Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

ma 02/12/2024 - 19:30 raadszaal
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 21 oktober 2024

        Goedgekeurd
    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

        Goedgekeurd
    • financiën

      • jaarrekening

        • Kennisname besluit gouverneur West-Vlaanderen tot goedkeuring van de jaarrekening over het financieel boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Koksijde

          Goedgekeurd

          De gouverneur van West-Vlaanderen deelt mee dat het nazicht van de jaarrekening 2023 niet heeft geleid tot formele vaststellingen en dat de jaarrekening 2023, vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2024, wordt goedgekeurd.

          Besluit van de gouverneur in bijlage bij dit besluit.

          Deze beslissing moet op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad worden ter kennis gebracht ingevolge artikel 332,§1 derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuren van de gemeentelijke toelage 2025 aan de Politiezone Westkust

          Goedgekeurd

          De begroting 2025 van de politiezone westkust werd door het politiecollege (en de begrotingscommissie ervan) goedgekeurd op 6 november 2024 en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad op 2 december 2024.

          Hierin is voorzien dat de gemeentelijke toelagen gelijk blijven voor 2025 aan deze van 2024.

          De wijziging van de kosten door indexaanpassing lonen, werkingskosten en schuld worden in eerste instantie gefinancierd door het gecumuleerd begrotingsresultaat en de geïndexeerde federale toelagen. Hierdoor is geen stijging van de gemeentelijke bijdragen vereist ten opzichte van het vorig boekjaar.

          De bijdrage van de gemeente Koksijde wordt vastgelegd op 5.885.303 euro. Dit bedrag valt binnen het krediet dat voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 voor boekjaar 2025.

    • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

      • algemene vergaderingen igs

        • IVVO - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de buitengewone algemene vergadering op 17 december 2024

          Goedgekeurd

          Op 17 december 2024 om 18u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          Agenda :

          1. Goedkeuren te ontwikkelen activiteiten en strategie boekjaar 2025
          2. Goedkeuren budget 2025
          3. Varia 

        • IKWV - goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering op 18 december 2024

          Goedgekeurd

          Op 18 december 2024 om 19u30 vindt een algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :

          1. Benoeming van mevrouw Stéphanie Anseeuw als bestuurder voor de gemeente Koksijde
          (ter vervanging van de heer Lander Van Hove)
          2. Te ontwikkelen activiteiten, te volgen strategie en begroting 2025
          3. Aanpassing presentiegelden raad van bestuur vanaf volgende legislatuur
          Met ingang van 1 maart 2025 verhoging naar het decretale maximum (260,05)
          4. Rondvraag

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: begraafplaats Oostduinkerke: bouw columbarium

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: begraafplaats Oostduinkerke: bouw columbarium.

          De raming bedraagt 352.369,67 euro incl. btw. 

          Lastenboek, plannen en raming opgemaakt door architect Stefaan Depla.

          Bestaande columbarium in Oostduinkerke is doorroest en te klein. Voorstel is het vervaardigen van een betonnen columbarium op basis van standaard sokkels afgewisseld met groene struikvlakken. Er is geen voorziening om een bloempot te plaatsen in de sokkel, maar er wordt telkens een persoonlijk vaasje gemonteerd zodat er plaats is om een bloemetje in te zetten. 

        • Goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale CIPAL  “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23 tot juni 2028

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale CIPAL  “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23 tot juni 2028.

          De raming voor de volledige periode van dit raamcontract bedraagt 400.000,00 euro incl. btw.

          Reden toetreding tot dit raamcontract

          • de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
          • het huidige raamcontract met de stad Brugge loopt ten einde.
        • Goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale van de WVI aangaande “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”

          Goedgekeurd

          Voorliggend dossier betreft de goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale van de WVI aangaande “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”.

          Duur: 4 jaar.

          Raming voor de volledige periode: 185.500,00 euro incl. btw. 

    • openbaar domein

      • tracé wegenis

        • Vaststellen rooilijnplan Victor Demeyerelaan te Oostduinkerke in het kader van een omgevingsaanvraag tot het verkavelen van een terrein (OMV_2024017101)

          Goedgekeurd

          Door Weyne Projects werd op 17 mei 2024 een aanvraag ingediend tot het verkaveling van een terrein in 2 loten.  De verkaveling is begrepen tussen de Leopold II laan, de Victor Demeyerelaan en Schelpendreef.  Een lot I is gelegen op de hoek van Leopold II laan en de victor Demeyrelaan en wordt tevens ontsloten door de Schelpendreef, Lot 2 is gelegen op de hoek van de Victor Demeyerelaan en de Schelpendreef. Lot I is bebestemd tot de oprichting van een meergezinswoning en gelijkvloerse handelszaak, lot 2 is bedoeld tot het oprichten van een inclusiewoning. Gezien de toegang tot de parking van de handelszaak en de meergezinswoning langs de Victor Demeyerelaan zal verlopen, kan dit leiden tot verkeerhinder langs deze straat. De bouwheer verschuift de rooilijn met 1 meter in zijn onwerp zodat het profiel van het openbaar domein langs de Victor Demeyerelaan breder wordt. Het verleggen van de rooilijn bevindt zich van de Leopold II laan tot de Schelpendreef en komt de verkeersveiligheid ten goede.  Door het verbreden van het openbaar domein komt thans ruimte vrij tot de aanleg van een voetpad.

    • overeenkomsten

      • Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) voor het opwaarderen van de omgeving Hoge Blekker

        Goedgekeurd

        Het departement Omgeving werkte samen met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) aan een 'Ruimtelijk Ontsnipperingsprogramma (ROP) Westkust'. Daarin streeft men naar een betere ruimtelijke kwaliteit van de duingebieden aan de Westkust waarbij niet alleen de natuur kan worden versterkt maar ook andere functies (recreatie, toerisme) opgewaardeerd worden.

        Binnen het ROP Westkust werd de omgeving van de Hoge Blekker als hoogpotentiële locatie naar voor geschoven om kwalitatief her in te richten als één van de toegangspoorten tot het duincomplex Doornpanne - Hoge Blekker - Schipgatduinen - Witte burg, met o.a.:

        • herinrichting Panoramalaan ten behoeve van wandelaars, fietsers en ruiters,
        • plaatsen uitkijkplatform,
        • opruimen verouderde infrastructuur en voorzien van nieuwe onthaalinfrastructuur,
        • realisatie nieuwe recreatieve paden (o.a. ruiterpad, nieuw pad voor wandelaars vanaf onthaalpoort Pylyserlaan naar Doornpanne),
        • ...

        Het voorstel tot opwaardering wordt zowel door de gemeente als door het Agentschap voor Natuur en Bos (eigenaar en beheerder van het eigenlijke natuurgebied) positief bevonden. Om het beoogde project op een efficiënte manier te kunnen realiseren, wordt voorgesteld samen te werken en de afspraken hierover te specifiëren en te verankeren in een samenwerkingsovereenkomst. In de overeenkomst werd o.a. opgenomen dat:

        • elke partner een constructieve en respectvolle samenwerking nastreeft, zijn/haar expertise inbrengt en de belangen van de andere partners nastreeft,
        • Koksijde de herinrichting van de Panoramalaan en de realisatie van uniforme, kwalitatieve onthaalpoorten op het openbaar domein opneemt,
        • ANB zich engageert voor het realiseren en onderhouden van de recreatieve verbindingen in hun domein (o.a. ruiterpad, speel - en struinzone, nieuwe wandelverbinding naar Doornpanne, ...) en van een rolstoeltoegankelijk panoramaplatform op de topzone,
        • een stuurgroep wordt opgericht waarvan Koksijde het voorzitterschap draagt voor de opvolging van het project.
      • Goedkeuren indienen kandidatuur Belgisch Kampioenschap Cyclocross in 2028 te Koksijde.

        Goedgekeurd

        Belgian Cycling heeft een voorstel ingediend voor het organiseren van verschillende Belgische Kampioenschappen 2025-2028 in Koksijde. Zie bijlage.

        Het schepencollege heeft beslist om enkel een kandidatuur in te dienen voor het BK Cyclocross van 2028 voor een aanbestedingsbedrag van 300.000 EUR. 

        De cyclocross is al jaar en dag een vaste waarde in Koksijde en op de kalender van de internationale cyclocross. Met een ervaring van reeds 2 WK's (1994 en 2012) en 2 BK's (2002 en 2018) is er een opportuniteit om in 2028 terug een BK te organiseren.

      • samenwerkingsovereenkomsten

        • Goedkeuren bijdrage aan de restauratie van de grisailles van de Duinenabdij

          Goedgekeurd

          90% van alle kunstwerken in het Grootseminarie te Brugge hebben nood aan consolidatie en mogelijks restauratie. Het Grootseminarie beschikt niet over de middelen om dat volledige patrimonium te onderhouden. Het aandeel van de werken van de voormalige Duinenabdij, w.o. de grisailles en de handschriften, is een fractie van de totale collectie.

          De reeks grisailles van de Duinenabdij zijn sinds april 2009 opgenomen op de Topstukkenlijst van Vlaanderen. De opname van deze werken onder het Topstukkendecreet voorziet ook een regeling m.b.t. het behoud en beheer (verdeelsleutel financiering: 80% Vlaamse Gemeenschap via subsidies - 20% voor de eigenaar).

          De panelen die de abten en de graven van Vlaanderen afbeelden verkeren in slechte staat en zijn hoogdringend toe aan consolidatie/restauratie.
          De restauratieaanvraag voor de restauratie ervan is door de Topstukkenraad positief geëvalueerd en de opdracht is toegewezen aan het restauratieatelier IPARC te Kampenhout. De restauratie zal 2 tot maximaal 3 jaar duren. Probleem: het Grootseminarie beschikt niet over het budget om de resterende kost (= 20% van de restauratiekosten) als eigenaar te dragen.

          Door de sterke link met de Duinenabdij te Koksijde (de eerste 10 panelen waren vroeger in Koksijde), kwam de vraag of het gemeentebestuur van Koksijde bereid is bij te dragen aan de financiering van de restauratie van deze panelen met internationale uitstraling. De geraamde kosten ten laste van het Grootseminarie bedragen op dit moment ongeveer € 90.000, (volgens offerte: € 89.575,84). 

          De burgemeester stelde voor dat de gemeente Koksijde de bijdrage van ca €90.000,00 zal financieren. De motivatie is de historische en culturele band van de grisailles met Koksijde. Daarnaast wordt ingezet op een nauwe samenwerking tussen het Grootseminarie en het gemeentelijk Abdijmuseum Ten Duinen naar de ontsluiting toe van het unieke erfgoed van de Duinheren:
          - Tentoonstelling: De wens blijft dat er in de toekomst regelmatig een van de grisailles in Koksijde tentoongesteld zal worden;
          - Gidsenopleiding: Gedeelde opleiding van gidsen/K-Ambassadeurs van zowel het Abdijmuseum als het grootseminarie (en eventueel ook de O.L.V.-Ter Potterie);
          - Technologie: Onderzoek naar mogelijkheden naar gemeenschappelijke ontsluiting toe (vb BYOD-systeem dat gepland staat voor het Abdijmuseum op Ten Bogaerde);
          - Expertisedeling: Deelname van het Abdijmuseum aan advies- en experten-panels tijdens het restauratieproject.
          - Behoud en Beheer: De gemeente Koksijde neemt de 20% van de restauratiekosten voor de grisailles op zich, terwijl het grootseminarie verantwoordelijk blijft voor het behoud en beheer na de restauratie.

          Het dossier is op 17.10.2024 toegelicht aan de gemeenteraadscommissie vrije tijd (een informatieve sessie, gezien er onvoldoende leden aanwezig waren). De PowerPointpresentatie is in bijlage terug te vinden. Tijdens de sessie is een fout gemaakt bij het vermelden van het bedrag. Het bedrag is aangepast in de bijgevoegde ppt-presentatie.

          De bijdrage van 20% voor het grootseminarie bedraagt op dit moment ongeveer 90.000,00 euro. Als de kosten voor de restauratie hoger komen te liggen dan geraamd, kan dat een impact hebben op het feitelijke bedrag.

           

    • politie

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gemeentewegen

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - IJslandplein

          Goedgekeurd

          In de zomer werd door de politie vastgesteld dat het noodzakelijk is om extra parkeerverbod in te voeren aan het Ijslandplein, nl. aan de oostelijke kant van de westelijke rijweg. Zie bijlage voor aanvullende info.

          Indien er auto's geparkeerd staan, kan dit leiden tot conflicten of moeilijke doorgang op deze toch wel drukke plaats. De verkeerscommissie volgde het advies van de politie, nl. om extra parkeerverbod aldaar in te voeren. 

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Robert Vandammestraat

          Goedgekeurd

          Het aanvullend politiereglement op het verkeer betreffende de Robert Vandammestraat (11 april 2006) dient aangepast te worden n.a.v. volgende zaken:

          • noodzaak om een snelheidsbeperking van 50 km/h in te voeren tegenaan de grens met De Panne (n.a.v. een vergunning van een nieuwe verkaveling)
            Dit werd behandeld tijdens de verkeerscommissie van 27 juni 2024.

          • Verschillende maatregelen stonden niet in het aanvullend politiereglement vermeld zoals afgebakende parkeerplaatsen, voorsortering, aanduiding D1-borden
        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Artanpad

          Goedgekeurd

          N.a.v. de heraanleg van de omgeving van het Japans Paviljoenlaan werd de circulatie in de omgeving bekeken. 

          Het Artanpad is te smal om autoverkeer in twee richtingen toe te laten. De rijrichting wordt toegelaten van de Lusthuisjesstraat naar de Bichottestraat (schoolomgeving Letterzee ontlasten en zichtbaarheid komende op de Bichottestraat is beter dan op de Lusthuisjesstraat)

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gemeentewegen - Casimirstraat

          Goedgekeurd

          N.a.v. de heraanleg van de omgeving van het Japans Paviljoenlaan werd de circulatie in de omgeving bekeken. Zie bijlage.

          De Casimirstraat is te smal om autoverkeer in twee richtingen toe te laten. De rijrichting wordt toegelaten van de Bichottestraat naar de H. Deweertlaan (schoolomgeving Letterzee ontlasten en wegrijden naar H. Deweertlaan)

      • gemeentelijk aanvullend politiereglement - gewestwegen

        • Hervaststelling van het gemeentelijk aanvullend politiereglement op het verkeer - gewestwegen - Nieuwpoortsteenweg

          Goedgekeurd

          De Nieuwpoortsteenweg zit in de laatste fase van heraanleg met veilige fietspaden. Hierdoor dient het het aanvullend politiereglement op het verkeer aangepast te worden:

           

          Daarnaast werd een parkeerplaats voor mindervaliden opgeheven tegenaan de grens met Nieuwpoort. Na onderzoek bleek dat deze parkeerplaats niet meer werd gebruikt. 

    • onderwijs

      • basisonderwijs

        • Goedkeuring begroting scholengemeenschap Strand en Polder

          Goedgekeurd

          De scholengemeenschap is een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder bestuursoverdracht.
          Het beheerscomité stelt een begroting op en legt de rekeningen vast. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de betrokken gemeenteraden.

    • personeel

      • Goedkeuring wijziging fietspolicy in functie van het project fietslease bij Lokaal bestuur Koksijde.

        Goedgekeurd

        Door de gemeenteraad werd eerder, op 10 oktober 2022, voor de praktische uitvoering van fietslease, de fietspolicy van lokaal bestuur Koksijde goedgekeurd. De concrete modaliteiten werden hierin vastgelegd in een bijlage aan het arbeidsreglement. Op 24 april 2023 werden een aantal modaliteiten gewijzigd.

        Er dient opnieuw een clause, op aanraden van de fietsleasemaatschappij o2o, te worden ingeschreven in de policy.

        Zo is er vanaf 1 januari 2024 een extra voorwaarde om belastingvrij van een bedrijfsfiets te kunnen genieten. Voorheen was het voldoende dat de fiets effectief gebruikt werd voor een deel van de woon-werkverplaatsingen, vanaf heden is het ook vereist dat forfaitaire beroepskosten worden aangegeven in de personenbelasting van de werknemer. Het is niet langer toegelaten dat de werknemer zijn werkelijke beroepskosten bewijst in de aangifte personenbelasting als deze de bedrijfsfiets belastingvrij wil genieten.

        Als werkgever kan je echter niet nagaan of de werknemers de werkelijke of forfaitaire beroepskosten ingeven in hun personenbelasting. Daarom is het ook van belang om de verantwoordelijkheid van de eventuele negatieve gevolgen (namelijk het ontstaan van een fiscaal voordeel alle aard) bij de werknemers zelf te leggen.

        Er wordt geadviseerd om dit op te nemen in het fietsbeleid.

        De gewijzigde fietspolicy is als bijlage opgenomen.

      • arbeidsreglement

        • Goedkeuring toetreding tot de GSD-V van gemeente Koksijde, OCMW Koksijde en AGB Koksijde

          Goedgekeurd

          De vzw Vriendenkring Personeel Koksijde kent een lange traditie. Eén van de opdrachten, naast de organisatie van activiteiten voor (gepensioneerde) medewerkers, is op te treden als sociale dienst. Het gaat dan over toekennen van diverse premies, tussenkomsten in medische kosten en andere financiële tussenkomsten. Met deze opdracht komt er heel wat administratie bij kijken. Dit gebeurt door bestuursleden in hun vrije tijd. Het aantal dossiers is dermate gestegen dat het beheer zeer moeilijk wordt. 

          Daarom werd een alternatief gezocht in het aansluiten bij de GSD-V. GSD-V is een sterke Vlaamse organisatie met eigen Pluskaart en diverse mogelijkheden in premies (vrij gelijklopend met ons huidige systeem), een ruim aanbod aan kortingen bij handelaars en vakantieparken (wat wij nu niet aanbieden), aanbod tussenkomsten medische hulp (hier wel specifiek kader met plafond loonkosten maar toch ook breed toegankelijk).

          De GSD-V werd opgericht op 26/1/2009 door de sociale partners (de VVSG en de drie vakbonden), in uitvoering van het sectoraal akkoord 2008-2013 voor de lokale sector in Vlaanderen. Ze startte als afsplitsing van de federale GSD-RSZPPO en is sinds 1 januari 2010 actief als sociale dienst die zich richt tot lokale besturen in Vlaanderen, ten voordele van meer dan 100.000 personeelsleden. Op die manier zijn wij zeker van een partner die voldoende expertise en draagvlak heeft om goeie voorwaarden te kunnen onderhandelen bij partners.
          Alle (gepensioneerde) personeelsleden van de besturen die zich bij GSD-V aansluiten, genieten van tal van voordelen:

          • premies voor verschillende familiale en professionele gebeurtenissen.
          • vakantiedienst om goedkoper met vakantie te gaan.
          • PlusPas, het voordelenplatform met stevige kortingen in winkels en voor activiteiten en evenementen.
          • een maatschappelijk werker die lokaal zitdagen houdt, zowel voor een gesprek als voor uitzonderlijke financiële hulp.
          • Tussenkomst in medische kosten. 

          Per medewerker betekent dit een kost van 0,15% van de brutoloonmassa. Concreet betekent dit:

          • gemeente: ca. 27.000 euro
          • gesubsidieerd onderwijs: 7.000 euro
          • AGB: 1000 euro
          • OCMW: 6.000 euro

          Als deze kosten voortaan door de besturen rechtstreeks worden gedragen, vervalt voor dezelfde sommen de toelage aan de VPK, die dan een zuivere vriendenkring kan worden.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      Goedgekeurd

Namens gemeenteraad,

Joeri Stekelorum
algemeen directeur

Julie Paelinck
voorzitter