Terug gemeenteraad

Mon 26/04/2021 - 19:30 Online (via Teams)

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • De tweede besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

    Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

    Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

    De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

    De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

    Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. In deze fase van de pandemie raadt het Agentschap Binnenlands Bestuur aan om de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen.

    Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad.

    Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

    Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf.

    Gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

    Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt gelet op het feit dat minstens een vierde van de raadsleden aangeeft zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden. Bovendien is live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk in bepaalde plaatsen waar de social distancing niet voldoende kan worden gegarandeerd. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden.

    Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

financiën

belastingreglementen

  • Indien collectieve ontgravingen plaats vinden in opdracht van Lokaal Bestuur Koksijde van zones op de gemeentelijke begraafplaatsen bestemd voor begrafenissen in volle grond zonder concessie alwaar de termijn van 10 jaar grafrust verlopen is,  stelt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad voor om de ontgravingstaks niet langer aan te rekenen, indien de familie van de overledene de stoffelijke resten wil herbegraven in een perceel met concessie op een Koksijdse begraafplaats.  De kosten voor de herbegraving en voor de concessie blijven wel ten laste van de aanvrager.
    Sommige overlevende familieleden, op het moment dat de collectieve ontgraving wordt aangekondigd op de begraafplaats door het gemeentebestuur, laten immers weten dat ze de stoffelijke resten uit een zone bestemd voor begraven in volle grond zonder concessie waarvan de termijn van 10 jaar grafrust is verstreken willen herbegraven in een nieuwe concessie op een Koksijdse gemeentelijke begraafplaats, mits het voldoen van de eraan verbonden onkosten. Indien de familie van de overledene voor het verstrijken van de 10 jaar grafrust de stoffelijke resten wil laten herbegraven, dan blijft de ontgravingsbelasting wel verschuldigd door de aanvrager.

    De percelen op de begraafplaatsen van Koksijde waarin begrafenissen in volle grond zonder concessie plaats vinden zijn erop voorzien dat ze collectief geruimd kunnen worden na afloop van een periode van 10 jaar grafrust conform de decretale bepalingen van het Vlaams Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004 en latere wijzigingen. Binnenkort worden de percelen alwaar graven zonder concessie gelegen zijn (begrafenissen in volle grond) geruimd. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18/01/2021 tot de wegname van alle graven op rijen H7, H8, E34, E35, E36, E37, E38. De opdracht werd gegund door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 maart 2021. De werken zijn nog niet aangevat.

     Aan artikel 11 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 "vaststellen belastingreglement op de begravingen of de ontgravingen" periode 2020 - 2025 dient dus een 4de punt toegevoegd aan de tekst "waarbij de ontgravingstaks niet is verschuldigd voor :

    "4. de ontgravingen die gebeuren naar aanleiding van de beslissing door de gemeente Koksijde tot de collectieve ontruiming van zones bestemd voor begrafenissen in volle grond zonder concessie waarvan de termijn van 10 jaar grafrust is verstreken. "

gemeentelijke toelage

  • In het kader van een subsidie van de Vlaamse overheid waarbij kwetsbare groepen en de lokale economie met een waardebonnensysteem ondersteund worden, hebben we een webbonnenplatform opgezet. Op die manier wordt de administratieve last die samengaat met het verdelen van bonnen op papier, voor zowel de gemeentediensten als de ondernemers tot een minimum beperkt. Het is tevens de gelegenheid om alle bonnen op papier die via verschillende diensten circuleren te uniformiseren in één systeem.

    In zitting van het CBS dd. 25 januari werd Green Valley Belgium NV met hun product Cirklo daarvoor gegund. Cirklo biedt een platform aan waarop ondernemers zich kosteloos kunnen registreren. De registratie wordt vervolgens door de dienst lokale economie goedgekeurd, waarna de ondernemer met een smartphone of tablet de QR-code van de waardebon kan scannen en afrekenen. Alle deelnemende ondernemers worden opgenomen op de website van Cirklo en op onze gemeentelijke website.

    We willen voorstellen om alle bonnen naar aanleiding van wedstrijden, jubileumvieringen, relatiegeschenken e.d. voortaan digitaal uit te geven als de Koksijdebon. De Koksijdebon zou eveneens via de webshop kunnen worden aangekocht om als geschenk te geven.

  • Tot en met 31 december 2019 werd bij de geboorte van een kind een geschenk gegeven aan de ouders onder de vorm van 40 vuilniszakken. Dit werd afgeschaft sedert 1 januari 2020. In de gemeenteraad van 26/06/2020 werd het reglement goedgekeurd om  een geboortepremie van 200 euro per kindje te schenken aan de ouders die op dat moment gedomicilieerd zijn in Koksijde. Met de introductie van de Koksijdebon die kan uitgegeven worden bij de lokale handelaars, zouden we nu willen voorstellen het reglement aan te passen zodat de ouders 200 euro Koksijdebon ontvangen in plaats van geld op de rekening. Gemiddeld worden 100 kindjes per jaar geboren en gaat dit dus over een budget van 20.000 euro wat voorzien is in het meerjarenplan. We stellen voor dit nieuwe reglement toe te passen vanaf 1 mei 2021 en het oude op te heffen voor de duidelijkheid.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 16 juni 2021 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 16-12-2020
    2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekening 2020
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Mededelingen

  • Op 15 juni 2021 om 14u30 vindt een algemene vergadering van TMVS dv plaats met volgende agendapunten:

    1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
    4. Verslag van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
    b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Aanpassing huishoudelijk reglement
    8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
    Varia en mededelingen

  • Op 10 juni 2021 om 14u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
    5. Statutaire benoemingen.

  • Op 28 juni 2021 om 18u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2020.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Statutaire mededelingen:
    7.1 Actualisering van het register van de deelnemers.
    7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding uittreding/toetreding Deinze.
    7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.

  • Op 26 mei 2021 om 19u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 9 december 2020
    2. Verslag van de Raad van Bestuur
    3. Verslag van de commissaris-revisor
    4. Goedkeuring van de jaarrekening en sociale balans 2020
    5. Kwijting aan bestuurders en de commissaris-revisor
    6. Benoeming bestuurder

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Op maandag 7 december jl. werd een kunstwerk van Els Pleysier op de site van het Koningin Elisabeth Instituut (KEI) ingehuldigd. Het college stelt voor om ook een werk van deze kunstenares aan te kopen om in de beeldentuin van de Keunekapel te plaatsen.

    Het kunstwerk zal bestaan uit klei, na het droogproces van enkele weken wordt het gebakken. Het werk zal bestaan uit 3 delen waarvan 1 deel telkens 3 bakbeurten ondergaat, de delen worden gestapeld en verankerd op elkaar. Na de laatste bakbeurt is het steengoed geworden en bestand tegen alle weersomstandigheden .

    Het werk krijgt de titel “Vrijlaten” en zal een hoogte hebben van 170 cm met een diameter onderaan 50 cm, boven 80 cm. Het beeld is enkel uit natuurlijke grondstoffen vervaardigd en zal ook de natuurlijke kleuren meekrijgen.

    Kostprijs van het kunstwerk 4800€ + 750€ (sokkel) = 5550€.

patrimonium

  • Het college van burgemeester en schepenen had een overleg met de syndicus van de ondergrondse gararges Zeedijk i.v.m. de traphuizen naar de ondergrondse garages van de 3 fases onder de zeedijk Koksijde.

    Deze zijn nu eigendom van de VME maar de houten beplanking is in erbarmelijke staat. De gemeente deed het voorstel om het genot van de trappenhuizen (buitenzijde) over te nemen zodat we deze degelijk kunnen onderhouden/vernieuwen omdat dit toch belangrijk is naar beeldbepaling van de Zeedijk. De VME ging hier principieel mee akkoord. West Notarissen te Koksijde werd door het college van burgemeester en schepenen aangesteld om een onderhandse overeenkomst op te stellen. 

    Er werd een overeenkomst opgesteld waarbij de gemeente dit genotsrecht zou overnemen in ruil voor:

    • feit dat de gemeente de trappenhuizen kan onderhouden/bekleding kan vernieuwen
    • dat de gemeente de zitbanken aan de trappenhuizen kan vastmaken 
    • dat de gemeente te allen tijde toegang kan krijgen tot onze tellers in de ondergrondse parking 

    De overeenkomst dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Gezien de algemene vergadering niet kan plaatsvinden zal de overeenkomst nadien door de VME bekrachtigd worden.  

  • In het meerjarenplan 2020-2025 actie 507 werd de aankoop van de woning Massartstraat 2 Koksijde goedgekeurd. Door de verwerving van deze resterende gronden aan de Massartstraat, kan een ganse deel van het binnengebied achter de Noordstraat/Kerkstraat/hotelschool, dat reeds eigendom is van de gemeente ontsloten worden en kan een inbreidingsproject gerealiseerd worden. Een schattingsverslag werd opgemaakt  door landmeter-expert Johan Vandewalle van 18 mei 2020 waarbij de woning werd geschat op een venale waarde van 243.000 euro. Een bijkomend schattingsverslag werd opgemaakt in opdracht van de eigenaars door landmeetkantoor Decoster BV, Nico Decoster, Torhout van 7 december 2020, waarbij de waarde van de woning werd geschat op 262.000 euro.    

    Na bespreking gaan de eigenaars akkoord tot verkoop van de woning voor een bedrag van 255.000 euro mits de eigenaar kosteloos in de woning kan blijven wonen tot 31 december 2021. Het college van burgemeester en schepenen stelde West notarissen aan voor de opmaak van de ontwerpakte. De gemeente mocht de ontwerpakte ontvangen en de voorwaarden dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.  

zakelijk recht

  • In zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2020 werd goedkeuring gegeven aan de erfpachtovereenkomst en bijhorende erfdienstbaarheden voor een perceel grond op het voormalige munitiedepot aan de IWVA om een wilgentuin aan te leggen en dit in het kader van het FRESH4Cs project (via Europese subsidies). Er zou een full-scale wilgenveld voor de behandeling van het concentraat van de omgekeerde osmose gerealiseerd worden. West Notarissen werd aangesteld door IWVA.

    Er werd vastgesteld dat er nog bijkomende erfdienstbaarheden dienen gevestigd te worden en dat de zone beperkt diende gewijzigd te worden. Een nieuw plan werd opgemaakt en de akte werd in die zin aangepast. 

overeenkomsten

  • In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2020 werd de omgevingsvergunning OMV_2019154366 voor het verbouwen van een woning tot meergezinswoning in de Vrijheidstraat 4 goedgekeurd. De vergunning omhelst het verbouwen van een eengezinswoning tot een meergezinswoning met 2 appartementen. Het perceel is gelegen in een woonzone en situeert zich langs de Vrijheidsstraat 4.

    Links van de site bevindt zich een pad dat langs het visserijmuseum loopt (dit pad hoort bij het visserijmuseum en is dus eigendom van het gemeentebestuur). In de aanvraag is op de gelijkvloerse verdieping een groot raam en een deur naar een berging voorzien die uitgeeft op het pad. Op de eerste verdieping is er eveneens nog een raam voorzien in de zijgevel die uitzicht biedt op het pad. Bij vergunning door het college van burgemeester en schepenen werd opgenomen dat er dient voldaan te worden aan volgende bijzondere voorwaarden:

    Er dient een akkoord bereikt te worden met de aanpalende buur omtrent het recht/de erfdienstbaarheid van doorgang en het nemen van lichten en zichten;
    In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2020 werd beslist om akkoord te gaan om een erfdienstbaarheid toe te staan voor

    1/Maken van opening voor raam 1ste verdiep trapzaal

    2/Toegang tot tuin-berging langs uitweg van visserijmuseum.

    Een plan werd overgemaakt door de aanvrager en West notarissen werden aangesteld voor het vestigen van de erfdienstbaarheden. 

    De gemeente mocht van West notarissen de akte tot het vestigen van de erfdienstbaarheid ontvangen. 

    De gemeenteraad dient het vestigen van de erfdienstbaarheid en de voorwaarden goed te keuren. 

  • Om de verdere dienstverlening aan de bevolking te garanderen, plaatst gemeentebestuur Koksijde in samenwerking met de bank BNP Paribas Fortis een bankautomaat op het Konzplein te Sint-Idesbald.

    Het beheer over bankautomaat te Sint-Idesbald, aan het Konzplein wordt door BNP Paribas Fortis overgedragen aan Batopin. Men plant deze minnelijke overdracht in de loop van november 2021.

    Een nieuwe overeenkomst dient te worden afgesloten tussen Batopin en gemeentebestuur Koksijde.

    Belangrijkste wijzigingen in de overeenkomst zijn:

    • contractpartij wordt Batopin;
    • de overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van negen jaar (in plaats van drie jaar), en wordt stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van drie jaar;
    • er wordt geen geldelijke vergoeding betaald door gemeentebestuur Koksijde (voorheen: 15.000 EUR/jaar).

samenwerkingsovereenkomsten

  • vzw Cultuurconnect is in opdracht van de Vlaamse overheid bezig met de Gemeenschappelijke Basisinfrastructuur voor openbare bibliotheken.

    De gemeenschappelijke basisinfrastructuur bestaat uit:

    • het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS) (overstap gemaakt in 03/2020)
    • de nieuwe Bibliotheekwebsite (inclusief de website, catalogus en Mijn Bibliotheek) die eerder al gelanceerd werd
    • de Vlaamse Centrale Catalogus (Open Vlacc)
    • het basispakket verrijkende content (covers, samenvattingen, recensies,...)

    Op de gemeenteraad van 03/09/2019 werd reeds de overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en Gemeentebestuur Koksijde goedgekeurd. In het kader van de aansluiting van één of meerdere speciale collecties op het Bibliotheeksysteem heeft Cultuurconnect een addendum 'aansluiting speciale collecties' (addendum bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek) opgesteld. Deze dient gesloten te worden van zodra een andere instantie dan de openbare bibliotheek ‘collectiehouder’ is van de speciale collectie (met ‘collectiehouder’ bedoelen we de instantie die de collectie beheert of die eigenaar is van de collectie) en/of andere personen dan bibliotheekmedewerkers toegang nodig hebben tot Wise. 

    In Koksijde is het zo dat de collecties van het Abdijmuseum Ten Duinen en het Navigo-nationaal Visserijmuseum als speciale collecties zijn opgenomen en enkele van hun medewerkers toegang hebben tot Wise om de materialen in te voeren. Vandaar dat deze addendum dient goedgekeurd te worden. Er zijn hier geen bijkomende kosten aan verbonden.

  • In het verleden sloten we met vzw Cultuurconnect een overeenkomst voor het gebruik van Gopress. Via Gopress krijgen de leden van onze bibliotheek alsook de scholen toegang tot het Gopress krantenarchief en Gopress Kiosk (krant van de dag).

    Recent heeft Cultuurconnect een verwerkersovereenkomst gesloten met leverancier Belga. In navolging daarvan werd een Datagebruikersovereenkomst opgesteld, i.v.m. de verwerking en bescherming van persoonsgegevens van eindgebruikers (leden van bibliotheken die van Gopress gebruik maken), als bijlage bij de Overeenkomst Gopress. Op die manier werden de bestaande contractuele afspraken tussen Cultuurconnect en de Gopress Abonnees op vlak van privacy geactualiseerd.

    Deze Datagebruikersovereenkomst werd reeds gevalideerd door de werkgroep Informatieveiligheid van de VVSG, waarin heel wat DPO’s van lokale besturen vertegenwoordigd zijn.

    Er zijn hier geen bijkomende kosten aan verbonden.

onderwijs

basisonderwijs

  • Op basis van de telling op 1 februari 2021 van de regelmatig inschreven leerlingen ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren.
    Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk.
    Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.

    Een delegatie van deze opdracht van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie van instaplestijden en ATN lestijden mogelijk te maken. Eveneens een delegatie naar het schepencollege voor verlofstelsels en inrichten van nieuw toegekende middelen in het kleuteronderwijs en aanvangsbegeleiding zijn dit jaar noodzakelijk. 

    De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.

  • • Elk schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen,
    • Het gemeentebestuur van Staden heeft een verzoek gericht aan de vermelde gemeentebesturen van Scholengemeenschap Strand&Polder om hun gemeentelijke basisschool Okido, Vijfwegenstraat 19, 8840 Westrozebeke met instellingsnummer 113571, op te nemen in de bestaande interlokale vereniging Scholengemeenschap Strand&Polder bestaande uit volgende scholen:
    - 17434, Gemeentelijke Basisschool Klavertje Vier, Roeselarestraat 18, 8600 Esen
    - 17517, Gemeentelijke Basisschool Spelenderwijs, Nieuwstraat 50, 8690 Alveringem
    - 17756, Gemeentelijke Basisschool De Horizon, Vrijheidsstraat 1, 8470 Snaaskerke
    - 18382, Gemeentelijke Basisschool Middelkerke 1, Onderwijsstraat 5, 8430 Middelkerke
    - 18391, Gemeentelijke Basisschool Middelkerke 2, Bonte Pierstraat 22, 8432 Leffinge
    - 18457, Gemeentelijke Basisschool De Pagaaier, Sint-Jorisplein 31, 8620 Nieuwpoort
    - 18481, Gemeentelijke Basisschool, Dorpsstraat 4, 8670 Oostduinkerke
    - 18515, Gemeentelijke Basisschool, Abdijstraat 101, 8670 Koksijde
    - 18556, Gemeentelijke Basisschool De Leerplaneet, Dorpsstraat 24, 8660 Adinkerke
    - 137539, Gemeentelijke Basisschool Klavertje Vier, Keiemdorpstraat 51, 8600 Keiem

    De Gemeentelijke Basisschool Okido kan met ingang van 1 september 2021 toetreden tot de reeds bestaande interlokale vereniging Scholengemeenschap Strand&Polder, overeenkomstig art. 125quinquies, §4 van het decreet basisonderwijs,

    De bestaande overeenkomst ‘Scholengemeenschap Strand&Polder - 2020-2026’ moet bijgevolg worden gewijzigd via het toegevoegd addendum, meer bepaald het artikel over de samenwerkende scholen.
    De betrokken gemeentebesturen en scholen hebben deze toetreding positief geadviseerd mits voorwaarden en voorbereid, onder meer in het beheerscomité van 11 januari 2021 en 15 maart 2021,

    Lokaal bestuur Koksijde keurde de toetreding reeds principieel goed onder voorwaarden via collegebesluit van 15 februari 2021.
    Het gemeentebestuur van Staden heeft op 18 februari 2021 via collegebesluit ingestemd met de opgelegde voorwaarden voor toetreding.

    De toetreding van de gemeente Staden heeft geen impact op de begroting van de scholengemeenschap Strand&Polder.

Extra agendapunten

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige