Terug gemeenteraad

Mon 19/12/2022 - 18:00 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

meerjarenplan

gemeentelijke toelage

  • Twee inwoners van Koksijde, namens vzw SOS Casamanca, startten op zaterdag 27 augustus hun fietsavontuur. Zij fietsten de grenzen van Vlaanderen af ten voordele van Think Pink.  

    De gemeente Koksijde stond in voor de logistieke steun onder de vorm van nadars, accommodaties, ... en voor de kosten van de overnachtingen en tankbeurten van de volgwagen die 1.432,66 EUR bedroeg. 

  • Het toekennen van de nominatieve subsidies gebeurde in het verleden via het vaststellen van het budget, waarin een lijst met nominatieve subsidies werd opgenomen. Sinds BBC 2020 is enkel nog een meerjarenplan voorzien, waardoor de lijst met nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.

    Voor een overzicht van de voorziene toelagen verwijzen we naar het document in bijlage. 

    Voor 2022 wordt nog een correctie ter goedkeuring meegenomen, de nominatieve subsidie voor de Strandvisschers van den Uytbank vzw bedraagt vanaf 2022 250,00 EUR i.p.v. 125,00 EUR

  • De begroting 2023 van de politiezone westkust werd ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad op 5 december 2022.

    Hierin is voorzien dat de gemeentelijke toelagen gelijk blijven voor 2023 aan deze van 2022.

    De meerkosten door indexaanpassing lonen, energiekosten, werkingskosten en schuld worden in eerste instantie gefinancierd door het gecumuleerd begrotingsresultaat en de geïndexeerde federale toelagen. Hierdoor is geen stijging van de gemeentelijke bijdragen vereist ten opzichte van het vorig boekjaar.

    De bijdrage van de gemeente Koksijde wordt vastgelegd op 5.885.303 euro. Dit bedrag is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 voor boekjaar 2023.

belastingreglementen

  • Door Fluvius wordt voorgesteld de bestaande retributie op de werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein te verlengen vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024. Deze vergoeding dient goedgekeurd te worden door de toezichthouder op de nutsmaatschappijen.
    De vergoeding wordt vastgelegd voor drie jaar op basis van de uitgevoerde werken in de voorbije periode en wordt elke drie jaar aangepast.
    De verwachte opbrengst per jaar bedraagt 68.765,32 euro.

  • Badges voor activeren slagbomen worden gratis beschikbaar gesteld tegen het stellen van een waarborg in geld.

    Voor de toegangen tot de Zeedijken, stellen we vast dat het veelal om korte vergunningen gaat waarbij de administratieve overlast (badges voor gebruik gedurende een dag of korte periode, in ontvangst nemen waarborg cash of bancontact, terugbetaling via aanrekening van waarborg) hoog is. Dat daarom voor deze badges  voorgesteld wordt om de waarborg te laten vallen en te vervangen door een gratis gebruik.
    Een vergoeding voor de niet-teruggebrachte badge of bij verlies ervan wordt wel aangerekend aan degene die ze aanvroeg en niet terugbracht na de vergunde gebruikstermijn. Hiervoor wordt een vergoeding van 25 euro per badge aangerekend.

    De afgifte van een badge wordt geregeld door het een aanvullend reglement inzake de toegang tot de Zeedijk Koksijde, Zeedijk Oostduinkerke, Zeedijk Sint-Idesbald, Strandlaan (tussen Jaakpad en Zeedijk Sint-Idesbald), Astridplein, Eugenie Terlinckplein en Lucionplein.

  • In de gemeenteraad van 14 november 2022 werd het retributiereglement omtrent toegang tot het cyclocrossparcours goedgekeurd.

    Daarin werd beslist dat inwoners en K-passers een goedkoper ticket (8 euro ipv 12 euro) kunnen kopen in het toerismekantoor voor de cyclocross tot en met 31 december 2022. In het reglement was niet voorzien dat, zoals bij andere edities, personeelsleden van de gemeente en OCMW Koksijde (die niet niet woonachtig zijn in Koksijde) ook van dit voordeeltarief kunnen genieten. Daarnaast wordt voorzien dat, op uitdrukkelijk en gemotiveerd verzoek, het college kan ingaan op vragen voor gratis tickets.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

oprichting igs

  • Een Regionaal Landschap (RL) ijvert in samenwerking met lokale overheden, middenveldorganisaties en alle gebruikers van de open ruimte voor het behoud en herstel van het typische landschap, de natuur en de streekidentiteit in een afgebakende regio.

    In onze regio is het Regionaal Landschap Westhoek actief. Koksijde ging in 2022 voor het eerst de samenwerking aan, dat gebeurde met een tijdelijke overeenkomst (gr 24 januari 2022).

    In het eerste werkjaar werd o.a. een samenaankoop van streekeigen plantgoed georganiseerd waaraan ook onze inwoners en verblijvers konden deelnemen (dat leverde 690 meter haag, 30 m² bos en meerdere fruit - en hoogstambomen en klimplanten op), werd de ploeg vrijwilligers om natuurbeheerwerken uit te voeren (vb. knotten van bomen) ook verankerd en versterkt met 7 Koksijdse knotters en 5 knotlocaties, en verleende het RL ondersteuning bij de voorbereiding van het 'project Tepelhoornweide' (Blue deal Hazebeek). Het RL toonde zich dus meteen als een belangrijke partner bij het voeren van natuur - en klimaatbeleid.

    Voorstel is om de overeenkomst te verlengen t.e.m. 2025. De voorwaarden en voorgestelde financiering blijven dezelfde (jaarlijkse basisfinanciering van 0,25 per inwoner (in totaal € 5.467), desgevallend aangevuld met een maximum van € 2.500 per jaar in geval ook landschapsplannen bij particulieren worden aangelegd). De gemeentelijke bijdrage wordt effectief en efficiënt ingezet door de schaalvergroting en versterkt door een bijdrage van o.a. de provincie West-Vlaanderen.

algemene vergaderingen igs

patrimonium

aankoop

  • De gemeente Koksijde lanceerde in 2009 een concessieopdracht voor het bouwen, financieren, exploiteren en onderhouden van een fitness-complex op een grond van de gemeente. Er werd één offerte ontvangen, met name van Dorsale BVBA, waarna deze inschrijver voor haar financiering aan de gemeente vroeg om een voortzettingsverbintenis te ondertekenen bij wanprestatie van Dorsale tov Belfius Lease Services (BLS). De gemeenteraad keurde dit goed op 04.10.2010.

    Om het geheel te structureren werden op 17.12.2010 voor Notaris Bruno Vandamme te Nieuwpoort 3 akten verleden:

    1. Erfpacht voor perceel grond Hazebeekstraat 13 door gemeente aan Dorsale
    2. Recht van opstal voor zelfde perceel door Dorsale aan BLS, met tussenkomst gemeente
    3. Leasing BLS aan Dorsale met tussenkomst gemeente voor voortzettingsverbintenis

    De in de voortzettingsverbintenis ten laste van Dorsale opgenomen financiële waarborgen werden intussen allemaal uitgewonnen ten voordele van de financiering van de onroerende leasing.

    3 avenanten op deze overeenkomsten ingevolge problemen bij Dorsale werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen binnen het kader van de door de gemeenteraad goedgekeurde akten, teneinde Dorsale NV een doorstart te laten maken: nr. 1 dd 24.07.2018; nr. 2 dd 02.07.2020 en nr. 3 dd 02.08.2021.

    Op 01.08.2022 stelt Belfius Lease Services (BLS) vast dat Dorsale niet langer betaalt en roept de voortzettingsverbintenis in. De gemeente Koksijde wordt schuldenaar en krijgt één jaar om de zaak te structureren, alvorens alle resterende schulden te moeten dragen.

    De gemeente Koksijde wil alle contracten stopzetten en vroeg aan BLS de afrekening op met oog op aankoop van het gebouw van Dorsale, de stopzetting van het opstalrecht en erfpachtrecht.

    Afrekening BLS geldig tot 09.09.2022 in geval van afkoop: 1.345.745,61 euro (te verhogen met de nog niet ingekohierde noch betaalde onroerende voorheffing aanslagjaren 2020-2021-2022) - afkoopsom tot 12.12.2022: 1.361.291,79 euro.

    Tegelijk werd een schattingsverslag gevraagd aan landmeter Vandewalle om de waarde van het gebouw te bepalen. In het verslag van de landmeter (6/9/2022) wordt het gebouw geschat op een venale waarde van op 1.437.850 euro.

    Het voorstel is dat de gemeente na aankoop nog een gratis gebruik toelaat aan Dorsale tot 14.02.2023, waarna sleutels aan gemeente worden overgedragen.

    Door de afwikkeling van de onroerende lease, het opstalrecht en de erfpacht vereenvoudigt de beheersstructuur volledig. De gemeente is immers door de voortzettingsverbintenis verplicht tot betaling van de resterende financiering doch wordt in het beheer belemmerd door de gevestigde zakelijke rechten.

    De ontwerpakte in bijlage geeft uitvoering aan deze beslissing.

  • De goedkeuring van het vorige agendapunt zorgt ervoor dat de gemeente Koksijde eigenaar wordt van het gebouw, gelegen Hazebeekstraat 13. Teneinde duidelijkheid te scheppen over de toekomstige bestemming, neemt de gemeenteraad een standpunt in over de toekomstige bestemming van dit gebouw.

    Het voorstel is om volgende functies in het gebouw te voorzien in functie van het algemeen belang:

    • ruimte voor het verder zetten van een aantal sportieve en gezondheidsactiviteiten zoals fitness, spinning, yoga, mediteersessies en dit op groepsbasis en zonder commerciële doelstellingen
    • ruimte voor ontmoeting en ontspanning voor de doelgroep jeugd en eventuele andere doelgroepen

    Voor de concrete uitwerking van deze functies zal overleg gepleegd worden met de diverse doelgroepen.

overeenkomsten

samenwerkingsovereenkomsten

  • In zitting van de gemeenteraad van 25 juni 2018 werd de overeenkomst met de vzw Krekedalvrienden voor de organisatie van de wielerwedstrijd Bredene Handzame Classic Koksijde goedgekeurd (later Bredene Koksijde Classic). 

    Daarna werd in de gemeenteraad van 20 januari 2020 de aangepaste overeenkomst met vzw Krekedalvrienden voor de organisatie van de wielerwedstrijd Bredene Koksijde Classic goedgekeurd. 

    Een jaarlijkse toelage van 95.000 euro periode 2020-2024 werd voorzien en de gemeente stond eveneens in voor een aantal extra’s (vergoeding seingevers, voorzien in broodjes vrijwilligers, aankoop trofeeën, huur printers, huur toiletten, …) met een totaal geraamde kost van 5.000 euro, naast de inzet van personeel. 

    Bredene Koksijde Classic is ondertussen een vaste waarde op de wielerkalender vandaar dat steeds meer worldtour ploegen deze wedstrijd in hun programma opnemen. Deze wedstrijd geniet door haar positie net voor de grote klassiekers in Vlaanderen heel wat media aandacht en wordt deze wedstrijd rechtstreeks uitgezonden op Eurosport 2 International (65 landen met een bereik van 1,1 miljoen kijkers via 4 uur uitzending) en Sporza (262 738 kijkers in 2021).

    Om de stijgende organisatorische kosten van deze organisatie te dekken en om de continuïteit van de wielerwedstrijd te verzekeren vragen de organisatoren om het jaarlijks forfaitair bedrag van 95.000 euro te verhogen naar 120.000 euro vanaf 2023, voor de periode van 6 jaar (2028). 

    De organisator stelt zich garant voor:

    • De sportieve programmatie, de promotievoering en de rekrutering van de deelnemende wielerploegen. En alle kosten die uit de organisatie van Koksijde Classic voortvloeien (broodjes vrijwilligers, nodige seingevers, huur toiletten, … );
    • Een aangepast reclame-advertisingplan wordt toegevoegd aan deze overeenkomst;
    • Het is een essentieel element van deze overeenkomst dat de wedstrijd voor eliterenners rechtstreeks wordt uitgezonden door VRT/Sporza of VTM en Eurosport, zo niet wordt deze overeenkomst heronderhandeld;
    • De organisatie verleent 3 officiële volgbewijzen en een doorlatingsbewijs voor de Burgemeester en de Schepen van sport;
    • Koksijde heeft inspraak en wordt betrokken bij het bepalen van de POI’s om Koksijde in beeld te brengen;
    • Gemeente Koksijde wordt op alle communicatie opgenomen;
    • De organisator staat in voor tijdige communicatie conform de vergunning die wordt verleend door Gemeente Koksijde.  De organisator maakt de brief op in samenspraak met de gemeente (dienst communicatie, dienst vergunningen, dient mobiliteit en politie).  De gemeente zal de nodige ondersteuning  bieden aan de organisator voor het verspreiden van de communicatie naar alle belanghebbenden (bewoners, horeca, handelaars, bedrijven, …);

    In het kader van deze overeenkomst levert Koksijde op zijn kosten volgende prestaties:

    • Koksijde verleent aan de organisator de toelating voor de start en de aankomst voor beide wedstrijden;
    • Koksijde verleent aan de organisator de toelating om ter hoogte van de start en de aankomst de nodige accommodaties te plaatsen;
    • Koksijde voorziet politionele ondersteuning;
    • Koksijde voorziet de nodige ruimte om technische voorzieningen ( elektriciteit, water, enz. …) voor de interviewruimte van de televisiepartner aan de aankomst;
    • Koksijde zorgt voor de perfecte lokale organisatie / logistiek van de aankomst en dit in overleg met de organisator en dit met de door de gemeente Koksijde beschikbare middelen;
    • Koksijde stelt aan de organisator volgende locaties ter beschikking:
      • ruimte voor onthaal koerscommissarissen bij aankomst
      • ruimte voor inrichten voor secretariaat organisatie
      • ruimte voor inrichten perszaal
      • ruimte voor briefing ploegen
      • ruimte voor veiligheidsbriefing
      • kleedkamers en douches voor renners n.a.v. aankomst
      • ruimte voor medische controle
      • ruimte voor inrichten receptie na de wedstrijd
      • ruimte voor persvoorstelling een paar weken voor wedstrijden;
    • Koksijde staat in, op eigen kosten, voor een geschenk voor de winnaar. Bloemtuilen worden voorzien door de organisator;
    • Koksijde staat in voor voldoende parkeergelegenheid voor de koerscommissarissen, genodigden en de volgwagens van de wedstrijden. Deze parkeergelegenheden kunnen verdeeld worden over verschillende locaties.

beleidsplannen

  • Sinds 2012 is NAVIGO-museum een regionaal erkend museum (tegenwoordig: ‘bovenlokaal’) door de Vlaamse overheid (Departement Cultuur, Jeugd en Media). Dit is een kwaliteitslabel, en zorgt ervoor dat NAVIGO-museum in aanmerking voor jaarlijkse werkingssubsidies. De subsidiëringsperiode van een werkingssubsidie voor collectiebeherende organisaties loopt over een termijn van vijf jaar. De huidige periode loopt van 1 januari 2019 tot 31 december 2023. De deadline voor aanvragen voor een werkingssubsidie voor de volgende periode (2024-2028) is 15 januari 2023. Het is in het kader van deze aanvraag dat NAVIGO-museum een nieuw beleidsplan geschreven heeft.

    De aanvraag bestaat dit jaar uit 2 grote documenten: 

    1. Algemene analyse van de werking

    Dit bestand volgt de structuur van de door Vlaanderen voorziene vragenlijst op Kiosk (digitaal platform).
    Deze omvat volgende thema's:

    • Voorstelling NAVIGO-museum (inclusief Missie en Visie)
    • Collectiebeheer
    • Samenwerking en netwerking
    • Beleidsplan (Synthese van de prioriteiten en SWOT-analyse; Link naar de strategische visienota Vlaamse Overheid en transversale thema's; Begroting en personeel)
    • Zakelijke werking

    2. Doelstellingen

    In een apart document worden de strategische en daaraan gekoppelde operationele doelstellingen van NAVIGO-museum voor de periode 2024-2028 uiteengezet, en de visie voor de verdere ontwikkeling van het museum gedeeld. 

    NAVIGO-museum vraagt voor de komende beleidsperiode een jaarlijkse werkingssubsidie van 300.000 euro. Dit is aanzienlijk meer dan de huidige subsidie (120.000 euro), maar wordt gemotiveerd door de algemeen stijgende kosten in de maatschappij én de verbrede werking van het museum (kijkdepot, vissersschip, demonstratiekeuken).

  • Op 28.04.2004 werd het Abdijmuseum Ten Duinen door de Vlaamse Gemeenschap erkend als museum. Het werd in 2009 bij het bovenlokale (= toen regionale) niveau ingedeeld. Die indeling is tot op vandaag ongewijzigd.

    Dit is een kwaliteitslabel, en zorgt ervoor dat Abdijmuseum Ten Duinen in aanmerking voor jaarlijkse werkingssubsidies. De subsidiëringsperiode van een werkingssubsidie voor collectiebeherende organisaties loopt over een termijn van vijf jaar. De huidige periode loopt van 1 januari 2019 tot 31 december 2023. De deadline voor aanvragen voor een werkingssubsidie voor de volgende periode (2024-2028) is 15 januari 2023. Het is in het kader van deze aanvraag dat het Abdijmuseum Ten Duinen een nieuw beleidsplan heeft uitgewerkt.

    De aanvraag gebeurt via Kiosk, waarin verschillende velden dienen ingevuld te worden en een document doelstellingen dient te worden opgeladen. Deze documenten werden in functie van de gemeenteraad in een overzichtelijk document gegoten. Gevolg daarvan is dat een aantal zaken een paar keer terug komen. 

    Het Abdijmuseum Ten Duinen vraagt voor de komende beleidsperiode een jaarlijkse werkingssubsidie van 300.000,00 euro. Dit is aanzienlijk meer dan de huidige subsidie (120.000,00 Euro) maar wordt gemotiveerd door de algemeen stijgende kosten, de uitbreiding van het museum met twee museale ruimtes op Ten Bogaerde (= eerste fase vernieuwing) en het omvormen van het huidige museum tot Kenniscentrum Duinenabdij (= tweede fase na 2024).

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

veiligheid en preventie

reglementen

  • Met de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet werd een zogenaamde convenantverplichting ingevoerd. Sinds 25 mei 2021 is het bijgevolg verplicht voor elke uitbater van een wedkantoor (= vergunninghouder F2, uitbater van een kansspelinrichting klasse IV) om bij de aanvraag tot het verkrijgen of hernieuwen van een vergunning F2 een convenant toe te voegen.

    Dit convenant is een soort van afsprakennota die wordt opgesteld door de uitbater en het bestuur van de gemeente of stad waar de inrichting is gelegen. De opzet van de nieuwe convenantregeling is om ervoor te zorgen dat de steden en gemeenten meer inspraak en slagkracht krijgen m.b.t. het beschermen van jongeren en andere kwetsbare groepen tegen de mogelijke nadelige effecten van kansspelen in kansspelinrichtingen klasse IV. De regel is dat wedkantoren niet (langer) gevestigd mogen worden in de nabijheid van scholen, ziekenhuizen en plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden. Als de lokale overheid in het convenant dat zij met de inrichting gesloten heeft echter voldoende beschermingsmaatregelen heeft opgenomen ten aanzien van de potentiële speler is een afwijking op deze  bepaling mogelijk, dit op grond van een uitdrukkelijke en omstandige motivering.

    Dankzij dit convenant krijgen de gemeenten dus daadwerkelijk zeggenschap in deze vergunning en wordt een deel van de controle op deze kansspelinrichtingen in handen van de gemeente gegeven. Dat is logisch gelet op de opdracht van controle van de orde, rust en  veiligheid op haar grondgebied. Een dergelijke bepaling is overigens niet volledig nieuw in de Kansspelwet. Die voorwaarde bestaat immers al voor de speelautomatenhallen.

    Artikel 43/4 van de “Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers” bepaalt dat de uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV enkel kan gebeuren krachtens een convenant dat  voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. In de kansspelreglementering wordt deze bevoegdheid bijgevolg niet voorbehouden aan de gemeenteraad of het college. Geen van beide organen wordt benoemd als de partij die het convenant moet afsluiten waardoor dit geen toegewezen bevoegdheid uitmaakt.

    De gemeenteraad heeft de volheid van bevoegdheid, wat betekent dat de gemeenteraad bevoegd is voor alle aangelegenheden tenzij deze toegekend of voorbehouden worden aan andere organen. Artikel 40, § 1 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) bepaalt: “onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.” Principieel is de gemeenteraad bijgevolg bevoegd om de convenanten af te sluiten.

    Omwille van praktische overwegingen is het echter aangewezen dat het college van burgemeester en schepenen deze bevoegdheid verder uitvoert. Dit is flexibeler (zeker in zomermaanden) en garandeert dat op zeer korte termijn kan worden gehandhaafd ingeval van inbreuken. Opheffing of schorsing van het convenant dient te worden beslist door het orgaan dat het convenant initieel heeft afgesloten. Indien dit door de gemeenteraad gebeurt impliceert dit dat bij inbreuken in bijv. de zomermaanden effectieve handhaving pas eind  september kan gebeuren wat geenszins wenselijk is.

    Om hieraan tegemoet te komen is het aangewezen dat de gemeenteraad een delegatiebesluit neemt op grond van artikel 41, lid 1 DLB waarbij de bevoegdheid om de convenanten af te sluiten aan het college wordt toegekend. Hierdoor is een voorafgaandelijke in  concretobeoordeling mogelijk aangezien het opstellen van een convenant telkens maatwerk betreft waarbij het goedkeuren van een algemeen sjabloon hiertoe geen enkele oplossing biedt.

    Door deze bevoegdheid bij het college te leggen kunnen convenanten dan ook veel sneller en gedetailleerder worden afgesloten én, nog belangrijker, veel sneller worden opgeheven/geschorst wanneer er onregelmatigheden worden vastgesteld.

huishoudelijke reglementen

  • De jeugddienst leent spel- en audiovisueel materiaal uit aan jongeren, particulieren, gemeentediensten en bedrijven. De uitleendienst op vandaag vraagt een hernieuwde aanpak na evaluatie van de voorbije jaren. Dit gaat gepaard met een nieuw retributie- en huisreglement en een nieuw tariefplan, opgedeeld in drie categorieën: categorie A, categorie B, categorie C. De laatste hervaststelling van het huisreglement dateert van 23 november 2015.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige