De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 19:22.
De voorzitter deelt mee dat punt 15 zal uitgesteld worden, gezien toelichting die de burgemeester straks zal geven over de bankautomaten in de gemeente en dat op dit punt de raadsleden ook zullen kunnen tussenkomen
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 27 maart 2023 worden goedgekeurd.
Schepen Geersens verlaat de zitting;
Gelet op artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op de vijfde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd in zitting van 19 december 2022, dat daarin de nodige kredieten werden voorzien om de nominatieve subsidies uit te betalen;
Overwegende deze aangepaste lijst met nominatieve subsidies voor het jaar 2023 de versie d.d. 19 december 2022 vervangt;
Overwegende dat aan elke vereniging, die meer dan 999 euro subsidie ontvangt, gevraagd wordt om een activiteiten- en financieel verslag te bezorgen van het jaar voorafgaand en een ontwerp activiteiten en begroting van het subsidiejaar; dat de nominatieve subsidie pas kan worden uitbetaald na het ontvangen en het positief beoordelen van deze documenten door de financiële dienst van het lokaal bestuur Koksijde;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen nominatieve toelagen 2023 worden goedgekeurd.
Art. 2: De toelagen die meer dan 999 euro bedragen, worden pas uitbetaald nadat de nominatief aangeduide begunstigde zijn activiteiten- en financieel verslag van het voorafgaand jaar en ontwerp activiteiten en begroting van het subsidiejaar heeft ingediend bij de financiële dienst.
Art. 3:Mogelijk openstaande schulden aan de gemeente worden eerst verrekend met de toegekende subsidie, waarna het saldo kan worden uitbetaald.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen zijn advies uitbrengt; dat deze termijn vervalt op 21 mei 2023; dat bij verstrijken van deze termijn, het advies automatisch als gunstig wordt beschouwd;
Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 1 april 2023 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2022;
Overwegende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Pieter, goedgekeurd door de kerkraad op 16 februari 2023;
Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2023 aan de kerkfabriek van 43.399,07 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2022 20.515,90 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2021 is gedaald;
Dat het gecumuleerd exploitatieoverschot van 20.515,90 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het volgend budgetjaar;
Overwegende dat voor -18.645,00 euro investeringen werden geboekt; dat deze gefinancierd werden met eigen middelen ten bedrage van 0,00 euro of met een door de gemeente verstrekte investeringstoelage van 0,00 euro; dat het gecumuleerd investeringssaldo 0,00 euro bedraagt;
Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Pieter.
Het gecumuleerd exploitatieoverschot 20.515,90 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de softwaretoepassing Religiosoft ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen zijn advies uitbrengt; dat deze termijn vervalt op 21 mei 2023; dat bij verstrijken van deze termijn, het advies automatisch als gunstig wordt beschouwd;
Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 1 april 2023 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2022;
Overwegende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Idesbald, goedgekeurd door de kerkraad op 11 januari 2023;
Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2022 aan de kerkfabriek van 52.242,01 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2022 17.824,18 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2021 is gedaald;
Dat het gecumuleerd exploitatieoverschot van 17.824,18 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het volgend budgetjaar;
Overwegende dat voor 0,00 euro investeringen werden geboekt; dat deze gefinancierd werden met eigen middelen ten bedrage van 0,00 euro of met een door de gemeente verstrekte investeringstoelage van 0,00 euro; dat het gecumuleerd investeringssaldo 0,00 euro bedraagt;
Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Idesbald.
Het gecumuleerd exploitatieoverschot 17.824,18 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de softwaretoepassing Religiosoft ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen zijn advies uitbrengt; dat deze termijn vervalt op 21 mei 2023; dat bij verstrijken van deze termijn, het advies automatisch als gunstig wordt beschouwd;
Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 1 april 2023 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2022;
Overwegende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen, goedgekeurd door de kerkraad op 19 januari 2023;
Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2022 aan de kerkfabriek van 191.763,14 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2022 40.280,06 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2021 is gestegen;
Dat het gecumuleerd exploitatieoverschot van 40.280,06 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het volgend budgetjaar;
Overwegende dat voor -20.000,00 euro investeringen werden geboekt; dat deze gefinancierd werden met eigen middelen ten bedrage van 0,00 euro of met een door de gemeente verstrekte investeringstoelage van 0,00 euro; dat het gecumuleerd investeringssaldo 0,00 euro bedraagt;
Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen.
Het gecumuleerd exploitatieoverschot 40.280,06 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de softwaretoepassing Religiosoft ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen zijn advies uitbrengt; dat deze termijn vervalt op 21 mei 2023; dat bij verstrijken van deze termijn, het advies automatisch als gunstig wordt beschouwd;
Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 1 april 2023 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2022;
Overwegende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Niklaas, goedgekeurd door de kerkraad op 23 januari 2023;
Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2022 aan de kerkfabriek van 76.618,28 euro opneemt, waarvan 75.545,62 euro ten laste van gemeente Koksijde en 1.072,66 euro ten laste van Stad Nieuwpoort; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2022 55.977,91 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2021 is gestegen;
Dat het gecumuleerd exploitatieoverschot van 55.977,91 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het volgend budgetjaar;
Overwegende dat voor -20.000,00 euro investeringen werden geboekt; dat deze gefinancierd werden met eigen middelen ten bedrage van 0,00 euro of met een door de gemeente verstrekte investeringstoelage van 0,00 euro; dat het gecumuleerd investeringssaldo 285.000,00 euro bedraagt;
Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Niklaas.
Het gecumuleerd exploitatieoverschot 55.977,91 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de softwaretoepassing Religiosoft ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 en 55 en uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 en BB-2008/06 van 18 juli 2008 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst en de omzendbrief BB 2008/01 van 22.02.2008 betreffende de toepassing van het decreet van 7 mei 2004;
Overwegende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen zijn advies uitbrengt; dat deze termijn vervalt op 21 mei 2023; dat bij verstrijken van deze termijn, het advies automatisch als gunstig wordt beschouwd;
Overwegende het gecoördineerd en gelijktijdig elektronisch indienen door het centraal kerkbestuur van Koksijde op 1 april 2023 via Religiopoint betreffende de jaarrekeningen 2022;
Overwegende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Willibrordus, goedgekeurd door de kerkraad op 10 februari 2023;
Dat de jaarrekening een gemeentelijke bijdrage in 2022 aan de kerkfabriek van 81.000,00 euro opneemt; dat het gecumuleerd resultaat van de jaarrekening 2022 31.921,45 euro bedraagt en ten opzichte van de rekening 2021 is gestegen;
Dat het gecumuleerd exploitatieoverschot van 31.921,45 euro verrekend moet worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het volgend budgetjaar;
Overwegende dat voor 0,00 euro investeringen werden geboekt; dat deze gefinancierd werden met eigen middelen ten bedrage van 10.871,85 euro of met een door de gemeente verstrekte investeringstoelage van 10.871,85 euro; dat het gecumuleerd investeringssaldo 0,00 euro bedraagt; de investeringen betroffen de inrichting met kasten van de vergaderruimte in de kerk;
Art. 1: Er wordt gunstig advies gegeven betreffende de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St Willibrordus.
Het gecumuleerd exploitatieoverschot 31.921,45 euro moet verrekend worden bij de vaststelling van de gemeentelijke dotatie voor het eerstvolgende budget.
Art. 2: Afschrift van dit besluit wordt opgeladen in de softwaretoepassing Religiosoft ten behoeve van het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij Aquaduin (IWVA ov);
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 15 maart 2023 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 16 maart 2023 om 19u00;
Art. 1: De verdeling van de stemmen van de gemeente Koksijde wordt expliciet toegewezen aan de op de algemene vergadering aanwezige afgevaardigden.
Art. 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan zijn vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Aquaduin (IWVA ov) op 16 mei 2023 om 19u00 volgende punten goed te keuren :
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 14 december 2022
2. Verslag van de Raad van Bestuur
3. Verslag van de commissaris-revisor
4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2022
5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
6. Benoeming bestuurder
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 20 juni 2023 plaatsheeft in “Maelstede, Brugsesteenweg 455, te 8520 Kuurne”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 juni 2023:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld art. 1 van onderhavige beslissing.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op art. 57 2e alinea van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet dat de gemeente werd opgeroepen per schrijven van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de algemene vergadering van de WVI op 7 juni 2023 om 18u30;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de volgende agendapunten van de algemene vergadering van 7 juni 2023 van de intercommunale WVI:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 7 juni 2023 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de jaarvergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van cvba Zefier op 8 juni 2023 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het feit dat de gemeente Koksijde aangesloten is bij TMVS dv ;
Gelet op de statuten van TMVS dv ;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1: De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op artikel 57 van het decreet van 6 juli 2001 op de Intergemeentelijke Samenwerking;
Overwegende dat in toepassing van art. 44 van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking, de gemeenteraad van Koksijde een bestuurder met raadgevende stem dient aan te duiden voor de raad van bestuur van Aquaduin (IWVA OV) vóór aanvang van de algemene vergadering op 16 mei 2023;
Gelet op de statuten van Aquaduin (IWVA OV);
Raadslid Van Herck wordt verkozen na geheime stemming met 15 stemmen voor raadslid Van Herck, 7 stemmen voor raadslid Decorte en 2 onthoudingen
Art. 1: De heer Elwin Van Herck, gemeenteraadslid, voor te dragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem van de minderheid, voor Aquaduin.
Dit punt wordt afgevoerd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamcontract keuringen voor de gemeente Koksijde 2024-2028” een bestek met nr. 2023051 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 252.655,00 euro excl. btw of 305.712,55 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien wordt op de diverse budgetjaren;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023051 en de raming voor de opdracht “Raamcontract keuringen voor de gemeente Koksijde 2024-2028”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 252.655,00 euro excl. btw of 305.712,55 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Opwaarderen Silicowijk: deelproject Bloemenstraat” werd gegund aan Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 212.330,60 euro excl. btw of 242.861,58 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-51);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Opwaarderen Silicowijk: deelproject Bloemenstraat”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 212.330,60 euro excl. btw of 242.861,58 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Nieuwbouw jeugdlokalen SCOUTS CASA Oostduinkerke” werd gegund aan Ark Architecten CVBA, Henri Moeremanslaan te 1700 Dilbeek;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2023055 werd opgesteld door de ontwerper, Ark Architecten CVBA, Henri Moeremanslaan te 1700 Dilbeek;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.087.727,70 euro excl. btw of 1.316.150,52 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0752-20/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-266);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023055 en de raming voor de opdracht “Nieuwbouw jeugdlokalen SCOUTS CASA Oostduinkerke”, opgesteld door de ontwerper, Ark Architecten CVBA, Henri Moeremanslaan te 1700 Dilbeek. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1.087.727,70 euro excl. btw of 1.316.150,52 euro incl. 21% btw;
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Clubhuis muziekharmonie Oostduinkerke - algemene bouwwerken” werd gegund aan Architectenvennootschap Stefaan Depla bvba, Rodestraat 16 bus 1 te 8630 Veurne;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2023062 werd opgesteld door de ontwerper, Architectenvennootschap Stefaan Depla bvba, Rodestraat 16 bus 1 te 8630 Veurne;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 438.381,30 euro excl. btw of 530.441,37 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0709-02/2210507/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-523);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023062 en de raming voor de opdracht “Clubhuis muziekharmonie Oostduinkerke - algemene bouwwerken”, opgesteld door de ontwerper, Architectenvennootschap Stefaan Depla bvba, Rodestraat 16 bus 1 te 8630 Veurne. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 438.381,30 euro excl. btw of 530.441,37 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 56 §3 1°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 waarbij een omgevingsvergunning wordt verleend voor het verkavelen van grond in de Bliecklaan 18,
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 houdende aanstellen notaris voor kosteloze overname strook grond Struikenstraat en Peter Benoitstraat;
Overwegende de verkavelingsvergunning OMV-2021103867 verleend werd onder voorwaarde dat een strook grond grenzend aan de Struikenstraat en de Peter Benoitstraat, delen van percelen ten kadaster gekend als Koksijde 1 AFD, sectie E 607B en 607C en voor een totale oppervlakte van 128m², kosteloos zou worden overgedragen aan de gemeente;
Overwegende de plannen en dossierstukken integraal deel uitmakend van OMV_2021103867, waaronder het grondplan opgemaakt door Eyckmans landmeterskantoor waarop voorkomt het beschreven goed in gele kleur en genaamd lot 2;
Overwegende de afstand geschiedt om te worden gevoegd bij het openbaar domein;
Overwegende de ontwerpakte opgemaakt door Van Walleghem & Sanders;
Art. 1: Akkoord tot kosteloze overname van een strook grond grenzend aan de Struikenstraat en de Peter Benoitstraat, delen van percelen ten kadaster gekend als Koksijde 1 AFD, sectie E 607B en 607C en voor een totale oppervlakte van 128m².
Art. 2: Goedkeuren tot affectatie van dit perceel tot het openbaar domein.
Art. 3: De in bijlage aan dit besluit gevoegde akte van kosteloze overdracht wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41;
Gelet op artikel 22 van de Grondwet;
Gelet op artikel 458, 458bis en 458ter van het Strafwetboek;
Gelet op artikel 1380 Gerechtelijk wetboek;
Gelet op artikel 21bis, 28quinquies en artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering;
Gelet op artikel 2 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 1382 en 1383 van het Burgerlijk wetboek;
Gelet op artikel 5, 5/1, 5/2, 13bis, 14, 40 en 44/1 van de Wet op het politieambt;
Gelet op artikel 93bis en 93bis/1 WBTW;
Gelet op artikel 337 en 337/1 WIB;
Gelet op artikel 3.19.0.0.2. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op artikel 54-56,58 en 59 van het Sociaal Strafwetboek;
Gelet op artikel 320 AWDA;
Gelet op hoofdstuk III en Vbis van titel XVI. - Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen van het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op artikel 9bis van de Drugswet;
Gelet op artikel 3.12, 3.32, 3.33, 3.37, 3.40, en 3.41 van de Vlaamse Codex Wonen;
Gelet op artikel 3 van de GAS wet;
Gelet op de wet betreffende de bevolkingsregisters van 19 juli 1991;
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op artikel 119, 119bis, 121, 130, 133, 134, 134ter, 134quater, 134quinquies, 134sexies, 134septies en 135 Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de samengeordende wetsbepalingen van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken;
Gelet op artikel 3 en 11 van de wet van 28 december 1983 inzake sterke dranken;
Gelet op artikel 31 en 34 van de wet van 7 mei 1999 inzake kansspelen;
Gelet op artikel III.38 van het Wetboek Economisch Recht;
Gelet op artikel 28 van de Wapenwet van 8 juni 2006;
Gelet op artikel 11 van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;
Gelet op het Koninklijk besluit van 6 december 2015 betreffende consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
Gelet op artikel 61 e.v. van het Koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Gelet op de ministeriële omzendbrief MFO 3 van 14 juli 2002;
Gelet op de ministeriële omzendbrief overlast in recreatiegebieden en recreatiedomeinen van 23 juni 2021;
Gelet op de omzendbrief van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Gent n° 11/2017 van 13 oktober 2017 betreffende de deelname van het openbaar ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden;
Gelet op de omzendbrief COL 04/2018 van het College van procureurs-generaal betreffende het casusoverleg en het beroepsgeheim (zie ook wet van 6 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijk recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie);
Gelet op de Kadernota Integrale Veiligheid 2016-2019 en het Nationaal Veiligheidsplan 2016-2019;
Overwegende dat het protocolakkoord de richtlijnen uitzet voor een efficiënte samenwerking tussen de verschillende partners;
Overwegende dat het uitwisselen van informatie noodzakelijk is met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid;
Art. 1: Akkoord tot ondertekening van het in bijlage van dit besluit opgenomen Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid.
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Overwegende dat vanuit de Vlaamse overheid wordt opgelegd dat alle rioolbeheerders tegen eind 2027 een volledige en betrouwbare kijk hebben op de toestand van hun riolen. Dit berekent dat gefaseerd, en tegen 2027 een groot deel van de riolering verplicht dient geïnspecteerd te worden.
Overwegende dat vanuit de Vlaamse Overheid strikte voorwaarden met tijdslimieten worden opgelegd, is het aangewezen een samenwerking aan te gaan met een grotere rioolbeheerder, met name Aquafin. Aquafin zal de nodige taken op zich nemen om aan de opgelegde voorwaarden te voldoen, tegen (in samenwerkingsovereenkomst opgenomen) financiële compensatie.
Art. 1: De in bijlage van dit besluit gevoegde samenwerkingsovereenkomst met Aquafin in kader van Asset Management Riolering, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Aquafin.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41;
Overwegende de inzet van Marie-Monique Descrevel voornamelijk op socio-cultureel vlak in Koksijde, het past hulde te brengen door het toekennen van de titel van cultureel ambassadeur van Koksijde;
Overwegende dat Marie-Monique Descrevel sinds 2016 actief is als K-ambassadeur;
Overwegende de inzet van Marie-Monique Descrevel voor de vluchtelingen via het Sociaal Huis;
Overwegende de inzet van Marie-Monique Descrevel voor de parochie Ster der Zee bij de organisatie van optredens in de O.L.V.-Ter Duinenkerk;
Overwegende het gunstig advies van het cultuurforum;
Art.1: Aan mevrouw Marie-Monique Descrevel wordt de titel de titel van cultureel ambassadeur toegekend.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41;
Overwegende dat Els Desmedt 15 jaar directeur was van de Westhoek Academie Koksijde;
Overwegende de culturele meerwaarde van de Westhoek Academie voor Koksijde;
Overwegende de inzet van Els Desmedt als directeur van de Westhoek academie Koksijde, past het hulde te brengen door het toekennen van de titel van cultureel ambassadeur van Koksijde;
Overwegende het gunstig advies van het cultuurforum;
Art.1: Aan mevrouw Els Desmedt wordt de titel van cultureel ambassadeur toegekend.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat Roland Vanbillemont reeds meer dan 25 jaar actieve dienst heeft als paardenvisser in Oostduinkerke;
Overwegende dat de garnaalvisserij een toeristische trekpleister is voor Oostduinkerke;
Overwegende dat de paardenvissers een grote culturele en toeristische meerwaarde hebben voor de gemeente;
Overwegende dat door de inzet van Roland Vanbillemont voor de paardenvissers en de gemeente het past hulde te brengen door het toekennen van de titel van ereburger van Koksijde;
Overwegende het gunstig advies van het cultuurforum;
Art.1 : Aan Roland Vanbillemont wordt de titel van ereburger toegekend.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en 2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad/de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2023 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van lokaal bestuur Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad/de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 oktober 2022 houdende de goedkeuring van de fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde;
Overwegende dat een aantal modaliteiten dienen te worden rechtgezet in het voordeel van de medewerker:
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen op 3 april 2023;
Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen, gewijzigde fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 §3;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van de huishoudelijke reglementen op het gebruik van gemeentelijke sportinfrastructuur;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2023 tot goedkeuring van het retributiereglement op het gebruik van de VIP-ruimte in Sportcentrum Koksijde;
Overwegende dat de gemeentelijke sportinfrastructuur wordt verhuurd aan derden en het noodzakelijk is de specifieke voorwaarden en modaliteiten voor het correct gebruik ervan op te nemen in een reglement;
Overwegende dat dit huishoudelijk reglement opgesteld is in de lijn van de andere reeds bestaande huishoudelijke regelementen voor sportaccommodatie;
Overwegende dat de mogelijkheid tot gebruik door KVKO voor activiteiten in het huishoudelijk reglement opgenomen is;
Overwegende dat de ruimte enkel gebruikt kan worden voor sport gerelateerde activiteiten;
Overwegende dat met de bepalingen in het huishoudelijk reglement de omliggende voetbalsite zo maximaal mogelijk beschermd wordt;
Art. 1: Het huishoudelijk reglement op het gebruik van de VIP-ruimte in Sportcentrum Koksijde, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Het huishoudelijk reglement op het gebruik van de VIP-ruimte in Sportcentrum Koksijde gaat in voege op 1 juni 2023.
raadslid Pieters - banken losloopweide
raadslid Pieters verwijst naar het feit dat er maar één bank werd geplaatst op de losloopweide nabij de OLV Ter Duinenkerk en dit veel te weinig is, er staan er wel twee bij de uitgang die nooit worden gebruikt omdat ze in de schaduw staan en vraagt om deze twee te verplaatsen, de burgemeester antwoordt dat hier onmiddellijk werk van zal gemaakt worden
raadslid Hancke - registratie van gevonden fietsen op Bikebank
raadslid Hancke verwijst naar een initiatief in Antwerpen waar een systeem werd uitgewerkt voor verloren en gevonden fietsen en vraagt of er ook in Koksijde dergelijk initiatief zou kunnen uitgewerkt worden; de burgemeester antwoordt dat de politiediensten hier aan werken, er diverse platforms zijn die kunnen gebruikt worden en er hier een project van gemaakt zal worden
raadslid Hancke - fietsenstalling tussen bibliotheek en cultureel centrum
raadslid Hancke verwijst naar de ondergrondse parkeergarage waar fietsen overdekt kunnen staan, maar vraagt om ook bovengronds een overdekte fietsenstalling te plaatsen; schepen Anseeuw antwoordt dat het niet de bedoeling is om de bovengrondse stalling te overdekken en de ondergrondse kan gebruikt worden, de gemeente is ook bezig met een project voor het plaatsen van fietskluizen
raadslid Vandenbroucke - fontein Van Buggenhoutlaan
raadslid Vandenbroucke verneemt dat de werken in de Van Buggenhoutlaan zouden vertraagd worden omdat een fontein zou geplaatst worden aan het rondpunt, waarop de burgemeester antwoordt dat dit inderdaad is voorzien maar pas zal afgewerkt worden na het seizoen, waarop raadslid Vandenbroucke vraagt naar de kostprijs, dit zal overgemaakt worden aan de raadsleden
raadslid Ringoot - nood aan degelijke statistieken verkeersveiligheid
raadslid Ringoot stelt dat het belangrijk is om cijfers bij te houden over verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers, hij deed navraag bij diverse instanties en resultaat is dat er geen gemeentelijke cijfers beschikbaar zijn, het belang is er nochtans wel, hij vraagt of er geen cijfers kunnen bijgehouden worden waardoor er meer gerichte acties kunnen opgezet worden; de burgemeester antwoordt dat de pijnpunten in de gemeente gekend zijn, de gemeente is reeds onderscheiden voor veilige fietsgemeente, infrastructuur is daarbij belangrijk, ook de preventieve acties in de scholen dragen bij tot de verkeersveiligheid, de politie is ook aanwezig in de schoolomgevingen
raadslid Pieters - intergemeentelijke archiefdienst
raadslid Pieters verwijst naar het feit dat Koksijde zou overwegen om in te stappen in de intergemeentelijke archiefdienst van de DVV Westhoek en hiervoor subsidies werden bekomen en vraagt of de gemeente hier effectief zou op intekenen; schepen Anseeuw stelt dat er geen meerwaarde is in de samenwerking, de subsidies zijn ook beperkt in de tijd en het college heeft vandaag beslist om niet in te stappen
raadslid Loones - kunstwerk tegenover militaire kazerne
raadslid Loones verwijst naar het feit dat er een kunstwerk werd geplaatst aan de militaire kazerne en vraagt of hierover meer informatie kan gegeven worden; schepen Anseeuw antwoordt dat dit kadert in een initiatief van het Regionaal Landschap Westhoek en het project zal voorgesteld worden begin juni
raadslid Ringoot - Waldersee
raadslid Ringoot vraagt naar een stand van zaken van het project Waldersee; schepen Anseeuw stelt dat de borden er al lang hadden moeten staan maar er werd gewacht op de nodige vergunningen, het bord is ondertussen besteld
raadslid Hillewaere - gemeentelijke (sport)kampjes voor kinderen in Koksijde
raadslid Hillewaere stelt dat de inschrijvingen gestart zijn voor de kampen en vraagt of de start niet vroeger kan gebeuren, hij vraagt hoe dit nu momenteel loopt en of er plannen zijn om het aanbod uit te breiden; schepen Van Hove stelt dat alles vlot verlopen is, de gekozen startdatum is na evaluatie aangepast, er zijn geen klachten bekend, er zijn voorlopig geen plannen tot uitbreiding
raadslid De Coster - BK Cyclocross 2027
raadslid De Coster verwijst naar de laatste cyclocross waar werd aangekondigd dat Koksijde kandidaat was voor de BK Cyclocross 2027 en vraagt naar een stand van zaken; schepen Dawyndt antwoordt dat de condities werden opgevraagd waarbij er 300.000 moet worden betaald en er geen opbrengsten zijn van de tickets, waardoor dit momenteel een te groot risico is voor een volgende legislatuur; raadslid De Coster vraagt om de rechtenhouder tijdig hierover te informeren
raadslid Vandekeere - buitenplaatsen vuilnisbakken
raadslid Vandekeere verwijst naar de huidige regeling voor de ophaling van papier en PMD, waar deze fractie de avond voordien mag buiten gezet worden, GFT en restafval mag pas de dag zelf worden buiten gezet; ze vraagt of het buitenplaatsen van afval in containers ook niet zou kunnen gebeuren de avond voordien, ze somt de voordelen hiervan op en het zou kunnen een stimulans zijn om de afvalbakken te gebruiken; schepen Castelein antwoordt dat de redenen nu vooral visueel zijn en risico om opengepikt te worden door meeuwen, maar besluit dat dit zeker kan overwogen worden als stimulans voor het gebruiken van afvalbakken
raadslid Van Herck - laadpalen
raadslid Van Herck doet de suggestie om contact op te nemen met de firma UZE die laadpalen brengt naar de elektrische wagens via een bolderkar met een snellader; dit kan als mogelijke oplossing op lange termijn bij een tekort aan laadpalen; schepen Castelein antwoordt dat de gemeente bezig is met een goede en solide oplossing, met name de piste van de Vlaamse overheid "paal volgt wagen", waar wel een aantal voorwaarden aan verbonden zijn; raadslid Van Herck somt nog een aantal troeven van de oplossing van zijn voorstel
raadslid Vandenbroucke - elektrische deelfietsen
raadslid Vandenbroucke verwijst naar het nieuwe deelfietsensysteem waar ze een aantal vragen over heeft: ze vraagt hoe de spreiding gebeurt en gegarandeerd wordt en of geen vaste uniforme stallingen kunnen worden voorzien; schepen Castelein antwoordt dat de firma zorgt voor het verspreiden over de locatie, maar er in het begin van het project wel wat problemen zijn geweest
raadslid Hillewaere - bestrijding Aziatische Hoornaar
raadslid Hillewaere stelt dat op veel plaatsen er actieve verdelging gebeurt van de Aziatische Hoornaar en dat het aantal tussenkomsten stijgt, de voorbije weken waren de temperaturen van die aard dat het nu het ideale moment is om actie te ondernemen door het plaatsen van selectieve vallen en extra lokstof aan te kopen die imkers kunnen uitzetten, hij vraagt of het bestuur bereid is om daarin te investeren; schepen Castelein verwijst naar de voorziene lezing en dat er in dialoog gegaan wordt met de diverse deelnemers en de gemeente hiermee bezig is
raadslid Loones - uitbesteding gemeentelijke taken
raadslid Loones verwijst naar de tendensen om in lokale besturen gemeentelijke taken uit te besteden en ook in Koksijde de poetsdienst meer en meer wordt uitbesteed wanneer mensen op pensioen gaan, hij vraagt wat de beleidskeuze hier is zodat er op een duidelijke manier naar het personeel kan gecommuniceerd worden; schepen Castelein antwoordt dat het niet de bedoeling is om veel taken uit te besteden, maar nu wel het geval is voor de poetsdienst, omdat hier moeilijk nieuw personeel kan gevonden worden, er zijn wat verschuivingen naar efficiëntie
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1068229 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 22:02.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter