Terug
Gepubliceerd op 25/11/2021

Notulen  gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken

do 18/11/2021 - 19:30 raadszaal
    • Aanpassen reglement rond betalen parkeren - toelichting door Luc Deltombe

      - Toelichting door Frederick Vens

      o Tarief paarse zone voor 5 en 7 dagen
      o Tarief weekabonnement voor huurder toeristische logies verhuurd via immokantoor
      o Evaluatie groene zone in G Scottlaan
      o Vakantieperiodes aanpassen

      • Franse gemeenschap wijzigt de vakantieperiodes (herfst en krokus worden 2 weken i.p.v. 1, zomervakantie wordt ingekort) → resulteert in verlengen van herfst en krokus

      o Invoeren van blauwe zone grenzend aan betalende zones (max 4h, 7/7, bewonerskaarten toegelaten)
      o Afbakenen blauwe zone in Sint Idesbald, Koksijde-bad, Koksijde-dorp (Houtsaegerlaan)

      •  4 uur voor boodschappen en strandbezoek
      •  Waar blauwe zone 4 uur: geen bewonerskaarten

      o Extra shop&go kaarten: 10 extra plaatsen
      o Sint André: 2 laad en loszones op einde

      - Vragen:

      o Raadslid Adelheid Hancke: er zal goed moeten gecommuniceerd worden over de blauwe zone, gelet er sommige 2u andere 4u.

      • Antwoord Frederick Vens: er zijn inderdaad 2 soorten blauwe zone: de wettelijke is 2u (zonder bewonerskaarten, de andere blauwe zone is met onderbord, max 4u, waarbij ook bewonerskaarten zijn toegestaan)
      • Raadslid Hancke vraagt of er dan geen groene zone kan gemaakt worden?
      • Raadslid Bart Pieters vermoedt dat dit wel geen probleem zal geven, zou wel zo zou zijn indien omgekeerd. Wat wel nodig zal zijn is goeie communicatie naar de hotelschool voor de zone in Koksijde-dorp.

      o Raadslid Elwin Van Herck vraag wel extra shop&go aan Albert I-laan omwille van de werken die bezig zijn.

      • Antwoord: is nu al voorzien, Rauwers controleert shop&go

       

    • Fietsbeleidsplan - toelichting door WVI

      - Inleiding door schepen Decorte

      • Maatregelen op KT en lange Termijn
      • Opportuniteiten op militaire basis
      • Ontsluiting site Ten Bogaerde
      • Autoluwe/recreatieve verbinding tussen Nieuwpoort en De Panne voor fietsers, startend van de bestaande fietsstraten (Abdijstraat en Pylyserlaan)

       - Toelichting door Stef Luyckx (WVI)

      • Doelstellingen
      • Analyse bestaande toestand
      • O-W Route Nieuwpoort – De Panne
        • Kant De Panne: tak richting Koninklijke Baan, tak richting Adinkerke
        • T.h.v. luchtmachtbasis, koppelen met Ten Bogaerde: fietstunnel onder N8 in verlengde van de landingsbaan
        • Kant Nieuwpoort:
          • Piet Verhaertstraat, Loze Vissertjespad, doorheen Hannecartbos, te onderzoeken om via Dunepark door te steken
          • verbinding met Witte Burg via Sint Niklaaskerk
          • hoe opwaarderen? Via fietsstraat tenzij reeds veilig fietspad (bv. Ter Duinenlaan), aangepaste inrichting, goeie signalisatie, eventueel bijkomende verkeerskundige ingrepen om te beveiligen
      • fietsroutenetwerk
      • fietsstallingen
      • stimulerende maatregelen

       -   Vragen

      • Raadslid Greet Verhaeghestelt dat fietsstraten veiliger zijn om te fietsen, maar het jammer vindt dat de schoolomgeving in Koksijde-dorp niet wordt meegenomen (Hostenstraat – Helvetiastraat)
        • Antwoord Griet Maenhout: deze schoolomgeving is recent op de verkeerscommissie besproken en er is een project opgestart rond veilige schoolomgeving, dit zal in totaliteit bekeken worden, er is reeds overleg met directie, dit staat ook in beleidsplan
          • Stef Luyckx vult aan dat dit perfect kan
        • Schepen Guido Decorte geeft aan dat het goed is dat dit gezegd wordt, maar vraagt of de O-W verbinding ok is? Het is belangrijk dat ook de autobestuurder weg kan uit de fietsstraat, bovendien zou het opheffen van de bestaande fietsstraten niet meer kunnen (geen draagvlak), maar ook hier zal een mentaliteitswijziging noodzakelijk zijn die moet groeien, dit zal ook voor spanningsvelden en kritiek zorgen, maar anderzijds kunnen we de fenomenale stijging van fietsgebruik niet ontkennen
      • Raadslid Elwin Van Herck geeft aan dat ze fan zijn van fietsstraten, hopelijk krijgt dit een vervolg tot in Knokke, maar dit zijn enkele suggesties/opmerkingen:
        • De fietsstraten moeten ontzien worden bij wegenwerken, zouden moeten kunnen blijven functioneren (fietsstraten)
        • De connectie met Ten Bogaerde is zeer goed, wij waren hiervoor ook vragende partij
        • Suggesties voor enkele stimulerende maatregelen: vraag om alle minderjarigen fietshelm te geven is reeds gesteld, toen verwezen naar buck-e om met punten helm aan te kopen, maar er is nog te weinig gewijzigd, ook volwassenen moeten voorbeeld tonen, verschil tussen wel en geen helm is voor kinderen enorm: vandaar de vraag om meer te communiceren over belang van fietshelm, ook vanuit de scholen
      • Raadslid Patricia Vandenbroucke: is een mooi project maar heeft volgende vragen:
        • In Sint Idesbald: ideaal zou er een fietsverbinding zijn door de Houtsaegerduinen
        • Oversteken t.h.v. de  Strandlaan: kunnen de voormalige parkeervakken die nu  net meer bruikbaar zijn, fietspad
        • Vanuit de gemeenteschool Koksijde kan men nu richting Sint Idesbald met de fiets via de Middenlaan, nu is dit éénrichtingsverkeer
          • Antwoord Griet Maenhout: het fietspad loopt nu via de Parnassiusstraat omdat het veiliger zal zijn t.h.v. het nieuw rondpunt om Van Buggenhoutlaan over te steken.
        • Graag ook extra aandacht voor fietsenstalling in winkelbuurten: nu wordt hier weinig over verteld, zijn er tellingen? De vraag is hier zeker aandacht voor te hebben want fietsende klanten zijn trouwe klanten, ze staan er niet voor ganse dag, deze stallingen zijn best ook esthetisch en uniform.
      • Volgens Raadslid Luc Deltombe gebeuren de ongevallen in de Zeelaan vooral in laatste stuk tussen Westendestraat en Koninklijke Baan omdat de Zeelaan er smaller is en fietsers er vaak op het voetpad rijden. Is er aan gedacht om in Koksijde-bad zone 30 te maken (nu zijn er geen fietsstraten voorzien), dan kan elke straat een fietsstraat worden?
        • Er wordt aangegeven dat de fietsenstalling in ondergrondse parking direct uitverkocht is, een idee bestaat om een gelijkvloers te huren in de Zeelaan om elektrische fietsstalplaats te verhuren
      • GR-voorzitter Charlotte Castelein heeft een informatieve vraag: mag je in de Pylyserlaan, die een fietsstraat is, ook met de auto rijden?
        • Antwoord schepen Decorte: ja
        • In Veurne  is de Ooststraat een woonerf waardoor je maar 20km/u mag rijden en fietsers mogen dan in beide richtingen
        • Geert Demeulenaere geeft aan dat hij daar woont en er inderdaad dubbelrichting voor fietspaden: er gebeuren veel ongevallen, mensen kijken niet goed.
      • Raadslid Alain De Coster: zal op de militair domein het helikoptergrid in conflict komen met de fietssnelweg?
        • Siska Stockelynck antwoordt dat dit niet in conflict komt, heligrid zou maar een 22tal keer per jaar gebruikt worden als testzone. Fietssnelweg kan wel onderbroken worden als er vliegtuigjes vanuit wetenschapspark naar de piste taxiën.  
      • Raadslid Adelheid Hancke: geeft volgende bemerkingen:
        • de keuze van de Conterdijk als fietsostrade is niet ok, want is veel te smal volgens het gebruik
          • Antwoord schepen Decorte: is keuze van hogere overheid
        • Hannecartbos aan Loze Vissertjes: kan er een stukje asfalt aangelegd worden door het bos zodat je mag passeren?
          • Schepen Guido Decorte geeft aan dat dit in beheerplan van Hannecartbos staat, sommige mensen van ANB willen, anderen willen dit niet.
        • Zijn er ook fietskluizen voorzien?
          • Antwoord Griet Maenhout: nu worden er voorzien aan het station, dit zal uitgebreid worden
        • Zijn er cijfers beschikbaar van buck-e project?
          • Antwoord Griet Maenhout: wordt nu reeds opgevraagd, reeds meermaals aangedrongen bij betrokkenen
      • Raadslid Sander Loonesgeeft aan dat wat betreft pad in Hannecartbos, ANB hier zelf over begonnen is; het gevoeligste punt zal zijn om de fietsverbinding aan te duiden, bv waarom niet via de Van Maldegemstraat i.p.v. Witte Burg.
        • Stef Luyckx geeft aan dat voor iemand die de situatie niet kent, de route inderdaad niet zo logisch lijkt, maar het is voor de recreatieve fietser belangrijk om de mooiste route te voorzien, die ook autoluw is maar ook voor de functionele fietser is dit niet zo’n grote omweg, er is wel de helling in de Sint Andréstraat maar er wordt ook meer elektrisch gereden
        • Raadslid Sander Loones: zal ook Van Maldegemstraat geschrapt worden?
          • Stef Luyckx geeft aan dat dit ook een route is naar school
          • Charlotte Castelein vult aan dat eerste stuk Van Maldegemstraat vrij druk gebruikt wordt als sluipweg en gevaarlijk is om daar de fietsers door te sturen.
          • Stef vult aan dat ook de Polderstraat een functionele rol blijft spelen voor de fietser.
      • Schepen Decortegeeft aan dat we steeds kunnen bijsturen als dit nodig blijkt.
        • Schepen Guido Decorte antwoordt verder op de vraag van raadslid Elwin Van Herck om fietsstraten inderdaad zoveel mogelijk te vrijwaren. Om te antwoorden op de vragen van Patricia geeft schepen Decorte aan dat er veel meer staat in het document (zo ook mogelijkheid om in de Zeelaan en Strandlaan op comfortabele manier fietsen te stallen, nog inderdaad nog tekort, de kunst is om al fietsend te wandelen). Ook idee voor flexibele fietsenstallingen wordt meegenomen. Voor de Zeelaan in centrum wordt gekeken naar een oplossing om nog meer te markeren (punt uit de VC)
        • Volgens Stef Luyckx zijn er op deze plaats geen ongevallen.
        • Siska Stockelynck vult aan dat een fietspad door de Houtsaegerduinen onbespreekbaar is voor ANB, zelfs een wandelpad kan niet, al meermaals gevraagd. Fietspad langs de Koninklijke baan is grondgebied De Panne (suggestie om dit te verbreden)
    • Heraanleg Nieuwpoortsteenweg - wijzigingen aan plan - toelichting door studiebureau Cnockaert

      -  Toelichting door Ann Cnockaert

      • Aanpassingen worden overlopen n.a.v. opmerkingen van de omgevingsvergunning
      • Riolering met subsidies VMM
        • Zowel DWA (vuil water) en RWA in de bermen en infiltratie
        • Ook riolering in Karthuizerstraat
        • Nabij natuurgebied, speciale uitvoeringstechnieken, kleilaag niet doorbreken en als het gebeurt, beton voorzien,
        • Reinfilterern in de duinen van opgepompt water
      • Fietspaden en bushaltes
        • Natuurcompensatie noodzakelijk voor inname terrein aan watertoren en plaatselijk deel wegberm in de Nieuwpoortsteenweg: bomen worden gerooid aan CCTW in Sint Idesbals t.b.v. mosvegetatie
        • Vrijliggende fietspaden van 1m75
        • Fietspaden in asfalt
      • Raming der werken: subsidies VMM en subsidies riolering
      • Timing:
        • GR december
        • Aanbesteden begin 2022
        • Start na bouwverlof 2022
      • Uitvoering: zeer gefaseerde uitvoering (voorwaarden vergunning

       -  Vragen

      • Raadslid Alain De Coster: vraag of er ongevallencijfers zijn, in het bijzonder in de gevaarlijke bocht t.h.v. de Zoete Inval?
        • Siska Stockelynck antwoordt dat ongevallencijfers zeker zijn bekeken maar dat de rijweg er smaller wordt, er zijn fietssluizen voorzien in de bochten om over te steken, niveau van de rijweg verlaagt, dwarsparkeren wordt langsparkeren…
      • Alain De Coster vraagt of er een infomoment wordt voorzien?
        • Antwoord is normaal wel
      • De vraag wordt gesteld of de hoeve op het einde van de Labeurhoek ook wordt aangesloten op de riolering?
        • Er wordt geantwoord dat we zoveel mogelijk op riolering wordt aangesloten, maar als te afgelegen is dit financieel niet meer te verantwoorden. Bovendien moet ook rekening gehouden worden met het zoneringsplan.
    • Heraanleg Dijk Wulpen – toelichting door studiebureau Cnockaert

      -  Toelichting door Marie-Amélie Cnockaert

      • Aanleiding is aanleg riolering, heraanleg Dijk
      • Heraanleg met aandacht voor fietser en wandelaar
      • Projectgebied
      • Huidige toestand
      • Subsidies

       - Vragen

      • Raadslid Adelheid Hancke:bestaande weg blijft behouden?
        • Antwoord is Ja,
        • is mooi plan, komt tegemoet aan de verzuchtingen
      • Raadslid Alain De Costervraagt of de bomen behouden blijven?
        • Antwoord is Ja
      • Raadslid Adelheid Hanckevraagt wat de timing is?
        • Ann Cnockaert antwoordt dat dossier aanvankelijk zou voorgelegd worden aan GR december, maar vorige week overleg i.k.v. aanvraag subsidies i.k.v.Kopenhagenplan, en er werd voorgesteld om de andere “poort” mee te nemen en deze is nog te ontwerpen, zal dus voor GR januari zijn
        • Siska Stockelynck vult aan dat er veel wordt onthard
      • Raadslid Adelheid Hanckehoopt dat fietspad beter zal zijn dan in de  Nieuwstraat
        • Siska Stockelynck antwoordt dat de slechte beton daar wel vernieuwd is, werd niet aanvaard.
    • Betaalbaar wonen - stand van zaken project Koksijde-dorp - toelichting door Tijs Vandewoude

      stand van zaken project Koksijde-dorp

      Schepen Decorte deelt mee dat er in oktober een infovergadering werd georganiseerd met 30 geïnteresseerden, eind oktober zijn er 7 kandidaten die zich effectief hebben ingeschreven en nu worden getoetst aan het reglement. Via CBS wordt dit dan overgemaakt aan de deurwaarder

      - Vragen

      • Raadslid Alain De Coster vraagt hoeveel woningen er kunnen komen?
        • Schepen Decorte antwoordt: 10 woningen
      • Siska Stockelynck vult aan dat er meer kandidaten hadden kunnen zijn maar gemeentepersoneel komt helaas niet in aanmerking.
    • Toelichting ventilatieproject scholen - toelichting door Stephan Wydooghe en Geert De Meulenaere

      -           Toelichting door Stephan en Geert De Meulenaere (preventieadviseur in de scholen en WAK)

      -           Huidige wetgeving

      • Meting via CO2-meting
        • > 900ppm: specifieke maatregelen: ramen en deuren openen als geen ventilatie, als wel ventilatie afvoerdebiet verhogen
        • > 1200 ppm: ramen en deuren open, verhogen afvoerdebiet, aantal aanwezigen verminderen of ruimte volledig ontruimen
      • Metingen en maatregelen vandaag
        • GBSO/GBSK: nov 2020 meting
          • In kleuterblokken geen probleem
          • Beste resultaat met ramen en deuren open
        • WAK sept 2021
          • 2de verdiep plots slechtste waarde: gebruikers hadden ventilatie echter op 75% gezet omwille van lawaai (i.p.v. 100%), vensters eveneens niet open gezet
          • Doch niet boven de 1200ppm
          • Gelijkvloers en eerste niet gerenoveerd: veel ventilatie: goed voor ventilatie, niet voor energie, minder inschrijvingen in deze ateliers dus minder bezetting
      • Risico-analyse

      - Toekomstige initiatieven

      • Sommige delen hebben nood aan mechanische ventilatie:
        • Lagere afdeling GBSK (lagere afdeling) eerste project, daaruit leren voor andere scholen, zijnde  GBSO (lagere afdeling)  en WAK (gelijkvloers en eerste verdiep)
        • Slimme aansturing aan de hand van metingen, per klas
        • 312.000 euro gegund, werken starten binnenkort, 50 werkdagen uitvoeringstermijn

       - Vragen

      • Raadslid Adelheid Hancke vraagt of er ooit boven de 900 en 1200 gemeten is?
        • Geert Demeulenaere antwoordt dat er in de kleuterblokken nooit boven 900ppm is gemeten, in de andere klassen als ramen den deuren open nooit boven de 1000 ppm behalve in de klassen die ver van de buitendeur zitten, daar zijn metingen van een kleine 1200 ppm, als enkel deuren open dan wel 1700 ppm. In ODK komen klassen in de hoeken in de problemen, daar ook niet boven de 1200 ppm als ramen en deuren open.
          Cijfers beschikbaar in tabellen en grafieken.
      • Raadslid Alain De Costervraagt of het klopt dat de leerkrachten moesten tekenen voor ontvangst van de CO2 meter en dat ze zelf moeten instaan voor diefstal?
        • Geert Demeulenaere geeft aan dat er inderdaad gevraagd werd om te tekenen voor ontvangst, maar niet voor diefstal, er is gevraagd om de meters in weekend veilig weg te steken, één leerkracht weigerde inderdaad, maar zelfde regeling geldt voor de laptop, moeten die ook wegbergen. De vraag was er ook om leerkrachten aan te sporen de metingen op te volgen want enkele leerkrachten beseften belang er niet van.
      • Raadslid Alain De Costervraagt of er ook met onderhoudscontract voorzien is bij dossier van de ventilatie, alsook de nodige filters?
        • Stephan Wydooghe geeft aan dat er filters kunnen voorzien worden zoals in ziekenhuizen, er is onderhoud voorzien. De werken starten binnenkort als materialen beschikbaar zijn.
        • Stephan Wydooghe vult aan dat alle klassen zijn meegenomen, ook turnzaal, PC lokaal,…
      • Raadslid Alain De Coster vraagt of dit ook voorzien wordt voor andere gebouwen? Is dit ook verplicht?
        • Stephan Wydooghe deelt mee dat er momenteel nog niets voorzien voor andere, oudere gebouwen. De verplichting geldt voor alle gebouwen maar dat dit gepaard gaat met serieuze investeringen die door de pandemie naar voor geschoven zijn. In de nieuwere gebouwen is dit zowiezo al voorzien.
      • Raadslid Alain De Coster stelt vast dat de metingen nu verplicht zijn, is dit ook zo in andere scholen/plaatsen?
        • Geert Demeulenaere geeft aan geen zicht op andere scholen, maar er wordt gemeten op andere plaatsen. Probleem is dat de meters ook nog moeten  kunnen geleverd worden. Wij waren al gestart voor de verplichting
    • Evaluatie zwerfvuil – toelichting door Jan Vandromme

      Schepen Decorte deelt mee dat dit agendapunt wordt uitgesteld naar de commissievergadering van januari. Dan zouden ook de afvalstraten besproken worden, de aanvraag voor subsidie is door de IVVO ingediend. Grootste probleem was betaalsysteem, niet de goedkoopste oplossing, men wou geen apps of munten