De voorzitter opent de zitting op 26/06/2023 om 19:33.
Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;
Art. 1: De notulen van de raadszitting van 22 mei 2023 worden goedgekeurd.
Gelet op art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op art. 38 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 waarbij de gemeenteraadscommissies werden samengesteld;
Gelet op ontslag van de heer Sam De Rechter als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de fractie NV-A raadslid Pascale Baeselen voordraagt als lid van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd, dit ter vervanging van de heer Sam De Rechter;
Art. 1 : Mevr. Pascale Baeselen wordt aangesteld als lid van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd, dit ter vervanging van de heer Sam De Rechter.
Gelet op art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op art. 38 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 waarbij de gemeenteraadscommissies werden samengesteld;
Gelet op ontslag van de heer Sam De Rechter als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de fractie NV-A raadslid Pascale Baeselen voordraagt als lid van de gemeenteraadscommissie Welzijn en sociale zaken, dit ter vervanging van de heer Sam De Rechter;
Art. 1 : Mevr. Pascale Baeselen wordt aangesteld als lid van de gemeenteraadscommissie Welzijn en sociale zaken, dit ter vervanging van de heer Sam De Rechter.
Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW; dat in 2022 een bedrag van 4.050.000 euro aan het OCMW via interne rekening-courant werd overgemaakt;
dat hieronder het budgettair resultaat voor deel gemeente het volgende resultaat kent:
budgettair resultaat | jaarrekening |
I. exploitatiesaldo | 14.781.683 |
II. Investeringssaldo | -12.070.685 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 2.710.998 |
IV. financieringssaldo | -12.302.006 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -9.591.008 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
16.358.026 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.767.018 |
Dat de autofinancieringsmarge voor deel gemeente volgend resultaat kent:
Autofinancieringsmarge | jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 14.781.683 |
II. Netto periodieke aflossingen | 8.951.255 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.830.428 |
Overwegende het positief advies van het managementteam van 23 mei 2023;
Overwegende de toelichting op de raadscommissie van 22 juni 2023;
Art.1: De gemeenteraad stelt het gedeelte van de gemeente Koksijde van de jaarrekening 2022 vast.
Art. 2: De rekening 2022 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW;
Overwegende dat er geen afspraken zijn gemaakt over de financiering van de tekorten van het OCMW; dat in het boekjaar 2022 thesaurietransferts via interne rekening-courant ten bedrage van 4.050.000 euro vanuit de gemeente aan het OCMW plaatsvonden;
Overwegende dat voor het deel OCMW de vaststelling gebeurde door de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegend dat de staat van het financieel evenwicht voor gemeente en OCMW in de jaarrekening 2022 volgend resultaat vertoont:
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
14.781.683 |
10.394.896 |
a. Ontvangsten |
78.460.908 |
77.851.501 |
b. Uitgaven |
63.679.224 |
67.456.605 |
II. Investeringssaldo |
-12.070.685 |
-20.554.752 |
a. Ontvangsten |
1.505.709 |
5.272.300 |
b. Uitgaven |
13.576.393 |
25.827.053 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
2.710.998 |
-10.159.856 |
IV. Financieringssaldo |
-12.302.006 |
-5.953.597 |
a. Ontvangsten |
993.975 |
7.377.364 |
b. Uitgaven |
13.295.981 |
13.330.962 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-9.591.008 |
-16.113.454 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
16.358.026 |
16.358.026 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
6.767.018 |
244.573 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
6.767.018 |
244.573 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo |
14.781.683 |
10.394.896 |
II. Netto periodieke aflossingen |
8.951.255 |
8.990.240 |
a. periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
9.339.091 |
9.374.071 |
b. periodieke terugvordering leningen |
387.836 |
383.831 |
III. Autofinancieringsmarge |
5.830.428 |
1.404.656 |
Overwegende het positief advies van het managementteam van 23 mei 2023;
Art.1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het deel van het OCMW Koksijde van de jaarrekening 2022 vast.
Art. 2: De gehele jaarrekening 2022 wordt in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 3: De jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen;
Gelet op het wetboek van de belasting op de toegevoegde waarde;
Gelet op het wetboek van de inkomstenbelasting;
Gelet op het wetboek van vennootschappen;
Gelet op artikelen 234,§3 en 243 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op art. 39 van de statuten van het AGB Koksijde;
Gelet op artikel 14 van de beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het AGB Koksijde op 2 juli 2019;
Gelet op het verslag van de bedrijfsrevisor;
Art. 1: De gemeenteraad geeft positief advies over de BBC-jaarrekening 2022 van het AGB Koksijde met een winst van 297.708,14 EUR en een balanstotaal van 21.658.330,25 EUR. De gemeenteraad evalueert de uitvoering in 2022 van de beheersovereenkomst, op 2 juli 2019 afgesloten tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf, positief.
Art. 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen goed met een winst van 297.708 EUR en een te bestemmen winst van 233.241 EUR en een balanstotaal van 21.658.330 EUR.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°;
Overwegende de goedgekeurde lijst nominatieve subsidies 2023 in zitting d.d. 24/04/2023;
Overwegende dat de jubilerende verenigingen aanspraak maken op een éénmalige dubbele nominatieve subsidie, in casu een extra toelage voor Scouts Zeedustra Koksijde ter waarde van 950 EUR en een toelage van 7.000 EUR voor BBC Koksijde;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting d.d. 24/04/2023 reeds akkoord ging om 5.000 EUR aan BBC Koksijde uit te betalen voor de financiële ondersteuning van hun feestmaal n.a.v. het 50-jarig bestaan, dat er nog een goedkeuring gegeven dient te worden voor het saldobedrag van 2.000 EUR.
Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van een bijkomende éénmalige nominatieve subsidie aan Scouts Zeedustra ten bedrage van 950,00 EUR.
Art. 2: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van een bijkomende éénmalige nominatieve subsidie aan BBC Koksijde ten bedrage van 7.000,00 EUR.
Art. 3: De gesubsidieerde verbindt zich ertoe om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
Gelet op artikel 41 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald het toezicht van de gemeenteraad op de ingediende budgetten en de toezichtstermijnen;
Overwegende de beslissing van 30 december 2022 van de kerkraad van O.L.V.-Ter Duinen waarbij de wijziging nr 1 van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek wordt vastgelegd; dat de wijziging wordt verantwoord door het aanstellen van een halftijdse kerkbediende voor de materiële organisatie van de eredienst van de verschillende kerkfabrieken op grondgebied van de gemeente Koksijde; dat dit een in het oorspronkelijk op 21 oktober 2019 goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.L.V.-Ter Duinen niet voorzien uitgave betreft; dat hierdoor de gemeentelijke toelage van 2023-2024 en 2025 jaarlijks met 31.000 euro dient verhoogd te worden;
Overwegende het gunstig advies van het Representatief orgaan van 9 mei 2023;
Overwegende het elektronisch indienen via Religiopoint door het Centraal Kerkbestuur op 17 april 2023 betreffende het gecoördineerd indienen van deze meerjarenplanwijziging nr 1 van 2020-2025;
Overwegende de beslissing van 19 januari 2023 van de kerkraad van O.L.V.-Ter Duinen waarbij de wijziging van het budget 2023 wordt vastgelegd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art.1: De wijziging nr 1 van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.L.V.-Ter Duinen wordt goedgekeurd met volgende gemeentelijke bijdragen:
exploitatietoelage:
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
205.162,93 |
188.643,40 |
191.975,97 |
226.569,10 |
230.374,15 | 221.917,65 |
ongewijzigde investeringstoelage:
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
20.000,00 |
|
20.000,00 |
|
20.000,00 |
|
De ingeschreven investeringen betreffen Geluidsinstallatie kapel, brandblustoestellen, archiefruimte (2020); Binnenverlichting glasramen, herstel deuren (2022) en Sleutelplan, schilderen buitenschrijnwerk en inkomhal (2024)
Art.2: De gewijzigde gemeentelijke toelage voor het budget 2023 van de kerkfabriek O.L.V.-Ter Duinen wordt als volgt goedgekeurd:
- in exploitatie: 203.146,32 euro ipv 172.146,32 euro.
- in investeringen: 0 euro
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Overwegende dat het gemeentebestuur aandeelhouder is van Gemeentelijke Holding NV;
Gelet op de uitnodiging van 12 mei 2023 tot de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV op 28 juni 2023 om 14.00 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV op 28 juni 2023, zijnde :
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022
5. Vraagstellin
Art. 2: Dhr. Jean-Philippe Vandeputte, financieel directeur, wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV op 28 juni 2023.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;
Overwegende dat gemeentebestuur Koksijde is aangesloten bij Woonmaatschappij IJzer en Zee;
Overwegende dat het gemeentebestuur bij schrijven van 16 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee op 2 juni 2023 om 18.30 uur;
Overwegende dat wegens het laattijdig ontvangen van de oproeping, dit dossier niet kon worden voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 22 mei 2023, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee van 2 juni 2023;
Overwegende dat deze beslissing ter bekrachtiging wordt voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad;
Art. 1: De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 22 mei 2023, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer en Zee van 2 juni 2023, wordt bekrachtigd
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84;
Overwegende dat gemeentebestuur Koksijde is aangesloten bij IVVO;
Overwegende dat het gemeentebestuur werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVVO op 20 juni 2023 om 18.00 uur;
Overwegende dat wegens het laattijdig ontvangen van de oproeping, dit dossier niet kon worden voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 5 juni 2023, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering van IVVO van 20 juni 2023;
Overwegende dat deze beslissing ter bekrachtiging wordt voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad;
Art. 1: De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 5 juni 2023, houdende goedkeuren agenda en vaststellen standpunt in te nemen op de algemene vergadering van IVVO van 20 juni 2023, wordt bekrachtigd
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Overwegende dat het gemeentebestuur aandeelhouder is van Cevi vzw;
Gelet op de uitnodiging van 15 juni 2023 tot de buitengewone statutaire algemene vergadering van Cevi vzw op 6 juli 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone statutaire algemene vergadering van Cevi vzw op 6 juli 2023, zijnde :
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone statutaire algemene vergadering van Cevi vzw op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Woonmaatschappij IJzer & Zee;
Gelet op het besluit Vlaamse Codex van 2021 dat bepaalt dat er per 1 oktober 2023 een toewijzingsraad moet opgericht worden;
Overwegende dat deze toewijzingsraad vorm geeft aan de lokale invulling van het toewijzingsbeleid van sociale woningen in het werkings-gebied van Woonmaatschappij IJzer & Zee;
Overwegende dat de toewijzing zelf nog steeds door de raad van bestuur van de woonmaatschappij gebeurt;
Overwegende de uitdrukkelijke wens van de raad van bestuur van de woonmaatschappij om een vertegenwoordiger aan te duiden die een goede voeling heeft met het werkveld van sociale woningen, vb. een medewerker van het sociaal huis;
Gelet op het voorstel van het college om Sandy Jansseune, diensthoofd Welzijn, aan te duiden;
bij geheime stemming wordt mevrouw Sandy Jansseune met unanimiteit verkozen
Art. 1:Sandy Jansseune, diensthoofd Welzijn, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de toewijzingsraad Woonmaatschappij IJzer & Zee.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Overwegende dat de gemeente Koksijde lid is van Cipal DV;
Overwegende dat, ingevolge de statuten van Cipal DV, iedere deelnemer van de vereniging, zich kan laten vertegenwoordigen op de algemene vergadering;
bij geheime stemming is het resultaat: 12 stemmen voor schepen Van Hove, 3 stemmen voor raadslid De Coster, 1 onthouding, 6 stemmen voor raadslid Vandenbroucke
er wordt geen plaatsvervanger aangeduid
Art.1: Schepen Lander Van Hove wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal DV.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Diverse werken t.h.v. bestaande en nieuwe afvalstraten te Koksijde” werd gegund aan Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 542.573,75 euro excl. btw of 656.514,24 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0390-01/2250007/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (ACT-201);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Diverse werken t.h.v. bestaande en nieuwe afvalstraten te Koksijde”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV, Engelse Wandeling 70 te 8510 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 542.573,75 euro excl. btw of 656.514,24 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Schoonmaken gebouwen Site Casino Koksijde” een bestek met nr. 2023089 werd opgesteld door de Dienst Technisch Bureau;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:* Basisopdracht (Schoonmaken gebouwen Site Casino Koksijde), raming: 230.000,00 euro excl. btw of 278.300,00 euro incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Schoonmaken gebouwen Site Casino Koksijde), raming: 230.000,00 euro excl. btw of 278.300,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 460.000,00 euro excl. btw of 556.600,00 euro incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien worden in het exploitatiebudget;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023089 en de raming voor de opdracht “Schoonmaken gebouwen Site Casino Koksijde”, opgesteld door de Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 460.000,00 euro excl. btw of 556.600,00 euro incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Art. 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41 11°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2023 houdende goedkeuren aankoop strook grond Kerkstraat ten kadaster gekend onder Koksijde 3e afd/sectie B nr. 156B;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023 houdende aantellen notaris aankoop strook grond Kerkstraat ten kadaster gekend onder Koksijde 3e afd/sectie B nr. 156B;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 23 januari 2023 heeft beslist om over te gaan tot aankoop van een perceel grond in de Kerkstraat palende aan het containerpark en dit voor en mits de prijs van 5.420 euro;
Overwegende dat de ontwerpakte opgemaakt door West Notarissen dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
Art. 1: De in bijlage aan dit besluit opgenomen akte tot aankoop van een strook grond in de Kerkstraat ten kadaster gekend onder Koksijde 3e afd/sectie B nr. 156B wordt goedgekeurd.
Raadslid Dalle verlaat de zitting bij de behandeling van dit punt
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 11°;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 januari 2023 houdende goedkeuring van de aankoop van de woning gelegen Schoolstraat 4;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de aanstelling van een notaris voor de aankoop van de woning gelegen Schoolstraat 4;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 23 januari 2023 heeft beslist om over te gaan tot aankoop van de woning Schoolstraat 4, ten kadaster gekend Oostduinkerke, sectie B, nr 0048 voor en mits de prijs van € 195.000;
Overwegende dat de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Wim Maes dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
Art. 1: De zoals in bijlage aan dit besluit opgenomen ontwerpakte voor de aankoop van het pand gelegen Schoolstraat 4 ten kadaster gekend Oostduinkerke, sectie B, nr 0048 voor en mits de prijs van € 195.000 wordt goedgekeurd.
Raadslid Dalle verlaat de zitting bij de behandeling van dit punt;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 56 §3 1°;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2022 waarbij een omgevingsvergunning wordt verleend voor het verkavelen van perceel grond in de Robert Vandammestraat 194,
Overwegende de verkavelingsvergunning OMV_2022090940 verleend werd onder voorwaarde dat een strook grond grenzend aan de Berglaan en de Robert Vandammestraat, intussen ten kadaster gekend als sectie A nummer 863R16P en voor een totale oppervlakte van 27m², kosteloos zou worden overgedragen aan de gemeente;
Overwegende de plannen en dossierstukken integraal deel uitmakend van OMV_2022090940, waaronder het grondplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Feys waarop voorkomt het beschreven goed aangeduid als en genaamd lot 5;
Overwegende de afstand geschiedt om te worden ingelijfd bij het openbaar domein;
Overwegende de ontwerpakte opgemaakt door notaris Wim Maes;
Art. 1: Akkoord tot kosteloze overname van een strook grond grenzend aan de Berglaan en de Robert Vandammestraat, ten kadaster gekend als sectie A nummer 863R16P met een oppervlakte van 27m².
Art. 2: Goedkeuren tot affectatie van dit perceel tot het openbaar domein.
Art. 3: De in bijlage aan dit besluit gevoegde akte van kosteloze overdracht wordt goedgekeurd.
Raadslid Deltombe niet aanwezig bij de behandeling van dit punt;
Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 26 april 1995 betreffende de strandconcessies;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 22 januari 2018 houdende goedkeuring concessieovereenkomst zeedijk & strand niet gedekt door de strandconcessie 2018-2026 en de goedkeuring van het besluit tot het verlenen van de strandconcessie 2018-2026 - Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16 maart 2015 houdende goedkeuring lastenboek voor de concessie tot uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zavelplein te Koksijde-bad periode 2015-2020;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 april 2015 houdende de toewijzing van de concessie tot uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zavelplein te Koksijde-bad periode 2015-2020;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 november 2020 houdende goedkeuren verlengen concessie voor het uitbaten van een beachbar ter hoogte van het Zavelplein voor drie seizoenen 2021-2022-2023;
Overwegende de concessie voor het uitbaten van de beachbar aan het Zavelplein na het uitbatingsseizoen 2023 van rechtswege verloopt;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen voorstelt om gezien de toeristische meerwaarde een nieuwe concessie uit te schrijven voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zavelplein;
Overwegende het voorstel een concessie uit te schrijven voor een periode van 6 jaar (2024-2029) met mogelijke verlenging van 3 jaar (2030-2032);
Overwegende de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat de minimum concessievergoeding wordt ingesteld op 10.000 euro en dat na opening van de offertes kan opgeboden worden met telkens 1.000 euro;
Overwegende het ontwerp van lastenboek met de inschrijvings-, gunnings-, en concessievoorwaarden opgemaakt door de gemeentelijke administratie;
Art. 1: Het zoals in bijlage aan dit besluit opgenomen lastboek met de concessievoorwaarden voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zavelplein wordt goedgekeurd.
Raadslid Deltombe niet aanwezig bij de behandeling van dit punt;
Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 26 april 1995 betreffende de strandconcessies;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 22 januari 2018 houdende goedkeuring concessieovereenkomst zeedijk & strand niet gedekt door de strandconcessie 2018-2026 en de goedkeuring van het besluit tot het verlenen van de strandconcessie 2018-2026 - Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 april 2016 waarbij het lastenboek voor de concessie tot uitbating van een cocktailbar ter hoogte van het Eugenie Terlinckplein te Koksijde-bad periode 2016-2020 werd goedgekeurd;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 houdende de toewijzing van de concessie tot uitbating van een cocktailbar ter hoogte van het Eugenie Terlinckplein te Koksijde-bad periode 2016-2020;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 november 2020 houdende goedkeuren verlengen concessie voor het uitbaten van een beachbar ter hoogte van het Terlinckplein voor drie seizoenen 2021-2022-2023;
Overwegende de concessie voor het uitbaten van de beachbar aan het Terlinckplein na het uitbatingsseizoen 2023 van rechtswege verloopt;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen voorstelt om gezien de toeristische meerwaarde een nieuwe concessie uit te schrijven voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Terlinckplein;
Overwegende het voorstel een concessie uit te schrijven voor een periode van 6 jaar (2024-2029) met mogelijke verlenging van 3 jaar (2030-2032);
Overwegende de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat de minimum concessievergoeding wordt ingesteld op 10.000 euro en dat na opening van de offertes kan opgeboden worden met telkens 1.000 euro;
Overwegende het ontwerp van lastenboek met de inschrijvings-, gunnings-, en concessievoorwaarden opgemaakt door de gemeentelijke administratie;
Art. 1: Het zoals in bijlage aan dit besluit opgenomen lastboek met de concessievoorwaarden voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Terlinckplein wordt goedgekeurd.
Raadslid Deltombe niet aanwezig bij de behandeling van dit punt;
Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 26 april 1995 betreffende de strandconcessies;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 22 januari 2018 houdende goedkeuring concessieovereenkomst zeedijk & strand niet gedekt door de strandconcessie 2018-2026 en de goedkeuring van het besluit tot het verlenen van de strandconcessie 2018-2026 - Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 november 2016 waarbij het lastenboek voor de concessie tot uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein te Koksijde-bad periode 2017-2020 werd goedgekeurd;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 maart 2017 houdende de toewijzing van de concessie tot uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein te Koksijde-bad periode 2017-2020;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2021 houdende goedkeuren verlengen concessie voor het uitbaten van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein voor drie seizoenen 2021-2022-2023;
Overwegende de concessie voor het uitbaten van de beachbar aan het Zouavenplein na het uitbatingsseizoen 2023 van rechtswege verloopt;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen voorstelt om gezien de toeristische meerwaarde een nieuwe concessie uit te schrijven voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein;
Overwegende het voorstel een concessie uit te schrijven voor een periode van 6 jaar (2024-2029) met mogelijke verlenging van 3 jaar (2030-2032);
Overwegende de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat de minimum concessievergoeding wordt ingesteld op 10.000 euro en dat na opening van de offertes kan opgeboden worden met telkens 1.000 euro;
Overwegende het ontwerp van lastenboek met de inschrijvings-, gunnings-, en concessievoorwaarden opgemaakt door de gemeentelijke administratie;
Art. 1: Het zoals in bijlage aan dit besluit opgenomen lastboek met de concessievoorwaarden voor de uitbating van een beachbar ter hoogte van het Zouavenplein wordt goedgekeurd.
