De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:14.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 3 juni 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW; dat in 2022 een bedrag van 4.050.000 euro aan het OCMW via interne rekening-courant werd overgemaakt;
dat hieronder het budgettair resultaat voor deel gemeente het volgende resultaat kent:
budgettair resultaat | jaarrekening |
I. exploitatiesaldo | 20.040.004 |
II. Investeringssaldo | -21.275.043 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -1.234.039 |
IV. financieringssaldo | -176.746 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.411.784 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
10.461.268 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 9.049.483 |
Dat de autofinancieringsmarge voor deel gemeente volgend resultaat kent:
Autofinancieringsmarge | jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 20.040.004 |
II. Netto periodieke aflossingen | 8.116.470 |
III. Autofinancieringsmarge | 11.923.534 |
Overwegende het positief advies van het managementteam van 21 mei 2024;
Overwegende de toelichting op de raadscommissie van 19 juni 2024;
Art.1: De gemeenteraad stelt het gedeelte van de gemeente Koksijde van de jaarrekening 2023 vast.
Art. 2: De rekening 2023 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW;
Overwegende dat er geen afspraken zijn gemaakt over de financiering van de tekorten van het OCMW; dat in het boekjaar 2023 thesaurietransferts via interne rekening-courant ten bedrage van 3.050.000 euro vanuit de gemeente aan het OCMW plaatsvonden;
Overwegende dat voor het deel OCMW de vaststelling gebeurde door de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegend dat de staat van het financieel evenwicht voor gemeente en OCMW in de jaarrekening 2023volgend resultaat vertoont:
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
16.959.451 |
11.076.832 |
a. Ontvangsten |
82.924.305 |
81.606.719 |
b. Uitgaven |
65.964.854 |
70.529.888 |
II. Investeringssaldo |
-21.402.766 |
-37.295.211 |
a. Ontvangsten |
4.402.553 |
9.178.750 |
b. Uitgaven |
25.805.318 |
46.473.962 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-4.443.314 |
-26.218.380 |
IV. Financieringssaldo |
-314.246 |
19.861.452 |
a. Ontvangsten |
7.939.725 |
28.147.966 |
b. Uitgaven |
8.253.970 |
8.286.514 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-4.757.560 |
-6.356.928 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
6.767.018 |
6.767.018 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
2.009.459 |
410.091 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
2.009.459 |
410.091 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
16.959.451 |
11.076.832 |
II. Netto periodieke aflossingen |
7.904.157 |
7.937.762 |
a. periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
8.253.970 |
8.286.514 |
b. periodieke terugvordering leningen |
349.813 |
348.752 |
III. Autofinancieringsmarge |
9.055.295 |
3.139.069 |
Overwegende het positief advies van het managementteam van 21 mei 2024;
Overwegende de toelichting op de raadscommissie van 19 juni 2024;
Art.1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het deel van het OCMW Koksijde van de jaarrekening 2023 vast.
Art. 2: De gehele jaarrekening 2023 wordt in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 3: De jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende de 6e meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2023;
Overwegende de documenten van de 7de meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van de gemeente (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;
Overwegende dat in een meerjarenplan de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren zichtbaar moeten zijn; dat in casu 2027 hierdoor wordt meegenomen;
Overwegende dat in deze aanpassing van het meerjarenplan de beginkredieten voor het jaar 2025 worden vastgesteld, zoals aanbevolen door het toezicht via hun website om de continuïteit te vezekeren; dat ook de kredieten van het lopende boekjaar 2024 worden gewijzigd waar nodig;
Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de 7de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.
Art. 2: De gemeenteraad stelt in deze aanpassing de beginkredieten voor 2025 vast.
Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende de 6de meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2023;
Overwegende de documenten van de 7de meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van het OCMW (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;
Overwegende dat in een meerjarenplan de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren zichtbaar moeten zijn; dat in casu 2027 hierdoor wordt meegenomen;
Overwegende dat in deze aanpassing van het meerjarenplan de beginkredieten voor het jaar 2025 worden vastgesteld, zoals aanbevolen door het toezicht via hun website om de continuïteit te verzekeren; dat ook de kredieten van het lopende boekjaar 2024 worden gewijzigd waar nodig;
Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte OCMW van de 7de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad stelt de 7de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 volledig vast.
