Terug
Gepubliceerd op 26/08/2022

Agenda  gemeenteraad

ma 05/09/2022 - 19:30 raadszaal

De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.

Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 20 juni 2022

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

    • financiën

      • meerjarenplan

        • Kennisname vaststellingen toezicht bij aanpassing meerjarenplan nr. 4 2020-2025

          De raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad hebben op 20 juni 2022 de vierde wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld en goedgekeurd.
          Dit werd doorgestuurd aan het toezicht en daar geregistreerd als LF-MJPBBC-22.0179.

          Volgende opmerking werd hierbij gemaakt door het toezicht:

          Schema M3: correcte weergave
          Het aangepast overzicht van de kredieten (schema M3) van Koksijde bevat zowel de wijziging van de kredieten van het lopende boekjaar (boekjaar 2022) als de ramingen voor het volgende boekjaar (boekjaar 2023). Dat is niet correct. Uit de ontvangen verklaring van uw bestuur blijkt immers dat enkel de kredieten van het lopende boekjaar (boekjaar 2022) worden gewijzigd. In dergelijk geval mag enkel het boekjaar 2022 worden weergegeven in schema M3. De digitale rapportering bevat dan geen oormerk en heeft als kredietjaar 2022.

          Door een foutieve handeling werd de wijziging 4 van het meerjarenplan 2020-2025 aangemerkt als het goedkeuren kredieten 2022 en 2023, wat niet de bedoeling was. Er werd ook meegedeeld aan het toezicht dat wijziging 5 zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad van december en dat dan pas de kredieten 2023 zullen geopend worden.

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuren nominatieve subsidie Levensloop Koksijde-Oostduinkerke

          Levensloop is de solidariteitsbeweging van Stichting tegen Kanker die mensen die kanker hebben of hebben gehad in de bloemetjes zet. Tegelijk zamelt Levensloop ook geld in ten voordele van wetenschappelijk kankeronderzoek en lokale projecten die bijdragen aan het welzijn van patiënten en hun naasten. Op 28 en 29 mei 2022 stond het 24u Levensloopevenement geprogrammeerd in Koksijde. Er werd in totaal 64.656 EUR ingezameld. Tijdens de slotceremonie werd door het gemeentebestuur voorgesteld om het ingezamelde bedrag te verhogen met een steun vanuit de gemeente tot een bedrag van 70.000 EUR. Hierdoor zal het gemeentebestuur een nominatieve subsidie uitbetalen aan Levensloop Koksijde-Oostduinkerke ten bedrage van 5.344 EUR.

        • Goedkeuren nominatieve opstartsubsidie aan Jeugdbrandweer Westhoek Noord

          De brandweer is een fundamentele dienstverlening in het kader van de veiligheidsvoorzieningen voor onze inwoners. Er moet gezorgd worden voor een goede instroom van vrijwilligers en professionelen.
          De ervaring in andere gemeenten leert dat de doorgroei uit de gelederen van de jeugdbrandweer, een belangrijk onderdeel is bij de rekrutering van de manschappen.
          Ook bij de plaatselijke afdelingen van de brandweerzone, zouden dergelijke jeugdkorpsen kunnen opgestart worden. De jongeren zouden van de bestaande infrastructuur, verzekeringen…. van de zone kunnen gebruik maken. Voor een eigen werking zijn ook financiële middelen nodig.

          De jeugdbrandweer westhoek noord wordt gevormd door de gemeenten en steden De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Veurne, Alveringem en Lo-Reninge.
          Een opstartsubsidie van 0,20 euro per inwoner wordt vooropgesteld, wat voor Koksijde een toelage betekent van 4.369,20 euro.
          Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven deze subsidie pas uit te betalen aan de jeugdbrandweer opgericht voor deze gemeenten en erkend door brandweer Westhoek.

        • Goedkeuren nominatieve subsidie El Fuerte ter financiering busvervoer internationale wedstrijden

          De slagwerksectie van El Fuerte nam op maandag 6 juni 2022 deel aan het Internationaal Tornooi te Hamont-Achel en op zondag 24 juli aan het Wereldkampioenschap te Kerkrade (Nederland). Deelnemen aan dergelijke wedstrijden kost de groep heel veel geld. Niet alleen de inschrijvingen, de catering, het drukwerk, de externe lesgevers, het in orde brengen van de uniformen, het aankopen van nieuwe stokken en vellen voor de instrumenten, maar ook het busvervoer is een zware last voor de groep. Vanuit dit oogpunt vraagt El Fuerte een tussenkomst vanuit de gemeente om de onkosten van het busvervoer te betalen.

        • Uitbetaling restsaldo eenmalige nominatieve subsidie nieuwe ploegentruitjes Basketbalclub Koksijde

          Op 24/01/2020 werd tijdens een overleg met de basketbalclub Koksijde een tussenkomst afgesproken in de aankoop van nieuwe ploegentruitjes. Dit zou voor de club een investering zijn van 15.000 EUR. Het voorstel werd toen gedaan om tussen te komen voor 50% en dus een toelage toe te kennen van maximaal 7.500 EUR. Deze nominatieve toelage werd goedgekeurd in de gemeenteraad van juni 2020. Door de coronauitbraak in 2020 werden voor dat jaar enkel outfits aangekocht voor de heren 1 en U19 meisjes. Hiervoor heeft de gemeente reeds een storting gedaan ter waarde van 999,22 EUR. Door leverproblemen werden alle bestelde outfits voor de resterende ploegen pas eind 2021 ontvangen. BBC Koksijde heeft hiervoor de nodige facturen opgestuurd, ter staving van hun tussenkomst van het resterend bedrag van 6.500,78 EUR. Gelet dat deze nominatieve subsidie slechts voorzien was in 2020 dient de gemeenteraad het restsaldo van deze nominatieve subsidie goed te keuren ter uitbetaling in 2022.

      • belastingreglementen

        • Goedkeuren belasting op de afgifte van restafval- en PMD-zakken – 2022-2025

          Het belastingreglement voor afvalzakken werd voor de periode 2020-2025 goedgekeurd op 16 december 2019.
          De voorliggende aanpassing betreft het schrappen van het aanbod en gebruik van zakken voor de restfractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.
          Voortaan wordt een aanbod gedaan om dit met containers op te halen (zie wijziging retributiereglement voor de inzameling aan huis van groente-, fruit- en tuinafval (gft), huishoudelijk restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval in containers - 2022-2025), wat de hygiëne moet verhogen na het buitenzetten en voor het ophalen.

        • Vaststellen retributiereglement voor de inzameling aan huis van groente-, fruit- en tuinafval (gft), huishoudelijk restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval in containers - 2022-2025

          Vanaf midden 2017 kan huishoudelijk restafval én groente-, fruit- en tuinafval aan huis aangeboden worden in containers. Daarbij wordt de aangeboden hoeveelheid afval gewogen en wordt betaald per kg.
          Dat systeem heeft belangrijke voordelen:
          • Containers lekken niet en worden niet open gepikt of gekrabd door meeuwen, katten, ... ,
          • Het aanbieden en ledigen van een rolcontainer is ergonomisch,
          • Wie inspanningen doet om restafval te voorkomen of beter te sorteren, wordt financieel beloond.

          Dit besluit wijzigt het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019. Voorstel is om een nieuw reglement te voorzien waarbij de eerder vastgelegde tarieven gelijk blijven.

          De wijziging houdt in dat voortaan vergelijkbaar bedrijfsafval in containers (en niet langer in zakken) kan aangeboden worden. Voor de restfractie van dat vergelijkbaar bedrijfsafval gaat het dan concreet om een container van 140 liter.

    • financiën kerkfabriek

      • budget kerkfabriek

        • Kennisname van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Pieter

          Het betreft het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Pieter.
          Het budget 2023 voorziet een toelage van 57.562,75 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
          In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

        • Kennisname van het budget 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw ter Duinen

          Het betreft het budget 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw ter Duinen.
          Het budget 2023 voorziet een toelage van 172.146,32 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
          In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

        • Kennisname van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Niklaas

          Het betreft het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Niklaas.
          Het budget 2023 voorziet een toelage van 46.897,60 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019. Hiervan is 98,60% ten laste van de gemeente Koksijde (46.241,03 euro) en 1,40% ten laste van de stad Nieuwpoort (656,57 euro)
          In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

        • Kennisname van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Idesbaldus

          Het betreft het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Idesbaldus.
          Het budget 2023 voorziet een toelage van 50.389,01 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
          In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

        • Kennisname van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Willibrordus

          Het betreft het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Willibrordus.
          Het budget 2023 voorziet een toelage van 50.000,00 euro en past in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
          In dat geval is er enkel kennisname door de gemeenteraad vereist.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • oprichting igs

        • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Westhoek-Noord

          Naar aanleiding van de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij per 1 januari 2023, dient elk te vormen woonmaatschappij in Vlaanderen een erkenningsdossier op te maken en te bezorgen aan de Vlaamse Minister van Wonen. Woonmaatschappij Ijzer & Zee is hier inmiddels mee begonnen, gezien zij de ambitie heeft om tijdig de erkenning te kunnen aanvragen.
          Eén van de elementen van dit erkenningsdossier is een advies, goedgekeurd door de gemeenteraad, waaruit blijkt dat de te vormen woonmaatschappij lokaal ingebed en verankerd is.

      • aanstellen afgevaardigden igs

        • Woonmaatschappij IJzer en Zee - aanduiden van 1 vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

          De gemeenteraad heeft in zitting van 29 januari 2019 dhr. Ives Feys voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van woonmaatschappij Ijzer en Zee.

          Dhr. Ives Feys heeft, met schrijven van 9 juni 2022, medegedeeld niet langer te kunnen zetelen in de algemene vergadering van Woonmaatschappij Ijzer en Zee;

          De gemeenteraad moet een nieuwe vertegenwoordiger voordragen voor algemene vergadering van Woonmaatschappij Ijzer en Zee;

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: herinrichting Japans Paviljoenstraat, Albert Fastenaekelslaan, Bichottestraat , Casimirstraat en Artanpad

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: herinrichting Japans Paviljoenstraat, Albert Fastenaekelslaan, Bichottestraat , Casimirstraat en Artanpad.

          De raming bedraagt 1.192.006,70 euro incl. btw.

        • Goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale WVI aangaande straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale WVI aangaande straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten.

          Dit raamcontract loopt over een periode van 48 maanden.

          De totale raming bedraagt 200.00,00 euro incl. btw waarvan 69.500,00 euro incl. btw voorzien op budget 2022 voor fietskluis en fietsrekken.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: schoonmaken diverse gemeentelijke gebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2023

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: schoonmaken diverse gemeentelijke gebouwen en ruiten van gemeentegebouwen - dienstjaar 2023.

          De totale raming (voor perceel gebouwen en perceel ramen) bedraagt 643.713,95 euro incl. btw, waarvan 184.404,00 euro ten laste van het AGB en 11.132,00 ten laste van het Sociaal Huis.

          Het bestek werd sterk uitgebreid. Het sanitair gebouw begraafplaats Oostduinkerke, het volledige gebouw CCTW, de gebouwen van de Koksijde Golf ter Hille zijn er bij gekomen. Het schoonmaken van de annex oud-gemeentehuis Koksijde werd uitgebreid gezien het gebouw weer volop wordt gebruikt. Ook de lijst met te reinigen ramen werd uitgebreid. Bovendien werd het bestek volledig up-to-date gesteld en werd de raming aangepast aan de huidige economische situatie. 

    • ruimtelijke ordening

      • gecoro

        • Goedkeuring werkingsmiddelen Gecoro - werkingsjaar 2021

          Jaarlijks dient de Gecoro, gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, verslag uit te brengen over de werkingsmiddelen van het afgelopen jaar.

          In bijlage is verslag terug te vinden van de werkingsmiddelen jaar 2021, zoals goedgekeurd door de Gecoro in zitting van 15 06 2022;

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Vaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - invoeren van fietsstraten

          Op 13 december 2021 keurde de gemeenteraad het fietsbeleidsplan goed. In dit fietsplan werd o.a. een ganse fietsas van oost naar west aangeduid. Daar waar geen fietspaden gecreëerd kunnen worden, worden er fietsstraten voorzien.

          Het gaat om volgende straten:

          • Noordzeedreef
          • Loze Vissertjespad
          • Hugo Verriestlaan
          • Piet Verhaertstraat
          • Witte Burg tussen huisnummer 90 en de Sint-Andréstraat
          • Sint-Andréstraat tussen de Witte Burg en de Guldenzandstraat
          • Westhinderstraat tussen de Guldenzandstraat en de Pylyserlaan
          • Parnassiusstraat
          • Middenlaan tussen Jaak Van Buggenhoutlaan en de Abdijstraat
          • Ranonkellaan
          • Duinenkranslaan
          • Jan Van Looylaan tussen Strandlaan en P. Delvauxlaan
          • P. Delvauxlaan
          • Pannelaan tussen P. Delvauxlaan en Koninklijke Baan
          • Albert Nazylaan tussen Pannelaan en P.P. Rubenslaan
          • P.P. Rubenslaan
          • Tennislaan tussen Strandlaan en Brialmontlaan
          • Brialmontlaan

          In een fietsstraat is de maximale snelheid 30 km/h en mogen gemotoriseerde voertuigen niet inhalen.

          Op 17 september 2022 worden de fietsstraten officieel ingereden. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Charleroistraat

          In de Charleroistraat was het mogelijk om te parkeren deels op de rijweg, deels op het voetpad. Gezien er meer vrije ruimte voor de voetgangers dient te zijn, wordt deze maatregel geschrapt.

          Als gevolg hiervan kan er geparkeerd worden aan de oostzijde. Aan de westzijde wordt omwille van de beperkte breedte een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Jaakpad

          In het Jaakpad is het niet duidelijk dat er een uitrit van een garage is. Om dit te verduidelijken, wordt een verdrijvingsvlak aangebracht. Momenteel is er één parkeerplaats voor mindervaliden. Het lijkt wenselijk om hier één extra dergelijke parkeerplaats te voorzien. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Koninklijke Baan

          Er dient een bijkomende shop&go parkeerplaats voorzien te worden langs de Koninklijke Baan ter hoogte van huisnummer 305.

          In het vorige reglement stonden de ventwegen met aanduiding van rijrichting nog niet aangeduid. Dit wordt in onderstaand reglement aangepast. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Leopold II laan

          In de Leopold II laan tussen de Jacquetlaan en de Albert I laan aan de westkant werden werken uitgevoerd. De parkeerstrook aan de westkant tussen de Albert I laan en het Fabiolaplein wordt een strook van 6 shop&go parkeerplaatsen.

          Ter hoogte van huisnummer 43 (Oostduinkerke-Dorp), net naast bakker Gheysen, dient er nog een shop&go parkeerplaats voorzien te worden. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - C. Permekelaan

          Op het kruispunt C. Permekelaan en de Jan Van Looylaan geldt momenteel voorrang van rechts. Gezien dit af en toe voor conflicten zorgt met verschillende weggebruikers en gezien er veel fietsverkeer is, wordt geopteerd om een kleine rotonde aan te leggen. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Steekspelstraat

          In de Steekspelstraat tussen de Goudenboomstraat en de Zeedijk was het mogelijk om te parkeren deels op de rijweg, deels op het voetpad. Gezien er meer vrije ruimte voor de voetgangers dient te zijn, wordt deze maatregel geschrapt.

          Als gevolg hiervan kan er geparkeerd worden aan de oostzijde. Aan de westzijde wordt omwille van de beperkte breedte een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Zeelaan

          In de Zeelaan thv huisnummer 12 dient er een bijkomende shop&go parkeerplaats te komen. 

    • personeel

      • rechtspositieregeling

        • Goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van lokaal bestuur Koksijde

          We leggen een wijziging van de rechtspositieregeling lokaal bestuur Koksijde voor aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Daarin zijn volgende  aanpassingen voorzien: 

          • Toevoegen overige salarisschalen voorzien in het Vlaams besluit rechtspositieregeling, + daaraan gekoppelde functionele loopbaan en bevorderingsvoorwaarden 
          • Voorzien dat personeelsleden worden toegelaten tot de procedure heraanstelling van E naar D  in het jaar dat men aan 15 jaar tewerkstelling komt bij LBK om op die manier deze procedures te bundelen tot één vast moment in het jaar
          • Toevoegen afdeling mbt onregelmatige prestaties van verzorgend personeel in de gezinszorg  (Besluit Vlaamse Regering van 3/06/22, inwerkingtreding 1/9/21)
          • Toevoegen verruimd begrip fiets (ook speedpedelec) 
          • Verduidelijken vanaf wanneer recht op maaltijdcheques, ecocheques en geschenkcheque: voor contracten bepaalde duur vanaf de duur van 6 maanden 
          • Verduidelijken verplaatsing woon-werkverkeer: verwijzen naar de standplaats (hiermee wordt de vaste werkplek bedoeld) en aantal verplaatsingen waarvoor fietsvergoeding wordt toegekend verduidelijken gelet op toekomstig flexwerken 
          • Overdracht van verlof niet op 31/12 maar op de eerste maandag na de Kerstvakantie 
          • Toevoegen nieuwe artikelen opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof (wijziging BVR RPR 12 maart 2021, inwerkingtreding 24/4/21) 
          • Verduidelijking: verwijzing naar specifiekere modaliteiten in het AR m.b.t. het ziekteattest die onverkort blijven gelden naast bepalingen in RPR m.b.t. ziektekrediet statutairen 

           

          In bijlage het ontwerp met wijzigingen en de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling van het personeel Lokaal Bestuur Koksijde. 

    • interne werking

      • audit

        • Kennisname auditrapport "Thema-audit Opvolging van Verzelfstandigde en Verbonden Entiteiten (OVVE)"

          In de periode februari - april 2022 vond er een thema-audit, georganiseerd door Audit Vlaanderen, plaats bij de gemeente Koksijde. De focus lag op de opvolging door ons bestuur van de verzelfstandigde en verbonden entiteiten. In het rapport worden de belangrijkste vaststellingen en aanbevelingen geformuleerd. Er werd door het managementteam een 'managementreactie' geformuleerd en de aanbevelingstabel werd aangevuld met de acties die zullen worden ondernomen om aan de aanbevelingen tegemoet te komen. 

          Het auditrapport werd toegelicht door de auditoren tijdens de gemeenteraadscommissie Financiën, personeel en administratie d.d. 1 september 2022.

        • Kennisname auditrapport "Beoordeling aanpak organisatiebeheersing"

          In de periode februari - april 2022 vond er een thema-audit, georganiseerd door audit Vlaanderen, plaats bij de gemeente Koksijde. Naast de voornaamste focus op de opvolging van de verzelfstandigde en verbonden entiteiten, wordt ook de aanpak organisatiebeheersing geëvalueerd. In het rapport worden de belangrijkste vaststellingen en aanbevelingen geformuleerd. Er werd door het managementteam een 'managementreactie' geformuleerd en de aanbevelingstabel werd aangevuld met de acties die zullen worden ondernomen om aan de aanbevelingen tegemoet te komen. 

          Het auditrapport werd toegelicht door de auditoren tijdens de gemeenteraadscommissie Financiën, personeel en administratie d.d. 1 september 2022.

    • mondelinge vragen

      • Verzoekschrift aan de gemeenteraad - aanvraag wijziging straatnamen

        Door de heer Guido Thooft werd op 28 januari 2022 een mail gestuurd naar alle 27 gemeenteraadsleden met volgende inhoud:

        Geachte,

        Mijn vraag gaat over twee straatnamen in Koksijde. De ene is 'Prins BoudewijnLAAN in Sint-Idesbald en de andere Prins BoudewijnSTRAAT in Oostduinkerke.
        De inwoners van beide straten hebben reeds jaren een probleem betreft hun te ontvangen briefwisseling en pakketten.
        Het bestaan van beide straatnamen in Koksijde met het postnummer 8670, zijn een mooi voorbeeld van de WET VAN MURPHY die zegt: "Wat kan mislopen, zal mislopen".
        Frequent wordt er briefwisseling en pakketten bestemd voor de ene straat, in de andere gepost of afgegeven, met de daarbij horende gevolgen.
        Als voorbeeld de volgende briefwisseling. (zie bijlage)

        Beiden zaten in de brievenbus van (***) 8670 Koksijde.
        Ook worden regelmatig pakketten, die reeds betaald zijn, in de verkeerde straat geleverd en zo soms ...... verloren gaan.
        Wanneer men de schuldige zoekt is dit uiteraard de 'Post' en het 'Distributiebedrijf' die de briefwisseling en pakjes bezorgen, maar de OORZAAK van het probleem is de VERWARRENDE SITUATIE van beide bestaande straatnamen in Koksijde. De oplossing ligt bij U.
        U kan het probleem oplossen door één van de straatnamen te wijzigen.
        Alle inwoners van beide straten zullen dan opgelucht zijn dat hun briefwisseling en pakketten op hun adres toekomen.
        Wij zijn in blijde verwachting.
        Vriendelijke groeten,
        Guido THOOFT


        Deze mail met verzoekschrift werd afgehandeld door het college van burgemeester en schepenen, nadat een raadplegingsronde van betrokken inwoners werd gehouden. Het volledige verslag van de feiten in bijlage van dit punt.

        Door de heer Thooft werd evenwel beroep ingesteld bij Toezicht, die oordeelde dat de mail als een verzoekschrift aan de gemeenteraad moet worden beschouwd (zie stukken in bijlage). 

        Aan de raad wordt bijgevolg dit schrijven als een verzoekschrift ter behandeling voorgelegd. We verwijzen hierbij op de artikels 39 en 40 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, en meer in het bijzonder op:

        • De gemeenteraad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen of naar een gemeenteraadscommissie verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken
        • De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.
        • Het betrokken orgaan van de gemeente verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.
  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter