De voorzitter opent de zitting op 26/04/2021 om 19:12.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 22 maart 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen te maken;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135 §2 betreffende de bevoegdheid van de gemeenten om passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63, betreffende de bevoegdheden van de burgemeester die naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de
gemeente en voor dringende politieverordeningen eveneens bevoegd is voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 28 betreffende de openbaarheid van de vergaderingen van de gemeenteraad;
Gelet op het Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19;
Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en verdere wijzigingen;
Gelet op de politieverordening van de burgemeester van 3 maart 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 22 maart 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Overwegende de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau van 30 januari 2020, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico;
Overwegende dat het coronavirus COVID-19 als een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020, met een aanzienlijke verspreiding binnen Europa en België;
Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau heeft uitgeroepen aangaande het coronavirus COVID-19 die de wereldeconomie destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;
Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 12 oktober 2020 die aangaf dat het virus zich voornamelijk verspreidt tussen nauwe contacten en aanleiding geeft tot opflakkeringen van de epidemie die onder controle zouden kunnen worden gehouden door middel van gerichte maatregelen;
Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 15 oktober 2020, die aangeeft dat de situatie in Europa zeer onrustwekkend is en dat de overdracht en besmettingsbronnen plaatsvinden in de huizen, binnen in publieke plaatsen en bij de personen die de zelfbeschermingsmaatregelen niet correct naleven;
Overwegende de verklaring van 18 maart 2021 van dokter Hans Henri P. Kluge, regionaal directeur van WHO Europa waarin hij stelt dat elke week meer dan 20.000 mensen in de regio overlijden ten gevolge van het virus; dat het aantal mensen dat in Europa aan COVID-19 sterft, nu hoger ligt dan vorig jaar rond deze tijd; dat de besmettelijkere B.1.1.7 variant van het virus de dominante variant wordt in de Europese regio; dat de gevolgen en voordelen van de vaccins voor de gezondheid nog niet meteen voelbaar zijn; dat men vooralsnog standvastig moet blijven in de toepassing van het volledige scala van maatregelen als reactie tegen de verspreiding van het virus;
Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie nog steeds zeer ernstig en precair is; dat verregaande en ingrijpende maatregelen onvermijdelijk blijven om de situatie onder controle te houden; dat een drastische beperking van de sociale contacten en van de toegelaten activiteiten vereist blijft; dat de maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken;
Overwegende dat ons land sinds 13 oktober 2020 op nationaal niveau in alarmniveau 4 (zeer hoge altertheid) zit;
Overwegende dat om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterst ernstige gevaren voor de volksgezondheid reeds diverse maatregelen werden genomen door de federale overheid; dat het voor zich spreekt dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd; dat lokale besturen hierin een belangrijke rol spelen;
Overwegende dat een lokaal bestuur de specifieke opdracht heeft om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;
Overwegende dat de gemeenteoverheden op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren; dat op grond van de artikelen 134 en 135, § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat hij een politieverordening kan maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners;
Overwegende dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid;
Overwegende dat een groot aantal inwoners van de gemeente Koksijde tot de meest kwetsbare groep behoort en bijzondere maatregelen zich opdringen ter bescherming van de gezondheid van deze bevolkingsgroep;
Overwegende de mogelijks problematische situatie voor het referentieziekenhuis te Veurne in het geval van een effectieve grootschalige uitbraak in de gemeente;
Overwegende dat de lokale en provinciale besturen essentiële diensten zijn, waarvan de werking verzekerd moet worden;
Overwegende dat ook voor het voeren van vergaderingen lokale besturen de nodige maatregelen dienen te nemen en het goede voorbeeld dienen te geven;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom beslist over de wijze van vergaderen; dat de vergadering fysiek, hybride of digitaal kan doorgaan; dat het Agentschap voor Binnenlands Bestuur in deze fase van de pandemie aanraadt de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen;
Overwegende dat de keuze op welke wijze het bestuur vergadert, een weloverwogen keuze dient te zijn; dat een lokale afweging dient te worden gemaakt; dat hierbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden; dat juridisch beschouwd de manier waarop vergaderd wordt fysiek, hybride of digitaal kan zijn en dat de afweging ligt bij het lokaal bestuur zelf;
Overwegende dat bij een fysieke vergadering het essentieel is dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd; dat bovendien de fysieke vergadering ook toegankelijk moet zijn voor pers en publiek; dat de openbaarheid een wezenlijke waarborg is voor de democratische werking van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn; dat de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig moet kunnen doorgaan;
Overwegende dat gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde het niet raadzaam is om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan;
Overwegende dat er voldoende mogelijkheden bestaan om op een volledige digitale manier te vergaderen;
Overwegende dat tijdens de federale fase een gemeenteraad en een raad voor maatschappelijk welzijn via videoconferentie kan worden georganiseerd waarbij de openbaarheid wordt gegarandeerd door live-streaming;
Overwegende dat na afweging blijkt dat een hybride vergadering in Koksijde niet tot de beste oplossing leidt; dat immers meerdere raadsleden aangeven zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden; dat bovendien live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk blijkt op een locatie waar de social distancing niet kan worden gegarandeerd;
Overwegende dat een volledige virtuele vergadering overzichtelijker is gelet op het feit dat meerdere raadsleden de vergadering fysiek niet wensen bij te wonen; dat op deze manier iedereen de kans wordt gegeven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid wordt gegeven om de zitting virtueel bij te wonen; dat dit minder haalbaar lijkt indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zullen zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden;
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 6 april 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 26 april 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Gelet op artikel 162 en 170 §4 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 2e lid,14°;
Gelet op de omzendbrief van 19 februari 2019 nr. ABB 2019/2 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;
Overwegende de beslissing om de tarieven van de grafconcessies uit te breiden in die zin dat meerdere niet-inwoners kunnen genieten van het tarief van inwoners; Worden ook met inwoners gelijkgesteld: de personen geboren in Koksijde, Oostduinkerke of Wulpen en de personen die hier meer dan 20 jaar gewoond hebben, de personen die een verwante tot in de tweede graad hebben die woont in Koksijde op het moment van overlijden alsook de personen waarvan een familielid tot in de tweede graad reeds in Koksijde begraven is en oorlogsslachtoffers die in dienst van het vaderland gestorven zijn;
Overwegende de bezorgdheid voldoende plaats te hebben op de begraafplaatsen; dat de mogelijkheid wordt geboden om in een dubbele kelder of nis een bijkomende kleine kist te bergen; dat elke gemeente voor haar inwoners voldoende begraafmogelijkheden moet voorzien ten haren laste en dat het niet kan dat er omwille van kostprijs gekozen wordt om in een andere gemeente begraven te worden; dat dit de belangrijkste reden is om een ander tarief toe te passen voor niet-inwoners
Overwegende dat een regeling dient te worden uitgewerkt wanneer afstand wordt gedaan van de concessie wegens opgraving of crematie; dat er evenwel hierbij rekening wordt gehouden met de noodzaak dat dit niet om de haverklap gebeurt en de sereniteit en orde op de begraafplaats gerespecteerd moet worden; dat een terugbetaling wordt uitgewerkt waarbij een vaste kost die de administratieve meerkosten dekt, verschuldigd blijft;
Overwegende dat indien een collectieve ontgraving plaats vindt in opdracht van Lokaal Bestuur Koksijde van zone(s) op de gemeentelijke begraafplaatsen bestemd voor begrafenissen in volle grond zonder concessie alwaar de termijn van 10 jaar grafrust verlopen is, stelt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad voor om de ontgravingstaks niet langer aan te rekenen, indien de familie van de overledene de stoffelijke resten wil herbegraven in een perceel met concessie op een Koksijdse begraafplaats; dat de kosten voor de herbegraving en voor de concessie zijn ten laste van de aanvrager;
Overwegende dat het voorvalt dat overlevende familieleden, op het moment dat de collectieve ontgraving wordt aangekondigd op de begraafplaats door het gemeentebestuur, laten weten dat ze de stoffelijke resten uit een zone bestemd voor begraven in volle grond zonder concessie waarvan de termijn van 10 jaar grafrust is verstreken willen herbegraven in een nieuwe concessie op een Koksijdse gemeentelijke begraafplaats, mits het voldoen van de eraan verbonden belastingen;
Dat hiertoe aan artikel 11 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 "vaststellen belastingreglement op de begravingen of de ontgravingen" periode 2020 - 2025 dient dus een 4de punt toegevoegd;
Dat indien de familie van de overledene voor het verstrijken van de 10 jaar grafrust of in geval er geen collectieve ontruiming door het gemeentebestuur is aangekondigd, de stoffelijke resten wil laten herbegraven, dan blijft de ontgravingsbelasting verschuldigd door de aanvrager;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente;
Art. 1. Voor de periode beginnend op 27 april 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte belasting geheven ten laste van de aanvrager voor het begraven van een inwoner van de gemeente, een met een inwoner gelijkgestelde persoon of een niet-inwoner d.m.v. een concessie van 50 jaar in een grafkelder of in een columbarium-nis of in een urnenkelder in het urnenveld of voor begraven in volle grond, voor de as-verstrooiing en voor de ontgravingen.
