Terug gemeenteraad

Mon 10/10/2022 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

gemeentelijke toelage

  • Maandag 15 augustus vond in de O.L.Vr.-ter Duinenkerk een concert met het gastkoor Dvzina uit Lviv in Oekraïne plaats. De opbrengst wordt geschonken aan de vriendenkring België-Oekraïne. De opbrengst van het concert bedraagt 4.458,35 EUR en van de collecte van de misviering 2.924,00 EUR. Het gemeentebestuur wenst het ingezamelde bedrag te verdubbelen.

  • De Koninklijke Gemeentelijke Harmonie Koksijde bezorgde ons hun betaalde facturen in het kader van de aankoop van nieuwe uniformen ter waarde van 38.911,26 EUR. In een overleg d.d. 29 oktober 2019 werd afgesproken met de Harmonie dat 50% van het totale bedrag zou terug betaald worden door het gemeentebestuur, in casu 19.455,63 EUR. 

belastingreglementen

  • Vanaf het schooljaar 2022-2023 zullen de schoolvakanties van het onderwijs vallende onder de Franse gemeenschap niet meer samenvallen met de schoolvakanties van de Vlaamse gemeenschap. De herfst- en krokusvakantie zal 2 weken duren in het franstalig onderwijs (Wallonië en deel Brussel) en zal 1 week gelijkvallen met de Vlaamse schoolvakanties. De paasvakantie zal helemaal niet meer samenvallen met die uit Vlaanderen. Gezien Koksijde traditioneel veel franstalige Belgen ontvangt tijdens de vakantieperiodes, kan dit voor parkeeroverlast zorgen indien het parkeerregime opgenomen in het retributiereglement straatparkeren geen rekening houdt met de schoolvakanties van de Franse gemeenschap wanneer het betalend parkeren van toepassing is. Daarom is het aangewezen om de periodes van het betalend parkeren in Koksijde uit te breiden met de periodes van schoolvakanties van de Franse gemeenschap.

    Concreet zullen de vakantieperiodes 2022-2023 er als volgt uitzien :

     

    Vlaamse gemeenschap

    Franstalige gemeenschap

    herfstvakantie

    31/10-04/11/2022

    24/10-04/11/2022

    kerstvakantie

    26/12/2022-06/01/2023

    26/12/2022-06/01/2023

    krokusvakantie vs ontspanningsvakantie

    20/02-24/02/2023

    20/02-03/03/2023

    paasvakantie vs voorjaarsvakantie

    03/04-14/04/2023

    01/05-12/05/2023

     

kwartaalrapportage

  • De opvolgingsrapportering is een inhoudelijke weergave van de stand van zaken over acties uit het meerjarenplan betreffende de periode 1 januari tot en met 1 juni van het lopende jaar.

    Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Deze werd aan de gemeenteraadsleden digitaal bezorgd op vrijdag 30 september en besproken tijdens de gemeenteraadscommissie van donderdag 6 oktober 2022.

    Er zijn geen specifieke vormvereisten inzake de opvolgingsrapportering. Wel dient het rapport volgende elementen te bevatten: 

    1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
    2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
    3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
    4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

doorgeefleningen

  • In 2012 en 2013 heeft het AGB Koksijde telkens een lening opgenomen voor de financiering van een deel van de investeringen voor de bouw Koksijde Golf Ter Hille.
    Deze leningen werden door de gemeenteraad van 10 september 2012 gewaarborgd door de gemeente Koksijde voor een bedrag van maximaal 8.000.000 euro te ontlenen op dertig jaar en een herziening rentevoeten over 10 jaar. Hierdoor kon AGB Koksijde lenen aan rentevoeten en marges vergelijkbaar met die van de gemeente in dat jaar.
    Er werd geen beroep gedaan op de borg gesteld door de gemeente Koksijde.
    De leningen werden aangegaan bij Belfius Bank NV. De marge van de bank, bovenop de referentierentevoet, bedroeg 220 basispunten of 2,2%, wat vandaag extreem hoog is. Daarom zal AGB Koksijde deze leningen opzeggen en het saldo terugbetalen aan Belfius Bank NV op herzieningsdatum en herfinancieren voor maximaal 20 jaar bij een financiële instelling, na marktbevraging.

    Voor lening 1 is er een herziening van de rentevoet op 7 december 2022 voor een bedrag van 3.152.099,34 euro. Voor lening 2 is er een herziening van de rentevoet op 25 september 2023 voor een bedrag van 3.212.736,47 euro.

    Met deze beslissing wordt een waarborg door de gemeente aan AGB Koksijde gegeven voor een bedrag van maximaal 6.364.000 euro kapitaal. De waarborg heeft tot doel toe te laten aan AGB Koksijde de herfinanciering te doen van beide leningen voor een resterende looptijd van 20 jaar aan een marge vergelijkbaar met deze voor lokale besturen.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 20 december 2022 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
    Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.f, 2.g, 2.i en 2.j ervan.
    Gelet op het feit dat de contracten overeengekomen met Telenet gevoelige informatie bevatten die de economische, financiële en commerciële belangen van zowel Fluvius als Telenet raken, inzonderheid door Telenets beursgenoteerd karakter, kunnen deze contracten niet worden overgemaakt.
    Deze documenten kunnen evenwel op donderdag 13 oktober 2022 in het Fluvius-gebouw, President Kennedypark 12 te Kortrijk, worden ingezien door alle gemeenteraadsleden, mits het tijdig maken van een afspraak via vennootschapssecretariaat@fluvius.be, en na ondertekening van een vertrouwelijkheidsverklaring ter plaatse. Wij verzoeken u om de leden van uw gemeenteraad hiervan op de hoogte te brengen.

    2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
    a. Wijziging van het voorwerp;
    b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en het toevoegen van een nieuw artikel 37ter;
    c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsing door overneming en fusie door overneming) van de bestaande artikelen 1 (naamswijziging), 2bis, 8, 11, 12, 17, 25, 29bis, 30, 37, 37ter en 39 en de bijlagen 1 en 1bis en het toevoegen van een nieuwe bijlage 2;
    d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1, 1bis en 3;
    e. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    f. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
    g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
    h. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
    i. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
    j. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.

    3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.

    4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
    a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
    c. Goedkeuring van:
    i.De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
    ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
    iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente De Haan vanaf 1 januari 2025.
    e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
    i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
    ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
    iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
    iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
    v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
    vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

    5. Realisatie van een fusie door overneming overeenkomstig de artikelen 12:24 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (overnemende vereniging):
    a. Vaststelling van de in het fusievoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    b. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2025 van (i) de aandelen At binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel en (ii) de winstbewijzen Ct binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken.
    c. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen Ae, Ag, Apt en Apg à rato van 25 euro per eigen eigenvermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas).
    d. Kennisneming van het fusievoorstel (art. 12:24 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:25 WVV) en van de Commissaris (art. 12:26 WVV) met betrekking tot het voorstel tot fusie door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:27 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de fusie per 1 januari 2025.
    De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:25, 12:26 en 12:27 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
    e. Goedkeuring van:
    i. De fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
    ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
    iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting van de gemeenten van de (voormalige) Opdrachthoudende vereniging Fluvius West vanaf 1 januari 2025.
    g. Goedkeuring van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (daarin hernoemd tot Fluvius West).
    h. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de fusie en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
    i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de fusie zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
    ii. De verwezenlijking van de fusie vast te stellen;
    iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
    iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de fusie vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de over te nemen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het fusievoorstel en de bijzondere verslagen over het fusievoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
    v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
    vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de fusie in de meest brede zin.

    6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.

    7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.

    8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.

    9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

    10. Statutaire benoemingen.

    11. Statutaire mededelingen.

adviesorganen

  • Een organisator kinderopvang dient vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aan te vragen bij het gemeentebestuur voor:

    • de opstart van een groepsopvang (meer dan 8 kinderen)
    • de verhuis van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
    • een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen

    Deze nieuwe adviesopdracht kadert binnen de strategische nota meerjarenplanning 2020-2025:

    • Beleidsdoelstelling BD-4: zorg dragen voor het welzijn van elke inwoner.
    • Actieplan AP32: voorzien van kwalitatieve kinderopvang. Het lokaal bestuur blijft inzetten op een voldoende aanbod aan kinderopvang. Hierbij zal er voldoende aandacht gaan naar het garanderen van een kwalitatieve, betaalbare en toegankelijke kinderopvang.

    Het lokaal bestuur moet voorzien in een procedure met transparante, objectieve en relevante criteria. In de procedure moet een hoorrecht voorzien zijn waarbij de organisator opmerkingen kan formuleren bij het uitgebrachte advies. De procedure moet bekendgemaakt worden aan de organisatoren kinderopvang die een aanvraag willen indienen. Op basis van de procedure en criteria wordt een advies opgemaakt dat uiterlijk dertig dagen na de aanvraag moet worden bezorgd aan de organisator.

    De organisator kinderopvang is verplicht om een advies te vragen maar niet verplicht om het advies te volgen. Het lokaal bestuur is niet verplicht om een advies uit te brengen. Opgroeien vraagt in dat geval dat het lokaal bestuur de organisator hiervan (schriftelijk) op de hoogte brengt, om te vermijden dat de organisator in het ongewisse blijft.

    In de voorgestelde procedure worden volgende criteria gehanteerd om een opportuniteitsadvies op te maken:

    • De huidige en toekomstige nood aan kinderopvang op deelgemeenteniveau
    • Geschikt pand (mag er op deze locatie groepsopvang uitgebaat worden?)
    • Mobiliteitstoets (voldoende bereikbaar met openbaar vervoer, voldoende parkeergelegenheid)
    • Het initiatief heeft een sterke visie op haar sociale functie en werkt inkomensgerelateerd
    • Het initiatief werkt samen en is betrokken op het lokale niveau (neemt actief deel aan lokaal overleg kinderopvang, lokaal loket kinderopvang, Huis van het Kind Koksijde,...)

    Stappenplan:

    1. Kennismaking met lokaal bestuur (Lokaal Loket kinderopvang)
    2. Aanvraag advies dienst Stedenbouw. Is pand geschikt voor vergunning kinderopvang?
    3. Indienen aanvraag opportuniteitsadvies bij Lokaal Loket Kinderopvang.
    4. Voorstel tot opportuniteitsadvies wordt afgetoetst in het Lokaal Overleg Kinderopvang
    5. Bekrachtigen opportuniteitsadvies door college van burgemeester en schepenen
    6. Indienen vergunningsaanvraag Agentschap Opgroeien
    7. Start

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal. Raming bedraagt 5.500,00 euro excl. btw.

    De toetreding tot Cipal levert voor de gemeente een voordeel op, gezien voor tal van diensten beroep kan gedaan worden op dienstverlenging door CIPAL aan een lager tarief dan niet-leden. In eerste instantie zal op Cipal beroep worden gedaan voor de opvolging van het informatieveiligheidsbeleid en het uitbesteden van de functie van data protection officer (DPO).

  • Deze opdracht omvat de goedkeuring tot deelname aan het raamcontract LB365 van de gemeente Aalter. Meer bepaald het perceel 8 dat handelt over de Microsoft licenties.

    De gemeente bestelde tot en met dit jaar de Microsoft licenties bij Inetum RealDolmen aangesteld via Perceel 2 van het raamcontract ICT te Brugge. De gunstige voorwaarden hierin vervallen echter einde oktober 2022. In het raamcontract Aalter gelden deze nog wel.

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding aankoopcentrale: dienstverlening op vlak van energie-efficiëntie - deelname raamcontract VEB (zonnepanelen).

    Raming: 145.000,00 euro incl. 21% btw voor de periode tot 23 mei 2023.

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: loodsen gemeentediensten Koksijde.

    De raming bedraagt 948.037,50 euro excl. btw of 1.147.125,38 euro incl. 21% btw.

    Lastenboek opgemaakt door architect Stefaan Depla.

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: Keunekapel Koksijde: dak- en gevelrenovatie.

    De raming bedraagt 212.826,73 euro incl. btw.

  • Het collectieplan van het NAVIGO-museum stipuleert dat het museum steeds proactief op zoek gaat naar relevante collectiestukken (passend binnen het verzamelgebied en collectieprofiel van het museum) om de eigen objectencollectie aan te vullen. Vanuit deze taak wil NAVIGO-museum overgaan tot de aankoop van een portrettenreeks van fotograaf Stephan Vanfleteren van alle actieve garnaalvissers te paard. Na een eerdere documentaire-reeks over paardenvisser Marius Dugardein, wil Vanfleteren zich nu toespitsen op een reeks rond alle erkende paardenvissers. Ditmaal zou hij daarbij ook kiezen voor pure portretfotografie. Hij wil de paardenvissers, hun uitrusting, werktuigen en zelfs enkele paarden fotograferen in zijn daglichtstudio, om zo het tijdloze karakter van de paardenvissers te benadrukken. Een uitgebreidere motivatie voor dit project is te vinden in het document in bijlage. 

    De uitkomst van het project zou een reeks van zo'n 25 foto's zijn, ingelijst in houten kader, opgekleefd en voorzien van ontspiegeld True Color glas. De totaalprijs komt daarbij op 33.000 euro (excl. BTW).

    Het NAVIGO-museum ging reeds eerder samenwerkingen aan met fotograaf Stephan Vanfleteren, die steeds geleid hebben tot succesvolle tentoonstellingen. De foto's van Vanfleteren trekken ook steeds een bepaald publiek aan, dat anders minder snel de weg zou vinden naar het museum. Het zijn bovendien ook waardevolle stukken op vlak van bruiklenen: de voorbije jaren werden werken van Vanfleteren zo reeds uitgeleend aan grote musea als het Scheepvaartmuseum te Amsterdam en het Fotomuseum te Antwerpen. Dit zet NAVIGO-museum ook stevig op de kaart binnen een breder netwerk van musea. Bovendien dragen we met deze fotoreeks van de paardenvissers ook mee aan het borgen van de garnaalvisserij te paard, een belangrijke taak die ons werd toegewezen sinds de UNESCO-erkenning als immaterieel cultureel erfgoed. Deze reeks zal bijdragen aan de sensibilisering en promotie van het ambacht van de paardenvissers.

  • Voorliggend lastenboek betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: ontwerp, productie en realisatie van het vernieuwde scenografisch en museale concept - Nationaal Visserijmuseum Oostduinkerke.

    De raming bedraagt 1.750.00,00 euro incl. btw.

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: overeenkomst FocusTV / WTV om bestuurlijke en evenementiële info in de kijker te zetten.

    De raming voor de periode 01/01/2023 - 31/12/2025 bedraagt 150.000,00 euro incl. btw.

    Gebruik van artikel 42, §1, 1° d)iii) - uitsluitend recht: uit te voeren door Focus Televisie VZW / VZW WTV-Zuid / NV Regionale Mediamaatschappij.

patrimonium

aankoop

  • De gemeente kreeg het aanbod om de woning Zeelaan 70 aan te kopen.

    De erfgenamen van de overleden eigenaar lieten een schattingsverslag opmaken. De woning wordt geschat aan € 270.000.
    De woning staat via een immo-kantoor te koop aan € 325.000.

    Er werd door de gemeente een bod gedaan (mits goedkeuring door de GR) en aanvaard van € 290.000.

    De woning met grond is gelegen naast (de inrit van) het tenniscomplex Koksijde. Ook de achterliggende grond is eigendom van de gemeente. De woning zelf kan in afwachting eventueel worden verhuurd ikv ons sociaal objectief.

huur

  • Naast het Hoge Blekkerbad (gedefinieerd als Houtsaegerlaan 19a) komt een nieuwe zendmast. De mast zal meervoudig worden gebruikt: door drie operatoren (Proximus, Telenet en Orange) en ook voor het Astridsysteem van de veiligheidsdiensten (antenne op de mast).
    Vergunning voor bouw van de mast werd verleend.

    Deze mast zal ook meteen twee masten vervangen: die op het dak van het brandweerarsenaal en de Astridmast naast de sporthal.

    De ruimte waar dit basisstation voor telecommunicatie zal worden geplaatst zal worden gehuurd door Proximus.

    Hiertoe werd een voorstel van overeenkomst opgemaakt, gelijkaardig aan voorgaande overeenkomsten voor dergelijke apparatuur. Overeenkomst en plannen in bijlage.

    Noot: er werd hiervoor reeds een overeenkomst goedgekeurd in de gemeenteraad van 3 september 2019. Deze trad echter nooit in voege daar de omgevingsvergunning van de mast toen niet werd goedgekeurd. Ook werd in de nieuwe overeenkomst o.a. de oppervlakte en prijs aangepast.

overeenkomsten

  • Na goedkeuring van het schepencollege werd op 4 februari 2022 de kandidaatstelling voor het Belgische Kampioenschap weg dames en heren Junioren 2024 ingediend bij Belgian Cycling. Op 29 april hebben we via het schrijven van voorzitter, dhr. Tom Van Damme kennis genomen dat het dagelijks bestuur van Belgian Cycling onze kandidatuur heeft goedgekeurd. 

    Voor dit Belgisch Kampioenschap is er een aanbestedingsbedrag van € 20.000 euro. 

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

kunstonderwijs

  • Het academiereglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders vast. Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat hij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement. In deze versie wordt het academiereglement aangepast aan de nieuwste wetgeving. De wijzigingen staan in het blauw. 

    Hoofdstuk 3 - inschrijving, artikel 10bis uitschrijven - implementatie nieuwe wetgeving
    Hoofdstuk 4 - isnchrijvingsgeld, bijdragregeling, sponsering. - opname 2° uiterlijek betaling inschrijvingsgeld en retributie. Het meest recente retributiereglement werd ook opnomen in bijlage.
    Hoofdstuk 5 - aan-en afwezigheid van de leerling - artikel 21 - implementatie wetgeving
    Hoofdstuk 9 - leefregels, artikel 56 auteursrecht - verder specifiëren van rechten van de academie en de cursisten

personeel

  • Door de gemeenteraad werd eerder het lastenboek voor fietslease voor het personeel van lokaal bestuur Koksijde goedgekeurd. Voor de praktische uitvoering dient een fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde door de gemeenteraad te worden goedgekeurd, als bijlage van het arbeidsreglement.

    Bij de wijziging van de rechtspositieregeling van 13 december 2021 werd reeds voorzien dat de eindejaarstoelage kan omgezet worden in een theoretisch budget dat kan aangewend worden voor voordelen m.b.t. fietsmobiliteit. 

    De concrete modaliteiten worden vastgelegd in een bijlage aan het arbeidsreglement, vandaar dat bijgevoegde policy in ontwerp wordt voorgelegd.

    Op 23 augustus 2022 was er positief advies van het MAT voor de fietspolicy. Op 26 september 2022 was er een protocol van akkoord met opmerkingen van het BOC.

huishoudelijke reglementen

  • Vastelling reglement voor het gebruik van de bike wash aan Sporthal Hazebeek in Oostduinkerke.

     

    Artikel 1: Voorwerp van reglement

    Voorliggend reglement bepaalt de procedure en de voorwaarden voor het gebruik van de bike wash aan Sporthal Hazebeek Oostduinkerke, Nelson Mandelastraat 1, 8670 Oostduinkerke.

    Artikel 2: Doelstelling

    Met deze bike wash wenst de gemeente Koksijde het voor elke inwoner, tweede verblijver en bezoeker mogelijk te maken om zijn fiets te reinigen. Een goed gereinigde fiets heeft meer kans op een langere levensduur en kan op die manier een stimulans zijn om te fietsen. Fietsen op zich bevordert dan weer een gezonde levensstijl, één van de beleidsdoelstellingen van de gemeente Koksijde. De bike wash bevindt zich aan het start- en eindpunt van de Paul Herygers mountainbikeroute in Oostduinkerke en is dan ook ideaal geschikt om de fiets te reinigen na het rijden van deze route.

    Artikel 3: Gebruik

    De bike wash is publiek toegankelijk en kan door iedereen gebruikt worden mits aankoop van één of meerdere jetons. Enkel de jetons die verkocht worden in Sporthal Hazebeek mogen hiervoor aangewend worden.

    Bij het inwerpen van een jeton start automatisch een klok die de resterende gebruikstijd aangeeft. Met het inwerpen van 1 jeton kan 2 minuten water verbruikt worden. Na het verstrijken van deze tijdsduur stopt de watertoevoer automatisch.

    Het water staat onder hoge druk, is koud en bevat geen detergenten.

    Elke gebruiker dient het zand, slijk of ander vuil dat van de fiets valt, weg te spuiten in de daartoe voorziene bezinkgoot.

    Artikel 4: Aankoop jetons en kostprijs

    De jetons kunnen enkel aangekocht worden aan het onthaal van Sporthal Hazebeek, Hazebeekstraat 11, 8670 Oostduinkerke.

    De kostprijs van 1 jeton is 2 euro. 1 jeton geeft recht op 2 minuten waterverbruik.

    Betalen kan enkel met Bancontact of Payconiq. Er wordt geen cash geld aanvaard.

    Artikel 5: Onrechtmatig gebruik

    Gebruikers die doelbewust schade aan de infrastructuur toebrengen, kunnen door de gemeente Koksijde daarvoor verantwoordelijk gesteld worden.

    Gebruikers die doelbewust jetons inwerpen die niet aangekocht zijn in Sporthal Hazebeek in Oostduinkerke, kunnen door de gemeente Koksijde aansprakelijk gesteld worden voor fraude.

    Artikel 6: Beheer en contact

    Beheerder van de bike wash is Sportdienst Koksijde, Hazebeekstraat 11, 8670 Koksijde.  Bij vragen of klachten kan men terecht bij de sportdienst, van maandag tot vrijdag tussen 9-12 uur en 13.30-16 uur.  Contact via sportdienst@koksijde.be of 058 53 20 01. In het weekend kan de zaalwachter meestal bereikt worden via 0492 15 15 13 of 0492 15 15 11.

    Artikel 7: Uitvoering van dit reglement

    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

    Artikel 8: In werkingtreding

    Dit reglement treedt in werking op 11 oktober 2022.

  • Reeds enkele jaren zetten we als gemeente actief in op het gebruik van taxicheques voor jongeren tot 25 jaar.

    Het systeem van de taxicheques wordt nu echter gedigitaliseerd. De jongeren waren al enkele jaren vragende partij.
    De cheques zullen digitaal aangekocht kunnen worden via het systeem 'Cirklo', hetzelfde systeem dat men gebruikt voor de Koksijdebon. 

    Met deze digitalisering hopen we volgende voordelen te realiseren:

    • De taxibedrijven ontvangen sneller een uitbetaling van de cheques
    • Het aantal cheques die verloren gaat of niet wordt ingewisseld, wordt sterk beperkt
    • Administratieve vereenvoudiging
    • Jongeren hoeven niet fysiek meer langs te komen om de cheques aan te kopen.
    In bijlage het aangepaste reglement.

interne werking

  • Als gemeente Koksijde willen we de 'juiste dingen doen' en ‘die dingen goed doen'. We beschikken hiervoor over een arsenaal aan tools: te beginnen met gemotiveerde medewerkers, een resem aan afspraken, dienstcharters, procedures, …. Op heden beschikt het lokaal bestuur Koksijde nog niet over een 'kader organisatiebeheersing'. Om te voldoen aan de decretale verplichtingen wordt het kader opgemaakt. Een 'kader organisatiebeheersing' bepaalt de manier waarop we onze processen, procedures, afspraken, ... tegen een kritisch licht houden en toetsen aan mogelijke efficiëntiewinst. 

    Het 'kader organisatiebeheersing' voor de gemeente Koksijde is van toepassing op zowel het gemeentebestuur, alsook het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf (AGB). Er werd bewust gekozen om één generiek kader op te maken om zo de eenduidigheid te kunnen aanhouden en het mogelijk te maken op één transparante manier te rapporteren naar de respectievelijke bevoegde organen. 

    Conform het decreet lokaal bestuur wordt het 'kader organisatiebeheersing' door de algemeen directeur vastgelegd, na overleg met het managementteam, en wordt het kader daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn. Het 'kader organisatiebeheersing' werd door het managementteam goedgekeurd d.d. 23 augustus 2022.

Extra agendapunten

  • Ingevolge de statuten van de Gemeentelijke Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer van Koksijde-Oostduinkerke vzw/EVAP (VVV) wordt de gemeente Koksijde in de Raad van Bestuur VVV vertegenwoordigd door 12 gemeenteraadsleden voorgedragen en afgevaardigd door de gemeenteraad van de gemeente Koksijde. Iedere politieke fractie dient daarbij minimaal vertegenwoordigd te zijn. De personen die de gemeente zullen vertegenwoordigen worden volgens de statuten aangeduid voor de duur van de legislatuur van de gemeenteraad.

Mondelinge vragen