Terug
Gepubliceerd op 17/12/2025

Besluit  gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 18:00

Vaststellen retributiereglement voor de inzameling van afval aan huis - 2026-2031

Aanwezig: Koen Ringoot, voorzitter
Sander Loones, burgemeester
Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, schepenen
Stéphanie Anseeuw, Ivan Vancayseele, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck, Greta Cambier, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Hillewaere, schepen

Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, in het bijzonder op het artikel 2, 40, 41 en 286;

Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema);

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030 (Lokaal Materialenplan);

Gelet op het Ministerieel Besluit tot toekenning van een subsidie aan IVVO voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid dd. 03 december 2020

Gelet op de door de gemeente verleende beheersoverdracht aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO wiens raad van bestuur voorstelt om de gemeentelijke reglementen te uniformiseren en vereenvoudigen; dat binnen de kustsector binnen IVVO overleg werd gepleegd om het retributiereglement specifiek voor de kustgemeenten aan te passen en de gemeenten hun autonomie hierin te erkennen;

Gelet op het algemeen politiereglement van de gemeente Koksijde;

Overwegende dat de verwerking van huishoudelijk restafval milieubelastend is; 

Overwegende dat de totale hoeveelheid restafval in Koksijde met 40% verminderde sinds 2009,

Overwegende dat de gemeente blijft inzetten op het verminderen van de hoeveelheid afval die verbrand moet worden;

Overwegende dat het verplicht is om de kosten gelinkt aan het huishoudelijk restafval aan te rekenen volgens het principe 'de vervuiler betaalt' zoals voorgeschreven in het Materialendecreet en het uitvoeringsbesluit Vlarema gezien dit aanzet tot het voorkomen van restafval en beter sorteren;

Overwegende dat daartoe in Vlaanderen een tarievenvork werd vastgelegd waarbij anno 2026 een minimum van 0,14 euro/kg en een maximum van 0,41 euro/kg geldt als tarief voor huishoudelijk restafval;

Overwegende dat het gebruik van een container belangrijke voordelen kan bieden t.o.v. het gebruik van zakken, met name: containers lekken of scheuren niet, het afval blijft afgeschermd van katten, meeuwen of ongedierte en het aanbieden en ledigen is ergonomischer; dat de gemeente meer wil inzetten op het gebruik van containers; dat wie inspanningen doet om restafval te voorkomen of beter te sorteren, financieel beloond door een gedifferentieerde tarifering (restafval duurder dan gft) op basis van gewicht (betalend per kg);

Overwegende dat voorzien wordt in een nultarief voor het aanbieden van gft in de periode van week 42 tot en met week 45 (periode bladval bomenareaal op openbaar domein);

Overwegende dat de afvalintercommunale IVVO het operationele beheer van de containers op zich neemt, dat tevens een digitale applicatie werd ontwikkeld waarbij gebruikers online een overzicht kunnen vinden van bv. de aangeboden hoeveelheden, het beschikbare opgeladen krediet, enz...;

overwegende dat de IVVO ervaart dat er al eens zakjes worden gebruikt om gft in te verzamelen vooraleer dit in gft-container wordt gedeponeerd; dat deze zakjes in de praktijk vaak niet of moeilijk te composteren zijn in hun installatie; dat een proefproject met gebruik van papieren zakken positief geëvalueerd werd; dat de IVVO de gemeenten-vennoten daarom voorstelde om dit type te verkopen aan de geïnteresseerden; dat het stockbeheer en de financiële transactie kan gebeuren via de betaalzuil van het Milieupark; dat er ook compostvaten kunnen worden verkocht op het Milieupark voor wie wil thuis composteren (als alternatief en/of aanvulling op het gebruik van een gft-container); dat deze mogelijkheden worden verder gezet en de tarieven in dit reglement worden bevestigd;

Overwegende dat de Vlaamse Regering er naar streeft om onze omgeving uiterlijk tegen 2040 asbestveilig te maken; dat dit versneld asbestafbouwbeleid wordt ondersteund door veel gemeenten, zo ook door Koksijde; dat IVVO daartoe een project voorstelde om asbest ook aan de bron in te zamelen met afzetcontainers en plaat- of kubiekzakken; dat deze mogelijkheid (ontzorging, voordelig tarief) meer mensen over de streep kan trekken om asbest te verwijderen; dat de tarieven in dit reglement worden bevestigd;

Publieke stemming
Aanwezig: Koen Ringoot, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, Stéphanie Anseeuw, Ivan Vancayseele, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Adelheid Hancke, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck, Greta Cambier, Joeri Stekelorum
Voorstanders: Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Greet Verhaeghe, Björn Cools, Kirke Hillewaere, Lore Dezutter, Koen Ringoot, Ivan Vancayseele, Adelheid Hancke, Dirk Decorte, Eddy Blomme, Danny Geryl, Dominique Vanbillemont, Jeroen Thieren, Siegline Driesse, Greta Cambier
Tegenstanders: Stéphanie Anseeuw, Bieke Dalle, Elwin Van Herck, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Elke Pillen, Katleen Calcoen, Carlos Vanden Bussche, Cindy Vlaminck
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 10 stemmen tegen
besluit

Art. 1:  Er wordt voor een termijn met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 een retributie geheven op het aanbieden van groente-, fruit- en tuinafval (gft), huishoudelijk restafval via containers voor de inzameling aan huis, het ophalen van asbesthoudend materiaal en groot huisvuil. 

 

Art. 2: Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder

  • Huishoudelijk restafval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en die in een daartoe bestemd recipiënt kunnen worden aangeboden met uitzondering van alle selectief ingezamelde afvalstoffen aan huis, via de Milieupunten en/of via het Milieupark,
  • Vergelijkbaar bedrijfsafval: alle afvalstoffen die ontstaan bij kleine ondernemingen en zelfstandige ondernemers en die naar aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen,
  • Groente-, fruit- en tuinafval (inclusief etensresten en voedingsmiddelen) (gft): organisch composteerbaar afval dat ontstaat door de normale werking van een particuliere huishouding zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten, broodresten, koffiedik en papieren koffiefilters, huishoudpapier, noten, pitten, vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen,..), vaste zuivelproducten (kaasresten), eieren, eierschalen, fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout,..), kamer- en tuinplanten, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout, mest van kleine huisdieren (hamster, cavia, konijn),
  • Asbesthoudend materiaal: asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen (waaronder dak- en gevelbekleding, schoorsteenpijpen, bloembakken, …),
  • Groot huisvuil (grofvuil e.a.): afgedankt particulier huishoudelijk afval dat niet meer kan worden hergebruikt en te groot is om aan te bieden bij een reguliere inzameling aan huis. Bv.: meubels, grote stukken plastic speelgoed, houten planken, oud ijzer, oude matrassen, ...

Art. 3: Tarieven

§1. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

  1. voor huishoudelijk restafval en de restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval: 0,20 euro/kg,
  2. voor groente-, fruit- en tuinafval (inclusief etensresten en voedingsmiddelen) (gft): 0,07 euro/kg. In week 42 t.e.m. 45 bedraagt het tarief 0 euro/kg,
  3. voor de organisch composteerbare fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval: 0,085 euro/kg,
  4. voor het ophalen van asbesthoudend materiaal: 40 euro/zak of 170 euro/afzetcontainer (volgens de regeling in art. 4 'project bronophaling asbest'),
  5. voor het ophalen van groot huisvuil op afroep: 24,80 euro/ophaling. In geval het gaat om materialen die afgeleverd moeten worden in de betalende zone van het Milieupark (vb. grofvuil, keramiek - porselein) wordt bijkomend de retributie die geldt op het Milieupark toegepast.

§2. Het bedrag per kg voor huishoudelijk restafval, gft en de restfractie en de organisch composteerbare fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval is gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemt overeen met de index van 30 september 2025. Deze kost zal jaarlijks op 1 januari aangepast worden op basis van de gezondheidsindex van de maand september die aan de aanpassing vooraf gaat. De berekening gaat als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de gezondheidsindex die van toepassing was op 30 september van het jaar dat vooraf gaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de gezondheidsindex die van toepassing was op 30 september 2025. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot twee decimalen na de komma. het derde decimaal uit de voormelde berekening wordt altijd naar boven afgerond. Indien het verkregen getal lager is, dan wordt het bedrag niet aangepast. 

§3. De retributie is verschuldigd door de aanvrager van een container. Een container voor gedeeld gebruik (vb. voor gebruik in een meergezinswoning), moet door de Vereniging van Mede-eigenaars worden aangevraagd. Berekeningswijze te betalen retributie: door de tarieven bepaald in art. 3§1.a. en b. te vermenigvuldigen met het gewicht dat wordt geregistreerd bij het aanbieden van de container als het gewichtsverschil van de container vóór en na het ledigen met het weegsysteem aan de ophaalwagen.

§4. Voorschotten en wijze van betaling

§4.1. Voorschotbedrag containers rest- en gft-afval:
De retributie wordt betaald met voorschotten. De voorschotten worden geïnd via een betalingsuitnodiging te betalen via het klantenportaal MIJN IVVO, terug de vinden op de IVVO website: https://www.ivvo.be of via overschrijving. Betaling in cash is enkel mogelijk op de IVVO Klantendienst, Bargiestraat 6 te 8900 Ieper tijdens de kantooruren. Elk betaald voorschot blijft verbonden aan de referentiepersoon voor de duur van de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de huis-aan-huis inzameling van restafval en gft-afval wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributie van het voorschot afgehouden.

De voorschotbedragen zijn de volgende :

 

40 l tem 240 l- container

 

770 l tem 1100 l - container

Aansluitpunt met 1 tem 2 containers voor restafval en/of gft-afval

€40,-

Aantal containers * €250,-

Aansluitpunt met 3 tem 5 containers voor restafval en/of gft-afval

€80,-

Aantal containers * €250,-

Aansluitpunt met >5 containers voor restafval en/of gft-afval

Aantal containers * €40,- 

Aantal containers * €250,-

De betalingsuitnodiging vermeldt het voorschotbedrag verhoogd met het eventuele negatieve saldo. Indien de betalingsuitnodiging is vervallen en het saldo onder 0 komt, wordt één herinnering overgemaakt.

§4.2. Drempelbedrag containers rest- en gft-afval
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag ontvangt het aansluitpunt een nieuwe betalingsuitnodiging voor een voorschot. Het drempelbedrag per aansluitpunt is :

 

40 l tem 240 l

 

770 l of 1100 l

Aansluitpunt

€15,-/aansluitpunt

€50,-/aansluitpunt

 

De historiek van de ledigingen wordt enkel bij de digitale betalingsuitnodiging per mail overgemaakt. De historiek is steeds raadpleegbaar op het klantenportaal MIJN IVVO, terug de vinden op de IVVO website: https://www.ivvo.be. Indien de gebruiker niet tijdig zijn saldo aanzuivert waardoor zijn voorschot onder 0 komt, worden zijn containers niet meer geledigd bij de eerstvolgende aanbieding indien zijn betalingsuitnodiging én zijn herinnering zijn vervallen tot zijn saldo is aangezuiverd.

§4.3. Activatie/desactivatie containers rest- en gft-afval
IVVO staat in voor de activatie van de containers bij de (her)opening van een (afgesloten) aansluitpunt.
De containers worden door IVVO gedesactiveerd indien geen actieve aansluiting.

§5. Tarieven omruilen, vervangen, extra container, plaatsen slot, keukenemmer, papieren gft-zakken, compostvat

§5.1. Omruiling
Voor de omruiling van een container wordt een omruilingskost aangerekend van 15 euro per container.
Deze kosten worden verrekend via de retributie huis aan huis ophaling rekening
Een omruiling naar een groter model is gratis, indien de container leeg, proper en in goede staat wordt aangeleverd. Een omruiling naar een kleiner model wordt aangerekend, behalve de omruiling van een 2-wielcontainer (120/140 l of 240 l) naar een draagemmer van 40 liter.

§5.2. Vervanging door oneigenlijk gebruik
De vervanging van defecte containers door oneigenlijk gebruik door de containergebruiker (waaronder meer afval aanbieden dan het maximum toegelaten gewicht waardoor de container scheurt tijdens het ledigen) wordt als volgt aangerekend :
40 liter : 35 euro per container (max. 15 kg),
120-140 liter : 40 euro per container (max. 56 kg),
240 liter : 50 euro per container (max. 96 kg),
770 liter : 240 euro per container (max. 308 kg),
1100 liter : 300 euro per container (max. 440 kg),
Bovenvermelde bedragen zijn inclusief btw. Deze kosten worden aangerekend via een aparte factuur en worden geïnd in naam en voor rekening van IVVO. Deze kosten dienen betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd.

§5.3. Aanvraag extra restafvalcontainer
Voor restafval geldt een beperking tot 1 container per aansluitpunt. Voor de aanvraag van een 2de restafvalcontainer worden de tarieven aangerekend zoals vermeld in artikel 3 §5.2.

§5.4. Plaatsing slot
Voor de levering en plaatsing van een kantelslot wordt een kost van 42,35 euro aangerekend per container inclusief btw.
Deze kosten wordt aangerekend via een aparte factuur en worden geïnd in naam en voor rekening van IVVO. Deze kosten dienen betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd.
Op een 40 liter container kan geen slot geplaatst worden.

§5.5. Gft-keukenemmer
Bij elke gft-container wordt standaard 1 keukenemmer van ca. 10 liter meegeleverd. Voor de aanvraag van een (extra) gft-keukenemmer op een actief aansluitpunt wordt een kost aangerekend van 5 € per emmer, af te halen op het Milieupark of bij IVVO Klantendienst.
Deze kosten worden verrekend via de retributie huis aan huis ophaling rekening.
De keukenemmer is een handig hulpmiddel om keukenafval te verzamelen vooraleer dit in de gft-container te deponeren maar kan niet aangeboden worden voor ophaling van gft-afval aan huis.

§5.6. Papieren gft-zakken
Er wordt een retributie geheven op de verkoop van papieren zakken om keukenafval in te verzamelen vooraleer dit in de gft-container te deponeren. De zakken kunnen geheel in de container worden gedeponeerd en kunnen op die manier gebruikt worden om de container proper te houden. Ze kunnen niet apart aangeboden worden bij de ophaling.  De papieren zakken zijn te koop op het Milieupark. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

voor papieren zakken per bundel van 80 stuks van het klein formaat (8 liter): 6 euro,
voor papieren zakken per bundel van 20 stuks van het groot formaat (45 liter): 8 euro.

§5.7. Compostvat om thuis te composteren
Er wordt een retributie geheven op de verkoop van een compostvat om thuis te composteren (als alternatief en/of aanvulling op het gebruik van een gft-container). De compostvaten zijn te koop op het Milieupark. Het bedrag van de retributie is 17,40 euro per compostvat. 

§6. Tarieven stopzetting
De containers met alle toebehoren (keukenemmer, slot, ..) dienen bij verhuis leeg, proper en in goede staat achtergelaten te worden bij de woning.
De niet-gebruikte containers kunnen zelf ingeleverd worden op het Milieupark of bij de IVVO.
Indien de klant de container(s) in goede staat, leeg en proper zelf terugbrengt naar het Milieupark is de stopzetting gratis.
Indien de container(s) niet leeg en proper worden aangeleverd worden de verwerkingskosten van het afval aangerekend, verhoogd met een reinigingskost van 15 € per container.
Indien IVVO de container dient op te halen bij stopzetting van het gebruik van de container(s) wordt een kost aangerekend van 15 € per aansluitpunt. Deze kosten worden verrekend via de retributie huis aan huis ophaling rekening.

Indien bij de stopzetting en na afrekening van alle kosten ingevolge de stopzetting volgens dit reglement nog een saldo openstaat op het voorschot verbonden aan de referentiepersoon, dan wordt het beschikbaar saldo van het voorschot terugbetaald aan de referentiepersoon of zijn erfgenamen, die de nalatenschap hebben aanvaard, door IVVO.

 

Art. 4: Project bronophaling asbest

§1. Er wordt een retributie gevestigd voor de huis-aan-huisinzameling van asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen. Het eerdere retributiereglement van 22 november 2021 wordt opgeheven. In afwijking van artikel 1 zal de begin- en einddatum van dit project afhangen van de beschikbare middelen van de subsidiërende overheden. 
§2. De retributie is hoofdelijk verschuldigd door iedere projectdeelnemer. De aard van de projectdeelnemer is vastgelegd in de algemene voorwaarden van IVVO en raadpleegbaar op haar website. Elke projectdeelnemer kan maximaal 6 asbestzakken of maximaal 2 containers ter beschikking krijgen per uniek adres.
§3. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
- voor en plaat- en/of kuubzak (max. ± 30 m² bouwmateriaal): 40 euro/zak.
- voor een afzetcontainer (max. ± 300 m² bouwmateriaal): 170 euro/container.
§4. De retributie wordt geïnd door IVVO en is vooraf betaalbaar bij het indienen van de aanvraag.
§5. De algemene voorwaarden zoals vastgelegd door IVVO dienen door de projectdeelnemer nageleefd te worden.
§6. Eventuele kosten aangerekend door derde partijen wegens het niet naleven van de algemene voorwaarden zullen door IVVO worden doorgerekend aan de projectdeelnemer.

 

Art. 5: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering

§1. De schuldvorderingen moeten betaald worden voor de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.

§2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.

Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

§3.  Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:

  1. Er worden maximaal twee niet aangetekende maningen verstuurd. Deze zijn te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
  2. Voorafgaand aan de gedwongen procedure via dwangbevel, wordt één aangetekende aanmaning verstuurd. Deze is te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.

§4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.

De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen

§5. Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.

§6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.


Art. 6: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer gouverneur, de heer financieel directeur van de gemeente Koksijde, de dienst Milieu & Duurzame Ontwikkeling, de OVAM en het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO.