Terug
Gepubliceerd op 05/07/2021

Notulen  gemeenteraad

ma 31/05/2021 - 19:30 raadszaal
Aanwezig: Charlotte Castelein, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Guido Decorte, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, schepenen
Luc Deltombe, Greta Delie, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Dominique Wolter Hofmans, Julie Paelinck, Dirk Decorte, Sam De Rechter, Koen Ringoot, Sabelle Diatta, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 31/05/2021 om 19:14.


  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 26 april 2021

        Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;

        Art. 1: De notulen van de raadszitting van 26 april 2021 worden goedgekeurd.

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

      • Bekrachtiging van de politieverordening van de burgemeester van 7 mei 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 31 mei 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen te maken;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135 §2 betreffende de bevoegdheid van de gemeenten om passende maatregelen te nemen om rampen en plagen, zoals epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63, betreffende de bevoegdheden van de burgemeester die naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de
        gemeente en voor dringende politieverordeningen eveneens bevoegd is voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 28 betreffende de openbaarheid van de vergaderingen van de gemeenteraad;

        Gelet op het Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19;

        Gelet op het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en verdere wijzigingen;

        Gelet op de politieverordening van de burgemeester van 3 maart 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 22 maart 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Overwegende de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau van 30 januari 2020, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico;

        Overwegende dat het coronavirus COVID-19 als een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020, met een aanzienlijke verspreiding binnen Europa en België;

        Overwegende dat de WHO op 16 maart 2020 het hoogste dreigingsniveau heeft uitgeroepen aangaande het coronavirus COVID-19 die de wereldeconomie destabiliseert en zich snel verspreidt over de wereld;

        Overwegende de inleidende toespraak van de directeur-generaal van de WHO van 12 oktober 2020 die aangaf dat het virus zich voornamelijk verspreidt tussen nauwe contacten en aanleiding geeft tot opflakkeringen van de epidemie die onder controle zouden kunnen worden gehouden door middel van gerichte maatregelen;

        Overwegende de verklaring van de directeur-generaal van de WHO Europa van 15 oktober 2020, die aangeeft dat de situatie in Europa zeer onrustwekkend is en dat de overdracht en besmettingsbronnen plaatsvinden in de huizen, binnen in publieke plaatsen en bij de personen die de zelfbeschermingsmaatregelen niet correct naleven;

        Overwegende de verklaring van 18 maart 2021 van dokter Hans Henri P. Kluge, regionaal directeur van WHO Europa waarin hij stelt dat elke week meer dan 20.000 mensen in de regio overlijden ten gevolge van het virus; dat het aantal mensen dat in Europa aan COVID-19 sterft, nu hoger ligt dan vorig jaar rond deze tijd; dat de besmettelijkere B.1.1.7 variant van het virus de dominante variant wordt in de Europese regio; dat de gevolgen en voordelen van de vaccins voor de gezondheid nog niet meteen voelbaar zijn; dat men vooralsnog standvastig moet blijven in de toepassing van het volledige scala van maatregelen als reactie tegen de verspreiding van het virus;

        Overwegende dat de huidige epidemiologische situatie nog steeds zeer ernstig en precair is; dat verregaande en ingrijpende maatregelen onvermijdelijk blijven om de situatie onder controle te houden; dat een drastische beperking van de sociale contacten en van de toegelaten activiteiten vereist blijft; dat de maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken;

        Overwegende dat ons land sinds 13 oktober 2020 op nationaal niveau in alarmniveau 4 (zeer hoge altertheid) zit;

        Overwegende dat om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterst ernstige gevaren voor de volksgezondheid reeds diverse maatregelen werden genomen door de federale overheid; dat het voor zich spreekt dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd; dat lokale besturen hierin een belangrijke rol spelen;

        Overwegende dat een lokaal bestuur de specifieke opdracht heeft om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;

        Overwegende dat de gemeenteoverheden op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren; dat op grond van de artikelen 134 en 135, § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat hij een politieverordening kan maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners;

        Overwegende dat er dringend maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid;

        Overwegende dat een groot aantal inwoners van de gemeente Koksijde tot de meest kwetsbare groep behoort en bijzondere maatregelen zich opdringen ter bescherming van de gezondheid van deze bevolkingsgroep;

        Overwegende de mogelijks problematische situatie voor het referentieziekenhuis te Veurne in het geval van een effectieve grootschalige uitbraak in de gemeente;

        Overwegende dat de lokale en provinciale besturen essentiële diensten zijn, waarvan de werking verzekerd moet worden;

        Overwegende dat ook voor het voeren van vergaderingen lokale besturen de nodige maatregelen dienen te nemen en het goede voorbeeld dienen te geven;

        Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom beslist over de wijze van vergaderen; dat de vergadering fysiek, hybride of digitaal kan doorgaan; dat het Agentschap voor Binnenlands Bestuur in deze fase van de pandemie aanraadt de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen;

        Overwegende dat de keuze op welke wijze het bestuur vergadert, een weloverwogen keuze dient te zijn; dat een lokale afweging dient te worden gemaakt; dat hierbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden; dat juridisch beschouwd de manier waarop vergaderd wordt fysiek, hybride of digitaal kan zijn en dat de afweging ligt bij het lokaal bestuur zelf;

        Overwegende dat bij een fysieke vergadering het essentieel is dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd; dat bovendien de fysieke vergadering ook toegankelijk moet zijn voor pers en publiek; dat de openbaarheid een wezenlijke waarborg is voor de democratische werking van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn; dat de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig moet kunnen doorgaan;

        Overwegende dat gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde het niet raadzaam is om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan;

        Overwegende dat er voldoende mogelijkheden bestaan om op een volledige digitale manier te vergaderen;

        Overwegende dat tijdens de federale fase een gemeenteraad en een raad voor maatschappelijk welzijn via videoconferentie kan worden georganiseerd waarbij de openbaarheid wordt gegarandeerd door live-streaming;

        Overwegende dat na afweging blijkt dat een hybride vergadering in Koksijde niet tot de beste oplossing leidt; dat immers meerdere raadsleden aangeven zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden; dat bovendien live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk blijkt op een locatie waar de social distancing niet kan worden gegarandeerd;

        Overwegende dat een volledige virtuele vergadering overzichtelijker is gelet op het feit dat meerdere raadsleden de vergadering fysiek niet wensen bij te wonen; dat op deze manier iedereen de kans wordt gegeven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid wordt gegeven om de zitting virtueel bij te wonen; dat dit minder haalbaar lijkt indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zullen zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden;

        Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 7 mei 2021 tot het laten doorgaan van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zoals gepland op 31 mei 2021 in virtuele zitting met live-streaming in het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

    • financiën kerkfabriek

      • jaarrekening kerkfabriek

        • Advies verlenen bij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Willibrordus

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;

          Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 12 maart 2021 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2020;

          Overwegende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Willibrordus, goedgekeurd door de kerkraad op 26 februari 2021;
          Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2020 aan de kerkfabriek van 76.000,00 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2020 13.152,33 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2019 is gedaald;
          Dat het gecumuleerd overschot van 13.152,33 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het budget 2021;

          Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Willibrordus.
          Het gecumuleerd overschot 13.152,33 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.

          Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de sofwaretoepassing Religiopoint ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.

        • Advies verlenen bij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Pieter

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;

          Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 12 maart 2021 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2020;

          Overwegende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Pieter, goedgekeurd door de kerkraad op 25 februari 2021;
          Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2020 aan de kerkfabriek van 46.507,25 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2020 47.060,50 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2019 is gestegen;
          Dat het gecumuleerd overschot van 47.060,50 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het budget 2022;

          Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Pieter.
          Het gecumuleerd overschot 47.060,50 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.

          Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de sofwaretoepassing Religiopoint ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.

        • Advies verlenen bij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Idesbald

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;

          Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 12 maart 2021 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2020;

          Overwegende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Idesbald, goedgekeurd door de kerkraad op 24 februari 2021;
          Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2020 aan de kerkfabriek van 70.939,24 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2020 20.269,37 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2019 gestegen is;
          Dat het gecumuleerd overschot van 20.269,37 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het budget 2022;

          Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Idesbald.
          Het gecumuleerd overschot 20.269,37 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.

          Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de sofwaretoepassing Religiopoint ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.

        • Advies verlenen bij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek OLV Ter Duinen

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;

          Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 12 maart 2021 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2021;

          Overwegende de jaarrekening 2019 van de kerkfabriek OLV Ter Duinen, goedgekeurd door de kerkraad op 15 januari 2021;
          Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2020 aan de kerkfabriek van 205.162,93 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2020 33.852,25 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2019 is toegenomen;
          Dat het gecumuleerd overschot van 33.852,25 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het budget 2022;

          Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek OLV Ter Duinen.
          Het gecumuleerd overschot 33.852,25 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.

          Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de sofwaretoepassing Religiopoint ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.

        • Advies verlenen bij de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Niklaas

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;

          Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 12 maart 2021 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2020;

          Overwegende de jaarrekening 2019 van de kerkfabriek St-Niklaas, goedgekeurd door de kerkraad op 25 januari 2021;
          Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2020 aan de kerkfabriek van 72.059,29 euro, waarvan71.050,46 euro tlv gemeente Koksijde en 1.008,83 euro tlv Stad Nieuwpoort opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2020 33.069,54 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2019 is toegenomen;
          Dat het gecumuleerd overschot van 33.069,54 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het budget 2022;

          Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek St-Niklaas.
          Het gecumuleerd overschot 33.069,54 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.

          Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de sofwaretoepassing Religiopoint ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • algemene vergaderingen igs

        • IVVO - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 15 juni 2021.

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 26 april 2021 om deel te nemen aan de algemene
          vergadering van de IVVO op 15 juni 2021 om 18u00;

          Art. 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 15 juni 2021 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO :

          1. Verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2020 - akteneming
          2. Lezing van de jaarrekening per 31/12/2020
          3. Verslag van de commissaris - akteneming
          4. Goedkeuring van de jaarrekening 2020
          5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
          6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers
          7. Benoeming nieuwe bestuurder gemeente Alveringem

          Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IVVO op 15 juni 2021 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

        • IKWV - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 23 juni 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

          Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de IKWV;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 28 april 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 23 juni 2021 om 19u00;

          Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 23 juni 2021 van de intercommunale IKWV:

          1. Goedkeuren werkingsverslag 2020.
          2. Goedkeuren van de balans en resultatenrekening afgesloten op 31/12/2020.
          3. Bestemming resultaat.
          4. Verlenen kwijting aan de bestuurders, commissaris-revisor en accountant.
          5. Rondvraag.

          Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de IKWV op 23 juni 2021 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

        • DVV (dienstverlenende vereniging) Westhoek - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 22 juni 2021

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;

          Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de Dienstverlenende Vereniging Westhoek;

          Gelet dat de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek op 22 juni 2021 om 18u00;

          Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2021 van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek :

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 15 december 2020
          2. Vaststelling van de jaarrekening 2020 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
          a. Ontwerp jaarrekening 2020
          b. Ontwerp jaarverslag 2020
          3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten); attestatie
          4. Varia

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: renovatie en revalorisatie van de site Casino (Project Casino2020) - aanstellen ontwerper

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat in het kader van de opdracht “Renovatie en revalorisatie van de site Casino (Project Casino2020) - aanstellen ontwerper” een bestek met nr. 2020-123 werd opgesteld door het Dienst Technisch Bureau;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 206.611,57 euro excl. btw of 250.000,00 euro incl. 21% btw;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget, op budgetcode 0702-01/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-311);

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2020-123 en de raming voor de opdracht “Renovatie en revalorisatie van de site Casino (Project Casino2020) - aanstellen ontwerper”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 206.611,57 euro excl. btw of 250.000,00 euro incl. 21% btw.

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

          Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Technische Dienst, de Financiële Dienst en de heer financieel directeur.

    • patrimonium

      • Goedkeuren akte erfpacht met vzw Dieren onder Dak CVBA voor het gebruik voormalige wachthuis munitiedepot en terrein voor de inrichting van een strooiweide

        Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41; 

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2021 waarbij West notarissen werd aangesteld voor het vestigen van de erfpacht; 

         

        Overwegende de vraag namens lokaal bestuur Koksijde aan vzw Dierenasiel Ganzeweide om de mogelijkheid na te gaan om een strooiweide voor honden te voorzien op het voormalige munitiedepot; 

        Overwegende het aangewezen is dat het dierenasiel met hun expertise en hun netwerk op het vlak van dierenwelzijn een strooiweide zou uitwerken; 

        Overwegende een zone achter het voormalige wachthuis hiervoor in aanmerking komt;  

        Overwegende het voorstel van vzw Dierenasiel Ganzeweide om het wachthuis in te richten voor volgelopvang (in samenwerking met VOC Oostende en Vogelbescherming Vlaanderen) en overslag dierenvoeding in afwachting van de transfer; 

        Overwegende naast Dierenasiel Ganzeweide vzw deze nog een vennootschap hebben Dieren Onder Dak CVBA;

        Overwegende dat men met de activa van deze vennootschap graag zou aanwenden om het wachtlokaal te verbouwen die men in erfpacht zou krijgen van de gemeente. Overwegende de erfpachtovereenkomst daarom zou worden afgesloten met Dieren Onder Dak CVBA. Deze zal de kosten dragen voor:  

        • de verbouwing van het oud wachtlokaal naar een bijna energie neutraal gebouw, waarbij de voorgestelde wijzigingen aan het bestaande wachtlokaal en de ingang van de site een bepalend element worden.
        • Herbestemming van het oud wachtlokaal waarbij telkens ongeveer 1/4 van de ruimte zal gebruikt worden voor :
          • Vogelopvang (in samenwerking met VOC Oostende en Vogelbescherming Vlaanderen)
          • Overslag dierenvoeding in afwachting van transfer naar Foodsavers. Hiermee wensen wij de mismatch of overaanbod van dierenvoeding naar het dierenasiel een bestemming te geven. Onze voorkeur gaat naar Foodsavers (als onderdeel van Dienstverlenende Vereniging Westhoek – Westhoekoverleg) omdat de voeding dan verdeeld wordt via de gekende verdeelpunten van voedselbanken. Wij willen geen individuele verdeling van dierenvoeding op onze site ondersteunen noch organiseren.
          • Belevingsruimte (stille ruimte) gelinkt aan de strooiweide 
          • Collectieve zone t.t.z. toegangssas, technische ruimte & toilet

        Overwegende de Raad van Bestuur van vzw Dierenasiel Ganzeweide zijn akkoord gaf voor de uitwerking van het volledig project;  

        Overwegende het opmetingsplan van landmeter expert Leen Geusens van 10 maart 2021 referentienummer 38027/10080; 

        Overwegende de gronden gekend zijn onder Koksijde 6 afdeling, sectie A perceelnummer 0104K; 

        Overwegende de erfpacht kosteloos wordt toegestaan; 

        Overwegende het meerjarenplan 2020-2025, actieplan: AP-47: Koksijde blijft een diervriendelijke gemeente in het bijzonder actie: ACT-460 nemen van maatregelen en sensibiliseringsinitiatieven opzetten ter bevordering van het dierenwelzijn; 

        Art. 1: Goedkeuring van de akte tot het vestigen van een erfpacht met Dieren onder dak CVBA, BE 0427.590.846 zoals opgenomen in bijlage bij deze beslissing. 

      • verkoop

        • Verkoop gronden Vandammestraat - Toekomstlaan - Hagedoornstraat aan Woonmaatschappij IJzer en Zee voor de realisatie van sociale woonprojecten

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2021 waarbij landmeter expert Johan Vandewalle werd aangesteld voor de waardebepaling van de gronden R. Vandammestraat (Koksijde 3de afdeling sectie A, nrs. 761E, 761F,  Toekomstlaan (Koksijde 5de afdeling sectie 97N,99A,108W) Hagedoornstraat (Koksijde 1ste afdeling sectie F, nr 0141F);  

          Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 12 april 2021 om de gronden te verkopen voor een bedrag gezamenlijk bedrag van 850.000; 

          Overwegende het college van burgemeester en schepenen  de gronden R. Vandammestraat (Koksijde 3de afdeling sectie A, nrs. 761E, 761F,  Toekomstlaan (Koksijde 5de afdeling sectie 97N,99A,108W) Hagedoornstraat (Koksijde 1ste afdeling sectie F, nr 0141F) wenst te verkopen aan de Woonmaatschappij IJzer en Zee; 

          Overwegende Woonmaatschappij IJzer en Zee de gronden wenst aan te kopen voor de realisatie van sociale woningen; 

          Overwegende de besprekingen tussen de gemeente en de Woonmaatschappij Ijzer en Zee; 

          Overwegende voorgesteld wordt om enkel de oppervlakte voor de nuttige grond (bebouwing) te verkopen gezien de delen openbaar domein later sowieso worden overgedragen aan de gemeente;

          Overwegende het schattingsverslagen van landmeter-expert Johan Vandewalle van 1 april 2021;  

          Overwegende de innemingsplannen opgemaakt door Woonmaatschappij IJzer en zee;  

          Overwegende het noodzakelijk is voor de gemeente Koksijde om in voldoende sociale woningen en betaalbare woningen te voorzien;

          Overwegende actieplan 30 waarbij de gemeente een actieve regierol wenst op te nemen voor betaalbaar wonen binnen de gemeente, actie 265 van het meerjarenplan 2020-2025;  

          Art. 1: Goedkeuring tot verkoop van de percelen R. Vandammestraat Koksijde 3de afdeling sectie A, nrs. 761E, 761F,  Toekomstlaan Koksijde 5de afdeling sectie 97N,99A,108W Hagedoornstraat Koksijde 1ste afdeling sectie F, nr 0141F, in overeenstemming met de innemingsplannen voor wat betreft de 'nuttige' grond aan Woonmaatschappij IJzer en Zee. voor een totaalbedrag van € 850.000 zijnde; 

          • R. Vandammestraat Koksijde 3de afdeling sectie A, nrs. 761E, 761F voor  € 590.000 
          • Toekomstlaan Koksijde 5de afdeling sectie 97N,99A,108W € 160.000
          • Hagedoornstraat Koksijde 1ste afdeling sectie F, nr 0141F € € 100.000
        • Goedkeuren verkavelingsakte opgemaakt voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat overeenkomstig de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2019095518

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 11°;

          Gelet op het goedgekeurde meerjarenplan 2019-2024, actie 262;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 31 augustus 2020 tot goedkeuring van het toewijzingsreglement betaalbaar wonen in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat

          Gelet het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020 waarbij de omgevingsvergunning OMV_2019095518 werd afgeleverd voor verkavelen van gronden gelegen in de Kerkstraat - Karel Vanneckestraat;

          Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020 tot goedkeuring tracé voor nieuwe gemeenteweg in het kader van de verkaveling voor betaalbaar wonen in de Karel Vanneckestraat te Koksijde;

          Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2020 tot goedkeuring van de ranglijst van de kandidaten en aanstelling van een deurwaarder ter controle van deze ranglijst in het kader van het goedkeuren van de rangorde van de kandidaat-erfpachters ter uitvoering van het reglement inzake toewijzing van loten in een erfpachtconstructie ter realisatie van betaalbaar wonen;

          Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2021 tot het aanstellen van West Notarissen voor het opmaken van de verkavelingsakte voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat overeenkomstig de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2019095518.

          Overwegende dat het lokaal bestuur Koksijde wenst over te gaan tot het in erfpacht geven van bouwgronden aan de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat te 8670 Koksijde; dat de bouwgronden te Kerkstraat-Karel Vanneckestraat, in eigendom van het lokaal bestuur Koksijde, rechtstreeks in erfpacht worden gegeven aan de erfpachters, die op de gronden zullen bouwen;

          Overwegende dat een eerste ronde tot toewijs van de gronden aan geïnteresseerde kandidaten werd gehouden; dat de ranglijst werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen; dat een gerechtsdeurwaarder werd aangesteld om de ranglijst te controleren;

          Overwegende dat de werken voor de wegenis weldra zullen starten;

          Overwegende dat om de erfpachtakte te verlijden een verkavelingsakte door een notaris dient te worden opgemaakt en verleden; dat de ontwerpakte inmiddels werd overgemaakt; dat het ontwerp van deze akte aan de gemeenteraad dient te worden voorgelegd;

          Art. 1: De verkavelingsakte voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat overeenkomstig de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2019095518 zoals opgemaakt door West Notarissen, Gulden Vlieslaan 34 A, 8670 Koksijde en zoals gevoegd in bijlage wordt goedgekeurd.

    • overeenkomsten

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Goedkeuren toetreding gemeente Koksijde tot AquaFlanders vzw

          Gelet op het Gemeentedecreet, inzonderheid op de artikelen 42 en 43;

          Gelet op de statuten van AquaFlanders vzw;

          Overwegende de sterke band van rioolbeheer met het gemeentelijk openbaar domein en de gemeentelijke openbare werken en overwegende de  vele financiële middelen die rioolbeheer vergt;

          Overwegende dat AquaFlanders vzw de koepel is van de Vlaamse rioolbeheerders en waterbedrijven en dat AquaFlanders vzw een specifiek directiecomité riolering heeft;

          Overwegende dat AquaFlanders vzw onder meer tot doel heeft, het voorbereiden van gemeenschappelijke standpunten namens haar leden ten aanzien van initiatieven door de Vlaamse en nationale en internationale overheden en ten aanzien van externe of overkoepelende organisaties, op gewestelijk, nationaal en internationaal vlak;

          Overwegende dat Lokaal Bestuur Koksijde zelf haar riolen beheert;

          Overwegende dat Lokaal Bestuur Koksijde de standpunten van deze organisatie voor sectorspecifieke belangenbehartiging mee wil bepalen en ondersteunen;  

          Art. 1 Lokaal Bestuur Koksijde zal toetreden tot de vereniging AquaFlanders vzw en stuurt een verzoek tot lidmaatschap aan de voorzitter van de raad van bestuur van Aquaflanders

          Art.2 Lokaal Bestuur Koksijde betaalt een jaarlijkse forfaitaire bijdrage van 250 euro (excl. btw)

        • Ondersteunen aanvraag om erkenning van vzw LOGO Brugge-Oostende voor de periode 2022-2027

          Gelet op decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen van 21 november 2003 en latere wijzigingen. In het bijzonder titel III-hoofdstuk VII;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo’s van 30 januari 2009. In het bijzonder hoofdstuk III;

          Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen. In het bijzonder artikel 7 §7;

          Gelet op de omzendbrief van het departement Welzijn Volksgezondheid en Gezin over het lokaal sociaal beleid van 26 oktober 2018;

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. In het bijzonder artikels 2 §2, 41 4°&5°, 78 5°&6°;

          Gelet op het schrijven van Logo Brugge-Oostende van 5 april 2021;

          Gelet op de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals terug te vinden op de site van het Agentschap Zorg en Gezondheid;

          Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW;

          Overwegende dat Logo Brugge belast is met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in de regio Brugge waaronder lokale besturen.

          Overwegende dat Logo Brugge in het bijzonder de gemeente bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid ondersteunt. Logo Brugge biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.

          Overwegende dat in het meerjarenplan 2020-2025 er aandacht is voor gezondheidspromotie en ziektepreventie in het bijzonder in [strategische doelstelling(en), actieplan(en), actie(s)]. Meer gezonde burgers in een gezonde gemeente is de finaliteit.

          Overwegende dat ten gevolge van covid-crisis belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Brugge-Oostende een belangrijke is.

          Overwegende dat Logo Brugge opnieuw moet erkend worden voor de periode 2022-2027.

          Overwegende dat hiervoor een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Brugge deze erkenning formeel moeten ondersteunen (Zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009).

