Terug
Gepubliceerd op 13/01/2023

Notulen  gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 18:00 raadszaal
Aanwezig: Charlotte Castelein, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Guido Decorte, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, schepenen
Luc Deltombe, Greta Delie, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sam De Rechter, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 18:20.

De voorzitter meldt dat raadslid Paelinck de raad hybride volgt, raadslid De Rechter is verontschuldigd; het is de laatste gemeenteraad van 2022 en de laatste van schepen Decorte

 

De zitting wordt geschorst om 19u05 en heropend om 19u11

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Huldiging schepen Guido Decorte

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 14 november 2022

        Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;

        Art. 1: De notulen van de raadszitting van 14 november 2022 worden goedgekeurd.

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

    • financiën

      • meerjarenplan

        • 5de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente

          Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Overwegende de 4e meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022;

          Overwegende de documenten van de 5e meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het  financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van de gemeente (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;

          Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de 5de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.

        • 5de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel OCMW

          Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Overwegende de 4e meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022;

          Overwegende de documenten van de 5e meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het  financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van het OCMW (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;

          Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte OCMW van de 5e aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuren nominatieve toelage vzw SOS Casamanca

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°;

          Overwegend dat de gemeente Koksijde beschouwd wordt als partner; 

          Overwegend dat de nominatieve toelage enkel wordt uitbetaald als de activiteit effectief is doorgegaan; 

          Overwegend dat de technische ondersteuning gratis is, indien het logo van de gemeente Koksijde overal wordt opgenomen tijdens de activiteit; 

          Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot financiële ondersteuning aan vzw SOS Casamanca voor het goed doel van Think Pink en zal toegekend worden als nominatieve subsidie van maximaal 1.432,66 EUR voor de overnachtingen en tankbeurten. 

        • Goedkeuren nominatieve subsidies 2023

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;

          Gelet op de vijfde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd in zitting van 19 december 2022, dat daarin de nodige kredieten werden voorzien om de nominatieve subsidies uit te betalen;

          Overwegende de voorgelegde lijst met nominatieve subsidies voor het jaar 2023

          Overwegende dat aan elke vereniging, die meer dan 999 euro subsidie ontvangt, gevraagd wordt om een activiteiten- en financieel verslag te bezorgen van het jaar voorafgaand en een ontwerp activiteiten en begroting van het subsidiejaar; dat de nominatieve subsidie pas kan worden uitbetaald na het ontvangen en het positief beoordelen van deze documenten door de financiële dienst van het lokaal bestuur Koksijde;

          Overwegende dat voor 2022 de nominatieve subsidie voor de Strandvisschers van den Uytbank 250,00 EUR bedraagt in plaats van 125,00 EUR.

          Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen nominatieve toelagen 2023 worden goedgekeurd.

          Art. 2: De nominatieve toelage voor 2022 aan de Strandvisschers van den Uytbank wordt vastgesteld op 250,00 EUR.

          Art. 3: De toelagen die meer dan 999 euro bedragen, worden pas uitbetaald nadat de nominatief aangeduide begunstigde zijn activiteiten- en financieel verslag van het voorafgaand jaar en ontwerp activiteiten en begroting van het subsidiejaar heeft ingediend bij de financiële dienst.

          Art. 4:Mogelijk openstaande schulden aan de gemeente worden eerst verrekend met de toegekende subsidie, waarna het saldo kan worden uitbetaald.

        • Goedkeuren van de gemeentelijke toelage 2023 aan de Politiezone Westkust

          Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid;

          Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Overwegende de begroting van de politiezone westkust, goedgekeurd door de politieraad op 5 december 2022;

          Overwegende dat er voor het bewaren van het begrotingsevenwicht in de politiebegroting 2023 geen stijging van de gemeentelijke bijdragen voor 2023 vereist is; dat deze behouden blijven op het bedrag van de gemeentelijke bijdrage van 2022;

          Overwegende dat de wet van 7 december 1998 voornoemd bepaalt dat de gemeenten het tekort van de politiezone dienen te dragen;

          Art. 1 : De bijdrage van gemeente Koksijde zoals ingeschreven in het budget 2023, zijnde in totaal 5.885.303 euro  goed te keuren en aan de politiezone Westkust (De Panne-Koksijde-Nieuwpoort) toe te kennen.
          Deze toelage in te schrijven in het meerjarenplan onder kredietjaar 2023 onder de budgettaire code 2023/ACT-456/0400-01/6494000/IP-GEEN.

          Art. 2 : Dit besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Afschrift maken aan de politiezone en aan de financieel directeur.

      • belastingreglementen

        • Vaststellen retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - 2023-2025

          Gelet op artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Overwegende dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;

          Overwegende dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;

          Overwegende de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

          Overwegende dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;

          Overwegende dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;

          Overwegende dat de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;

          Art.1: Algemeen

          Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

          Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
          - alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
          - alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.

          De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

          Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

          Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

          Art.2: Retributie naar aanleiding van sleufwerken

          De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voet¬paden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
          Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
          Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

          Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

          Art.3: Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

          Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grond¬gebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

          Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
          Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

          Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.

          Art.4: Inning

          De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.

          Art.5: Definitief karakter

          Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
          Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

        • Vaststellen retributie op het afleveren van badge voor activering slagboom 2023-2025

          Gelet op artikel 41,2e lid, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het reglement inzake de toegang tot de Zeedijk Koksijde, Zeedijk Oostduinkerke, Zeedijk Sint-Idesbald, Strandlaan (tussen Jaakpad en Zeedijk Sint-Idesbald), Astridplein, Eugenie Terlinckplein en Lucionplein;

          Overwegende dat door het college van burgemeester en schepenen op basis van de voormelde aanvullende politiereglementen toegang kan verleend worden op met slagbomen afgesloten weggedeelten; dat voor de activering van deze slagbomen gebruik wordt gemaakt van door de gemeente ter beschikking gestelde badges die voor de toegestane termijn worden geactiveerd; dat de huidige werkwijze waarbij een waarborg betaald dient te worden bij afgifte van de badge een extra last legt op zowel technisch bureau als boekhouding (in en uitboeken van waarborgen);

          Overwegende dat de diensten om efficiëntieredenen van deze werkwijze willen afstappen en bij de afgifte, samen met het gebruiksreglement, voortaan geen waarborg meer te vragen, doch indien de badge na de gebruikstermijn niet wordt teruggebracht of verloren is gegaan, om dan de kostprijs van de badge en de softwarekost aan te rekenen aan degene die de badge aangevraagd en toegekend kreeg; dat aanvragers, die reeds in bezit zijn van een badge die niet teruggebracht werd, voor een vernieuwing of nieuwe activering van de slagboom een nieuwe badge aanvragen, de vergoeding verlies badge verschuldigd zijn en deze eerst moeten voldoen alvorens een nieuwe badge te kunnen bekomen;

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente

          Art.1:  Dit reglement is van toepassing op het reglement inzake de toegang tot de Zeedijk Koksijde, Zeedijk Oostduinkerke, Zeedijk Sint-Idesbald, Strandlaan (tussen Jaakpad en Zeedijk Sint-Idesbald), Astridplein, Eugenie Terlinckplein en Lucionplein.

          Voor het gebruik van een badge voor de activering van een gemeentelijke slagboom volgens voormelde reglementen, is een retributie van 0 euro verschuldigd door de aanvrager aan wie de toelating wordt gegeven tot gebruik van de badge.

          Art.2: De retributie voor verlies, beschadiging, diefstal of enige andere vorm van buitenbezitstelling of het niet terug binnen brengen bij einde activering of opzeg wordt vastgesteld op 25 euro per badge.
          Er wordt enkel nieuwe badge afgeleverd als deze retributie voor een vorige verloren gegane, beschadigde of gestolen badge of niet terug binnengebrachte badge volledig (desgevallend met inbegrip van de invorderingskosten) is betaald.

          Art.3: Deze vergoeding is verschuldigd door de natuurlijke, de feitelijke of de rechtspersoon die de badge aanvraagt en aan wie ze is toegekend, overeenkomstig de bepalingen van het politiereglement.

          Art.4: De retributie moet binnen de veertien kalenderdagen betaald worden op factuur door overschrijving op een rekening van het gemeentebestuur.

          Art.5: Invorderingsprocedure en eventuele betwisting van de schuldvordering

          §1. De schuldvorderingen moeten betaald worden voor de vervaldag vermeld op de factuur/kostennota.

          §2. De gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, die niet akkoord gaat met de toegestuurde schuldvordering beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen, volgend op de datum van verzending van de schuldvordering/factuur/kostennota, om zijn niet-akkoord met de toegestuurde schuldvordering schriftelijk en gemotiveerd in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen, dat erover beslist rekening houdend met dit reglement.

          Indien de gebruiker van de dienst waarvoor de retributie wordt geheven, geen beroep instelt bij het schepencollege, dan wordt de schuldvordering als onbetwist en opeisbaar beschouwd in de zin van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          §3.  Vervolg van de procedure tot de volledige betaling van de retributie en eventuele administratiekosten:

          1. Er worden maximaal twee niet aangetekende maningen verstuurd. Deze zijn te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.
          2. Voorafgaand aan de gedwongen procedure via dwangbevel, wordt één aangetekende aanmaning verstuurd. Deze is te voldoen binnen de zeven kalenderdagen volgend op de verzending ervan.

          §4. Bij gebreke aan minnelijke betaling, wordt een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur opgemaakt door de gemeentelijke financieel directeur. Het dossier wordt overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering minnelijk en indien nodig gerechtelijk verder.

          De kosten, rechten en uitschotten blootgesteld in alle fasen van de invordering worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 dat het tarief vastlegt van de akten verricht door de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van sommige toelagen

          §5. Alle invorderingskosten zijn integraal verschuldigd door de in gebreke blijvende schuldenaar van de retributie.

          §6. In geval van betaling wordt de ontvangen som eerst aangerekend op de invorderings- en administratiekosten en vervolgens op de openstaande som van de schuldvordering/retributie.

        • Goedkeuren aanvulling retributiereglement op toegang tot het parcours van X2O Cyclocross - Vlaamse Duinencross 2023

          Gelet op artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 14 november 2022 houdende goedkeuring van het retributiereglement voor toegang tot het parcours van X2O Cyclocross - Vlaamse Duinencross 2023;

          Overwegende dat inwoners van Koksijde een voordeeltarief van € 8,00 genieten bij de aankoop van tickets van de cyclocross van 5 januari 2023;

          Overwegende de wens van het bestuur dat ook de personeelsleden van het gemeentebestuur en OCMW Koksijde die niet in Koksijde wonen van dit voordeeltarief zouden kunnen genieten;

          Overwegende de wens van het bestuur om tickets gratis te kunnen verdelen vanuit het college van burgemeester en schepenen; 

          Art. 1: De volgende paragraaf wordt toegevoegd aan artikel 2 van het retributiereglement op de toegang tot het parcours van X2O cyclocross - Vlaamse duinencross 2023 :

          - voorverkoop voor personeelsleden van gemeentebestuur en OCMW Koksijde die niet in Koksijde wonen : € 8,00 (incl BTW)

          Art. 2: De volgende paragraaf wordt toegevoegd aan artikel 4 van het retributiereglement op de toegang tot het parcours van X2O cyclocross - Vlaamse duinencross 2023 :

          - personeelsleden van gemeentebestuur en OCMW Koksijde. De aanvraag wordt beperkt tot 1 inkomkaart per personeelslid

          Art. 3: De volgende paragraaf wordt toegevoegd aan artikel 7 van het retributiereglement op de toegang tot het parcours van X2O cyclocross - Vlaamse duinencross 2023 : 

          - voor aanvragen gericht aan het college van burgemeester en schepenen

          Art. 4: Deze aanvullingen treden in voege de dag van de bekendmaking van dit reglement.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • oprichting igs

        • Verlengen samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap Westhoek vzw

          Gelet op art. 2, 40, 41 van het decreet lokaal bestuur;

          Gelet op art. 54 van het decreet van 21 oktober 1997 en latere wijzigingen betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu - het zogenaamde 'natuurdecreet';

          Gelet op het actieplan 17 en act-156 van het gemeentelijk meerjarenplan waarin vooropgesteld werd een samenwerking/toetreding tot het Regionaal Landschap Westhoek te overwegen in het kader van het nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit, het beheren van natuur en het voorzien van natuurbeleving;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2022 waarbij een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten met het Regionaal Landschap Westhoek;

          Overwegende dat een Regionaal landschap een streekorganisatie is die wil bijdragen tot de duurzame ontwikkeling van de regio en voor de bevolking en bezoeker een regionale en lokale meerwaarde wil verwezenlijken door te werken op landschapszorg en - ontwikkeling, biodiversiteit, groen in de stad, regiokennis en fierheid en kwalitatieve recreatie in eigen streek;

          Overwegende dat een Regionaal landschap een duurzaam samenwerkingsverband betreft tussen maatschappelijke en bestuurlijke actoren en het statuut heeft van private rechtspersoonlijkheid onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk, dat de provincies bevoegd zijn voor de erkenning, subsidiëring en opvolging van de regionale landschappen;

          Overwegende dat het Regionaal Landschap Westhoek o.a. inzet op het realiseren van landschapsprojecten bij particulieren en/of landbouwers, het organiseren van een samenaankoop van streekeigen plantgoed, het opzetten van een ploeg vrijwilligers om natuurbeheerwerken uit te voeren (vb. knotten van bomen), het ondersteunen van gemeenten bij bomen - en groenbeheer, ... en optioneel ondersteuning kan bieden bij gemeentelijke projecten en een coördinerende rol kan spelen bij PDPO, Leader en Interreg-projecten;

          Overwegende dat in ruil voor de basisdienstverlening een bijdrage vooropgesteld wordt van 0,25 euro/inwoner, voor Koksijde komt dit op 5.467 euro; dat er via een regionaal landschap effectief werk wordt gemaakt van de versterking van het landschap/natuur waarbij de gemeentelijke bijdrage efficiënt kan worden ingezet door de schaalvergroting en versterkt wordt door de subsidie van o.a. de provincie West-Vlaanderen;

          Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst in eerste instantie liep tot september 2022; een voorstel tot verlenging van de samenwerkingskomst recent werd ontvangen van het Regionaal Landschap Westhoek met de vraag de samenwerking te verlengen tot 31 december 2025;

          Overwegende dat de voorwaarden en financiering dezelfde blijft;


          Art. 1: De gemeenteraad beslist om haar samenwerking met het Regionaal Landschap Westhoek te verlengen tot 31 december 2025, volgens de voorwaarden en afspraken in de samenwerkingsovereenkomst, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit.

      • algemene vergaderingen igs

        • Woonmaatschappij IJzer en Zee - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2022 - bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen 28 november 2022

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;

          Overwegende dat gemeentebestuur Koksijde is aangesloten bij Woonmaatschappij IJzer en Zee;

          Overwegende dat het gemeentebestuur bij schrijven van 21 november 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee op 16 december 2022 om 18.30 uur;

          Overwegende dat wegens het laattijdig ontvangen van de oproeping, dit dossier niet kon worden voorgelegd aan de gemeenteraad;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 28 november 2022, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee van 16 december 2022;

          Overwegende dat deze beslissing ter bekrachtiging wordt voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad;

          Art. 1: De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 28 november 2022, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee van 16 december 2022, wordt bekrachtigd

    • patrimonium

      • aankoop

        • Goedkeuren ontwerpakte tot stopzetting onroerende leasing, beëindiging opstalrecht en erfpacht betreffende Hazebeekstraat 13

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 22 december 2008 houdende goedkeuren bestek 'ontwerp, bouw, financiering en exploitatie van een fitnesscomplex';

          Gelet op de inschrijving van 18 februari 2009 door Dorsale BVBA (intussen NV) op deze opdracht;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 16 november 2009 en van 16 augustus 2010 houdende goedkeuren erfpachtovereenkomst – bouwen van een fitnesscomplex inclusief omgevingswerken en parking aan Dorsale BVBA, waarin de mogelijkheid voorzien wordt om een opstalrecht te voorzien door Dorsale ten behoeve van een financieringsinstelling;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 16 november 2009 en van 16 augustus 2010 houdende goedkeuren voortzettingsverbintenis inzake bouw en exploitatie fitnesscomplex;

          Overwegende dat in uitvoering van deze beslissingen drie akten werden verleden door notaris Van Damme te Nieuwpoort tussen partijen Dorsale BVBA, Belfius Lease Services (hierna genoemd BLS) en Gemeente Koksijde op 17 oktober 2010 met name (1) erfpacht voor perceel grond Hazebeekstraat 13 door gemeente aan Dorsale; (2) Recht van opstal voor zelfde perceel door Dorsale aan BLS, met tussenkomst gemeente en (3) Leasing BLS aan Dorsale met tussenkomst gemeente voor voortzettingsverbintenis;

          Overwegende dat de waarborgen opgenomen in de voortzettingsverbintenis werden uitgewonnen lastens Dorsale en haar borgen ten voordele van de financiering;

          Overwegende dat o.a. de coronapandemie een negatieve impact heeft gehad op het eigen vermogen van Dorsale NV en op haar cashpositie, dat zij hierdoor onvoldoende eigen middelen kon genereren om de lening aan BLS verder af te lossen, ondanks toegestane uitstellen van betalingen;

          Overwegende dat BLS uiteindelijk op 1 augustus 2022 het uitblijven van betalingen door Dorsale NV heeft vastgesteld en de voortzettingsverbintenis lastens de gemeente heeft ingeroepen om zowel de achterstallen aan te zuiveren als de financiering over te nemen; dat in de voortzettingsverbintenis afspraken zijn opgenomen dat de gemeente over een termijn van een jaar beschikt om haar opties voor de verdere financiering te overwegen; dat de financiële positie van Dorsale niet verbeterd is sedertdien en in overleg met de gemeente beslist is om de lopende akten stop te zetten zodat er een éénduidig beheer van het gebouw is, dat hiervoor zowel het opstalrecht als erfpachtrecht moeten stopgezet worden en de financiering met BLS beëindigd wordt;

          Overwegende de afrekening gemaakt door BLS dd. 12.12.2022 waarbij de eindafrekening in geval van afkoop: 1.361.291,79 euro bedraagt (te verhogen met de nog niet ingekohierde noch betaalde onroerende voorheffing aanslagjaren 2020-2021-2022 en de BTW erop);

          Overwegende de schatting van het gebouw zonder grond opgemaakt door landmeter Vandewalle dd 06.09.2022 waarbij de venale waarde van het gebouw op 1.437.850 euro werd geschat;

          Overwegende dat om Dorsale toe te laten haar lopende contracten met klanten af te handelen een vrij gebruik wordt toegestaan aan Dorsale als goede huisvader zonder vergoeding aan Gemeente Koksijde tot 14 februari 2023;

          Overwegende dat de gemeente Koksijde na de aankoop en ontmanteling van de diverse akten volledig eigenaar wordt van het gebouw en er zelf de exploitatie zal van opnemen met het oog op het gebruik in het algemeen belang als ruimte voor ontmoeting en ontspanning voor de doelgroep jeugd en voor het verder zetten van een aantal sportieve en  gezondheidsactiviteiten;

          Overwegende de ontwerpakte in bijlage opgemaakt door notaris Van Damme te Nieuwpoort met tussenkomst van notaris Wim Maes te Oostduinkerke, optredend voor gemeente Koksijde

          Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding van de akten van erfpacht, opstal en de voortzettingsverbintenis betreffende het gebouw gelegen Hazebeekstraat 13, gekend volgens titel gekend onder grotere oppervlakte sectie D, nummers 80/A, 81/D, 81/M en 81/N, en volgens huidig kadaster onder sectie D, nummers 0081 T P0001, 0081 V P0000 en 0081WP0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van één hectare vierennegentig are en dertig centiare (1ha 94a 30ca).

          Art. 2: De gemeenteraad keurt de aankoop van het gebouw gelegen Hazebeekstraat 13 lastens de gemeente Koksijde goed voor een bedrag van 1.437.850 euro (na aftrek van de door de gemeente Koksijde ingevolge de ingeroepen voortzettingsverbintenis betaalde bedragen aan BLS en de nog te betalen aanslagbiljetten van de onroerende voorheffing aanslagjaren 2020-2021 en 2022 en erop aangerekende belastingen) onder de voorwaarde van de stopzetting van de onroerende leasing, opstalrecht en erfpacht door partijen BLS en Dorsale NV.

          Art. 3: De gemeenteraad keurt bijgaande ontwerpakte Stopzetting onroerende leasing en beëindiging opstalrecht en beëindiging erfpacht_versie 2_2022-12-19 goed.

        • Principiële beslissing over de herbestemming van het gebouw Hazebeekstraat 13

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 19 december 2022 houdende goedkeuring van de aankoop van het gebouw gelegen Hazebeekstraat 13;

          Overwegende dat het aangewezen is om een standpunt in te nemen over de toekomstige bestemming van dit gebouw;

          Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het gebouw te gebruiken in het algemeen belang :

          • ruimte voor het verder zetten van een aantal sportieve en gezondheidsactiviteiten zoals fitness, spinning, yoga, mediteersessies en dit op groepsbasis
          • ruimte voor ontmoeting en ontspanning voor de doelgroep jeugd en eventuele andere doelgroepen

          Overwegende dat voor de concrete uitwerking van deze toekomstige functies  nog overleg zal gepleegd worden met de diverse doelgroepen;

          Art. 1 : De gemeenteraad gaat akkoord om het gebouw, gelegen Hazebeekstraat 13 te 8670 Koksijde, te gebruiken in het algemeen belang als ruimte voor het verder zetten van een aantal sportieve en gezondheidsactiviteiten, voor ontmoeting en ontspanning voor de doelgroep jeugd en andere doelgroepen

    • overeenkomsten

      • Goedkeuring overeenkomsten met Batopin betreffende de cashpunten in Sint-Idesbald en Oostduinkerke

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025, actie 226: plaatsen en beheren van bankautomaten;

        Overwegende dat het beheer van de cashpunten in Sint-Idesbald aan het toerismekantoor en Oostduinkerke aan de achterzijde van de tramhalte aan Batopin wordt overgedragen;

        Overwegende dat tussen het gemeentebestuur Koksijde en Batopin een overeenkomst dient te worden afgesloten; dat de overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van negen jaar en stilzwijgend wordt verlengd met opeenvolgende periodes van drie jaar; en dat geen geldelijke vergoeding dient te worden betaald door gemeentebestuur Koksijde;

        Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde overeenkomsten met Batopin betreffende de cashpunten in Sint-Idesbald en Oostduinkerke, worden goedgekeurd.

      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten in kader van de herinrichting van de doortocht van de N34 in Koksijde-Bad en Sint-Idesbald.

        Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;

        Overwegende dat De Lijn de sporen in de doortocht Koksijde-Bad en Sint-Idesbald dient te vernieuwen, is dit een opportuniteit om samen met Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn een gezamenlijke opdracht uit te schrijven voor een volledige herinrichting van beide doortochten.  De samenwerkingsovereenkomst omvat het uitschrijven van een studieopdracht door het Vlaamse Gewest voor de opmaak van een projectnota en een aanbestedingsdossier.

        Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst voor diensten, tussen het gemeentebestuur, het Vlaamse Gewest en De Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn voor de herinrichting van de doortochten Koksijde-Bad en Sint-Idesbald, wordt goedgekeurd.

        Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Vlaamse Gewest

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Afsluiten van een overeenkomst met vzw Krekedalvrienden voor de organisatie van Bredene Koksijde Classic voor de periode van 2023 - 2028

          Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41; 

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2020, waarbij de overeenkomst tussen de gemeente Koksijde en de vzw Krekedalvrienden voor de organisatie van Bredene Koksijde Classic werd goedgekeurd;

          Overwegende de publicitaire return van de wielerwedstrijd Bredene Koksijde Classic voor de gemeente Koksijde;

          Overwegende een jaarlijkse subsidie van 120.000 euro werd voorzien voor de periode 2023 -2028; 

          Overwegende dat de gemeente omwille van dit publicitair aanbod en de vraag naar continuïteit er zich toe verbindt de organisatoren van de wielerwedstrijd Bredene Koksijde  Classic, om het jaarlijks forfaitair bedrag van 95.000 euro te verhogen naar 120.000 euro vanaf 2023, voor de periode van 6 jaar (2028);

          Overwegende voorgesteld wordt om geen extra budget meer te voorzien voor extra prestaties en dat de organisatie zelf instaat voor deze prestaties; 

          Art. 1: De gemeente kent een financiële toelage toe aan vzw de Krekedalvrienden Handzame, Handzameplein 11, 8610 Handzame, voor de organisatie van de wielerwedstrijd Bredene Koksijde Classic (ON 0834013225) voor de periode 2023-2028 ten belope van jaarlijks 120.000 EUR.

          Art. 2: De overeenkomst met de vzw de Krekedalvrienden Handzame, Handzameplein 11, 8610 Handzame, voor de organisatie van de wielerwedstrijd Bredene Koksijde classic zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd. 

          Art. 3: De overeenkomst met de vzw de Krekedalvrienden Handzame, Handzameplein 11, 8610 Handzame, voor de organisatie van de Bredene Koksijde Classic goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 20 januari 2020 wordt opgeheven bij deze beslissing.

    • beleidsplannen

      • Goedkeuring beleidsplan NAVIGO-museum 2024-2028

        Gelet op het decreet van 24 februari 2017 houdende de ondersteuning van cultureelerfgoedwerking in Vlaanderen, kortweg het Cultureelerfgoeddecreet;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40;

        Overwegende dat NAVIGO-museum een bovenlokaal erkend museum is door Vlaamse overheid (Departement Cultuur, Jeugd en Media);

        Overwegende dat aan deze erkenning jaarlijkse werkingssubsidies vasthangen;

        Overwegende dat deze aanvraag tot werkingssubsidies elke vijf jaar vernieuwd moet worden;

        Overwegende dat NAVIGO-museum voor de volgende periode mikt op een jaarlijkse werkingssubsidie van 300.000 euro;

        Overwegende dat hiervoor tegen uiterlijk 15 januari 2023 een nieuw beleidsplan voor de periode 2024-2028 moet ingediend worden;

        Art. 1: Het beleidsplan van NAVIGO-museum voor de periode 2024-2028 wordt goedgekeurd.

      • Goedkeuren beleidsplan Abdijmuseum Ten Duinen 2024-2028

        Gelet op het decreet van 24 februari 2017 houdende de ondersteuning van cultureelerfgoedwerking in Vlaanderen, kortweg het Cultureelerfgoeddecreet;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40;

        Overwegende dat het Abdijmuseum Ten Duinen erkend door de Vlaamse overheid en ingedeeld bij het bovenlokaal nivaeu door Vlaamse overheid (Departement Cultuur, Jeugd en Media);

        Overwegende dat aan deze erkenning jaarlijkse werkingssubsidies vasthangen;

        Overwegende dat deze aanvraag tot werkingssubsidies elke vijf jaar vernieuwd moet worden;

        Overwegende dat het Abdijmuseum Ten Duinen voor de volgende periode mikt op een jaarlijkse werkingssubsidie van 300.000 euro;

        Overwegende dat hiervoor tegen uiterlijk 15 januari 2023 een nieuw beleidsplan voor de periode 2024-2028 moet ingediend worden;

        Art. 1: Het beleidsplan van het Abdijmuseum Ten Duinen voor de periode 2024-2028 wordt goedgekeurd.

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststelling reglement inzake de toegang tot de Zeedijk Koksijde, Zeedijk Oostduinkerke, Zeedijk Sint-Idesbald, Strandlaan (tussen Jaakpad en Zeedijk Sint-Idesbald), Astridplein, Eugenie Terlinckplein en Lucionplein

          Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2022 rond de toegang tot de Zeedijk;

          Overwegende dat het verkrijgen van een badge voor de toegang tot de Zeedijk zorgt voor een administratieve last voor enkele gemeentediensten waardoor een vereenvoudiging noodzakelijk is;

          Overwegende dat er geen waarborg meer wordt aangerekend bij het afhalen van een badge voor de toegang tot de Zeedijk en dat er een retributiereglement wordt opgesteld om eventuele kosten aan te rekenen bij het niet terugbrengen van de badges;

          Art. 1: Toepassingsgebied: Gedurende de in het aanvullend politiereglement vastgestelde periodes blijft de Zeedijk Koksijde, de Zeedijk Oostduinkerke, de Zeedijk Sint-Idesbald, het Astridplein, het E. Terlinckplein, Strandlaan (tussen Jaakpad en Zeedijk Sint Idesbald) en Lucionplein volledig gesloten voor alle verkeer, met uitzondering van de fietsers, openbare diensten, hulpdiensten en vergunninghouders.

          Art. 2: Voorwaarden voor verkrijgen van een vergunning:

          1. Voor een periode van 1 jaar:
          • voor leveranciers en handelaars: elke dag van 7 uur tot 10 uur, mits gebruik van een badge
          • voor soepleveranciers: elke dag van 7 tot 13 uur, mits gebruik van een badge
          • voor andersvaliden (met parkeerkaart voor personen met een handicap): onbeperkte toegang, mits gebruik van een badge
          • voor aannemers: maandag t.e.m. vrijdag van 7 tot 19 uur met uitzondering van feestdagen en de periode van bouwstop (11 juli t.e.m. 31 augustus), mits gebruik van een badge.

          2. Voor een periode van maximaal 14 dagen: voor een verhuis, van maandag tot en met zaterdag van 7 tot 19 uur, mits gebruik van een badge

          Art. 3: Regeling voor openbare diensten en hulpdiensten:

          1. Gemeentediensten krijgen onbeperkt toegang, enkel in functie van de werkzaamheden en uit te voeren opdrachten, mits gebruik van de personeelsbadge (prikklok).
          2. Andere openbare diensten krijgen toegang, mits gebruik van een badge.
          3. Brandweer, politie en andere hulpdiensten krijgen onbeperkt toegang, mits gebruik van een badge.

          Art. 4: Procedure voor het bekomen van een (verlenging van) vergunning en badge:

          1. De aanvraag tot verkrijgen van een vergunning of een verlenging ervan gebeurt schriftelijk door indienen van aanvraagformulier via de gemeentelijke website (dienst Technisch bureau, Zeelaan 303 te 8670 Koksijde).
          2. De badge - vergunning dient afgehaald te worden op het gemeentehuis, 2de verdiep, balie technisch bureau tijdens de kantooruren. De badge is actief volgens de aanvraag en de voorwaarden eraan gekoppeld volgens de afgeleverde vergunning tot gebruik van de badge.

          Art. 5: Geldigheidsduur:

          1. De vergunning van de vergunninghouders die vallen onder artikel 2, §1 vervalt automatisch 1 jaar na toekenning van de vergunning of bij eerder indienen van de badge.
          2. Bij einde van de geldigheidsduur, of eerder indien de vergunninghouder verder verzaakt aan zijn vergunning, moet de vergunninghouder de badge terug bezorgen aan de dienst Technisch bureau zoals vermeld in de overeenkomst.
            Indien een waarborg in geld werd betaald (tot 31 december 2022), wordt deze  terugbetaald op verzoek van de aanvrager en mits voorlegging van het betalingsbewijs door de aanvrager.
          3. De vergoeding voor gebruik van de badge en in geval van het niet tijdig terugbrengen (na verval van vergunning of na intrekking ervan) of bij verlies of bij beschadiging van de badge wordt geregeld door het retributiereglement op het afleveren van badge voor activering slagboom 2023-2025 en latere wijzigingen

          Art. 6: Regels met betrekking tot gebruik van de badge:

          1. Binnen de afgesloten zone kan er niet geparkeerd worden en wordt maximaal rekening gehouden met de aanwezigheid van voetgangers en fietsers. Er geldt een laad- en losregeling en de zone dient dan ook zo vlug mogelijk verlaten te worden. (Uitzondering voor verhuizingen en soepleveranciers).
          2. De Zeedijk Koksijde is enkel toegankelijk via de Strandlaan (Zeedijk Sint-Idesbald t.h.v. horloge) en via het E. Terlinckplein. De uitgangen zijn voorzien ter hoogte van Ster der Zee (prof. Blanchardlaan) en het Elisabethplein.
          3. De Zeedijk Oostduinkerke is enkel toegankelijk via het Ijslandplein. De uitgang is voorzien aan de Barkenstraat. De slagboom aan het Astridplein is enkel te bedienen door hulpdiensten en gemeentediensten en voor vergunningshouders mits voorafgaande toestemming van het College van Burgemeester en Schepenen na gemotiveerde aanvraag.
          4. De slagboom op het Europaplein is zowel een in- als uitrit waarbij enkel doorgang mogelijk is voor tijdelijke activiteiten (verhuizen, laden en lossen, noodzakelijke werkzaamheden) na gemotiveerde aanvraag.
          5. Bij het afsluiten van de zeedijk zijn de slagbomen van de uitgangen zo geprogrammeerd dat deze om 19u op de dag van de sluiting kunnen geopend worden zonder gebruik te maken van de badge. Op andere momenten is het gebruik van de badge eveneens vereist voor het verlaten van de afgesloten zone.
          6. Wijziging van gegevens van de aanvrager of verlies van de badge worden door de aanvrager onverwijld doorgegeven aan het gemeentebestuur, dienst Technisch bureau, Zeelaan 303 te 8670 Koksijde
          7. Het goedgekeurde aanvraagformulier dient als toegangsbewijs tot de Zeedijk en moet bij controle voorgelegd kunnen worden.
          8. Vergunninghouders zoals vermeld in art. 2 krijgen geen toegang tot de Zeedijk tijdens de wekelijkse marktdag, de avondmarkt, andere evenementen georganiseerd door of in samenwerking met de gemeente. 
          9. Voor het langdurig parkeren dient een aanvraag tot inname openbaar domein gedaan te worden. 

          Art. 7: Intrekken vergunning:

          1. Het college van burgemeester en schepenen heeft het recht éénzijdig de vergunning in te trekken en de badge te blokkeren in geval van:
          • niet naleven van verkeersregels en wegcode binnen de afgesloten zone en/of onaangepast rijgedrag
          • niet naleven van de regels tot gebruik van de badge
          • vaststelling van manipulatie van de installaties

          Art. 8: Het bestaande reglement met betrekking tot toegang tot de Zeedijk, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2022, wordt opgeheven.

    • veiligheid en preventie

      • reglementen

        • Delegatie aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid tot het afsluiten van convenanten voor wedkantoren - Goedkeuring

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2, §2; 40, §1; 41, 1ste lid;

          Gelet op de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994, artikel 41;

          Gelet op de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, artikel 43/4, §1, 4de lid

          Overwegende dat  het om praktische overwegingen aangewezen is om de bevoegdheid tot het afsluiten van convenanten in functie van de kansspelreglementering te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen, gezien veel flexibeler op de omstandigheden (bijv. in de zomermaanden) kan ingespeeld worden en op zeer korte termijn tot handhaving kan overgegaan worden bij inbreuken

          Overwegende dat dergelijke delegatie ook een voorafgaandelijke in concretobeoordeling mogelijk maakt, aangezien het opstellen van een convenant telkens maatwerk betreft waarbij het goedkeuren van een algemeen sjabloon hiertoe geen enkele oplossing biedt.

          Art. 1: De gemeenteraad keurt de delegatie goed aan het college van burgemeester en schepenen, van de algemene bevoegdheid om convenanten af te sluiten met de uitbaters van wedkantoren gelegen op het grondgebied van de gemeente Koksijde overeenkomstig artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de  kansspelen, de weddenschappen de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers

          Art. 2: Dit besluit treedt in werking vanaf 19 december 2022.

    • huishoudelijke reglementen

      • Goedkeuren nieuw huisreglement uitleendienst jeugddienst

        Gelet op het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 art. 40 § 3;

        Overwegend dat de uitleendienst sinds 2004 een vaste waarde is binnen de jeugddienst;

        Overwegend dat de laatste hervaststelling van het huishoudelijk reglement dateert van 23 november 2015;

        Overwegend de nieuwe investeringen die in 2022 werden gerealiseerd ter modernisering van de uitleendienst; 

        Overwegend de steeds stijgende aanvragen per jaar die de uitleendienst verwerkt; 

        Overwegend dat het huishoudelijk reglement in samenspraak met de ontvanger werd opgemaakt;

        Art. 1: Het in bijlage van dit besluit gevoegde reglement van de uitleendienst jeugddienst wordt goedgekeurd.

        Art. 2: Het reglement van de uitleendienst jeugddienst, goedgekeurd op 23 november 2015, wordt opgeheven.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:37.

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter