Terug
Gepubliceerd op 04/06/2021

Notulen  gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken

do 27/05/2021 - 19:00 Online via Teams
    • Toelichting plannen doortocht Oostduinkerke-bad door Sweco

      Naar aanleiding van vernieuwd spoor wenst de gemeente ook voetpaden met aanhorigheden te vernieuwen en wordt in samenwerking met de Vlaamse Overheid ook fietspaden voorzien waar hiervoor de nodige ruimte is.
      Ook de openbare verlichting wordt vernieuwd.

      - Toelichting plannen
      o door Arne Devisch van studiebureau Sweco
      o plannen worden ter beschikking gesteld als dossier ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad

      - Vragen
      - Raadslid Hancke vraag of een conflictvrij regeling van de verkeerslichten hier voorzien wordt/mogelijk is?
      o Arne antwoordt dat deze regeling een bevoegdheid van AWV is en dat conflictvrije regeling zowiezo voor langere wachttijden zal zorgen. Is bovendien ook niet evident met de tram. Is te bekijken met AWV

      - Raadslid De Coster vraagt of er halte-accommodatie is voorzien:
      o Arne antwoordt dat de bestaande halte-accommodatie blijft staan en dat er momenteel zitbank voorzien wordt, geen schuilhuisje aan de noordzijde
      o Siska vult aan dat perron vrij smal is en dat de gemeente enkel gesubsidieerde halte-accommodatie plaatst (De Lijn). Er kan gekeken worden of smalste type mogelijk is (men moet nog veilig kunnen passeren), maar ook zicht op achterliggende handelszaken zal hierdoor belemmerd worden (noordkant)
      Dit is zowiezo apart te plaatsen van dit dossier.

      - Raadslid De Coster vraagt of er, naar analogie van Koksijde-bad ook verkeerslicht zal geplaatst worden in Oostduinkerke bij invoegen van de tram uit eigen bedding naar gemengd verkeer.
      o Siska antwoordt dat dit een regeling is in project van De Lijn maar heeft hier nog niets over vernomen. Wordt nagevraagd.

      - Raadslid Elwin Van Herck vraagt of het klopt dat er parkeerplaatsen worden geschrapt tussen de Annastraat, richting Vanneuville
      o Arne antwoordt dat door nieuw perron (volgens nieuwe richtlijnen aangelegd), ter hoogte van perron parkeerplaatsen verdwijnen (tss Astridplein en Annastraat) en dat er 2 parkeerplaatsen verdwijnen tussen de Annastraat en Vanneuville (t.h.v. huisnummer 95), ten behoeve van fietspad.
      o Raadslid De Coster vraagt of er een compensatie mogelijk is in de buurt, hij zal deze vraag stellen in de gemeenteraad zelf.

      - Raadslid De Coster vraagt of er al een concrete invulling met straatmeubilair is voorzien
      o Arne antwoordt dat de standaard fietsleunhekkens voorzien zijn, alsook anti-parkeerpalen in inox. Qua zitbanken en vuilnisbakken is er nog niets specifiek vastgelegd, meestal wordt in bestek iets opgenomen rond som over geheel en wordt dan in uitvoering gekeken wat mogelijk is
      o Siska vult aan dat vuilnisbakken en zitbanken normaal niet in dossiers worden meegenomen, maar uniform meubilair wordt geplaatst door de gemeente.

      - Raadslid De Coster vraagt of het opstelvak bij de OFOS variant niet best voor het zebrapad komt
      o Arne antwoordt dat dit zo is voorzien en getekend
      o Siska antwoordt dat de OFOS variant ook al geruime tijd in Sint Idesbald aanwezig is (t.h.v. KP met Strandlaan)
      o Arne vult aan dat dit veiliger is voor de fietser, aangezien de fietser rechts kan blijven rijden en zich dus niet tussen het verkeer moet mengen (met gevaar om met de banden in de tramsporen vast te zitten)

      - Raadslid De Coster vraagt of er LED-palen voorzien worden
      o Siska bevestigt dat er inderdaad LED-verlichting is voorzien, maar geen multipalen (op verzoek van de handelaars)

      - Raadslid De Coster vraagt of de nutsvoorzieningen voorzien zijn voor ev latere plaatsing van laadpalen
      o Rudy Blondé bevestigt dat een verzwaring van de elektriciteit is voorzien via Fluvius

      - Raadslid De Coster vraagt hoe het verkeer zal verlopen en of deze zomer doorgaand verkeer mogelijk zal zijn
      o Arne antwoordt dat de VVM De lijn zal klaar zijn voor zomerverlof, alle verkeer zal dan opnieuw mogelijk zijn
      o Vanaf nov 2021 zal kant per kant gewerkt worden en zal doorgaand verkeer mogelijk zijn, langs de kant Koksijde kan de overrijdbare trambedding gebruikt worden, de parkeerplaatsen zullen aan de kant waar gewerkt wordt niet bruikbaar zijn, de overkant wel. Er zal wel 1 moment zijn waar er geen doorgaand verkeer mogelijk is, met name als de toplaag wordt vernieuwd van de rijweg in asfalt. Dan zal er 1 à 2 dagen geen verkeer mogelijk zijn en zal omleiding gebeuren zoals nu. Er dient ook nog bekeken te worden als alle asfalt in 1x zal vernieuwd worden, of kant per kant.

      - Raadslid De Coster vraagt of er goed nagedacht is over de wijze van aanleg van de beplanting
      o Arne antwoordt dat hier zeker is rekening mee gehouden en dat er overleg is geweest met de groendienst.
      • Aan rozenkrans is type boom afgestemd volgens beschikbare groenzone,
      • Er is wortelgeleiding voorzien d.m.v. wortelscherm: dit zorgt ervoor dat de wortels in de diepte groeien en voorkomt dat ze kunnen groeien onder voetpad en tussen de nutsleidingen
      • de boomvakken zijn iets ruimer zodat wortelvolume iets groter kan zijn en de boom meer kans heeft om te groeien

      - Raadslid De Coster vraagt of er rekening wordt gehouden met insijpeling van hemelwater
      o Arne antwoordt dat we in stedelijk gebied zitten en dat hier in dermate van het mogelijke rekening mee gehouden wordt
      o Siska vult aan dat we al steeds zorgen voor voetpaden op steenslagfundering waardoor water via de voegen weg kan (daarnaast is hemelwaterafvoer aanwezig).

      - Raadslid De Coster vraagt of er een infoavond voorzien is voor de handelaars?
      o Siska antwoordt dat dit best kan gevraagd worden op de GR

      - Raadslid De Coster vraagt sinds wanneer dit plan beschikbaar is?
      o Siska antwoordt dat studiebureau er nog steeds mee bezig is, maar wel al aan de nodige commissies is voorgelegd en hier en daar nog bijgestuurd. Plan is nu pas in eindfase.

      - Siska vult aan dat dit dossier ook gebeurt in samenwerking met AWV die budgetten ter beschikking heeft en deze niet volledig zal opgebruiken in de Albert I-laan: met resterend budget zal, binnen dezelfde aanbesteding, de rode toplaag van het fietspad in de Koksijdesteenweg/Houtsaegerlaan vernieuwd worden. Zo blijft budget in Koksijde

      - Raadslid De Coster zegt dat geruchten de ronde doen dat gelijkaardige werken gepland zijn in 2022 in de doortocht in Koksijde-bad
      o Siska antwoordt dat De Lijn inderdaad te kennen heeft gegeven dat ze spoor ook wensen te vernieuwen in Koksijde-bad en in Sint Idesbald, maar dat deze werken pas in 2024 zouden plaats vinden. De gemeente heeft wel zelf initiatief genomen om samenwerking op te zetten met AWV en De Lijn om een gezamenlijk dossier op te maken zodat we niet meer voor voldongen feiten worden gezet zoals in Oostduinkerke het geval was. De Lijn heeft daar nagelaten andere partners tijdig te betrekken om samen te werken.

      - Raadslid Vandenbroucke vraagt of er extra fietsinfrastructuur voorzien wordt
      o Arne antwoordt dat de ruimte krap is, maar dat er in de omgeving van de Rozenkrans wel iets voorzien wordt, en mochten er nog andere opportuniteiten zijn bij de uitvoering (is altijd best zichtbaar bij aanleg), dan wordt dit voorzien. Dit wordt immers bovengronds geplaatst

      - Raadslid Loones vraagt of er extra fietsvoorzieningen worden voorzien rond de tramhalte en vraagt ook om iets te voorzien in de omgeving van de groentenwinkel.
      Daarnaast wordt gevraagd om dezelfde uiteenzetting te doen aan de handelaars en is er de vraag om de zebrapaden extra uit te lichten, zodat deze extra opvallen
      o Rudy antwoordt dat Fluvius lichtstudie maakte en dat verlichting zowiezo beter zal zijn, vraag rond zebrapaden wordt bekeken (als dit kan, ook voor AWV)

       

    • Toelichting klimaatplan door WVI

      Aanpak, stand van zaken.

      - Toelichting door Nathalie Garré van de WVI
      o Zie presentatie in bijlage

      - Vragen

      - Raadslid De Coster vraagt of de resultaten van de bevraging nu al kan opgevraagd worden
      o Schepen Decorte geeft aan dat de samenvattende nota zal bezorgd worden (zijn toegevoegd aan het verslag)

      - Raadslid De Coster vraagt hoe de repliek is t.o.v. andere gemeenten
      o Nathalie geeft aan dat Koksijde een mooi resultaat haalt naar invulling, veel hangt af van de communicatie die is gebruikt door de gemeenten om dit kenbaar te maken en hoe de promotie gebeurde.

      - Schepen Decorte vult aan dat het ook de bedoeling is om feedback te geven aan de deelnemers van het klimaatatelier. We moeten veel meer aandacht besteden aan communicatie, nu doen mensen soms voorstellen van zaken waar we al mee bezig zijn.

       

    • Toelichting van fase 1 van de herinrichting van de Van Buggenhoutlaan door studiebureau Plantec

      Dossier komt later dit jaar nog op agenda gemeenteraad

      - Toelichting door studiebureau Jo Vanhixe en Leslie Packo
      o Jo Vanhixe kadert de algemene uitgangspunten: profiel aansluitend bij de Ter Duinenlaan zodat er uniformiteit is in de omgeving van de abdijsite. Er wordt gekozen voor de dubbelrichtingsfietspad met een golvende groenzone tussen de rijweg en fietspad. Er is ook veel aandacht voor toevoeging van groen.
      o Leslie Packo kadert de eerste fase, die naast wegenis ook rioleringswerken voorzien. Het dubbelrichtingsfietspad takt aan op rondpunt, en wordt voorzien over de volledige lengte. Om conflictpunten te vermijden worden de zijstraten afgesloten aan de kant van het fietspad, aan de overkant blijven de parkeerplaatsen behouden. Ter hoogte van de Ter Duinenlaan wordt een nieuwe rotonde voorzien
      o Plan wordt verder overlopen
      o Verdere timing: bestek meetstaat wordt verder afgewerkt, aanbesteding wordt voorzien dit najaar, voorziene start van de werken begin 2022.
      o plannen worden ter beschikking gesteld als dossier ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad

      - Vragen

      - Raadslid Hancke vraagt of het fietspad voldoende breed is, zodat 2 à 3 fietspaden kunnen kruisen
      o Leslie antwoordt dat de norm voor een dubbel richtingsfietspad 2m50 is, maar dat ze nu al fietspaden voorzien van 3m, zoals hier. De vraag is dus zeer terecht maar fietspad is hier zeker voldoende breed.
      o Raadslid Hancke merkt op dat velen gaan fietsen met kindjes en vindt 3m nog redelijk smal
      o Jo vult aan dat er ook een stuk shared space is, alles bevindt zicht op zelfde hoogte, er zal zeker geen beklemmend gevoel zijn

      - Raadslid De Coster geeft aan dat het ontwerp er prachtig uitziet, het is een grote verbetering van deze belangrijke toegangsweg, zal veel beter zijn maar vraagt zich wel af hoeveel parkeerplaatsen er minder zijn, want nu wordt ook soms al geparkeerd in de groenzone aan de Parnassiusstraat.
      o Leslie geeft aan dat er tellingen zijn gebeurd: op vandaag zijn er 76 parkeerplaatsen, in ontwerp zijn er 40 parkeerplaatsen, dus inderdaad een stuk minder. Maar er zijn ook parkeertellingen gebeurd: de bezetting is nooit 100%, er is dus nooit een volle benutting geweest: op max. getelde bezetting tijdens de telperiode waren er 36 parkeerplaatsen bezet. Uiteraard zal dit op piekdagen ongetwijfeld meer zijn, maar als je een ontwerp wil als dit, moet je daar inboeten, Kan ook niet de bedoeling is om ontwerp af te stemmen op de piekbezetting want dan nog is er altijd parkeerplaats te kort

      - Raadslid Vandenbroucke vraagt zich af of het wel aangewezen is om langs weerszijden van het fietspad een voetpad te voorzien, wordt alles niet beter aan één kant voorzien?
      o Leslie geeft aan dat er maar een voetpad voorzien is aan één kant, met name aan de zijde van de woningen. Aan de andere kant is een schrikzone van 50cm voorzien tegenaan het muurtje, het is niet echt de bedoeling om daar te wandelen. Muurtje kan weliswaar als zitbank voorzien worden en dan is inderdaad een kruising door voetgangers van fietspad nodig, maar bedoeling is om de zitelementen enkel op bepaalde plaatsen te voorzien, bv aan pleintje, zeker niet over de volledige lengte.
      o Raadslid Vandenbroucke geeft aan dat dit een heel mooi project is.

      - Raadslid De Coster vraagt of de markt zal daar blijven?
      o Leslie antwoordt dat daarmee is rekening gehouden en zo alle opties open blijven.

      - Voorzitter Bieke Dalle besluit dat dit een mooi plan is met veel groen.

       

    • Toelichting van de sociale woonprojecten in de Vandammestraat, Toekomstlaan en Hagedoornstraat/Viooltjesstraat door architecte Janis Fillieux en de woonmaatschappij IJzer en Zee

      - Inleiding door schepen Decorte
      o Dit agendapunt kadert binnen agendapunt 14 op volgende gemeenteraad, met name de verkoop van gronden aan de woonmaatschappij IJzer en Zee met als doel het realiseren van 3 projecten

      - Toekomstlaan (5 huurwoningen)
      - R. Vandammestraat (21 huurwoningen)
      - Hagedoornstraat (4 huurwoningen voor senioren)

      o Om deze projecten te kunnen realiseren moet de woonmaatschappij eigenaar zijn van de grond zijn en over een omgevingsvergunning beschikken
      - Naar analogie met andere projecten zal de gemeente enkel de oppervlakte van de nuttige gronden verkopen, dus de zones die openbaar domein worden, worden niet verkocht. Dit wordt al jaren zo toegepast, zoniet is het voor IJzer en zee onmogelijk om projecten te realiseren/gronden te kopen
      - Er zijn dus voor de 3 percelen gronden 3 aparte schattingsverslagen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met feit dat de gewestplanbestemming van gronden in de R. Vandammestraat woonuitbreidingsgebied: is en er dus enkel groepswoningbouw mogelijk is, geen individuele woningen
      - Voorstel verkoopsprijs: 850.000 euro
      o Tot slot geeft de schepen aan dat de architecte, binnen de mate van de spelregels van de VMSW, erin geslaagd is originele woningen te realiseren.

      - Toelichting door Alexandre Giele, directeur woonmaatschappij IJzer en Zee
      o IJzer en zee houdt zich bezig met: verhuur - verkoop - bouwen
      - 1860 woningen en appartementen in patrimonium in 11 gemeenten
      - Sociale koopwoningen die zelf gebouwd worden worden aan kostprijs verkocht (koper moet een bepaalde voorwaarden voldoen)
      • Bv. Wulpen: kandidaten kunnen zich nog steeds melden
      • Wachtlijst
      -  Op vandaag 1361 gezinnen op wachtlijst voor een huurwoning in Koksijde, cijfers is nog gestegen door Covid19-pandemie, heel lange wachttijden
      • Koksijde moet nog een duwtje doen om tegen 2025 het opgelegde BSO te halen. De 3 projecten kaderen hierin.

      - Toelichting door architecte Janis Fillieux
      o Toelichting van de 3 sites
      o plannen wegenis worden ter beschikking gesteld als dossier ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad

      - Vragen
      o Schepen Decorte geeft aan dat er al een infovergadering is geweest voor 2 projecten (Toekomstlaan en Hagedoornstraat) en dat er nog een infovergadering gepland is voor de omwonenden van de R. Vandammestraat op 9 juni

      o Raadslid Hancke vraagt wat de oppervlakte is van de woningen
      • Janis antwoordt dat de oppervlaktes zijn opgelegd door de VMSW en alles valt daarbinnen. Oppervlakte mag nier groter zijn dan de norm, de marges zijn klein.
      • Janis wil de exacte oppervlaktes nog bezorgen maar de 1/2 woningen zijn rond de 60 à 70m²; vervolgens iets rond de 2/3 87m² en 2/4 94m²

      o Raadslid Hancke vraagt of er ook voetpad is voorzien om naar de woningen te gaan in de Toekomstlaan
      - Janis antwoordt dat er nu t.h.v. de woningen zelf een voetpad is voorzien, naast het fietspad, maar niet t.h.v. de groenzone aangezien er ook geen voetpad is richting dorp.
      - Raadslid Hancke merkt op dat er best een voetpad zou aangelegd worden richting dorp, tot aan de rode lichten, indien er voldoende plaats is.

      o Raadslid De Coster stelt vast dat er soms een huisje iets meer naar voor of achter staat en vraagt zich af hoeveel dit afwijkt en wat de reden hiervan is

      - Janis: dit is gedaan om niet te repetitief over te komen, de huizen trekken goed op elkaar want de budgetten zijn beperkt, maar door er deze speling in te steken en door te werken met kleuraccenten, door de ramen iets wijzigen, komt het toch over dat niet alles hetzelfde is. Is speelser.

      o Raadslid De Coster vraagt zich af of de rode kleur niet te hard zal zijn
      - Janis geeft aan dat de exacte kleur nog niet echt vaststaat, maar dat anderzijds de 3-beelden ook niet fotorealistisch zijn. Om archetype te versterken kunnen dakpannen en gevel zelfde kleur gegeven worden. Janis geeft aan dergelijk iets gedaan te hebben in Poperinge wat zeer geslaagd is.

      o Raadslid De Coster vraagt of er iets gedaan wordt aan de openbare weg, want uitrit is gelegen na de bocht, is gevaarlijk om uit te rijden: dit wordt best bekeken want er wordt ook snel gereden
      - Schepen Decorte geeft aan dat we dit zeker aan het bekijken zijn,
      - Patrick Verbrugge vult aan dat er nog een plenaire vergadering zal doorgaan waar de wegbeheerder AWV ook aanwezig zal zijn, en dit zal dan zeker aan bod komen

      o Voorzitter Bieke Dalle stelt dat 2 projecten repetitief zijn en de andere afwijkt en meer in een villawijk is voorzien en moet geïntegreerd worden
      - Schepen Decorte geeft aan dat dit besproken is met omwonenden, er was een gezonde discussie, er zijn duidelijke afspraken gemaakt waaronder aanpassen van de groeninkleding. Hier zal aan tegemoet gekomen worden.

      o Raadslid Vandenbroucke vraagt wat de timing is
      - Yannick antwoordt dat de omgevingvergunningsaanvraag in augustus zal worden ingediend in de hoop tegen eind 2021 over een vergunning te beschikken. De werken kunnen dan van start gaan na de zomer van 2022. Alles zal door 1 aannemer uitgevoerd worden (3 projecten). Wat eerst aan bod zal komen is nog niet geweten, maar de 3 projecten zullen elkaar opvolgen.