Terug gemeenteraad

Mon 24/04/2023 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiën

gemeentelijke toelage

  • Het toekennen van de nominatieve subsidies gebeurde in het verleden via het vaststellen van het budget, waarin een lijst met nominatieve subsidies werd opgenomen. Sinds BBC 2020 is enkel nog een meerjarenplan voorzien, waardoor de lijst met nominatieve subsidies via een apart besluit dienen toegekend te worden.

    De originele lijst nominatieve subsidies werd in de gemeenteraad d.d. 19 december 2022 goedgekeurd. Inmiddels hebben enkele nieuwe aanvragen tot toelagen ons bereikt, waardoor een nieuwe versie ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    In deze aangepaste versie worden volgende nominatieve subsidies ter goedkeuring voorgelegd:

    • West Aviation Club - éénmalige tussenkomst in kostprijs tent Belgian Aerobatic Championship - 10.000 EUR
    • Ronny Venus - éénmalige tussenkomst deelname Tour Amical - 1.500 EUR
    • Inspirant aan Zee - éénmalige tussenkomst organisatie sportdagen leerlingen BuSO - 2.500 EUR
    • BBC Koksijde - tussenkomst feestelijkheden 50-jarig bestaan - 5.000 EUR
    • Tafeltennisclub Oostduinkerke - uitbetaling nominatieve subsidie 2022 (administratieve rechtzetting) - 2.350 EUR

financiën kerkfabriek

jaarrekening kerkfabriek

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 1 april 2023 de gecoördineerde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 1 april 2023 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 21 mei 2023. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek St Pieter.

    Exploitatie
    Ontvangsten 13.457,61 euro
    Uitgaven -79.716,92 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2022: -66.259,31 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2022: 43.399,07 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2021:  43.376,14 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2022: 20.515,90

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 18.645,00
    Ontvangsten investeringstoelage 0,00
    Uitgaven investeringen -18.645,00
    Saldo investeringen 0,00

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 1 april 2023 de gecoördineerde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 1 april 2023 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 21 mei 2023. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek St Idesbald.

    Exploitatie
    Ontvangsten 3.081,41 euro
    Uitgaven -68.632,22 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2022: -65.550,81 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2022: 52.242,01 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2021:  31.132,98 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2022: 17.824,18

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gedaald tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 0,00
    Ontvangsten investeringstoelage 0,00
    Uitgaven investeringen 0,00
    Saldo investeringen 0,00

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 1 april 2023 de gecoördineerde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 1 april 2023 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 21 mei 2023. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ter Duinen.

    Exploitatie
    Ontvangsten 39.261,28 euro
    Uitgaven -208.551,50 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2022: -169.290,22 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2022: 191.763,14 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2021:  29.282,24 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2022: 40.280,06

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 20.000,00
    Ontvangsten investeringstoelage 0,00
    Uitgaven investeringen -20.000,00
    Saldo investeringen 0,00

    De investeringsuitgaven betreffen glasraamverlichting gebouw eredienst.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 1 april 2023 de gecoördineerde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 1 april 2023 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 21 mei 2023. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek St Niklaas.

    Exploitatie
    Ontvangsten 41.860,89 euro
    Uitgaven -97.900,36 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2022: -56.039,47 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2022: 76.618,28 euro, waarvan 75.545,62 euro ten laste van gemeente Koksijde en 1.072,66 euro ten laste van Stad Nieuwpoort.
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2021:  35.399,10 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2022: 55.977,91

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering 305.000,00
    Ontvangsten investeringstoelage 0,00
    Uitgaven investeringen -20.000,00
    Saldo investeringen 285.000,00

    De kerkfabriek verkocht een eigendom in Alveringem. De opbrengst behoort tot het privaat patrimonium van de kerkfabriek en wordt herbelegd. De opbrengsten zullen jaarlijks in de ontvangsten exploitatie worden geboekt.
    De investeringsuitgaven betreffen de restauratie keramische kruisweg in de St Niklaaskerk.

  • Door het Centraal Kerkbestuur werden op 1 april 2023 de gecoördineerde jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken ingediend. Deze werden elektronisch ontvangen op 1 april 2023 via Religiopoint.
    De gemeenteraad beschikt over een adviesbevoegdheid inzake de jaarrekeningen. De gemeenteraad kan een gunstig of ongunstig advies verlenen bij elke jaarrekening. Dit advies moet gegeven worden aan de gouverneur binnen de vijftig dagen volgend op de ontvangst van de jaarrekeningen. Deze termijn eindigt op 21 mei 2023. Bij gebreke aan advies wordt het advies automatisch als gunstig beschouwd.

    Het betreft de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek St Willibrordus.

    Exploitatie
    Ontvangsten 3.715,60 euro
    Uitgaven -78.911,88 euro
    Saldo eigen dienstjaar exploitatie van de jaarrekening 2022: -75.196,28 euro
    Toelage van de gemeente uitbetaald in 2022: 81.000,00 euro
    Gecumuleerd saldo vorige dienstjaarrekening 2021:  26.117,73 euro
    Totaal gecumuleerd saldo 2022: 31.921,45

    Het gecumuleerd exploitatieoverschot is gestegen tegenover de vorige jaarrekening.

    Investeringen
    Ontvangsten zonder financiering -10.871,85
    Ontvangsten investeringstoelage 10.871,85
    Uitgaven investeringen 0,00
    Saldo investeringen 0,00

    De voorziene renovatie van de verlichting en elektriciteit werd niet uitgevoerd. Er waren grote herstellingswerken nodig aan de klokken van de kerk. Er werd 10.500,00 euro overgeboekt van decoratiewerkzaamheden naar grote herstellingen. Van de 22.500,00 voorziene investeringen in 2021 werd maar 10.464.08 euro geïnvesteerd (klokken). 10.871,85 euro werd overgedragen naar en geboekt in 2022, omdat de bestelde kasten in februari 2022 werden geleverd.

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 16 mei 2023 om 19u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 14 december 2022
    2. Verslag van de Raad van Bestuur
    3. Verslag van de commissaris-revisor
    4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2022
    5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
    6. Benoeming bestuurder

  • Op 20 juni 2023 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Statutaire mededelingen.

  • Op 7 juni 2023 om 18u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 14-12-2022
    2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekeningen 2022
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem
    7. Mededelingen

  • Op 8 juni 2023 om 14u00 vindt een jaarvergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en
    toelichting); en
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor

  • Op 13 december 2022 vindt een buitengewone algemene vergadering van TMVS dv plaats met volgende agendapunten:

    1. Wijziging van vermogen
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
    3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
    4. Verslag van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
    b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen
    Varia

aanstellen afgevaardigden igs

  • Op de jaarvergadering van Aquaduin (IWVA ov.) op 16 mei 2023 staat de benoeming van een bestuurder geagendeerd.

    Dit agendapunt behandelt met name het onderwerp van art. 52 van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking dat in de statuten van Aquaduin opgenomen is in art. 23
    als volgt:
    (—)
    "Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door telkens één, rechtstreeks door één
    van de vier grootste gemeenten/aandeelhouders (Koksijde, Veurne, De Panne en Nieuwpoort) aangeduide afgevaardigde, van wie het mandaat één jaar bedraagt. De aanduiding door de gemeenten gebeurt volgens beurtrol — in alfabetische volgorde (beginnend met de gemeente Koksijde), waarbij de gemeente die aan de beurt
    komt, de voorzitter op de hoogte brengt van de aanduiding, voor iedere jaarvergadering. Laat de betrokken
    gemeente na deze kennisgeving te doen, dan verbeurt zij haar recht en komt dit onmiddellijk toe aan de eerstvolgende gemeente volgens de alfabetische rangorde, die zo spoedig mogelijk overgaat tot de aanduiding. Het
    mandaat vangt aan op de eerste raad van bestuur, volgend op de jaarvergadering, of op de aanduiding naderhand. Voor de eerste toepassing vangt het mandaat aan op de eerste raad van bestuur volgend op de algemene vergadering die de inlassing van onderhavige bepaling in de statuten heeft goedgekeurd, en loopt tot de
    jaarvergadering van het daaropvolgende boekjaar.
    Deze door een gemeente rechtstreeks aangeduide afgevaardigde is steeds een raadslid die in de betrokken
    gemeenten verkozen is op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
    Deze afgevaardigden tellen niet mee voor de berekening van een eventueel aanwezigheidsquorum. Zij nemen
    deel aan de vergadering met raadgevende stem."

    In toepassing van art. 44 van het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking, dient de gemeenteraad van Koksijde een bestuurder met raadgevende stem aan te duiden vóór aanvang van de algemene vergadering op 16 mei 2023.

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Naar aanleiding van de zoektocht naar een locatie voor Batopin geldautomaat in Sint Idesbald is overeengekomen dit te integreren in het stranddienstencentrum van Sint Idesbald. Tegerlijkertijd wordt het toerismekantoor opgefrist en heringericht.

    Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: verbouwing Stranddienstencentrum Sint-Idesbald.

    De raming bedraagt 201.646,32 euro incl. btw. 

    Lastenboek opgemaakt door architect Stefaan Depla.

  • Voorliggend dossier behelst de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: raamcontract keuringen voor de gemeente Koksijde 2024-2028.

    De totale raming op basis van de vermoedelijke hoeveelheden bedraagt 305.712,55 euro incl. btw.

     

    Motivering:

    Gelet Richtlijn 2009/104/EG van 16 september 2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende minimumvoorschriften inzake veiligheid en gezondheid bij het gebruik door werknemers van arbeidsmiddelen op de arbeidsplaats (tweede bijzondere richtlijn in de zin van artikel 16, lid 1, van Richtlijn 89/391/EEG)

    Art. 5 Keuring van de arbeidsmiddelen

    1. De werkgever ziet erop toe dat de arbeidsmiddelen waarvan de veiligheid afhangt van de wijze van installatie, worden onderworpen aan een eerste keuring door deskundige personen in de zin van de nationale wetgevingen of praktijken (na de installatie en vóór de eerste  ingebruikneming), alsmede aan een keuring na elke montage op een nieuwe locatie of een nieuwe plek, teneinde ervoor te zorgen dat deze arbeidsmiddelen op de juiste wijze worden geïnstalleerd en goed functioneren.
    1. Teneinde te garanderen dat de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften worden nageleefd, dat verslechteringen welke aanleiding kunnen geven tot het ontstaan van gevaarlijke situaties, worden opgespoord en dat zij tijdig worden hersteld, ziet de werkgever erop toe dat de arbeidsmiddelen die onderhevig zijn aan invloeden die leiden tot dergelijke verslechteringen, worden onderworpen aan:
      1. periodieke keuringen en, in voorkomend geval, aan periodieke proeven, door deskundige personen in de zin van de nationale wetgevingen of praktijken;
      2. bijzondere keuringen door deskundige personen in de zin van de nationale wetgevingen of praktijken, telkens wanneer zich uitzonderlijke gebeurtenissen hebben voorgedaan die schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid van het arbeidsmiddel, zoals aanpassingen, ongevallen, natuurverschijnselen en langere perioden van buitengebruikstelling.
    1. De resultaten van de keuringen moeten schriftelijk worden vastgelegd en ter beschikking van de bevoegde autoriteit worden gehouden. Zij moeten voldoende lang worden bewaard. Wanneer de betrokken arbeidsmiddelen buiten de onderneming worden gebruikt, moeten zij vergezeld gaan van een materieel bewijs van de laatste keuring.
    1. De lidstaten bepalen hoe de keuringen plaatsvinden.

     

    Gelet de Codex Welzijn op het Werk art. IV.2-14 legt de algemene verplichting op dat de werkgever er op toeziet dat de arbeidsmiddelen die onderhevig zijn aan invloeden die kunnen leiden tot gevaarlijke situaties, worden onderworpen aan:

    • een eerste controle voor de ingebruikname en na elke montage op een nieuwe locatie;
    • periodieke controles en, in voorkomend geval, periodieke proeven;
    • bijzondere controles, telkens wanneer zich uitzonderlijke gebeurtenissen hebben voorgedaan die schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid van het arbeidsmiddel, zoals ombouw, ongevallen, natuurverschijnselen en lange perioden van buitengebruikstelling.

    Deze controles hebben het doel te garanderen dat de toepasselijke veiligheids- en gezondheidsvoorschriften (zie verder) worden nageleefd en verslechteringen tijdig worden opgespoord en hersteld. De resultaten ervan worden schriftelijk vastgelegd en ter beschikking gehouden van de ambtenaar van toezicht. Ze moeten dus geruime tijd worden bewaard.

    Gelet het KB 17.03.2005, KB 13.05.2005 en het KB 10.12.2012 betreffende beveiliging van liften

    Gelet ARAB art. 280 Het bedrijfshoofd is er toe verplicht elke personenlift, elke goederenlift, elke fabriekslift, elke personenbouwlift, elke materiaallift, en elk ander hefwerktuig dat bestemd is tot personenvervoer of voorzien is om zich te verplaatsen of lasten te vervoeren boven of in de nabijheid van plaatsen waar personen kunnen vertoeven, te doen onderzoeken en keuren door een overeenkomstig de bepalingen van titel V, hoofdstuk I, door Onze bevoegde Minister voor de controle van de hefwerktuigen erkend organisme

    Gelet de Codex Welzijn op het Werk art. IV.2-1

    De werkgever neemt de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de arbeidsmiddelen die in de onderneming of in de inrichting ter beschikking van de werknemers worden gesteld, geschikt zijn voor het uit te voeren werk of daartoe behoorlijk zijn aangepast, zodat de veiligheid en de gezondheid van de werknemers tijdens het gebruik van deze arbeidsmiddelen kunnen worden gewaarborgd.

    Bij de keuze van de arbeidsmiddelen die hij overweegt te gebruiken, houdt de werkgever rekening met de arbeidsomstandigheden en de specifieke kenmerken van de arbeid en met de in de onderneming of inrichting, met name op de werkpost, bestaande risico's voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers en, in voorkomend geval, de risico's die daaraan zouden kunnen worden toegevoegd door het gebruik van de desbetreffende arbeidsmiddelen.

    Wanneer het niet mogelijk is de veiligheid en de gezondheid van de werknemers aldus volledig te waarborgen bij het gebruik van arbeidsmiddelen, treft de werkgever passende maatregelen om de risico's tot een minimum te beperken.

  • De Woonmaatschappij IJzer en Zee (WIJZ) realiseert een project van 10 woningen in de Bloemenstraat. Om sneller aan BSO te kunnen voldoen is door WIJZ voor de realisatie gekozen voor een PPS project zonder subsidies van de VMSW. Dergelijke projecten hebben immers een grote doorlooptijd. De gerealiseerde woningen kunnen bovendien ook aangewend worden voor (al dan niet tijdelijke) herhuisvesting van enkele bewoners die getroffen zijn door afbraak van hun woning binnen het grotere masterplan Silicowijk.

    Op vraag van de WIJZ financiert de gemeente de toekomstige openbare wegenis in dit kleine project.

    Voorliggend dossier betreft dan ook de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van deze overheidsopdracht voor de aanleg van het openbaar domein: opwaarderen Silicowijk: deelproject Bloemenstraat.

    De raming bedraagt 242.861,58 euro incl. btw.

    Bestek opgemaakt door studiebureau Sweco.

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: nieuwbouw jeugdlokalen SCOUTS CASA Oostduinkerke.

    De raming bedraagt 1.316.150,52 euro incl. btw.

    Bestek opgemaakt door ARK Architecten.

    De huidige scoutsgebouwen voldoen al jaren niet meer aan de hedendaagse verwachtingen. 

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: clubhuis muziekharmonie  Oostduinkerke - algemene bouwwerken. 

    De raming bedraagt 530.441,37 euro incl. btw.

    Lastenboek, raming en plannen opgemaakt door architect Stefaan Depla.

    De huidige locatie van de harmonie is niet meer van deze tijd. Een nieuwe moderne en ruime accommodatie is een absolute noodzaak voor de verdere werking en groei van de harmonie.  

patrimonium

overdracht

  • Bij het afleveren van de omgevingsvergunning aan RAAK INVEST voor verkavelen van de grond in de Albert Bliecklaan 18 werd volgende last in de vergunning opgenomen:

    - Lot 2 wordt kosteloos overgedragen aan de gemeente om gevoegd te worden bij het openbaar domein en wordt uit de verkaveling gesloten.

    Het betreft de gele strook op het plan in bijlage.

    De overname en de ontwerpakte dienen te worden goedgekeurd.

overeenkomsten

samenwerkingsovereenkomsten

  • Het netwerk Bestuurlijke Handhaving West-Vlaanderen reikt lokale politiezones en steden en gemeente in West-Vlaanderen een protocolakkoord aan op vlak van bestuurlijke handhaving. Als we de aanpak van criminaliteit en overlast via bestuurlijke handhaving vergelijken met Provincies zoals Limburg en Antwerpen staat dit in West-Vlaanderen in zijn kinderschoenen.

    Bestuurlijke handhaving betreft een hele verzameling van bestuurlijke bevoegdheden en/of maatregelen die gemeenten en andere overheden kunnen nemen in de strijd tegen criminaliteit en overlast, zowel preventief als reactief. Een lokaal bestuur zal in overleg met strafrechtelijke, private en fiscale partners op een geïntegreerde en integrale manier (multidisciplinaire aanpak) vermijden om de ingroei van georganiseerde criminaliteit op lokaal niveau te faciliteren. Deze aanpak is complementair aan de strafrechtelijke handhaving van de criminaliteit.

    Om dit te bewerkstelligen is er een noodzaak aan een gedegen informatie-uitwisseling. Via het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid, wensen de volgende partners:

    • De gemeente Koksijde, de gemeente De Panne en stad Nieuwpoort
    • De lokale politiezone Westkust
    • De procureur des Konings parket West-Vlaanderen Dhr. Filiep Jodts  
    • De arbeidsauditeur arbeidsauditoraat West-Vlaanderen Dhr. Filiep De Ketelaere,West-Vlaanderen, gevestigd te Kazernevest 3, 8000 Brugge
    • De directeur-coördinator van de Coördinatie- en Steundirectie van de federale politie van de provincie West-Vlaanderen, HCP Alain De Laender
    • De gerechtelijk directeur van de Federale Gerechtelijke Politie van de federale politie van de provincie West-Vlaanderen, HCP Kurt De Soete

    zich te engageren om binnen het vooropgesteld toepassingsgebied (zie hoofdstuk 1 materieel toepassingsgebied van het protocolakkoord) een multidisciplinaire informatie-uitwisseling tussen de verschillende partners toe te staan, met als doel het creëren van een interdisciplinaire en probleemoplossende samenwerking. Dit met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en de geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.

  • Vanuit de Vlaamse overheid wordt opgelegd dat alle rioolbeheerders tegen eind 2027 een volledige en betrouwbare kijk hebben op de toestand van hun riolen. Dit berekent dat gefaseerd, en tegen 2027 een groot deel van de riolering verplicht dient geïnspecteerd te worden. Hierbij zijn concrete tijdslimieten opgesteld met daaraan gekoppelde acties. Jaarlijks, tot 2027 dient een aandeel van de inspecties uitgevoerd te worden. De uitgevoerde inspecties dienen regelmatig gerapporteerd te worden aan de VMM die instaat voor de opvolg van dit asset management riolering. 

    Gezien de tijdsdruk en deze omvangrijke bijkomende taak, is het aangewezen om een samenwerking aan te gaan met een grotere rioolbeheerder.

    Er is gekozen voor een samenwerking met Aquafin.

toekennen eretitels

  • Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de titel van cultureel ambassadeur toe te kennen aan mevrouw Marie-Monique Descrevel:

    Zij is in de gemeente Koksijde actief als vrijwilliger:

    • K-ambassadeur (gids) voor
      • Navigo Nationaal Visserijmuseum
      • dienst Cultuur & Erfgoed  (Rondleidingen Delvaux en Grard, Sint-Idesbald door de ogen van Paul Delvaux, Huisje Nijs-Vermoote, Cabin Art)  + televisie-uitzending “Les Ambassadeurs” op RTL TVI & “La grande balade” La Une

    • Sociaal Huis :
      • Vrijwilligerswerk als buddy voor Oekraïens gezin.
      • Animatie voor kinderen van vluchtelingen.
      • Kerstfeest, dansnamiddag in het Sociaal Huis

    •  Parochie Ster der Zee :
      • Onthaal gastkoren (voorzitter werkgroep) tijdens zomermaanden. Begeleiden van de koorleden die samen met hun begeleiders eten, ontspannen en Koksijde, Oostduinkerke bezoeken. Met als hoogtepunt het onthaal van  het St Jan Berchmans college met als koorlid prinses Elisabeth. Vredesconcert in het kader van WO I voor een uitverkochte kerk.
      • Ter gelegenheid van het concert, interview in tv-uitzending Royalty op VTM met beelden uit Koksijde.
      • Ontvangst van het koor Dzvinha uit Lviv (organisatie). Het opluisteren van de mis samen met het concert bracht meer dan 1600 mensen samen. (Organisatie en promotie)

     

    Om deze redenen wordt er dan ook voorgesteld om aan Marie-Monique Descrevel de titel van cultureel ambassadeur van de gemeente Koksijde te verlenen.

  • Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de titel van cultureel ambassadeur toe te kennen aan mevrouw Els Desmedt.

    Els Desmedt ging op 1 september 2008 aan de slag als directeur van de Westhoekacademie Koksijde. Na een loopbaan van 15 jaar ging zij op 1 maart op pensioen.

    Daarvoor was zij leerkracht in de academie van Brugge-Oostende. Vorig jaar werd nog 50 jaar WAK Koksijde gevierd met tal van festiviteiten. Els voerde met succes de hervormingen van het deeltijds kunstonderwijs door en maakte de academie aantrekkelijk voor minder bereikbare groepen. Het voorbij decennium stegen de inschrijvingen jaarlijks, nu al tot net boven de 700.

     

    Els Desmedt zorgde op die manier mee voor de culturele uitstraling van de gemeente Koksijde. Om deze redenen wordt er dan ook voorgesteld om aan Els Desmedt de titel van cultureel ambassadeur van de gemeente Koksijde te verlenen.

  • Op 15 maart 2021 uitte het college de wens om paardenvissers met 25 jaar actieve dienst de titel van ereburger te geven. Eerder kregen al Maurice Denecker, Henri "de Rosten" Durant, Amandus 'Mang' Vanbillemont,  Eddy D’Hulster en Bernard Debruyne deze titel.

    Roland Vanbillemont was visser sinds zijn 14de en voer negen jaar op de O.118 in Oostende en werkte nadien op de maalboot. Toen hij 's avonds thuis kwam nam hij het paard van zijn vader Mang Vanbillemont en trok naar zee. Hij baatte ook jaren café De Zoeten Inval in Oostduinkerke uit.

    Er wordt dan ook voorgesteld om aan Roland Vanbillemont de titel van ereburger van de gemeente Koksijde te verlenen.

personeel

  • Door de gemeenteraad werd eerder, op 10 oktober 2022, voor de praktische uitvoering van fietslease, de fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde goedgekeurd. De concrete modaliteiten werden hierin vastgelegd in een bijlage aan het arbeidsreglement.

    Er dienen 2 modaliteiten uit de eerder goedgekeurde fietspolicy te worden rechtgezet:

    Wijziging 1: “In het leasecontract is een servicebudget van minimum €50 incl. BTW/jaar voor de fiets inbegrepen, en dit gedurende de overeengekomen looptijd van het leasecontract voor jaarlijks onderhoud. Dit servicebudget is niet overdraagbaar naar een volgend jaar. Een jaar wordt geteld vanaf de ingangsdatum van het leasecontract.”
    --> voorstel is om te wijzigen: servicebudget is wel overdraagbaar

    Wijziging 2: “Een maand voor het einde van je fietscontract krijg je van de fietsleasemaatschappij de keuze of je je fiets overneemt of inlevert. Daarvoor ontvang je een bericht.”
    --> voorstel is om te wijzigen: o2o stuurt 4 maanden voor einde contract al een mail naar de medewerkers met de info over het einde contract

    Beide wijzigingen zijn in het voordeel van de medewerker.

    De gewijzigde fietspolicy is als bijlage opgenomen.

huishoudelijke reglementen

  • De specifieke voorwaarden en modaliteiten voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur zijn opgenomen in een huishoudelijk reglement. 

    Begin 2021 werd het dagelijks beheer van de vroegere VIP-ruimte van KVVC terug overgeheveld naar de gemeente. Er werd niet meteen een specifieke functie aan de ruimte gekoppeld, in 2022 werd uitgetest voor welke functies de ruimte geschikt zou zijn en waarvoor niet. Relevante randvoorwaarden hierbij waren dat de Koninklijke Voetbalvereniging Koksijde-Oostduinkerke de ruimte moet kunnen gebruiken voor hun activiteiten, mits reservatie, en dat andere activiteiten die er plaats vinden sport gerelateerd moeten zijn. Dit met het oog op de bescherming van de omliggende voetbalsite (kunstgras, tribunes, etc.), gezien deze door gebruikers van de VIP-ruimte onlosmakelijk ook toegankelijk zijn.

    Na testjaar 2022 is het nu nodig om met een huishoudelijk reglement de specifieke voorwaarden en modaliteiten voor gebruik van deze ruimte te vast te stellen; zie huishoudelijk reglement in bijlage. 

    Het huishoudelijk reglement in bijlage volgt in grote lijnen de huishoudelijke reglementen van de andere sportaccommodatie, met bijkomend een specifieke bepaling in Hoofdstuk 1, Artikel 3:

    De VIP-ruimte kan enkel worden gebruikt voor sport gerelateerde activiteiten, nl. sportlessen van niet-commerciële sportverenigingen, theoriecursussen van sport of voor activiteiten van de plaatselijke Koninklijke Voetbalvereniging Koksijde-Oostduinkerke. Enkel rustige sportlessen zijn toegelaten, zoals bvb yoga of tai-chi. De ruimte kan ook gebruikt worden voor activiteiten door interne diensten. Voor gebruik voor commerciële en private sport gerelateerde doeleinden moet altijd een toelating gevraagd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

Mondelinge vragen


Publicaties

Overige