Terug gemeenteraad

Mon 22/05/2023 - 19:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

  • Huishoudens zorgen in Koksijde voor 34,7% van de totale CO2-uitstoot in 2020. Het gaat dan over de uitstoot veroorzaakt door het verbruik van elektriciteit en fossiele brandstoffen (aardgas, stookolie, ...) voor verwarming.

    Het duurzaam bouwen of renoveren van woningen is dan ook één van de belangrijkste uitdagingen zoals ook al opgenomen in ons klimaatactieplan en in ons engagement via de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse overheid.

    Een lokale overheid kan dit faciliteren door te zorgen voor extra informatie, sensibilisatie, ontzorging... 

    Via het Energiehuis Westhoek kunnen inwoners nu al gratis advies krijgen over kleinschalige ingrepen. Wie grondiger wil renoveren en/of meerdere maatregelen wil realiseren, kan een renovatieadvies op maat aanvragen via Acasus (het provinciaal steunpunt voor duurzaam wonen, bouwen en renoveren). Beide partners spelen elkaar dossiers door naargelang de complexiteit van de dossiers (totaaladvies over meer dan drie energiemaatregelen = Acasus, daaronder = Energiehuis Westhoek).

    In tegenstelling tot het gratis advies van het Energiehuis Westhoek kost het advies van Acasus op vandaag evenwel nog 25 euro of 50 euro in geval een plaatsbezoek wordt gemaakt. Ook Acasus biedt een formule aan waarbij een deel van de kost via het lokaal bestuur kan worden betaald waardoor dit renovatieadvies op maat gratis kan worden aangeboden aan wie overweegt een woning te renoveren.

    Voorstel is om ook het advies van Acasus beter in de markt te zetten en gratis aan te bieden voor wie een woning renoveert/bouwt in Koksijde. Het voorzien van dergelijk renovatieadvies op maat past binnen de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1. 

financiƫn

gemeentelijke toelage

  • Semper festum is een organisatie dat goede doelen steunt door middel van originele events te organiseren voor jong en oud aan de Westkust. Semper festum, opgericht door een groep vrienden, zet zich in voor een gevarieerder en gecontroleerd uitgaansmilieu aan de Westkust en omstreken. 

    Lighthouse Open Air is het stokpaardje van de organisatie. De voorbije edities van Ligthouse waren steeds een succes. Sinds enkele maanden zijn ze gestart met het werven van sponsors. Omwille van stijgende productiekosten/ loonkosten en 'corona' verloop het werven van sponsors moeizaam. Daarnaast wil de organisatie hun Lighthouse Open Air opwaarderen door:

    • Een samenwerking aan te gaan met Ben Peperstraete;
    • Meer professionele security;
    • Grotere bars;
    • Investeren in hygiënischere toiletten
    • Meer verlichting
    • Duurzame herbruikbare bekers;
    • ..
     
    Hiervoor vragen ze een nominatieve subsidie van 20 000 euro.
  • De jeugdbrandweer Westhoek Noord werd vorig jaar opgestart door de gemeenten en steden De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Veurne, Alveringem en Lo-Reninge. Vanuit de jeugdbrandweer vraagt men een éénmalige subsidie ten behoeve van de aankoop van 33 jassen voor het jeugdbrandweerkorps. Deze investering zou maximaal 6.500 EUR bedragen. Na ontvangst en controle van de offertes en factuur kan worden overgegaan tot de uitbetaling van het effectieve factuurbedrag.

belastingreglementen

  • Het retributiereglement houdende retributie op het straatparkeren, vastgesteld door de gemeenteraad op 10 oktober 2022 wordt opgeheven en hervastgesteld met ingang van 1 juli 2023.

