Mon 20/06/2022 - 19:30 raadszaal
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2021 is toegevoegd in bijlage.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Ook voor de vaststelling van de jaarrekening is, overeenkomstig artikel 249 §3 DLB, dezelfde procedure van toepassing als van het meerjarenplan: “De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.”
De jaarrekening 2021 is opgenomen in bijlage.
Zie afzonderlijke documenten
Zie afzonderlijke documenten
De Koninklijke Veloclub De Verenigde Vrienden Koksijde heeft al een hele traditie opgebouwd op het gebied van wielerwedstrijden. Midden september organiseert de club de internationale wielerwedstrijd voor juniores (17-18 jaar), genaamd “Keizer der Juniores” UCI 2.1. Op de erelijst van deze wedstrijd prijken nu al heel wat bekende namen.
De gemeente Koksijde is al jaren trouwe partner van deze wedstrijd. En staat de club steeds bij met logistieke steun onder de vorm van nadars, podium, accommodatie, ...
Op het overleg met de burgemeester, schepen van sport en organisatie is de vraag gesteld om Gemeente Koksijde op te nemen als hoofdpartner en daarbij 5.000,00 EUR als nominatieve subsidie te geven. In ruil hiervoor wordt Koksijde overal opgenomen in de promotie en worden de leiderstruien bedrukt met het logo van Koksijde.
Surfclub Windekind kocht eind vorig jaar 3 tijdelijke containers aan voor de opslag van surfmateriaal. Dit omdat er door het gestegen ledenaantal van de club en de enorme vraag aan surfmateriaal tijdens het toeristisch hoogseizoen een groot tekort is aan bergingsruimte. Tijdens een plaats bezoek met burgemeester en schepen van sport werd de functie van deze containers uitgebreid toegelicht. Ondertussen worden plannen uitgewerkt om Surfclub Windekind verder uit te breiden, maar de realisatie daarvan is uiteraard nog niet voor meteen. De tijdelijke containers zijn daarom ondertussen een goede tijdelijke oplossing.
Totale kostprijs van de aankoop van de containers: 45.408,61 euro incl. btw (factuur in bijlage).
Voorstel om een nominatieve subsidie toe te kennen aan Surfclub Windekind ter waarde van 50% van de gemaakte kosten, dus 22.704,30 euro incl. btw.
Semper festum is een organisatie dat goede doelen steunt door middel van originele events te organiseren voor jong en oud aan de Westkust. Semper festum, opgericht door een groep vrienden, zet zich in voor een gevarieerder en gecontroleerd uitgaansmilieu aan de Westkust en omstreken.
Lighthouse Open Air is het stokpaardje van de organisatie. De voorbije edities van Ligthouse waren steeds een succes. Sinds enkele maanden zijn ze gestart met het werven van sponsors. Omwille van stijgende productiekosten/ loonkosten en 'corona' verloop het werven van sponsors moeizaam. Daarnaast wil de organisatie hun Lighthouse Open Air opwaarderen door:
De boekhouding van het autonoom gemeentebedrijf Koksijde wordt analytisch gevoerd, en op volgende wijze uitgesplitst :
Het autonoom gemeentebedrijf Koksijde voert een analytische boekhouding waardoor de impact van deze
kernactiviteiten op het algemeen resultaat kan ingeschat worden.
Het boekjaar 2021 werd afgesloten met een winst van 350.067,53 EUR.
Dit kan analytisch verdeeld worden over de volgende pijlers :
De statuten van het AGB Koksijde bepalen dat onder art. 41 het volgende :
‘Rekening houdend met wat bepaald is in de beheersovereenkomst en nadat tien procent van de winst werd gereserveerd, worden de netto-winsten jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen. De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve één tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt.’
Het resultaat werd als volgt verwerkt:
Resultaat van het boekjaar 350.068
- Overgedragen resultaat vorig boekjaar - 414.534
= Resultaat - 64.467
Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 498.892 EUR.
Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 1.363.678 EUR.
De autofinancieringsmarge bedraagt 795.976 EUR.
De vaststelling van de jaarrekening is gebeurd door de raad van bestuur in zitting van 30 mei 2022 die volgens het decreet lokaal bestuur hiervoor bevoegd is. De gemeenteraad brengt advies uit over de jaarrekening. De goedkeuring van de jaarrekening is een bevoegdheid van de toezichthoudende overheid.
Artikel 257 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het meerjarenplan minstens een keer per jaar wordt aangepast waarbij de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: aanleg plein met groenzone na afbraak oud-gemeentehuis in de Zeelaan te Koksijde-dorp.
De raming bedraagt 329.294,36 euro incl. btw.
Voorliggend dossier betreft de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: beheerscontract technische installaties cultureel centrum casino, bibliotheek, jeugdcentrum, gemeentehuis, sociaal huis en alle fonteinen.
De volledige raming (onderhoud en totale waarborg), voor alle gebouwen en fonteinen, over een looptijd van 10 jaar bedraagt 1.390.900,00 euro excl. btw of 1.682.989,00 euro incl. 21% btw.
In het kader van het project rond betaalbaar wonen te Koksijde, Kerkstraat-Karel Vanneckestraat dienen de erfpachtakten te worden verleden.
De ontwerpakten dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De concessieovereenkomst met Tennisclub Koksijde vzw eindigt op 30 juni 2022.
Omdat TC Koksijde, gedurende de vorige concessieperiode, de voorwaarden van de overeenkomst heeft gerespecteerd en altijd als een goed huisvader heeft geacteerd, stelt het college stelt voor om een nieuwe overeenkomst af te sluiten met Tennisclub Koksijde, opnieuw voor een periode van 10 jaar.
Door de aanleg van 6 nieuwe padelvelden wordt voorgesteld om een maandelijkse vergoeding van 3.000 euro te vragen in plaats van 2.221 euro.
Op de terreinen van de vroegere gasbol, Robert Vandammestraat, heeft Woonmaatschappij IJzer en Zee een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van 21 sociale woningen, gepaard gaand met aanleg van wegenis, aanleg van openbaar speelgroen en afbraak van bestaande bebouwing. Er worden ook drie gemeenschappelijke fietsenbergingen voorzien.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd de betreffende overeenkomst reeds goedgekeurd. Onder punt 6 is echter opgenomen dat er tussen fase 2 (aanleg nutsvoorzieningen) en fase 3 (bouw woningen) een schorsing van 2 jaar wordt voorzien. Dit strookt totaal niet met de realiteit en is niet wenselijk. Deze zin wordt geschrapt
Zie bijlagen
Op een terrein langs de Toekomstlaan, tussen de bestaande sociale woningen van de Alfred Courtensstraat en de woningen langs de Toekomstlaan zelf, heeft Woonmaatschappij IJzer en Zee een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van 5 sociale woningen, gepaard gaand met aanleg van wegenis en aanleg van groen.
Op de gemeenteraad van 23 mei 2022 werd de betreffende overeenkomst reeds goedgekeurd. Onder punt 6 is echter opgenomen dat er tussen fase 2 (aanleg nutsvoorzieningen) en fase 3 (bouw woningen) een schorsing van 2 jaar wordt voorzien. Dit strookt totaal niet met de realiteit en is niet wenselijk. Deze zin wordt geschrapt
Zie bijlagen
Het college wenst 5 bijzondere ondernemers de titel van culinair ambassadeur toe te kennen:
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gehouden door de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.
De recentste aanpassingen vanuit OVSG staan in het rood aangeduid. Aanpassingen vanuit de scholengemeenschap worden in groen weergegeven
Deze aanpassingen situeren zich onder andere in volgende hoofdstukken:
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gehouden door de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.
De recentste aanpassingen vanuit OVSG staan in het rood aangeduid. Aanpassingen vanuit de scholengemeenschap worden in groen weergegeven
Deze aanpassingen situeren zich onder andere in volgende hoofdstukken:
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2022-2023 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Verder werd de werking van onderwijscheques toegevoegd. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid
SCHOOLREGLEMENT
INFOBROCHURE
Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd digitaal aan het personeel bezorgd op 6 juni 2022 en werd besproken op de schoolraad van 14 juni 2022.
Het document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' bundelt belangrijke documenten in een basisschool:
1. Beginselverklaring neutraliteit
Het onderwijs van steden en gemeenten is een openbare dienst en moet per definitie beantwoorden aan de principes van neutraliteit
2. Pedagogisch project
Elke school heeft een pedagogisch project. De keuze voor een bepaald pedagogisch project is vrij, en vormt de levensbeschouwelijke of filosofische basis voor het onderwijs in de school.
Het pedagogisch project van de gemeentelijke basisschool van Koksijde werd in het schooljaar 2021-2022 volledig herschreven met de hulp van het voltallige team. De vormgeving zal volgen in het schooljaar 2022-2023.
3. Schoolreglement
Het schoolreglement regelt de betrekking tussen de school en de ouders. Omwille van wijzigingen in de wetgeving moet het schoolreglement jaarlijks gewijzigd worden.
4. Infobrochure
De infobrochure is een document met vermelding van de belangrijkste items/afspraken voor de ouders inzake het schoolgaan van hun kinderen.
De wijzigingen in het schoolreglement voor het schooljaar 2022-2023 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning. Verder werd de werking van onderwijscheques toegevoegd. Alle wijzigingen zijn in het blauw aangeduid.
SCHOOLREGLEMENT
INFOBROCHURE
Het aangepaste document 'Mijn kind gaat naar de basisschool' werd besproken op de personeelsvergadering van 2 juni 2022 en werd besproken op de schoolraad van 8 juni 2022.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat de inrichtende macht van een school voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken. Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gehouden door de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen. De aangebrachte aanpassingen aan het arbeidsreglement zijn aangeduid in het blauw.
Deze aanpassingen situeren zich onder andere in volgende hoofdstukken:
Op basis van de telling van 1 februari 2022 van de regelmatig ingeschreven cursisten ontvangt elke school vanuit het Ministerie van Onderwijs een dienstbrief met vermelding van het aantal gesubsidieerde lestijden waarop de school recht heeft om het volgend schooljaar te organiseren.
Een eventuele rechtzetting via een volgende en definitieve dienstbrief later op het schooljaar is mogelijk. Wij hebben tot op heden noch de voorlopige , noch de definitieve dienstbrief ontvangen. Wij baseren onze huidige aanvraag lestijdenpakket op een simulatie gemaakt door ons softwareprogramma DKO3. Dit aantal gesubsidieerde lestijden wordt aangevuld met lestijden schoolbestuur om een kwalitatieve organisatie van de school mogelijk te maken.
Een delegatie van de Gemeenteraad naar het Schepencollege is noodzakelijk om eventuele afwijkingen in de definitieve dienstbrief omtrent de besteding van het lestijdenpakket en de organisatie mogelijk te maken. De goedgekeurde besteding van het lestijdenpakket is de basis voor de effectieve aanstelling van de leerkrachten.
Dit schooljaar hebben we opnieuw recht op het subsidieproject Kunstkuur. Dit is een project dat een samenwerking met het basisonderwijs inhoudt en een absolute meerwaarde betekent voor zowel de Westhoek Academie als het gemeentelijk basisonderwijs Koksijde, Oostduinkerke.
Het recht van voorkoop werd aangeboden door notaris Wim Maes voor een woning te Koksijde, Zeelaan 38.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 mei 2022 het voorkooprecht uit te oefenen voor de mogelijke realisatie van een sociaal huisvestingsproject. De woning zal aangekocht worden voor een bedrag van 259.000 euro.
De aankoop van de woning via de uitoefening van het voorkooprecht werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 mei 2022. Op 14 juni 2022 mocht de gemeente de ontwerpakte ontvangen van notaris Maes.
De ontwerpakte dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.