De voorzitter opent de zitting op 08/09/2025 om 19:04.
De voorzitter verwelkomt de raadsleden na twee maanden vakantie; hij zegt dat er altijd gestemd wordt volgens het geweten en verwijst daarbij naar Thomas Van Aquino: het geweten ontwikkelt zich voor een deel door opvoeding en een deel door vorming; hij doet daarom een oproep naar de raadsleden om gebruik te maken van het aanbod aan vormingen die hen vanuit het gemeentebestuur worden geboden
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 23 juni 2025 worden goedgekeurd.
Vanuit haar unieke positie als kleinste stad van het land, met een tragisch en pijnlijk oorlogsverleden, nam - Vredesstad - Mesen eind juli 2025 het initiatief om een heldere en vreedzame stem te laten horen. Het stadsbestuur van Mesen riep daarbij alle burgemeesters en inwoners in heel het land op, over partijgrenzen en overtuigingen heen, om het pleidooi voor humanitaire hulp wereldwijd te steunen en de petitie daartoe te tekenen.
Met die petitie is het de bedoeling een stem te geven aan zij die geen stem hebben in conflictgebieden. Het initiatief van de stad Mesen is toegespitst op de oorlog in Gaza, maar ook voor de situatie in conflictgebieden zoals Oekraïne, Soedan, Oost-Congo en Jemen wordt solidariteit gevraagd.
Mesen koos bewust niet voor een politiek verdelende actie, maar wel voor een verbindende actie om op te komen voor mensen in nood, wereldwijd. Daarbij vragen zij aan de bevoegde regeringen met aandrang om humanitaire hulp te helpen organiseren en te ondersteunen.
Inhoudelijk sluit het initiatief van Mesen volledig aan bij een eerdere motie die door de voltallige gemeenteraad van Koksijde-Oostduinkerke werd goedgekeurd op 18 december 2023. Daarbij werd unaniem de volle steun betuigd aan het burgercollectief #westhoek4peace, dat een oproep deed tot wereldwijde vrede.
In lijn met dit unanieme standpunt van de gemeenteraad van 2023, ondertekende het schepencollege van Koksijde-Oostduinkerke de petitie van Mesen, samen met talrijke mensen uit alle uithoeken van Vlaanderen en een ganse reeks burgemeesters en leden van verschillende partijen.
Bij de officiële openingsceremonie van de Vierdaagse van de IJzer werd deze vredesboodschap door het gemeentebestuur nog extra kracht bijgezet. Toepasselijk, omdat de boodschap van de Vierdaagse zo krachtig is: wij stappen er om nooit te vergeten; omdat vrede nooit vanzelfsprekend is; en om de belofte door te geven aan volgende generaties: dat herdenken altijd verbonden blijft met hoop op vrede en met de effectieve opdracht om samen die vrede te maken.
Met deze motie steunt de gemeenteraad van Koksijde-Oostduinkerke deze oproep van Vredesstad Mesen tot internationale humanitaire verantwoordelijkheid en solidariteit met mensen in nood, wereldwijd. De gemeenteraad spreekt zich daarmee uit tegen het aanhoudend geweld, betuigt solidariteit met alle burgerslachtoffers en benadrukt het essentiële belang van fundamentele mensenrechten. We ondersteunen de oproep tot een onmiddellijk staakt-het-vuren en een duurzame politieke oplossing.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 332, §1;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 mei 2025 tot goedkeuring van de nota Betaalbaar Wonen;
Overwegende dat tegen de voormelde collegebeslissing op 5 juni een klacht werd ingediend;
Overwegende de beslissing van de gouverneur van 18 juli 2025 tot vernietiging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Koksijde van 26 mei 2025 houdende goedkeuring van de nota Betaalbaar Wonen;
Art. 1: Kennis wordt genomen van de beslissing van de gouverneur van 18 juli 2025 tot vernietiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van de nota Betaalbaar Wonen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41,11°;
Gelet op het schattingsverslag opgesteld door de heer Wim Verhaeghe (BIV nr. 205.820), i.o.v. immo Hyboma na plaatsbezoek op 23 december 2024;
Gelet op het principiële besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2025 houdende de goedkeuring met opschortende voorwaarde voor de aankoop van de woning gelegen in de Zeelaan 64;
Overwegende dat de gemeente Koksijde reeds eigenaar is van twee aanpalende gronden en de aangeboden woning met grond een meerwaarde biedt in functie van de toekomstige ontwikkeling van de site tussen Zeelaan, Pylyserlaan en Houtsaegerlaan, met o.a. het sportpark en de aanpalende voetbal- en tennisterreinen;
Overwegende dat de vraagprijs 345.000 euro bedraagt en de schatting uitgaat van een waarde tussen de 316.632 euro en 346.950 euro en de vraagprijs dus conform de schattingsprijs is;
Overwegende dat het college een principiële beslissing tot aankoop heeft genomen onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad. Gelet de woning publiekelijk te koop staat en er reeds heel wat interesse is voor dit eigendom;
Overwegende dat in voorbereiding van de agendering op de gemeenteraad er reeds een notaris werd aangesteld om de aankoopakte te verlijden, dat de verkopers reeds notariskantoor Van Walleghem en Sanders, geassocieerde notarissen hebben aangesteld om de verkoop te behartigen;
Overwegende dat de eigenaars van de woning bereid gevonden werden om deze grond te verkopen aan de gemeente;
Art. 1: De aankoop en de ontwerpakte van de woning gelegen in de Zeelaan 64 te Koksijde, kadastraal bekend volgens titel en recent kadastraal uittreksel sectie H, nummer 0681Y en mits de prijs van 345.000 euro wordt goedgekeurd.
Art. 2: De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur tot ondertekening van de akte.
Gelet op artikel 40 §3 en artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Overwegende dat de gemeente Koksijde de organisatierechten heeft verworven voor Wereldbeker Cyclocross – Vlaamse Duinencross 2025 op 21 december 2025;
Overwegende dat hiervoor door de gemeente Koksijde belangrijke uitgaven in de bieding op de rechten alsmede voor de organisatie van het evenement werden gedaan;
Overwegende dat deze organisatie volgens de geldende BTW regels onder toepassing valt van de BTW-plicht gelet op de concurrentie met gelijkaardige topevenementen;
Overwegende dat het vereist is een retributiereglement goed te keuren om inkomticketten te verkopen die toegang tot het parcours verlenen als toeschouwer;
Overwegende dat een gedifferentieerd tarief noodzakelijk is gezien de kosten ten laste zijn van de Koksijdse inwoners, eigenaars tweede verblijven en gemeentepersoneel van Koksijde;
Overwegende dat voorzien wordt in een specifiek tarief voor inwoners, tweede verblijfhouders van Koksijde en gemeentepersoneel van Koksijde;
Overwegende dat de organisatie doorgaat op een zondag;
Art. 1: De aanvragers van inkomtickets Wereldbeker Cyclocross – Vlaamse Duinencross 2025 zijn een retributie verschuldigd voor de toegang tot het parcours volgens de bepalingen hierna vermeld.
Art. 2: De retributie voor inkomtickets (toegang tot het parcours) Wereldbeker Cyclocross – Vlaamse Duinencross 2025 wordt per stuk bepaald op
| - Inkomkaart aan de kassa zondag 21 december 2025: |
€ 25,00 (incl BTW) |
| - Inkomkaart aan de kassa zondag 21 december 2025 met Belgian Cycling lidkaart: |
€ 24,00 (incl BTW) |
| - Kinderen tot en met 12 jaar: |
GRATIS |
| - Voorverkoop: |
€ 20,00 (incl BTW) |
| - Voorverkoop voor inwoners en tweede verblijvers: |
€ 10,00 (incl BTW) |
| - Voorverkoop voor personeelsleden van gemeente en OCMW die niet in Koksijde wonen: |
€ 10,00 (incl BTW) |
| - Vanaf de aankoop van 250 inkomtickets of meer door één en dezelfde natuurlijke, feitelijke of rechtspersoon: |
€ 15,00 (incl BTW) |
Art. 3: De voorverkoop (online) gaat in op 17 september 2025 en eindigt op 20 december 2025, tijdens de openingsuren van de verkooppunten.
Art. 4: De retributie voor een inkomticket bedraagt 10,00 euro (incl. BTW) per kalenderdag voor volgende aanvragers:
- inwoners van Koksijde op voorlegging van de identiteitskaart beperkt tot de houder van de identiteitskaart. Zij tekenen af in een daartoe opgemaakt register.
- eigenaars van een tweede verblijf in Koksijde. De aanvraag wordt beperkt tot twee inkomkaarten per adres waar het tweede verblijf in Koksijde is gelegen. Het bewijs van eigendom van een tweede verblijf in Koksijde wordt geleverd op vertoon van het aanslagbiljet tweede verblijf aanslagjaar 2024. Na verkoop van deze inkomkaarten wordt een merkteken aangebracht op het aanslagbiljet in onuitwisbare inkt.
- personeelsleden van gemeente en OCMW die niet in Koksijde wonen kunnen 1 ticket aan het voordeeltarief kopen voor de cyclocross van 21 december 2025.
Deze inkomkaarten dienen contant betaald te worden bij afgifte.
De begunstigden van het tarief, bepaald in dit artikel, kunnen het inkomticket enkel bekomen op het toerismekantoor in het gemeentehuis van Koksijde tussen 8 oktober 2025 en 20 december 2025 tijdens de openingsuren van het toerismekantoor.
Art. 5: De retributie is verschuldigd door de natuurlijke, feitelijke of rechtspersoon die één of meerdere inkomticket(ten) wil aankopen of de toegang tot het parcours van Wereldbeker Cyclocross – Vlaamse Duinencross 2025 vraagt. De aanvraag gebeurt tegelijk met de vraag voor een toegangsticket. Werd de aanvraag gedaan door twee of meer belanghebbenden, dan zijn deze solidair en ondeelbaar tot betaling gehouden.
Art. 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om in volgende uitzonderingsgevallen het toegangsrecht tot het parcours hetzij gratis ter beschikking te stellen hetzij af te wijken van de tarieven vermeld in artikel 2 van dit reglement:
- voor sponsors van Wereldbeker Cyclocross – Vlaamse Duinencross 2025;
- voor belangrijke sponsors van andere evenementen georganiseerd door de gemeente Koksijde;
- voor overeenkomsten met transportbedrijven (NMBS, De Lijn,…) waarbij het transport en het inkomticket in één pakket worden aangeboden;
- voor aanvragen gericht aan het college van burgemeester en schepenen, die deze aanvragen (bijv. leden sportraad, gemeenteraadsleden, ....) per gemotiveerde beslissing behandelt.
Art. 7: Facturen zijn betaalbaar op 7 kalenderdagen na verzending ervan en moeten ten laatste op 20 december 2025 betaald zijn.
In geval de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de bestelling geannuleerd. In dit geval worden administratiekosten aangerekend ten bedrage van 10 % van het bestelde bedrag, met een minimum van 15 euro.
Art. 8: Met het oog op de invordering van de onbetwiste en opeisbare retributie kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Met het oog op de invordering van de betwiste en opeisbare retributie kan beroep gedaan worden op de burgerrechtelijke invorderingsprocedure.
De kosten van de invorderingsprocedure zijn ten laste van de in gebreke blijvende schuldenaar.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Leveren, plaatsen en wegnemen van VIPcatering en VIPinfrastructuur op de Wereldbeker Cyclocross - Vlaamse Duinencross 2025 te Koksijde” een bestek met nr. 2025117 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 181.818,18 euro excl. btw of 220.000,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025117 en de raming voor de opdracht “Leveren, plaatsen en wegnemen van VIPcatering en VIPinfrastructuur op de Wereldbeker Cyclocross - Vlaamse Duinencross 2025 te Koksijde”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 181.818,18 euro excl. btw of 220.000,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van 16 december 2019 van de gemeenteraad houdende goedkeuring algemene gemeentebelasting gezinnen en ondernemingen - periode 2020-2025;
Gelet op de overeenkomst nr 25/089 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Koksijde voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van 2 februari 2016 (meermaals gewijzigd) van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
Overwegende dat in het gemeentelijke belastingreglement een korting wordt toegekend aan inwoners die genieten van de verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 met latere wijzigingen;
Overwegende dat de overeenkomst nr 25/089 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) aan de gemeente Koksijde voorziet in een verplichte inkennisstelling van deze overeenkomst aan de leden van de gemeenteraad van Koksijde (art 7);
Overwegende dat op deze manier alle begunstigden van de korting automatisch de korting toegekend krijgen bij de vaststelling van het belastingkohier en dat ze dat niet zelf moeten om verzoeken;
Art.1: De gemeenteraad van Koksijde neemt kennis van de inhoud van de overeenkomst nr 25/089 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Koksijde voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van 2 februari 2016 (meermaals gewijzigd) van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 43, § 4 (Opdracht in het kader van een raamovereenkomst met één enkele ondernemer), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat Agentschap Wegen en Verkeer – Afdeling West-Vlaanderen diverse procedures opstartte en optreedt als aankoopcentrale:
- WWV/INV/2022/5: Plaats- en liggingsbeschrijving van de nutsleidingen d.m.v. proefsleuven.
- WWV/INV/2024/4: Opdrachten voor diensten voor sloop- en bodemsaneringsdeskundigen in het kader van het bodemdecreet en het afvalstoffendecreet.
- Bestek voor archeologisch vooronderzoek en archeologienota (dossier in opmaak);
Overwegende de noodzaak om als gemeente Koksijde in te stappen op deze raamcontracten gezien de komende jaren diverse projecten (Koninklijke Baan, Kinderlaan,…) zijn voorzien waar samengewerkt wordt met Afdeling Wegen en Verkeer en op die manier geen aparte prijsvragen moeten worden georganiseerd vanuit de gemeente;
Overwegende dat de uitgave voor de volledige periode van dit raamcontract wordt geraamd op maximaal 413.223,14 euro excl. btw of 500.000,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat Agentschap Wegen en Verkeer optreedt als aankoopcentrale voor Gemeente Koksijde bij de gunning van de opdracht;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget en voorzien dient te worden in de komende budgetjaren;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend voor de toetreding tot de diverse raamovereenkomsten Agentschap Wegen en Verkeer voor de komende gezamenlijke projecten (Koninklijke Baan, Kinderlaan,…) en dit tot einde 2031. De raming voor de gehele periode bedraagt maximaal 413.223,14 euro excl. btw of 500.000,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Deze aansluiting verplicht de gemeente Koksijde niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht.
Art. 3: In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal AWV optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 12 december 2017, artikel 56 §3 1°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 22 mei 2023 houdende goedkeuring gebruiksovereenkomst met scouts Casa Oostduinkerke voor het gebouw op het domein De Windroos;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 10 juni 2022 houdende goedkeuring verlenging gebruiksovereenkomst met vzw Casa Oostduinkerke voor gebruik van de lokalen op domein "de Windroos";
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 8 mei 2017 houdende goedkeuring van de gebruiksovereenkomst met vzw werkgroep Casa Oostduinkerke voor gebruik van de lokalen op domein "de Windroos";
Overwegende dat op het college van burgemeester en schepenen dd. 8 mei 2017 de gebruiksovereenkomst tussen het gemeentebestuur Koksijde en werkgroep CASA Oostduinkerke voor de lokalen "De Windroos" werd goedgekeurd voor een periode van 5 jaar, naar aanleiding van het verstrijken van de huurovereenkomst eerder aangegaan op 2 mei 1996;
Overwegende dat deze gebruiksovereenkomst op het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2022 werd verlengd onder dezelfde voorwaarden, in afwachting van de bouw van een nieuw lokaal voor de scouts;
Overwegende dat uiteindelijk een subsidiedossier werd ingediend voor de bouw van het nieuw gebouw waarbij een belangrijke voorwaarde was dat een effectieve gebruiksovereenkomst met een looptijd van 20 jaar kon worden voorgelegd en waarbij deze gebruiksovereenkomst werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 mei 2023;
Overwegende dat een nieuwe gebruiksovereenkomst werd opgemaakt, aangepast aan de concrete inrichting van het nieuwe gebouw en de werking van werkgroep CASA Oostduinkerke vzw;
Overwegende dat de eerder voorgelegde gebruiksovereenkomst opgeheven wordt en te vervangen door de nieuwe, in bijlage gevoegde, overeenkomst;
Overwegende dat deze nieuwe gebruiksovereenkomst tot stand kwam in samenspraak met de scouts en de bevoegde diensten van onze gemeente;
Overwegende dat volgende krachtlijnen hierin zijn opgenomen;
Overwegende dat uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het gebouw in zeer goede staat wordt ontvangen;
Overwegende dat een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt bij ontvangst van het gebouw;
Overwegende dat de bestemming van het gebouw dient als ontmoetingsplaats voor de organisatie van activiteiten voor de leden, oud-leden en sympathisanten van scouts CASA Oostduinkerke, aangesloten bij Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw, onder identificatiecode W1407G;
Overwegende dat de gebruiker ook gebruiksovereenkomsten kan afsluiten met erkende jeugdverenigingen met een maximum van 60 dagen en volledig in eigen beheer van de scouts;
Overwegende dat occasioneel kleinschalige evenementen of bijeenkomsten worden georganiseerd maar ook volledig in eigen beheer van de scouts;
Overwegende dat de gebruiker verantwoordelijk is voor het gewoon onderhoud en het achterlaten van het gebouw in propere staat uiterlijk de dag na de activiteit;
Overwegende dat grote herstellingen ten laste zijn van de eigenaar;
Overwegende dat de gebruiksovereenkomst een duurtijd heeft van 9 jaar, zonder stilzwijgende verlenging en met een opzegtermijn voorzien voor beide partijen van één jaar;
Overwegende dat het gebruiksrecht kosteloos wordt toegekend;
Overwegende dat het verbruik van elektriciteit en water, evenals de installatie van wifi, ten laste van de gebruiker vallen;
Overwegende dat de nodige verzekeringen worden afgesloten;
Overwegende dat de eigenaar het toezicht uitoefent door middel van regelmatige controle(s);
Overwegende dat het huishoudelijk reglement, eveneens gevoegd bij de gebruiksovereenkomst, nog bijkomende praktische afspraken vastlegt.
Art. 1: Het besluit van de gemeenteraad van 22 mei 2023 houdende goedkeuring gebruiksovereenkomst met scouts Casa Oostduinkerke voor het gebouw op het domein De Windroos wordt opgeheven.
Art. 2: De gebruiksovereenkomst tussen werkgroep CASA Oostduinkerke vzw en gemeente Koksijde, zoals in bijlage gevoegd, wordt goedgekeurd.
Gelet op art. 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2007;
Gelet op de verplaatsing van een nieuwe distributie cabine ten behoeve van het sportcomplex te Koksijde;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om een gedeelte van een perceel grond ten kadaster gekend onder Koksijde 4de afdeling, sectie D perceelnummer 81w eigendom van het gemeentebestuur Koksijde in erfpacht te geven aan Fluvius,;
Overwegende de noodzaak om de bestaande gemengde cabine - 91001896 op een andere plaats te voorzien in het kader van het masterplan van Oostduinkerke;
Overwegende de noodzaak om bestaande cabine te moderniseren;
Overwegende de noodzaak hiervoor een erfpachtovereenkomst op te maken voor het plaatsen van een distributiecabine op de hoek N. Mandelastraat-Hazebeekstraat bij het sportpark te Koksijde;
Overwegende het gunstig advies van het technisch bureau;
Overwegende dat de erfpacht wordt toegestaan met ingang van de ondertekening van de akte en voor een duurperiode van 99 jaar;
Overwegende een éénmalige vergoeding voor het vestigen van het erfpachtrecht van € 17 000;
Overwegende de goedkeuring van de ontwerpakte door de gemeenteraad op 10 maart 2025;
Art. 1: De gemeenteraad keurt de in bijlage opgenomen definitieve akte 'erfpachtovereenkomst gemengde cabine - 91001896' goed.
Art. 2: Machtiging wordt gegeven aan de burgemeester en de algemeen directeur voor de ondertekening van de akte namens de gemeente.
Gelet op art. 40 van decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu ('Natuurdecreet');
Gelet op decreet van 2 mei 2019 betreffende de preventie en beheersing van de introductie en verspreiding van invasieve uitheemse soorten;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan van 2020-2025 actieplan 17 met in het bijzonder ACT-199 over het uitvoeren van beheersmaatregelen; actieplan 11 met in het bijzonder ACT-156 over het nemen van stimulerende maatregelen voor het verhogen van de biodiversiteit;
Overwegende het toenemend belang van kustverdediging ifv stijgende zeewaterspiegel met de vele voordelen van 'zachte' (groene) t.o.v. 'harde' (beton etc.) kustverdediging voortschrijdend uit de bevindingen van het bovenlokaal traject Kustvisie;
Overwegende de kansen die er lokaal aan de Westkust liggen ivm zandcaptatie vanuit zee om onze stranden te beschermen;
Overwegende de vragen naar meer groen tijdens stakeholderoverleg van traject "DNA van het Dorp" en dito eerste bevindingen uit Impuls Zeedijk Oostduinkerke bij de nog lopende ontwerpoefening;
Overwegende de bijkomende esthetische opwaardering en de hogere belevingswaarden die een herinrichting met zich zullen meebrengen;
Overwegende de bijkomende biologische en ecologische meerwaarde die door de lokale acties zal worden geboekt;
Overwegende de omvangrijke subsidie van 639.951 euro op de begrootte subsidiabele werken ten belope van 1.066.585 euro;
Overwegende de beperkte projectlast doordat het COCON project wordt getrokken door een ervaren promotor Agentschap voor Natuur en Bos; de opvolgingen resultaten van het LIFE DUNIAS-project;
Overwegende het belang van een stevig transversaal netwerk te onderhouden onder diverse kustactoren;
Art. 1 De gemeenteraad keurt de deelname van de gemeente Koksijde aan EU-LIFE projectvoorstel COCON goed;
Art. 2 De gemeenteraad keurt beide deelname-acties van de gemeente Koksijde goed:
Art. 3 Het nodige budget voor de prefinanciering ten belope van 1.221.585,00 euro incl. BTW zal worden opgenomen in de meerjarenplanning van de gemeente Koksijde. Hierbij kan rekening gehouden worden met de te ontvangen subsidie van 639.951 euro incl. BTW bij afloop van het project in 2031.
Gelet op artikels 40 en 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet de VCRO titel 1, hfst. 2, afd. 3, art. 1.3.3;
Gelet het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Overwegende dat de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een huishoudelijk reglement dient op te stellen;
Overwegende dat de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het huishoudelijk reglement met eenparigheid van de stemmen aannam tijdens de eerste vergadering op 18 juni 2025;
Overwegende dat de gemeenteraad het huishoudelijk reglement dient goed te keuren;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijk ordening wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;
Overwegende de inbreng van 163.350 euro door ANB in het project Blue Deal Hazebeek in Oostduinkerke;
Overwegende de goedkeuring door de gemeenteraad op 23 juni 2025 voor de uitvoering van het dossier Blue Deal Hazebeek; .
Overwegende de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van de samenwerkingsovereenkomst op 14 juli 2025;
Overwegende het belang van het project voor zowel mens, inrichting openbaar domein, natuur, waterhuishouding en de recreatieve meerwaarde;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen bijkomende samenwerking met Agentschap Natuur en Bos wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende dat het academiereglement bij elke inschrijving verplicht moet worden ondertekend;
Art. 1: Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2024 wordt opgeheven.
Art. 2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen academiereglement deeltijds kunstonderwijs, wordt goedgekeurd en is van toepassing voor alle inschrijvingen vanaf het schooljaar 2025-2026.
Gelet op de oprichtingsakte van DVV Westhoek;
Overwegende dat Westhoekgemeenten een lange traditie van samenwerking hebben. Sinds 1994 wordt er samengewerkt in het kader van Westhoekoverleg;
Overwegende dat in 2017 16 Westhoekgemeenten en WVI een streekintercommunale Dienstverlenende Vereniging (DVV) Westhoek oprichtten voor de regio. Deze streekintercommunale werd opgericht als uitvoerend agentschap voor de samenwerking tussen de lokale besturen van de Westhoek conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. In 2019 trad de gemeente Koksijde toe. Westhoekoverleg treedt op als beleidsvoorbereidend overlegorgaan t.a.v. DVV Westhoek;
Overwegende dat overleg met de Provincie intrinsiek deel uitmaakt van het Westhoekoverleg. Daarom wordt het protocol Westhoekoverleg 2026-2031 ook ter goedkeuring voorgelegd aan de Provincie;
Overwegende dat de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) sinds de oprichting van het Westhoekoverleg instaat voor de ondersteuning van de werking van het Westhoekoverleg. Op vandaag gebeurt dit in hoofdzaak door de inzet van een coördinator voor het burgemeestersoverleg, die tevens optreedt als algemeen directeur van DVV Westhoek. Ook WVI wordt gevraagd het protocol goed te keuren;
Overwegende dat ook DVV Westhoek verzocht wordt om het protocol goed te keuren. Als intercommunale van de 17 Westhoekgemeenten en WVI neemt ze een belangrijke rol op in de intergemeentelijke samenwerking in de Westhoek en houdt ze daarbij rekening met de krijtlijnen die uitgestippeld worden voor de burgemeestersoverleg. Tevens wordt het financiële kader bepaald in het protocol waarbinnen DVV Westhoek zal functioneren;
Overwegende dat het protocol uit een vormelijk gedeelte en een inhoudelijk gedeelte bestaat. Het vormelijk gedeelte van het protocol gaat over
- de samenstelling
- de doelstellingen
- de werking van het burgemeestersoverleg, het dagelijks bestuur, het streekforum (voor het overleg met de sociale partners), het directeursoverleg en overig sectoraal overleg.
Overwegende dat het inhoudelijke gedeelte gaat over de uitdagingen van de Westhoek en hoe er in deze legislatuur op streekniveau rond gewerkt zal worden met de opmaak van een streekagenda;
Art. 1: Het in bijlage van dit besluit opgenomen protocol Westhoekoverleg 2026-2031 wordt goedgekeurd.
Art. 2: Voor de verdere opvolging van het protocol wordt de burgemeester en algemeen directeur gemachtigd voor het ondertekenen van het protocol.
Gelet op art. 40, 41 en art. 401, 412 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 15 juni 2018 houdende de Bovenlokale Cultuurwerking;
Gelet op art. 11, § 2 van de statuten van de projectvereniging Viertoren, luidend als volgt: “De Raad van Bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks voor aan de gemeenteraad.”
Gelet op de relevante documenten, zijnde:
- Het verslag van de Raad van Bestuur van Viertoren van 4 maart 2025, waarop de jaarrekeningen en de balans werden goedgekeurd;
- De goedgekeurde jaarrekeningen per 31 december 2024 met verslag van de accountant 2024 van de projectvereniging Viertoren;
- Het werkingsverslag 2024 van de projectvereniging Viertoren.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van het werkingsverslag 2024, de jaarrekeningen 2024 en het verslag van de accountant 2024 van de projectvereniging Viertoren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 432;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de Dienstverlenende Vereniging Westhoek;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek op 17 december 2025 om 17u30;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2025 van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek:
Raadslid Thieren – Scoutslokaal Koksijde
raadslid Thieren vraagt wat de plannen zijn voor de renovatie van de scoutslokalen in Koksijde, waarop schepen Cools antwoordt dat dit dossier is opgestart en er in overleg zal gegaan worden met de vzw die het beheer doet van de scouts van Koksijde, waarna een stappenplan zal opgesteld worden
Raadslid Thieren - Multisportveld Koksijde-dorp
raadslid Thieren stelt vast dat de ballen door het doel vliegen op de parking van de tennis en vraagt wat hier kan aan gedaan worden; schepen Dezutter antwoordt dat dit ook werd opgemerkt en in het najaar zal er een haag worden geplant als buffer
Raadslid Blomme - Douches op de dijk
raadslid Blomme stelt dat ten oosten van de klok er heel wat douches aanwezig zijn, maar dit niet het geval is ten westen van de klok, hij vraagt of er kan onderzocht worden om bijkomende douches te plaatsen en te zorgen voor een betere spreiding over de kijk; de burgemeester antwoordt dat dit komt omdat er momenteel geen waterleiding ligt en dit zal bekeken worden met de heraanleg van de zeedijk
Raadslid Decorte - veiligheid op de zeedijk
raadslid Decorte verwijst naar 15 ongevallen met gocarts op de zeedijk en verwijst naar de letsels die hierbij worden opgelopen; hij verwijst ook naar een artikel in de Zondagskrant en naar mogelijke maatregelen die zouden kunnen genomen worden en vraagt wat hier zal ondernomen worden door het bestuur; de burgemeester meldt dat de gemeente niet goed is geciteerd in de Zondagskrant; het vorige bestuur maakte al werk van afspraken met de gocart-verhuurders via een charter, controle van de gemeenschapswachten maar er nog zal bekeken worden welke concrete maatregelen nog kunnen genomen worden
Raadslid Geryl – rotonde Zeelaan
raadslid Geryl verwijst naar eerdere besprekingen en stelt dat de rotonde zeer slecht ligt voor fietsers en vraagt wanneer dit zal aangepakt worden; de burgemeester antwoordt dat er al zaken zijn veranderd die snel konden gedaan worden, een stukje werd al uitgebroken, maatregelen tijdens de markt, maar het volledige rondpunt zal moeten herbekeken worden en hiervoor een investering zal moeten gebeuren
Raadslid Pieters – parkeerplaatsen
raadslid Pieters stelt vast dat parkeren deze zomer weer een probleem was, terwijl in de zijstraten van de hoofdstraten de inwoners soms objecten of paaltjes plaatsen in de berm voor hun deur, waardoor heel wat parkeerplaatsen verloren gaan; hij vraagt of er een inventaris bestaat van dergelijke verloren parkeerplaatsen; schepen Vandenbroucke antwoordt dat in Tij-dingen van juni reeds een artikel stond om de bermen vrij te maken en er ook een werkgroep actief is om het probleem aan te pakken
Raadslid Vlaminck - verlichting petanqueplein
raadslid Vlaminck polst naar een stand van zaken van de verlichting op het petanqueplein aan de Kerkepannezaal, ze verwijst naar eerdere communicatie en vraagt wanneer dit zal worden uitgevoerd; schepen Dezutter antwoordt dat de vraag gesteld is einde augustus en dit momenteel wordt bekeken door de diensten in overleg met Fluvius
Raadslid De Coster – Camperparking Burgweg
raadslid De Coster stelt dat de parking deze zomer veel is gebruikt en vraagt om die te behouden, gezien deze gericht is op een specifiek, doortrekkend publiek en zorgt voor meer passage gezien de beperkte voorzieningen; hij vraagt dat daar geen materialen van de gemeente meer zouden geplaatst worden en vraagt ook minder autoverkeer en meer afvalrecipiënten, hij vraagt om een positieve evaluatie; de burgemeester antwoordt dat er objectief zal geëvalueerd worden en wil enkele nuances aanbrengen: er zijn een aantal campers die er blijkbaar merkelijk langer staan dan toegelaten, er zijn ook indicaties dat het afval op andere plaatsen wordt achtergelaten en dus alle elementen in de evaluatie moeten meegenomen worden; de grond is ook eigendom van Defensie; hij meent dat er ook met lokale ondernemers een goede verhouding moet gezocht worden
Raadslid Van Herck - Zwemzone / watersportzone ODK Duinpark
raadslid Van Herck vraagt naar het advies van de FOD Mobiliteit en vraagt hoe de evaluatie is gebeurd van de afgelopen zomer; de burgemeester antwoordt dat de evaluatie nog zal moeten gebeuren; er is een vergadering geweest bij de FOD Mobiliteit met tal van belanghebbenden waarvan hij een verslag uitbrengt en waar een openheid van denken was maar waar de conclusie was dat een en ander juridisch niet zou kunnen en waar onrealistische voorstellen werden gelanceerd en is dus de situatie gebleven zoals ze was en hij de veiligheid heeft vooropgesteld; hij stelt vast dat op het strand alles is verlopen zoals was verwacht; raadslid Van Herck hoopt op het verslag van deze vergadering en stelt dat veiligheid inderdaad primeert en het politiereglement zal moeten worden aangepast; de burgemeester antwoordt dat het politiereglement niet ten gronde is gewijzigd maar enkel verstaanbaar is gemaakt
Raadslid Van Herck - Situatie en evaluatie Gilles Scottlaan
raadslid Van Herck komt terug op een eerdere vraag van voor de zomer en stelt vast dat het parkeren aan één zijde al zijn vruchten heeft afgeworpen, maar het probleem van de trailers blijft; de buurtbewoners vragen een evaluatie van de proefperiode, ook de veegwagen die later komt is positief bevonden, maar het probleem blijft in het weekend; de burgemeester antwoordt dat de evaluatie nog niet is gemaakt gezien de proefopstelling loopt tot einde september en de evaluatie zal gebeuren in de verkeerscommissie
Raadslid De Coster – erfpachtkavels Vanneckestraat
raadslid De Coster verwijst naar feit dat vier kavels nog niet zijn toegewezen in het project van de Vanneckestraat; op de website van de gemeente is er geen verwijzing meer naar dit project, hij vraagt of een nieuwe inschrijvingsronde komt en vraagt of er al andere gronden op het oog zijn voor gelijkaardige projecten; schepen Vandenbroucke stelt dat twee percelen moeilijk zijn en er wordt gekeken om daar andere percelen aan toe te voegen, dit wordt bekeken in functie van het meerjarenplan
Raadslid Calcoen – dienst wonen
raadslid Calcoen stelt dat de dienst wonen verhuist naar het gemeentehuis en vraagt wat er in de leeg gekomen ruimte komt; schepen Vandenbroucke antwoordt dat de dienst wonen samen zit met de dienst Stedenbouw, zodat efficiënt kan samengewerkt worden, er zijn geen directe bedoelingen met de vrij gekomen ruimte
Raadslid Pillen – zwembad Koksijde
raadslid Pillen vraagt naar de stand van zaken van de bouw van het nieuwe zwembad en vraagt of er al beslist is waar dit zal komen gelet de geruchten dat dit zou komen op het hoofdterrein van het voetbal van Koksijde; de burgemeester antwoordt dat er een keuze is gemaakt op vlak van financiering; de diensten hebben momenteel al het programma van eisen besproken en binnenkort is er een nieuwe vergadering en zullen diverse opties voorgelegd worden in een soort inspraakronde; er is nog niet beslist over de precieze locatie, enkel dat het op het sportpark Koksijde komt en niet op de plaats van het huidige zwembad; het is belangrijk om die site te bekijken voor de volgende 50 jaar
Raadslid Pillen – kermisbar
raadslid Pillen verwijst naar het feit dat een bar zal worden geplaatst op de kermis en vraagt of hier in de toekomst meer zal toegelaten worden, gezien dit een concurrentie is met de bestaande zaken; schepen Kirke Hillewaere is blij dat de kermis terug kan doorgaan in het dorp zelf, het is ook niet de eerste keer dat er wordt samengewerkt met verenigingen om iets uit te baten, om hun kas te spijzen; dat is ook gebeurd in overleg met de lokale handelaars en dit zal ook blijven gedaan worden; raadslid Pillen zegt dat niet alle handelaars opgezet zijn met het terug plaatsen van de kermis in de Leopold II-laan en er ook onvoldoende informatie is naar de handelaars en naar de foorkramers zelf; ze vindt het spijtig dat haar voorstel om te laten doorgaan in de Vrijheidstraat niet is weerhouden en nu de lokale cafés worden beconcurreerd met een kermisbar, ze stelt ook voor om een gratis vat te geven in elke café; schepen Hillewaere reageert dat de lokale cafés hun akkoord hebben gegeven; de inkomsten van de kermisbar worden opnieuw geïnvesteerd in de carnavalweek
Raadslid Pieters – Fedasil stand van zaken
raadslid Pieters stelt dat het al weer een tijdje stil is rond het asielcentrum en vraagt, ook in het licht van de opwaardering van de basis, hoe het zit met de sluiting van Fedasil en vraagt hoeveel mensen er nu verblijven en of er sinds januari zijn bijgekomen; de burgemeester antwoordt dat het stil is rond Fedasil, wat wijst op het feit dat het goed wordt bestuurd, de meesten werken ook in de lokale horeca; hij wijst op de foute berichten van Vlaams Belang waarop hij niet wil reageren; de gemeente kan niet beslissen over een asielcentrum, gezien dit een federale bevoegdheid is; hij geeft vervolgens een overzicht van de stand van zaken van het dossier van de basis en zet ook recht wat de ronde doet over het feit dat Koksijde een basis voor gevechtsvliegtuigen zou worden; er zijn momenteel 200 mensen aanwezig in het centrum
Raadslid Paelinck – vrijwilligerskorps
raadslid Paelinck verwijst naar de oproep van de Vlaamse Regering voor het oprichten van een vrijwilligerskorps en vraagt of dit ook in onze gemeente zal worden ingericht; de burgemeester antwoordt dat hierover nog niet is beslist, we beschikken wel al over een jeugdbrandweer en er is enige schroom om hen concurrentie aan te doen maar het ook een opportuniteit kan zijn om nieuwe vrijwilligers voor bijv. brandweer te recruteren
Raadslid Paelinck - kansarmoede binnen onderwijs
raadslid Paelinck verwijst naar een artikel over de OKI-waarde, een cijfer die samengesteld wordt op basis van diverse indicatoren, en vaststelt dat dit in Koksijde de afgelopen jaar sterk gestegen is, wat wijst op feit dat jongeren meer in kwetsbare gezinnen opgroeien, ze verwijst ook naar diverse initiatieven die hieraan tegemoet komen, maar ze vraagt of er nog extra inspanningen in de scholen zullen gedaan worden; schepen Cools meent dat dit een thema is die blijvend onder de aandacht moet gebracht worden, het is een verhaal dat allesomvattend binnen diverse sectoren moet aangepakt worden; hij somt de maatregelen op die reeds zijn genomen; de cijfers moeten ook enigszins worden genuanceerd en dit is reeds besproken binnen het LOP; er zal ingezet worden op een bestendiging op wat nu al bestaat.
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1317145 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 08/09/2025 om 21:27.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter