Terug
Gepubliceerd op 17/12/2025

Besluit  gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 18:00

Vaststellen reglement betreffende de opname van verwaarloosde woningen en/of verwaarloosde gebouwen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en/of verwaarloosde gebouwen.

Aanwezig: Koen Ringoot, voorzitter
Sander Loones, burgemeester
Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, schepenen
Stéphanie Anseeuw, Ivan Vancayseele, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck, Greta Cambier, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Hillewaere, schepen

Gelet op de artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

Gelet op het decreet van 25 april 2014, en latere wijzigingen, betreffende de omgevingsvergunning;

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 2, 40 en 41;

Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, waaronder in het bijzonder de artikelen 2.15 t.e.m. 2.20;

Overwegende dat de verwaarlozing van woningen en gebouwen in de gemeente moet voorkomen worden; dat de verwaarlozing van woningen en gebouwen verloedering teweeg brengt en een negatieve impact heeft op de leef- en woonomgeving;

Overwegende dat een gemeentelijk reglement dient aangenomen te worden waarin de indicaties van verwaarlozing en de procedure tot vaststelling van de verwaarlozing worden vastgesteld; dat dit reglement de regels bepaalt tot opname in en schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen;

Overwegende dat het wenselijk is dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare woningen- en gebouwenbestand ook optimaal benut wordt;

Overwegende dat het handhaven van een instrument tegen de verwaarlozing van woningen en gebouwen complementair is aan de fiscale heffingen inzake leegstand van woningen en gebouwen en van primordiaal belang is in de strijd tegen verloedering van het straatbeeld en de daarmee gepaard gaande sociale achteruitstelling van de bewoners;

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Ringoot, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, Stéphanie Anseeuw, Ivan Vancayseele, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck, Greta Cambier, Joeri Stekelorum
Voorstanders: Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, Koen Ringoot, Stéphanie Anseeuw, Ivan Vancayseele, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck, Greta Cambier
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Hoofdstuk 1: DEFINITIES EN BELASTBARE GRONDSLAG

Artikel 1 Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° woning:
a. elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;
b. elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is als toeristische verblijfplaats in de vorm van een chalet, een bungalow, een vakantiewoning, een vakantiehuis(je), een trekkershut, een paviljoen, een appartement of elk ander vergelijkbaar verblijf, bestemd voor toeristen en die dient te beschikken over een stedenbouwkundige vergunning/omgevingsvergunning of waarvan aan de hand van een stedenbouwkundig uittreksel kan blijken dat het verblijf vergund is of wordt geacht vergund te zijn

2° gebouw:
a) elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de eventuele bijgebouwen omvat en die niet beantwoordt aan de omschrijving van woning als bedoeld onder punt 1° en met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.
b) Worden met gebouwen gelijkgesteld de handelsruimten, praktijkruimten of ruimten geschikt voor vrije beroepen, bergingen, opslagruimtes, industriële of ambachtsruimten, loodsen;
c) De functie van het gebouw is deze die overeenkomt met een voor het gebouw of voor gedeelten daarvan uitgereikte omgevingsvergunning of melding als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning of afgeleverde stedenbouwkundige vergunning. Bij een gebouw waarvoor geen vergunning of melding voorhanden is of waarvan de functie niet duidelijk uit een vergunning of melding blijkt, wordt deze functie afgeleid uit het gewoonlijk gebruik van het gebouw voorafgaand aan het vermoeden van verwaarlozing, zoals dat blijkt uit aangiften, akten of bescheiden.
d) Een gebouw dat in hoofdzaak gediend heeft voor een economische activiteit, vermeld in artikel 2, 2°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt niet beschouwd als verwaarloosd zolang de oorspronkelijke beoefenaar van deze activiteit een gedeelte van het gebouw bewoont en dat gedeelte niet afsplitsbaar is. Een gedeelte is eerst afsplitsbaar indien het na sloping van de overige gedeelten kan worden beschouwd als een afzonderlijke woning die voldoet aan de bouwfysische vereisten.

3° kamer: een woning waarin een toilet, een bad of douche of een kookgelegenheid ontbreken en waarvan de bewoners voor een of meer van die voorzieningen aangewezen zijn op de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt;

4° entiteit: gebouw, zoals bedoeld in 2° b, of woning die deel uit maakt van een gebouw

5° zakelijk gerechtigde: houder van één van volgende zakelijke rechten:
a) volle eigendom;
b) recht van opstal of van erfpacht;
c) vruchtgebruik.

6° beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven;
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;

7° inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen: het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en verwaarloosde woningen zoals bepaald en opgemaakt volgens de bepalingen van dit besluit;

8° verwaarloosd gebouw of verwaarloosde woning: gebouw of woning die meer dan of gelijk aan 50 strafpunten scoort op het technisch verslag zoals voorzien in bijlage bij dit besluit;

9° administratie: ambtenaar, belast door het schepencollege met de opmaak, het beheer en de actualisering van het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen;

10° beroepsinstantie: administratieve beroepsinstantie: het college van burgemeester en schepenen;

11° Opnamedatum: de datum waarop het gebouw en/of de woning in het register van verwaarloosde woningen en/of verwaarloosde gebouwen opgemaakt volgens de bepalingen van dit besluit wordt opgenomen;

12° Dag : kalenderdag

13° verjaardag: het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum, zolang het gebouw of de woning niet uit de inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen is geschrapt;


Artikel 2: het gemeentelijk register

§1 De administratie is belast met de opmaak van de inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.
In deze inventaris wordt minimaal volgende gegevens opgenomen:
1° adres van het verwaarloosde gebouw of de verwaarloosde woning
2° kadastrale gegevens van het verwaarloosde gebouw of de verwaarloosde woning
3° identiteit en adres van de zakelijk gerechtigde(n)
4° nummer en datum van de administratieve akte, zoals vermeld in §3 van dit artikel;
5° de score op het technisch verslag zoals voorzien als bijlage bij dit besluit;
6° datum van indiening van een beroep tegen de opname in het gemeentelijk register, en de datum en aard van de beslissing in beroep

§2 De door het college van burgemeester en schepenen met de opsporing van verwaarloosde gebouwen en verwaarloosde woningen belaste personeelsleden bezitten de onderzoeks-, de controle- en vaststellingsbevoegdheden, vermeld in artikel 6 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

§3 De opname in het gemeentelijk register gebeurt door de aangestelde ambtenaren van de administratie aan de hand van een genummerde en gedateerde administratieve akte, waarbij een fotodossier en het technisch verslag zoals voorzien als bijlage bij dit besluit gevoegd worden. De datum van de administratieve akte is gelijk aan de opnamedatum en geldt als datum van vaststelling van de verwaarlozing.

§4 In geval van overdracht van het zakelijk recht stelt de instrumenterende ambtenaar de verkrijger van het nieuwe zakelijk recht er voorafgaandelijk van in kennis dat het goed is opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.

De instrumenterende ambtenaar stelt per beveiligde zending de administratie binnen de twee maanden na het verlijden van de authentieke overdrachtsakte in kennis van de overdracht, de datum ervan, en de identiteitsgegevens van de nieuwe eigenaar(s) of zakelijk gerechtigde(n) en zijn/hun eigendomsaandeel/aandeel zakelijk recht.


Artikel 3: Beoordeling en vaststelling van de verwaarlozing

§ 1 De vaststelling van de verwaarlozing gebeurt op basis van het technisch verslag, zoals voorzien als bijlage bij dit besluit;

 

Artikel 4: Kennisgeving

De zakelijk gerechtigde(n) wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. De kennisgeving bevat:
-De administratieve akte met inbegrip van het beschrijvend verslag.
-Informatie over de gevolgen van de opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen
-Informatie met betrekking tot de beroepsprocedure tegen de opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen
-Informatie over de mogelijkheid tot schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen

 

Artikel 5: Beroepsprocedure
§ 1 Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand de dag na de verzendingsdatum van de kennisgeving vermeld in artikel 4, kan de zakelijk gerechtigde beroep aantekenen bij de beroepsinstantie tegen de beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. Het beroep moet per beveiligde zending ingediend worden. Als datum van het beroepschrift wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd. Het beroepschrift moet gedagtekend en ondertekend zijn en moet minstens volgende gegevens bevatten:
1° de identiteit en het adres van de indiener
2° de vermelding van het nummer van de administratieve akte en van het adres van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;
3° de bewijsstukken die aantonen dat de opname van het gebouw of de woning in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen ten onrechte gebeurd is. De vaststelling van de verwaarlozing kan betwist worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed;
4° indien het beroepschrift wordt ingediend door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke en ondertekende machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair;

§ 2 Zolang de termijn van dertig dagen zoals bepaald in §1 van dit artikel niet verstreken is, kan een vervangend beroepschrift worden ingediend, waarbij het eerdere beroepschrift als ingetrokken wordt beschouwd.

§ 3 De beroepsinstantie registreert elk inkomend beroepschrift in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen en meldt de ontvangst ervan aan de indiener van het beroepschrift.

§ 4 De beroepsinstantie toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
- het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van §1 van dit artikel
- het beroepschrift gaat niet uit van de zakelijk gerechtigde
- het beroepschrift is niet ondertekend
- het beroepschrift is niet gemotiveerd

Indien de beroepsinstantie vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld wordt beschouwd.

§ 5 De beroepsinstantie onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek dat uitgevoerd wordt door een met de opsporing van verwaarloosde gebouwen en woningen belaste ambtenaar. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

§ 6 De beroepsinstantie doet een uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend aan de indiener.

§ 7 Als de beroepsinstantie het beroep gegrond acht, of nalaat om binnen de negentig dagen zoals bepaald in § 6 van dit artikel kennis te geven van zijn beslissing, kunnen de eerder gedane vaststellingen geen aanleiding geven tot een nieuwe beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.

§ 8 Indien de beslissing tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen niet tijdig wordt betwist, of het beroep van de zakelijk gerechtigde onontvankelijk of ongegrond is, neemt de administratie het gebouw of de woning in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen op vanaf de opnamedatum.

§ 9 Hoger beroep tegen de beslissing van de administratieve beroepsinstantie met betrekking tot de opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen kan ingesteld worden bij de rechtbank van eerste aanleg, op voorwaarde dat het administratief beroep werd uitgeput.

 

Artikel 6: Schrapping uit het gemeentelijk register
§1.Een woning (of kamer) of gebouw wordt uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en verwaarloosde gebouwen geschrapt als:
1° een nieuw onderzoek aantoont dat de helft van de oorspronkelijke quotering op het technisch verslag, met een maximum van 49 strafpunten, wordt behaald. De datum van schrapping is de datum waarop het onderzoek wordt aangevraagd en waarbij het onderzoek binnen 30 kalenderdagen kan plaatsvinden.
2° de woning of het gebouw gesloopt is en alle puin opgeruimd werd;

§2. Voor de schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen richt een zakelijk gerechtigde een gemotiveerd en ondertekend verzoek aan de administratie via beveiligde zending. Dit verzoek bevat:
-de identiteit en het adres van de indiener;
-de vermelding van het nummer van de administratieve akte en het adres van het gebouw of de woning waarop de vraag tot schrapping betrekking heeft;

Als datum van het verzoek wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd.

De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen en neemt een beslissing binnen een termijn 90 dagen ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

Tegen de beslissing over het verzoek tot schrapping kan de zakelijk gerechtigde beroep aantekenen volgens de procedure, vermeld in artikel 5.


HOOFDSTUK 2: OVERGANGSBEPALINGEN EN TOEZICHT

Artikel 7

De woningen en gebouwen opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, opgemaakt op basis van het raadsbesluiten van 18 december 2017 en van 16 december 2019 betreffende de opname van verwaarloosde woningen en gebouwen in het gemeentelijk register, worden opgenomen in het gemeentelijk register volgens dit besluit en behouden hun oorspronkelijke opnamedatum.

Artikel 8

Het reglement betreffende de opname van verwaarloosde woningen en gebouwen in het gemeentelijk register goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026 en wordt vervangen door dit reglement.

Artikel 9

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden in het kader van het algemeen toezicht.