De voorzitter opent de zitting op 21/03/2022 om 19:22.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Raamcontract 4 jaar voor het leveren van schilder- en decoratiematerialen” een bestek met nr. 2022-043 werd opgesteld door het Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:* Perceel 1 (Leveren van verf- en decoratiemateriaal ), raming: 51.764,40 euro excl. btw of 62.634,92 euro incl. 21% btw;* Perceel 2 (Leveren verven 1), raming: 90.416,00 euro excl. btw of 109.403,36 euro incl. 21% btw;* Perceel 3 (Leveren verven 2), raming: 10.525,60 euro excl. btw of 12.735,98 euro incl. 21% btw;* Perceel 4 (Leveren verven 3), raming: 31.948,30 euro excl. btw of 38.657,44 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 184.654,30 euro excl. btw of 223.431,70 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Koksijde de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde en V.V.V. Koksijde-Oostduinkerke vzw bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van de diverse jaren;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-043 en de raming voor de opdracht “Raamcontract 4 jaar voor het leveren van schilder- en decoratiematerialen”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 184.654,30 euro excl. btw of 223.431,70 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Gemeente Koksijde wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Koksijde en V.V.V. Koksijde-Oostduinkerke vzw bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 4: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 5: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art. 6: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Organisatie deelfietssysteem voor de gemeenten De Panne, Koksijde en de Stad Veurne in het kader van Interreg V - Transmobil - Deelname Gemeente Koksijde” een bestek met nr. 2022-045 werd opgesteld door de ontwerper;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 288.000,00 euro excl. btw of 348.480,00 euro incl. brtw, waarvan 1/3, zijnde 96.000,00 euro excl. btw of 116.160,00 euro incl. 21% btw ten laste van de gemeente Koksijde;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Stad Veurne de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Koksijde, Gemeente De Panne en Gemeentebestuur De Panne bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2022;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-045 en de raming voor de opdracht “Organisatie deelfietssysteem voor de gemeenten De Panne, Koksijde en de Stad Veurne in het kader van Interreg V - Transmobil - Deelname Gemeente Koksijde”, opgesteld door de ontwerper. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 288.000,00 euro excl. btw of 348.480,00 euro incl. brtw, waarvan 1/3, zijnde 96.000,00 euro excl. btw of 116.160,00 euro incl. 21% btw ten laste van de gemeente Koksijde.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Stad Veurne wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Koksijde, Gemeente De Panne en Gemeentebestuur De Panne bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 4: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 5: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art. 6: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Heraanleg Schoonzichtstraat en Fastenaekelsvoetpad te Koksijde” werd gegund aan Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 276.510,60 euro excl. btw of 303.478,95 euro incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-01/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-52);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Heraanleg Schoonzichtstraat en Fastenaekelsvoetpad te Koksijde”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 276.510,60 euro excl. btw of 303.478,95 euro incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het voorstel van 'voorstel Golazo organisatie X²O trofee', zoals voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022;
Overwegende de traditie die de gemeente Koksijde heeft in het inrichten van cyclocrosswedstrijden,
Overwegende de publicitaire return van deze cyclocrosswedstrijd voor de gemeente Koksijde;
Overwegend dat Golazo jaarlijks 15.000 euro aan de organisator betaalt;
Overwegend dat de organisator 'Gemeente Koksijde' 50.000 euro aan Golazo betaalt voor de deelnemers pot;
Overwegende de datum van de cyclocross moet liggen tussen 15 november en 15 januari;
Art. 1: De overeenkomst 'Lokale organisator X²O badkamers trofee - Vlaamse Duinencross Koksijde" tussen gemeente Koksijde en Golazo Sports NV, Schoebroekstraat 8, 3583 Paal-Beringen, voor de seizoenen 2022 - 2023 tot en met 2024 - 2025, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 §3;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 14 februari 2022;
Overwegende de noodzaak aan een reglement Algemene Voorwaarden in het kader van de organisatie van evenementen in Koksijde;
Art.1: Het reglement 'Algemene Voorwaarden in het kader van de organisatie van evenementen in Koksijde', zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Mevr. Julie Paelinck verlaat de zitting.
raadslid Pieters - aanleg groene ruimte oud gemeentehuis
raadslid Pieters verwijst naar de afbraak van het oude gemeentehuis en vraagt of er reeds een ontwerp is gemaakt voor het plein en doet daarbij een aantal suggesties voor de inrichting, waarop de burgemeester het voorontwerp toont, de planning overloopt en zegt dat de suggesties worden meegenomen
raadslid De Coster - vaccinatiecentrum Furnevent
raadslid De Coster verwijst naar de sluiting van het centrum, verwijst naar mogelijk nieuwe vaccinatierondes en vraagt hoe dit zal georganiseerd worden; de burgemeester dankt de raadsleden die zich als medewerker hebben ingezet, er is een bedankingsfeest op 31 maart en volgende week is er een overleg met de vijf gemeenten over het verdere verloop, er zullen zeker nog bijkomende prikken nodig zijn
raadslid Hillewaere - watertoren
raadslid Hillewaere stelt dat de plannen er nu mooier uitzien en vraagt hoe het zit met de financiering van dit project en met de subsidie van de provincie; de burgemeester antwoordt dat er 150.000 euro subsidie komt van de provincie en wordt voor de rest 100% gedragen door Aquaduin/IWVA en het project een meerwaarde is voor zowel Koksijde als Nieuwpoort
raadslid De Rechter - omheining Fluithoekweg
raadslid De Rechter vraat of een omheining die is omgevallen langs het mountainbikepad kan rechtgezet worden, waarop schepen Dawyndt antwoordt dat die reeds is recht gezet
raadslid Loones - opstuivend zand
raadslid Loones verwijst naar de stormen en het opspuiten van de stranden en het feit dat bloembakken onder het zand komen te liggen en vraagt of er mogelijkheden zijn onderzocht om dit te vermijden o.a. in functie van de werklast voor de arbeiders; de burgemeester stelt dat dit eigen is aan de zee en het strand en moeilijk te vermijden, wordt momenteel beheerst met aanplantingen en keerelementen, er zijn ook proeven bezig door MdK aan de kust en tal van onderzoeken, het is ook een bevoegdheid van het Vlaamse gewest
raadslid Hancke - wijziging straat- en plaatsnamen
raadslid Hancke verwijst naar de vraag van een inwoner en de bedoeling om straatnamen te wijzigen, ze vraagt wat de reactie was op de brief en wat de intenties zijn van het bestuur en suggereert om bij wijziging te kiezen voor vrouwelijke straatnamen; schepen Anseeuw stelt dat 600 brieven werden verstuurd en er 111 reacties zijn gekomen, waarbij slechts één reactie positief was over een straatnaamwijziging, velen gaven aan nooit problemen te hebben met postlevering met conclusie dat er geen wijziging zal gebeuren
raadslid Dirk Decorte - inwonersaantal
Raadslid Decorte verwijst naar een artikel in de Krant van West-Vlaanderen waarin wordt vermeld dat het aantal inwoners aan de Westkust stijgt, met uitzondering van Koksijde, waar in de laatste tien jaar meer dan 300 inwoners minder zijn en dit een signaal moet zijn naar het aantrekken van jongeren in de gemeente; schepen Anseeuw antwoordt dat vorig jaar de teller op -8 staat voor Koksijde en ze de cijfers niet kent voor de laatste tien jaar
raadslid Ringoot - infobord voor ooievaars
raadslid Ringoot stelt dat ooievaars terugkomen en er op Groenendijk steeds meer belangstelling is van fotografen en andere liefhebbers voor de ooievaars, hij vraagt of er geen informatiebord kan geplaatst wordt, hij vraagt ook aandacht voor de borden over vogels die in de natuurgebieden staan; schepen Anseeuw antwoordt dat er op de golf twee ooievaarspalen werden geplaatst en er zal gekeken worden voor het vernieuwen van de borden in het bos Hannecart
raadslid Ringoot - klimaatregisseur
raadslid Ringoot verwijst naar de vacature van klimaatregisseur en is blij dat hier op ingezet wordt op het thema klimaat, hij vraagt wat de functieinhoud behelst, vraagt wat de opdracht is, hoe dit past in het organogram van de gemeente en hoe het zit met het klimaatplan 2030; schepen Decorte verwijst naar de actie in het meerjarenplan, met name opmaak van een klimaatactieplan in samenwerking met de WVI; het gaat over een horizontaal verhaal en heel wat thema's zowel intern als naar bewoners toe; momenteel is hier reeds iemand parttime mee bezig maar uit zijn voegen barst; bedoeling is dat de regie in handen wordt genomen van het klimaatplan, het aanspreekpunt moet zijn, binnenskamers moet coördineren, enz; deze functie bestaat ook in andere gemeenten
raadslid Loones - personeelsformatie gemeente
raadslid Loones stelt vast dat de gemeente aan het aanwerven is voor een aantal functies, hij stelt dat er geen overzicht meer is voor de raad en vraagt hoe een en ander zit gezien volgens het budget het aantal VTE gelijk zou blijven de komende jaren en vraagt wat de plannen zijn; schepen Decorte stelt dat er steeds vlugger moet geschakeld worden op het vlak van personeelsbeleid, hij stelt dat er diverse cijfers zijn over personeelsaantallen, met name in het budget, in het personeelskader en de effectieve bezetting; hij stelt voor om dit te bespreken in een commissie; hij stelt dat er veel evolutie zit in een aantal functies en gaat in op enkele voorbeelden
raadslid Verhaeghe - resultaat kindergemeenteraad
raadslid Verhaeghe verwijst naar de vergadering van de kindergemeenteraad en vraagt of er niet verder kan gegaan worden, met name eens uitnodigen op een gemeenteraad of een commissievergadering zodat er punten kunnen doorstromen waar ze interesse voor hebben; schepen Van Hove stelt dat de gemeenteraad of een commissie niet laagdrempelig genoeg is voor dergelijk initiatief en het meestal om heel kleine dingen gaat die besproken worden
raadslid Hancke - hagen tussen landbouwpercelen
raadslid Hancke stelt dat hagen goed zijn voor fauna en flora, ze vraagt of de gemeente extra inspanningen hiervoor voorziet, bijv. hagen tussen landbouwpercelen in functie van erosie en bebossing; schepen Decorte antwoordt dat hier verder kan op ingezet worden en verwijst naar de toetreding door de gemeente tot het Regionaal Landschap Westhoek; er werd ook reeds succesvol deelgenomen aan de groepsaankoop "behaag je tuin" en stelt dat het moet bekeken worden waar het kan in het open ruimtegebied en dit in overleg met de landbouwers
raadslid De Coster - bomenplan en risicomatrix
raadslid De Coster verwijst naar eerdere vragen over het bomenbestand en over een bomenplan, het bestaan van een bomencharter, hij vraagt of er kan gegaan worden naar een ambitieus bomenplan en het opstellen van een risicomatrix in verband met bomen bij stormen zodat straten tijdig kunnen afgesloten worden; schepen Decorte stelt dat onze straatbomen goed bestand zijn, er is een aanbesteding gepland om een bomenplan op te stellen en er is ook een nieuwe medewerker in de groendienst aangesteld om dit op te volgen
raadslid Van Herck - strandcabines
raadslid Van Herck doet nog eens een oproep om strandkabines voor de paasvakantie te kunnen plaatsen, hij verwijst naar de bespreking in de gemeenteraad van januari en feit dat verhuurders klaar staan om te beginnen plaatsen
raadslid Hillewaere - strandcabines
raadslid Hillewaere verwijst naar feit dat vorig jaar de strandkabines vroeger konden geplaatst worden en vraagt hoe het dit jaar staat en vraagt of hier een structureel beleid kan vastgelegd worden
schepen Dawyndt antwoordt op beide vragen en stelt dat de plaatsing kan zoals andere jaren na de paasvakantie, op een aantal plaatsen waar strandophoging bezig is kan immers nog niet geplaatst worden, waarop raadslid Van Herck zegt dit te betreuren gezien de positieve reacties vorig jaar en raadslid Hillewaere voorstelt om een precieze datum in het politiereglement te voorzien
raadslid Verhaeghe - afbakening bouwwerven
raadslid Verhaeghe verwijst naar de vele bouwwerven en het politiereglement dat voorziet dat de werven mooi moeten afgesloten worden met fotomateriaal van de gemeente Koksijde, ze vraagt of hier sterker kan op toegezien worden en vraagt om ook de periode ruimer in te schrijven dan alleen de zomer; schepen Dawyndt stelt dat er door de diensten nauwgezet op toegezien wordt op orde en netheid
raadslid Van Herck - overdekt padelterrein
raadslid Van Herck verwijst naar de raad van 24 januari en vraagt naar een stand van zaken; schepen Dawyndt antwoordt dat de club zelf geen vragende partij is voor een overdekt terrein en dit bovendien ook duur is, waarop raadslid Van Herck antwoordt dat een aantal bestuursleden wel vragende partij zijn
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/969063/%2021-03-2022 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 21/03/2022 om 21:21.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Charlotte Castelein
voorzitter