Terug gemeenteraad

Mon 24/06/2024 - 20:30 raadszaal

Openbaar

Goedkeuren notulen vorige zitting

mededelingen

financiƫn

jaarrekening

  • Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
    De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
    Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben  vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”

    De jaarrekening 2023 is toegevoegd in bijlage.

  • Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
    De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
    Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben  vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”

    De jaarrekening 2023 is opgenomen in bijlage.

meerjarenplan

gemeentelijke toelage

  • De originele lijst nominatieve subsidies 2024 werd in gemeenteraadszitting d.d. 18 december 2023 goedgekeurd. In dit dossier wordt een bijkomende subsidie-aanvraag ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad:

    • De culinaire orde van de Sint-Jacobsmossel wil zijn activiteiten heropstarten. De orde heeft als doel het promoten van gastronomie in Koksijde, maar heeft door corona zijn activiteiten zien stilvallen en was er na die financiële aderlating geen interesse bij de restaurateurs. Na het betere zomerseizoen is het de wens om opnieuw een kapittel te organiseren waarop de confreries uitgenodigd worden. De orde vraagt financiële steun om de heropstart van de activiteiten te ondersteunen. Zij vragen een éénmalige subsidie van 1.500 EUR (Aanvraag in bijlage).
    • Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van NEOS Koksijde vraagt de vereniging een bijkomende nominatieve subsidie aan (zie brief in bijlage). De vereniging krijgt momenteel een jaarlijkse werkingssubsidie, waarbij het bedrag voor 2023 923,49 EUR was. Er wordt voorgesteld om in analogie met andere jubilerende verenigingen deze toelage éénmalig te verdubbelen.
    • Op 30 december 2023 organiseerde de jeugddienst een après-ski fuif op het strand van Oostduinkerke. Om de banden met de scoutsen Zeedustra en Casa Oostduinkerke te versterken werden de twee scoutsgroepen ingeschakeld om de bar, bonnetjes en security tijdens de fuif te bemannen. Er wordt nu voorgesteld om de winst van de bar te schenken aan de twee scoutsgroepen.  Deze inkomsten moeten worden besteed aan hun jeugdwerking. De inkomsten van de bar van de Après-ski fuif bedragen 9.968 EUR. Na aftrek van de drankfactuur komt dit neer op 5.765,46 EUR, er zou dus aan elke scouts 2.882,73 EUR betaald worden.
    • KV Koksijde-Oostduinkerke is verantwoordelijk voor de organisatie van het uitzenden van de wedstrijden Rode Duivels tijdens het EK voetbal deze zomer. De uitzending zal terug op groot scherm gevolgd kunnen worden op het Theaterplein 'Duivels put' voor het gemeentehuis. Er werden offertes opgevraagd waarvan de goedkoopste is toegezegd door het voetbal (zie offerte in bijlage). De club vraagt financiële ondersteuning voor het scherm ter waarde van 17.213,75 EUR.
    • Naar aanleiding van een gesprek tussen de confrérie van St. Willibrordus en de burgemeester op dinsdag 26/03/2024 richt de confrérie zich tot het gemeentebestuur om een subsidie ter financiering van de aankoop van kledij aan te vragen (zie bijlage). De vereniging heeft de wens om voor de bestuursleden stola's te bestellen, zodoende zij herkenbaar zijn bij vieringen zoals de bedevaart in mei. Dit betreft een totale som van 2.650 EUR. De uitbetaling wordt uitgevoerd na het ontvangen van de nodige bewijsstukken door de financiële dienst.
    • In oktober 2021 werd in de Staf Vrije Tijd beslist om de socioculturele subsidie van de Orgelkring Koksijde gedeeltelijk om te zetten in een nominatieve subsidie van 2.100 EUR. Deze informatie werd door afwezigheden niet gedeeld met de financiële dienst, waardoor er voor de nominatieve subsidie van 2023 geen uitbetaling heeft plaats gevonden. Deze nominatieve subsidie zal vanaf heden worden opgenomen in de jaarlijks goed te keuren lijst nominatieve subsidies. De dienst Cultuur stelt een administratieve rechtzetting voor, zodoende dat er in 2024 éénmalig een dubbele nominatieve subsidie wordt toegekend. (2023 + 2024). Deze subsidie kan worden uitbetaald indien de vereniging zijn financieel verslag kan voorleggen, cfr de normale uitbetalingsprocedure van nominatieve subsidies.
    • Tijdens een overleg met Basketbalclub Koksijde op 11 april 2024 werd de vraag gesteld of de gemeente een tussenkomst kan voorzien in de aankoop van nieuwe ploegentruitjes. Dit zou een investering zijn van 20.000 euro. Op het overleg werd aan BBCK te kennen gegeven dat de gemeente deze investering volledig op zich zou nemen. De financiële dienst stelt voor om de subsidie uit te betalen op basis van de ingediende facturen met een maximum van 20.000 euro. Dit is de werkwijze die ook bij andere clubs toegepast wordt zodat ze het geld wel effectief besteden aan de aankoop van de nieuwe kledij.
    • Inspirant vzw vraagt aan het gemeentebestuur een financiële tussenkomst ter ondersteuning van het organiseren van hun sportdag. Vorig jaar ontving de organisatie voor het organiseren van de sportdag 2023 een toelage ter waarde van 2.500 EUR. Er wordt voorgesteld hetzelfde bedrag te voorzien voor 2024.
    • De organisator van The Final countdown, DP Events, heeft al enkele keren een oudejaarsfuif gegeven in het casino. Dit met doelgroep jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Bij de overgang van 2023 naar 2024 deden ze dit opnieuw. Op het overleg met de burgemeester is de vraag gesteld om Gemeente Koksijde op te nemen als partner en daarbij 3.000,00 EUR als nominatieve subsidie te geven.
    • Jeu de boite vzw organiseert op zaterdag 3 augustus 2024 een petanquetornooi met zomerbar en afterparty. Het evenement wordt georganiseerd om een lokale maatschappelijke meerwaarde te creëren, waarbij het merendeel van de opbrengst naar een lokaal goed doel gaat. De organisatie vraagt hiervoor een tussenkomst van 7.000 EUR vanuit de gemeente.

financiƫn AGB

jaarrekening AGB

  • Een autonoom gemeentebedrijf maakt een BBC-jaarrekening op.

    • De vaststelling van de BBC-jaarrekening is een bevoegdheid van de raad van bestuur.
    • De gemeenteraad moet een advies uitbrengen over die jaarrekening.
    • De goedkeuring van de BBC-jaarrekening is een bevoegdheid van de toezichthoudende overheid.

    Het AGB Koksijde moet ook een jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen. Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.

    Na de goedkeuring van de rekeningen beslist de gemeenteraad over de kwijting aan de bestuurders.

    De boekhouding van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde wordt analytisch gevoerd, en op volgende wijze uitgesplitst :

    • overkoepelende administratie
    • schuld
    • parkeerbeheer
    • het zwembad Koksijde
    • de Koksijde golf ter Hille

    Het autonoom gemeentebedrijf Koksijde voert een analytische boekhouding waardoor de impact van deze kernactiviteiten op het algemeen resultaat kan ingeschat worden.
    Het boekjaar 2023 werd afgesloten met een winst voor belastingen van 681.711,51 EUR. Dit kan analytisch verdeeld worden over de volgende pijlers :

    • overkoepelende administratie - 53.018,28
    • schuld - 237.507,70
    • parkeerbeheer +1.812.076,78
    • het zwembad Koksijde - 286.274,04
    • de Koksijde golf ter Hille - 553.565,25

    De winst na belastingen bedraagt 533.506,83 EUR

    De statuten van het AGB Koksijde bepalen dat onder art. 41 het volgende :
    ‘Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat tien procent van de winst werd gereserveerd, worden de nettowinsten jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.’

    Het resultaat werd als volgt verwerkt:

    Resultaat van het boekjaar                                           533.506,83
    - Overgedragen resultaat vorig boekjaar                                  0,00
    = Resultaat                                                              -  533.506,83

    In toepassing van artikel 41 van de statuten wordt 53.506,83 EUR toegevoegd aan de reserves en wordt 480.156,15 EUR uitgekeerd aan de gemeente.

    Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -1.099.572 EUR.
    Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 31.311 EUR.
    De gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 290.102 EUR.

meerjarenplan AGB

intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

algemene vergaderingen igs

  • Op 26 juni 2024 om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Centre te Brussel, is er een algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV.

    De agenda is :

    1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2023
    2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2023
    3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2023 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
    4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2023
    5. Vraagstelling

aanstellen afgevaardigden igs

overheidsopdrachten

vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

  • Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: algemene restauratie van het beschermde vaartuig N.116 Nostalgie.

    De raming bedraagt 1.224.150,00 euro excl. btw of 1.481.221,50 euro incl. 21% btw.

    Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agentschap Onroerend Erfgoed - Vlaamse Overheid, Lange Kievitstraat 111-113 bus 53 te 2018 Antwerpen. Het voorlopig en maximaal toegezegd bedrag bedraagt 1.177.063,80 euro incl. btw (voor de volledige opdracht).

    Wijze van gunnen: openbare procedure. 

overeenkomsten

  • Als gemeente trachten we via innovatieve manieren burgers, lokale verenigingen, scholen, ondernemers actief te betrekken bij het Burgemeestersconvenant en het Lokaal Energie en Klimaatpact. Burgers, buurt- en wijkwerkingen vormen via hun lokale verankering, terreinkennis en netwerk een belangrijke hefboom om lokale klimaatdoelstellingen te behalen.

    De gemeente Koksijde voorziet een burgerbudget ten bedrage van 15.000 euro in het kader van het lokaal energie- en klimaatpact. De begeleiding bij het uitwerken van dit subsidiereglement gebeurt door vzw Ecolife vzw. De begeleiding door Ecolife is in het kader van 'Gemeente voor de Toekomst' 100% gesubsidieerd door de provincie West-Vlaanderen. 

    Het voorstel is om een burgerbudget ter beschikking te stellen om klimaatinitiatieven van en voor burgers financieel te ondersteunen.

    Uiteraard zijn er voorwaarden gekoppeld aan de projectvoorstellen:

    • Deze projectvoorstellingen dienen algemeen belang en hebben geen commerciële doelstelling;
    • De projectvoorstellingen moeten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente Koksijde;
    • Projectvoorstellingen mogen geen religieus, filosofisch of politiek karakter hebben;
    • Projectvoorstellingen zijn gericht aan de inwoners van de gemeente Koksijde;
    • projectvoorstellingen waarbij de projectindieners zelf voldoende de verantwoordelijkheid dragen om het project te voltooien binnen de aangegeven periode, de (financiële) haalbaarheid kunnen garanderen en de nodige vergunningen bekomen;
    • projectvoorstellingen die niet onder de gesubsidieerde reguliere werking van een vereniging of school vallen en waarvoor geen (al dan niet gedeeltelijk) financiering is voorzien in de meerjarenbegroting van Koksijde;
    • projectvoorstellen waarbij er geen dubbele financiering is, afkomstig van andere subsidies van gemeente Koksijde of andere instanties, voor dezelfde uitgave.

    Projecten kunnen bijvoorbeeld zijn:

    • vergroening en biodiversiteit: bv. een initiatief dat meer groen in de gemeente oplevert
    • renovatie en hernieuwbare energie: bv. een initiatief met energie-efficiëntie tot doel zoals het oprichten van een energiegemeenschap waarbij de productie van PV-panelen worden gedeeld. Of de aankoop van een thuisbatterij.
    • duurzame mobiliteit: bv. een initiatief dat deelmobiliteit bevordert: bijv. bakfiets met meerdere buurtbewoners delen, opzetten van particulier autodelen
    • water / droogte: bv. een initiatief gericht op ontharding, opvang van regenwater die niet privé zijn…
    • circulaire en/of deeleconomie: bv. een initiatief voor het herstellen van producten of het delen van toestellen.

    De jury
    De jury bestaat uit een onafhankelijke burger, een medewerker van de provincie West-Vlaanderen, een medewerker van een ander lokaal bestuur, een medewerker klimaat van de VVSG. Een jury beoordeelt de ingediende projecten waarna burgers mee beslissen (onlinestemming) welke projecten financiering krijgen volgens gedefinieerde criteria in het subsidiereglement (artikel 5):

    • milieu-impact (30 punten)
    • Plan van aanpak (25)
    • duurzaamheid (15)
    • samenwerking en participatie (15)
    • innovatieve/vernieuwende aanpak voor de gemeente (10)
    • inclusief en solidair (5) 

    Stappenplan, gedetailleerd als bijlage

    • Oproep en indiening van projectvoorstellen kunnen tussen 5 juli en 15 oktober 2024.
    • beoordeling door de jury tussen 21 en 25 oktober 2024
    • Beoordeling door de inwoners tussen 26 oktober en 20 november 2024
    • Beslissing door het CBS op maandag 25 november 2024
    • Projecten kunnen uitgevoerd worden tussen 1 januari en 31 december 2025.

samenwerkingsovereenkomsten

  • In de loods Degeyter wordt binnenkort een nieuwe tentoonstellingshal gebouwd als onderdeel van het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan strenge normen voor de presentatie van belangrijke stukken, waaronder de grisailles en handschriften die zelfs onder het Topstukkendecreet vallen. Deze stukken illustreren de 700-jarige geschiedenis van de Duinenabdij.

    Het erfgoed van de Duinenabdij is verspreid over verschillende instellingen, zoals het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St.-Walburga Veurne, en de St.-Niklaaskerk Veurne. Samen vormen zij een uitgebreide verzameling van stukken die relevant zijn voor de presentatie op Ten Bogaerde. Dit biedt tevens de mogelijkheid om een dynamisch presentatiebeleid te ontwikkelen voor het project op Ten Bogaerde.

    Aan het begin van de 19e eeuw kreeg St.-Walburga van de Duinheren een kazuifel en twee koorkappen voor de erediensten. Deze stukken, die dateren uit de tijd van abt Lucas de Vriese (1699-1723), zijn zeker relevant voor toekomstige bruikleen. Door ze te combineren met onze collectie en andere bruiklenen, wordt een diversiteit aan materiaal gepresenteerd die de rijkdom en uitstraling van de abdij uitstekend illustreert.

    In dit kader is de afgelopen maanden overleg gevoerd met de heer Pieter Lapauw van de kerkraad van de St.-Walburgakerk te Veurne over de mogelijkheid van structurele samenwerking. De stukken religieus textiel van de Duinenabdij in de St.-Walburgakerk verkeren in minder goede staat en vereisen consolidatie en restauratie voor zowel presentatie als behoud en beheer.

    Vergelijkbaar met de stukken van het Grootseminarie, die niet onder het Topstukkendecreet vallen, is er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze overeenkomst heeft een voorziene duur van acht jaar en kan voor het einde worden vernieuwd, eventueel met aangepaste voorwaarden. Het doel van de overeenkomst is de ontsluiting en bescherming van deze unieke stukken uit het erfgoed van de voormalige Duinenabdij.

    • De kerkraad St.-Walburga stemt ermee in om de kazuifel en de koorkappen in bruikleen te geven voor de opstelling op Ten Bogaerde voor een periode van maximaal een jaar binnen een periode van drie jaar, met een maximum van één stuk per jaar. Hiertoe wordt in overleg tussen beide partijen een lange termijnplanning opgesteld.
    • De bruikleen is kosteloos.
    • De gemeente Koksijde financiert de conservatie- en restauratiebehandeling van de stukken die in bruikleen worden gegeven voor de presentatie op Ten Bogaerde.

    De overeenkomst is afgestemd met de juridisch medewerker van de gemeente.

  • In de loods Degeyter wordt binnenkort de nieuwe tentoonstellingshal gebouwd als onderdeel van het project van het Abdijmuseum op Ten Bogaerde. Deze nieuwe ruimte zal voldoen aan strenge normen voor de presentatie van belangrijke stukken, waaronder de grisailles en handschriften die onder het Topstukkendecreet vallen. Stukken die de 700-jarige geschiedenis van de Duinenabdij tastbaar maken.

    Het erfgoed van de Duinenabdij is in de loop der tijd verspreid geraakt over verschillende instellingen, zoals het Grootseminarie Brugge, het Bisdom Brugge, de Stadsbibliotheek Brugge, de Musea Brugge, het Rijksarchief, St.-Walburga Veurne, en de St.-Niklaaskerk Veurne. Samen vormen zij een uitgebreide verzameling die relevant is voor de presentatie op Ten Bogaerde. Dit biedt ook de mogelijkheid om een dynamisch presentatiebeleid te ontwikkelen op Ten Bogaerde.

    Het Bisdom Brugge heeft in zijn collectie een voorstelling van de “Lactatio van Bernardus van Clairvaux” (zie afbeelding in bijlage). Dit werk hebben we in 2022 leren kennen dankzij de contacten met de heer Vandamme, die als vrijwilliger bezig is met de registratie van de kunstcollectie van het Bisdom. Hij vermoedde dat het werk een link kon hebben met een cisterciënzerabdij. De afbeelding van het wapen van de Duinenabdij op de wand van de stoel waarop Onze-Lieve-Vrouw zit, is een duidelijke verwijzing naar de vroegere Duinenabdij. Volgens het KIK moet het schilderij in de 17e eeuw gesitueerd worden en meet het 121 cm bij 91 cm. De schilder is niet bekend.

    Dit unieke stuk is relevant voor toekomstige bruikleen. De combinatie met onze collectie en andere bruiklenen vergroot de diversiteit aan materiaal dat kan worden gepresenteerd, wat de rijkdom en uitstraling van de abdij uitstekend weergeeft.

    Binnen dit kader hebben we kanunnik Stefaan Franco gevraagd of het mogelijk is om, naast de werken van het Grootseminarie, ook voor dit werk uit de collectie van het Bisdom Brugge een structurele samenwerking op te zetten.

    Het schilderij verkeert in minder goede staat en vereist consolidatie en restauratie voor presentatie, behoud en beheer.

    Vergelijkbaar met de stukken van het Grootseminarie, die niet onder het Topstukkendecreet vallen, is er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Het ontwerp werd bezorgd door het Bisdom en vervolgens nagelezen door onze collega, jurist Robrecht Maesen, die een aantal wijzigingen voorstelde. Het is ondertussen terugbezorgd aan het Grootseminarie met de vraag of zij akkoord gaan met de aangepaste formuleringen. In de bijlage vindt u de nagelezen versie van onze collega Robrecht Maesen, aangevuld met enkele opmerkingen door het bisdom m.b.t. eigendom van de stukken en dat het akkoord enkel betrekking heeft op dit werk..

    De overeenkomst heeft, net als de andere samenwerkingsovereenkomst, een voorziene duur van acht jaar, die voor het einde ervan kan worden vernieuwd met eventueel aangepaste voorwaarden. Het doel van de overeenkomst is de ontsluiting en bescherming van dit unieke werk uit het erfgoed van de voormalige Duinenabdij.

    • Het Bisdom Brugge stemt ermee in om het schilderij in bruikleen te geven voor de opstelling op Ten Bogaerde voor een periode van maximaal een jaar binnen een periode van drie jaar. Hiertoe wordt in overleg tussen beide partijen een lange termijnplanning opgesteld.
    • De bruikleen is kosteloos.
    • De gemeente Koksijde financiert de conservatie- en restauratiebehandeling van de stukken die in bruikleen worden gegeven voor de presentatie op Ten Bogaerde.

onderwijs

basisonderwijs

  • Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:

    1. Beginselverklaring neutraliteit

    Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit

    2. Pedagogisch project

    Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.

    3. Schoolreglement

    Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.

    4. Infobrochure

    De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen. 

    De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid.

    Volgende wijzigingen werden onder andere opgenomen: 

    • Aanpassen bedragen minder scherpe maximumfactuur
    • Opname hoofdstuk 18 'vrijheidsbeperkende maatregelen'
    • Actualisatie hoofdstuk 7 in de infonota - toedienen van medicatie

    Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd besproken met het personeel op de personeelsvergadering van 3 juni 2024 en werd besproken op de schoolraad van woensdag 12 juni 2024. 

  • Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:

    1. Beginselverklaring neutraliteit

    Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit

    2. Pedagogisch project

    Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.

    3. Schoolreglement

    Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.

    4. Infobrochure

    De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen. 

    De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid.

    Volgende wijzigingen werden onder andere opgenomen: 

    • Aanpassen bedragen minder scherpe maximumfactuur
    • Opname hoofdstuk 18 'vrijheidsbeperkende maatregelen'
    • Actualisatie hoofdstuk 7 in de infonota - toedienen van medicatie

    Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd besproken met het personeel via mail op 4 juni 2024 en werd besproken op de schoolraad van dinsdag 11 juni 2024. 

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.

    De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.

    De volgende wijzigingen werden opgenomen:

    Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
    Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
    Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
    Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
    Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.

    De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.

    De volgende wijzigingen werden opgenomen:

    Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
    Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
    Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
    Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
    Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.

kunstonderwijs

  • Het academiereglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en de leerlingen/ouders vast. Een leerling kan pas worden ingeschreven nadat hij zich akkoord heeft verklaard met het academiereglement. In deze versie wordt het academiereglement aangepast aan de nieuwste wetgeving. De wijzigingen door de WAK en OVSG staan in het blauw. 

    Volgende wijzigingen werden opgenomen:

    • Opname passage gebruik 'UitPAS'
    • Opname passages veiligheid
    • Actualisatie hoofdstuk 13 'Academieraad'
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gebonden aan de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.

    De recentste aanpassingen vanuit de gemeente, de school en OVSG zijn in het blauw aangeduid.

    De volgende wijzigingen werden opgenomen:

    Opname van de passage 'Uren samen school maken', verplicht te presteren op school.
    Opname van de passage omtrent 'recht en plicht van navorming'.
    Opname van de passage lokaal bestuur Koksijde i.v.m. het uiterlijk van personeelsleden.
    Opname van de opmerkingen DPO gemeente Koksijde - verwijzingen naar de klokkenluiderregeling onderwijs, ICT-policy, privacyverklaring, meldingsplicht, etc.
    Opname van hoofdstuk 18 - toedienen van medicatie en stellen van technische verpleegkundige handelingen.

huishoudelijke reglementen

  • Om de toekenningsvoorwaarden van de verschillende tussenkomsten op elkaar af te stemmen werd het reglement onderwijscheques herwerkt.

    De toekenningsvoorwaarden zijn duidelijker en transpanter, dit was vooral noodzakelijk voor de categorie 'geplaatste kinderen'.

    Inhoudelijk wijzigt er niets.

  • Om de toekenningsvoorwaarden van de verschillende tussenkomsten op elkaar af te stemmen werd het reglement Kunstkans herwerkt.

    De toekenningsvoorwaarden zijn duidelijker en transpanter, dit was vooral noodzakelijk voor de categorie 'geplaatste kinderen'.

    Inhoudelijk wijzigt er niets.

interne werking

Mondelinge vragen


Publicaties