Terug gemeenteraad

Mon 18/12/2023 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

meerjarenplan

gemeentelijke toelage

  • De originele lijst nominatieve subsidies 2023 werd in gemeenteraadszitting d.d. 19 december 2022 goedgekeurd. In dit dossier worden enkele bijkomende subsidie-aanvragen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad:

    • Sinds vele jaren organiseert VVB Bachten de Kupe, in samenwerking met meerdere lokale verenigingen een 11 juli-feest in de Kerkepannezaal. In het verleden kreeg de vereniging hiervoor een financiële steun via het 11 juli-comité. Dit jaar kunnen ze via de gebruikelijke weg geen beroep meer doen op financiële steun, waardoor ze hun aanvraag nu richten naar het gemeentebestuur toe. In het college van burgemeester en schepenen d.d. 26 juni 2023 werd principieel een éénmalige toelage van 500 EUR goedgekeurd. Dergelijke ondersteuning wordt aanzien als een nominatieve subsidie en vereist definitieve goedkeuring van de gemeenteraad.
    • In gemeenteraadszitting d.d. 26 juni 2023 werd naar aanleiding van de feestelijkheden van het 50-jarig bestaan van BBC Koksijde beslist een éénmalige dubbele nominatieve subsidie aan deze vereniging toe te kennen. Dit betekent dat de club voor 2023 een subsidie uitbetaald kon krijgen van 14.000 EUR i.p.v. de gebruikelijke 7.000 EUR. Gelet dat de gemeenteraad eerder (zitting 24 april 2023) zijn goedkeuring had gegeven om een financiële ondersteuning toe te kennen ter waarde van 5.000 EUR voor het feestmaal n.a.v. het 50-jarig bestaan, werd toen uitgegaan dat enkel het saldobedrag van 2.000 EUR nog toe te kennen was. Na communicatie met betrokken partijen blijkt dat het bedrag voor het feestmaal los van de gebruikelijke dubbele nominatieve subsidie werd toegekend aan de jubilerende vereniging. De gemeenteraad dient dus nog zijn akkoord te geven voor de toekenning en uitbetaling van een nominatieve subsidie van 5.000 EUR.
    • De heer Bah Boubacar stelt de vraag of er een financiële ondersteuning zou mogelijk zijn voor het geplande inrichting van 2 middelbare scholen, namelijk het college van N'dire en het lyceum van Brouwal (deelgemeente van N'dire) in zijn thuisland Guinee. Bouba is afkomstig uit N'dire, een dorp gelegen in het district Kimbon, in de prefectuur Telimele in de regio Kindia. N'dire telt een 1.200 inwoners. In 2021 werd een financiële tussenkomst toegekend ten bedrage van 3.000 euro voor een drinkwaterproject in dezelfde regio.
    • September was “Maand van de Sportclub”. Watersportclub SYCOD nodigde alle jeugdige leden uit om een vriend(in) mee te brengen naar hun sportclub, om gratis kennis te maken met Stand Up Paddling. Deze actie van SYCOD werd door Sport Vlaanderen uitgeloot en beloond: sportief manager/beachmaster Kim kreeg een waardebon van 200 euro uit handen van burgemeester en schepen van sport. Er is toen afgesproken met SYCOD dat de gemeente Koksijde deze bescheiden waardebon zou verdubbelen, dus een subsidie van 200 euro extra.
    • Tijdens het overleg met de nieuwe handelaarsbonden op 9 november ll. werd voorgesteld om een toelage toe te kennen aan alle handelsverenigingen in de gemeente. Dit naar aanleiding van een aantal wijzigingen: de handelaarsbond van Oostduinkerke kreeg onlangs een volledig nieuw bestuur en in Koksijde-Dorp werd een nieuwe vereniging opgericht. Om zowel deze nieuwe initiatieven als de bestaande verenigingen een duwtje in de rug te geven bij het organiseren van hun activiteiten, wordt een toelage van 1.500 euro per vereniging voorgesteld. Deze verenigingen en het engagement van onze ondernemers is immers heel waardevol om de commerciële activiteit in onze handelscentra te stimuleren, de samenwerking rond de activiteiten van de gemeente te vergemakkelijken, en zo de gemeente aantrekkelijk en levendig te houden. Momenteel hebben we 4 handelsverenigingen: Sint-Idesbald: Baaldje onderneemt, Oostduinkerke-Bad (wijziging bestuur), Koksijde-Dorp (nieuw opgestart), Koksijde-Bad: Hartje Koksijde.

     

  • Het toekennen van de nominatieve subsidies gebeurde in het verleden via het vaststellen van het budget, waarin een lijst met nominatieve subsidies werd opgenomen. Sinds BBC 2020 is enkel nog een meerjarenplan voorzien, waardoor de lijst met nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.

    Voor een overzicht van de voorziene toelagen verwijzen we naar het document in bijlage. 

  • De begroting 2024 van de politiezone westkust werd ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad op 4 december 2023.

    Hierin is voorzien dat de gemeentelijke toelagen gelijk blijven voor 2024 aan deze van 2023.

    De meerkosten door indexaanpassing lonen, energiekosten, werkingskosten en schuld worden in eerste instantie gefinancierd door het gecumuleerd begrotingsresultaat en de geïndexeerde federale toelagen. Hierdoor is geen stijging van de gemeentelijke bijdragen vereist ten opzichte van het vorig boekjaar.

    De bijdrage van de gemeente Koksijde wordt vastgelegd op 5.885.303 euro. Dit bedrag is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 voor boekjaar 2024.

  • Er werd een aanvraag tot sponsoring gedaan voor een jong windsurftalent uit Koksijde.

    In bijlage een portfolio.

    De overeenkomst tussen Gemeente Koksijde en de begunstigde bepaalt de modaliteiten van de sponsoring en de rechten en plichten van beide partijen. 

    Specifieke modaliteiten van deze overeenkomst: 

    • de overeenkomst wordt afgesloten tussen de Gemeente Koksijde en de vader de begunstigde, aangezien de begunstigde minderjarig is
    • sponsoring van 1000 euro per jaar, o.v.v. nominatieve subsidie
    • start op 1 januari 2024, voor de duur van 4 jaar (= tot begunstigde meerderjarig is)
    • gevraagde return: 
      • Logo van de Gemeente Koksijde op de surfzeilen die door de begunstigde gebruikt worden voor training en wedstrijden
      • Logo van de Gemeente Koksijde op auto(‘s) van de begunstigde
      • Vermelding van de Gemeente Koksijde via #Koksijde op de Instagrampagina van de begunstigde
      • Jaarlijks bezorgt de begunstigde aan de gemeentelijke sportdienst tegen 15/11 een sportief activiteitenverslag van het voorbije jaar

belastingreglementen

  • De aanmaningskosten worden aangepast n.a.v. de wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van Economisch Recht (W.E.R.). Het boek voorziet in de strikte omkadering van schadebedingen, de verplichting om een kosteloze eerste herinnering te sturen en de verplichting om veertien dagen te wachten alvorens eventuele sancties vanwege laattijdige betaling toe te passen. Na een eerste kosteloze herinnering wordt voortaan een tweede aanmaning verstuurd met een kost van 20,00 EUR.

    Artikel 4 en artikel 10 van het retributiereglement worden hierdoor aangepast.

financiën kerkfabriek

budget kerkfabriek

  • Het betreft de budgetwijziging nr 2 van 2023 van de kerkfabriek OLV Ter Duinen.
    Deze budgetwijziging 2023 voorziet een toelage van 222.146,32 euro. De stijging van de toelage met 19.000 euro wordt gemotiveerd om de facturen te kunnen betalen voor transport en heropbouw van het orgel afkomstig uit de St Pieterskerk De Panne dat gratis geschonken werd door De Panne.
    De verhoogde toelage past binnen het door de gemeenteraad op 26 juni 2023 goedgekeurde meerjarenplanwijziging 2020-2025. Hierdoor is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

financiën AGB

meerjarenplan AGB

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

overeenkomsten

  • Het is de wens om het dakterras van het Duinenhuis, waar er een prachtig zicht is op de omliggende duinen meer toegankelijk te maken, ook buiten de openingsuren van het Duinenhuis.

    De voorbije jaren zien we immers een groeiend aantal natuurliefhebbers en meerwaardezoekers. Mensen die vaak onderweg zijn langs het recreatief wandelnetwerk en onderweg even willen proeven of volop willen genieten van wat er te zien of beleven valt.

    De gemeente wil deze groeiende groep blijven verbazen, want inzetten op natuurbeleving biedt ook ruimte voor natuurontwikkeling. Daarom is het noodzakelijk om het aanbod af te stemmen, op maat van een groter wordend publiek, in het bijzonder gezinnen met kinderen.

    Belevingspunten zijn daarbij absoluut van meerwaarde. Het Duinenhuis herbergt nu al een sterrenkijkpunt op het dakterras maar dit dakterras bezit heel wat potentieel om nog beter toeristisch ontsloten te worden als uitkijk- en belevingspunt. Het biedt namelijk een 360° panorama met zicht over duinen, strand en zee. Deze unieke locatie is momenteel enkel tijdens de openingsuren van het Duinenhuis toegankelijk. Om deze toegankelijkheid verder uit te breiden, wenst de gemeente Koksijde te investeren in een uitkijkpunt dat gelijktijdig ook toegang tot het dakterras verleend. Verder is het duinenhuis momenteel omheind en enkel toegankelijk via de toegangspoort. Samen met het ontwerp van het uitkijkpunt worden ook deze elementen herdacht. De poort, omheining en uitkijkpunt vormen op die manier één geheel dat ten dienste staat van de toegankelijkheid van het dakterras.

    Om dit dakterras toegankelijk te maken wensen we in te zetten op een kwalitatieve bijkomende ontsluiting (trap) tot het panoramisch dakterras. Hiervoor willen we beroep doen op de procedure Oproep Winvorm van de provincie West-Vlaanderen.

    Er wordt goedkeuring gevraagd via goedkeuring van het mandaat om deze procedure toe te passen met volgende modaliteiten

    - vooropgesteld budget: 340.000 euro (incl. BTW en erelonen)

    - volgende honorariumvorken:

    • architectuur en landschapsarchitectuur: 12%
    • stabiliteit: 12%

                    [Percentages worden toegepast op het totaal investeringsbedrag van de constructie

    - vergoeding van 3.250 euro excl. BTW per ontwerper

  • Naar aanleiding van de samenwerking met de provincie in kader van de Oproep Winvorm voor aanstellen van een ontwerper voor de volledige studieopdracht voor het realiseren van een bijkomende externe ontsluiting naar het panoramisch dakterras op het Duinenhuis dient een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Koksijde, en Winvorm (vertegenwoordigd door de Provincie West-Vlaanderen) goedgekeurd te worden voor de gunning van de opdracht.

    In deze overeenkomst worden verdere afspraken gemaakt m.b.t. de procedure, timing en rol van de gemeente en Winvorm.

    Ook de projectfiche met nadere info rond het project is in bijlage toegevoegd;

  • Naar aanleiding van de beslissing van de gemeente om een geldautomaat van Batopin te installeren in het nieuw aangekochte pand aan de Koninklijke Baan 330 in Sint-Idesbald wordt de vorige overeenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022, rond de installatie van de automaat in het toerismekantoor aan de Zeedijk 26A in Sint-Idesbald stopgezet, zonder verdere verplichtingen voor elke partij.

    Voor de installatie van de automaat in het pand aan de Koninklijke Baan 330 in Sint-Idesbald werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt.

    Het betreft een overeenkomst van bepaalde duur (9 jaar), waarbij door Batopin na een termijn van 6 jaar zonder motivering vroegtijdig een einde kan worden gemaakt mits naleving van een opzegtermijn van 6 maanden. De afnemer (gemeente Koksijde) kan binnen de termijn van 9 jaar op elk moment vroegtijdig een einde maken aan deze overeenkomst, mits naleving van een opzegtermijn van 6 maanden.

    Beide overeenkomsten + de siterapporten van het plaatsbezoek op 20 juni 2023 zijn bijgevoegd als bijlage. De siterapporten worden samen met de nieuwe overeenkomst ondertekend.

politie

algemeen politiereglement

  • Na 2 jaar dringt een herziening van bepaalde hoofdstukken en bepalingen van het algemeen politiereglement zich op.

    Naast talrijke tekstuele verduidelijkingen en aanvullingen zijn de inhoudelijke wijzigingen voornamelijk ingegeven vanuit de nood aan een betere of striktere regeling vanuit de praktijk of het conformeren aan nieuwe regelgeving.

    In bijlage het aangepast algemeen politiereglement met aanduiding van de voorgestelde aanpassingen, rekening houdend met de voorstellen vanuit verscheidene diensten (sportdienst, dienst stedenbouw, dienst milieu en duurzame ontwikkeling, politiezone Westkust, jeugddienst, dienst veiligheid en preventie, dienst GAS, reddingsdienst, dienst burgerzaken, cel lokale economie, groendienst, dienst financiën en dienst toerisme). 

    De belangrijkste inhoudelijke aanpassingen (overzicht in bijlage), hebben betrekking op:

    • de regeling omtrent de strandcabines (blz. 26-28), onder meer een verstrenging van de sancties naar aanleiding van de vaststelling van misbruiken (bv. foutieve plaatsing van strandcabines of plaatsing zonder machtiging, verhuur door particulieren, vaak aan woekerprijzen), nieuwe voorrangsregels bij vrijgekomen plaatsen, striktere regels voor eigenaars van strandcabines;
    • een verduidelijking van de verplichtingen bij de inzet van drones bij evenementen op het grondgebied van Koksijde, zowel voor de organisator van een evenement als voor de operator van een drone, dit op voorstel van de politie (blz. 36);
    • de regeling inzake inzameling van huishoudelijk afval (blz. 38) en bedrijfsafvalstoffen (blz. 43-44);
    • de regeling omtrent bouwwerven (blz. 45 -49), onder meer een uitbreiding van de verplichtingen voor bouwheren en aannemers bij de uitvoering van werken, de bepaling van een mogelijke sperperiode van 3 jaar (artikel 45/3 §4);
    • een uitbreiding van het verbod tot de uitvoering van werken in de toeristische zone tot de zaterdag, teneinde geluidshinder en overlast te vermijden (blz. 52 en 57).

    We willen met deze nieuwe regels van start gaan op 1 januari 2024

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

  • In 2022 werd een grote uitbreiding gedaan inzake het fietsstratennetwerk in Koksijde. Er werd toen een as van oost naar west gecreëerd.

    Ondertussen werden verschillende vragen gesteld tot uitbreiding van dit netwerk. Alle opmerkingen werden nagekeken en verder verwerkt in een nieuw plan.

    Ondertussen werd de fietszone in de omgeving van de Langeleedstraat (beslissing van gemeenteraad 4/9/23) al goedgekeurd.

    Volgende straten worden toegevoegd aan het netwerk:

    • Gaupinlaan: is niet geselecteerd als fietsroute, maar wordt zeker regelmatig gebruikt, bijv. als route tussen Oostduinkerke-Dorp en Koksijde-Bad. De route is relatief vlak in vergelijking met sommige andere straten in de buurt (vgl. bv. Golflaan) en is zo aantrekkelijker voor de fietser. De Gaupinlaan is ca. 5m breed; lengte 900m. De Gaupinlaan is minder belangrijk voor de auto-ontsluiting van de wijk.
    • Helvetiastraat en Hostenstraat ter hoogte van school VBS De Ark
    • Golfpad
    • Hazebeekstraat tussen het Golfpad en de Nieuwstraat
    • Hof ter Hillestraat 
    De zone voor plaatselijk verkeer wordt in deze straten ook opgeheven, uniform aan zone rond Langeleedstraat. 
      
    De term 'fietsstraat' is sinds 1 april 2023 uit de Wegcode geschrapt. Er wordt nu enkel gesproken over 'fietszone'. Hierbij wordt het begin van de zone aangeduid door een bord F111 en het einde van de zone door een bord F113. De verkeersborden F111 en F113 met de vermelding ‘fietsstraat’ blijven geldig tot 1 januari 2035 om het begin en het einde van een fietszone aan te duiden. De geplaatste borden in Koksijde dienen ten laatste tegen 1 januari 2035 vervangen te worden. 

    Volgende straten zijn momenteel reeds fietsstraten:

    • Doornpannestraat 
    • Guldenzandstraat tussen de Doornpannestraat en tussen het kruispunt met de Westhinderstraat 
    • Karthuizerstraat  
    • A. Boudrystraat 
    • van Maldeghemstraat 
    • Pylyserlaan 
    • Abdijstraat 
    • Noordzeedreef 
    • Loze Vissertjespad 
    • Hugo Verriestlaan 
    • Piet Verhaertstraat 
    • Witte Burg tussen huisnummer 90 en de Sint-Andréstraat 
    • Sint-Andréstraat tussen de Witte Burg en de Guldenzandstraat 
    • Westhinderstraat tussen de Guldenzandstraat en de Pylyserlaan 
    • Parnassiusstraat 
    • Middenlaan tussen Jaak Van Buggenhoutlaan en de Abdijstraat 
    • Ranonkellaan 
    • Duinenkranslaan 
    • Jan Van Looylaan tussen Strandlaan en P. Delvauxlaan 
    • P. Delvauxlaan 
    • Pannelaan tussen P. Delvauxlaan en Koninklijke Baan 
    • Albert Nazylaan tussen Pannelaan en P.P. Rubenslaan 
    • P.P. Rubenslaan 
    • Tennislaan tussen Strandlaan en Brialmontlaan 
    • Brialmontlaan
    • Langeleedstraat
    • Burgweg
    • Ganzestraat

    In een fietsstraat is de maximale snelheid 30 km/h en mogen gemotoriseerde voertuigen niet inhalen.

onderwijs

basisonderwijs

beleid
  • Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen en kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
    De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
    Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

    Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

    Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

    • het is beperkt in omvang;
    • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
    • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
    • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
    • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
    • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
    • het vermeldt de doelgroep;
    • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
    • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
    • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
    • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

    Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

    • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
    • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
    • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
    • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
    • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

    OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

    OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

    Het schoolbestuur Koksijde wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.

kunstonderwijs

  • Iedere academie is verantwoordelijk voor het uitschrijven van haar eigen artistiek pedagogisch project (APP), dat de goedkeuring wegdraagt van het schoolbestuur.
    Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn deeltijds kunstonderwijs en zijn artistiek-pedagogische visie. Het legt die organisatie en visie vast in het artistiek-pedagogische project.

    Volgende hoofdstukken worden behandeld in het APP: de ingerichte ateliers beeldende kunst, de samenwerking en netwerking met andere gemeenten en het leerplichtonderwijs, de visie op evalueren, het schoolconcept, de visie op beeldatelier 1ste en 2de graad, 3de graad jongeren, 3de graad volwassenen, 4de graad, specialisatie, projectatelier en cross-over. 

    Het spreekt voor zich dat het volledige lerarenkorps met de directie als één team achter het eigen artistiek pedagogisch project staat. Dit vormt de rode draad doorheen de artistieke vorming en is het uithangbord van de academie. Het nieuwe APP van de WAK werd daarom uitvoerig besproken met het team: op de algemene personeelsvergadering van 29 augustus 2022 en op de algemene personeelsvergadering van 28 augustus 2023, op de deelgroepvergaderingen van 9 september 2022 en 28 oktober 2022 voor de 1ste en 2de graad en op de deelgroepvergadering van 30 september 2022 voor de 4de graad.

  • Het beleidsplan bevat een concrete opsomming van de strategische en operationele doelstellingen waar de academie de komende jaren aan wenst te werken. Aan deze doelstellingen worden er acties gekoppeld. Het beleidsplan is een werkdocument met regelmatig updates: Wat is gerealiseerd? Wat is in uitvoering? De huidige beleidsdoelstellingen van de Westhoek Academie Koksijde zijn verbreding, verdieping en kwaliteitsbewaking van de Westhoek Academie Koksijde. 

personeel

rechtspositieregeling

  • We leggen een wijziging van de rechtspositieregeling lokaal bestuur Koksijde voor aan de gemeenteraad.

    We voorzien volgende aanpassingen:

    • Inschrijven nieuwe regeling van verlof deeltijdse prestaties ikv re-integratie van statutaire medewerkers
    • Rechtzetting automatische berekening voor toekenning ziektekrediet van statutaire medewerkers (in overeenstemming met loonprogramma – LIMA)
    • Inschrijven van de verplichte wettelijke bepaling voor toeslag prestaties (30%) op zaterdagen voor de erkende gezinszorg
    • Aanpassing aantal dagen omstandigheidsverlof - geboorteverlof
    • Rechtzetting administratieve misslag art. 140 + in logische volgorde plaatsen van graden op A-niveau

    In bijlage een overzicht met uitgebreidere toelichting en met wijzigingen artikels van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Koksijde.

    Er werd inmiddels positief advies ingewonnen van het MAT op 23 november 2023 en het BOC op 30 november 2022. Dit werd ook ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

    In bijlage het ontwerp met wijzigingen en de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling van het personeel Lokaal Bestuur Koksijde.

huishoudelijke reglementen

  • De Speelpleinwerking 'de Speelveugel' is reeds 30 jaar een vaste waarde binnen de jeugddienst. Door enkele veranderingen in de werking en een evaluatie van de werking van de voorbije jaren zijn er enkele aanpassingen nodig in het huishoudelijk reglement (zie groene tekst).

    Het huidige reglement dateert van 2016 en werd aangepast voor corona. Door het instappen van de gemeente in het UiTPAS project zullen de prijzen veranderen voor mensen die recht hebben op het kansentarief.

    Daar waar ze nu recht hadden op een vermindering van 50% op de dagprijs zal dit nu 80% zijn bij het gebruik van hun UiTPAS kansentarief.

    We zullen de UiTpas binnen de speelpleinwerking vanaf nu gebruiken als badge om in en uit te prikken zodat we ten allen tijde kunnen zien hoeveel (en welke) kinderen aanwezig zijn op het speelplein. Er is een dubbele controle via de poortmonitor die ook nog steeds aan de poort zal staan.

    Kinderen die naar het speelplein komen zullen dus eenmalig €2 betalen en krijgen dan een UiTPAS in de plaats. Deze zal dan dagelijks gebruikt worden om punten te sparen en in te prikken. We voorzien voor alle kinderen een trektouw om hun pas aan hun rugzak te bevestigen zodat ze hem niet kwijtraken.

    Ook  de voorwaarden bij annulatie werden aangepast naar analogie van de regels binnen de sportdienst, dit na intern overleg tussen de sportdienst en de jeugddienst. Op beide plaatsen zullen dezelfde regels gelden.

    Met een geldig doktersattest zal het volledige inschrijvingsbedrag (100%) terugbetaald worden. Het doktersattest moet ten laatste 48u na de vaststelling van de arts bezorgd worden. 

    Annulatie om andere redenen:

    • Bij annulatie minstens één maand vóór aanvang van de speelpleindag zal 50% van het inschrijvingsbedrag worden terugbetaald.

    Bij latere annulatie is geen terugbetaling mogelijk.

  • Tot nu toe werden voorwaarden en tarieven van sportactiviteiten en sportkampen jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd ter goedkeuring. Door een evaluatie van de werking van de sportactiviteiten en sportkampen en parallel ook de speelpleinwerking is er nood aan het vaststellen van een algemeen huishoudelijk reglement hiervoor.

    Wijzigingen ten opzichte van eerdere voorwaarden:

    Door het instappen van de gemeente in het UiTPAS project zal het kansentarief voor sportactiviteiten en sportkampen aangepast worden. Daar waar ze nu standaard 1 euro betaalden per kampdag, zal dit nu omgezet worden naar 80% vermindering op de dagprijs bij het gebruik van hun UiTPAS kansentarief. 

    Ook de voorwaarden voor annulatie werden aangepast:

    Er was overleg tussen de sportdienst en de jeugddienst over deze voorwaarden, waardoor op beide plaatsen dezelfde regels zullen gelden, met uitzondering van regel 3: 

    1. Met een geldig doktersattest zal het volledige inschrijvingsbedrag (100%) terugbetaald worden. Het doktersattest moet ten laatste 48u na de vaststelling van de arts bezorgd worden. De gemeente zal het bedrag van de geldige geannuleerde dagen op de rekening overschrijven na de werkingsperiode.
    2. Bij annulatie minstens één maand vóór aanvang van de speelpleindag zal 50% van het inschrijvingsbedrag worden terugbetaald
    3. Bij latere annulatie is geen terugbetaling mogelijk, behalve als de vrijgekomen plaats kan ingenomen worden door een andere deelnemer. In dat geval wordt 50% van het inschrijvingsbedrag terugbetaald. Deelnemers op de wachtlijst krijgen hierbij steeds voorrang. Wachtlijst opbellen = eerste die opneemt en toezegt heeft de plaats.

    Regel 3 heeft als volgende doel: als er meerdere annulaties zijn geraken de sportkampjes niet vol, terwijl er tegelijk wel een wachtlijst is.  In vergelijking met de jeugddienst is dat een andere werking, omdat daar zelden de capaciteit volzet is. Ook is het verschil met de jeugddienst dat ouders voor sport meteen voor een week betalen, terwijl voor speelplein maar voor 1 dag. Het gaat bij sport dus meteen over grotere bedragen, vandaar de soepelere voorwaarden. 

  • De bibliotheek is bij uitstek een plek om informatie te krijgen en kennis te delen. Als bibliotheek van de 21ste eeuw moeten we ook kennis delen op het gebied van mediawijsheid en mediavaardigheid. Voor ons als bibliotheek is het een logische stap om dat ook aan te vullen met kennis over design en techniek.
    Dit draagt bij aan een nieuwe vorm van geletterdheid, namelijk een competentie in moderne technieken in een digitale wereld. Met een makerspace bieden we een open source-kennisplek om mediawijsheid te delen met alle inwoners van de gemeente Koksijde, zowel jong als oud(er).

    De bibliotheek kocht een makerspace aan, of zoals wij het noemen: een fablib. Een fablib is een digitale, coöperatieve werkplaats in een bibliotheek waar mensen met behulp van hardware en software kunnen experimenteren. Concreet kochten we met de bibliotheek een kar aan met volgende toestellen: een vinylsnijder, een hittepers, een vacuümvormer, een 3D-printer, Micro:bits, een lasersnijmachine, TPBots en Micro:bit Tinker Kits. Enkele bibliotheekmedewerkers, vrijwilligers en collega's van andere diensten volgden reeds een opleiding over het gebruik van de toestellen.


    Om het gebruik van het fablib mogelijk te maken, werd een reglement voor de gebruiker van het fablib opgesteld. Hierbij werd rekening gehouden met het voorzien van open lab momenten, waar gebruikers gratis en zelfstandig aan de slag kunnen met de toestellen. Het reglement bevat hoe men gebruiker kan worden en wat de huisregels zijn.
    Anderzijds voorziet het reglement ook de mogelijkheid om workshops te volgen. De bibliotheek zal zowel voor kinderen als voor volwassenen of klassen van Koksijdse scholen workshops organiseren. Deelname aan workshops zijn eveneens gratis, enkel de kostprijs van de verbruiksartikelen wordt aangerekend.
    Het reglement voorziet ook de mogelijkheid om de Micro:bits, de TPBots en de Micro:bit Tinker Kits uit te lenen volgens de uitleenmodaliteiten van de bibliotheek.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige