Terug gemeenteraad

Mon 22/03/2021 - 19:00 online (via teams)

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • De tweede besmettingsgolf van het COVID-19-virus in België en Europa zorgt ervoor dat maatregelen zich verder opdringen om de overdracht van het virus tegen te gaan door ondermeer de intensiteit en de duur van het contact tussen personen in een besloten ruimte te beperken.

    Om de verdere verspreiding van het virus te verhinderen met het oog op de beperking van de uiterste ernstige gevaren voor de volksgezondheid werden reeds diverse maatregelen genomen door de federale overheid. Het spreekt voor zich dat deze maatregelen strikt dienen te worden opgevolgd. Lokale besturen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door ervoor te zorgen dat burgers en inwoner de opgelegde maatregelen strikt opvolgen maar ook door hierbij zelf het goede voorbeeld te geven.

    Bovendien heeft een lokaal bestuur de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeenten en van de burgemeester in het bijzonder tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

    De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren. Op grond van de artikelen 134 §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen en kan hij een politieverordening maken bij onvoorziene gebeurtenissen waarbij het stilzitten kan leiden tot schade voor de inwoners.

    De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De keuze op welke wijze het bestuur vergadert, moet een weloverwogen keuze zijn. Het is een lokale afweging die moet worden gemaakt, en waarbij ook de mogelijkheid om digitaal te vergaderen moet meegenomen worden. Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie.

    Volgens de richtlijn van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur beslist het lokaal bestuur tijdens de huidige gezondheidssituatie autonoom over de wijze van vergaderen. De vergadering kan fysiek, hybride of digitaal doorgaan. In deze fase van de pandemie raadt het Agentschap Binnenlands Bestuur aan om de voorkeur te geven aan digitaal vergaderen.

    Bij een fysieke vergadering is het essentieel dat de geldende richtlijnen rond hygiëne en social distancing worden gerespecteerd. Bovendien moet de fysieke vergadering ook toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid is een wezenlijke waarborg voor de democratische werking van de gemeenteraad.

    Echter moet de fysieke vergadering ook om gezondheidsredenen veilig kunnen doorgaan.

    Juridisch beschouwd kan de manier waarop vergaderd wordt, dus fysiek, hybride of digitaal zijn, en ligt de afweging bij het lokaal bestuur zelf.

    Gelet op de leeftijd en het profiel van bepaalde gemeenteraadsleden in Koksijde is het niet raadzaam om de vergadering volledig fysiek te laten doorgaan. Bovendien beschikt Koksijde niet over een zaal waar de onbeperkt publiek kan worden toegestaan en waar tegelijkertijd live kan worden gestreamd.

    Na afweging blijkt dat een hybride-vergadering in deze niet tot de beste oplossing leidt gelet op het feit dat minstens een vierde van de raadsleden aangeeft zich niet naar de fysieke locatie te verplaatsen indien de mogelijkheid bestaat om de vergadering virtueel te houden. Bovendien is live-streaming van een fysieke zitting enkel mogelijk in bepaalde plaatsen waar de social distancing niet voldoende kan worden gegarandeerd. Uit praktische overwegingen wordt dan ook beslist om de vergadering volledig virtueel te houden teneinde alles overzichtelijk te houden, iedereen de kans te geven om aan de discussie deel te nemen en aan het publiek de mogelijkheid te geven de zitting virtueel bij te wonen. Dit lijkt minder haalbaar indien èn fysiek èn virtueel wordt vergaderd waarbij een groot deel van de raadsleden aangeeft fysiek niet aanwezig te zijn en de locatie waar er kan live gestreamd worden niet voldoende garantie geeft dat met alle fysieke aanwezigen kan worden vergaderd zonder de regels inzake social distancing te overtreden.

    Er bestaan voldoende mogelijkheden om op een volledige digitale manier te vergaderen. Een vergadering kan, tijdens de federale fase, via videoconferentie worden georganiseerd. Op deze manier kan virtueel worden vergaderd. De openbaarheid wordt gegarandeerd door een live-streaming.

patrimonium

zakelijk recht

  • Het doel van het project wat Aquafin nv wenst uit te voeren is het vervangen en/of renoveren van de aangetaste collectoren ten zuiden van de Nieuwpoortsteenweg tot aan de Toekomstlaan die afwaarts naar de rioolzuiveringsinstallatie "Wulpen" stromen. De gronden situeren zich aan het golfterrein. 

    Op basis van een camera-inspectie werd beslist om de strengen te renoveren door middel van een kousrenovatie, strengen die in een te slechte staat verkeren zullen vervangen worden door een nieuwe riolering.

    De gemeente Koksijde (en AGB Koksijde via erfpachtovereenkomst) zijn voor enkele van de percelen waar de renovatie zou uitgevoerd worden eigenaar/erfpachter.

    Op de grafische plannen in bijlage zijn de eigendommen van de gemeente terug te vinden onder de nummers (innemingen) van 1 t.e.m 14 en van 29 t.e.m 31.
    De groen gekleurde zones duiden de bestaande en nieuwe erfdienstbaarheden boven de collector aan.
    De groen gearceerde zone is de werkzone voor de uitvoering van het project.
    Voor de gebruiker/pachter van de betrokken werkzone wordt een cultuur -en structuurvergoeding voorzien volgens de oppervlakte op de terreinbeschrijving en aangeduid in de kadertjes op de grafische plannen. Overeenkomsten worden dan rechtstreeks afgesloten met de gebruiker. 
    Indien er geen gebruiker is, wordt deze vergoeding betaald aan de eigenaar.

    Het terrein voor grondverbetering wordt tijdelijk gebruikt voor het mogelijk plaatsen van een grondmenginstallatie, zeefinstallatie en tussentijdse opslag van gronden in afwachting van hergebruik op de werf. Deze activiteiten kunnen een voorafgaand archeologisch onderzoek noodzaken.

    Door Aquafin nv werden 2 overeenkomsten opgesteld om de werken en het vestigen van de erfdienstbaarheden te regelen en een terreinbeschrijvingen voor alle innemingen (1-14 en 29-31). 

    Aquafin nv stelt notaris Jo Vileyn aan voor de opmaak van de akten tot het vestigen van erfdienstbaarheden.

concessies

openbaar domein

  • In een verkaveling genaamd COUPE GORGE”, deels gelegen op het grondgebied van de stad Nieuwpoort, nabij de Spoorwegstraat, en deels op het grondgebied van de gemeente Koksijde, voor wat betreft de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Koksijde, onder sectie C, deel van de nummers 138/D, 138/F en 138/G, en volgens huidig kadaster voor wat betreft de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Koksijde, onder sectie C, nummer 138/M P0000 en deel van nummers 138/F P0000 en 138/G P0000. 

    Een perceel grond,  wegenis, gelegen “Pelikaanhoek”, gekadastreerd onder gemeente Koksijde, vijfde afdeling, Oostduinkerke, eerste afdeling, sectie C, deel van de nummers 138/D P0000 en 138/F P0000, met toegekende gereserveerde perceelsidentificatie A 138/R P0000, en met een oppervlakte volgens meting van twee are zestien centiare twintig decimilliare (02a16ca20dma). Samen met de op dit perceel grond uitgevoerde infrastructuurwerken, omvattende de rijweg, riolering, voetpaden en groenaanleg dient kosteloos overgenomen te worden en geaffecteerd te worden naar het openbaar domein.

    Het grondperceel staat afgebeeld als lot B in gele kleur op het metingsplan opgemaakt door de heer Johan Vandewalle, landmeter-expert. 

    De overname en de voorwaarden uit de akte dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. 

  • Gaselwest - Fluvius wenst een nieuwe hoogspanningscabine in te planten op de groene zone gelegen Resedaslaan - Charles Leyslaan. De cabine bezit een oppervlakte van 9,315 m² (2,7 x 3,45 meter) en wordt geplaatst op een betonplaat met volgende afmetingen 4,70 x 4,20 meter. De cabine bezit een hoogte van 2,40 meter en bevindt 10 cm boven het straatpeil. Het betreft een prefabconstructie. De bestaande, reeds aanwezige cabine van gelijkaardige grootte is af te breken. Het voorontwerp, m.b.t. de inplanting werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 maart 2020.

    West Notarissen werd door het college van burgemeester en schepenen aangesteld voor de opmaak van de akte. Op 4 maart 2021 mocht de gemeente de ontwerpakte ontvangen.  

    Een eenmalige vergoeding van 500 euro zou worden betaald door Gaselwest. Het opstalrecht zou gevestigd worden voor 50 jaar.

    Alle kosten voor het vestigen van het opstalrecht zijn ten laste van de opstalhouder.

    De akte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.  

  • Door het verleggen van de bus van Polderstraat naar Nieuwpoortsteenweg was gevraagd aan ANB voor een wandel- en fietsdoorsteek doorheen de Oostvoorduinen zodat mensen van Polderstraat en Mariapark een kortere doorsteek hebben naar de bus in de Nieuwpoortsteenweg. Die doorsteek zou uitkomen tussen nrs. 119 en 123, waar nu al een erfdienstbaarheid ligt op een privaat perceel als doorsteek naar de achtergelegen hoeve. AWV ging ondertussen akkoord met het realiseren van de doorsteek. 

    In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2019 werd landmeter Johan Vandewalle aangesteld voor de waardebepaling van het perceel grond. Een schatting tot onteigening werd opgemaakt waarbij rekening wordt gehouden met de waardevermindering en de kosten voor wederbelegging. De billijke onteigeningsvergoeding werd vastgelegd op 28.640,51 EUR (zie verslag in bijlage). 

    Door het college van burgemeester en schepenen werd notaris Maes aangesteld voor de aankoop. De gemeente mocht de akte ontvangen en de voorwaarden uit de akte dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. 

overeenkomsten

  • ‘t Krekelhof is sinds 1997 een bizar ambachtenmuseum en rariteitenkabinet in de meest strikte zin van het woord. Als verwoede verzamelaars van al wat maar enigszins naar ambacht ruikt, wist de familie Vandamme in de loop der jaren een enorme verzameling met tal van unieke objecten en volledige kabinetten aan te leggen.

    Het 't Krekelhof brengt in maar liefst 19 thema's en aanverwante beroepen een hulde aan de vroegere keuterboer. In 2015 onderging het museum een complete metamorfose.Het voormalige praatcafé op de gelijkvloers maakte plaats voor de tattoo-praktijk “The Fisher King” , toen nog Beautiful Freak” genaamd. Onder de hoede van conservator Vincent Hocquet vormt Museum 't Krekelhof een thuisbasis voor expo’s, evenementen en maandelijkse intieme huiskamerconcerten gekend als “de museumsessies”.

    Mevrouw Sofie Vandamme, zaakvoerder stuurde een mail aan de heer burgemeester dat de kosten voor noodzakelijke renovatiewerken (na storm) en onderhoud van tuin hoog oplopen. Op 18 mei 2020 keurde de gemeenteraad reeds een overeenkomst goed met het Paul Delvauxmuseum voor ondersteuning op logistiek, personeel, promotioneel, onderhoud en financieel vlak.

    De dienst Cultuur & Erfgoed maakte een gelijkaardige overeenkomst (zoals met het Delvauxmuseum) voor  't Krekelhof om een nauwere samenwerking te regelen tussen de gemeente Koksijde en  't Krekelhof, dit vanuit de opzet dat een samenwerking versterkend werkt en aldus voordelen biedt voor beide partners. Zo biedt dit engagement rechtstreekse voordelen voor  't Krekelhof inzake onderhoud, logistieke, personele, promotionele en financiële ondersteuning. Anderzijds, helpt het partnerschap de gemeente haar toeristisch imago te versterken als kunst- en cultuurgemeente.

samenwerkingsovereenkomsten

  • Rekeninghoudende met de voorziene aanbestedingsplanning zal de looptijd van de koepelmodule van de N35 Veurne - De Panne mogelijk in het gedrang komen. Er is een voorstel van addendum aan de koepelmodule. De eerste koepelmodule werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 20 december 2004. Het officiële document dateert van 16 juni 2006 en heeft een geldigheidsduur van 15 jaar. Deze dient dus verlengd te worden. 

    De samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaams Gewest, het stadsbestuur Veurne, het gemeentebestuur De Panne, het gemeentebestuur Koksijde, NV Aquafin en IWVA werd oorspronkelijk door de gemeenteraad op 15 september 2014 goedgekeurd. Het gaat hierbij om de aanleg van fietspaden langs de N35 Veurne - De Panne. De Panne treedt op als aanbestedende overheid. 

    Het aandeel van de gemeente Koksijde is 100% subsidieerbaar. 

    De gemeenteraad keurde op 18 september 2017 het addendum van deze samenwerkingsovereenkomst goed. 

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

veiligheid en preventie

subsidies

  • N'dire is een dorp gelegen in het district Kimbon, in de prefectuur Telimele in de regio Kindia. N'dire telt een 1.200 inwoners. Inwoners en afstammelingen uit N'dire hebben zich verenigd om de duurzame ontwikkeling van het gebied te bevorderen. Een eerste cruciale stap om de minimale behoeften van het dorp te kunnen realiseren is de drinkwatervoorziening.

    Inwoners hebben in het verleden over het hele dorp putten gegraven op zoek naar drinkbaar water, helaas zonder resultaten gezien de grondwaterstand zich op een diepte van 35-40m bevindt. In 2001 werden met de hulp van een Duitse ngo boringen uitgevoerd. Met een voetpompsysteem kon zo water opgepompt worden. Met dit systeem is er toegang tot water maar is dit onvoldoende voor het hele dorp. De gemeenschap zou de performantie van die put willen verhogen door deze te voorzien van een zonnepomp, een opslagmogelijkheid te creëren en het installeren van een watertoren.

    Vorig jaar werd door het bedrijf Loura Solar, gespecialiseerd in installatie van zonnepompen, een pompproef uitgevoerd van de boring om het debiet per uur, het statisch en dynamisch niveau, de daling van grondwaterpeilen,.. te bepalen. De resultaten van deze studie bevestigen de mogelijkheid tot verder gebruik van deze put. Het bedrijf maakte ook een uitgebreide studie van het drinkwaterproject (distributienetwerk binnen het dorp, kostenraming, plannen). 

    De totale kosten van het project worden geschat op 188.561.000 GNF (ongeveer 17.305 €). Op dit moment werd binnen de gemeenschap al 30.000.000 GNF (2.753 €) De werken voor dit drinkwaterproject werden ondertussen reeds opgestart. 

    De vraag werd gesteld of lokaal bestuur Koksijde een financiële ondersteuning kan geven en het voorstel van het college van burgemeester en schepenen is om een toelage te voorzien van 3.000,00 euro.

    Budgettair is hiervoor voldoende budget voorhanden gezien het wegvallen van de subsidie aan de adviesraad. Bijgevolg kan dit budget aangewend worden.

huishoudelijke reglementen

  • Het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang wordt aangepast.

    Reden van aanpassing:

    1. Het boetesysteem verandert: een vereenvoudiging. Nu kunnen ouders voor een halve dag of een hele dag reserveren. Dit brengt vaak problemen mee = Indien men het kind inschrijft voor een voormiddag, moet men het kind voor 13u ophalen. Als men zijn kinderen voor een namiddag inschrijft, mogen ze vanaf 11:30 toekomen. Kinderen die voor een volledige dag komen moeten dus zeker voor 11:30 toekomen en mogen pas na 13:00 worden opgehaald. Dit is heel verwarrend. Als men enkel voor een volle dag kan reserveren dan kan men gelijk wanneer zijn kind brengen of ophalen wat een grotere flexibiliteit aan ouders biedt.
    2. Mogelijkheid tot peuterslapen in Het Dommelplekje: Dommelplekje gaat door in De Speelplekke iedere maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagnamiddag tijdens het schooljaar. Dit om de overgang naar de kleuterklas voor de allerkleinsten iets makkelijker te laten verlopen.De beide scholen van Oostduinkerke + scholen van Koksijde kunnen hier gebruik van maken.

    Volgende punten in het reglement worden aangepast:
    p 4:
    - aangepast: afdeling Burger en Welzijn ipv Interne Burgerzaken
    p 5:
    - aangepast: Het agentschap Opgroeien ipv Kind en Gezin
    - aangepast: vakantie of snipperdag: van 7u ipv 6.45u
    p 6:
    - toegevoegd: mogelijkheid tot peuterslapen in het Dommelplekje
    - aangepast: sluitingsuur op 24/12 en 31/12: 12.15u ipv 12u
    p 8 + p 9 :
    - geschrapt: de paragraaf over de wachtlijst wordt geschrapt voor volgende opvangmomenten: vakantiedagen, zaterdagen en snipperdagen. We werken niet meer met een wachtlijst. Als er plaatsen vrijkomen, kunnen ouders onmiddellijk op de website terug inschrijven; wat het gemakkelijker en duidelijker maakt voor de ouder.
    p 11:
    - aangepast: boete per dag ipv dagdeel: inschrijving en boetesysteem wordt vereenvoudigd door in te schrijven per dag en niet per halve dag. Als men enkel voor een volle dag kan reserveren, dan kan men gelijk wanneer zijn kind brengen of ophalen; wat meer flexibiliteit voor de ouder biedt.
    p 13:
    - aangepast: Op woensdag worden de kinderen van alle scholen van Koksijde met de bus of minibus opgehaald en naar De Speelplekke gebracht, niet enkel de Vrije scholen.
    - toegevoegd: Op vrijdag kunnen ouders reserveren om hun kinderen op te halen in Oostduinkerke om 17u na WAK en/of naschoolse sport
    p 15:
    - aangepast: fiscaal attest voor kinderen tot 14 jaar ipv 12 jaar.
    p 16:
    - aangepast: klachtendienst K&G: klachtendienst@kindengezin.be
    Bijlage 2:
    - aangepast: dag ipv dagdeel
    Bijlage 3:
    - toegevoegd: peuterslapen Het Dommelplekje