Art. 2. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon die de grafconcessie, de as-verstrooiing of de ontgraving aanvraagt.
Alvorens de begrafenis of de ontgraving plaats grijpt, moet het bedrag van de belasting geconsigneerd worden in de handen van de financieel beheerder of zijn aangestelde, die er kosteloos kwitantie voor aflevert.
Art. 3. Voor de toepassing van deze belasting worden volgende definities gebruikt:
§1. als inwoner van de gemeente worden beschouwd:
- de persoon ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Koksijde;
- de persoon die opgenomen is in een rusthuis voor zover hij/zij uit de bevolkingsregisters van de gemeente Koksijde is uitgeschreven om onmiddellijk te worden ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar het rustoord zich bevindt;
§2 als personen gelijkgesteld met inwoners worden beschouwd:
- de personen geboren in Koksijde, Oostduinkerke of Wulpen
- de personen die in de gemeente Koksijde meer dan 20 jaar gewoond hebben;
- de personen die een verwante tot in de tweede graad hebben die woont in Koksijde op het moment van overlijden;
- de personen waarvan een familielid tot in de tweede graad reeds begraven is te Koksijde
- oorlogsslachtoffers die in dienst van het vaderland gestorven zijn
§3 Alle andere personen worden beschouwd als niet-inwoner van de gemeente Koksijde.
Art. 4. De belasting voor begrafenisconcessie van een inwoner van de gemeente of een met een inwoner gelijkgestelde persoon bedraagt:
§1. Voor begrafenis zonder concessie in volle grond / nis in columbarium 1 of 2 personen zonder concessie mits gelijktijdige bij-plaatsing : 10 jaar gratis.
§2. Voor een concessie van 50 jaar in volle grond:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
650 |
675 |
675 |
700 |
700 |
§3. voor een concessie van 50 jaar in een grafkelder, urnenkelder of columbarium-nis van 1 persoon:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
650 |
675 |
675 |
700 |
700 |
§4. voor een concessie van 50 jaar in een grafkelder, urnenkelder of columbarium-nis van 2 personen:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
875 |
900 |
900 |
925 |
925 |
§5 voor de bij-plaatsing van een bijkomende kleine kist of boventallige urne in een grafkelder, urnenkoffer of columbarium-nis:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
110 |
110 |
120 |
120 |
120 |
Art. 5. De belasting voor begrafenisconcessie van een niet-inwoner van de gemeente Koksijde bedraagt:
§1. Voor begrafenis zonder concessie in volle grond voor 10 jaar / nis in columbarium 1 of 2 personen mits gelijktijdige bij-plaatsing zonder concessie 10 jaar :
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
1250 |
1300 |
1300 |
1350 |
1350 |
§2. Voor een concessie in volle grond voor 50 jaar:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
1900 |
2000 |
2000 |
2100 |
2100 |
§3. voor een concessie van 50 jaar in een grafkelder, urnenkelder of columbarium-nis van 1 persoon:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
1900 |
2000 |
2000 |
2100 |
2100 |
§4 voor een concessie van 50 jaar in een grafkelder, urnenkelder of columbarium-nis van 2 personen:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
2300 |
2400 |
2400 |
2500 |
2500 |
§5 voor de bij-plaatsing van een bijkomende kleine kist of boventallige urne in een grafkelder, urnenkoffer of columbarium-nis:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
300 |
325 |
325 |
350 |
350 |
Art. 6. Concessies zoals hiervoor bepaald kunnen hernieuwd worden op dezelfde plaats mits betaling van de op het ogenblik van de aanvraag vastgestelde tarieven.
Art. 7. Alle onkosten waartoe het verlenen van de concessies aanleiding zou kunnen geven zijn voor rekening van de aanvrager/concessiehouder.
Art. 8. Indien door de concessie-aanvrager/-houder of zijn rechtsopvolgers schriftelijk en onvoorwaardelijk afstand wordt gedaan van de toegekende grafconcessie die betaald werd overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, kan het gemeentebestuur overgaan tot terugkoop van de afgestane grafconcessie. De terugkoop gebeurt tegen de destijds betaalde concessieprijs verminderd met de waarde van de reeds verstreken termijn. Maximaal kan veertigvijftigsten van de destijds betaalde concessieprijs worden terugbetaald. Er gebeurt geen verrekening van mogelijke intresten.
Art. 9. Onder geen beding wordt de toeslag betaald voor de bijzetting van een niet-inwoner afgetrokken of terugbetaald bij de verplaatsing of het terugkopen van de concessie.
Art. 10. Het belastingtarief op het uitstrooien van de as op de as-weide van een gecremeerde niet-inwoner wordt vastgesteld als volgt:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
250 |
250 |
250 |
250 |
250 |
Art. 11. Het belastingtarief op de ontgravingen wordt vastgesteld als volgt:
Aanslagjaar: |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Tarief: |
650 |
700 |
700 |
750 |
750 |
Deze belasting is evenwel niet verschuldigd voor:
1. de ontgravingen die op bevel van de gerechtelijke overheden uitgevoerd worden;
2. de ontgravingen die moeten geschieden met het oog op het overbrengen van een oude naar een nieuwe begraafplaats, van lijken begraven in niet-vervallen concessies;
3. de ontgravingen van oorlogsslachtoffers die in dienst van het vaderland gestorven zijn.
4. de ontgravingen die gebeuren naar aanleiding van de beslissing door de gemeente Koksijde van de collectieve ontruiming van zones bestemd voor begrafenissen in volle grond zonder concessie waarvan de termijn van 10 jaar grafrust is verstreken.
Art. 12. De belasting wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan onmiddellijke betaling of kwijting binnen de termijn van dertig dagen, indien een schuldvordering wordt opgestuurd voor overschrijving op een gemeenterekening, wordt de belasting ingevorderd door opname van de belastingschuld in een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008.
Art. 13. Het belastingreglement op de begravingen of de ontgravingen - 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019 wordt opgeheven met ingang van 27 april 2021.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, §3;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2021 tot goedkeuring van de gunning van de overheidsopdracht: opzetten van webbonnensysteem;
Overwegende dat met de introductie van de Koksijdebon het lokaal kopen verder wordt aangemoedigd en zo de lokale economie wordt ondersteund en versterkt;
Overwegende dat het opzetten van een uniform systeem rond de gemeentelijke cadeaubon een opportuniteit is om via een gerichte marketing- en communicatiecampagne de lokale handel en horeca te stimuleren;
Overwegende dat de ontwikkelaar van de applicatie op de roadmap mogelijkheden inplant om in de toekomst te differentiëren naar categorieën zoals bijvoorbeeld restaurants, …; dat indien die technische opsplitsing mogelijk is, ook restaurantbons via de applicatie in plaats van op papier kunnen uitgegeven worden; dat dit een belangrijke administratieve efficiëntiewinst zou teweegbrengen;
Overwegende dat de Koksijdebon ook rechtstreeks door geïnteresseerden kan aangekocht worden in de webshop van de gemeente en voor eigen gebruik of als geschenk aan derden kan worden aangeboden; dat door de aankoper via de webshop geen extra beheerskosten verschuldigd zijn;
Art.1: Het reglement inzake toekenning en gebruik van de Koksijdebon, zoals in bijlage toegevoegd, wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat de geboorte van een kindje niet alleen een emotionele gebeurtenis is maar ook financieel een impact heeft op het gezin; dat de gemeente Koksijde jonge ouders een duwtje, in de vorm van een aankoopbon ter waarde van 200 euro te besteden bij lokale handelaars, in de rug wil geven;
Overwegende het reglement van de Koksijdebon goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2021;
Overwegende dat door de introductie van de Koksijdebon de besteding van die subsidie de lokale handel binnen Koksijde stimuleert;
Art. 1: Met ingang van 1 mei 2021 kent de gemeente Koksijde een Koksijdebon toe ter waarde van 200 euro naar aanleiding van de geboorte van een kind.
Art. 2: De ouders moeten op moment van de geboorte gedomicilieerd zijn in de gemeente Koksijde.
Art.3: Het reglement "toekennen geboortepremie" goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni 2020 wordt opgeheven op 1 mei 2021.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI);
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 1 april 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de WVI op 16 juni 2021;
Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering WVI van 16 juni 2021, zijnde
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 16-12-2020
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekening 2020
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Art. 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering moet zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad waarin dit agendapunt aan bod kwam.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 1 april 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanpassing huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen
Art 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal :
• hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij per elektronische post, 20210615AVTMVS@farys.be,
gestuurd worden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 16 maart 2021 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 10 juni 2021;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering cvba Zefier van 10 juni 2021, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
5. Statutaire benoemingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor¬diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest die op 28 juni 2021 plaatsheeft in “het HippoLogia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 26 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers.
7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding uittreding/toetreding Deinze.
7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht (IWVA);
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 8 april 2021 om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van de IWVA op 26 mei 2021 om 19u00;
Art. 1: De verdeling van de stemmen van de gemeente Koksijde wordt expliciet toegewezen aan de op de bijzondere algemene vergadering aanwezige afgevaardigden.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan zijn vertegenwoordigers in de bijzondere algemene vergadering van IWVA op 26 mei 2021 om 19u00 volgende punten goed te keuren :
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 9 december 2020
2. Verslag van de Raad van Bestuur
3. Verslag van de commissaris-revisor
4. Goedkeuring van de jaarrekening en sociale balans 2020
5. Kwijting aan bestuurders en de commissaris-revisor
6. Benoeming bestuurder
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) i) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: uniek kunstwerk of unieke artistieke prestatie);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende het positief advies hieromtrent van de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid;
Overwegende het positief advies van de financiële dienst;
Overwegende dat kunstwerken een toeristische en culturele meerwaarde geven aan onze gemeente;
Art.1: Akkoord te gaan met de onderhandelingsprocedure als voorwaarden en wijze van gunning voor het leveren van het kunstwerk 'Vrijlaten' van Els Pleysier voor de prijs van 5550€ exclusief BTW.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de akte verkoop van percelen ondergrond onder de Zeedijk Koksijde voor de realisatie van ondergrondse garages fase 3 verleden voor commissaris van het aankoopcomité Werner Tyteca van 13 juli 2005 met repertoriumnummer 712/2005;
Gelet op de verbeterde akte verleden voor de notaris Peter De Baets van 20 april 2007;
Gelet op de goedkeuring van de basisakte door de gemeenteraad in zitting van 24 augustus 2005, oprichten van een onroerend ondergronds complex genaamd "Garagecomplex Zeedijk Fase III";
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 januari 2021 tot aanstelling van West Notarissen om over te gaan tot de opmaak van de onderhandse overeenkomst over het genot van de trappenhuizen naar het onroerend ondergronds complex genaamd "Garagecomplex Zeedijk Fase III";
Overwegende het overleg met de heer F. Luyssaert syndicus Servimo i.v.m. traphuizen naar de ondergrondse garages in het onroerend ondergronds complex genaamd Garagecomplex Zeedijk Fase III;
Overwegende de traphuizen naar de ondergrondse garages in het onroerend ondergronds complex genaamd Garagecomplex Zeedijk Fase III in eigendom is van de VME, maar de houten beplanking in erbarmelijke staat is;
Overwegende de gemeente het voorstel deed om het genot van de trappenhuizen over te nemen en om te onderhouden/vernieuwen gezien de beeldbepaling van de zeedijk;
Overwegende een overeenkomst moet opgemaakt worden waarbij de gemeente dit genotsrecht zou overnemen in ruil voor:
Art.1: De onderhandse overeenkomst tussen de gemeente Koksijde en de vereniging van mede-eigenaars van het onroerend ondergronds complex genaamd "Garagecomplex Zeedijk Fase III" zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op het schattingsverslag van landmeter-expert Johan Vandewalle van 18 mei 2020 waarbij de woning Massartstraat 2, 8670 Koksijde werd geschat op een venale waarde van 243.000 euro;
Gelet op het schattingsverslag van landmeetkantoor Decorster BV, Nico Decoster, Torhout van 7 december 2020, waarbij de waarde van de woning Massartstraat 2 werd geschat voor een waarde van 262.000 euro;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 januari 2021 waarbij West Notarissen werd aangesteld voor de aankoop van de woning;
Overwegende de woning Massartstraat 2 Koksijde, ten kadaster gekend onder Koksijde, sectie H, nr. 754B, eigendom van mevrouw Flahou Marie-Thérèse en de heer Flahou Dirk;
Overwegende de woning Massartstraat 2 Koksijde, grenst aan diverse percelen die reeds eigendom zijn van de gemeente Koksijde en gelegen is binnen de zone van het masterplan Koksijde-Dorp;
Overwegende de aankoop van deze woning de ontsluiting van de bestaande percelen ten goede zou komen;
Overwegende het positief advies van het college van burgemeester en schepenen om deze woning aan te kopen voor een bedrag van 243.000 euro;
Overwegende het schattingsverslag van de verkopers opgesteld door landmeter expert Decoster, Torhout waarbij de waarde van de woning werd geschat op 262.000 euro;
Overwegende na onderhandeling met de verkopers een akkoord tot aankoop kon bekomen worden voor een bedrag van 255.000 euro;
Overwegende de aankoop van de woning werd opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, actie 507;
Overwegende de gemeente op 23 maart 2021 de ontwerpakte mocht ontvangen;
Overwegende de gemeenteraad de voorwaarden tot aankoop dient goed te keuren;
Art. 1: Goedkeuring van de akte aankoop woning Massartstraat 2 Koksijde ten kadaster gekend onder Koksijde, sectie H, nr. 754B, eigendom van mevrouw Flahou Marie-Thérèse en de heer Flahou Dirk voor een bedrag van 255.000 euro, zoals opgenomen in bijlage bij deze beslissing.
Art. 2: De eigenaars mogen de woning blijven bewonen tot 31 december 2021 zonder bezettingsvergoeding.
Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Overwegende IWVA aan de gemeente verzocht om een wilgentuin te mogen aanleggen op het voormalige munitiedepot, Langeleedstraat en dit in het kader van het FRESH4Cs project (via Europese subsidies);
Overwegende er een full-scale wilgenveld voor de behandeling van het concentraat van de omgekeerde osmose gerealiseerd zal worden;
Overwegende de wilgen worden aangeplant over het volledige stuk en moeten de nog aanwezige nutrienten uit het water halen;
Overwegende dit de Korte omloophout (KOH) waarbij de volledige bovengrondse biomassa om de drie à 5 jaar volledig gemaaid wordt en dan voorbeeld gebruikt wordt als hernieuwbare energiebron;
Overwegende het plan opgemaakt door landmeter-expert Leen Geusens met de aangeduide erfpachtzone;
Overwegende voorgesteld wordt om weide 4 ter beschikking te stellen van IWVA Internationale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht (IWVA) via een erfpachtovereenkomst voor de periode van 27 jaar met mogelijkheid tot hernieuwing;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 november 2019 landmeter-expert Johan Vandewalle aanstelde voor de bepaling van het canon voor de erfpachtovereenkomst;
Overwegende de gronden ten kadaster gekend zijn onder Koksijde 6de afdeling sectie A, nr. 0099B, 0100B;
Overwegende het plan opgemaakt door landmeter-expert Leen Geusens van 10 december 2019 met referentienummer 38027-10056;
Overwegende ook de erfdienstbaarheden m.b.t. de aanleg van ondergrondse leidingen;
Art. 1: De beslissing van de gemeenteraad van de 21 oktober 2021 tot goedkeuring vestigen erfpacht en erfdienstbaarheid op het voormalige munitiedepot met IWVA wordt ingetrokken.
Art. 2: Goedkeuring van de akte en bijhorende plan erfpacht en het vestigen van erfdienstbaarheden op de gronden van het voormalige munitiedepot, Langeleedstraat, met IWVA, zoals opgenomen in bijlage.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2020 waarbij de omgevingsvergunning OMV_2019154366 aan Dirk Sillis voor het verbouwen van een woning tot meergezinswoning in de Vrijheidstraat 4 werd goedgekeurd;
Overwegende in de omgevingsvergunning OMV_2019154366 aan Dirk Sillis voor het verbouwen van een woning tot meergezinswoning in de Vrijheidstraat 4 omhelst het verbouwen van een eengezinswoning tot een meergezinswoning met 2 appartementen;
Overwegende het perceel is gelegen in een woonzone en situeert zich langs de Vrijheidsstraat 4, overwegende dat links van de site zich een pad bevindt dat langs het visserijmuseum loopt (dit pad hoort bij het visserijmuseum en is dus eigendom van het gemeentebestuur). In de aanvraag is op de gelijkvloerse verdieping een groot raam en een deur naar een berging voorzien die uitgeeft op het pad. Op de eerste verdieping is er eveneens nog een raam voorzien in de zijgevel die uitzicht biedt op het pad. Bij vergunning door het college van burgemeester en schepenen werd opgenomen dat er dient voldaan te worden aan volgende bijzondere voorwaarden:
Overwegende er in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2020 werd beslist om akkoord te gaan om een erfdienstbaarheid toe te staan voor
Overwegende het recht van doorgang is aangeduid in blauwe gearceerde kleur op een plan opgesteld door Carol Gunt, landmeter-expert te Koksijde, op 2 december 2020;
Overwegende door de aanvrager West notarissen werden aangesteld voor het vestigen van de erfdienstbaarheden;
Een perceel grond, met op te richten residentie, staande en gelegen Vrijheidstraat 4, kadastraal gekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel 5 de afdeling, sectie B, nummer 0007/P0000 met een oppervlakte van 140m²;
Overwegende de gemeente van West notarissen de akte tot het vestigen van de erfdienstbaarheid mocht ontvangen;
Overwegende de gemeenteraad het vestigen van de erfdienstbaarheid en de voorwaarden dient goed te keuren;
Art. 1: Het vestigen van een erfdienstbaarheid ter hoogte van een nieuw op te richten residentie Vrijheidsstraat 4 Koksijde waarbij het recht van doorgang is aangeduid in blauwe gearceerde kleur op een plan opgesteld door Carol Gunst, landmeter-expert te Koksijde, op 2 december 2020 wordt goedgekeurd.
Art. 2: De akte zoals opgenomen in bijlage bij deze beslissing wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 11°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Koksijde en meer bepaald actie 226: plaatsen van een bankautomaat te Sint-Idesbald;
Overwegende dat in het strategisch meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Koksijde in de actie 226 bepaalt dat om de verdere dienstverlening aan de bevolking te garanderen, het lokaal bestuur in samenwerking met de bank BNP Paribas Fortis opnieuw een bankautomaat zal plaatsen te Sint-Idesbald; aan het Konzplein;
Overwegende dat het beheer van het bankautomaat te Sint-Idesbald, aan het Konzplein door BNP Paribas Fortis zal worden overgedragen aan Batopin; dat het beheer wordt overgedragen in de loop van de maand november 2021;
Overwegende dat tussen het gemeentebestuur Koksijde en Batopin een nieuwe overeenkomst dient te worden afgesloten; dat de belangrijkste wijzigingen ondermeer zijn dat de contractpartij wordt gewijzigd naar Batopin; dat de overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van negen jaar (in plaats van drie jaar), en wordt stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van drie jaar en dat geen geldelijke jaarlijkse vergoeding dient te worden betaald door gemeentebestuur Koksijde;
Art. 1: De overeenkomst tussen gemeentebestuur Koksijde en Batopin betreffende het bankautomaat te Sint-Idesbald zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 en 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 9-3° van het decreet lokaal cultuurbeleid van 6 juli 2012;
Gelet op de goedkeuring van de overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek op de Gemeenteraad met zitting op 03/09/2019;
Gelet op het addendum 'aansluiting speciale collecties' bij de overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek;
Gelet op het gunstig advies van het College voor Burgemeester en Schepenen dd. 19 april 2021;
Overwegende dat het Abdijmuseum Ten Duinen en het Navigo-nationaal Visserijmuseum als speciale collecties zijn opgenomen;
Art. 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord met en keurt de bepalingen goed van de in bijlage opgenomen addendum 'aansluiting speciale collecties' bij de overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en Gemeentebestuur Koksijde.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing en het ondertekende addendum worden overgemaakt aan Cultuurconnect.
Gelet op artikel 40 en 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 9-3° van het decreet lokaal cultuurbeleid van 6 juli 2012;
Gelet op de goedkeuring van de overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek op de Gemeenteraad met zitting op 03/09/2019;
Gelet op het akkoord van het College voor Burgemeester en Schepenen met zitting op 26/11/2012 om de gebruikersovereenkomst Mediargus met Bibnet af te sluiten om toegang te krijgen tot de Mediargus databank;
Gelet op Bibnet die belast werd met de uitbouw van een digitale bibliotheek voor de Vlaamse openbaren bibliotheken en de overeenkomst met Mediargus heeft overgenomen;
Gelet op de overeenkomst Gopress Kiosk tussen Bibnet en de gemeente Koksijde dd. 13/02/2014;
Gelet op de hervorming van Bibnet naar Cultuurconnect;
Gelet op de bijlage 'datagebruikersovereenkomst' bij de overeenkomst Gopress;
Overwegende dat de bibliotheek van Koksijde reeds gebruik maakt van Gopress;
Art. 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord met en keurt de bepalingen goed van de in bijlage opgenomen "datagebruikersovereenkomst Gopress" tussen vzw Cultuurconnect en Gemeentebestuur Koksijde.
Art. 2: Afschrift van deze beslissing en de ondertekende bijlage worden overgemaakt aan Cultuurconnect.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2012 betreffende de basisomkadering voor het onderwijzend personeel en de aanvullende lestijden;
Overwegende de prognose van het Ministerie van Onderwijs houdende het nazicht van de ingeschreven leerlingen op 1 februari 2021 zoals weergeven in WISA voor de gemeentelijke basisscholen van Koksijde;
Overwegende de personeelsformatie voor het schooljaar 2021 – 2022 die gebaseerd werd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2021;
Overwegende de voorlopige dienstbrief van 11 maart 2021 betreffende het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket van de gemeentelijke basisscholen;
Overwegende dat de definitieve dienstbrief van het Ministerie van Onderwijs nog volgt;
Overwegende het voorstel van de directeuren van de gemeentelijke basisscholen van Koksijde om het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021 - 2022 als volgt aan te wenden voor een vlotte en kwaliteitsvolle schoolorganisatie:
Overwegende de bespreking van de omkadering op het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 26 april 2021;
Overwegende het advies van de financiële dienst betreffende de omkadering voor de gemeentelijke basisschool van Koksijde ;
Overwegende het advies van de financiële dienst betreffende de omkadering voor de gemeentelijke basisschool van Oostduinkerke;
Overwegende de voorstelling van het lestijdenpakket van het Ministerie van Onderwijs op de personeelsvergadering van 2 februari 2021 in de gemeenteschool Koksijde;
Overwegende de voorstelling van het lestijdenpakket van het Ministerie van Onderwijs op de personeelsvergadering van 8 februari 2021 in de gemeenteschool Oostduinkerke;
Art.1: De aanwending van het lestijdenpakket schooljaar 2021 – 2022 voor de gemeentelijke basisschool van Oostduinkerke wordt goedgekeurd.
Art.2: De aanwending van het lestijdenpakket schooljaar 2021 – 2022 voor de gemeentelijke basisschool van Koksijde wordt goedgekeurd.
Art.3: Het schepencollege kan aan dit goedgekeurde lestijdenpakket minimale wijzigingen aanbrengen als de definitieve dienstbrief afwijkingen vermeldt.
Art.4: Het schepencollege krijgt de opdracht om de eventuele instaplestijden en ATN lestijden voor het schooljaar 2021 -2022 in te vullen en te organiseren.
Art.5: Het schepencollege krijgt de opdracht om de eventuele nieuw aangevraagde verlofstelsels en nieuw toegekende middelen voor het schooljaar 2021 -2022 in te vullen en te organiseren.
Art.6: Het goedgekeurde lestijdenpakket schooljaar 2021 – 2022 is de basis voor de aanstelling van de leerkrachten voor het schooljaar 2021 – 2022
Art.7: Een afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de gemeentelijke basisschool Oostduinkerke, de gemeentelijke basisschool van Koksijde en aan de financiële dienst
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 Art. 125quinquies en Art. 125octies;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op de ministeriële omzendbrief basisonderwijs 2005/11 van 30 juni 2005 betreffende scholengemeenschappen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst van de scholengemeenschap Strand&Polder voor de periode 2020-26;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2021 betreffende de principiële goedkeuring mits voorwaarden voor toetreding;
Overwegende de vraag van het schoolbestuur van Staden van 13 november 2020 tot toetreding tot de SG Strand&Polder;
Overwegende de nota van het gemeentebestuur van Staden betreffende hun gemeentelijk basisonderwijs;
Overwegende de beslissing van het online beheerscomité van 11 januari 2021 en de bespreking van de nota van het gemeentebestuur van Staden, omtrent positief advies voor de opmaak van een princiepsbeslissing voor toetreding van de gbs Westrozebeke tot de SG Strand&Polder mits het voldoen aan 6 voorwaarden en de toekenning mandaat aan de voorzitter, Cindy Verbrugge en aan de coördinerend directeur, Piet Demonie om de gesprekken verder te zetten;
Overwegende het voorgestelde stappenplan voor aansluiting van GBS Westrozebeke tot SG Strand&Polder;
Overwegende het protocol van akkoord van het OCSG van 11 maart 2021 betreffende de aansluiting van GBS Westrozebeke tot SG Strand&Polder;
Overwegende dat de toetreding van de gemeente Staden geen impact heeft op de begroting van de scholengemeenschap Strand&Polder;
Art. 1: Het gemeentebestuur van Staden mag met hun gemeentelijke autonome lagere school deelnemen aan de interlokale vereniging Scholengemeenschap Strand&Polder met ingang van 1 september 2021.
Art. 2: Het ontwerp van addendum bij de huidige overeenkomst Scholengemeenschap Strand&Polder 2020-2026 wordt goedgekeurd.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit wordt digitaal bezorgd aan:
Art. 4: De overeenkomst met betrekking tot de wijziging van een scholengemeenschap wordt uiterlijk voor 15 juni 2021 aan de betrokken personeelsleden meegedeeld en bezorgd aan de bevoegde dienst van de Vlaamse overheid.
Art. 1: Dit punt wordt niet goedgekeurd
Art. 1: Dit punt wordt goedgekeurd
Art. 1: Dit punt wordt goedgekeurd
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/816132/%2026-04-2021 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2021 om 22:58.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Charlotte Castelein
voorzitter