Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 02/12/2024 - 19:00 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

personeel

  • Door de gemeenteraad werd eerder, op 10 oktober 2022, voor de praktische uitvoering van fietslease, de fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde goedgekeurd. De concrete modaliteiten werden hierin vastgelegd in een bijlage aan het arbeidsreglement. Op 24 april 2023 werden een aantal modaliteiten gewijzigd.

    Er dient opnieuw een clause, op aanraden van de fietsleasemaatschappij o2o, te worden ingeschreven in de policy.

    Zo is er vanaf 1 januari 2024 een extra voorwaarde om belastingvrij van een bedrijfsfiets te kunnen genieten. Voorheen was het voldoende dat de fiets effectief gebruikt werd voor een deel van de woon-werkverplaatsingen, vanaf heden is het ook vereist dat forfaitaire beroepskosten worden aangegeven in de personenbelasting van de werknemer. Het is niet langer toegelaten dat de werknemer zijn werkelijke beroepskosten bewijst in de aangifte personenbelasting als deze de bedrijfsfiets belastingvrij wil genieten.

    Als werkgever kan je echter niet nagaan of de werknemers de werkelijke of forfaitaire beroepskosten ingeven in hun personenbelasting. Daarom is het ook van belang om de verantwoordelijkheid van de eventuele negatieve gevolgen (namelijk het ontstaan van een fiscaal voordeel alle aard) bij de werknemers zelf te leggen.

    Er wordt geadviseerd om dit op te nemen in het fietsbeleid.

    De gewijzigde fietspolicy is als bijlage opgenomen.

arbeidsreglement

  • De vzw Vriendenkring Personeel Koksijde kent een lange traditie. Eén van de opdrachten, naast de organisatie van activiteiten voor (gepensioneerde) medewerkers, is op te treden als sociale dienst. Het gaat dan over toekennen van diverse premies, tussenkomsten in medische kosten en andere financiële tussenkomsten. Met deze opdracht komt er heel wat administratie bij kijken. Dit gebeurt door bestuursleden in hun vrije tijd. Het aantal dossiers is dermate gestegen dat het beheer zeer moeilijk wordt. 

    Daarom werd een alternatief gezocht in het aansluiten bij de GSD-V. GSD-V is een sterke Vlaamse organisatie met eigen Pluskaart en diverse mogelijkheden in premies (vrij gelijklopend met ons huidige systeem), een ruim aanbod aan kortingen bij handelaars en vakantieparken (wat wij nu niet aanbieden), aanbod tussenkomsten medische hulp (hier wel specifiek kader met plafond loonkosten maar toch ook breed toegankelijk).

    De GSD-V werd opgericht op 26/1/2009 door de sociale partners (de VVSG en de drie vakbonden), in uitvoering van het sectoraal akkoord 2008-2013 voor de lokale sector in Vlaanderen. Ze startte als afsplitsing van de federale GSD-RSZPPO en is sinds 1 januari 2010 actief als sociale dienst die zich richt tot lokale besturen in Vlaanderen, ten voordele van meer dan 100.000 personeelsleden. Op die manier zijn wij zeker van een partner die voldoende expertise en draagvlak heeft om goeie voorwaarden te kunnen onderhandelen bij partners.
    Alle (gepensioneerde) personeelsleden van de besturen die zich bij GSD-V aansluiten, genieten van tal van voordelen:

    • premies voor verschillende familiale en professionele gebeurtenissen.
    • vakantiedienst om goedkoper met vakantie te gaan.
    • PlusPas, het voordelenplatform met stevige kortingen in winkels en voor activiteiten en evenementen.
    • een maatschappelijk werker die lokaal zitdagen houdt, zowel voor een gesprek als voor uitzonderlijke financiële hulp.
    • Tussenkomst in medische kosten. 

    Per medewerker betekent dit een kost van 0,15% van de brutoloonmassa. Concreet betekent dit:

    • gemeente: ca. 27.000 euro
    • gesubsidieerd onderwijs: 7.000 euro
    • AGB: 1000 euro
    • OCMW: 6.000 euro

    Als deze kosten voortaan door de besturen rechtstreeks worden gedragen, vervalt voor dezelfde sommen de toelage aan de VPK, die dan een zuivere vriendenkring kan worden.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige