De voorzitter nodigt je uit voor deze zitting.
Deze vindt plaats op de hierboven aangegeven locatie.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2023 is toegevoegd in bijlage.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2023 is opgenomen in bijlage.
Zie afzonderlijke documenten
Zie afzonderlijke documenten
De originele lijst nominatieve subsidies 2024 werd in gemeenteraadszitting d.d. 18 december 2023 goedgekeurd. In dit dossier wordt een bijkomende subsidie-aanvraag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad:
Een autonoom gemeentebedrijf maakt een BBC-jaarrekening op.
Het AGB Koksijde moet ook een jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen. Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
Na de goedkeuring van de rekeningen beslist de gemeenteraad over de kwijting aan de bestuurders.
De boekhouding van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde wordt analytisch gevoerd, en op volgende wijze uitgesplitst :
Het autonoom gemeentebedrijf Koksijde voert een analytische boekhouding waardoor de impact van deze kernactiviteiten op het algemeen resultaat kan ingeschat worden.
Het boekjaar 2023 werd afgesloten met een winst voor belastingen van 681.711,51 EUR. Dit kan analytisch verdeeld worden over de volgende pijlers :
De winst na belastingen bedraagt 533.506,83 EUR
De statuten van het AGB Koksijde bepalen dat onder art. 41 het volgende :
‘Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat tien procent van de winst werd gereserveerd, worden de nettowinsten jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.’
Het resultaat werd als volgt verwerkt:
Resultaat van het boekjaar 533.506,83
- Overgedragen resultaat vorig boekjaar 0,00
= Resultaat - 533.506,83
In toepassing van artikel 41 van de statuten wordt 53.506,83 EUR toegevoegd aan de reserves en wordt 480.156,15 EUR uitgekeerd aan de gemeente.
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -1.099.572 EUR.
Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 31.311 EUR.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 290.102 EUR.
Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het meerjarenplan minstens een keer per jaar wordt aangepast waarbij de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Op 26 juni 2024 om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Centre te Brussel, is er een algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV.
De agenda is :
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2023
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2023 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2023
5. Vraagstelling
Door de gemeenteraad werd op 29 januari 2019 schepen Lander Van Hove aangesteld als lid van de raad van bestuur van IKWV.
Dhr. Lander Van Hove dient zijn ontslag in en moet vervangen worden.
Moet gemeenteraadslid zijn.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: algemene restauratie van het beschermde vaartuig N.116 Nostalgie.
De raming bedraagt 1.224.150,00 euro excl. btw of 1.481.221,50 euro incl. 21% btw.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agentschap Onroerend Erfgoed - Vlaamse Overheid, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53 te 2018 Antwerpen. Het voorlopig en maximaal toegezegd bedrag bedraagt 1.177.063,80 euro incl. btw (voor de volledige opdracht).
Wijze van gunnen: openbare procedure.
Als gemeente trachten we via innovatieve manieren burgers, lokale verenigingen, scholen, ondernemers actief te betrekken bij het Burgemeestersconvenant en het Lokaal Energie en Klimaatpact. Burgers, buurt- en wijkwerkingen vormen via hun lokale verankering, terreinkennis en netwerk een belangrijke hefboom om lokale klimaatdoelstellingen te behalen.
De gemeente Koksijde voorziet een burgerbudget ten bedrage van 15.000 euro in het kader van het lokaal energie- en klimaatpact. De begeleiding bij het uitwerken van dit subsidiereglement gebeurt door vzw Ecolife vzw. De begeleiding door Ecolife is in het kader van 'Gemeente voor de Toekomst' 100% gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen.
Het voorstel is om een burgerbudget ter beschikking te stellen om klimaatinitiatieven van en voor burgers financieel te ondersteunen.
Uiteraard zijn er voorwaarden gekoppeld aan de projectvoorstellen:
Projecten kunnen bijvoorbeeld zijn:
De jury
De jury bestaat uit een onafhankelijke burger, een medewerker van de provincie West-Vlaanderen, een medewerker van een ander lokaal bestuur, een medewerker klimaat van de VVSG. Een jury beoordeelt de ingediende projecten waarna burgers mee beslissen (onlinestemming) welke projecten financiering krijgen volgens gedefinieerde criteria in het subsidiereglement (artikel 5):
Stappenplan, gedetailleerd als bijlage
In de loods Degeyter wordt binnenkort een nieuwe tentoonstellingshal gebouwd als onderdeel van het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan strenge normen voor de presentatie van belangrijke stukken, waaronder de grisailles en handschriften die zelfs onder het Topstukkendecreet vallen. Deze stukken illustreren de 700-jarige geschiedenis van de Duinenabdij.
Het erfgoed van de Duinenabdij is verspreid over verschillende instellingen, zoals het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St.-Walburga Veurne, en de St.-Niklaaskerk Veurne. Samen vormen zij een uitgebreide verzameling van stukken die relevant zijn voor de presentatie op Ten Bogaerde. Dit biedt tevens de mogelijkheid om een dynamisch presentatiebeleid te ontwikkelen voor het project op Ten Bogaerde.
Aan het begin van de 19e eeuw kreeg St.-Walburga van de Duinheren een kazuifel en twee koorkappen voor de erediensten. Deze stukken, die dateren uit de tijd van abt Lucas de Vriese (1699-1723), zijn zeker relevant voor toekomstige bruikleen. Door ze te combineren met onze collectie en andere bruiklenen, wordt een diversiteit aan materiaal gepresenteerd die de rijkdom en uitstraling van de abdij uitstekend illustreert.
In dit kader is de afgelopen maanden overleg gevoerd met de heer Pieter Lapauw van de kerkraad van de St.-Walburgakerk te Veurne over de mogelijkheid van structurele samenwerking. De stukken religieus textiel van de Duinenabdij in de St.-Walburgakerk verkeren in minder goede staat en vereisen consolidatie en restauratie voor zowel presentatie als behoud en beheer.
Vergelijkbaar met de stukken van het Grootseminarie, die niet onder het Topstukkendecreet vallen, is er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze overeenkomst heeft een voorziene duur van acht jaar en kan voor het einde worden vernieuwd, eventueel met aangepaste voorwaarden. Het doel van de overeenkomst is de ontsluiting en bescherming van deze unieke stukken uit het erfgoed van de voormalige Duinenabdij.
De overeenkomst is afgestemd met de juridisch medewerker van de gemeente.
In de loods Degeyter wordt binnenkort de nieuwe tentoonstellingshal gebouwd als onderdeel van het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan strenge normen voor de presentatie van belangrijke stukken, waaronder de grisailles en handschriften die onder het Topstukkendecreet vallen. Stukken die de 700-jarige geschiedenis van de Duinenabdij tastbaar maken.
Het erfgoed van de Duinenabdij is in de loop der tijd verspreid geraakt over verschillende instellingen, zoals het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St.-Walburga Veurne, en de St.-Niklaaskerk Veurne. Samen vormen zij een uitgebreide verzameling die relevant is voor de presentatie op Ten Bogaerde. Dit biedt ook de mogelijkheid om een dynamisch presentatiebeleid te ontwikkelen op Ten Bogaerde.
Het Bisdom Brugge heeft in zijn collectie een voorstelling van de “Lactatio van Bernardus van Clairvaux” (zie afbeelding in bijlage). Dit werk hebben we in 2022 leren kennen dankzij de contacten met de heer Vandamme, die als vrijwilliger bezig is met de registratie van de kunstcollectie van het Bisdom. Hij vermoedde dat het werk een link kon hebben met een cisterciënzerabdij. De afbeelding van het wapen van de Duinenabdij op de wand van de stoel waarop Onze-Lieve-Vrouw zit, is een duidelijke verwijzing naar de vroegere Duinenabdij. Volgens het KIK moet het schilderij in de 17e eeuw gesitueerd worden en meet het 121 cm bij 91 cm. De schilder is niet bekend.
Dit unieke stuk is relevant voor toekomstige bruikleen. De combinatie met onze collectie en andere bruiklenen vergroot de diversiteit aan materiaal dat kan worden gepresenteerd, wat de rijkdom en uitstraling van de abdij uitstekend weergeeft.
Binnen dit kader hebben we kanunnik Stefaan Franco gevraagd of het mogelijk is om, naast de werken van het Grootseminarie, ook voor dit werk uit de collectie van het Bisdom Brugge een structurele samenwerking op te zetten.
Het schilderij verkeert in minder goede staat en vereist consolidatie en restauratie voor presentatie, behoud en beheer.
Vergelijkbaar met de stukken van het Grootseminarie, die niet onder het Topstukkendecreet vallen, is er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Het ontwerp werd bezorgd door het Bisdom en vervolgens nagelezen door onze collega, jurist Robrecht Maesen, die een aantal wijzigingen voorstelde. Het is ondertussen terugbezorgd aan het Grootseminarie met de vraag of zij akkoord gaan met de aangepaste formuleringen. In de bijlage vindt u de nagelezen versie van onze collega Robrecht Maesen, aangevuld met enkele opmerkingen door het bisdom m.b.t. eigendom van de stukken en dat het akkoord enkel betrekking heeft op dit werk..
De overeenkomst heeft, net als de andere samenwerkingsovereenkomst, een voorziene duur van acht jaar, die voor het einde ervan kan worden vernieuwd met eventueel aangepaste voorwaarden. Het doel van de overeenkomst is de ontsluiting en bescherming van dit unieke werk uit het erfgoed van de voormalige Duinenabdij.
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid.
Volgende wijzigingen werden onder andere opgenomen:
Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd besproken met het personeel op de personeelsvergadering van 3 juni 2024 en werd besproken op de schoolraad van woensdag 12 juni 2024.
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid.
Volgende wijzigingen werden onder andere opgenomen:
Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd besproken met het personeel via mail op 4 juni 2024 en werd besproken op de schoolraad van dinsdag 11 juni 2024.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.
De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.
De volgende wijzigingen werden opgenomen:
Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.
De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.
De volgende wijzigingen werden opgenomen:
Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.
Het academiereglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders vast. Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat hij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement. In deze versie wordt het academiereglement aangepast aan de nieuwste wetgeving. De wijzigingen door de WAK en OVSG staan in het blauw.
Volgende wijzigingen werden opgenomen:
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.
De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.
De volgende wijzigingen werden opgenomen:
Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.
Om de toekenningsvoorwaarden van de verschillende tussenkomsten op elkaar af te stemmen werd het reglement onderwijscheques herwerkt.
De toekenningsvoorwaarden zijn duidelijker en transpanter, dit was vooral noodzakelijk voor de categorie 'geplaatste kinderen'.
Inhoudelijk wijzigt er niets.
Om de toekenningsvoorwaarden van de verschillende tussenkomsten op elkaar af te stemmen werd het reglement Kunstkans herwerkt.
De toekenningsvoorwaarden zijn duidelijker en transpanter, dit was vooral noodzakelijk voor de categorie 'geplaatste kinderen'.
Inhoudelijk wijzigt er niets.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur over organisatiebeheersing aan de hand van een jaarverslag.
Het rapport werd toegelicht aan de gemeenteraadscommissie d.d. 19 juni 2024.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter