Terug
Gepubliceerd op 09/09/2022

Notulen  gemeenteraad

ma 20/06/2022 - 19:30 raadszaal
Aanwezig: Charlotte Castelein, voorzitter
Marc Vanden Bussche, burgemeester
Stéphanie Anseeuw, Guido Decorte, Lander Van Hove, Dorine Geersens, Dirk Dawyndt, Ivan Vancayseele, schepenen
Luc Deltombe, Greta Delie, Benedicte Dalle, Elwin Van Herck, Greta Verhaeghe, Peter Hillewaere, Adelheid Hancke, Henk Ghyselen, Sander Loones, Patricia Vandenbroucke, Suze Bogaerts, Bart Pieters, Alain De Coster, Julie Paelinck, Sabelle Diatta, raadsleden
Pascale Feys, adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Dominique Wolter Hofmans, Dirk Decorte, Sam De Rechter, Koen Ringoot, raadsleden
Joeri Stekelorum, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/06/2022 om 19:11.

De voorzitter stelt voor om een punt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda, met name : Goedkeuring akte i.kv. uitoefening voorkooprecht op een woning te Koksijde, Zeelaan 38; de raad gaat hiermee unaniem akkoord

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      • Goedkeuren notulen van de raadszitting van 23 mei 2022

        Gelet op art. 32 en 277§1 van het decreet lokaal bestuur van 12 december 2017;

        Art. 1: De notulen van de raadszitting van 23 mei 2022 worden goedgekeurd.

    • mededelingen

      • Mededelingen door de burgemeester

        Er zijn geen mededelingen te doen

    • financiën

      • jaarrekening

        • Jaarrekening 2021 - vaststellen gedeelte gemeente

          Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW; dat in 2021 een bedrag van 2.550.000 euro aan het OCMW via interne rekening-courant werd overgemaakt;
          dat hieronder het budgettair resultaat voor deel gemeente het volgende resultaat kent:

          budgettair resultaat jaarrekening
          I. exploitatiesaldo 19.011.059
          II. Investeringssaldo -8.531.612
          III. Saldo exploitatie en investeringen 10.479.447
          IV. financieringssaldo -8.947.162
          V. Budgettair resultaat van het boekjaar 1.532.285
          VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig
          boekjaar
          15.876.079
          IX. Beschikbaar budgettair resultaat 17.408.364

          Dat de autofinancieringsmarge voor deel gemeente volgend resultaat kent:

          Autofinancieringsmarge jaarrekening
          I. Exploitatiesaldo 19.011.059
          II. Netto periodieke aflossingen 9.675.166
          III. Autofinancieringsmarge 9.335.893

           Overwegende de toelichting op de raadscommissie van 15 juni 2022;

          Art.1: De gemeenteraad stelt het gedeelte van de gemeente Koksijde van de jaarrekening 2021 vast.

          Art. 2: De rekening 2021 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

        • Jaarrekening 2021 - goedkeuren gedeelte OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn en definitief vaststellen gehele jaarrekening 2021

          Gelet op artikel 249, 260 en 261 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Overwegende dat vanaf 1 januari 2020 het meerjarenplan en de rekening van gemeente en OCMW Koksijde voor BBC beschouwd worden als één bestuur overeenkomstig voorgaande bepalingen; dat er geen transacties van toelage meer gebeuren tussen gemeente en OCMW Koksijde, maar dat de gemeente instaat voor de financiering van het werkkapitaal van het OCMW (via interne rekening-couranten) en van het tekort van het boekjaar van het OCMW;
          dat het overschot of tekort van het boekjaar gelijk is aan het verschil tussen het totaal van de opbrengsten en het totaal van de kosten, zoals blijkt uit de staat van opbrengsten en kosten:

          operationele kosten -7.510.816
          operationele opbrengsten +5.079.537
          financiële opbrengsten +87.137
          Tekort van het boekjaar -2.431.279

          Overwegende dat er geen afspraken zijn gemaakt over de financiering van de tekorten van het OCMW; dat in het boekjaar 2021 thesaurietransferts via interne rekening-courant ten bedrage van 2.550.000 euro vanuit de gemeente aan het OCMW plaatsvonden;

          Overwegende dat voor het deel OCMW de vaststelling gebeurde door de raad voor maatschappelijk welzijn;

          Overwegend dat de staat van het financieel evenwicht voor gemeente en OCMW in de jaarrekening 2021 volgend resultaat vertoont:

          Budgettair resultaat

          Jaarrekening

          Meerjarenplan

          I. Exploitatiesaldo

          16.885.883

          9.737.091

          a. Ontvangsten

          75.319.364

          74.363.638

          b. Uitgaven

          58.433.481

          64.626.547

          II. Investeringssaldo

          -8.630.223

          -34.383.236

          a. Ontvangsten

          582.123

          1.739.448

          b. Uitgaven

          9.212.346

          36.122.684

          III. Saldo exploitatie en investeringen

          8.255.660

          -24.646.145

          IV. Financieringssaldo

          -9.084.662

          8.811.562

          a. Ontvangsten

          1.116.165

          19.298.476

          b. Uitgaven

          10.200.827

          10.486.914

          V. Budgettair resultaat van het boekjaar

          -829.002

          -15.834.583

          VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

          17.187.028

          17.187.028

          VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

          16.358.026

          1.352.446

          IX. Beschikbaar budgettair resultaat

          16.328.026

          1.352.446

           

          Autofinancieringsmarge

          Jaarrekening

          Meerjarenplan

          I. Exploitatiesaldo

          16.885.883

          9.737.091

          II. Netto periodieke aflossingen

          9.812.666

          10.151.989

          a. periodieke aflossingen conform de verbintenissen

          10.200.827

          10.486.914

          b. periodieke terugvordering leningen

          388.161

          334.925

          III. Autofinancieringsmarge

          7.073.217

          -414.898

          Art.1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening van het deel van het OCMW Koksijde van de jaarrekening 2021 vast.

          Art. 2: De gehele jaarrekening 2021 wordt in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

          Art. 3: De jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Koksijde wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

      • meerjarenplan

        • 4de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente

          Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Overwegende de 3e meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021;

          Overwegende de documenten van de 4e meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het  financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van de gemeente (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;

          Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de 4de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.

        • 4de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - deel OCMW

          Gelet op artikelen 41, 2de lid, 3° , 249 tot 256 en 596, 1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Gelet om de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Overwegende de 3e meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021;

          Overwegende de documenten van de 4e meerjarenplan 2020-2025 met inbegrip van het  financieel doelstellingenplan, overzicht van kredieten van het OCMW (schema M3), toelichtingen en staat van het financieel evenwicht;

          Art. 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte OCMW van de 4e aanpassing meerjarenplan 2020-2025 vast.

      • gemeentelijke toelage

        • Goedkeuren nominatieve toelage voor de wielerwedstrijd Keizer der Juniores.

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°;

          Gelet op het overleg Staf Sport van 29 maart 2022; 

          Overwegend dat de gemeente Koksijde beschouwd wordt als hoofdpartner; 

          Overwegend dat de nominatieve toelage enkel wordt uitbetaald als de activiteit effectief is doorgegaan; 

          Overwegend dat de technische ondersteuning gratis is, indien het logo van de gemeente Koksijde overal wordt opgenomen tijdens de activiteit; 

          Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot financiële ondersteuning voor de wielerwedstrijd 'Keizer der Juniores' van de vzw Veloclub De Verenigde Vrienden Koksijde en zal toegekend worden als nominatieve subsidie van maximaal 5.000,00 EUR.

        • Goedkeuring investeringssubsidie West Aviation club vzw

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 23°;

          Overwegende dat de kruispiste toe was aan een opknapbeurt, dat deze baan enkel gebruikt wordt door de WAC en het onderhoud hiervan nodig was om deze piste in dienst te houden;

          Overwegende dat deze werken werden uitgevoerd na overleg met de gemeentelijke diensten op 10 februari 2022; dat deze factuur inmiddels voldaan werd door de WAC voor een bedrag van 8.371,97 EUR, dat de WAC hiervoor een subsidietussenkomst vraagt;

          Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van een investeringssubsidie aan West Aviation Club vzw ten bedrage van 8.371,97 EUR in het kader van de vernieuwingswerken aan de kruispiste.

        • Goedkeuren investeringssubsidie aan Surfclub Windekind voor aankoop containers.

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°;

          Overwegende dat watersport de laatste jaren enorm aan populariteit gestegen is waardoor alle Surfclubs een stijging in het ledenaantal kennen;

          Overwegende dat de huidige infrastructuur van Surfclub Windekind qua grootte niet voldoet voor het huidige grote ledenaantal en de verdere stijging in de nabije toekomst;

          Overwegende dat ondertussen een visie wordt uitgewerkt over uitbreiding van de Surfclub maar ondertussen een tijdelijke oplossing geboden moet worden voor materiaalopslag o.v.v. tijdelijke containers;

          Overwegende dat Surfclub Windekind zelf voor een constructieve oplossing gezorgd heeft en de financiering ervan op zich heeft genomen;

          Overwegende dat de gemeente Koksijde een tegemoetkoming wil doen in de aankoop van die containers omdat de Surfclub een grote toeristische en maatschappelijke meerwaarde biedt voor onze gemeente;

          Overwegende het plaats bezoek met burgemeester en schepen van sport waarbij de motivering voor deze aanvraag uitgebreid werd toegelicht;

          Art. 1:  De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot het uitbetalen van een investeringssubsidie aan Surfclub Windekind ten bedrage van maximum 22.704,30 euro voor aankoop containers.

        • Goedkeuren nominatieve toelage voor event Lighthouse van Semper Festum

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel, 41, 23°;

          Overwegende dat Semper Festum een organisatie is dat toegankelijke evenementen wenst te organiseren voor iedereen door te kiezen voor schappelijke inkomprijzen en dat de opbrengsten gebruikt om goede doelen te steunen in de Westhoek;

          Overwegende dat Semper Festum het evenement verder wil uitbreiden en professionaliseren; dat het hiervoor een professionele samenwerking aan gaat met organisator Ben Pepperstraete;

          Overwegende dat de sponsorwerving een belangrijke inkomstenbron is voor de organisatie van het evenement; dat deze werving moeizamer verloopt door stijgende productiekosten/loonkosten en de nasleep van corona.

          Overwegende dat door de professionalisering extra investeringen staan zoals meer security, grotere bars, meer toiletten, duurzame bekers, etc. om zo de aanwezigen een nog betere ervaring te geven;

          Overwegende dat Semper Festum na de organisatie van Lighthouse Open Air hun effectieve kosten kan voorleggen;

          Art. 1: De gemeenteraad geeft de goedkeuring tot financiële ondersteuning voor de fuif 'Lighthouse' van Semper Festum waarbij een nomatieve subsidie van maximaal 7500 euro wordt toegekend. 

    • financiën AGB

      • jaarrekening AGB

        • Advies rekeningen 2021 Autonoom gemeentebedrijf Koksijde

          Gelet op de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen;

          Gelet op het wetboek van de belasting op de toegevoegde waarde;

          Gelet op het wetboek van de inkomstenbelasting;

          Gelet op het wetboek van vennootschappen;

          Gelet op art. 164 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005;

          Gelet op artikel 243 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          Gelet op art. 39 van de statuten van het AGB Koksijde;

          Gelet op artikel 14 van de beheersovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en het AGB Koksijde op 2 juli 2019;

          Gelet op de goedkeuring van de rekeningen 2020 van het AGB Koksijde door de raad van bestuur op datum van 30 mei 2022;

          Gelet op het verslag van de bedrijfsrevisor;

          Art. 1: De gemeenteraad geeft positief advies over de rekeningen 2021 van het AGB Koksijde met een winst van 350.067,53 EUR en een balanstotaal van 21.549.687 EUR.

          Art. 2: De gemeenteraad geeft positief advies over de financiële toestand van de jaarrekening 2021 met een budgettair resultaat van 498.892 EUR, een gecumuleerd budgettair resultaat van 1.363.678 EUR en een autofinancieringsmarge van 795.976 EUR.

          Art. 3: De rekeningen worden voorgelegd in een versie opgemaakt volgens de BBC en in een versie die moet neergelegd worden bij de Nationale Bank van België.

      • meerjarenplan AGB

        • Goedkeuring meerjarenaanpassing 3 van 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde

          Gelet op artikel 41, tweede lid, 21° en artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;

          Gelet op artikel 257 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          Gelet op artikel 39 van de statuten;

          Gelet op artikel 14 van de beheersovereenkomst afgesloten met de gemeente op 02/07/2019;

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

          Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 16 november 2020 over aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          Gelet op de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 3 van 2020-2025 door de raad van bestuur van het AGB Koksijde in zitting van 30 mei 2022.

          Overwegende de voorgelegde meerjarenplanaanpassing nr.3 van 2020-2025 van het AGB Koksijde met inbegrip van het financieel doelstellingenplan, staat van het financieel evenwicht en overzicht van kredieten en toelichtingen;

          Art.1 : De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 3 over de periode 2020-2025 van het AGB Koksijde voor het jaar 2022 en volgende jaren goed.

    • overheidsopdrachten

      • vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanleg plein met groenzone na afbraak oud-gemeentehuis in de Zeelaan te Koksijde-dorp

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg plein met groenzone na afbraak oud-gemeentehuis in de Zeelaan te Koksijde-dorp” werd gegund aan Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende;

          Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 277.376,45 euro excl. btw of 329.294,36 euro incl. btw;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0119-50/2200007/BESTUUR/CBS/0/IP-1 (ACT-98);

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Aanleg plein met groenzone na afbraak oud-gemeentehuis in de Zeelaan te Koksijde-dorp”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Plantec NV, Nieuwpoortsesteenweg 399 te 8400 Oostende. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 277.376,45 euro excl. btw of 329.294,36 euro incl. btw.

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: beheerscontract technische installaties cultureel centrum casino, bibliotheek, jeugdcentrum, gemeentehuis, sociaal huis en alle fonteinen

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 43;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Overwegende dat in het kader van de opdracht “Beheerscontract technische installaties cultureel centrum casino, bibliotheek, jeugdcentrum, gemeentehuis, sociaal huis en alle fonteinen” een bestek met nr. 2022-096 werd opgesteld door het Dienst Technisch Bureau;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.390.900,00 euro excl. btw of 1.682.989,00 euro incl. 21% btw, en dat het maximale bestelbedrag 1.309.658,10 euro excl. btw of 1.584.686,30 euro incl. 21% btw bedraagt;

          Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 120 maanden;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

          Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;

          Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is wordt in de diverse budgetjaren;

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-096 en de raming voor de opdracht “Beheerscontract technische installaties cultureel centrum casino, bibliotheek, jeugdcentrum, gemeentehuis, sociaal huis en alle fonteinen”, opgesteld door het Dienst Technisch Bureau. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1.390.900,00 euro excl. btw of 1.682.989,00 euro incl. 21% btw.

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

    • patrimonium

      • zakelijk recht

        • Goedkeuring van diverse akten en overeenkomsten tot het vestigen van een recht van erfpacht voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 11;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 en meer bepaald de actie 262 betreffende het uitwerken erfpachtregeling voor betaalbaar wonen gronden Kerkstraat – Karel Vanneckestraat;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 31 augustus 2020 tot goedkeuring van het toewijzingsreglement betaalbaar wonen in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat

          Gelet het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020 waarbij de omgevingsvergunning OMV_2019095518 werd afgeleverd voor verkavelen van gronden gelegen in de Kerkstraat - Karel Vanneckestraat;

          Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020 tot goedkeuring tracé voor nieuwe gemeenteweg in het kader van de verkaveling voor betaalbaar wonen in de Karel Vanneckestraat te Koksijde;

          Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad van 31 augustus 2020 van het reglement inzake de toewijzing van loten in een erfpachtconstructie ter realisatie van betaalbaar wonen en latere wijzigingen;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2021 tot aanstellen van West Notarissen teneinde de verkavelingsakte Kerkstraat-Karel Vanneckestraat te verlijden;

          Gelet op de ondertekening van de verkavelingsakte van 22 juni 2021;

          Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021 van de ranglijst van de kandidaten ter uitvoering van het reglement inzake toewijzing van loten in een erfpachtconstructie ter realisatie van betaalbaar wonen en de bijhorende aanstelling van gerechtsdeurwaarder Etienne Hinnisdaels die de voornoemde ranglijst heeft gecontroleerd en hiervan een proces-verbaal heeft opgesteld;

          Gelet op de ter kennisgeving van de kandidaten en hun toegewezen lot op de gemeenteraad van 21 maart 2022 - in besloten zitting;

          Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 van de erfpachtovereenkomsten;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 juni 2022 tot aanstellen van West Notarissen teneinde alle akten voortvloeiende uit de verkavelingsakte zoals opgesteld op 22 juni 2021 voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat overeenkomstig de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2019095518.

          Overwegende dat het lokaal bestuur Koksijde wenst over te gaan tot het in erfpacht geven van bouwgronden aan de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat te 8670 Koksijde; dat de bouwgronden te Kerkstraat-Karel Vanneckestraat, in eigendom van het lokaal bestuur Koksijde, rechtstreeks in erfpacht worden gegeven aan de erfpachters, die op de gronden zullen bouwen;

          Overwegende dat de inschrijvingsperiode liep van 1 mei 2021 tot en met 31 oktober 2021;

          Overwegende dat er zich 7 kandidaten hebben ingeschreven, waarvan er 6 werden weerhouden;

          Overwegende dat er een rangorde werd opgesteld volgens het puntensysteem zoals voorzien in het reglement inzake de toewijzing van loten in een erfpachtconstructie ter realisatie van betaalbaar wonen en latere wijzigingen; dat deze rangorde werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen; dat deze rangorde werd gecontroleerd door deurwaarder Hinnisdaels;

          Overwegende dat de kandidaten beurtelings en volgens de rangorde werden aangeschreven om hun voorkeursperceel mee te delen;

          Overwegende dat alle weerhouden kandidaten hun voorkeur hebben meegedeeld en de loten aldus kunnen worden toegewezen overeenkomstig deze rangorde en keuze;

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van 14 februari 2022 de definitieve toewijzing heeft goedgekeurd;

          Overwegende dat de gemeenteraad van 21 maart 2022 in kennis werd gebracht van deze toewijzing;

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 de overeenkomsten tussen de gemeente Koksijde en de erfpachtkandidaten heeft goedgekeurd;

          Overwegende dat de ontwerpakten tot het vestigen van het recht van erfpacht op verschillende loten in de verkaveling Kerkstraat-Karel Vanneckestraat elk individueel dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;

          Overwegende dat de kredietinstelling van bepaalde kandidaat-erfpachters verzoeken om een driepartijenovereenkomst; dat ook deze overeenkomst dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

           

          Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen akten tot het vestigen van een recht van erfpacht op lot 1, lot 2, lot 3, lot 5, lot 6 en lot 8 zoals opgenomen in de verkavelingsakte de dato 22 juni 2021 voor de gronden in de Kerkstraat-Karel Vanneckestraat overeenkomstig de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2019095518 worden goedgekeurd.

          Art. 2: De in bijlage van dit besluit opgenomen driepartijenovereenkomst wordt goedgekeurd.

      • concessies

        • Goedkeuren van de concessieovereenkomst voor het tennis- en padelcomplex en cafetaria Koksijde-dorp.

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2012, waarbij goedkeuring werd gegeven aan de concessieovereenkomst voor de uitbating van het tenniscomplex en de bijhorende cafetarie en de toewijzing aan TC Koksijde vzw;

          Overwegende dat de overeenkomst eindigt op 30 juni 2022;

          Overwegende dat TC Koksijde, gedurende de vorige concessieperiode, de voorwaarden van de overeenkomst heeft gerespecteerd;

          Overwegende dat TC Koksijde altijd als een goed huisvader heeft geacteerd;

          Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen concessieovereenkomst, wordt goedgekeurd.

          Art. 2: De concessie voor de uitbating van het tennis- en padelcomplex en de bijhorende cafetaria wordt toegewezen aan TC Koksijde vzw met ondernemingsnummer 0419.816.918, voor een periode van 10 jaar ingaand op 1 juli 2022 en eindigend op 30 juni 2032.

    • openbaar domein

      • tracé wegenis

        • Goedkeuren aangepaste overeenkomst i.k.v. goedkeuring wegenistracé en openbaar domein binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020166868 voor het bouwen van 21 sociale woningen en de aanleg van bijhorende wegenis.

          Gelet het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56

          Gelet de VCRO van 15 mei 2009;

          Gelet het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014;

          Gelet het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015, art. 47;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23 mei 2022 waarbij de verbintenis en rooilijnplan reeds werd goedgekeurd;

          Overwegende het ontwerp van sociaal woonproject, zoals ingediend in het omgevingsloket door Woonmaatschappij IJzer en Zee;

          Overwegende dat het ontwerp voorziet in 21 sociale woningen, gekoppeld per max. 4 alsook een aantal gestapelde woningen;

          Overwegende dat er een openbaar onderzoek is gehouden gedurende dewelke er geen bezwaarschriften zijn ingediend;

          Overwegende dat alle adviezen (ANB, AWV, Technisch Bureau, Fluvius, Hulpverleningszone Westhoek, Westkustpolder) gunstig of voorwaardelijk gunstig zijn;

          Overwegende dat in de goedgekeurde overeenkomst (GR 23 05 2022) onterecht was opgenomen onder punt 6 dat er een schorsing wordt voorzien tussen fase 2 en fase 3; overwegende dat deze zin wordt geschrapt;

          Art. 1: De gemeenteraad keurt het tracé van de wegenis en de bijhorende aangepaste verbintenis goed.

          Art. 2: Het bijgevoegde rooilijnplan wordt goedgekeurd

          Art. 3: De beslissing van de gemeenteraad d.d. 23 mei 2022 waarbij de verbintenis en rooilijnplan reeds werd goedgekeurd wordt ingetrokken

        • Goedkeuring aangepaste verbintenis wegenistracé en openbaar domein binnen de omgevingsvergunningsaanvraagOMV_2021143201 voor het bouwen van 5 sociale woningen en de aanleg van bijhorende wegenis.

          Gelet het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56

          Gelet de VCRO van 15 mei 2009;

          Gelet het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014;

          Gelet het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015, art. 47;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 mei 2022 waarbij de verbintenis reeds werd goedgekeurd;

          Overwegende het ontwerp van sociaal woonproject, zoals ingediend in het omgevingsloket door Woonmaatschappij IJzer en Zee;

          Overwegende dat het ontwerp voorziet in 5 sociale woningen, gekoppeld per 2 en per 3;

          Overwegende dat er een openbaar onderzoek is gehouden gedurende dewelke er geen bezwaarschriften zijn ingediend;

          Overwegende dat alle adviezen (ANB, AWV, Technisch Bureau, Fluvius, Hulpverleningszone Westhoek) gunstig of voorwaardelijk gunstig zijn;

          Overwegende dat in de reeds goedgekeurde overeenkomst (GR 23 05 2022) onder punt 6 onterecht is opgenomen dat tussen fase 2 en fase 3 een schorsing van 2 jaar wordt voorzien wat niet wenselijk is en niet strookt met de realiteit; overwegende dat deze zin bijgevolg wordt geschrapt;

          Art. 1: De gemeenteraad keurt het tracé van de wegenis en de bijhorende aangepaste verbintenis goed.

          Art. 2: Het bijhorende rooiilijnplan wordt goedgekeurd.

          Art. 3: De beslissing van de gemeenteraad d.d. 23 mei 2022 waarbij de verbintenis reeds werd goedgekeurd wordt ingetrokken.

    • toekennen eretitels

      • Toekenning titel van culinair ambassadeur aan Iain Wittevrongel, Yvonne Bedert, Denise Pylyser, Hendrik Dierendonck, Belinda Mac Donald.

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41;

        Overwegende dat Iain Wittevrongel, Yvonne Bedert, Denise Pylyser, Hendrik Dierendonck, Belinda Mac Donald elke mee Koksijde op de kaart hebben gezet op vlak van horeca;

        Overwegende de inzet van Iain Wittevrongel, Yvonne Bedert, Denise Pylyser, Hendrik Dierendonck, Belinda Mac Donald voor voornamelijk de horeca van Koksijde-Oostduinkerke het past hulde te brengen door het toekennen van de titel van culinair ambassadeur van Koksijde

        Overwegende dat Belinda MacDonald al jarenlang de gelijknamige Trattoria op de Zeedijk van Oostduinkerke runt en haar eigen boek Belinda's Homemade Cookies met 66 verrukkelijke koekjes uit heel de wereld uitbracht;

        Overwegende dat Iain Wittevrongel Chef/eigenaar is van Mondieu restaurant op de site van Ten Bogaerde en met zijn vorig restaurant Ten Bogaerde een Michelinster behaalde;

        Overwegende dat Yvonne Bedert al 46 jaar restaurant de Mikke uitbaat; 

        Overwegende dat Denise Pylyser reeds sinds 1970 de Venise in Oostduinkerke uitbaat;

        Overwegende dat Hendrik Dierendonck sinds  2001 de slagerij van zijn vader Raymond in Sint-Idesbald overnam. In 2015 opende hij het restaurant Carcasse in Sint-Idesbald en ook nog 4 andere winkels.

        Art.1: Aan de heer Iain Wittevrongel, mevrouw Yvonne Bedert, mevrouw Denise Pylyser, de heer Hendrik Dierendonck en mevrouw Belinda Mac Donald wordt de titel de titel van culinair ambassadeur toegekend.

    • onderwijs

      • basisonderwijs

        • Goedkeuren arbeidsreglement - Gemeentelijke basisschool Oostduinkerke

          Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017; 

          Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen; 

          Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;

          Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel; 

          Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding; 

          Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997; 

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Oostduinkerke; 

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;

          Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur; 

          Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;

          Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur; 

          Overwegende de het overleg in de personeelsvergadering van 9 mei 2022;

          Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 15 juni 2022;

          Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van  voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke wordt opgeheven. 

          Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Oostduinkerke, Dorpsstraat 4, 8670 Oostduinkerke wordt goedgekeurd. 

          Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Oostduinkerke.

        • Goedkeuren arbeidsreglement - Gemeentelijke basisschool Koksijde

          Gelet op het decreet Lokaal bestuur van 

          Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen; 

          Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018;

          Gelet op de wet van 19 december 1974 tot de regeling van relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel; 

          Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding; 

          Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997; 

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de vaststelling va het arbeidsreglement voor de gemeenteschool Koksijde; 

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 omtrent de goedkeuring van het convenant personeelsbeleid van de Scholengemeenschap Strand en Polder waarin algemene afspraken op het niveau van de scholengemeenschap zijn opgenomen;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2020 inzake het goedkeuren van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met scholengemeenschap Strand&Polder;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 inzake het goedkeuren van het evaluatiereglement gemeentelijk basisonderwijs;

          Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur; 

          Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;

          Overwegende dat het decreet rechtspositie basisonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur; 

          Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 15 juni 2022;

          Overwegende het overleg op de personeelsvergadering van 2 juni 2022 inzake het voorgestelde arbeidsreglement; 

          Art. 1: Het bestaande arbeidsreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 november 2019 voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde wordt opgeheven. 

          Art. 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Koksijde, Abdijstraat 101, 8670 Koksijde wordt goedgekeurd. 

          Art. 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de gemeenteschool Koksijde. 

        • Aanpassing schoolreglement - Gemeentelijke basisschool Oostduinkerke

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;

          Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;

          Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater

          Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;

          Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;

          Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;

          Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

          Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 28 juni 2021  aan actualisatie toe is;

          Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

          Overwegende het overleg met het personeel van 6 juni 2022;

          Overwegende op het overleg in de schoolraad van 14 juni 2022 ; 

          Art.1: Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 wordt opgeheven.

          Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.

          Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        • Aanpassing schoolreglement - Gemeentelijke basisschool Koksijde

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018;

          Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en119;

          Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 ,afdeling 3bis, artikelen 3-24°+25°, 8, 11ter, 12, 13 §1-2°, 14 , 17 , 18 § 1 , 19 , 20 §2, 21 , 27bis , 31, 32 , 33 , 34 §1-§2-§3-§4 , 37 §2 5°-6°-7°-8°,§3 1°-2°-11°-12°, 37/1, 37/2 §1,37/3 §1-§2-§3 , 37/4 §1-§2-§3 , 37/5 §1-§2 , 37/6 §1-§2 , 53, 55, 57 quater

          Gelet op het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004 zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende de diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van de leerlingen in het basis en secundair onderwijs en betreffende participatie op school;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 oktober 2015 betreffende het retributiereglement vaste en vrijblijvende kosten voor de gemeentelijke basisscholen;

          Gelet op de inwerkingstreding van de GDPR van 25 mei 2018;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende schoolveranderen in de loop van het schooljaar ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 16 augustus 2002 betreffende afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 13 juli 2004 betreffende lokale participatieregeling in het basis-en secundair onderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs ;

          Gelet op de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief 27 april 2009 betreffende de engagementsverklaring in het basisonderwijs ;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014;

          Gelet op de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende zittenblijven in het basisonderwijs;

          Overwegende de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering ;

          Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

          Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd op 28 juni 2021 aan actualisatie toe is;

          Overwegende op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

          Overwegende het overleg in de personeelsvergadering van 2 juni 2022;

          Overwegende het overleg met de schoolraad van 8 juni 2022 ;

          Art.1: Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 wordt opgeheven.

          Art.2: Het in bijlage van dit besluit opgenomen document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' wordt goedgekeurd.

          Art.3: Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' met beginselverklaring neutraliteit, pedagogisch project, schoolreglement en infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

    • kunstonderwijs

      • Goedkeuren arbeidsreglement - Westhoek Academie Koksijde

        De Gemeenteraad in openbare zitting; 

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017; 

        Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs; 

        Gelet op de inwerkingtreding van de GDPR van 25 mei 2018; 

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 9 maart 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering va het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit); 

        Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur; 

        Overwegende dat alle personeelsleden moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;

        Overwegende dat het decreet rechtspositie deeltijds kunstonderwijs voldoende ruimte moet laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur; 

        Overwegende het overleg op de personeelsvergadering van 3 juni 2022 inzake het voorgestelde arbeidsreglement; 

        Overwegende het protocol van akkoord en de opname van de geformuleerde opmerkingen van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 15 juni 2022;

        Art.1: Het bestaande arbeidsreglement deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 november 2019 wordt opgeheven. 

        Art.2: Het hierbij gevoegde herwerkte arbeidsreglement voor personen die onder gezag arbeid verrichten in de Westhoek Academie Koksijde, Veurnelaan 109 wordt goedgekeurd. 

        Art.3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan de directeur en alle personeelsleden van de Westhoek Academie Koksijde.

      • Goedkeuren besteding lestijdenpakket schooljaar 2022-2023 - Westhoek Academie Koksijde

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit);

        Overwegende de telling van 1 februari 2022 van de regelmatig ingeschreven cursisten door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs ter bepaling van de basisomkadering personeel van de Westhoek Academie Koksijde;

        Overwegende het feit dat de definitieve dienstbrief betreffende de omkadering van de Westhoek Academie Koksijde nog niet gepubliceerd werd;

        Overwegende de mogelijks toegekende overbruggingslestijden door het Ministerie van Onderwijs; 

        Overwegende de mogelijkheid van de Gemeenteraad om minimale aanpassingen aan de besteding van het lestijdenpakket jaarlijks te delegeren naar het College van burgemeester en schepenen;

        Overwegende het positief advies van de financiële dienst;

        Overwegende het protocol van akkoord van het ABOC van 15 juni 2022;

        Overwegende de goedkeuring van de aanvraag van het subsidiedossier Kunstkuur dat een absolute meerwaarde is voor al het Gemeentelijk onderwijs;

        Overwegende dat de samenwerkingsbanden van het Deeltijds Kunstonderwijs met het regulier Basisonderwijs zal toenemen; 

        Overwegende de impact van de solidariteitsregeling voor alle Vlaamse Academies;

        Overwegende het voorstel van de directeur van de Westhoek Academie om het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023 aan te wenden voor een vlotte en kwaliteitsvolle schoolorganisatie;

        Art.1: De aanwending van het lestijdenpakket van de Westhoek Academie Koksijde voor het schooljaar 2022– 2023, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd.

        Art.2: Het schepencollege kan aan dit goedgekeurde lestijdenpakket minimale wijzigingen aanbrengen als de definitieve dienstbrief afwijkingen vermeldt.

        Art.3: Het goedgekeurde lestijdenpakket schooljaar 2022– 2023 is de basis voor de aanstelling van de leerkrachten voor het schooljaar 2022– 2023.

        Art.4: Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de directeur van de Westhoek Academie Koksijde en aan de financiële dienst.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen

      raadslid Vandenbroucke - situatie Zouavenplein

      raadslid Vandenbroucke verwijst naar het project dat vorig jaar werd uitgevoerd, het feit dat dit zou geëvalueerd worden, ze vraagt met wie er werd overlegd en waarom deze wijziging er komt, de burgemeester antwoordt dat naar aanleiding van de evaluatie van het Gezelleplein ook de situatie werd bekeken van het Zouavenplein, waar vastgesteld wordt dat de huidige toestand niet ideaal is voor zwakke weggebruikers en de situatie bijkomend als rustpunt zal beschouwd worden en er zal een politiereglement worden uitgewerkt

      raadslid Verhaeghe - stopzetting PIT-ambulancedienst

      raadslid Verhaeghe verwijst naar een paramedisch interventieteam dat reeds jaren werkt als samenwerking tussen het ziekenhuis en de brandweer, waardoor goede dienstverlening kon gegarandeerd worden, deze samenwerking is nu door de zoneraad van de brandweer stopgezet, ze meent dat het zal leiden tot minder kwaliteit voor de patiënt en meer werk voor de MUG die zal moeten uitrukken voor minder belangrijke zaken, ze vraagt of de stopzetting kan terug gedraaid worden; de burgemeester stelt dat dit tot de bevoegdheid behoort van de brandweerzone, maar de veiligheid zeker  gegarandeerd blijft, de financiële toestand werd bekeken door de brandweer, de ambulance zal opnieuw vertrekken vanuit de brandweerpost van Veurne, de bevolking zal hier geen hinder van ondervinden; raadslid Verhaeghe stelt dat er toch verlies aan kwaliteit zal zijn

      raadslid De Coster - Asielcentrum

      raadslid De Coster verwijst naar de berichten dat de overeenkomst tussen Defensie en Fedasil loopt tot het einde van het jaar en er nu blijkbaar ook units bij komen en er mensen bij komen en stelt dat er nu duidelijkheid moet komen over de toekomst van het centrum en aandringt op een overleg met de staatssecretaris; de burgemeester uit ook zijn bezorgdheid en zal hierover overleg plegen met de directeur van het centrum

      raadslid Hillewaere - Hannecartbos

      raadslid Hillewaere verwijst naar het nieuwe mountainbike pad dat zal aangelegd worden en naar het feit dat blijkbaar het beheer van het bos zou overgenomen worden en onder welke modaliteiten; de burgemeester stelt dat dit dossier momenteel wordt bekeken, de beheersovereenkomst bijna verloopt, hij meent dat de gemeente dit eigendom best zou verwerven en zelf een overeenkomst zou afsluiten met Natuur en Bos en zelf voor de inrichting zou instaan

      raadslid Vandenbroucke - pro-actief wijkoverleg

      raadslid Vandenbroucke verwijst naar de Ronde van Koksijde en feit dat dit initiatief zou verder gezet worden, er is ook nood aan gezien de bij openbare werken hoorzittingen worden gehouden, mededelingen op sociale media zijn evenwel niet altijd duidelijk, dus ze vraagt of er nog pro-actief wijkoverleg wordt ingepland; schepen Van Hove verwijst naar het hernieuwen van de overeenkomst met Citizen Lab voor de tool Iedereen Mee, er is bovendien heel wat interactie op sociale media met ook een nieuwe tool, bij grote openbare werken worden steeds infovergaderingen gehouden, ook is er een reglement burgerparticipatie in opmaak

      raadslid Pieters - toestand Van Buggenhoutlaan en Leopold III-laan

      raadslid Pieters verwijst naar het feit dat langs beide wegen het onkruid bijzonder hoog staat waardoor je amper door geraakt met de fiets en vraagt welke oplossing hiervoor zal gezocht worden om dit voor het seizoen aan te pakken; schepen Geersens stelt dat de afgelopen droogte gezorgd heeft voor grote groei, de eigen diensten doen het nodige om te borstelen, de Leopold III-laan is bevoegdheid van het Vlaamse gewest waar men een dezer dagen het nodige zal doen, er zal door eigen diensten een bijkomende inspanning worden geleverd

      raadslid Hancke - Sport Kompas

      raadslid Hancke verwijst naar het initiatief Sport Kompas en vraagt of de gemeente overweegt om hiervan ook gebruik te maken; schepen Dawyndt stelt dat het een voorwaarde is dat de scholen eerst bevraagd worden vooraleer dit kan opgestart worden, het kost ook 10 euro per kind

  • Punten bij hoogdringendheid

    • Goedkeuring akte i.kv. uitoefening voorkooprecht op een woning te Koksijde, Zeelaan 38.

      Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en artikel 41, 11°;

      Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en latere wijzigingen;

      Gelet op het decreet van 25 mei 2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998 houdende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 oktober 1999 houdende erkenning van bijzondere gebieden in uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998, betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen;

      Gelet op de aanbieding van het voorkooprecht door notaris Steven Maes voor het onroerend goed te Oostduinkerke, Zeelaan 38, kadastraal gekend te Koksijde-2de afdeling, sectie H, nummer 0696/00B000

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 om het voorkooprecht uit te oefenen op het onroerend goed te Oostduinkerke, Zeelaan 38;

      Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2022 tot goedkeuren van de aankoop van een het onroerend goed te Oostduinkerke, Zeelaan 38 via het recht van voorkoop;

      Overwegende dat in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 werd gevraagd of men het voorkooprecht op bepaalde onroerende goederen wenst uit te oefenen; dat deze vraag ondermeer werd gesteld voor de woning te Koksijde, Zeelaan 38 waarvan het voorkooprecht werd aangeboden door notaris Wim Maes met een verkoopprijs van 259.000,00 EUR;

      Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen heeft beslist dat zij het voorkooprecht op de woning te Koksijde, Zeelaan 38, kadastraal gekend te Koksijde-2de afdeling, sectie H, nummer 0696/00B000 wenst uit te oefenen; dat deze aankoop kadert in de mogelijke realisatie van een sociaal huisvestingsproject; dat het pand is gelegen binnen een zone waar er zich al gemeentelijke eigendommen bevinden, dat het onroerend goed aan de prijs van 259.000,00 EUR zal worden aangekocht vermits men het voorkooprecht uitoefent en aan de prijs zoals vermeld in het aangeboden voorkooprecht dient aan te kopen;

      Overwegende dat de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2022 de uitoefening van het voorkooprecht en de aankoop van het onroerend goed te Koksijde, Zeelaan 38  voor en mits de prijs van 259.000,00 EUR heeft goedgekeurd;

      Overwegende de gemeente de ontwerpakte mocht ontvangen van notaris Wim Maes en de voorwaarden uit de akte dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad; 

      Art. 1: De in bijlage van dit besluit opgenomen akte tussen de gemeente Koksijde en Vermote Chris en Bekaert Nele wonende te 8620 Koksijde (Oostduinkerke), Van Maldeghemstraat 33 betreffende de aankoop van de woning te Koksijde, Zeelaan 38, kadastraal gekend te Koksijde-2de afdeling, sectie H, nummer 0696/00B000 door de gemeente Koksijde via uitoefening van het voorkooprecht wordt goedgekeurd.

Voor een woordelijke weergave van de zitting wordt verwezen naar :
https://koksijde.notubiz.be/vergadering/969065/Raad%20voor%20maatschappelijke%20welzijn%20en%20gemee
nteraad%2020-06-2022 dat integraal deel uitmaakt van dit zittingsverslag

De voorzitter sluit de zitting op 20/06/2022 om 22:38.

Namens gemeenteraad,

Pascale Feys
adjunct algemeen directeur

Charlotte Castelein
voorzitter