Terug gemeenteraad

Mon 29/04/2024 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

gemeentelijke toelage

  • De klimaatversnelling omhelst dat er meerdere hittedagen zijn in de zomer en meer neerslag in de wintermaanden. De aanleg groendaken is een van de vele opties om ons hieraan te passen. Het zorgt voor verkoeling van het dak in de zomer en vertraagt afvoeren van neerslag.

    Onder groendak wordt in dit reglement verstaan een extensief groendak (vetplanten-, mos-, gras- en/of kruidendak). Het betreft een daksysteem waarbij minstens een draineerlaag, een substraatlaag en een vegetatielaag aanwezig zijn. Indien het dak hellend is, is een draineerlaag niet noodzakelijk. 

    Het gemeentelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'Koksijde-Centrum' omschrijft het stedenbouwkundig voorschrift dat 'de dakbedekking bestaat uit terrassen en/of groendaken'. GRUP 'Strandlaan' omschrijft een stedenbouwkundig voorschrift dat bij 'herbouw en nieuwbouw voorbouwconstructies dienen te worden voorzien van groendaken' (art. 9: zone voor terrassen en gelijkvloerse commerciële voorbouwconstructies)

    In een (maximaal) scenario waarbij 25 dossiers van maximaal 1.250 euro per dossier zouden worden behandeld wordt de maximale totale kost van 1 mei 2024 t.e.m. 31 december 2025 voor ons bestuur geraamd op 31.250 euro.

    De aanleg van groendaken is dan ook een actiepunt dat zowel opgenomen is in het 'duurzaam energie- en klimaatactieplan (goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 februari 2023) als een voorstel in het Hemelwater- en Droogteplan. Het subsidiereglement voor de aanleg van groendaken past binnen de beleidsdoelstellingen van het meerjarenplan waarbij ingezet wordt op een aangename en duurzame leefomgeving om de aantrekkelijkheid van de gemeente te versterken.  

    Voorstel is ook om op deze manier water vertraagd af te voeren bij hevige regenval, meer groen te krijgen in Koksijde in het algemeen, maar vooral in de delen die een hoge graad van verstedelijking vertonen.

belastingreglementen

  • De huidige toegangsprijzen werden vastgesteld door de gemeenteraad van 27 februari 2023 met ingang van 1 april 2023.

    Volgens de beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf AGB Koksijde, wordt het Hoge Blekker zwembad geëxploiteerd door het AGB Koksijde. De tarieven worden na advies van de raad van bestuur van het AGB vastgesteld door de gemeenteraad in een retributiereglement.
    De gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen vraagt een preferentieel tarief voor het gebruik van het Hoge Blekker zwembad.
    Aangezien dit niet voorzien is in het retributiereglement, vragen ze dit hierin op te nemen.
    De gezinsbond organiseert jaarlijks sessies kleuterzwemmen en dit gebeurt na 17u00.
    Het gevraagde tarief is 1,50 EUR voor Koksijdenaars aangesloten bij de gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen en 3,00 EUR voor niet Koksijdenaars aangesloten bij de gezinsbond Oostduinkerke-Wulpen.
    Het tarief van 1,50 EUR wordt op heden reeds toegepast voor Koksijdse senioren en mensen aangesloten bij de sociale dienst personeel gemeente Koksijde/Politiezone Westkust/brandweerzone en de kandidaat redders Wobra.
    Het tarief van 3,00 EUR wordt op heden reeds toegepast voor schoolkinderen van niet-Koksijdse scholen.
    De aanvraag werd behandeld met positief advies op een stafvergadering sport.

    Voorstel tot hervaststelling van de tarieven van het Hoge Blekkerbad Koksijde met ingang van 1 juni 2024 werd gunstig geadviseerd door de raad van bestuur van het AGB op 25 maart 2024.

financiën kerkfabriek

jaarrekening kerkfabriek

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek OLV Ter Duinen.

    Exploitatie
    Ontvangsten 15.770,76 euro
    Uitgaven 261.105,55 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -245.334,79 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 222.146,32 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  40.280,06 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2023: 17.091,59

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 0
    Ontvangsten investeringstoelage 0
    Uitgaven investeringen 0
    Saldo investeringen 0

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Idesbaldus.

    Exploitatie
    Ontvangsten 9.148,16 euro
    Uitgaven 68.112,54 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -58.964,38 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 50.389,01 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  17.824,18 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2023: 9.248,81

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 0
    Ontvangsten investeringstoelage 0
    Uitgaven investeringen 0
    Saldo investeringen 0

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Niklaas.

    Exploitatie
    Ontvangsten 39.650,48 euro
    Uitgaven 107.877,98 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -68.227,50 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 46.897,60 euro, waarvan 46.241,03 euro ten laste van Koksijde en 656,57 euro ten laste van Nieuwpoort.
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  55.977,91 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2023: 34.648,01

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 285.000
    Ontvangsten investeringstoelage 0
    Uitgaven investeringen 285.000
    Saldo investeringen 0

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Pieter.

    Exploitatie
    Ontvangsten 18.502,48 euro
    Uitgaven 73.893,44 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -55.390,96 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 57.562,75 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  20.515,90 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2023: 22.687,69

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering [%ontvangsten T%]
    Ontvangsten investeringstoelage 18.645
    Uitgaven investeringen 18.645
    Saldo investeringen 0

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 6 maart 2024 de gecoördineerde jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 6 maart 2024 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 25 april 2024. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek St Willibrordus.

    Exploitatie
    Ontvangsten 6.676,95 euro
    Uitgaven 62.878,89 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2023: -56.201,94 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2023: 50.000,00 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2022:  31.921,45 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2023: 25.719,51

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 0
    Ontvangsten investeringstoelage 44.035,91
    Uitgaven investeringen 44.035,91
    Saldo investeringen 0

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • DVV Westhoek heeft een addendum aan de regionale samenwerkingsovereenkomst UiTPAS Westhoek voorgesteld. 

    Via dit addendum wordt een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van ongeveer €7.637,08 (vaste bijdrage van €1.500 + variabel bedrag berekend op inwonersaantal per 1 januari van het lopende jaar) gevraagd voor de aanstelling van een (voltijdse) UiTPAS-coördinator. 

    In ruil neemt de UiTPAS-coördinator volgende taken op zich:

    • Beheer van het kaartsysteem
    • Begeleiding en helpdesk voor nieuw toegetreden en al langer aangesloten gemeentes
    • Verzorgen van opleidingen en infomomenten
    • Coördinatie en aanspreekpunt voor regionale afspraken
    • Regionale communicatie (opmaak flyers, promomateriaal, beheer van sociale media, websites,...)
    • Organisatie overlegmomenten zoals stuurgroep, werkgroepen toeleiding - communicatie - intergemeentelijke samenwerkingen rond cultuur
    • Operatonele taken: regelen groepsaankopen voor hardware en promomateriaal, opmaken terugbetalingslijsten voor intergemeentelijke facturatie,...
    • Ter beschikking staan van de gemeentes bij alle vragen/bijeenkomsten/infomomenten rond de UiTPAS

algemene vergaderingen igs

  • Op 13 juni 2024 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en
    toelichting); en
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
    5. Statutaire benoemingen.

  • Op 18 juni 2024 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):

    a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

    b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

    c. Goedkeuring van:
    i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
    ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
    iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

    d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.

    e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
    i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
    ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
    iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen
    van een ambtshalve inschrijving;
    iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen
    vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de
    bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
    v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
    vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de
    partiële splitsing in de meest brede zin.

    2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

    3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023
    (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

    4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV

    5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar
    2023.

    6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.

    7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

    8. Statutaire benoemingen.

    9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

    10. Statutaire mededelingen.

  • Op 12 juni 2024 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
    2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekeningen 2023
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Mededelingen

    Omtrent de bestemming van het Regiofonds wordt aan WVI gevraagd om volgend punt toe te voegen aan de agenda van de algemene vergadering:

    - Graag een volledig overzicht van de tot op vandaag reeds goedgekeurde projecten (incl. toegekende financiering), inclusief van de regionale spreiding.
    Daarnaast ook graag verduidelijking van de criteria die gehanteerd worden voor de selectie van de projecten en financiering, alsook welke adviezen worden ingenomen bij de toekenning van de projecten

  • Op 31 mei 2024 om 19u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 december 2023
    2. Verslag van de Raad van Bestuur
    3. Verslag van de commissaris-revisor
    4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2023
    5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
    6. Benoeming bestuurder

  • Op 31 mei 2024 om 10u00 vindt een algemene vergadering plaats van Poolstok cv met volgende agendapunten :

    1) Samenstelling van het bureau van de vergadering
    2) Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
    3) Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
    4) Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023
    5 Bestemming van het resultaat
    6) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023
    7) Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat
    8) Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
    9) Desgevallend: varia

  • Op 26 juni 2024 om 18u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten:

    1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 13 december 2023
    2. Vaststelling van de jaarrekening 2023 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
    3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten);
    4. Varia

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

patrimonium

aankoop

  • De gemeente mocht het ontwerp van de akte houdende kosteloze grondafstand in een verkaveling Kerkwijk te Wulpen ontvangen.

    De vergunning voor de groepswoningbouw werd in 2018 verleend door de Deputatie. Het is gebruikelijk dat de wegenis na uitvoering kosteloos aan de gemeente wordt overgedragen. Hiertoe werd door de gemeenteraad in 2018 ook een bijhorende verbintenis goedgekeurd.

    De diensten bevestigen dat de uitvoering overeenstemt met de bouwvergunning en de bijhorende verbintenis.

    De gemeenteraad dient de overdracht en de ontwerpakte goed te keuren.

openbaar domein

rooilijnplannen

  • In kader van de riolerings- en wegeniswerken in de Silicostraat, Bloemenstraat en Groenstraat is een rooilijnplan opgemaakt.

    Het ontwerp van het rooilijnplan werd voorlopig vastgesteld in de gemeenteraad van 22 januari 2024.

    Het rooilijnplan was onderhevig aan een openbaar onderzoek van 12 februari 2024 tot 13 maart 2024.

    Tijdens het openbaar onderzoek zijn geen bezwaren ingediend.

    Het rooilijnplan wordt bijgevolg definitief vastgesteld.

ruimtelijke ordening

  • Naar aanleiding van de wens tot uitbreiding van de golf dient een Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgemaakt te worden die de uitbreiding planologisch mogelijk moet maken.

    De opmaak van een RUP voor de uitbreiding van de golf is een bovenlokale bevoegdheid maar werd door bevoegde minister Zuhal Demir gedelegeerd naar de gemeente. De compensatie van herbevestigd agrarisch gebied wordt voorzien binnen het planinitiatief van de provincie PRUP SPG Militaire basis Koksijde en maakt deel uit van een samenwerkingsovereenkomst. De bevoegd minister Zuhal Demir gaf eveneens akkoord met dit voorstel

    Na de publieke raadpleging, opmaak MER, en adviesronde is de volgende stap de voorlopige vaststelling van dit Ruimtelijk Uitvoeringsplan door de gemeenteraad. Daarop volgt dan de organisatie van het Openbaar onderzoek.

overeenkomsten

samenwerkingsovereenkomsten

  • Binnen het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde wordt in Loods Degeyter een nieuwe tentoonstellingshal gebouwd. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan de strenge normen voor de presentatie van fragiele en kostbare stukken, zelfs voor de presentatie van de grisailles. Doel van die ruimte is om aan de hand van de mooiste stukken de geschiedenis van de Duinenabdij te evoceren

    Het rijke patrimonium van de Duinenabdij is echter door de tijd heen verspreid geraakt over verschillende instellingen. Stukken ervan bevinden zich vandaag onder meer in het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St-Walburgakerk Veurne en de St-Niklaaskerk Veurne... Stukken die zeker relevant zijn om op te nemen in de toekomstige presentatie op Ten Bogaerde en een troefkaart naar de uitwerking van een dynamisch presentatiebeleid in de nieuwe tentoonstellingsruimte. 

    Naast de grisailles, handschriften en het archief bezit het Grootseminarie te Brugge nog verschillende schilderijen die eigendom waren van de Duinenabdij en die in aanmerking komen voor bruikleen. Deze minder bekende stukken vormen een sterke aanvulling op de eigen collectie van het Abdijmuseum. De combinatie van de collectiestukken biedt meer kansen naar diversiteit binnen de toekomstige presentatie. Beiden samen illustreren ze nog beter de rijkdom en uitstraling van de verdwenen abdijgemeenschap. Door jarenlange ophanging in de gebouwen van het Grootseminarie hebben deze stukken wel nood aan reiniging, consolidatie en in sommige gevallen ook restauratie, met het oog op presentatie, alsook het behoud en beheer van de kunstwerken.

    Naar presentatie toe en het behoud en beheer van de schilderijen die niet onder het topstukkendecreet vallen, is een ontwerp van een samenwerkingsovereenkomst opgesteld (zie bijlage). De voorgestelde overeenkomst beslaat een periode van acht jaar. Voor het einde ervan kan de samenwerking worden vernieuwd, al dan niet met aangepaste voorwaarden en heeft als doel om samen te komen tot de ontsluiting en de bescherming van het erfgoed van de vroegere Duinenabdij.

    Belangrijkste punten in de overeenkomst zijn:
    -        Het Grootseminarie stemt ermee in schilderijen uit het patrimonium van de Duinenabdij (met uitzondering van de Grisailles) voor maximum één jaar in bruikleen te geven voor de opstelling op Ten Bogaerde binnen een periode van vier jaar (maximum 8 werken per jaar). Naar bruikleen en eventuele behandeling toe wordt in overleg tussen beide partijen een lange termijnplanning opgesteld.

    -        De bruikleen van de werken zelf is kosteloos.

    -        De gemeente Koksijde financiert de conservatie- en restauratiebehandeling van de stukken die in bruikleen worden gegeven voor de presentatie op Ten Bogaerde.

    -        De gemeente Koksijde ondersteunt het Grootseminarie door de expertise van het team van het Abdijmuseum te delen bij onderzoek, conservatie en restauratie van het erfgoed van de Duinenabdij.

    -        Beide partijen beloven elkaar te ondersteunen bij het ontsluiten van het erfgoed. Daarbij verwijzen ze het publiek naar elkaar door, voor zowel permanente als tijdelijke tentoonstellingen. Het is ook mogelijk dat een stuk uit de collectie van het Abdijmuseum in bruikleen wordt gegeven aan het Grootseminarie.

    De overeenkomst is afgetoetst met de juridisch medewerker van de gemeente. 

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

veiligheid en preventie

  • De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) biedt ook in 2024 ondersteuning aan de lokale besturen voor de handhaving op zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes, ...).

    Opzet is soortgelijk als in 2023:

    • handhavers van OVAM werken steeds per twee, in burger en op heterdaad,
    • bij elke vaststelling wordt onmiddellijk een bestuurlijk verslag gemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen,
    • bewuste keuze voor beperkte scope: uitsluitend voor zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes,...), 
    • ook in het weekend,
    • focus op toeristische zone (strand, zeedijk, winkelstraten, ...).

    Vorig jaar werd al deelgenomen aan dit project en werden tijdens 7 actiedagen in totaal 452 mensen gecontroleerd waarbij 47 overtredingen werden vastgesteld. Het merendeel daarvan was gelinkt aan het wegsmijten van peuken op straat.

    De voorgestelde gewestelijke handhavers voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding e.a. maar moeten nog door de gemeenteraad worden aangesteld om ook op het grondgebied van Koksijde te kunnen optreden. Overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, volstaat het daarbij om het in het aanstellingsbesluit integraal te verwijzen naar 'de OVAM' en hoeven de personeelsleden zelf niet langer worden benoemd.

moties

  • Het consortium bestaande uit 'Eoliennes en Mer de Dunkerque (EMD)' en 'Réseau de Transport d'Electricité (RTE)' diende een milieuvergunningsaanvraag en een aanvraag tot concessie in om een offshore windturbinepark te bouwen voor de kust van Duinkerke.

    De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van max. 46 windturbines op monopiles met een maximaal totaal geïnstalleerd vermogen van 600 MW in een zone van 50 km² en een offshore platform voor de transmissie en onderzeese kabels.

    Het geplande windturbinepark ligt tegenaan de Belgische grens op ong. 11,4 km van Zuydcoote - Bray-Dunes (zie aanduiding zone op plan als bijlage). Het park zal daardoor ook vanuit Koksijde prominent zichtbaar zijn. De locatie is tevens gelegen in en naast een gebied dat o.a. als Natura 2000 bescherming geniet ('Bancs des Flandres' in Frankrijk, 'Vlaamse banken' in België).

    Naar aanleiding van het openbaar onderzoek stelt het college van burgemeester en schepenen voor dat de gemeenteraad hierover een standpunt inneemt en de intentie om bezwaar in te dienen bekrachtigt.

Punten bij hoogdringendheid

  • De GAS-wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties, stelt dat de opstelling van een protocolakkoord (of overeenkomst) tussen de gemeente en de bevoegde procureur des Konings verplicht is indien de gemeente de gemengde inbreuken wil sanctioneren met de gemeentelijke administratieve sancties.  Aangezien de gemeente Koksijde en bij uitbreiding de politiezone Westkust, sedert 1 januari 2019 de inbreuken op op het reglement betreffende stilstaan en parkeren sanctioneert met de gemeentelijke administratieve sancties, evenals de gemengde inbreuk nachtlawaai, werd met de bevoegde procureur des Konings een protocolakkoord afgesloten;

    Het CBS keurde op 22 oktober 2020 een laatste aanpassing van het protocolakkoord goed.

    Nu ligt een aanpassing voor naar aanleiding van de arrondissementele omzendbrief van de procureur des Konings van West-Vlaanderen die voorziet in één zelfde handelswijze voor gans de provincie.  Daardoor komt voormeld protocolakkoord op 1 juni 2024 te vervallen.

    De arrondissementele omzendbrief van de procureur des Konings van West-Vlaanderen, bepaalt dat voor wat GAS 2 en GAS 3 (gemengde inbreuken) betreft, alsook voor GAS 4 (verkeersinbreuken) niet langer een keuzemogelijkheid voor de gemeente bestaat.  Ofwel worden alle gemengde inbreuken opgenomen ofwel geen enkele.   Bijgevolg worden in het nieuwe protocolakkoord, naast de inbreuken  betreffende GAS4, zowel de lichte (GAS2) als de zware (GAS3) gemengde inbreuken opgenomen.

    Het protocolakkoord leeft alle wettelijke bepalingen na die betrekking hebben op de procedures voorzien in hoofde van de overtreders en kan de rechten van de overtreders niet schenden.

     

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige