1. Toelichting door Arne Devisch (Sweco) – zie presentatie in bijlage
2. Vragen:
- Raadslid Alain De Coster: is er nagezien of de bestaande wilgen nog gezond zijn?
o Antwoord Arne: zowel onze eigen mensen (experten inzake groen) als de Groendienst hebben dit bekeken en de wilgen zijn nog ok. Er worden ook specifieke maatregelen beschreven die moeten genomen worden tijdens de werken om de wilgen te beschermen
- Raadslid Sander Loones: zitten de wortels diep genoeg?
o Antwoord Arne: neen, zoals aangegeven is dit net de reden om alles rond de bomen groen te laten.
- Raadslid Sander Loones vraagt wat impact is op aantal parkeerplaatsen
o Antwoord Arne: in nieuw ontwerp zijn er een 12 tal volwaardige parkeerplaatsen, in de Japans Paviljoenstraat is de keuze genomen voor de bomen i.p.v. parkeren
- Raadslid Alain De Coster merkt op dat daar vooral toeristen parkeren, is niet betalend?
o Raadslid Sander Loones geeft aan dat er wel 25 ppl verloren gaan
o Raadslid Bart Pieters meldt dat er in de Japans Paviljoenstraat zomer en winter een mobilehome staat
- Raadslid Julie Paelinck vraagt of er al meldingen zijn van een tekort aan ppl ter hoogte van de school
o Antwoord Arne: geen vraag vanuit de school, t.h.v. de school wijzigt niets, enkel wordt iets aangepast om aan te sluiten
- Raadslid Alain De Coster vraagt of de weg versmalt
o Antwoord Arne: rijweg wordt wel iets versmald, maar voldoet nog steeds aan regels om, weliswaar tegen lage snelheid, te kunnen kruisen
- Raadslid Luc Deltombe vraagt of er is gedacht aan een fietsstraat?
o Schepen Decorte heeft aan dat er fietsbeleidsplan is dat werd goedgekeurd en dat de locatie van de fietsstraten goed zijn doordacht
- Schepen Decorte stelt dat er ongetwijfeld een discussie zal zijn dat ppl verdwijnen, we moeten echt serieus nadenken wat we ermee doen. In het seizoen zijn er gewoon teveel wagens, op 15/8 waren er 80000 mensen aanwezig (druktemeting). Mensen moeten aangespoord worden om hier ter plaatse meer te fietsen , maar dit zal een mentaliteitswijziging vragen. Weet dat er ook voor de laadpalen een verlies aan gewone parkeerplaatsen zal zijn.
- Raadslid Dominique Gillet stelt voor om op de militaire basis een randparking te voorzien
- Raadslid Elwin Van Herck: er zouden meer fietsstraten moeten zijn aan de scholen (ook Middenlaan), is goeie suggestie
o Schepen Decorte antwoordt dat er voor- en tegenstanders zijn van de fietsstraten, de invoering zal na verloop van tijd evaluatie en bijsturing vergen. Uiteindelijk klaagt niemand nog over de Pylyserlaan, we zullen ons moeten aanpassen
- Raadslid Sander Loones geeft aan ook akkoord te zijn met meer fietsstraten rond de scholen. Maar station Koksijde ligt in Veurne, mensen moeten, komen met de tram, ook voor randparkings is reeds oefening gemaakt maar er is geen transport. Er moet goed nagedacht worden over ppl, zie ook discussie over al dan niet ondergrondse parking onder Kerkplein
- Raadslid Loones vraagt of er woonerven zijn
o Antwoord is neen
- Raadslid Pieters vraagt of er in Casimirstraat bomen komen?
o Antwoord Arne neen er komen geen bomen wegens te smal, er staan er nu ook geen, idem Artanpad
- Raadslid Koen Ringoot besluit dat er echt een mentaliteitswijziging nodig zal zijn, en vooral een verandering van attitude. Is een discussie waard
1. Toelichting plannen door Arne Devisch (Sweco) – zie presentatie in bijlage
2. Vragen
- Raadslid Sander Loones: is Debognieplein niet inbegrepen?
o Antwoord Arne: nee, is voorzien in vervolgdossier
- Raadslid Sander Loones geeft dat dit een speciaal plan is want wordt als een dijk benaderd maar er is geen horeca. Vraag wordt gesteld of er een info sessie is doorgegaan?
o Antwoord Arne nee
- Raadslid Sander Loones stelt vast dat er verharding voorzien is tot tegen de voortuinen: er wordt gevraagd of er een alternatief onderzocht is?
o Antwoord Arne: dit plan kent al een vrij smal wegprofiel, om alle modi kansen te geven om daar op een veilige manier te komen, zijnde voldoende brede wandelpromenade, fietsruimte, mogelijkheid om markt te organiseren, om een aangenaam verblijfsgevoel te realiseren,… is omwille van de genoemde redenen voor dit profiel gekozen. De bestaande duinvorming in de voortuinen zal zeker nog voldoende tot uiting komen. Er is dan wel bijkomende verharding maar als compensatie is er een infiltratieriool, er is dus niet zomaar afvoer van water wel maximale infiltratie voorzien zodat zelfs tijdens piekbuien het hemelwater kan opgevangen worden.
- Raadslid Sander Loones vraagt waar het laagste punt gelegen is
o Arne antwoordt dat op zeedijken slikkers vol lopen met zand en dus na verloop van tijd gewoon overlopen, Hier loopt water op de laagste punten rechtstreeks af richting duinen, dus zonder slikkers. De rand is daar iets lager dan de bestaande toestand, t.h.v. de lage punten zijn er openingen voorzien in de zitblokken. Uiteraard is er ook een langshelling voorzien.
- Raadslid Sander Loones vraagt of geweten is hoeveel gebouwen over geen garage beschikken. Hij ziet er weinig auto’s rijden, dus vraagt hij wat soepeler om te gaan en ook parkeren toelaten
o Arne geeft aan geen direct zicht te hebben over hoeveel parkeerplaatsen elk gebouw heeft
- Raadslid Sander Loones vraagt of er laadpalen voorzien worden?
o Schepen Decorte antwoordt dat er een plan klaar is waar direct laadpalen mogelijk zijn (zie volgend agendapunt)
- Raadslid Adelheid Hancke vraagt of er rekening is gehouden met stormvloedkering en mogelijke overstromingen vanuit de haven van Nieuwpoort
o Siska antwoordt dat momenteel voor Koksijde de omgeving van Wulpen eerder onder water zal komen vanuit de haven van Nieuwpoort, dan de zone Groenendijk. Maar door de stormvloedkering in aanbouw moet dit vermeden worden.
- Raadslid Alain De Coster vraagt waarover de bezwaren gaan i.k.v. omgevingsvergunningsaanvraag?
o Antwoord Siska: vooral parkeren
- Alain: afvalstraten daar?
o Neen uitrit parking KEI
- Deltombe: laden en lossen zijstraten en andersvalidenparking
o Griet: nu indicatie, in uitvoering
1. Toelichting door Griet Maenhout – zie presentatie
o Ingestapt in project Vlaamse overheid
o Doel was dat er tegen april exploitant zou zijn met eerste palen in de zomer, maar op vandaag nog niets vernomen, elk moment zijn wij operator verwachtende
o Koksijde heeft recht op 138 laadpunten, elk punt krijgt 2 oplaadpunten. Er is een voorstel uitgewerkt voor Voorstel uitgewerkt voor 256 palen.
o Voorstel plan: is opgemaakt om zo vlug mogelijk te kunnen schakelen
- Randvoorwaarden worden overlopen
- Voorstander van clustering
- Als elektriciteitsnet niet zwaar genoeg, zal wellicht gevraagd worden om bijkomende kosten voor verzwaring te dragen
- We zouden meer palen vragen dan voorzien
- Plaatsen van snelladers hangt af van de stroomvoorzieningen
- Bv Ramskapelle (carpoolparking): snelladers op initiatief van Vlaanderen
- Vragen
o Raadslid Sander Loones: houdt dit aantal toegekende palen rekening met toerisme?
o Raadslid Sander Loones: kan particulier een paal plaatsen en die publiek toegankelijk maken
- Schepen Decorte: er wordt wellicht verwezen naar vraag van de Egelantier: hier staat de paal op privé maar de parkeerplaats is wel openbaar.
- Siska vult aan dat om de laadpalen maximaal te benutten, de regelgeving zal aangepast worden dat men effectief zal moeten laden, niet louter de kabel insteken: vraag is hoe je dit kan controleren als paal particulier is
- Schepen Decorte vult aan dat het simpeler is als parking ook op private eigendom
- Raadslid Deltombe merkt op dat er gedacht wordt om het betalen voor parkeren ook via de laadpaal zal gebeuren. En als niet geladen wordt zal parkeren dan duur zijn. Zo zal gestimuleerd worden om te vertrekken als laden voorbij is.
- Raadslid Decorte geeft aan dat er gezocht wordt naar een kader, net zoals veel gemeenten en de VVSG, maar dit is er nog niet. Wie iets heeft mag dit altijd bezorgen.
o Schepen Decorte merkt ook nog eens op dat die palen ook impliceren dat er minder parkeerplaatsen zullen zijn.
o Raadslid Sander Loones is voorstander van een hybride systeem waarbij ook particulieren palen kunnen plaatsen.
o Schepen Decorte geeft aan dat mensen ook thuis een paal kunnen plaatsen maar veel syndicussen zeggen nu al neen tegen laadpalen in ondergrondse garages. Is duidelijk geen simpele oplossing.
o Raadslid Luc Deltombe vraagt waarom particulieren geen laadpaal mogen zetten in de voortuin, is recent geweigerd door de gemeente
- Voorzitter Bieke Dalle merkt op dat je er dan niets mag aan verdienen
- Siska antwoordt dat ze concreet dossier niet kent maar dat de weigering wellicht eerder te maken heeft met realiseren van een parkeerplaats in de voortuin dan met de laadpaal zelf.
- Schepen Decorte besluit dat het duidelijk is dat dit geen simpele materie is
o Raadslid Sander Loones is van mening dat er een gemeentelijk reglement moet opgemaakt worden
- Schepen Decorte geeft aan dat dit de bedoeling is, maar dat Koksijde net als veel gemeenten op zoek is naar goeie voorbeelden, net als de VVSG
o Raadslid Alain De Coster vraagt om hieromtrent meer te communiceren
- Griet antwoordt dat dit de bedoeling is maar dat het digitaal loket er nog niet is (Vlaanderen). Maar alle meldingen die wij nu reeds ontvangen worden reeds verzameld.
o Raadslid Luc Deltombe vraagt of er voldoende palen voorzien worden op Zeewierplein?
- Griet antwoordt dat er 8 palen voorzien worden, dus 16 oplaadpunten
o Raadslid Julie Paelinck vraagt of er kan samengewerkt worden met andere gemeenten
o Raadslid Alain De Coster vraagt of ingegaan wordt op de suggestie om op nieuwe parking aan politie laadpalen te voorzien.
- Schepen Decorte stelt dat deze vraag komt vanuit de politie vanuit opportuniteitsoverwegingen: gemeente betaalt oplaadpalen die hoofdzakelijk door politievoertuigen zullen gebruikt worden, terwijl ook voorzieningen aanwezig zijn op eigen terrein om te kunnen laden.