Art. 2: De gemeenteraad stelt in deze aanpassing de beginkredieten voor 2025 vast.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°;
Overwegende de goedgekeurde lijst nominatieve subsidies 2024 in zitting d.d. 18 december 2024;
Overwegende dat de culinaire orde van de Sint-Jacobsmossel zijn activiteiten opnieuw wil opstarten; dat het tot doel heeft de gastronomie in Koksijde te promoten; dat het éénmalige financiële steun vraagt om de heropstart van de activiteiten te ondersteunen ter waarde van 1.500 EUR;
Overwegende dat NEOS Koksijde hun 30-jarige bestaan viert, dat men hiervoor als jubilerende vereniging éénmalig een dubbele subsidie aanvraagt ter waarde van 923,49 EUR;
Overwegende de goedkeuring 4 december 2023 in het college van burgemeester en schepenen voor de organisatie Après Ski fuif op 30 december 2023; dat de scoutsen Zeedustra en Casa Oostduinkerke werden ingeschakeld om de bar van de Après Ski fuif uit te baten, dit om de scoutsgroepen dichter te betrekken met de werking van de jeugddienst en zo de banden te versterken tussen de scoutsen en de jeugddienst; dat het voorstel om de winst van de bar te schenken aan de twee scoutsgroepen; dat na aftrek van de kosten van de drankfactuur de inkomsten van de bar 5.765,46 EUR bedragen; dat de scoutsgroepen het geld moeten besteden aan hun jeugdwerking;
Overwegende dat KV Koksijde-Oostduinkerke verantwoordelijk is voor de organisatie van het uitzenden van de wedstrijden Rode Duivels tijdens het EK voetbal deze zomer, dat de uitzending terug op groot scherm zal gevolgd kunnen worden op het Theaterplein 'Duivels put' voor het gemeentehuis; dat er offertes werden opgevraagd waarvan de goedkoopste is toegezegd door het voetbal (zie offerte in bijlage); dat de club financiële ondersteuning vraagt voor het scherm ter waarde van 17.213,75 EUR;
Overwegende dat de confrérie van St. Willibrordus zich tot het gemeentebestuur om een subsidie ter financiering van de aankoop van kledij aan te vragen; dat de vereniging de wens heeft om voor de bestuursleden stola's te bestellen, zodoende zij herkenbaar zijn bij vieringen zoals de bedevaart in mei; dat dit een totale som van 2.650 EUR betreft; dat de uitbetaling wordt uitgevoerd na het ontvangen van de nodige bewijsstukken door de financiële dienst;
Overwegende dat de Orgelkring Koksijde een nominatieve subsidies ter waarde van 2.100 EUR werd toegekend; dat dit door een administratieve fout niet werd uitbetaald voor het jaar 2023; dat men wordt opgenomen in de lijst nominatieve subsidies vanaf 2025; dat de dienst Cultuur voorstelt om de subsidie 2023 mee te nemen bij de uitbetaling van de subsidie 2024 indien aan de uitbetalingsvoorwaarden wordt voldaan;
Overwegende dat de Basketbalclub Koksijde een aanvraag heeft ingediend om een tussenkomst te verkrijgen in de aankoop van nieuwe ploegentruitjes; dat dit een investering zou zijn van 20.000 EUR; dat er met de club werd afgesproken deze investering volledig te dragen met een maximum bedrag van 20.000 EUR; dat deze subsidie kan uitbetaald worden mits het voorleggen van de facturen;
Overwegende de vraag vanuit Inspirant vzw voor een financiële tussenkomst voor het organiseren van hun sportdag 2024;
Overwegende dat de organisator van The Final countdown, DP Events, al enkele keren een oudejaarsfuif gegeven heeft in het casino; dat dit met doelgroep jongeren tussen de 18 en 30 jaar is en dit bij de overgang van 2023 naar 2024 opnieuw deden; dat tijdens een overleg met de burgemeester de vraag is gesteld om Gemeente Koksijde op te nemen als partner en daarbij 3.000,00 EUR als nominatieve subsidie te geven;
Overwegende dat Jeu de boite vzw op zaterdag 3 augustus 2024 een petanquetornooi met zomerbar en afterparty organiseert; dat men dit evenement organiseert om een lokale maatschappelijke meerwaarde te creëren, waarbij het merendeel van de opbrengst naar een lokaal goed doel gaat; dat men hiervoor een tussenkomst van 7.000 EUR vanuit de gemeente vraagt;
Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van de in bijlage opgenomen lijst bijkomende nominatieve subsidies 2024.
Art. 2: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen;
Gelet op het wetboek van de belasting op de toegevoegde waarde;
Gelet op het wetboek van de inkomstenbelasting;
Gelet op het wetboek van vennootschappen;
Gelet op artikelen 234,§3 en 243 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 39 van de statuten van het AGB Koksijde;
Gelet op artikel 14 van de beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het AGB Koksijde op 2 juli 2019;
Gelet op het verslag van de bedrijfsrevisor;
Gelet op de vaststelling van de BBC jaarrekening 2023 door de raad van bestuur van het AGB Koksijde in zitting van 17 juni 2024;
Art. 1: De gemeenteraad geeft positief advies over de BBC-jaarrekening 2023 van het AGB Koksijde met een winst van 533.506,83 EUR, een balanstotaal van 21.579.723 EUR, een budgettair resultaat van -1.099.572 EUR en een gecumuleerd budgettair resultaat van +31.331 EUR. De gemeenteraad evalueert de uitvoering in 2023 van de beheersovereenkomst, op 2 juli 2019 afgesloten tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf, positief.
Art. 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen goed met een winst na belastingen van 533.507 EUR en een te bestemmen winst van 553.507 EUR en een balanstotaal van 21.579.723 EUR.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 21° en artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 257 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 39 van de statuten;
Gelet op artikel 14 van de beheersovereenkomst afgesloten met de gemeente op 02 juli 2019;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 16 november 2020 over aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 5 van 2020-2027 door de raad van bestuur van het AGB Koksijde in zitting van 17 juni 2024.
Overwegende de voorgelegde meerjarenplanaanpassing nr.5 van 2020-2027 van het AGB Koksijde met inbegrip van het financieel doelstellingenplan, staat van het financieel evenwicht en overzicht van kredieten en toelichtingen;
Art.1 : De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 5 over de periode 2020-2027 van het AGB Koksijde voor het jaar 2024 en volgende jaren goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Overwegende dat het gemeentebestuur aandeelhouder is van Gemeentelijke Holding NV;
Gelet op de uitnodiging van 21 mei 2024 tot de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV op 26 juni 2024 om 14.00 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Art. 1: Goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV op 26 juni 2024, zijnde :
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2023
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2023 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2023
5. Vraagstelling
Art. 2: Dhr. Jean-Philippe Vandeputte, financieel directeur, wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV op 26 juni 2024.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 235, §2;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 waarbij de leden van de raad van bestuur van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV), werden aangesteld;
Gelet op de statuten van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV);
Gelet op het ontslag van dhr. Lander Ven Hove als lid van de raad van bestuur van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV);
bij geheime stemming met 11 stemmen voor Stephanie Anseeuw, 9 stemmen voor Dirk Decorte en 4 stemmen voor Elwin Van Herck, wordt verkozen, mevrouw Stephanie Anseeuw
Art. 1: schepen Stephanie Anseeuw wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur van de Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen (IKWV), dit ter vervanging van dhr. Lander Van Hove.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Algemene restauratie van het beschermde vaartuig N.116 Nostalgie” een bestek met nr. 2024106 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.224.150,00 euro excl. btw of 1.481.221,50 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs gesubsidieerd wordt door Agentschap Onroerend Erfgoed - Vlaamse Overheid, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53 te 2018 Antwerpen, en dat het voorlopig en maximaal toegezegd bedrag van 10 juni 2024 1.177.063,80 euro incl. btw bedraagt (voor de volledige opdracht);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2024 en aanvullend wordt voorzien in het budget 2025;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024106 en de raming voor de opdracht “Algemene restauratie van het beschermde vaartuig N.116 Nostalgie”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1.224.150,00 euro excl. btw of 1.481.221,50 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agentschap Onroerend Erfgoed - Vlaamse Overheid, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53 te 2018 Antwerpen.
Art. 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 met o.a. AP-11: duurzaamheid, milieu- en klimaatbewustzijn op een actieve manier versterken; ACT-159: opmaak ambitieus klimaatactieplan en verbreden van interne klimaatambities naar diverse actoren, ...;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen van het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie door Lokaal Bestuur Koksijde;
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
Gelet op het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact met de Vlaamse Regering door de gemeenteraad op 30 augustus 2021 en van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en 2.1 op 24 mei 2023;
Overwegende dat de gemeente Koksijde voor het uitwerken van het burgerbudget begeleid wordt door de organisatie Ecolife vzw, die ervaring heeft met het uitwerken van subsidiereglementen;
Overwegende dat de begeleiding van Ecolife vzw gratis is dankzij de 100% financiering van de provincie West-Vlaanderen in het kader van 'Gemeente voor de Toekomst;
Overwegende dat het burgerbudget de communicatie rond klimaatacties versterkt bij de bevolking;
Overwegende dat het burgerbudget door andere steden en gemeenten al succesvol georganiseerd wordt;
Art. 1: Het subsidiereglement met als titel 'Burgerbudget: klimaatprojecten voor en door burgers", zoals in bijlage gevoegd, wordt goedgekeurd.
Art. 2: Een budget van 15.000 euro reserveren voor het financieren van de bekroonde klimaatprojecten.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40;
Gelet op het door de gemeenteraad (19.12.2024) goedgekeurde beleidsplan 2024-2028 voor het Abdijmuseum Ten Duinen
Overwegende de gedeelde doelstelling van de kerkraad St Walburga te Veurne en de gemeente Koksijde naar ontsluiting en bescherming toe van het erfgoed van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen;
Overwegende de nieuwe in ontwikkeling zijnde museale presentatie voor het Abdijmuseum in de Loods Degeyter op Ten Bogaerde;
Overwegende dat de stukken religieus textiel die teruggaan tot abt Lucas Devriese (1699-1723) en deel uitmaken van het resterende patrimonium van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen in aanmerking komen voor bruikleenverkeer;
Overwegende de meerwaarde van de hierboven aangehaalde religieuze gewaden van abt Lucas Devriese van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen voor een dynamisch presentatiebeleid binnen het museaal project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde
Overwegende het voorafgaande, constructieve overleg tussen de vertegenwoordigers van de gemeente en de kerkraad St-Walburga te Veurne, met betrekking tot mogelijks bruikleenverkeer van deze historische stukken religieus textiel;
Overwegende de wens van beide partijen naar duidelijke afspraken en een structurele samenwerking tussen de gemeente en de kerkraad St-Walburga te Veurne naar bruikleenverkeer en -mogelijkheden m.b.t. de eerder genoemde stukken;
Overwegende het in bijlage toegevoegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Koksijde en de kerkraad St-Walburga;
Overwegende dat voor de stukken religieus textiel uit het patrimonium van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen iedere drie jaar een stuk voor een bruikleenperiode van één jaar wordt toegestaan los van de conservatie-/restauratietermijn);
Overwegende dat de gemeente Koksijde, in afspraak met de kerkraad St-Walburga te Veurne, zal instaan voor conservatie en restauratie behandelingen van de stukken die in bruikleen worden gegeven door de kerkraad St-Walburga;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst met de kerkraad St-Walburga te Veurne, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40;
Gelet op het door de gemeenteraad (19.12.2022) goedgekeurde beleidsplan 2024-2028 voor het Abdijmuseum Ten Duinen;
Overwegende de gedeelde doelstelling van het Bisdom Brugge en de gemeente Koksijde naar ontsluiting en bescherming van het erfgoed van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen;
Overwegende de nieuwe in ontwikkeling zijnde museale presentatie voor het Abdijmuseum in de Loods Degeyter op Ten Bogaerde;
Overwegende dat het schilderij ‘Lactatio van Bernardus van Clairvaux’ uit het patrimonium van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen stamt en in aanmerking komt voor bruikleenverkeer;
Overwegende de meerwaarde van het hierboven genoemde schilderij van de vroegere abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen voor een dynamisch presentatiebeleid binnen het museaal project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde;
Overwegende het voorafgaande, constructieve overleg tussen de vertegenwoordigers van de gemeente en het Bisdom Brugge met betrekking tot mogelijks bruikleenverkeer van het genoemde werk;
Overwegende de wens van beide partijen naar duidelijke afspraken en een structurele samenwerking tussen de gemeente en het Bisdom Brugge naar bruikleenverkeer en -mogelijkheden m.b.t. het genoemde schilderij;
Overwegende het in bijlage toegevoegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Koksijde en het Bisdom Brugge;
Overwegende dat voor het schilderij uit het patrimonium van de voormalige abdij Onze-Lieve-Vrouw-Ten Duinen iedere drie jaar een bruikleenperiode van één jaar wordt toegestaan los van de conservatie-/restauratietermijn);
Overwegende dat de gemeente Koksijde, in afspraak met het Bisdom Brugge, zal instaan voor conservatie en restauratie behandeling van het schilderij als het in bruikleen wordt gegeven door het Bisdom Brugge;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst met het Bisdom Brugge, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;
Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 26 juni 2023 aan actualisatie toe is;
Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende het overleg met het personeel op de personeelsvergadering van 3 juni 2024;
Overwegende op het overleg in de schoolraad van 12 juni 2024;
Art.1: Het bestaande schoolreglement 'Mijn kind gaat naar de basisschool', goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.
Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;
Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 26 juni 2023 aan actualisatie toe is;
Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende het overleg met het personeel via de elektronische zending van 4 juni 2024;
Overwegende het overleg met de schoolraad van 11 juni 2024;
Art.1: Het bestaande schoolreglement 'Mijn kind gaat naar de basisschool', goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.
Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Oostduinkerke;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende de de elektronische zending naar alle personeelsleden van 4 juni 2024;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 18 juni 2023;
Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2023 voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke wordt opgeheven.
Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke, Dorpsstraat 4, 8670 Oostduinkerke wordt goedgekeurd.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Oostduinkerke.
Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 18 juni 2024;
Overwegende het overleg op de personeelsvergadering van 3 juni 2024 inzake het voorgestelde arbeidsreglement;
Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2023 voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde wordt opgeheven.
Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde, Abdijstraat 101, 8670 Koksijde wordt goedgekeurd.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Koksijde.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende dat het huidige academiereglement niet langer actueel is;
Overwegende dat het academiereglement bij elke inschrijving verplicht moet worden ondertekend;
Art. 1: Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
Art. 2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen academiereglement deeltijds kunstonderwijs, wordt goedgekeurd en is van toepassing voor alle inschrijvingen vanaf het schooljaar 2024-2025.
De Gemeenteraad in openbare zitting;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 9 maart 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering va het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie deeltijds kunstonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende het overleg met het personeel via mail op 11 juni 2024 inzake het voorgestelde arbeidsreglement;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 18 juni 2024;
Art.1: Het bestaande arbeidsreglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023 wordt opgeheven.
Art.2: Het hierbij gevoegde herwerkte arbeidsreglement voor personen die onder gezag arbeid verrichten in de Westhoek Academie Koksijde, Veurnelaan 109 wordt goedgekeurd.
Art.3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de Westhoek Academie Koksijde.
Gelet op artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's;
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op de Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 betreffende de formulering van de jaarlijkse acties waarbij ingezet wordt op participatie van kansarmen aan vrijetijdsactiviteiten;
Gelet op het reglement 'onderwijscheques Koksijde dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023;
Overwegende dat de toekenningsvoorwaarden gelijklopend moeten zijn voor de diverse tussenkomsten.
Overwegende dat de automatische rechtentoekenning drempelverlagend werkt en hierdoor meer kinderen kunnen participeren aan het vrijetijdsleven.
Overwegende dat in het schooljaar 2023-2024 een 240 tal kinderen onderwijscheques ontvangen.
Overwegende dat enkel de toekenningsvoorwaarde 'geplaatste kinderen' duidelijker omschreven staat gezien deze kinderen niet gedomicilieerd zijn in Koksijde.
Art. 1: Het reglement 'onderwijscheques', zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd en treedt in werking op 1 september 2024
Gelet op artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's;
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op de Afsprakennota Vrijetijdsparticipatie 2020-2025 betreffende de formulering van de jaarlijkse acties waarbij ingezet wordt op participatie van kansarmen aan vrijetijdsactiviteiten;
Gelet op ACT-389 uit het meerjarenplan betreffende vrijetijdsparticipatie;
Gelet op de goedkeuring van het reglement vrijetijdsparticipatie in de gemeenteraad van 18 maart 2024
Gelet op het reglement 'kunstkans' goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 september 2013.
Overwegende de participatieovereenkomst met bijhorende afsprakennota, goedgekeurd in de gemeenteraad op 3 september 2019, voor de periode van 2020-2025 met de bedoeling om vrijetijdsparticipatie voor kansengroepen te stimuleren en t verhogen.
Overwegende dat elk kind evenveel recht heeft op vrije tijd en we geen onderscheid willen maken tussen geplaatste/niet geplaatste kinderen.
Overwegende dat de toekenningsvoorwaarden gelijklopend moeten zijn voor de diverse tussenkomsten.
Overwegende dat de automatische rechtentoekenning drempelverlagend werkt en hierdoor meer kinderen kunnen participeren aan het vrijetijdsleven.
Overwegende dat in het schooljaar 2023-2024 een 15 tal kinderen beroep deden op kunskans
Overwegende dat enkel de toekenningsvoorwaarde 'geplaatste kinderen' duidelijker omschreven staat gezien deze kinderen niet gedomicilieerd zijn in Koksijde.
Art. 1 Het reglement 'kunstkans', zoals in bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en treedt in werking op 01 september 2024.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 art. 217 t.e.m. 220;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing;
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad rapporteert met betrekking tot organisatiebeheersing;
Overwegende dat tijdens de gemeenteraadscommissie d.d. 19 juni 2024 het jaarverslag werd toegelicht;
Art. 1: De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag organisatiebeheersing 2023
raadslid Van Herck - verkiezingspropaganda
raadslid Van Herck stelt vast dat er al flyers worden uitgedeeld door politieke partijen, zonder dat er een toelating is gegeven door het gemeentebestuur; er wordt ook gebruik gemaakt van het K-logo en vraagt of dit zomaar kan en vraagt om iedereen gelijk te behandelen; de burgemeester zegt dat er een zenuwachtige periode aankomt en dat het goed zou zijn om samen te zitten met de fractieleiders of politieke partijen om een aantal praktische afspraken te maken
raadslid Bogaerts - opvang van gekwetste wilde dieren
raadslid Bogaerts vraagt hoe opvang beter kan georganiseerd worden, gezien er veel nieuwe dieren aanwezig zijn in de natuurlijke habitats; soms geraken ze gekwetst en hebben ze hulp nodig; bij Ganzeweide kunnen ze al opgevangen worden, mocht er ook buiten de openingsuren een oplossing kunnen gevonden worden; ze vraagt wat het bestuur hier kan aan doen; schepen Vancayseele antwoordt dat de opvang van wilde dieren georganiseerd wordt door het VOC in Oostende, waar veel vrijwilligers worden ingezet, je kan er zelf dieren binnen brengen; jaarlijks nemen zij 170 wilde dieren uit Koksijde op, problemen kunnen gemeld worden aan de milieudienst; raadslid Bogaerts verwijst naar de investering van het wachthokje buiten de openingsuren, en situeert nog even het probleem, schepen Vancayseele antwoordt dat dit zal besproken worden met de brandweer en de politie
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1181438 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 24/06/2024 om 22:34.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Julie Paelinck
voorzitter