De gouverneur van West-Vlaanderen deelt mee dat het nazicht van de jaarrekening 2024 niet heeft geleid tot formele vaststellingen en dat de jaarrekening 2024, vastgesteld door de gemeenteraad van 23 juni 2025, wordt goedgekeurd.
Besluit van de gouverneur in bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing moet op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad worden ter kennis gebracht ingevolge artikel 332,§1 derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
IWVA wil een deel van haar financiële reserves gebruiken om de gemeenten die deelnemen aan de intercommunale opdrachthoudende vereniging IWVA financieel te ondersteunen en zo bij te dragen tot het uitvoeren van bepaalde openbare werken en diensten, met name wegenwerken, rioleringswerken, saneringswerken en overige infrastructuurwerken in de ruime zin.
De gemeente Koksijde kan een renteloze lening opnemen voor 2.705.000 euro.
De gemeenteraad dient deze overeenkomst (ontwerp in bijlage) goed te keuren.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: nieuwbouw van een bijkomende externe toegang tot het dakterras van het Duinenhuis te Koksijde.
De raming bedraagt 192.693,95 euro excl. btw of 233.159,68 euro incl. 21% btw.
Ter hoogte van het Duinenhuis komt een architecturale buitentrap. Deze innovatieve trap zal het dakterras van het Duinenhuis toegankelijk maken als uitkijkpunt voor bezoekers met een mooi uitzicht op de omgeving van de Schipgatduinen.
De nieuwe buitentrap is ontworpen om het dakterras toegankelijk te maken voor iedereen. Zo kunnen bezoekers ook buiten de openingsuren genieten van het uitzicht. Dit vooruitstrevende ontwerp houdt rekening met de integratie van de toegangspoort en de omheining, om een geheel te creëren dat aansluit bij het Duinenhuis en de natuurlijke omgeving. De trap is gemaakt van duurzame materialen zoals beton en hout wat past in de omgeving en versterkt het uitzicht op het duinenlandschap.
Ontwerper: Voorspoels Daem Poorters Architecten - bureau Kiss (Destelbergen).
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: renovatie strandpaviljoenen op het strand te Oostduinkerke.
De raming bedraagt 304.473,48 euro excl. btw of 368.412,91 euro incl. btw, opgedeeld in 3 percelen:
Voor het strandpaviljoen Sint-André is een serieuze renovatie nodig gezien de zeer slechte staat van dit gebouwtje: wegwerken betonrot, vernieuwen alle schrijnwerk en vernieuwen van de volledige sanitaire inrichting. Voor de paviljoenen Duinpark en Groenendijk wordt de volledige sanitaire installatie vernieuwd om na renovatie opnieuw te voldoen aan de huidige verwachtingen en noden.
Ontwerper: architect Stefaan Depla.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring deelname diverse raamcontracten: informatica - vernieuwing ICT - Stad Brugge 2025-2031.
De totale raming voor de volledige periode bedraagt 1.239.669,42 euro excl. btw of 1.500.000,00 euro incl. 21% btw.
Het betreft raamcontracten voor de periode 2025-2031.
Het vorige raamcontract van Stad Brugge was zeer succesvol en eindigde in maart 2025. Tal van steden, gemeenten, OCMW’s, politiezones, Vlaamse entiteiten en ziekenhuizen maken er gebruik van. Voor de nieuwe marktbevraging worden echter enkele aanpassingen doorgevoerd om de werking te optimaliseren.
Belangrijkste wijzigingen:
Doelgroep van de nieuwe overeenkomsten:
Nieuwe contracten:
Alle contracten zullen worden aanbesteed via een mededingingsprocedure met onderhandeling, gepubliceerd op nationaal en Europees niveau.
Het nieuwe raamcontract loopt van 2025 tot 2031. Wij ramen om in deze periode een bedrag van 1.500.000 € aan bestellingen te doen voor gemeente en OCMW.
Gezien ook het OCMW kan aankopen via deze raamcontracten wordt voorliggende beslissing ook voorgelegd aan de RMW.
BGO staat voor Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling. Een BGO gaat vaak aan een verordenend instrument, zijnde een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) of een verordening vooraf.
Er bestaat geen vaste format voor een BGO maar uit studies, overleggen, een opleiding en juridische adviezen kan gesteld worden dat:
Een BGO is dus een visie of een masterplan van wat het bestuur voor ogen heeft. In dit geval de toekomstige visie m.b.t. betaalbaar wonen, vaste bewoning en toeristisch verblijf.
Gezien het onevenwicht dat ontstaan is tussen vaste bewoning, tweede verblijven en vakantiewoningen heeft het bestuur de intentie om per zone na te denken over de gewenste invulling op lange termijn: zijnde bijkomende vakantiewoningen of net een groter aanbod aan woningen voor permanente bewoning. Dit kan geconcretiseerd worden in een thematisch ruimtelijk uitvoeringsplan. Op die manier zal op een verordenende manier vastgelegd worden of vakantiewoningen al dan niet mogelijk zijn in bepaalde zones. De opmaak van een RUP kan echter niet van vandaag op morgen en kan +/- 2 jaar in beslag nemen.
Daarom dat de intentie en de visie wordt kenbaar gemaakt door middel van dit BGO. Het geeft aan welke richting er wordt uitgegaan en in afwachting van de opmaak van het thematisch ruimtelijk uitvoeringsplan, zal bij de beoordeling van omgevingsvergunningsaanvragen voor functiewijzigingen naar recreatie naast de geldende regelgeving, rekening worden gehouden met dit BGO.
De beleidsmatig gewenste ontwikkeling bevat cijfermateriaal die het onevenwicht aantonen, het schetst de huidige situatie, beschrijft de problematiek die ontstaan is en geeft de toekomstvisie weer. Het bevat eveneens een regelgevend kader en toont aan dat deze visie ook aansluit op de visie van de Vlaamse regering.
In bijlage de beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO).
Op 22 oktober 2025 werd het BGO voorgelegd aan de GECORO, die het unaniem heeft goedgekeurd.
In januari 2026 nemen alle Vlaamse lokale besturen het eLys-platform in gebruik en stappen ze zo over naar de digitale verwerking van een overlijden.
Vóór de start van deze nieuwe werkwijze moeten de lokale besturen een toetredingsovereenkomst ondertekenen om te voldoen aan de AVG-wetgeving.
Het eLys-platform (digitaal uitwisselingsplatform) digitaliseert de administratieve processen en procedures die gepaard gaan met het overlijden van een persoon en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensdeling tussen alle betrokken stakeholders. Ondertussen bekrachtigde de Vlaamse Regering via een decreet de digitalisering van de overlijdensadministratie vanaf 1 januari 2026.
Vzw Flanders Ladies Trophy is al vele jaren op rij organisator van de Flanders Ladies Trophy Koksijde in de evenementenput in de zomer, een ITF-tornooi voor vrouwelijke tennisspeelsters met een prijzenpot van 40.000 dollar.
Om dit mogelijk te maken doen de organisatoren beroep op de Gemeente Koksijde (o.a., samen met andere sponsors) voor financiële en logistieke steun.
In bijlage het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst met deze organisator, met daarin de rechten en plichten van beide partijen, verwijzing naar de toegekende subsidie en de voorwaarden voor het uitkeren van die subsidie, voor een duurtijd van 3 jaar, namelijk 2026 tot en met 2028.
Daarbij een Bijlage 1 bij de samenwerkingsovereenkomst: de limitatieve lijst van gratis middelen en voorzieningen vanuit de Gemeente Koksijde aan de organisatie. Om een indicatie te geven van de waarde van deze middelen en voorzieningen, werd een raming opgenomen.
Het ontwerp van deze overeenkomst werden besproken met de organisatoren, in aanwezigheid van de schepen van sport en de burgemeester, op dinsdag 14 oktober 2025.
Tennisclub Koksijde vzw is al vele jaren op rij organisator van de Koksijde Men's Trophy in de evenementenput in de zomer, een ITF-tornooi voor mannelijke tennisspelers met een prijzenpot van 30.000 dollar.
