Terug
Gepubliceerd op 12/02/2021

Agenda  raad voor maatschappelijk welzijn

ma 22/02/2021 - 21:00 online (via teams)

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de zitting van 25 januari 2021

        Goedkeuren van de notulen van de vorige vergadering.

    • personeel

      • personeelsformatie

        • Kennisname hervaststelling van het organogram van de diensten van Lokaal bestuur Koksijde

          Het college van burgemeester en schepenen is, krachtens delegatie door de gemeenteraad, bevoegd om het organogram hervast te stellen. Dit gebeurde in zitting van 23 november 2020. Aangezien in het organogram ook de diensten van het OCMW zijn opgenomen, dient het vast bureau, krachtens delegatie door de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 26 maart 2019, ook het organogram her vast te stellen.

          De afgelopen maanden is werk gemaakt om het bestaande organogram van de gemeentelijke diensten te herbekijken. Het bestaande organogram dateert van 2008. Uit de doorlichting van onze organisatie in 2018, uitgevoerd door Investors in People, is naar voor gekomen dat onze organisatiestructuur te hiërarchisch is opgebouwd. Bij het hertekenen van het organogram in 2008 werd vertrokken vanuit de bestaande diensten en vanuit bestaande functies. Uitgangspunten voor het nieuwe organogram zijn:

          • maximale integratie van de diensten van het OCMW en de gemeente
          • clusteren van horizontaal ondersteunende diensten in één entiteit met daarbij een maximale afstemming tussen deze diensten
          • doorlichten van de diensten van de afdeling Interne en Burgerzaken n.a.v. het vertrek van het afdelingshoofd in functie van homogeniteit
          • zoeken naar raakvlakken tussen de diensten van de huidige afdeling Interne en Burgerzaken en OCMW om op die manier burgergerichte diensten te clusteren in één entiteit
          • focus op dienstverlening (intern/extern burgergericht)
          • het duidelijk uitklaren van de rol- en taakverdeling tussen de algemeen directeur, de adjunct algemeen directeur en de financieel directeur en hun positie binnen de organisatie
          • het herdefiniëren van de samenstelling en de rol van het managementteam

          Deze uitgangspunten hebben geleid tot een nieuw, heel eenvoudig en visueel gemakkelijk te onthouden organogram, met

          • 4 clusters van (uitvoerende) diensten: 
            • Burger en Welzijn: de diensten Burgerzaken, Veiligheid & Preventie, Kinderopvang, Jeugd, Welzijn en Zorg
            • Ruimte en Infrastructuur: de diensten Patrimoniumbeheer, Technisch Bureau, Technieken, Groen, Stedenbouw, Milieu & Duurzame Ontwikkeling en Wonen
            • Vrije Tijd: de diensten Toerisme en Lokale economie, Zwembaden, Sport, CC Casino, Cultuur en Erfgoed, Bibliotheek, Navigo en Ten Duinen
            • Onderwijs: beleid onderwijs, GBS Oostduinkerke, GBS Koksijde en Westhoek Academie
          • 1 cluster van horizontaal ondersteunende diensten, de zgn. satellietdiensten die overkoepelend werken ter ondersteuning van alle uitvoerende diensten binnen elk van de voornoemde clusters
          • Centraal de Staf Algemeen directeur, met hieronder de huidige secretarie en de jurist
          Drie van de vier clusters van (uitvoerende) diensten worden aangestuurd door een directeur (nu afdelingshoofd), de cluster Onderwijs door het "directiecomité Onderwijs" en de cluster van horizontaal ondersteunende diensten door de adjunct algemeen directeur.

          Dit organogram is de start van een verdere vereenvoudiging van het organogram. Binnen elke cluster zal gezocht worden naar de meest optimale manier van samenwerken, met de nadruk op het wegwerken van de bestaande hiërarchie. Het is de bedoeling om Lokaal bestuur Koksijde te laten groeien tot een netwerkorganisatie, waarbij betrokkenheid van alle niveaus binnen de organisatie belangrijk is. Een continue evaluatie van dit organogram staat eveneens voorop.

          Ook de leden van het managementteam worden in dit organogram vastgesteld.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter