Gelet op artikel 40 en artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op 19 november 2024 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, P. Kennedypak 12 te 8500 Kortrijk;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Gaselwest;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2: Het gemeentebestuur wenst dat volgende bezorgdheden/aandachtspunten door de vertegenwoordiger van de gemeente aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest worden overgemaakt :
Aandachtspunten mbt financiële stabiliteit van Gaselwest en de dividenden voor de gemeente:
- grote financierinsbehoefte voor investeringen via externe leningen voor komende investeringsperiode bij Fluvius/gaselwest (uitgiftes van euro- en usdollar-obligaties worden voorzien), wat de schuldgraad van Fluvius in het algemeen en Gaselwest in het bijzonder doet toenemen. De verhouding eigen middelen en vreemd kapitaal noopt Fluvius in het algemeen en Gaselwest in het bijzonder om extra eigen middelen bij haar aandeelhouders op te vragen. Steden en gemeenten zitten hier niet op te wachten en hebben andere financiële uitdagingen. Daarom opteert Fluvius voor de piste van het opentrekken van het kapitaal van Publi-T naar niet-gemeentelijke investeerders. Door aantrekken vreemd kapitaal via Transco en VEH in de participaties van gemeenten in Publi-T wordt verwacht dat de dividenden uit Publi-T aan de gemeenten zullen dalen.
- kapitaalverhogingen worden verwacht bij Elia, een participatie die via Publi-T wordt aangehouden. Zelfde verhaal als hiervoor geschetst met negatief gevolg voor de te verwachten dividenden.
Onduidelijkheid wat dit voor de toekomst betekent voor de gemeente (kapitaalverhogingen via inbreng van derden en toename schulden bij Fluvius/Gaselwest zullen deze volstaan zonder bijkomende financiële inbreng voor de gemeente als aandeelhouder). Waakzaamheid blijft geboden.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone blgemene bergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.