Om dit mogelijk te maken doen de organisatoren beroep op de Gemeente Koksijde (o.a., samen met andere sponsors) voor financiële en logistieke steun.
In bijlage het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst met deze organisator, met daarin de rechten en plichten van beide partijen, verwijzing naar de toegekende subsidie en de voorwaarden voor het uitkeren van die subsidie, voor een duurtijd van 3 jaar, namelijk 2026 tot en met 2028.
Daarbij een Bijlage 1 bij de samenwerkingsovereenkomst: de limitatieve lijst van gratis middelen en voorzieningen vanuit de Gemeente Koksijde aan de organisatie. Om een indicatie te geven van de waarde van deze middelen en voorzieningen, werd een raming opgenomen.
Het ontwerp van deze overeenkomst werden besproken met de organisatoren, in aanwezigheid van de schepen van sport en de burgemeester, op dinsdag 14 oktober 2025.
Tennisclub Koksijde vzw is al enkele jaren op rij organisator van FIP Silver Koksijde in de evenementenput in de zomer, een internationaal padel tornooi met een prijzenpot van 15.000 euro.
Om dit mogelijk te maken doen de organisatoren beroep op de Gemeente Koksijde (o.a., samen met andere sponsors) voor financiële en logistieke steun.
In bijlage het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst met deze organisator, met daarin de rechten en plichten van beide partijen, verwijzing naar de toegekende subsidie en de voorwaarden voor het uitkeren van die subsidie, voor een duurtijd van 3 jaar, namelijk 2026 tot en met 2028.
Daarbij een Bijlage 1 bij de samenwerkingsovereenkomst: de limitatieve lijst van gratis middelen en voorzieningen vanuit de Gemeente Koksijde aan de organisatie. Om een indicatie te geven van de waarde van deze middelen en voorzieningen, werd een raming opgenomen.
Het ontwerp van deze overeenkomst werden besproken met de organisatoren, in aanwezigheid van de schepen van sport en de burgemeester, op dinsdag 14 oktober 2025.
Binnen de Westhoek werd in 2024 het project West Wave Westhoek opgestart met steun van Vlaanderen en Europa (Gemeente Zonder Gemeentehuis en Next Gen EU). Eén van de deelprojecten waarrond de Westhoekgemeenten samenwerken is een intergemeentelijk BOA-platform.
BOA staat voor buitenschoolse Opvang en Activiteiten. Het BOA-decreet wil elk kind van 2,5 tot 12 jaar de kans geven om voor en na school, en tijdens vrije dagen, te genieten van kwalitatieve opvang en vrije tijd. Lokale besturen hebben de regie in handen om de buitenschoolse opvang in hun gemeente of stad te organiseren. Eén van de doelstellingen is de toegankelijkheid tot het aanbod vergroten.
Het project 'intergemeentelijk BOA-platform' focust op toegankelijkheid. Het project streeft naar een online toepassing die het aanbod van alle BOA-aanbieders bundelt, over de gemeentegrenzen heen. Aanbieders die dat wensen kunnen via deze toepassing ook het inschrijvingsproces regelen en communiceren met de ouders.
Het project wordt gerealiseerd door een projectleider van De Panne in samenwerking met een werkgroep met vertegenwoordigers van De Panne, Diksmuide, Houthulst, Ieper, Koksijde en Poperinge. Andere geïnteresseerde gemeenten werden betrokken via een klankbordgroep en een bevraging.
DVV Westhoek heeft op 23 september het intergemeentelijk BOA-platform gegund aan Tactics met hun toepassing Luwio.
Langs de Zeedijk geldt een zonale regeling van verboden parkeren (laden en lossen) aan de zuidkant. Om tegemoet te komen aan de vragen van aannemers en poetsfirma's werd volgend voorstel gedaan:
Op het parkeerverbod wordt uitzondering gemaakt voor aannemers of poetsfirma's die reeds over een badge (conform reglement toegang tot de Zeedijk) beschikken indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
Deze voorwaarden dienen ook in het reglement rond de toegang tot de Zeedijk te staan.
De aanpassing treedt in werking op 1 december 2025.
Langs de Zeedijk Koksijde geldt een zonale regeling van verboden parkeren (laden en lossen) aan de zuidkant. Om tegemoet te komen aan de vragen van aannemers en poetsfirma's werd volgend voorstel gedaan:
Op het parkeerverbod wordt uitzondering gemaakt voor aannemers of poetsfirma's die reeds over een badge (conform reglement toegang tot de Zeedijk) beschikken indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
* mits het leggen van een parkeerschijf met maximum parkeertijd van 2 uren
* niet parkeren voor een handelszaak
* aanbieden van een vergunningskaart met vermelding van nummerplaat, badgenummer, handtekening van de verantwoordelijke
Deze regeling treedt in werking op 1 december 2025.
Langs de Zeedijk Oostduinkerke geldt een zonale regeling van verboden parkeren (laden en lossen) aan de zuidkant. Om tegemoet te komen aan de vragen van aannemers en poetsfirma's werd volgend voorstel gedaan:
Op het parkeerverbod wordt uitzondering gemaakt voor aannemers of poetsfirma's die reeds over een badge (conform reglement toegang tot de Zeedijk) beschikken indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
* mits het leggen van een parkeerschijf met maximum parkeertijd van 2 uren
* niet parkeren voor een handelszaak
* aanbieden van een vergunningskaart met vermelding van nummerplaat, badgenummer, handtekening van de verantwoordelijke
In Koksijde zijn er heel wat fietsstraten. Bij de start van het nieuwe bestuur werd de vraag gesteld om de huidige situatie te evalueren. Deze evaluatie werd vooral uitgevoerd door een bevraging te organiseren waarna de stand van zaken telkens in de verkeerscommissie werd besproken.
Volgende principes werden gevolgd:
Aan de hand hiervan werd volgend voorstel opgesteld.
Fietsstraten behouden:
Fietsstraten schrappen:
Extra fietsstraten:
De wettelijke signalisatie wordt voorzien tegen het begin van de paasvakantie 2026.
Langs het Zouavenpad is momenteel enkel plaatselijk verkeer toegelaten m.u.v. bromfietsers klasse A. Het lijkt aangewezen dat hier ook speed pedelecs worden toegelaten. Omwille van de verschillende bochten en de smalle weg kan hier sowieso geen hoge snelheid worden gehanteerd.
Hiervoor dient het aanvullend politiereglement op het verkeer van het Zouavenpad aangepast te worden.
Op 11 december 2025 om 19u15 vindt de buitengewone algemene vergadering van Aquaduin (IWVA plaats met volgende agendapunten :
Op 16 december 2025 om 18u00 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
Agenda :
Op 17 december 2025 om 17u45 vindt een bijzondere algemene vergadering plaats met volgende agendapunten:
Op 10 december 2025 om 18u30 vindt een buitengewone algemene vergadering plaats met volgende agendapunten :
Op 16 december 2025 vindt een buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv plaats met volgende agendapunten:
Ingevolge de statutenwijziging van Aquaduin is de samenstelling van de Raad van Bestuur gewijzigd.
Er is een uitbreiding van het aantal leden van de Raad van Bestuur met raadgevende stem van 1 naar 3.
De aanstelling van het raadgevend lid is in principe voor de volledige termijn van 6 jaar en genderkeuze zodanig dat er vrije keuze is van gender voor de 6 bestuurders met stemrecht (vb bij 6 mannelijke bestuurders dienen er 3 vrouwelijke raadgevende leden voorgedragen te worden)
De eerste termijn van 6 jaar voor de aanstelling van een raadgevend lid komt toe aan Alveringem, Koksijde en Veurne. De volgende termijn aan De Panne, Diksmuide en Nieuwpoort.
De gemeente Koksijde dient een vrouwelijke kandidaat, die verkozen is op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, voor te dragen. Dit mag dezelfde persoon zijn die in het begin van dit jaar in de gemeenteraad aangeduid werd.
Dhr. Luc Deltombe heeft zijn ontslag ingediend als lid van de gemeentelijke verkeerscommissie.
Team8670 dient nu een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Koen Ringoot
voorzitter