Toelichting door schepen Charlotte Castelein:
Eerste idee was om als gemeente een concessie uit te schrijven zodat we zelf 100% kunnen bepalen op welke locatie, welk soort palen komen en de aantallen.
We hadden een studiebureau aangesteld om ons hierin te begeleiden.
Doordat we ingeschreven hadden op een concessie van MOW Vlaanderen kunnen we tem oktober 2025 geen laadpalen laten plaatsen op ons openbaar domein.
Door het snel en sterk groeiend aantal elektrische wagen kunnen we het niet maken om tot die tijd quasi geen aanbod te hebben op ons openbaar domein.
Bijkomend voordeel is dat dit voor de gemeente volledig kosteloos is. Wij moeten enkel instaan voor de beschildering van de laadplek en / of de bebording.
Overigens heeft die studie uitgewezen dat dit naar schatting ‘slechts’ 14000€ op jaarbasis zou opbrengen aan de gemeente.
Op het moment, na het wegvallen van de exclusiviteit van TotalEnergies zal bekeken worden of een eigen concessie nodig is om te kunnen voldoen aan de laadbehoefte van alle doelgroepen.
MOW heeft eveneens een concessie voor snelladers. Hierop hadden we niet ingeschreven.
In principe kunnen we dit dus wel nog uitbesteden in een concessie. Een concessie zou naar schatting 7000€ opbrengen.
Let wel: de evt. aankoop van 2 palen (4 laadpunten) wordt geraamd op 530 000€.
Omdat we zien dat de markt danig evolueert en er snel en relatief veel semi-publieke snelladers worden aangevraagd op ons grondgebied lijkt het ons ook niet opportuun om hierin te avonturieren als overheid.
De principes van MOW Vlaanderen zijn de volgende:
• Paal volgt Wagen (aanvraag van vaste inwoners)
• Paal volgt Paal
• Strategische locaties
Bij het indienen van onze strategische locaties hebben we rekening gehouden met de ruimtelijke inpassing, de aansluitingsmogelijkheden op het net van Fluvius en de wens om op termijn toe te werken naar strategische laadhubs.
We hebben daartoe een “ladder van laden” gehanteerd, volgens onze doelgroepen: principe die we willen aanhouden is wel dat wie beschikt over een eigen oprit of garage geacht wordt zelf te voorzien in laadinfrastructuur.
• Vaste inwoners: op publiek domein via paal volgt wagen + of op eigen oprit (binnen een straal van 250 mts)
• 2e verblijvers: eigen oprit of publiek domein via strategische locaties
• Meerdaagse bezoekers: gewone laadpalen op publiek domein of snellaadinfrastructuur op semi-publiek domein
• Dagbezoekers: focus op snelladen, aangevuld met gewone laadpalen op publiek domein.
Samenvattend de algemene krijtlijnen:
• Uitrol van minstens 325 CPE tegen 2030 (conform LEKP 2.1) (snellader telt voor 20 eenheden)
• Laadbeleid waarbij we beantwoorden aan de behoefte van zowel inwoners, 2e verblijvers als bezoekers
• MOW doet de uitrol. Wij geven strategische locaties door.
• Voor snelladers rekenen we op bedrijven die dit uitrollen op semi-publiek domein
• Koksijde vergroent stelselmatig haar eigen wagenpark.
Griet licht de strategische locaties toe
Lijst wordt aan verslag toegevoegd. Dateert wel van mei, evolueert heel snel.
Na goedkeuring voor MOW moet TotalEnergies deze binnen de 6 maand plaatsen, dus eerste helft van 2024
Er zijn er reeds 50 locaties goedgekeurd. Zoals aangegeven wordt er ingezet op strategische hubs: Europaplein, Rousseaulaan, Vanhouttelaan, Koninginnelaan, Ijslandplein, Zeewierplein
Andere criteria waarmee tekening wordt gehouden: spreiding, wijze parkeren (dwarsparkeren). Hoogste concentratie bevindt zich aan de kustlijn
Vraagstelling
- Raadslid Adelheid Hancke: is er iets voorzien aan de golf?
o Griet Maenhout: kan niet want geen publieke parking
- Raadslid Elwin Van Herck is er een zicht op concentratie van wagens
o Griet Maenhout: Neen, dat kunnen we niet achterhalen.
o Raadslid Elwin Van Herck: is er ook rekening gehouden met de nutsvoorzieningen?
o Griet Maenhout: inderdaad
o Schepen Charlotte Castelein: aanduiding van keuzes op basis van Fluvius, er zijn geen kosten voor de gemeente
- Raadslid Elwin Van Herck: plan aanpasbaar, i.f.v. de vraag/behoefte?
o Schepen Charlotte Castelein: inderdaad, we weten dat dit nog niet voldoende zal zijn
- Raadslid Elwin Van Herck: wat als in woonwijken de vraag wordt gesteld/nood is aan een paal?
o Griet Maenhout: burgers kunnen aanvraag doen via de gemeente, wij geven alles door. Is een gemakkelijke procedure. Dus locaties liefst doorgeven via het meldpunt.
o Griet Maenhout: er zijn ook al 8 vragen voor ‘Paal volgt wagen’ goedgekeurd. Hierover is ook reeds gecommuniceerd maar ze zijn streng: je mag geen parking/garage hebben en je moet er gedomicilieerd zijn en volledig elektrisch rijden.
- Raadslid Henk Ghyselen wat als B&B? kan dit in aanmerking komen in dit plan?
o Griet Maenhout: zowel burger als ondernemer kan aanvraag indienen via ‘paal volgt wagen’
o Schepen Charlotte Castelein: als ondernemer kan je best zelf paal plaatsen als dit kan op eigen terrein, tenzij je de klanten naar strategische hubs kan doorverwijzen.
o Griet Maenhout: er is een projectoproep lopende voor plaatsen van palen op een eigen parking, maar is om zelf te investeren en je krijgt subsidie. Griet bezorgt de info. Er is geen weet van een initiatief van Toerisme Vlaanderen.
- Raadslid Elwin Van Herck: is er rekening gehouden met parking hotelschool? Deel van de parking was recent afgesloten voor nutswerken, was dit in functie hiervan?
o Griet Maenhout: de Houtsaegerlaan is aangevraagd, weet niet of dit hiervoor was.
• Toelichting door schepen Charlotte Castelein
De uitbreiding van de fietsstraten komt vooral op vraag van de burgers, belangrijk is dat iedereen er achter staat. Plan wordt geprojecteerd (zie ook bijlage)
Volle blauwe = bestaande fietsstraten , stippellijn = voorstel nieuwe fietsstraten (in landbouwgebied reeds goedgekeurd)
Voornaamste wijziging zijn in Oostduinkerke: Nieuwe Ydelaan, laatste deel Duinparklaan, Gaupinlaan, (Guldenzandstraat wordt niet gedaan aangezien uitwijkmogelijkheid voor wie in fietsstraat ernaast woont)
Koksijde: Helvetiastraat (schoolomgeving)
Principes:
• As De Panne – Nieuwpoort, voldoende zijstraten om uit te wijken
• Straat moet dermate smal zijn dat auto’s er niet kunnen kruisen wanneer er fietsers / voetgangers zijn.
Regels:
Fietsstraten wordt Fietszone maar regels zijn dezelfde:
• Gemotoriseerde voertuigen halen niet in
• Max 30 km / u.
Wijzingen zijn er vnl. op vraag van inwoners.
De straten die erbij komen zijn in schoolomgeving en vnl. in Oostduinkerke.
De Leopold II Laan, Kon Baan en Polderstraat zijn daar de hoofdassen.
Bedoeling is om sluipverkeer tegen te gaan en tegelijk fietsen veel veiliger en aangenamer te maken.
De signalisatie:
Wordt voorzien: rode vlakken bij begin van de straat, borden bij begin van de straat, aangevuld met fietsjes maar minder in aantal
Schepen Charlotte Castelein wil graag dat dit plan wordt gedragen door de gemeenteraad.
Vraagstelling
- Raadslid Adelheid Hancke: zijn er snelheidsmetingen gebeurd?
• Griet Maenhout: nee
• Schepen Charlotte Castelein: is op vraag van burgers en GR
• Raadslid Adelheid Hancke er zijn dus geen objectieve metingen, alles is subjectief.
• HIP Michaël Bossier: meeste controles zijn gebeurd tijdens de werken N34 n.a.v. spoorwerken in de doortocht Oostduinkerke (omleiding van toepassing), dan is er veel geflitst (was toen max. 30 km/u)
• Raadslid Alain De Coster: eerste keer zal je te snel rijden, de 2de keer niet meer
• Raadslid Dominique Gillet: wordt inhalen gecontroleerd? Is vervelend als er een auto achter je rijdt. Ook voor de bestuurder nadelig, want fietser rijdt 12km/u, en dan mag je niet inhalen. Is voor fietser en automobilist vervelend
• HIP Michaël Bossier: mensen gaan inderdaad soms aan de kant om fietser te laten passeren
• Schepen Charlotte Castelein: mijn kinderen zitten op school in De Panne en ik ben tevreden als ik in Koksijde kom omdat er een veilige verbinding is. Doel is dat je er niet komt in de fietsstraten als je er niet moet zijn (bv Gaupinlaan)
- Raadslid Adelheid Hancke: waarom dan geen zone 30?
• Schepen Charlotte Castelein: De inrichting van de Duinparklaan als fietsstraat is een vraag van de GR en het gaat enkel over het laatste stuk. In Sint Idesbald komen er geen fietsstraten bij, in Koksijde enkel de schoolomgeving, ook omdat jullie dit hebben gevraagd in de GR
- Raadslid Alain De Coster : zal de fietszone met fietsers aangeduid worden?
• Schepen Charlotte Castelein: enkel vlakken aan begin met ‘fietszone’ en een bord, en af en toe een fietser op de grond
- Raadslid Alain De Coster: het respecteren van de regels voor fietsstraten in landbouwzone is een ramp, ik heb veel foto’s van mensen die in overtreding zijn, de zones zijn veel te lang.
• Schepen Charlotte Castelein : ze zijn goedgekeurd, en pas in voege. We gaan zeker evalueren.
• Raadslid Alain De Coster: er is geen controle van de politie, ze rijden de fietsers zelf voorbij.
• Griet Maenhout: er is ook nog geen extra signalisatie aanwezig, dit komt nog. Het was een vraag uit de verkeerscommissie om de landbouwstraten aangenamer te maken voor schoolgaande fietsers
• Raadslid Alain De Coster: de Pylyserlaan is wel een goed voorbeeld, is daar zeer aangenaam fietsen
• HIP Michaël Bossier: Koksijde is niet enige gemeente waar controle wordt verwacht van de politie; ook De Panne heeft nieuw verkeersplan, we kunnen niet overal staan
• Schepen Charlotte Castelein: zone 30 i.p.v. fietsstraten is moeilijk want dan moet je alles wat ertussen ligt ook zone 30 maken en enkel hoofdstraten zone 50, en dit om duidelijkheid te scheppen. Nu is het duidelijk: een fietsstraat is max. 30 km/u. Bij invoeren van enkel een zone 30 voor 2à3 straten is dit moeilijker.
- Raadslid Elwin Van Herck: we gaan in alle steden meer richting fietsstraten, is logisch dat ze erbij komen. Positief ook in schoolomgevingen. Voorbij steken of niet in een fietsstraat is naleven van de wegcode, wij kunnen daarover niet beslissen of dit al dan niet mag. Wel nog een kleine opmerking over de Polderstraat: is een kleine lus t.h.v. de scholen?
• Schepen Charlotte Castelein: snapt de vraag maar fietsstraten moeten ergens op aansluiten. Een schoolomgeving is sowieso zone 30 en de Polderstraat kan geen fietsstraat worden aangezien er geen uitwijkingsmogelijkheden zijn voor de auto’s.
- Raadslid Henk Ghyselen: soms wordt fietsstraat aangeduid met een doorlopende rode streep midden op de weg, zoals in De Panne
• HIP Michaël Bossier: het is inderdaad jammer dat niet overal dezelfde markering gebruikt wordt binnen de politiezone
• Schepen Charlotte Castelein vat samen: zal op GR december ter goedkeuring voorgelegd worden.
- Raadslid Henk Ghyselen: waarom is de Zeelaan in centrum van het dorp, tussen rode lichten en tennis, niet meegenomen als fietsstraat?
• Griet Maenhout: deze straat is hoger gecategoriseerd, is uitwijk voor andere fietsstraten en er is busverkeer. Langs fietsstraten mag er geen openbaar vervoer passeren. Er zijn fietssuggestiestroken. Als dit fietsstraat wordt, dan zal de Lijn dit tegenhouden. Ook in fietsvademecum staat dat OV niet door fietsstraat kan.
Toelichting door Griet Maenhout
Zie presentatie in bijlage
Vraagstelling
- Raadslid Elwin Van Herck: er was een vraag gesteld op de GR om met de mensen samen te zitten over de herinrichting van de zeedijk Groenendijk, een soort infomoment. Is dit gebeurd? Er is wat ongerustheid over parkeerfaciliteiten
• Griet Maenhout: gaat nu niet over de heraanleg, enkel over parkeerverbod
• Siska Stockelynck: er zijn al individuele mensen uitgenodigd geweest bij de burgemeester maar er is besloten momenteel geen infovergadering te organiseren
• Raadslid Peter Hillewaere: het zijn daar allemaal 2de verblijven, ze zijn er nooit
Toelichting door Tom Uyttendaele
Zie presentatie (zal verspreid worden na herwerking)
Vraagstelling
- Raadslid Elwin Van Herck: als parking op dat speelveldje zou weggaan, wat is parkeerfaciliteit?
o Tom Uyttendaele: parkeerfaciliteit ligt ongeveer op zelfde niveau, op vandaag zijn er 220 parkeerplaatsen en het zouden er volgens nieuw plan 200-tal worden.
- Raadslid Adelheid Hancke: gaan de parkeerplaatsen langs de Toekomstlaan weg?
o Tom Uyttendaele: deze liggen buiten de scope van deze opdracht
- Raadslid Adelheid Hancke: zijn er tellingen gebeurd?
o Tom Uyttendaele: in verleden werd er reeds geteld. Masterplan is ook opgevat om er een aangename omgeving van te maken, doel is dat mensen ook zomaar daarheen gaan. De parkeerplaatsen worden gebundeld. Maar als je er gaat om bv te fitnessen kan je ook met de fiets komen of enkele meters stappen van en naar de parking.
o Raadslid Elwin Van Herck parking zal zeker ten goed komen van de schoolomgeving. Kan een “kiss&ride” voorzien worden aan de Toekomstlaan?
o Tom Uyttendaele: dit is een gewestweg, moet met AWV besproken worden, maar zou wel kruispunt kunnen ontlasten.
o Raadslid Adelheid Hancke: kan er wat meer info gegeven worden over het sporthotel?
o Tom Uyttendaele: nu qua oppervlakte voorzien we een mogelijkheid voor een 75-tal kamers, is aan de uiteindelijke uitbater om te beslissen hoeveel exact.
- Voorzitter Bieke Dalle: is aan skatepark met auto niet aangenaam, kinderen lopen over, is daar inderdaad momenteel onaangenaam
o Raadslid Adelheid Hancke: hoeveel doden zijn er al gevallen? Hoeveel aanrijdingen gebeurden daar al?
o Voorzitter Bieke Dalle is bizar dat daar niets is gebeurd
o Griet Maenhout: er zijn daar weldegelijk soms conflicten
o Voorzitter Bieke Dalle: het is een zeer mooi plan, met aandacht voor een goeie ontsluiting, met duidelijke assen voor fietsers.