Raadslid Deltombe niet aanwezig bij de behandeling van dit punt;
Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 41;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 26 april 1995 betreffende de strandconcessies;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 22 januari 2018 houdende goedkeuring concessieovereenkomst zeedijk & strand niet gedekt door de strandconcessie 2018-2026 en de goedkeuring van het besluit tot het verlenen van de strandconcessie 2018-2026 - Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 februari 2014 houdende goedkeuren lastenboek voor de concessie tot het uitbaten van een kinderspeelterrein op het strand van Koksijde periode 2014-2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2014 houdende de toewijzing van de concessie tot het uitbaten van een kinderspeelterrein op het strand van Koksijde periode 2014-2023;
Overwegende de concessie voor het uitbaten van een kinderspeelterrein aan het Zavelplein na het uitbatingsseizoen 2023 van rechtswege verloopt;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen voorstelt om gezien de toeristische meerwaarde een nieuwe concessie uit te schrijven voor de uitbating van een kinderspeelterrein ter hoogte van het Zavelplein;
Overwegende het voorstel een concessie uit te schrijven voor een periode van 9 jaar (2024-2032);
Overwegende de concessie zal verleend worden na oproep tot mededinging;
Overwegende dat de minimum concessievergoeding wordt ingesteld op 5.000 euro en dat na opening van de offertes kan opgeboden worden met telkens 500 euro;
Overwegende het ontwerp van lastenboek met de inschrijvings-, gunnings-, en concessievoorwaarden opgemaakt door de gemeentelijke administratie;
Art. 1: Het zoals in bijlage aan dit besluit opgenomen lastboek met de concessievoorwaarden voor de uitbating van een kinderspeelterrein ter hoogte van het Zavelplein wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende de beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 maart 2012 waarbij de provincie West-Vlaanderen werd aangeduid voor de afweging en herbestemming van de militaire basis in Koksijde;
Overwegende de nauwe en goede samenwerking tussen de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Koksijde,
Overwegende dat de provincie het verdere traject wenst te formaliseren in een samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende de vraag van minister Zuhal Demir om, in kader van de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de uitbreiding van de golf, herbevestigd agrarisch te compenseren volgens de Vlaamse omzendbrief RO/20108/01, alsook de vraag stelt voor de realisatie van een bos van 8 à 10ha;
Overwegende dat de provincie in een schrijven d.d. 17 02 2022 aangeeft akkoord te gaan om herbevestigd agrarisch gebied te compenseren binnen het PRUP Reconversie militair domein,
Overwegende dat binnen het project van de reconversie van het militair domein ook een zone is opgenomen voor bebossing en dat de gemeente zich engageert om dit te realiseren;
Overwegende dat beide verzoeken van de minister Zuhal Demir ook zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de provincie, wat ook een vereiste is om een delegatie te kunnen krijgen voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor de uitbreiding van de golf door de gemeente;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Koksijde betreffende de opmaak van het PRUP SPG Militaire Basis Koksijde wordt goedgekeurd
Art. 2: De opdracht wordt gegeven aan de burgemeester Marc Vanden Bussche en de algemeen directeur Joeri Stekelorum tot ondertekening van de overeenkomst
Art. 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Provincie West-Vlaanderen, de Vlaamse Overheid en de bevoegde minister mevr. Zuhal Demir.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 1, §3;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 aangaande de samenwerking inzake gemeentelijk administratieve sancties tussen Koksijde, Nieuwpoort en De Panne;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 tot hervaststelling van het algemeen politiereglement betreffende de gemeentelijk administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS5);
Overwegende dat sinds 2017 de lokale besturen van Koksijde, Nieuwpoort en De Panne reeds duurzaam samen werken inzake GAS 4 dossiers;
Overwegende dat de sanctionerend ambtenaar van Koksijde handelt sinds enkele jaren overtredingen GAS 4 af op het grondgebied van de gehele politiezone;
Overwegende dat de lokalen besturen van Nieuwpoort, Koksijde en De Panne nu ook GAS5 invoeren op hun grondgebied en wensen ook hier duurzaam samen te werken;
Art. 1: De sanctionerend ambtenaar van het gemeentebestuur Koksijde wordt aangesteld als sanctionerend ambtenaar voor de afhandeling van GAS4 en GAS5 dossiers op het grondgebied van alle gemeenten uit de politiezone Westkust.
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst tussen Koksijde, Nieuwpoort en De Panne inzake de gemeentelijke administratieve sancties, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017, wordt opgeheven.
Art. 3: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Koksijde, Nieuwpoort en De Panne inzake de gemeentelijke administratieve sancties, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art. 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: Gemeente Nieuwpoort, Gemeente De Panne, Politiezone Westkust, en de procureur des Konings.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, 2°;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;
Gelet op de Nieuwe Gemeenteweg van 24 juni 1988, in het bijzonder de artikelen 199 en 135, §2;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat lokale besturen sinds 1 februari 2020 (met de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer) de mogelijkheid hebben om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50km per uur, te bestraffen via gemeentelijke administratieve sancties (GAS 5). Dit geeft de depenalisering tot gevolg;
Overwegende dat handhaving inzake snelheidscontroles een grote rol speelt bij de lokale veiligheidsplannen en dat de lokale besturen van de politiezone Westkust om deze reden kiezen om zelf een deel van de snelheidsovertredingen te beboeten via gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat deze werkwijze een sneller en krachtdadiger alternatief biedt voor de klassieke afhandeling via cross-border en dat de geïnde gelden terug kunnen worden geïnvesteerd in de lokale veiligheid;
Overwegende dat de gemeente Koksijde er aldus voor opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur via gemeentelijke administratieve sancties (GAS 5 ) te bestraffen;
Art. 1 Het in bijlage van dit besluit opgenomen reglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), wordt goedgekeurd;
Art. 2 Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: de korpschef van de politiezone Westkust, de griffie van de politierechtbank van Veurne, De procureur des Konings.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen;
Overwegende dat het aanvullend politiereglement op het verkeer van de Albert I laan dient aangepast te worden naar aanleiding van voorbije wegwerkzaamheden (o.a. de werken in Oostduinkerke Bad); huidige situatie en de geplande aanpassingswerken aan de Weg der Hoop;
Overwegende dat het om volgende maatregelen gaat: snelheidswijziging, aanleg van voetpad, extra stilstaan- en parkeerverbod, wijziging van het aantal shop&go parkeerplaatsen;
Art. 1: Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 77.5 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 2: De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 77.2 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 3: Het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door verbodsborden C43 ‘70’.
Art. 4: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord D7 overeenkomstig art. 2.7 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 5: Voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord D9 overeenkomstig art. 2.7 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 6: Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte onderbroken strepen overeenkomstig art. 74 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art 7: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan overeenkomstig art. 76.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 8: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door witte markeringen overeenkomstig art. 72.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 9: De voorrangsweg wordt aangeduid langs gans de Albert I laan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht verkeersborden B9 (hoofdweg) en B1 (ondergeschikte wegen) overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het bord B5 wordt echter geplaatst op de volgende ondergeschikte wegen : Duinparklaan.
Art. 10: Het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Parkeerplaatsen voorbehouden aan minder-validen, overeenkomstig art.70.2.1.3c van het algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door gebodsbord E9a aangevuld met het onderbord GVIId en onderbord GXc met vermelding van afstand.
Art. 11: Voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden. Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord F13 en markeringen overeenkomstig art. 77.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 12: De bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten naleven.
De maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig art. 61 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 13: Het is verboden rechts af te slaan.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord C31b overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 14: Het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen waarop de gemeentelijke parkeerkaart is aangebracht ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E9a aangevuld met GVIId en GXc overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 15: Het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E1 aangevuld met GXa overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 16: Het stilstaan en parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid:
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E3 aangevuld met GXa en GXb overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 17: Het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt van 7 tot 19u, van maandag tot en met zondag, voor een maximumduur van 30 minuten; de parkeerreglementering geldt over een bepaalde afstand.
De maatregel wordt ter kennis gebracht door verkeersbord E9a aangevuld met GVIIc en GXc overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Art. 18: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 24 oktober 2016 betreffende de Albert I laan
Art. 19:
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op de PCV vergadering van 12 januari 2022;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat de rijrichting in de Vreugdelaan aangepast dient te worden, nl. toegelaten rijrichting in de Vreugdelaan van de Albert I laan naar de Dijkweg met uitzondering van fietsers.
Art. 1. Er geldt verboden rijrichting voor iedere bestuurder van de Dijkweg naar de Albert I laan. De maatregel geldt niet voor fietsers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 25 mei 2023;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 5 juni 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Overwegende dat het invoeren van stilstaan- en parkeerverbod in de Fazantenparkstraat tussen de Zeelaan en de Bekentenissenweg conflicten ter hoogte van het kruispunt van de Fazantenparkstraat en de Zeelaan vermijdt;
Art. 1: Het stilstaan en parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, §3 en art. 286;
Gelet op het positief advies van de verkeerscommissie van 25 mei 2023;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen op 5 juni 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende de noodzaak voor een derde shop&go parkeerplaats in de Jacob Jordaenstraat;
Art. 1. Afgebakende parkeerplaatsen, overeenkomstig art.77.5 van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
Art. 2: Parkeerplaatsen voorbehouden aan minder validen, overeenkomstig art.70.2.1.3° van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van het bord E9a met onderbord "pictogram minder validen".
Art. 3: Parkeren beperkt in tijdsduur, overeenkomstig art.70.2.1.3° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer:
De maatregel wordt ter kennis gebracht bij middel van het verkeersbord E9a en het onderbord ’30 minuten’.
Art. 4: In de Jacob Jordaensstraat aan zowel de westzijde (20 meter) tegenaan de Zeedijk:
het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; het gebruik van de schijf is voorgeschreven 30 min. van maandag t.e.m. zondag.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a-Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb en Xc
Art. 5: Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven: 23 mei 2022 betreffende de Jacob Jordaensstraat
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;
Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 20 juni 2022 aan actualisatie toe is;
Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende het overleg in de personeelsvergadering van 14 juni 2023;
Overwegende het overleg met de schoolraad van 22 juni 2023;
Art.1: Het bestaande schoolreglement 'Mijn kind gaat naar de basisschool', goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 20 juni 2022 wordt opgeheven.
Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.
Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater
Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;
Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;
Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 20 juni 2022 aan actualisatie toe is;
Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende het overleg met het personeel via mail van 9 juni 2023;
Overwegende op het overleg in de schoolraad van 22 juni 2023;
Art.1: Het bestaande schoolreglement 'Mijn kind gaat naar de basisschool', goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 20 juni 2022 wordt opgeheven.
Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.
Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Koksijde;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 23 juni 2023 ;
Overwegende het overleg op de personeelsvergadering van 14 juni 2023 inzake het voorgestelde arbeidsreglement;
Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 juni 2022 voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde wordt opgeheven.
Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde, Abdijstraat 101, 8670 Koksijde wordt goedgekeurd.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Koksijde.
Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Oostduinkerke;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende de het overleg in de personeelsvergadering van 9 mei 2022;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 15 juni 2022;
Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke wordt opgeheven.
Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke, Dorpsstraat 4, 8670 Oostduinkerke wordt goedgekeurd.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Oostduinkerke.
De Gemeenteraad in openbare zitting;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 9 maart 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering va het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie deeltijds kunstonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende het overleg met het personeel via mail op 15 juni 2023 inzake het voorgestelde arbeidsreglement;
Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 23 juni 2023;
Art.1: Het bestaande arbeidsreglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 wordt opgeheven.
Art.2: Het hierbij gevoegde herwerkte arbeidsreglement voor personen die onder gezag arbeid verrichten in de Westhoek Academie Koksijde, Veurnelaan 109 wordt goedgekeurd.
Art.3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de Westhoek Academie Koksijde.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);
Overwegende dat het huidige academiereglement niet langer actueel is;
Overwegende dat het academiereglement bij elke inschrijving verplicht moet worden ondertekend;
Art. 1: Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 10 oktober 2022 wordt opgeheven.
Art. 2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen academiereglement deeltijds kunstonderwijs, wordt goedgekeurd en is van toepassing voor alle inschrijvingen vanaf het schooljaar 2023-2024.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 §3 en 41, tweede lid, 2° en 13°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304 §3 en §5;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 22 januari 2007 waarbij de statuten van de andersvalidenadviesraad werden hervastgesteld;
Gelet op de beslissing van CBS van 22/05/2023 om de drempelprijs opnieuw toe te kennen met inbegrip van verhoging bedrag;
Overwegende dat in 2003, op initiatief van de adviesraad andersvaliden, voor het eerst de drempelprijs werd toegekend;
Overwegende dat het reglement van de drempelprijs een bedrag van € 500 en een aandenken met de vermelding 'Laureaat Drempelprijs (jaartal) voorzag voor de laureaat;
Overwegende dat, na een onderbreking van meerdere jaren, de adviesraad de vraag stelt om de drempelprijs opnieuw toe te kennen en het bedrag van de prijs op te trekken van € 500 naar € 1.000;
Overwegende dat het reglement van de drempelprijs hiertoe aangepast dient te worden en aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd dient te worden;
Overwegende het positieve advies van het college van burgemeester en schepenen van 22 mei 2023;
Art. 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan het reglement inzake de drempelprijs, in het bijzonder de verhoging van het bedrag van de prijs van € 500 naar € 1.000 goed.
Art. 2: Het in bijlage bij dit besluit opgenomen hervastgestelde reglement drempelprijs wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 art. 217 t.e.m. 220;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad rapporteert met betrekking tot organisatiebeheersing;
Overwegende dat tijdens de gemeenteraadscommissie d.d. 22 juni 2023 het jaarverslag werd toegelicht
Art. 1 De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag organisatiebeheersing 2022.
Gelet op artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s;
Gelet op het decreet betreffende het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat de werking van de gemeenten en de OCMW's bepaalt en integreert;
Gelet op de omzendbrief betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018;
Gelet op het reglement “onderwijscheques Koksijde", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 april 2022.
Overwegende dat onderwijscheques sinds juni 2017 worden toegekend aan gezinnen de het financieel moeilijk hebben;
Overwegende dat in schooljaar 2022-2023 ongeveer een 200-tal kinderen het recht op onderwijscheques hebben uitgeput;
Overwegende dat de bedragen sinds 2017 niet meer werden aangepast;
Overwegende dat de maximumfactuur onderwijs opnieuw stijgt in het schooljaar 2023-2024;
Overwegende dat volgende wijzigingen aan de onderwijscheques worden voorgesteld, met name het schrappen van de eigendomsvoorwaarde en een verhoging van de bedragen tot 45 euro voor kleuters, 85 euro voor lager onderwijs en 100 euro voor secundair onderwijs
Art. 1 Het reglement 'Onderwijscheques', zoals in bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Art. 2 Het reglement 'Onderwijscheques' treedt in werking vanaf 1 juli 2023.
Gelet op het reglement “onderwijscheques ", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2023.
Overwegende dat het aangewezen is om het recht op € 1 maaltijden automatisch te koppelen aan het recht op onderwijscheques;
Overwegende dat er op heden heel weinig kinderen recht openen op €1 maaltijden;
Overwegende dat de te strenge toekenningsvoorwaarden ervoor zorgt dat de doelgroep niet bereikt wordt;
Overwegende het belang van een warme maaltijd;
Overwegende dat de scholen een zeer belangrijke rol spelen in het detecteren van lege brooddozen;
Overwegende dat de bestrijding van kinderarmoede essentieel is;
Art. 1 De gemeenteraad gaat akkoord met de automatische koppeling van het recht op € 1 maaltijden aan het recht op onderwijscheques.
Art. 2 De automatische koppeling van het recht op € 1 maaltijden aan het recht op onderwijscheques gaat in vanaf 1 juli 2023.
raadslid Van Herck - strandcabines
raadslid Van Herck stelt dat er heel wat moet herbekeken worden op vlak van reglementering, er zijn misbruiken in verband met woekerprijzen, er moet duidelijkheid komen over een aantal punten, hij vraagt daarom om kort na de zomer een meeting te houden met al wie betrokken is om het reglement te wijzigen; de burgemeester antwoordt dat dit zal ingepland worden.
raadslid Pieters - vuile voetpaden Zeelaan
raadslid Pieters stelt dat er veel vuile plekken zijn op de voetpaden in de Zeelaan en vraagt om dit voor het seizoen dit nog wat te reinigen; de burgemeester antwoordt dat na de laatste markt de stoepen nog eens goed gepoetst zullen gepoetst worden en in de zomer ook wekelijks, hij wijst ook op plicht van de handelaars zelf om te kuisen voor eigen deur
raadslid Ringoot - respect voor Groenendijk
raadslid Ringoot kaart enkele zaken aan over Groenendijk, met name vraagt hij wat de plannen zijn voor de Zeedijk, hij wijst op de staat van de zwarte rolmatten op het strand, de evaluatie van fietsdelen en het plaatsen van de laadpalen; de burgemeester antwoordt dat er aantal acties zullen zijn om de mensen op Groenendijk ter wille te zijn, wat de Zeedijk betreft wijst hij op de diverse bezwaren en problemen met natuur en bos en wat de matten betreft, deze werden recent vernieuwd
raadslid Hillewaere - toegankelijkheid strand Twenty One
raadslid Hillewaere stelt vast dat de matten op het strand ter hoogte van de Twenty One nog altijd opgerold zijn en vraagt de reden hiervan, de burgemeester antwoordt dat dit een gevolg is van de storm en dit vrijdag a.s. zal vrijgemaakt worden
raadslid Verhaeghe - jeugdmonitor
raadslid Verhaeghe verwijst naar de online bevragingstool van de Vlaamse overheid die nuttig kan zijn om de noden van kinderen en tieners in kaart te brengen en vraagt of de gemeente hier gebruik van zal maken; ze vraagt ook naar een stand van zaken van de aanwervingen bij de jeugddienst; schepen Castelein antwoordt dat ondertussen een diensthoofd is aangesteld en ook een administratief medewerker
raadslid De Coster - speelpleintje Kerkstraat
raadslid De Coster vraagt of het speelplein in de Kerkstraat opnieuw zal aangelegd worden, waarop schepen Anseeuw antwoordt dat het terugkomt na de werken
raadslid Van Herck - handelaarsbond Sint-Idesbald
raadslid Van Herck verwijst naar een eerder debat en vraagt of er ondertussen een overleg is geweest met de handelaarsbond van Sint-Idesbald, waarop schepen Geersens antwoordt dat er geregeld contacten zijn en er ook veel ondersteuning is van de handelaarsbonden; de burgemeester vult aan dat er een ontmoeting is geweest met de voorzitter van de handelaarsbond van Sint-Idesbald en de zaken uitgeklaard zijn
raadslid Loones - bankautomaten
raadslid Loones vraagt naar een stand van zaken over de automaat in Sint-Idesbald en vraagt of het klopt dat omwille van de veiligheid er geen stortingen kunnen gedaan worden, schepen Geersens stelt dat er een plaatsbezoek is geweest door Batopin, de burgemeester antwoordt dat het nooit de bedoeling is geweest dat er geld zou gestort worden in deze automaten; raadslid Loones vraagt ook of het klopt dat de automaat buiten staat, wat weer een nieuw element is in dit dossier om toch een locatie te overwegen in de winkelstraat, waarop de burgemeester stelt dat dit een beslissing is van Batopin waarop de gemeente geen vat heeft
raadslid Hillewaere - hondenloopweide Sint-Idesbald
raadslid Hillewaere vraagt of er ergens nog een locatie is voorzien in Sint-Idesbald voor een hondenloopweide, waarop schepen Geersens antwoordt dat er nog geen vragen hieromtrent zijn gekomen, er er heel veel plekken zijn waar mensen met een hond kunnen gaan wandelen
raadslid Vandenbroucke - zitbanken Koksijde-dorp
raadslid Vandenbroucke verwijst naar een zitbankenwandelroute, ze vraagt om dit uit te breiden naar de dorpskernen en vraagt om extra banken te voorzien op het Dorpsplein, schepen Geersens antwoordt dat er routes kunnen bijgemaakt worden, het was de bedoeling om meer banken te zetten maar gelijkvormig, en ze niet meer in voorraad waren
raadslid Vandenbroucke - de Profploeg
raadslid Vandenbroucke verwijst naar dit initiatief om leegstand aan te pakken waarbij een concept werd uitgewerkt voor de Zeedijk in Koksijde-bad en ze vraagt wat de stand van zaken is; schepen Geersens antwoordt dat het project is afgewerkt, zal voorgesteld worden in de raad voor lokale economie in september, en het de bedoeling is om een belevingsstrip te creëren op de Zeedijk, er zijn ook plannen voor een activeringsheffing; het is de bedoeling de belevingsstrip uit te voeren
raadslid Ringoot - fietsen door Hannecartbos
raadslid Ringoot vraagt naar een stand van zaken over de fietsroutes in het Hannecartbos, de burgemeester antwoordt dat de akte nog moet verleden worden en het dus een project zal zijn voor het najaar, wanneer ook de huurder het pand heeft verlaten, de diensten zullen dit nu nog verder bekijken
raadslid Loones - Wonen in eigen streek
raadslid Loones verwijst naar een nieuw decreet waardoor gemeenten actiever kunnen ingrijpen in verband met betaalbaar wonen, hij vraagt of dit in de gemeente ook al bekeken wordt of we hier iets mee zouden kunnen doen; schepen Vancayseele meent dat het voorstel die nu voorligt eigenlijk een kopie is van de regeling die we al in de gemeenteraad hebben goedgekeurd, er zal voorlopig verder gewerkt worden met huidige reglement, maar er kan wel gekeken worden om dat bij te sturen; raadslid Loones doet de suggestie aan de burgemeester om dit onderwerp mee te nemen naar het Kustoverleg
raadslid Verhaeghe - Wonderwoudje
raadslid Verhaeghe stelt dat het wonderwoudje aan de Duinenabdij er verloederd bij ligt, ze vraagt wat de verdere plannen zijn met dit stukje natuur en ze vraagt hoe het staat met het geboortebosje aan de Hazebeekstraat; schepen Castelein antwoordt dat het nodige zal gedaan worden om het woudje proper te maken, het geboortebos wordt in november verder aangeplant
Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar https://koksijde.notubiz.be/vergadering/1068237 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2023 om 22:03.
Namens gemeenteraad,
Joeri Stekelorum
algemeen directeur
Marc Vanden Bussche
voorzitter