Terug gemeenteraad

Mon 31/05/2021 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • De tweede besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

    Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

    Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

    De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

    De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

    Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. In deze fase van de pandemie raadt het Agentschap Binnenlands Bestuur aan om de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen.

    Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad.

    Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

    Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf.

    Gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

    Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt gelet op het feit dat minstens een vierde van de raadsleden aangeeft zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden. Bovendien is live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk in bepaalde plaatsen waar de social distancing niet voldoende kan worden gegarandeerd. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden.

    Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

financiën kerkfabriek

jaarrekening kerkfabriek

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 12 maart 2021 de gecoördineerde jaarrekeningen 2020 van de kerkfabrieken ingediend, elektronisch ontvangen via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening.

    Het betreft de jaarrekening 2020 van de Kerkfabriek St-Willibrordus.

    Ontvangsten 4.515,39 euro
    Uitgaven 89.131,49 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2020: -84.616,10 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2020: 76.000 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2019:  21.768,43 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2020: 13.152,33 euro

    Het gecumuleerd overschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 12 maart 2021 de gecoördineerde jaarrekeningen 2020van de kerkfabrieken ingediend, elektronisch ontvangen via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening.

    Het betreft de jaarrekening 2020 van de Kerkfabriek St-Pieter.

    Ontvangsten 12.164,97 euro
    Uitgaven 51.278,16 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2020: -39.113,19 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2020: 46.517,25 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2019: 39.666,44 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2020: 47.060,50 euro

    Het gecumuleerd overschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 12 maart 2021 de gecoördineerde jaarrekeningen 2020van de kerkfabrieken ingediend, elektronisch ontvangen via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening.

    Het betreft de jaarrekening 2020 van de Kerkfabriek St-Idesbald.

    Ontvangsten 1.559,95 euro
    Uitgaven 64.999,37 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2020: -64.999,37 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2020: 70.939,24 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2019: 12.769,55 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2020: 20.269,37 euro

    Het gecumuleerd overschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 12 maart 2021 de gecoördineerde jaarrekeningen 2020van de kerkfabrieken ingediend, elektronisch ontvangen via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening.

    Het betreft de jaarrekening 2020 van de Kerkfabriek OLV Ter Duinen.

    Ontvangsten 14.630,35 euro
    Uitgaven 209.659,79 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2020: -195.029,44 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2020: 205.162,93 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2019:  23.718,76 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2020: 33.852,25 euro

    Het gecumuleerd overschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 12 maart 2021 de gecoördineerde jaarrekeningen 2020van de kerkfabrieken ingediend, elektronisch ontvangen via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening.

    Het betreft de jaarrekening 2019 van de Kerkfabriek St-Niklaas.

    Ontvangsten 23.874,97 euro
    Uitgaven 91.131,87 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2020: -67.256,90 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2020: 72.059,29 euro, waarvan 71.050,46 euro tlv gemeente Koksijde en 1.008,83 euro tlv Stad Nieuwpoort
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2019:  28.267,15 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2020: 33.069,54 euro

    Het gecumuleerd overschot is toegenomen tegenover de vorige jaarrekening.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

patrimonium

  • De vraag werd namens het bestuur gesteld aan vzw Dierenasiel Ganzeweide om de mogelijkheid na te gaan om een strooiweide voor honden te voorzien op het voormalige munitiedepot. Een zone achter het voormalige wachthuis komt hiervoor in aanmerking. Daarnaast stelde vzw Dierenasiel Ganzeweide voor om het wachthuis in te richten voor  voor volgelopvang (in samenwerking met VOC Oostende en Vogelbescherming Vlaanderen) en overslag dierenvoeding in afwachting van de transfer. Ook een belevingsruimte zou kunnen ingericht worden gelinkt aan de strooiweide. 

    Naast Dierenasiel Ganzeweide VZW hebben ze nog een vennootschap Dieren Onder Dak CVBA. Deze vennootschap was eigenaar van de gebouwen van het gewezen dierenasiel in Veurne, sinds de onteigening (Iepersesteenweg) was de enige activiteit een groepsaankoop van kalenders voor erkende dierenasielen. De activa van deze vennootschap wil men graag aanwenden om het wachtlokaal te verbouwen. Daarom zou de erfpachtovereenkomst worden afgesloten met Dieren Onder Dak CVBA. Deze zal de kosten dragen voor:  

    • de verbouwing van het oud wachtlokaal naar een bijna energie neutraal gebouw, waarbij de voorgestelde wijzigingen aan het bestaande wachtlokaal en de ingang van de site een bepalend element worden.
    • Herbestemming van het oud wachtlokaal waarbij telkens ongeveer 1/4 van de ruimte zal gebruikt worden voor :
      • Vogelopvang (in samenwerking met VOC Oostende en Vogelbescherming Vlaanderen)
      • Overslag dierenvoeding in afwachting van transfer naar Foodsavers. Hiermee wensen wij de mismatch of overaanbod van dierenvoeding naar het dierenasiel een bestemming te geven. 
      • Belevingsruimte (stille ruimte) gelinkt aan de strooiweide 
      • Collectieve zone t.t.z. toegangssas, technische ruimte & toilet

    Door landmeter expert Leen Geusens werd een opmetingsplan opgemaakt met de zone die in erfpacht zou worden gegeven. West Notarissen werd aangesteld voor de opmaak van de akte. De gemeente mocht de ontwerpakte ontvangen. Deze akte dient door de gemeenteraad te worden goedgekeurd.  

verkoop

  • De Woonmaatschappij IJzer en Zee wenst gronden eigendom van de gemeente aan te kopen voor de realisatie van enkele sociale bouwprojecten in de Robert Vandammestraat, de Hagedoornstraat en de Toekomstlaan. Door deze gronden aan te kopen kunnen een dertigtal woningen gerealiseerd worden, die in aanmerking komen voor het zgn. sociaal objectief.

    Woonmaatschappij IJzer en Zee wenst de gronden aan te kopen want op het ogenblik dat het dossier op de korte termijnplanning van de VMSW (Beco) komt moet de maatschappij in het bezit zijn van een omgevingsvergunning en tevens eigenaar zijn van de gronden. 

    Uit de vergelijking met diverse andere projecten in Koksijde de afgelopen jaren werd volgende voorstel naar aankoopprijs gedaan door Woonmaatschappij IJzer en Zee: 300€/m² voor de bebouwde oppervlakte, 100€/m² voor de tuinzone (voor- en achtertuin), samen = 850.000€ voor de drie projecten of 28.333€ per woning. De oppervlakte werd berekend op basis van de 'nuttige' grond. De zones voor openbaar domein worden worden niet verkocht omdat deze na de realisatie en verkoop van de woningen (appartementen) openbaar domein blijven. Dit maakt het project voor de maatschappij financieel haalbaar.

    Er werd ook een schatting aangevraagd aan landmeter-expert Johan Vandewalle. In bijlage zijn de drie schattingsverslagen opgenomen. De schattingen werden opgemaakt rekening houdend met het de verkoop van de 'nuttige' grond aan WIJZ. Dus de delen die openbaar domein worden werden uit de schatting gehaald. 

    • Robert Vandammestraat: opp. nuttige grond 3.712 m² X € 160 = venale waarde € 593.920 
    • Toekomstlaan: opp. nuttige grond 973 m² X 166,91 € = venale waarde € 162.400
    • Hagedoornstraat: opp. nuttige grond 278 m² X 380,36  € = venale waarde € 105.740

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om akkoord te gaan met de verkoop van de drie percelen aan Woonmaatschappij IJzer en Zee voor het voorgestelde gezamenlijke bedrag van 850.000 euro.

    De verkoop van de gronden draagt bij tot de realisatie van actieplan 30 'Opnemen van een actieve regierol voor betaalbaar wonen in de gemeente en de actie 265: uitwerken van initiatieven om betaalbaar wonen mogelijk te maken uit het meerjarenplan 2020-2025. De verkoop valt te motiveren gezien uit de omgevingsanalyse blijkt dat één van de uitdagingen voor Koksijde is het betaalbaar wonen gezien de hoge prijzen van de gronden t.o.v. het Vlaamse niveau. 

    Dit punt wordt ook toegelicht op de gemeenteraadscommissie grondgebiedszaken.

  • In het kader van het project rond betaalbaar wonen te Koksijde, Kerkstraat-Karel Vanneckestraat dient de verkavelingsakte te worden opgemaakt wil men de erfpachtakte verlijden.

    In bijlage het ontwerp van de verkavelingsakte.

overeenkomsten

samenwerkingsovereenkomsten

  • Om onze belangen als rioolbeheerder te behartigen nodigt AquaFlanders de gemeente uit om lid te worden van Aquaflanders. Zo'n lidmaatschap houdt heel wat voordelen in. Zo hebben we als lid rechtstreeds impact op de belangenbehartiging door AquaFlanders. Als lid zijn wij steevast op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen inzake rioolbeleid en kunnen we aan interessante voorwaarden gebruik maken van hun dienstverlening. Voor het keuren van de riolering wordt er in 2021 geen kosten aangerekend. Als lid moeten we enkel een jaarlijkse vergoeding betalen van 250 euro en geen afdracht per keuringsattest.
    Als we lid zijn moeten we vanaf 2022 geen jaarlijkse vergoeding meer betalen voor gebruik AFK

  • Logo Brugge is belast met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in de regio Brugge waaronder lokale besturen.

    In het bijzonder ondersteunt Logo Brugge de gemeente bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid. Logo Brugge biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.

    In het meerjarenplan 2020-2025 is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie in het bijzonder in [strategische doelstelling(en), actieplan(en), actie(s)]. Meer gezonde burgers in een gezonde gemeente is de finaliteit.

    Ten gevolge van covid-crisis is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Brugge-Oostende een belangrijke is.

    Logo Brugge moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027.

    Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Brugge deze erkenning formeel ondersteunen (Zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/01/2009).

    De ondersteuning van de erkenning houdt geen automatisch lidmaatschap van Logo Brugge-Oostende vzw in. Hierrond zal pas door Logo Brugge-Oostende vzw gecommuniceerd worden na goedkeuring van hun erkenning.

toekennen eretitels

  • Op 15 maart 2021 uitte het college de wens om paardenvissers met 25 jaar actieve dienst de titel van ereburger te geven. Eerder kregen al Maurice Denecker, Henri "de Rosten" Durant en Amandus 'Mang' Vanbillemont deze titel.

    Eddy D’Hulster startte in 1968 en is reeds 53 jaar actief bezig als paardenvisser. Bernard Debruyne begon in 1983 en reeds 38 jaar actief.

    De huldiging zal plaatsvinden met de Garnaalfeesten.

    Unesco nam op 4 december 2013 de garnaalvissers te paard uit Oostduinkerke op in de representatieve lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid. In het jaar 2000 was hun aantal geslonken tot 3, vandaag heeft Oostduinkerke 16 actieve paardenvissers. 

    Ook volgende paardenvissers zijn nog actief (met vermelding startdatum): Casier Johan 1999, Dugardin Marius 2002, Hancke Stefaan 2002, Vandendriessche Dominique 2004, Vanmassenhove Johan 2007, Vanbillemont Xavier 2008, Vanmassenhove Thomas 2014, Vermoote Kris 2014, Delancker Joshi 2014, Debruyne Gregory 2015, Bekaert Nele 2016, Vanblue Gunther 2016, Dedier Pieter 2016, Lermyte Katrien 2020

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

  • Tijdens de verkeerscommissie van 3 december 2020 werd beslist om een proefopstelling uit te voeren in de Middenlaan tussen de Jaak Van Buggenhoutlaan en de Abdijstraat om de schoolomgeving van de gemeentelijke basisschool veiliger te maken. Volgende zaken worden uitgevoerd:

    • éénrichtingsverkeer tussen de Jaak Van Buggenhoutlaan en de Abdijstraat
    • parkeren toelaten aan de zuidkant (kant school)
    • extra ruimte voor voetgangers voorzien aan de zuidkant (kant school)

    Tijdens het stafoverleg van 7 januari 2021 werd dit positief geëvalueerd.

    Er werd een plan opgemaakt waarbij de proefopstelling kon worden gefinaliseerd d.m.v. het aanbrengen van grondmarkeringen. Tijdens de verkeerscommissie van 4 februari 2021 werd dit goedgekeurd. Ondertussen werden de belijningswerken uitgevoerd en dient het aanvullend politiereglement aangepast te worden. 

rechtszaken

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen en financieren van een kleuterschool te Oostduinkerke” werd gegund aan Buro II bvba, Hoogleedsesteenweg 415 te 8800 Roeselare. In het kader van deze opdracht werd een bijzonder bestek opgesteld door de ontwerper, Buro II bvba, Hoogleedsesteenweg 415 te 8800 Roeselare;

    In zitting van de gemeenteraad van 21 juni 2010 werden lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de algemene offerteaanvraag, "bouwen en financieren van een kleuterschool te Oostduinkerke" goedgekeurd. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 20 december 2010 om bovengenoemde overheidsopdracht te gunnen aan Algemene Ondernemingen Robert Wyckaert, Ottergemsesteenweg 415 te 9000 Gent tegen de voorwaarden van hun offerte. Na de werken ontstond er discussie over de al dan niet reeds plaatsgevonden definitieve oplevering van de werken en daaruit voortvloeide (rechts)gevolgen. Meester Feys werd aangesteld om de belangen van de gemeente in deze zaak te verdedigen. Na besprekingen werd tussen de partijen een akkoord bekomen om het geschil definitief te regelen door het afsluiten van een dading, opgesteld door meester Feys. Deze dading wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

Extra agendapunten

Mondelinge vragen

Besloten zitting

  • Het is reeds sinds de wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) dat de gemeenten de mogelijkheid kregen om gemeentelijke administratieve sancties te voorzien voor welbepaalde inbreuken.
    De gemeenteraad heeft bij gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties d.d. 13 juni 2005 de GAS- praktijk in Koksijde in het leven geroepen.

    Krachtens de wet van 24 juni 2013 kan de gemeenteraad de personeelsleden die voldoen aan de voorwaarden, aanstellen als ambtenaar-vaststeller gemeentelijke administratieve sancties. De gemeenteraad heeft tot nu toe een vijtiental gemeentelijke vaststellers aangesteld (dienst milieu, dienst openbare netheid, dienst preventie en veiligheid, milieupark, dienst stedenbouw).

    In 2020 heeft de gemeente Koksijde ongeveer 486 dossiers (gas 1) betreffende de gemeentelijke administratieve sancties behandeld. Momenteel zijn er op 11 mei 2021 reeds 381 dossiers (gas 1).