          Overwegende dat de ondersteuning van de erkenning geen automatisch lidmaatschap van Logo Brugge-Oostende vzw inhoudt. Hierrond zal pas door Logo Brugge-Oostende vzw gecommuniceerd worden na goedkeuring van hun erkenning;

          Art. 1 : De gemeenteraad ondersteunt de erkenning van Logo Brugge voor de periode 2022-2027.

    • toekennen eretitels

      • Toekenning van de titel van ereburger aan paardenvissers Eddy D'Hulster en Bernard Debruyne

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Overwegende dat Eddy D'Hulster en Bernard Debruyne reeds meer dan 25 jaar actieve dienst hebben als paardenvisser in Oostduinkerke;

        Overwegende dat de garnaalvisserij een toeristische trekpleister is voor Oostduinkerke;

        Overwegende dat de paardenvissers een grote culturele en toeristische meerwaarde hebben voor de gemeente;

        Overwegende dat door de inzet van Eddy D'Hulster en Bernard Debruyne voor de paardenvissers en de gemeente het past hulde te brengen door het toekennen van de titel van ereburger van Koksijde;

        De burgemeester geeft een beschrijving van de verdiensten van de beide paardenvissers Eddy D'Hulster en Bernard Debruyne :

        'Het schepencollege neemt het initiatief om actieve paardenvissers na 25 jaar automatisch het ereburgerschap toe te kennen: Eddy D’Hulster heeft 53 jaar op de teller en Bernard Debruyne heeft er al 38 jaar op heeft zitten. Op 12 juni krijgen ze in het gemeentehuis officieel de titel en het diploma van het ereburgerschap toegekend. Ze vervoegen het rijtje van drie eerdere paardenvissers-ereburgers: Amandus Mang Vanbillemont (1996), Henri Durant alias Jules de Rosten Durang en Maurice Denecker (2004).

        Eddy D’Hulster
        Eddy (78) startte het garnaalvissen te paard in 1968. Toen was hij kind aan huis op de ranch van de Rosten Durang. Mang Vanbillemont, nog zo’n iconische figuur, werd zijn leermeester. De paardenvisserij slorpte al Eddy’s vrije tijd op, na zijn job als radio-operator bij Radio Oostende. Ook zijn vriendin Rosa, Jules’ dochter, waarmee hij huwde, was vele jaren paardenvisser, evenals later dochter Corinne. Maar niet officieel, toen waren de mannen daar nog niet rijp voor…

        Al die jaren noteerde Eddy in zijn zeeboekjes nauwgezet het uur van laagwater en de gevangen kilo’s. Gemiddeld zo’n honderd keer per jaar trok hij met paard en kar naar zee. Gezien zijn leeftijd is dat nu uiteraard veel minder. Zijn recordvangst bedroeg ooit 106 kg in één tij.

        Medio de jaren ’90 werd Eddy zo’n beetje de woordvoerder van de paardenvissers. In februari 1996 was hij initiatiefnemer van een eigen vereniging: d’Oostduinkerkse paardenvissers. Het doel was een soort gilde in het leven te roepen om samen op te treden voor de belangen van de paardenvissers. De gemeente had meteen een aanspreekpunt. Ze organiseerden ook het jaarlijkse nieuwe Feest van d’Oostduinkerkse paardenvissers, met o.a. uitreiking van de Paardenvisserstrofee.

        Zijn mooiste herinnering vindt hij de periode toen hij samen te paard viste met zijn dochter Corinne en haar grootvader de Rosten Durang. Drie generaties samen in zee. Beklijvende nare herinneringen waren het afscheid nemen van trouwe paarden waarmee hij jaren had gevist en die een stukje van hemzelf geworden waren. Eddy droomt ervan om in het jaar 3000 terug te komen en te zien dat de paardenvisserij, waar hij met hart en ziel voor leefde, nog springlevend is.

        Bernard Debruyne
        Op 12 juni wordt Bernard niet alleen ereburger, maar treedt hij tegelijk ook in het huwelijk! “Je krijgt het ereburgerschap en als extra cadeau een vrouw erbovenop. Katleen krijgt een paardenvisser-ereburger in haar netten gestrikt.” Bernard (57) is een telg uit het Oostduinkerkse gezin Michiel Debruyne-Denise Desaever. Vader Michel stierf al vele jaren geleden. Moeder Denise is vooral in kringen van strandvissers bekend als legendarische aasdelfster, wormen “steken” op het strand. Zoals Eddy bracht ook Bernard veel vakantiedagen door op het domein van Jules Durant. In die sfeer zette hij zijn eerste stappen als paardenvisser.

        Ook Bernard voelde zich onweerstaanbaar door paard en zee aangetrokken. Daarom opteerde hij beroepshalve voor weekendwerk. Zo had hij vijf dagen in de week vrij om te paardenvissen. ’s Morgens om 3 uur opstaan om uit te rukken is voor hem geen enkel probleem.

        Zijn recordvangst bedraagt 89 kg in één tij. Dat zijn natuurlijk zeldzame uitzonderingen, maar een gemiddelde van 10 à 12 kg per tij over een jaar vindt hij heel goed.

        Om zijn vangsten te roken zweert Bernard nog bij een houtvuur onder de ketel, goed voor de smaak, geen gas dus. De garnalen dienen voor eigen gebruik en voor particuliere klanten. De opbrengst gaat voor de helft voor eten voor paard Titi, de andere helft is om met de maten een pintje te drinken.

        Ook Bernard koestert een verlangen: “Dat hij nog heel lang gezond mag blijven en nog heel veel jaren kan paardenvissen. En meteen geldt dat ook uit voor zijn zoon Gregory.. Hij trad in zijn voetsporen, waarop Bernard heel trots is. Gregory is nu 25, en al bijna tien jaar paardenvisser. Ook hoopt Bernard dat de garnaalvisserij te paard altijd blijft. Maar ik ben er zeker van: de traditie zal nooit verdwijnen…”'

         

        Art.1 : Aan Eddy D'Hulster en Bernard Debruyne wordt de titel van ereburger toegekend

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststellen van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Middenlaan

          Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

          Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

          Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

          Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

          Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

          Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

          Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;

          Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 3 december 2020 en 4 februari 2021;

          Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 14 december 2020 en 15 februari 2021;

          Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft

          Overwegende de positieve evaluatie van de proefopstelling van 4 januari 2021 t.e.m. 26 april 2021;

          Art. 1: Op de Middenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Zeelaan aan de zuidkant geldt: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

          Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a, aangevuld met onderborden Type VIId en x-borden Xc

          Art. 2: Op de Middenlaan ter hoogte van het wandelpad naar de gemeentelijke basisschool geldt: het stilstaan en parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

          Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E3, aangevuld met x-borden Xa

          Art. 3: Op de Middenlaan van het kruispunt met de Abdijstraat tot het kruispunt met de Jaak Van Buggenhoutlaan geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

          Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 en F19

          Art. 4: Op de Middenlaan van de Jaak Van Buggenhoutlaan tot Zeekruisdoornstraat aan de zuidkant geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

          Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode

          Art. 5: Op de Middenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Abdijstraat, aan de oostelijke en westelijke zijde van het kruispunt geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

          Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

          Art. 6: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: dd. 10 september 2007

    • rechtszaken

      • Goedkeuren dadingsovereenkomst tussen Lokaal bestuur Koksijde/BV Architectenbureau 2/ NV algemene ondernemingen Robert Wyckaert/BV Canhouse

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 41, tweede lid, 17°;

        Gelet op de vestiging van het opstalrecht kleuterschool Oostduinkerke tussen gemeente Koksijde en Algemene ondernemingen Robert Wyckaert waarvan de akte verleden werd op 27 juni 2011;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 juni 2010 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de algemene offerteaanvraag, BOUWEN EN FINANCIEREN VAN EEN KLEUTERSCHOOL TE OOSTDUINKERKE;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 20 december 2010 om bovengenoemde overheidsopdracht aan Algemene Ondernemingen Robert Wyckaert, Ottergemsesteenweg 415 te 9000 Gent te gunnen tegen de voorwaarden van hun offerte;

        Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen en financieren van een kleuterschool te Oostduinkerke” werd gegund aan Buro II bvba, Hoogleedsesteenweg 415 te 8800 Roeselare;

        Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bijzonder bestek werd opgesteld door de ontwerper, Buro II bvba, Hoogleedsesteenweg 415 te 8800 Roeselare;

        Overwegende de discussie ontstaan betreffende de al dan niet reeds plaatsgevonden definitieve oplevering van de werken en daaruit voortvloeide (rechts)gevolgen;    

        Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen van XXX met betrekking tot het ontwerp van dadingovereenkomst;

        Overwegende de partijen onherroepelijk akkoord gaan om het voormelde geschil definitief te regelen bij middel van dading;  

        Overwegende dat met het sluiten van een dadingovereenkomst een lange gerechtelijke procedure met hoge kosten kan worden vermeden;

        Art. 1: De dadingsovereenkomst tussen de gemeente Koksijde, BV Architectenbureau 2, NV algemene ondernemingen Robert Wyckaert, BV Canhouse zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd. 

        Art. 2: afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan meester Feys, de Financiële dienst en de technische dienst. 

  • Extra agendapunten

    • Geen omvorming van onze Kapel Ster der Zee in een snooker -en dartsparadijs (o.v.v. raadslid Wolter Hofmans)

      Art. 1: Dit punt wordt niet goedgekeurd

    • Lokaal laadplan voor elektrische wagens (o.v.v. raadslid Ringoot)

      Art. 1: Dit punt wordt ter kennis genomen

    • Fietslease voor gemeentepersoneel (o.v.v. raadslid Decorte)

      Art. 1: Dit punt wordt ter kennis genomen

    • Goedkeuring aanpassing reglement tot financiële compensatie voor gemaakte kosten of geleden nettoverlies van verenigingen omwille van corona-maatregelen.

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

      Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 31 augustus 2020 houdende goedkeuring van het reglement tot toekenning van een financiële compensatie voor gemaakte kosten of geleden nettoverlies van verenigingen omwille van corona-maatregelen;

      Gelet op de vraag van raadslid Loones om wat extra flexibiliteit in te bouwen voor Periode 2, zodat corona-kosten die ook vroeger dan 1 januari werden gemaakt, maar waarvoor de betrokken vereniging geen dossier indiende in Periode 1, toch ook nog extra gecompenseerd worden;

      Art. 1 : De gemeenteraad keurt de wijziging van het reglement tot toekenning van een financiële compensatie voor gemaakte kosten of geleden nettoverlies van verenigingen omwille van corona-maatregelen, goed waarbij in artikel 4, §3 van het reglement (‘Aanvraagprocedure en termijnen’) de bepalingen met betrekking tot Periode 2 als volgt worden gewijzigd:

      “Periode 2: van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021
      Het aanvraagformulier voor de gemaakte meerkosten of het geleden nettoverlies in de periode, enerzijds, van 13 maart 2020 tot en met 31 december waarvoor geen aanvraagformulier werd ingediend in periode 1 dan wel, anderzijds, van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021, dient ingediend te worden ten laatste tegen 31 juli 2021.”

    • Koksijde - Vrijheidszone (o.v.v. raadslid Hancke)

      Gezien de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens,

      Gezien het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de bijbehorende jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens,

      Gezien het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie,

      Gezien artikel 2 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU),

      Overwegende dat rechten van de LGBTIQ-personen mensenrechten zijn;

      Overwegende dat het recht op gelijke behandeling en non-discriminatie een grondrecht is dat verankerd is in de Europese en internationale Verdragen en dat volledig moet worden geëerbiedigd;

      Overwegende dat LGBTIQ-personen in onze gemeente vrij moeten zijn om te leven en publiekelijk hun seksuele gerichtheid, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken te tonen zonder angst voor onverdraagzaamheid, discriminatie of vervolging om die redenen

      Overwegende dat de autoriteiten op alle bestuursniveaus gelijkheid en de grondrechten van iedereen, met inbegrip van LGBTIQ-personen, moeten beschermen en bevorderen en hun rechten volledig moeten waarborgen;

      Art. 1 : Veroordeelt alle vormen van geweld tegen of discriminatie van personen op grond van hun geslacht of seksuele gerichtheid; veroordeelt in de krachtigste bewoordingen homofoob geweld;
      Roept de gemeente Koksijde-Oostduinkerke hierbij uit tot vrijheidszone voor LGBTIQ-personen.

    • Ventilatieplan (o.v.v. raadslid De Coster)

      Art. 1: Er worden bijkomende ventilatieplannen uitgewerkt en er wordt nagezien wat er kan gedaan worden in sportclubs.

  • Mondelinge vragen

    • Zendmast brandweerarsenaal (o.v.v. raadslid Pieters)

    • Fietsoversteek Koninklijke Prinslaan (o.v.v. raadslid Vandenbroucke)

    • Postgebouw Koksijde (o.v.v. raadslid Vandenbroucke)

    • Zwemlessen in het zwembad (o.v.v. raadslid Loones)

    • Transitmigranten in Koksijde (o.v.v. raadslid Loones)

    • Herbruikbare bekers (o.v.v. raadslid De Coster)

    • Home Mathilde Schroyens (o.v.v. raadslid De Coster)

    • Fitness in open ruimte (o.v.v. raadslid Verhaeghe)

    • Zorgunits in tuinen (o.v.v. raadslid Ringoot)

    • Voetbal op groot scherm (o.v.v. raadslid Hillewaere)

    • Petanquebanen (o.v.v. raadslid Wolter Hofmans)

    • Sensibilisering putten graven op het strand (o.v.v. raadslid Van Herck)

    • Strandrolstoelen (o.v.v. raadslid Van Herck)

    • Buck-e systeem fietsen (o.v.v. raadslid Hancke)

    • Gemeentelijke dienstverlening voor doven (o.v.v. raadslid Hancke)

    • Potentiële cyberaanval (o.v.v. raadslid De Rechter)

    • Noodopvang huisdieren (o.v.v. raadslid Bogaerts)

    • Hondenzwemzone (o.v.v. raadslid Bogaerts)

    • Picknicktafels (o.v.v. raadslid Verhaeghe)

    • IJsverkoop op het strand (o.v.v. raadslid Wolter Hofmans)

    • Contacttracing (o.v.v. raadslid Hancke)

Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/816134/%2031-05-2021 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag

De voorzitter sluit de zitting op 31/05/2021 om 23:19.

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter