in de artikels 2, 39 §2 en §3 en artikel 40 voorkomt wordt vervangen door ‘Decreet Lokaal Bestuur’.

           

      • meerjarenplan AGB

        • Goedkeuren meerjarenplan AGB Koksijde voor de periode 2026-2031

          Het meerjarenplan in bijlage werd in de raad van bestuur van 24 november 2025 ter vaststelling voorgelegd en ter goedkeuring in de gemeenteraad.

          Het meerjarenplan resulteert in volgende ramingen :

             2026  2027  2028  2029  2030  2031
           beschikbaar budgettair resultaat   482.200  894.557  1.000.452   390.598  427.011   360.226 
          autofinancieringsmarge  677.598   598.713   286.462  -100.027   225.716  119.046
        • Goedkeuren deelnemen aan door AGB Koksijde te organiseren marktconsultatie financiering van nieuwbouw van een complex (zwembad en aanpalende sporthal) door middel van kredieten met technisch-financiële projectbegeleiding voor aandeel sporthal

          AGB en Gemeente Koksijde werken samen aan een complex bestaande uit twee gebouwen:
          - een zwembad op heden geraamd op 17.000.000 EUR, in opdracht en voor rekening van AGB Koksijde. De financiering hiervan gebeurt door een kapitaalverhoging vanuit gemeente naar AGB voor 10 miljoen euro en het saldo van 7 miljoen euro wordt gefinancierd door AGB Koksijde via onderhavige procedure. Hierin is beschreven dat de gemeente garant staat voor deze financiering op te nemen door AGB Koksijde.
          - een nieuwe sporthal  3.000.000 euro in opdracht en voor rekening van Gemeente Koksijde. Deze financiering gebeurt via voorliggende procedure. Hierin is beschreven dat er geen waarborgen van de gemeente gevraagd kunnen worden, dus enkel op basis van notoriëteit van de gemeente.

          De aanbestedende overheid: AGB Koksijde, voert de procedure en treedt ook op in naam van Gemeente Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde.
          Deze marktconsultatie betreft een gezamenlijke opdracht van AGB Koksijde en Gemeente Koksijde.
          AGB Koksijde beoogt de bouw van een nieuw zwembad en Gemeente Koksijde een nieuwe sporthal aanpalend aan het nieuwe zwembad. 

          Deze marktconsultatie heeft als doel het organiseren van een mededinging, met respect voor de principes van gelijke behandeling, transparantie en proportionaliteit, die aan de opdrachtgever (hierna kredietnemers) toelaat om de offerte van verschillende tegenpartijen te vergelijken en zo de tegenpartij (hierna de kredietgever) aan te duiden die een financiering door middel van krediet(en) met technisch-financiële projectbegeleiding zal toestaan, waarvan de kenmerken hierna beschreven worden voor de bouw van een nieuw complex bestaand uit:

          • nieuw zwembad door AGB Koksijde: te realiseren in Koksijde-dorp in omgeving van huidig zwembad (locatie nog niet definitief vastgelegd). Op het terrein, eigendom van de gemeente Koksijde, nodig voor de bouw van het nieuwe zwembad zal een zakelijk recht door de eigenaar (gemeente Koksijde) gevestigd worden ten voordele van de bouwheer (AGB Koksijde). Momenteel gaat men uit van een zwembad van 50 x 12 meter en
          • nieuwe sporthal door Gemeente Koksijde: te realiseren in Koksijde-dorp palend aan het nieuw zwembad voor rekening van de gemeente Koksijde. Het terrein is eigendom van de gemeente Koksijde

          Deze opdracht uit drie delen bestaat, nl.

          • De financiering van de door de opdrachtgever gekozen investering(en), aan de hand van de terbeschikkingstelling van een kredietopening ten belope van het hierna vermelde maximale bedrag(en), ter financiering van investeringsuitgaven voor een totaal bedrag van 7 miljoen euro voor aandeel AGB Koksijde wat zwembad betreft en van 3 miljoen euro voor aandeel Gemeente Koksijde wat aanpalende sporthal betreft;
          • De financiële bijstand en administratieve dienstverlening bij de uitvoering van het project;
          • Een administratieve, financiële en technische begeleiding ten behoeve van de opdrachtgever tijdens de duurtijd van het project, hierna technisch-financiële projectbegeleiding genoemd, voor elk onderdeel van het project.

          Door deze beslissing gaat Gemeente Koksijde akkoord met procedure die gevoerd wordt door AGB Koksijde, dat instaat voor de gunning. Na gunning worden de kosten die toe te wijzen zijn aan gemeente Koksijde aan deze laatste rechtstreeks gefactureerd door de dienstverlener.

    • patrimonium

      • verkoop

        • Goedkeuren ontwerpakte verkoop van sociale woningen en grond Veurnestraat, Hovenierstraat, Polderstraat en Schoolstraat

          In de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn werd de ontwerpakte goedgekeurd voor de verkoop van de sociale woningen Belleboeie, Mollebard en Hovenest aan woonmaatschappij Ijzer en Zee.

          Tijdens de voorbereiding van deze verkoop is echter vastgesteld dat de tuin, kadastraal gekend onder sectie B, Koksijde met perceelnummer 38343B0126/00L005, met een oppervlakte van +/- 365mniet in eigendom is van het OCMW, maar eigendom is van de gemeente. Het perceel vormt een functioneel geheel met de sociale woning.

          Aangezien de sociale woning wordt overgedragen aan de woonmaatschappij, is het noodzakelijk dat ook dit perceel in gemeentelijke eigendom mee wordt overgedragen.

          Voor de verkoop werd door VLABEL reeds een fiscale berekening opgemaakt op basis van de initieel opgegeven eigendommen.
          In die berekening is de tuin niet opgenomen, aangezien deze pas later als gemeentelijke eigendom werd geïdentificeerd.

          Om de verkoop van de betrokken sociale woning correct en volledig te kunnen realiseren, dient het perceel kosteloos te worden overgedragen aan woonmaatschappij Ijzer en Zee.

          De kosteloze overdracht is aangewezen, aangezien het perceel louter deel uitmaakt van de sociale woning en voor de gemeente geen aparte meerwaarde biedt en er niet langer moet voorzien worden in onderhoud.

      • zakelijk recht

        • Goedkeuren uitbreiding akte van erfdienstbaarheid ten behoeve van ondergrondse nutsleidingen voor een perceel gelegen in de Tulpendreef

          Voor het betrokken perceel, kadastraal gekend onder Koksijde 4de afdeling sectie G perceelnummer 802, bestaat reeds een akte van erfdienstbaarheid die het recht van doorgang verleent ten gunste van de woning op het achtergelegen perceel. De bestaande erfdienstbaarheid voorziet uitsluitend in een toegangsrecht.

          De woning (Tulpendreef 4) die achter het perceel ligt, waarvoor de erfdienstbaarheid werd gevestigd, is recent verkocht. In het kader van de ondertekening van de notariële akte van verkoop vraagt de nieuwe eigenaar dat de bestaande erfdienstbaarheid wordt uitgebreid met een ondergrondse erfdienstbaarheid voor de aanleg, instandhouding en herstelling van nutsleidingen, met name water-, elektriciteits-, internet- en eventuele rioolleidingen, noodzakelijk voor de aansluiting van de woning op de openbare nutsvoorzieningen.

          De uitbreiding van deze erfdienstbaarheid vereist een aanpassing van de bestaande akte op voorwaarde dat:

          de ligging van de leidingen gebeurt volgens de door de gemeente goedgekeurde plannen;

          de kosten voor aanleg, onderhoud en eventuele schade volledig ten laste zijn van de heersende eigenaar;

          de gemeente te allen tijde toegang behoudt voor controle, herstellingswerken of toekomstige nutswerken.

          Overwegende dat deze voorwaarden noodzakelijk zijn om de belangen van de gemeente als eigenaar van het dienende erf te waarborgen;

    • openbaar domein

      • tracé wegenis

        • Weigeren van de overname van het wegenistracé binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025060201 voor het bijstellen van de verkavelingsaanvraag gelegen 't Zandkasteeltje

          Op 11 januari 2008 werd een verkavelingsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel gelegen in de Veurnelaan en de Dageraadstraat. Gezien de overname van de wegenis werd de verbintenis inzake de overname goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 augustus 2008. De verkaveling werd vervolgens goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 november 2008.

          Gezien de wegenis niet conform de verbintenis werd uitgevoerd is deze nooit definitief overgenomen door de gemeente. Volgende gebreken werden vastgesteld: 

          • De voorziene wegbedekking in betonklinkers werd gewijzigd naar KWS.
          • Enkele parkeerplaatsen werden in praktijk te smal uitgevoerd en belemmeren de verkeercirculatie.


          Er werd een bijstelling van de verkaveling ingediend op 26 mei 2025 om aan deze bovenvermelde tekortkomingen tegemoet te komen. In totaal worden er 15 parkeerplaatsen geherlocaliseerd, waarbij 7 parkeerplaatsen worden aangelegd in de berm van de groenzone. De aanvraag voorziet tevens in een beperkte wijziging van het landschapsconcept mbt de aanplant van de bomen. En de materialisatie wordt gewijzigd van waterdoorlatend naar niet-waterdoorlatend. Het tracé van de weg dat initieel is goedgekeurd door de gemeenteraad, blijft ongewijzigd.

          De originele verkaveling (VK805/1) is echter vervallen doordat de wegenis niet tijdig werd overgenomen en er bijgevolg niet werd voldaan aan de lasten opgelegd in de verkavelingvergunning. Door het verval van de verkaveling bezit de bijstelling van de verkaveling geen onderwerp meer. 

          Tevens dient er opgemerkt te worden dat de huidige wegenis er reeds ca. 10 jaar ligt waardoor de staat van de wegenis niet te achterhalen valt en moeilijk te verifiëren valt. Er werd aan de bouwheer gevraagd om de resultaten van de proefboringen en drukproeven voor te leggen om de kwaliteit van de wegenis aan te tonen, doch in de voorliggende aanvraag werden deze gegevens niet aangeleverd.
          Het is niet wenselijk om een wegenis over te nemen waarvan de staat ongekend is. In het dossier ontbreken tevens essentiële stukken (rooilijnplan, as-builtplan, doorsnede en resultaten proefboringen en drukproeven).

          Gezien de wijziging van de materiaalkeuze van het wegdek van waterdoorlatend naar niet waterdoorlatend, dient tevens een wadi te worden voorzien. In het huidige ontwerp werd er niet voldaan aan de vereisten van de gewestelijke hemelwaterverordening. 

    • beleidsplannen

      • Goedkeuren deelname bovenlokale erfgoedwerking en bijhorende beleidsplannen

        • De afgelopen jaren werd vanuit DVV Westhoek bekeken welke opportuniteiten er zijn in de noordelijke Westhoek op vlak van erfgoed. Dit leidde in 2023 tot de oprichting van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Hydra. Alveringem, Diksmuide, Lo-Reninge en Veurne traden toe. Het vorige gemeentebestuur weigerde de toetreding van Koksijde. 
        • In maart 2023 werd een bevraging gelanceerd rond de depotnoden bij de 10 gemeenten uit de noordelijke Westhoek en de interesse in de ontwikkeling van een regionaal erfgoeddepot. Op 24/04/2024 werd een voorstel geagendeerd op de raad van bestuur van DVV Westhoek. Op vraag van de Raad van Bestuur werd dit verder besproken op het algemeen directeursoverleg van 03/05/2024. In navolging hiervan bevestigden 8 van de 10 besturen van de noordelijke Westhoek hun principiële deelname in een regionaal erfgoeddepot in de noordelijke Westhoek. Ook Koksijde bevestigde dit in het cbs van 05/08/2024, wel met volgende twee voorwaarden: de nieuw geïnstalleerde gemeenteraad van januari 2025 moet hiermee ook akkoord gaan + er werd niet akkoord gegaan met het principe van een financiële verdeelsleutel zolang er geen duidelijke verdeelsleutel wordt voorgesteld. 
        • Door het cbs werd de deelname aan een tijdelijk bovenlokaal erfgoedproject goedgekeurd (d.d. 19/02/2024). Met enige vertraging haalde de DVV een projectsubsidie binnen. Op 02/07/2025 startte een projectmedewerker met de inventaris van de erfgoednoden en de opmaak van de beleidsplannen. Momenteel is deze persoon bezig met in de 10 gemeentes van de Noordelijke Westhoek langs te gaan en een stavaza te maken van de verschillende aanwezige erfgoedspelers, collecties, depotnoden,... 
        • In 2027 voert zowel het Departement Cultuur, Jeugd en Media (verantwoordelijk voor cultureel erfgoed) als het agentschap Onroerend Erfgoed wijzigingen door in de regelgeving met implicaties voor de bestaande erfgoedwerking in het noorden van de Westhoek. Vanuit Vlaanderen worden er middelen ter beschikking gesteld om intergemeentelijk samen te werken rond erfgoed.
        Vanuit DVV Westhoek wordt voorgesteld om zowel rond cultureel erfgoed (via een  Erfgoedcel) als rond onroerend erfgoed (  Intergemeentelijke Onroerend Erfgoed Dienst) samen te werken met de tien gemeentes in de Noordelijke Westhoek. 

        Erfgoedcel:

        • De erfgoedcel werkt rond cultureel erfgoed = roerend erfgoed + immaterieel erfgoed. Erfgoedcellen zijn actief op drie vlakken: via eigen projecten, ze ondersteunen iedereen die met erfgoed aan de slag wil en ze brengen lokale erfgoedspelers en -organisaties samen. 
        • Via het Departement Cultuur, Jeugd en Media kan er een erkenning aangevraagd worden voor het oprichten van een erfgoedcel met daaraan gekoppeld een minimumsubsidie van 150.000 euro. Een belangrijke voorwaarde om erkend en dus gesubsidieerd te worden is dat de erfgoedcel een gebied bedient van minstens 85.000 inwoners.

        Intergemeentelijke Onroerend Erfgoed Dienst:

        • De intergemeentelijke onroerend erfgoed dienst (IOED) werkt rond onroerend erfgoed, meer bepaald bouwkundig, landschappelijk en archeologisch erfgoed. Een IOED ondersteunt de gemeenten in het werkingsgebied bij het uitwerken en uitvoeren van een gezamenlijk onroerenderfgoedbeleid. Essentieel daarbij is dat de IOED over een gezamenlijke beleidsvisie en een gezamenlijk plan van aanpak beschikt voor het behoud, gebruik en de herbestemming van het onroerend erfgoed in het werkingsgebied, complementair aan het Vlaams onroerenderfgoedbeleid. Daarnaast ondersteunt de IOED de aanwezige erfgoedgemeenschappen en stimuleert het creëren van een lokaal draagvlak. De IOED kan ook een erkende onroerenderfgoedgemeente binnen het werkingsgebied ondersteunen in de uitvoering van haar taken en bevoegdheden - zoals in Koksijde dus het geval zou zijn. 
        • Wat onroerend erfgoed betreft, kende het agentschap Onroerend Erfgoed reeds een erkenning toe aan IOED Hydra in 2023. Echter, door een wijziging in de wetgeving vanaf 01/01/2027 is de bijdrage van de deelnemende besturen niet langer vrij te bepalen maar moet er een eigen inbreng voorzien worden van minstens 120.000 euro. Hiervoor ontvangt de IOED een subsidie van minstens 120.000 euro vanuit Vlaanderen.
        • Om een beroep te kunnen doen op de middelen die door Vlaanderen ter beschikking worden gesteld, moet de bestaande IOED-werking worden opgeschaald. Bij voorkeur wordt de werking ook uitgebreid met een erfgoedcel die het cultureel (roerend) erfgoed behartigt.

        Belangrijk!

        • Zowel de IOED-werking als de cultureel erfgoedcel zijn onontbeerlijk wil men in de toekomst een gedegen depotwerking uitwerken.

        Financieel:

        • Jaarlijks richtbedrag voor de erfgoedcel + IOED: 1,40 euro per inwoner voor 5 VTE met een subsidie van 270.000 euro. Voor Koksijde zou dit ± 30.316 euro zijn (21.869 inwoners x 1,40 = 30.316,6 euro).
        • Om een vlotte doorstart te kunnen maken, wordt aan de lokale besturen uit het noorden van de Westhoek bovendien de mogelijkheid geboden om in te stappen in de huidige IOED Hydra voor het jaar 2026 aan de huidige bijdrage van 0,6 euro per inwoner. Voor Koksijde zou dit ± 13.121 euro zijn (21.869 inwoners x 0,6 = 13.121,4 euro).

        Timing:

        • Tijdens het cbs van 17 november werd de toetreding tot de IOED en tot de erfgoedcel goedgekeurd. 
        • Op 24/11 kreeg de gemeente van Elke Verbeke (coördinator IOED, verbonden aan DVV Westhoek) per mail de bevestiging dat 9 van de 10 gemeentes zullen instappen, en dus, ondanks het niet toe treden van De Panne, zowel de erfgoedcel als de IOED zullen kunnen worden opgestart.  
        • Zowel de erfgoedcel als de IOED zouden een werkingsperiode hebben van 2027 t.e.m. 2032. Voor IOED komt er in 2026 een overgangsjaar. 

        Taakinhoud:

        • Intussen heeft Elke Verbeke (DVV Westhoek en verantwoordelijke voor IOED Hydra) zowel voor de toekomstige erfgoedcel als de IOED beleidsplannen opgemaakt. Beide zijn grondig nagelezen door Ann-Sofie, Jadrana, Dirk en Sarah en met hun feedback herwerkt door Elke. De voornaamste opmerkingen waren de volgende: de eerste versies van de twee beleidsplannen waren zeer ambitieus, waarbij onze bezorgdheid is of alles wel voldoende realistisch is en er niet meer/beter gefocust wordt op een aantal zaken die gedegen kunnen gebeuren ipv een waaier aan van alles en nog wat en er hierdoor verwachtingen bij bepaalde partners gecreëerd worden die de IOED en de erfgoedcel niet kunnen waarmaken. Er moet goed worden nagedacht over de formulering van alle doelstellingen, maar ook van acties, dit vooral vanuit onze bezorgdheid dat alles duidelijk is voor iedereen, en er geen interpretatie over overlap mogelijk is. Vanuit die bekommernis zijn nog een aantal zaken geherformuleerd en gebundeld. Het moet immers voor de lezer duidelijk zijn wat de meerwaarde van de IOED en de erfgoedcel is. Zie bijlages. 
        • Wat specifiek de IOED betreft, is een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de IOED en de OEG Koksijde, zodat Koksijde als OEG de garantie krijgt dat de decretaal verplichte taken naar behoren zullen worden uitgevoerd - zie bijlage. 
    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststellen gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Kinderlaan

          In opdracht van Aquafin wordt de collector vernieuwd in de Kinderlaan, op grondgebied Nieuwpoort, tussen de Louisweg en de Spreeuwenberg.

          Voor dit project is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan (goedgekeurd gemeenteraad dd. 03/06/2024) met Aquafin en stad Nieuwpoort ter vernieuwing van het voetpad, fietspad, groenzone en parkeerstrook op grondgebied Koksijde.

          De omgevingsvergunning voor het project is ingediend in december 2024. In advies op de omgevingsvergunning geeft Agentschap Wegen en Verkeer aan dat het voorliggend ontwerp niet verenigbaar is met een snelheidsregime van 70km/u, zoals op vandaag.

          Bij een snelheidsregime van 70 km/u moeten volgende aanpassingen gebeuren aan het ontwerp:

          • Verwijderen van het langsparkeren. Langsparkeren aan de rijweg zonder afscheiding wordt bij 70 km/u niet toegelaten.
          • Er moeten middengeleiders aangebracht worden ter bescherming van de voetgangers ter hoogte van de voetgangersoversteken. Bij 70 km/u moet de voetganger in het midden een rustpunt hebben.
          • Er moeten haltehavens voorzien worden ter hoogte van de bushaltes.

          Of het ontwerp kan doorgevoerd worden mits het snelheidsregime aangepast wordt naar 50 km/u.

          Voorstel op de snelheid te verlagen vanaf het driekleurige lichtengeregeld kruispunt vanaf de Polderstraat tot aan de Spreeuwenberg en dit naar leesbaarheid.

    • onderwijs

      • basisonderwijs

        • Goedkeuren begroting scholengemeenschap Strand en Polder

          De scholengemeenschap is een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder bestuursoverdracht.
          Het beheerscomité stelt een begroting op en legt de rekeningen vast. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de betrokken gemeenteraden.

    • huishoudelijke reglementen

      • Vaststellen Huishoudelijk reglement huisaansluitingen aangelanden

        Vanaf 1 januari 2026 gaat er een nieuw huishoudelijk reglement in voege voor de aanleg van een huisaansluiting op de openbare riolering door particuliere aangelanden.

        De huidige verhaalbelasting op de aansluitingswerken zowel voor afvalwater als voor hemelwater 2020-2025 eindigt op 31 december 2025. Vanaf 1 januari 2026 willen we een huishoudelijk reglement in voege te laten gaan waarbij de aanleg en onderhoud van de huisaansluiting op de openbare riolering volledig ten laste ligt van de aangelande.

        Wanneer in de openbare weg een openbare riolering is aangelegd, moet het huishoudelijke afvalwater verplicht geloosd worden in de openbare riolering. Dit heet het aansluitplicht.

        De aansluitplicht is ten laste van diegene die het voordeel van heeft, nl. het perceel (gebouw) waarop de aansluiting van toepassing is.

        Als gemeentelijk rioolbeheerder willen we met het huishoudelijk reglement alle aansluitingen uniform laten uitvoeren en volgens voorwaarden voor goede uitvoering, gezien de aansluiting op openbaar domein plaats vindt.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • algemene vergaderingen igs

        • IKWV - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 17 december 2025

          Op 17 december 2025 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:

          1. Te ontwikkelen activiteiten, te volgen strategie en begroting 2026
          2. Velenging mandaat commissaris-revisor voor periode van 3 jaar.
            Auditas, Sven Vanteelant
          3. Rondvraag
  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Koen Ringoot
voorzitter