  • Het reglement van de speelotheek wordt als volgt aangepast:

    - p 1: aanpassing adres

    Het adres wordt aangepast wegens verhuis naar het Annexgebouw in de Zeelaan 42

    - p. 2: aanpassing jaarlijks lidgeld en wegvallen uitleenkost + mogelijkheid tot verminderd tarief

    Jaarlijks lidgeld bedraagt 2.50 euro voor eerste en tweede kind, vanaf 3de kind gratis
    Mogelijkheid tot verminderd tarief voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming: 1ste jaar gratis. Vanaf 2de jaar: 1.25 euro voor eerste + tweede kind, vanaf derde kind gratis.
    0.50 euro per uitgeleend stuk valt weg.
    De verschillende prijzen tussen inwoners en niet-inwoners valt weg.

    - p. 2: aanpassing boetesysteem: betere formulering

    1ste maand te laat: verwittiging per email + € 2,5 boete per ontleend klein stuk speelgoed + € 10 boete per ontleend buitenspeelgoed.

    2de maand te laat: telefonische verwittiging + de boete wordt verdubbeld.

    3de maand te laat: het speelgoed wordt bij de ontlener opgehaald + de boete wordt onmiddellijk vereffend + schrapping als lid.

    - p. 3: aanpassing adres bij contactpersonen

extra agendapunten

  • Gezien de inschrijvingsperiode expliciet werd beschreven in het reglement rond erfpacht dient dit reglement te worden aangepast zodanig het gebruikt kan worden voor toekomstige inschrijvingsperiodes.

    In die zin zal de tekst:

    "Art. 6. De aanvragen moeten ingediend worden volgens het model aanvraagformulier dat de kandidaat-erfpachters kunnen bekomen, hetzij via de website van lokaal bestuur Koksijde, hetzij bij de dienst wonen. De kandidaat-erfpachters dienen hun kandidatuur te stellen vanaf 1 oktober tot en met 30 november,

    - hetzij bij aangetekend schrijven en onder gesloten omslag gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Zeelaan 303, 8670 Koksijde. De poststempel geldt als indieningsdatum.
    - hetzij tegen ontvangstbewijs via de secretarie van het lokaal bestuur Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde en dit tijdens de kantooruren.
    Niet reglementair ingediende of onvolledige aanvragen komen niet in aanmerking."

    vervangen dienen te worden door:

    "Art. 6. De aanvragen moeten ingediend worden volgens het model aanvraagformulier dat de kandidaat-erfpachters kunnen bekomen, hetzij via de website van lokaal bestuur Koksijde, hetzij bij de dienst wonen. De kandidaat-erfpachters dienen hun kandidatuur te stellen :

    - hetzij bij aangetekend schrijven en onder gesloten omslag gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Zeelaan 303, 8670 Koksijde. De poststempel geldt als indieningsdatum.
    - hetzij tegen ontvangstbewijs via de secretarie van het lokaal bestuur Koksijde, Zeelaan 303, 8670 Koksijde en dit tijdens de kantooruren.
    De periode om zich aan te melden wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen dat zal bepalen dat voldoende tijd wordt voorzien om zich aan te melden en in de nodige publiciteit hiervoor zal voorzien.
    Niet reglementair ingediende of onvolledige aanvragen komen niet in aanmerking."

    Verder wordt het reglement niet gewijzigd.

Extra agendapunten

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige