Terug
Gepubliceerd op 19/04/2024

Agenda  gemeenteraad

ma 29/04/2024 - 19:30 raadszaal

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 18 maart 2024

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

    • financiën

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuren subsidiereglement voor de aanleg van groendaken

          De klimaatversnelling omhelst dat er meerdere hittedagen zijn in de zomer en meer neerslag in de wintermaanden. De aanleg groendaken is een van de vele opties om ons hieraan te passen. Het zorgt voor verkoeling van het dak in de zomer en vertraagt afvoeren van neerslag.

          Onder groendak wordt in dit reglement verstaan een extensief groendak (vetplanten-, mos-, gras- en/of kruidendak). Het betreft een daksysteem waarbij minstens een draineerlaag, een substraatlaag en een vegetatielaag aanwezig zijn. Indien het dak hellend is, is een draineerlaag niet noodzakelijk. 

          Het gemeentelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'Koksijde-Centrum' omschrijft het stedenbouwkundig voorschrift dat 'de dakbedekking bestaat uit terrassen en/of groendaken'. GRUP 'Strandlaan' omschrijft een stedenbouwkundig voorschrift dat bij 'herbouw en nieuwbouw voorbouwconstructies dienen te worden voorzien van groendaken' (art. 9: zone voor terrassen en gelijkvloerse commerciële voorbouwconstructies)

          In een (maximaal) scenario waarbij 25 dossiers van maximaal 1.250 euro per dossier zouden worden behandeld wordt de maximale totale kost van 1 mei 2024 t.e.m. 31 december 2025 voor ons bestuur geraamd op 31.250 euro.

          De aanleg van groendaken is dan ook een actiepunt dat zowel opgenomen is in het 'duurzaam energie- en klimaatactieplan (goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 februari 2023) als een voorstel in het Hemelwater- en Droogteplan. Het subsidiereglement voor de aanleg van groendaken past binnen de beleidsdoelstellingen van het meerjarenplan waarbij ingezet wordt op een aangename en duurzame leefomgeving om de aantrekkelijkheid van de gemeente te versterken.  

          Voorstel is ook om op deze manier water vertraagd af te voeren bij hevige regenval, meer groen te krijgen in Koksijde in het algemeen, maar vooral in de delen die een hoge graad van verstedelijking vertonen.

      • belastingreglementen

        • Hervaststelling retributiereglement zwembad Hoge Blekker met ingang van 1 juni 2024

          De huidige toegangsprijzen werden vastgesteld door de gemeenteraad van 27 februari 2023 met ingang van 1 april 2023.

          Volgens de beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf AGB Koksijde, wordt het Hoge Blekker zwembad geëxploiteerd door het AGB Koksijde. De tarieven worden na advies van de raad van bestuur van het AGB vastgesteld door de gemeenteraad in een retributiereglement.
          De gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen vraagt een preferentieel tarief voor het gebruik van het Hoge Blekker zwembad.
          Aangezien dit niet voorzien is in het retributiereglement, vragen ze dit hierin op te nemen.
          De gezinsbond organiseert jaarlijks sessies kleuterzwemmen en dit gebeurt na 17u00.
          Het gevraagde tarief is 1,50 EUR voor Koksijdenaars aangesloten bij de gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen en 3,00 EUR voor niet Koksijdenaars aangesloten bij de gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen.
          Het tarief van 1,50 EUR wordt op heden reeds toegepast voor Koksijdse senioren en mensen aangesloten bij de sociale dienst personeel gemeente Koksijde/Politiezone Westkust/brandweerzone en de kandidaat redders Wobra.
          Het tarief van 3,00 EUR wordt op heden reeds toegepast voor schoolkinderen van niet-Koksijdse scholen.
          De aanvraag werd behandeld met positief advies op een stafvergadering sport.

          Voorstel tot hervaststelling van de tarieven van het Hoge Blekkerbad Koksijde met ingang van 1 juni 2024 werd gunstig geadviseerd door de raad van bestuur van het AGB op 25 maart 2024.

    • financiën kerkfabriek

      • jaarrekening kerkfabriek

        • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek OLV Ter Duinen

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek OLV Ter Duinen.

          Exploitatie
          Ontvangsten 15.770,76 euro
          Uitgaven 261.105,55 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -245.334,79 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 222.146,32 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  40.280,06 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2023: 17.091,59

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0
          Ontvangsten investeringstoelage 0
          Uitgaven investeringen 0
          Saldo investeringen 0

        • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Idesbaldus

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Idesbaldus.

          Exploitatie
          Ontvangsten 9.148,16 euro
          Uitgaven 68.112,54 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -58.964,38 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 50.389,01 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  17.824,18 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2023: 9.248,81

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0
          Ontvangsten investeringstoelage 0
          Uitgaven investeringen 0
          Saldo investeringen 0

        • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Niklaas

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Niklaas.

          Exploitatie
          Ontvangsten 39.650,48 euro
          Uitgaven 107.877,98 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -68.227,50 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 46.897,60 euro, waarvan 46.241,03 euro ten laste van Koksijde en 656,57 euro ten laste van Nieuwpoort.
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  55.977,91 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2023: 34.648,01

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 285.000
          Ontvangsten investeringstoelage 0
          Uitgaven investeringen 285.000
          Saldo investeringen 0

        • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Pieter

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Pieter.

          Exploitatie
          Ontvangsten 18.502,48 euro
          Uitgaven 73.893,44 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -55.390,96 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 57.562,75 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  20.515,90 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2023: 22.687,69

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering [%ontvangsten T%]
          Ontvangsten investeringstoelage 18.645
          Uitgaven investeringen 18.645
          Saldo investeringen 0

        • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus

          Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
          De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

          Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Willibrordus.

          Exploitatie
          Ontvangsten 6.676,95 euro
          Uitgaven 62.878,89 euro
          Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -56.201,94 euro
          Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 50.000,00 euro
          Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  31.921,45 euro
          Totaal gecumuleerd saldo 2023: 25.719,51

          Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

          Investeringen
          Ontvangsten zonder financiering 0
          Ontvangsten investeringstoelage 44.035,91
          Uitgaven investeringen 44.035,91
          Saldo investeringen 0

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • Goedkeuren addendum Regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS

        DVV Westhoek heeft een addendum aan de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Westhoek voorgesteld. 

        Via dit addendum wordt een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van ongeveer €7.637,08 (vaste bijdrage van €1.500 + variabel bedrag berekend op inwonersaantal per 1 januari van het lopende jaar) gevraagd voor de aanstelling van een (voltijdse) UiTPAS-coördinator. 

        In ruil neemt de UiTPAS-coördinator volgende taken op zich:

        • Beheer van het kaartsysteem
        • Begeleiding en helpdesk voor nieuw toegetreden en al langer aangesloten gemeentes
        • Verzorgen van opleidingen en infomomenten
        • Coördinatie en aanspreekpunt voor regionale afspraken
        • Regionale communicatie (opmaak flyers, promomateriaal, beheer van sociale media, websites,...)
        • Organisatie overlegmomenten zoals stuurgroep, werkgroepen toeleiding - communicatie - intergemeentelijke samenwerkingen rond cultuur
        • Operatonele taken: regelen groepsaankopen voor hardware en promomateriaal, opmaken terugbetalingslijsten voor intergemeentelijke facturatie,...
        • Ter beschikking staan van de gemeentes bij alle vragen/bijeenkomsten/infomomenten rond de UiTPAS
      • algemene vergaderingen igs

        • Zefier - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt algemene vergadering 13 juni 2024

          Op 13 juni 2024 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en
          toelichting); en
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
          5. Statutaire benoemingen.

        • Gaselwest - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 18 juni 2024

          Op 18 juni 2024 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):

          a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

          b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
          De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

          c. Goedkeuring van:
          i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
          ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
          iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

          d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.

          e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
          i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
          ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
          iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen
          van een ambtshalve inschrijving;
          iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen
          vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de
          bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
          v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
          vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de
          partiële splitsing in de meest brede zin.

          2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

          3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023
          (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV

          5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar
          2023.

          6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.

          7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          8. Statutaire benoemingen.

          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

          10. Statutaire mededelingen.

        • WVI - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 12 juni 2024

          Op 12 juni 2024 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
          2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
          3. Verslag van de commissaris
          4. Jaarrekeningen 2023
          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          6. Mededelingen

          Omtrent de bestemming van het Regiofonds wordt aan WVI gevraagd om volgend punt toe te voegen aan de agenda van de algemene vergadering:

          - Graag een volledig overzicht van de tot op vandaag reeds goedgekeurde projecten (incl. toegekende financiering), inclusief van de regionale spreiding.
          Daarnaast ook graag verduidelijking van de criteria die gehanteerd worden voor de selectie van de projecten en financiering, alsook welke adviezen worden ingenomen bij de toekenning van de projecten

        • Aquaduin (IWVA OV)- goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 31 mei 2024

          Op 31 mei 2024 om 19u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 december 2023
          2. Verslag van de Raad van Bestuur
          3. Verslag van de commissaris-revisor
          4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2023
          5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
          6. Benoeming bestuurder

        • Poolstok cvba - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 31 mei 2024

          Op 31 mei 2024 om 10u00 vindt een algemene vergadering plaats van Poolstok cv met volgende agendapunten :

          1) Samenstelling van het bureau van de vergadering
          2) Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
          3) Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
          4) Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023
          5 Bestemming van het resultaat
          6) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023
          7) Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat
          8) Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
          9) Desgevallend: varia

        • DVV (dienstverlenende vereniging) Westhoek - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de jaarvergadering op 26 juni 2024

          Op 26 juni 2024 om 18u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten:

          1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 13 december 2023
          2. Vaststelling van de jaarrekening 2023 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
          3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten);
          4. Varia

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: offerte 22018442 van Fluvius voor het verplaatsen/moderniseren van de HS cabine thv sportpark Oostduinkerke

          De HS cabine thv sportpark Oostduinkerke dient te worden gemoderniseerd. We kunnen hierop de ondersteuning van de ESCO diensten van Fluvius rekenen. Bijkomstig wordt de cabine verplaatsen naar de locatie thv De Nelson Mandelestraat. Dit met een stuk cabine voor Fluvius zelf die hierbij de gemeenteschool van Oostduinkerke verlaat. De prijs voor deze nieuwe cabine inclusief gebouw is € 184.448,60 excl btw of € 223.182,81 incl btw. De kostprijs van de kabelwerken op het openbaar domein moeten nog berekend worden door de dienst infra van Fluvius.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanpassingswerken wegenis diverse locaties te Koksijde

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanpassingswerken wegenis diverse locaties te Koksijde.

          De totale raming bedraagt 929.735,53 euro incl. btw.

          Het betreft aanpassingswerken in onderstaande straten:

          • Kursaallaan
          • Leopold II Laan
          • Verdedigingslaan
          • Goudenboomstraat
          • Koninginnelaan
          • Guldenzandstraat
          • Yvonnelaan
          • het steegje, parallel met de Zeelaan tussen de Zonder Zorgstraat en de Lejeunelaan + tussen Zonder Zorgstraat en de Pierre Sorellaan
          • Schepensstraat
          • Hostenstraat
        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: restauratie en herbestemming van de  Loods Degeyter

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: restauratie en herbestemming van de Loods Degeyter.

          De raming bedraagt 2.497.040,12 euro incl. btw.

          Lastenboek, raming en plannen opgemaakt door Callebaut Architecten & Partners.

          Dit dossier betreft de restauratie en herbestemming van enkel Loods Degeyter, excl. scenografie. 

    • patrimonium

      • aankoop

        • Goedkeuren akte overname wegenis Kerkwijk gelegen Dorpsplaats Wulpen

          De gemeente mocht het ontwerp van de akte houdende kosteloze grondafstand in een verkaveling Kerkwijk te Wulpen ontvangen.

          De vergunning voor de groepswoningbouw werd in 2018 verleend door de Deputatie. Het is gebruikelijk dat de wegenis na uitvoering kosteloos aan de gemeente wordt overgedragen. Hiertoe werd door de gemeenteraad in 2018 ook een bijhorende verbintenis goedgekeurd.

          De diensten bevestigen dat de uitvoering overeenstemt met de bouwvergunning en de bijhorende verbintenis.

          De gemeenteraad dient de overdracht en de ontwerpakte goed te keuren.

    • openbaar domein

      • rooilijnplannen

        • Definitieve vaststelling rooilijnplan Silicostraat - Bloemenstraat - Groenstraat

          In kader van de riolerings- en wegeniswerken in de Silicostraat, Bloemenstraat en Groenstraat is een rooilijnplan opgemaakt.

          Het ontwerp van het rooilijnplan werd voorlopig vastgesteld in de gemeenteraad van 22 januari 2024.

          Het rooilijnplan was onderhevig aan een openbaar onderzoek van 12 februari 2024 tot 13 maart 2024.

          Tijdens het openbaar onderzoek zijn geen bezwaren ingediend.

          Het rooilijnplan wordt bijgevolg definitief vastgesteld.

    • ruimtelijke ordening

      • Voorlopige vaststelling van het ontwerp 'Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Uitbreiding Golf ter Hille'

        Naar aanleiding van de wens tot uitbreiding van de golf dient een Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgemaakt te worden die de uitbreiding planologisch mogelijk moet maken.

        De opmaak van een RUP voor de uitbreiding van de golf is een bovenlokale bevoegdheid maar werd door bevoegde minister Zuhal Demir gedelegeerd naar de gemeente. De compensatie van herbevestigd agrarisch gebied wordt voorzien binnen het planinitiatief van de provincie PRUP SPG Militaire basis Koksijde en maakt deel uit van een samenwerkingsovereenkomst. De bevoegd minister Zuhal Demir gaf eveneens akkoord met dit voorstel

        Na de publieke raadpleging, opmaak MER, en adviesronde is de volgende stap de voorlopige vaststelling van dit Ruimtelijk Uitvoeringsplan door de gemeenteraad. Daarop volgt dan de organisatie van het Openbaar onderzoek.

    • overeenkomsten

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met het Grootseminarie Brugge

          Binnen het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde wordt in Loods Degeyter een nieuwe tentoonstellingshal gebouwd. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan de strenge normen voor de presentatie van fragiele en kostbare stukken, zelfs voor de presentatie van de grisailles. Doel van die ruimte is om aan de hand van de mooiste stukken de geschiedenis van de Duinenabdij te evoceren

          Het rijke patrimonium van de Duinenabdij is echter door de tijd heen verspreid geraakt over verschillende instellingen. Stukken ervan bevinden zich vandaag onder meer in het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St-Walburgakerk Veurne en de St-Niklaaskerk Veurne... Stukken die zeker relevant zijn om op te nemen in de toekomstige presentatie op Ten Bogaerde en een troefkaart naar de uitwerking van een dynamisch presentatiebeleid in de nieuwe tentoonstellingsruimte. 

          Naast de grisailles, handschriften en het archief bezit het Grootseminarie te Brugge nog verschillende schilderijen die eigendom waren van de Duinenabdij en die in aanmerking komen voor bruikleen. Deze minder bekende stukken vormen een sterke aanvulling op de eigen collectie van het Abdijmuseum. De combinatie van de collectiestukken biedt meer kansen naar diversiteit binnen de toekomstige presentatie. Beiden samen illustreren ze nog beter de rijkdom en uitstraling van de verdwenen abdijgemeenschap. Door jarenlange ophanging in de gebouwen van het Grootseminarie hebben deze stukken wel nood aan reiniging, consolidatie en in sommige gevallen ook restauratie, met het oog op presentatie, alsook het behoud en beheer van de kunstwerken.

          Naar presentatie toe en het behoud en beheer van de schilderijen die niet onder het topstukkendecreet vallen, is een ontwerp van een samenwerkingsovereenkomst opgesteld (zie bijlage). De voorgestelde overeenkomst beslaat een periode van acht jaar. Voor het einde ervan kan de samenwerking worden vernieuwd, al dan niet met aangepaste voorwaarden en heeft als doel om samen te komen tot de ontsluiting en de bescherming van het erfgoed van de vroegere Duinenabdij.

          Belangrijkste punten in de overeenkomst zijn:
          -        Het Grootseminarie stemt ermee in schilderijen uit het patrimonium van de Duinenabdij (met uitzondering van de Grisailles) voor maximum één jaar in bruikleen te geven voor de opstelling op Ten Bogaerde binnen een periode van vier jaar (maximum 8 werken per jaar). Naar bruikleen en eventuele behandeling toe wordt in overleg tussen beide partijen een lange termijnplanning opgesteld.

          -        De bruikleen van de werken zelf is kosteloos.

          -        De gemeente Koksijde financiert de conservatie- en restauratiebehandeling van de stukken die in bruikleen worden gegeven voor de presentatie op Ten Bogaerde.

          -        De gemeente Koksijde ondersteunt het Grootseminarie door de expertise van het team van het Abdijmuseum te delen bij onderzoek, conservatie en restauratie van het erfgoed van de Duinenabdij.

          -        Beide partijen beloven elkaar te ondersteunen bij het ontsluiten van het erfgoed. Daarbij verwijzen ze het publiek naar elkaar door, voor zowel permanente als tijdelijke tentoonstellingen. Het is ook mogelijk dat een stuk uit de collectie van het Abdijmuseum in bruikleen wordt gegeven aan het Grootseminarie.

          De overeenkomst is afgetoetst met de juridisch medewerker van de gemeente. 

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Kinderlaan

          Naar aanleiding van de heraanleg van de Kinderlaan tussen de Spreeuwenberg en de Albert I laan dient het aanvullend politiereglement aangepast te worden: Voor de heraanleg waren de fietspaden aangeduid met onderbroken lijnen. Nu zijn deze fietspaden aangeduid met D7 verkeersborden. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Veurnekeiweg

          Langs de Veurnekeiweg ter hoogte van het kruispunt met de Kortestraat/Dorpsplaats werd een aanpassing gedaan i.k.v. veilige schoolroutes door de Vlaamse Overheid. Er werd een fietsoversteekplaats en een lichtportiek voorzien. Aansluitend bij deze aanpassing werd tijdens de verkeerscommissie van 25 januari 2024 geopperd om een snelheidsbeperking van 50 km/h in te voeren ter hoogte van dit kruispunt. Hiervoor dient het aanvullend politiereglement aangepast te worden. 

    • veiligheid en preventie

      • Aanstellen GAS-vaststellers zwerfvuil OVAM

        De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) biedt ook in 2024 ondersteuning aan de lokale besturen voor de handhaving op zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes, ...).

        Opzet is soortgelijk als in 2023:

        • handhavers van OVAM werken steeds per twee, in burger en op heterdaad,
        • bij elke vaststelling wordt onmiddellijk een bestuurlijk verslag gemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen,
        • bewuste keuze voor beperkte scope: uitsluitend voor zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes,...), 
        • ook in het weekend,
        • focus op toeristische zone (strand, zeedijk, winkelstraten, ...).

        Vorig jaar werd al deelgenomen aan dit project en werden tijdens 7 actiedagen in totaal 452 mensen gecontroleerd waarbij 47 overtredingen werden vastgesteld. Het merendeel daarvan was gelinkt aan het wegsmijten van peuken op straat.

        De voorgestelde gewestelijke handhavers voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding e.a. maar moeten nog door de gemeenteraad worden aangesteld om ook op het grondgebied van Koksijde te kunnen optreden. Overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, volstaat het daarbij om het in het aanstellingsbesluit integraal te verwijzen naar 'de OVAM' en hoeven de personeelsleden zelf niet langer worden benoemd.

    • moties

      • Motie - standpunt gemeenteraad over het Frans offshore windturbinepark Duinkerke

        Het consortium bestaande uit 'Eoliennes en Mer de Dunkerque (EMD)' en 'Réseau de Transport d'Electricité (RTE)' diende een milieuvergunningsaanvraag en een aanvraag tot concessie in om een offshore windturbinepark te bouwen voor de kust van Duinkerke.

        De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van max. 46 windturbines op monopiles met een maximaal totaal geïnstalleerd vermogen van 600 MW in een zone van 50 km² en een offshore platform voor de transmissie en onderzeese kabels.

        Het geplande windturbinepark ligt tegenaan de Belgische grens op ong. 11,4 km van Zuydcoote - Bray-Dunes (zie aanduiding zone op plan als bijlage). Het park zal daardoor ook vanuit Koksijde prominent zichtbaar zijn. De locatie is tevens gelegen in en naast een gebied dat o.a. als Natura 2000 bescherming geniet ('Bancs des Flandres' in Frankrijk, 'Vlaamse banken' in België).

        Naar aanleiding van het openbaar onderzoek stelt het college van burgemeester en schepenen voor dat de gemeenteraad hierover een standpunt inneemt en de intentie om bezwaar in te dienen bekrachtigt.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Julie Paelinck
voorzitter