    Volgende aanpassingen worden in het retributiereglement straatparkeren opgenomen :

    1. Schrapping straten uit paarse zone in het retributiereglement, die worden opgenomen in het politiereglement als blauwe zone 2 :

    Kol.D’Haenenlaan;
    Duinpieperdreef;
    Gen. Notermanlaan;
    Nachtegaalweg;
    Kievitstraat;
    Noordzeedreef vanaf het middelpunt van het kruispunt met de Albert I
    Laan tot het middelpunt van het kruispunt met het Park van Hannecart;
    Leeuwerikstraat;
    Koekoekweg;
    Vinkeweg;
    Lijsterstraat;
    Tortelduifstraat;
    Zilvermeeuwstraat;

    2. Opnemen van nieuwe straten in de paarse zone :

    Bugeaudlaan;
    Koninklijke Prinslaan vanaf het middelpunt van het kruispunt met de Koninklijke Baan tot aan het middelpunt van het kruispunt met de Bugeaudlaan/Klimoplaan;
    Klimoplaan;
    Chanzylaan vanaf het middelpunt van het kruispunt met de Koninklijke Baan tot het middelpunt van het kruispunt met de Chrysantenlaan/Klimoplaan;
    Salviaplein;
    Klimoplaan;
    Chrysantenlaan;
    Begonialaan vanaf het middelpunt van het kruispunt met de C.Schoolmeesterslaan tot het middelpunt van het kruispunt met de Tulpenlaan;
    C. Schoolmeesterslaan (stuk tussen Lauwersstraat en Chanzylaan);
    Bovalstraat (stuk tussen Lauwersstraat en C.Schoolmeesterslaan);
    Salvialaan (stuk tussen Begonialaan en Chanzylaan);
    Tulpenlaan (stuk tussen Begonialaan en Chrysantenlaan);

    3. Wijziging tarief paarse zone voor langparkeren :

    in zone III bedraagt het tarief :
    1,00 euro voor 1 uur of
    4,00 euro voor de 5 eerstvolgende betalende uren => verdwijnt want wordt 5,00 EUR voor 5 uur
    6,00 euro voor de 10 eerstvolgende betalende uren volgend op de geldinworp => wordt 7,00 EUR
    24,00 euro voor de 50 eerstvolgende betalende uren volgend op de betaling of => wordt 28,00 EUR
    30,00 euro op de 70 eerstvolgende uren volgend op de betaling => wordt 35,00 EUR

    4. Gemeentelijke parkeerkaart voor hotels

    Toevoeging van de zin : Het hotel moet deze parkeerkaart steeds gratis aan de klant van zijn hotel ter beschikking stellen.

    5. Weekabonnement voor huurders van toeristische logies verhuurd via immobiliënkantoor

    25,00 EUR wordt 30,00 EUR per week

    6. Toevoeging van volgend punt : Art. 14: Parkeercode voor bezoekers van gedomicilieerde bewoners of tweede residenten van blauwe zone 2

    De bewoner/tweede resident van een hoofdverblijf/tweede verblijf gelegen in blauwe zone 2, kan parkeercodes aankopen uitgereikt door de gemeente Koksijde, het AGB Koksijde of haar aangestelde concessionaris voor vrienden en familie die op bezoek komen en wensen te parkeren in blauwe zone 2.
    De gebruiker van de parkeercodes voor ‘blauwe zone 2’ uitgereikt door de gemeente Koksijde, het AGB Koksijde of haar aangestelde concessionaris worden vrijgesteld van de betaling van de retributie in een zone met beperkte parkeertijd, volgens de modaliteiten van dit artikel.
    De parkeercodes kunnen online of bij de parkeerwinkel van de concessiehouder aangekocht worden. Er kunnen maximaal 100 codes per jaar en per woongelegenheid aangekocht worden. De codes worden verplicht per 10 stuks aangevraagd. Eén code vertegenwoordigd 1 dag. De retributie voor 10 parkeercodes wordt vastgesteld op 10,00 EUR. Dit tarief kan enkel gebruikt worden voor de aankoop van een parkeercode door natuurlijke personen. De parkeercodes zijn strikt persoonlijk te gebruiken door de persoon die de parkeercode aangekocht heeft en enkel ten behoeve van het parkeren van een bezoeker van die bewoner of tweede resident. De parkeercodes kunnen noch overgedragen, noch verkocht worden aan derden. Bij vastgesteld misbruik zullen de verkochte of overgedragen codes onbruikbaar gemaakt worden.
    De parkeercode voor bezoekers van gedomicilieerde bewoners of tweede residenten van blauwe zone 2 geeft geen recht op vrijstelling van betalend parkeren in de betalend parkeerzone I, II, III, IV, 'Shop & Go'-plaatsen en blauwe zone 1.

    7. Wijziging uren waartussen de shop&go plaatsen gecontroleerd worden (art.3 en art. 9) :

    'elke dag van het jaar tussen 09u00 en 19u00' wordt 07u00 en 19u00

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 26 mei 2023 om 10u00 vindt een algemene vergadering plaats van Poolstok cvba met volgende agendapunten :

    • Samenstelling van het bureau van de vergadering
    • Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
    • Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    • Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
    • Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
    • Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
    • Volmacht voor de coördinatie van statuten.
    • Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
    • Volmacht voor de formaliteiten.
  • Op 21 juni 2023 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

    1. Akteneming van het door gemeente Bredene aangeduid lid met raadgevende stem.
    Mevrouw Ann Bryon vervangt de heer Koen Uittenhove.
    2. Goedkeuren werkingsverslag 2022.
    3. Goedkeuren van de balans en resultatenrekening afgesloten op 31/12/2022.
    4. Bestemming resultaat.
    5. Verlenen kwijting aan de bestuurders, commissaris-revisor en accountant.
    6. Rondvraag.

  • Op 21 juni 2023 om 18u00 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:

    1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 december 2022
    2. Vaststelling van de jaarrekening 2022 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
    3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art.18 statuten)
    4. Varia
  • Op 30 mei 2023 om 14u vindt een algemene vergadering van Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn plaats met volgende agendapunten:

    1. Verwelkoming en inleiding
    2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
    commissarissen-revisoren
    a. beleidsverslag
    b. commentaar bij de jaarrekening
    c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
    d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
    3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
    commissarissen-revisoren
    4. Goedkeuring jaarrekening 2022
    5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van
    commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2022
    6. Goedkeuring van de statutenwijziging
    7. Varia - rondvraag

aanstellen afgevaardigden igs

  • In navolging van de samenstelling van de bestuursorganen, naar aanleiding van de inkanteling van vzw RSVK Westkust naar bv Woonmaatschappij Ijzer en Zee, wordt verzocht om 1 vertegenwoordiger van de gemeente Koksijde in de raad van bestuur van vzw RSVK Westhoek te weerhouden.

    Momenteel zijn er 2 vertegenwoordigers aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente Koksijde in de raad van bestuur van vzw RSVK Westhoek : voor de gemeente Hylke Castelain en voor het OCMW: Rosaline Mouton

    De gemeente moet beslissen welke van deze twee huidige bestuurders mag zetelen in de raad van bestuur van Woonmaatschappij Ijzer en Zee.

  • De gemeenteraad heeft in zitting van 24 april 2023 dhr. Elwin Van Herck voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de periode juni 2023 - mei 2024.

    Dhr. Elwin Van Herck is ook lid van de algemene vergadering van Aquaduin (IWVA OV)

    Tussen deze functies bestaat er een onverenigbaarheid:

    Art 440 DLB, laatste lid, bepaalt:

    “Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt deelgenomen door ten hoogste vijf rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximumaantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434, § 1. De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.”

    Met andere woorden: ook de afgevaardigde met raadgevende stem wordt beschouwd als “lid” van de RvB.

    Art 447 DLB, laatste lid, bepaalt:

    “Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers op de algemene vergadering.”

    Dhr. Elwin Van Herck doet afstand van zijn mandaat als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem/lid van de algemene vegadering van Aquaduin (IWVA OV), daarom moet een ander gemeenteraadslid worden aangeduid.

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanstellen van een gemeenschappelijke Externe Preventiedienst voor Preventie en Bescherming op het Werk - raamcontract 2024 - 2028.

    De raming voor het raamcontract bedraagt 519.650,00 euro incl. btw (voor gemeente, Sociaal Huis, AGB en VVV).

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: wegeniswerken in de Professor Blanchardlaan.

    De raming bedraagt 778.098,46 euro incl. btw.

    Deze opdracht omvat de wegeniswerken Professor Blanchardlaan, te Koksijde.
    De opdracht omvat in hoofdzaak volgende werken:

    • voorbereidende werken
    • opbraak van bestaande verhardingen en lijnvormige elementen
    • algemeen droog grondverzet
    • aanleggen van een steenslagfundering
    • aanleg van verharding in betonstraatstenen
    • ter plaatse gegoten grasdallen
    • aanleg van verharding in asfalt
    • leveren en plaatsen van trottoirbanden
    • ter plaatse gegoten van trottoirbanden en kantstroken
    • inplanting van een sorteerstraat
    • groenaanleg
    • groenbeheer
  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanleg voetpad H. Christiaenlaan te Koksijde.

    De raming bedraagt 183.453,04 euro incl. btw.

    Lastenboek, raming en plannen opgemaakt door Studiebureau Plantec. 

  • Permanent werk : 'The Herring' Johan Creten

    Het werk wordt in brons uitgevoerd, zoals voorgesteld in een eerste ontwerp. Dat is 5 meter hoog en zou in totaal uit 1500 kg brons bestaan.

    Door de hoge productiekost en materiaalkost is het voor de kunstenaar onmogelijk het werk te produceren binnen het vooropgestelde budget van 200.000 € (incl 6% BTW).

    Volgens marktconforme prijzen op de kunstmarkt, zou het werk in de gepresenteerde vorm om en bij de 400.000 € kosten, excl BTW.

    Johan Creten is bereid het werk te leveren voor 250.000 € (excl BTW 6%), exclusief transportkosten en installatiekosten.

    Installatiekosten zijn voor rekening van Westtoer en team Beaufort 2024, transportkosten vanuit Oudenaarde (bronsgieterij) naar locatie in Koksijde worden nog berekend.

     

    Voorwaarden van de kunstenaar om het werk voor die prijs af te leveren zijn : 

    • dat het een werk van de gemeenschap wordt en in de publieke ruimte blijft staan
    • dat het op de locatie kan ingepland worden aan het strand/de duinen aan de strandzone Sint-André in Oostduinkerke.

     

    Verdeling kosten:

    • Koksijde : 159.000 € (BTW 6% inclusief)
    • Westtoer legt daar dan 100.000 € bij.
    • Bovenop deze kost komt een bijdrage voor communicatie van de gemeente aan Westtoer voor Beaufort van 22.500 €

verhoging raming

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de aangepaste raming wegens materiële fout van de overheidsopdracht: Westhoekacademie Koksijde - restauratie fase 2: gevels perceel 1: bouwkundige werken.

    De totale raming werd opgebouwd uit raming deelopdracht 1 en raming deelopdracht 2 (1.229.613,75 + 1.433.859,90 euro incl. btw).

    De verkeerdelijk goedgekeurde raming, gemeenteraad van 14 november 2022, bedraagt 1.433.859,90 incl. btw, dus enkel de geraamde kostprijs voor deelopdracht 2.

    De totale raming, deelopdracht 1 + 2, bedraagt 2.663.473,65 euro incl. btw. Deze aangepaste raming dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad alvorens kan worden overgegaan tot gunning van deze opdracht. 

patrimonium

aankoop

  • We mochten het schattingsverslag ontvangen van het pand gelegen Koninklijke Baan 330 (zie bijlage).

    De venale waarde wordt geschat op € 192.000. Waarde grond en nieuwwaarde gebouw samen € 199.000

    Het CBS wenst akkoord te gaan met de vraagprijs van € 199.000. De notaris ging over tot opmaak van de ontwerpakte.

    Zowel de aankoop van het pand als de ontwerpakte dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

gebruiksovereenkomsten

  • Voor de bouw van het nieuw scoutslokaal voor scouts Casa Oostduinkerke werd een subsidiedossier ingediend.

    Een belangrijke voorwaarde om subsidie te bekomen is dat er een effectieve ondertekende gebruiksovereenkomst is voor minstens 20 jaar.

    In bijlage het ontwerp van de gebruiksovereenkomst. Na de oprichting van de nieuwe lokalen kan dan een addendum worden opgemaakt met een nauwkeurige omschrijving van de infrastructuur en een plaatbeschrijving.

overeenkomsten

  • In het kader van het provinciaal ondersteuningsbeleid kleine steden - waartoe ook Koksijde behoort - zet de Provincie West-Vlaanderen in het bijzonder in op een aantal thema's zoals innovatieve woonvormen, detailhandel, stationsomgevingen en ook op natuur en groen in de stad.

    Het cbs diende voor het thema 'Groen in de Stad' eerder een projectvoorstel in voor de opwaardering van de site van het oud gemeentehuis in Koksijde-dorp tot groene rust- en ontmoetingsplaats. Dat project werd principieel weerhouden voor ondersteuning en betoelaging (tot 60.000 euro). De provincie stelt voor om de samenwerking te verankeren in een overeenkomst.

samenwerkingsovereenkomsten

  • De gemeenteraad Koksijde besliste in zitting op 30 augustus 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) te ondertekenen met de Vlaamse Regering om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De ambities van Vlaanderen werden intussen scherper gezet en uitgebreid, dit in lijn met de Europese klimaatdoelstellingen ('Fit for 55-pakket'). Die streefdoelen wil Vlaanderen blijven waar maken samen met de lokale besturen, ook met een vernieuwd pact.

    Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) volgt dezelfde principes als het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021. Vier streefdoelen worden aangescherpt. Twee doelstellingen komen er bij.

     

    Huidige doelstelling 2030 in LEKP 1.0

    Uitbreiding doelstelling voor LEKP 2.0

    1

    1 boom per inwoner

     

    2

    0,5 meter haag of geveltuin per inwoner

     

    3

    1 extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners

     

    4

    1 collectief georganiseerde renovatie per 1.000 wooneenheden

    waarvan de helft meteen fossielvrij

    5

    1 coöperatief/participatief hernieuwbaar project per 500 inwoners (18 kWp)

     

    6

    2 deelwagens per 1.000 inwoners

     

    7

    1 laadpunt per 100 inwoners

    1,5 laadpunt per 100 inwoners

    8

    1 meter nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad per inwoner

     

    9

    1 m² ontharding per inwoner

     

    10

    1 m³ hemelwateropvang en/of buffering en/of infiltratie per inwoner

     

    11

    jaarlijkse energiebesparing eigen patrimonium van 2,09%

    3%

    12

    reductie CO2-uitstoot eigen patrimonium met 40% t.o.v. 2015

    55%, incl. eigen mobiliteit

    13

    volledige verLEDding openbare verlichting

     

    14

    lokaal warmte - en sloopbeleid

     

    15

    geen heffing op hernieuwbare energie

     

    16

    ondertekenen burgemeestersconvenant

     

    17

     

    geen heffing op elektriciteitsmasten en sleuven

    18

     

    1.500 huishoudens worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte renovatie aanpak voor einde 2024

  • De gemeenteraad Koksijde besliste in zitting op 30 augustus 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) te ondertekenen met de Vlaamse Regering om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De ambities van Vlaanderen werden intussen scherper gezet en uitgebreid, dit in lijn met de Europese klimaatdoelstellingen ('Fit for 55-pakket'). Die streefdoelen wil Vlaanderen blijven waar maken samen met de lokale besturen, ook met een vernieuwd pact.

    Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 (eerder in de zitting ook ter ondertekening voorgelegd) en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen van werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschommelingen en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.

    Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Twee streefdoelen worden verfijnd - versneld. Twee doelstellingen, o.a. met een specifieke focus op het wijkniveau, komen er bij.

     

    Huidige doelstelling 2030 in LEKP 1.0

    Uitbreiding doelstelling voor LEKP 2.0

    Uitbreiding doelstelling voor LEKP 2.1

    1

    1 boom per inwoner

     

     

    2

    0,5 meter haag of geveltuin per inwoner

     

     

    3

    1 extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners

     

     

    4

    1 collectief georganiseerde renovatie per 1.000 wooneenheden

    waarvan de helft meteen fossielvrij

     

    5

    1 coöperatief/participatief hernieuwbaar project per 500 inwoners (18 kWp)

     

    18 kWp voor einde 2025, 36 kWp tegen 2030

    6

    2 deelwagens per 1.000 inwoners

     

     

    7

    1 laadpunt per 100 inwoners

    1,5 laadpunt per 100 inwoners

     

    8

    1 meter nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad per inwoner

     

     

    9

    1 m² ontharding per inwoner

     

     

    10

    1 m³ hemelwateropvang en/of buffering en/of infiltratie per inwoner

     

     

    11

    jaarlijkse energiebesparing eigen patrimonium van 2,09%

    3%

     

    12

    reductie CO2-uitstoot eigen patrimonium met 40% t.o.v. 2015

    55%, incl. eigen mobiliteit

     

    13

    volledige verLEDding openbare verlichting

     

     

    14

    lokaal warmte - en sloopbeleid

     

     

    15

    geen heffing op hernieuwbare energie

     

     

    16

    ondertekenen burgemeestersconvenant

     

     

    17

     

    geen heffing op elektriciteitsmasten en sleuven

     

    18

     

    1.500 huishoudens worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte renovatie aanpak voor einde 2024

    met bijkomend ook een voorstel van renovatietraject op maat voor elke deelnemer voor einde 2025 (cfr. aanbod Acasus – Energiehuis Westhoek)

    19

     

     

    Realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025. Een thematisch wijkverbeteringscontract kenmerkt zich door 4 elementen: (i) het is gericht op de uitvoering van een collectieve renovatie, (ii) het betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, (iii) binnen een specifieke wijk, (iv) met oog voor sociale diversiteit.

    (= Silicowijk)

    20

     

     

    Faciliteren van oprichten – aansluiten tot een energiegemeenschap voor 1 per 500 inwoners (= 45 deelnemers voor Koksijde).

politie

gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

onderwijs

basisonderwijs

  • Regelmatig inschreven leerlingen ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren. Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.

    Een delegatie van deze opdracht van de gemeenteraad naar het schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie van instaplestijden en ATN lestijden mogelijk te maken. Eveneens een delegatie naar het schepencollege voor verlofstelsels en inrichten van nieuw toegekende middelen in het kleuteronderwijs en aanvangsbegeleiding zijn dit jaar noodzakelijk. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.

kunstonderwijs

  • Op basis van de telling van 1 februari 2023 van de regelmatig ingeschreven cursisten ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren.
    Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Wij hebben tot op heden noch de voorlopige , noch de definitieve dienstbrief ontvangen. Wij baseren onze huidige aanvraag lestijdenpakket op een simulatie gemaakt door ons softwareprogramma DKO3. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.
    Een delegatie van de Gemeenteraad naar het Schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie mogelijk te maken. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.
    Dit schooljaar hebben we opnieuw recht op het subsidieproject Kunstkuur. Dit is een project dat een samenwerking met het basisonderwijs inhoudt en een absolute meerwaarde betekent voor zowel de Westhoek Academie als het gemeentelijk basisonderwijs Koksijde, Oostduinkerke.

huishoudelijke reglementen

  • Op 27 april 2022 heeft de Raad van Bestuur van de IKWV, in overeenstemming met artikel 22 van de statuten, enkele wijzigingen aangebracht aan het huishoudelijk reglement. Deze wijzigingen zijn tot stand gekomen rekening houdend met de opmerkingen en suggesties van de werkgroep leiding en na overleg met de representatieve vakorganisaties. Dit laatste werd geformaliseerd in een protocol afgesloten op 17 april 2023. Daarom dient er door de gemeente niet meer met de representatieve vakorganisaties onderhandeld te worden omtrent dit huishoudelijk reglement.

    Het reglement biedt ruimte voor invulling volgens de verschillende situaties in de diverse gemeenten:

    Pagina 1: de naam van de gemeente en de datum van goedkeuring door de gemeenteraad of schepencollege invullen;

    Artikel 1.1: de naam van de gemeente invullen;

    Artikel 1.4: aanduiden wie de bepalende en beslissende interpretatie geeft bij betwisting omtrent dit reglement of de interpretatie ervan;

    Artikel 2.2.: de namen van de personen opgeven die de gemeente vertegenwoordigen in de werkgroep leiding;

    Artikel 3.1.: aanduiden welke dienst en de naam opgeven van de persoon die belast is met de algemene organisatie, controle en toezicht op de reddingsdienst;

    Artikel 3.2.: aanduiden door wie de hoofdredder wordt bijgestaan ;

    Artikel 3.6.1.: aanduiden wie in samenspraak met de hoofdredder de verdeling van de posten en de uurroosters kan veranderen;

    Artikel 3.6.2.: aanduiden of de trainingen binnen of buiten de diensturen moeten gebeuren;

    Artikel 3.6.4.: aanduiden wie voor elke redder het persoonlijk dossier opstelt en bijhoudt;

    Artikel 3.7.: aanduiden aan wie in geval van ziekte het personeel zo spoedig mogelijk een geneeskundig getuigschrift moet afgeven;

    Artikel 4.2.: aanduiden wie bij delegatie verklaringen aan de pers mag afleggen;

    Artikel 5.1.: aanduiden wie de bewakingsperiode en –uren vaststelt voor en na de periode van 1 juli tot 31 augustus, welke deze bewakingsperiode en –uren zijn en welke redderposten geopend zijn;

    Artikel 5.2.: aanduiden of er een andere regeling wordt voorzien voor de middagpauze en welke deze regeling is;

    Artikel 5.3.: aanduiden wanneer het materieel van de reddingsdienst wordt verzameld en opgeborgen;

    Artikel 6.7.: aanduiden welke twee personen gemachtigd zijn voor het opmaken van de bestelbons;

    Belangrijke adressen: elke gemeente vult de toepasselijke adressen in;

  • Toelichting

    Om vrijetijdsparticipatie voor iedereen, in het bijzonder voor de meest kwetsbaren, toegankelijk te maken worden tot op heden de volgende twee reglementen gebruikt:

    • Tussenkomst sportclubs (zie bijlage)
      • Dit reglement is niet meer geldig (afgelopen in 2019).
    • Tussenkomst voor geplaatste kinderen (zie bijlage)
      • Werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 februari 2022.

    Doelgroep

    Gemeente Koksijde wil vrijetijdsparticipatie voor iedereen toegankelijk maken, in het bijzonder voor kwetsbare doelgroepen.

    Een tussenkomst kan verleend worden aan de volgende rechthebbenden:

    • kinderen die verblijven in een erkende instelling of pleeggezin op grondgebied van Koksijde
    • personen met recht op een verhoogde tegemoetkoming
    • personen met een schuldenproblematiek of een financieel moeilijke situatie

    Budget

    In het SMJP 2020-2025 wordt jaarlijks een budget van € 8750 euro voorzien (ongeveer het dubbele van de subsidie). Echter, in 2022 werd het budget overschreden en dit doordat steeds meer gezinnen het financieel moeilijk hebben waardoor de doelgroep die in aanmerking komt voor dergelijke tegemoetkomingen aanzienlijk gegroeid is. Daarnaast speelt ook de bekendmaking mee : ook deze is gegroeid bij de doelgroep, ook al omwille van de inzet van buurtwerkers en brugfiguren. Zo werd in 2022 het volgende uitbetaald, alleen al en enkel in de uitvoering van de 2 reglementen, en dit dus bovenop de reguliere acties voorzien in het door de gemeenteraad op 03/09/2019 goedgekeurde Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 :

    • € 5945 betreffende het reglement sportclubs
    • € 6518,80 betreffende het reglement geplaatste kinderen 

    Indien er dus geen andere acties in aanmerking komen om de kosten te spreiden dan is er ook in 2023 opnieuw een structureel tekort.

    Na overleg met de financiële dienst zal het budget voor 2023 betreffende ACT 389 aldus moeten opgetrokken worden naar € 20.000.
    Betreffende de budgetten voor 2024 en 2025 is het moeilijk om op heden een prognose te maken. Wij kozen er alvast in het voorstel voor om de tussenkomst te verminderen van max. € 150 per rechthebbende naar € 100 per rechthebbende, dit dus om de financiële impact betreffende de uitbreiding van de doelgroep op te vangen. Wij hopen dan ook met hetzelfde budget als voor 2023 toe te komen voor de periode 2024-2025.

    Oorspronkelijk voorstel

    Voorstel om beide reglementen te herleiden naar één reglement en de tussenkomsten op elkaar af te stemmen. Hierbij is de belangrijkste wijziging om een tussenkomst te verlenen van 50% (nu 90 %) op het inschrijvingsgeld met een max. van €100,00 per rechthebbende (nu €150) :

    • Via de gemeente als het gaat over een activiteit in groepsverband
    • Via het sociaal huis voor individuele aanvragen

    Op die manier zouden er geen aanvragen geweigerd worden omwille van uitgeputte budgetten. 

    Voorstel na overleg

    Overleg op 08/05/2023 in het Staf VT, in aanwezigheid van Burgemeester Marc Vanden Bussche, schepen Ivan Vancayseele, directeur vrije tijd Ann-Sofie Beun en Sandy Jansseune (wnd. diensthoofd Welzijn).

    De Burgemeester benadrukt het belang van vrijetijdsparticipatie, in hoofdzaak van mensen in armoede. Bijgevolg wenst hij het bedrag van de tussenkomst te behouden op 90% met een maximum van € 150,00 per rechthebbende.  

Besloten

veiligheid en preventie

  • De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) biedt ondersteuning aan de lokale besturen voor de handhaving op zwerfvuil (peuken, hondenpoepzakjes, blikjes, ...) en focust met dit aanbod deze zomer graag op de toeristische zone aan de kust (strand, dijk, winkelstraten, ...). Een team van handhavers van de OVAM kan daarbij in burger het terrein op gaan om op heterdaad overtredingen vast te stellen. Deze gewestelijke handhavers voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding e.a. maar moeten nog door de gemeenteraad worden aangesteld om ook op het grondgebied van Koksijde te kunnen optreden conform de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

personeel

Mondelinge vragen

Punten bij hoogdringendheid

  • Op 15 maart 2021 uitte het college de wens om paardenvissers met 25 jaar actieve dienst de titel van ereburger te geven. Eerder kregen al verschillende paardenvissers deze titel.

    Johan Vandendriessche is paardenvisser sinds 1990. Johan Vandendriessche doet al 35 jaar de voorbereidende dressuur van de paarden en is ook uitbater van educatief centrum Het Trekpaard.

    Er wordt dan ook voorgesteld om aan dhr. Johan Vandendriessche de titel van ereburger van de gemeente Koksijde te verlenen.


Publicaties

Overige